A. Apparaat kerndepartement
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | |
Verplichtingen | 208.773 | 195.796 | 182.512 | 198.523 | 205.091 | 204.688 | 403 |
Uitgaven | 208.773 | 195.796 | 189.009 | 198.490 | 202.238 | 204.688 | – 2.450 |
Personeel Kerndepartement | 123.624 | 136.284 | 140.023 | 131.714 | 8.309 | ||
Eigen personeel | 118.331 | 126.960 | 130.878 | 127.895 | 2.983 | ||
Inhuur externen | 4.990 | 9.127 | 8.844 | 3.293 | 5.551 | ||
Overig personeel | 303 | 197 | 301 | 526 | – 225 | ||
Materieel Kerndepartement | 65.385 | 62.206 | 62.215 | 72.974 | – 10.759 | ||
waarvan ICT | 10.321 | 9.756 | 7.714 | 12.041 | – 4.327 | ||
waarvan bijdrage aan SSO's | 27.716 | 30.699 | 38.790 | 26.822 | 11.968 | ||
waarvan overig materieel | 27.348 | 21.751 | 15.711 | 34.111 | – 18.400 | ||
Ontvangsten | 34.960 | 30.793 | 36.539 | 36.211 | 38.909 | 30.385 | 8.524 |
Uitgaven
Personeel kerndepartement (+ € 8,3 mln.)
Dit betreft alle personeelsuitgaven inclusief externe inhuur voor het kerndepartement. Bij ontwerpbegroting 2014 was bij de vorming van de Auditdienst Rijk nog geen rekening gehouden met de extra inhuur bij deze dienst als gevolg van vraag naar controlecapaciteit voor Europese middelen. Dit wordt doorbelast, zie de hogere ontvangsten van de Auditdienst Rijk.
Materieel kerndepartement (– € 10,8 mln.)
De uitgaven aan ICT zijn onder andere lager dan geraamd vanwege vertraging bij het ICT-project voor een departementsbreed uniform document management systeem. Dit systeem wordt later – in 2015 – ingevoerd. Bij de vorming van Shared Service Organisaties (SSO’s) is niet genoeg rekening gehouden met de overgang in 2014 van steeds meer diensten naar SSO’s, zoals FM Haaglanden. Daarom is er een overschrijding bij de raming SSO’s. Deze uitgaven waren nog geraamd op Overig Materieel. Bij Overig Materieel is daarnaast vooruitlopend op de taakstellingen alvast minder uitgegeven, bijvoorbeeld aan communicatie.
Ontvangsten
Ontvangsten (+ € 8,5 mln.)
De ontvangsten zijn hoger door het gedeeltelijk afromen van het (surplus aan) eigen vermogen van Domeinen Roerende Zaken. Daarnaast zijn er hogere ontvangsten door het uitvoeren van extra EU-gerelateerde opdrachten die de Auditdienst Rijk uitvoert.
B. Totaal overzicht Apparaat Financiën
Financiën is in 2014 verantwoordelijk voor het baten-lastenagentschap Domeinen Roerende Zaken. De Apparaatuitgaven en ontvangsten worden verder uitgesplitst en toegelicht in de baten-lastenparagraaf.
Voor de AFM, Waarderingskamer en DNB wordt de volledige overheidsbijdrage gebruikt voor apparaat. De onderstaande tabel geeft de totale apparaatuitgaven voor Financiën weer. Hierbij zijn de apparaatuitgaven (REALISATIES) voor het kerndepartement, de Belastingdienst, het baten-lastenagentschap en ZBO’s bij elkaar opgeteld.
Totaal apparaat Financiën IX | 3.224.531 | 3.070.653 | 3.093.674 | 3.212.145 | 3.266.228 |
---|---|---|---|---|---|
Departement | 3.152.582 | 2.998.170 | 3.012.807 | 3.143.630 | 3.182.954 |
Kerndepartement Belastingdienst | 208.773 2.943.809 | 195.796 2.802.374 | 189.009 2.823.798 | 198.490 2.945.140 | 202.238 2.980.716 |
Baten-lasten agentschap1 | 14.120 | 14.083 | 17.631 | 18.099 | 19.998 |
Domeinen Roerende Zaken | 14.120 | 14.083 | 17.631 | 18.099 | 19.998 |
ZBO’s en RWT’s | 57.829 | 58.400 | 63.236 | 50.416 | 63.276 |
AFM | 28.666 | 30.505 | 29.721 | 20.500 | 24.552 |
DNB | 28.496 | 25.800 | 27.710 | 23.701 | 20.443 |
Waarderingskamer | 667 | 667 | 555 | 1.196 | 1.181 |
NLFI2 | n.v.t. | 1.428 | 5.250 | 5.019 | 17.100 |
Bron: financiële administratie
In onderstaande tabel worden de apparaatuitgaven per Directoraat Generaal van het kerndepartement vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Kerndepartement | 208.773 | 195.796 | 189.009 | 198.490 | 202.233 |
GT | 28.873 | 27.757 | 23.985 | 23.051 | 24.552 |
DGRB | 28.978 | 20.949 | 22.390 | 20.384 | 20.443 |
SG cluster | 136.211 | 132.884 | 128.294 | 141.251 | 143.613 |
DGFZ | 14.711 | 14.206 | 14.340 | 13.804 | 13.625 |
Bron: financiële administratie
C. Taakstelling
De taakstelling die het kerndepartement opgelegd heeft gekregen voor de apparaatuitgaven, liep in 2014 volgens schema. De besparing door verdichting op huisvesting bij het kerndepartement is in 2014 gerealiseerd door verhuur aan derden.
Voor de Belastingdienst geldt de volgende tabel.
Organisatie | 2013 | 2014 |
---|---|---|
Belastingdienst | ||
Coalitieakkoord 2010 (Rutte I) | – 82.173 | – 124.275 |
Coalitieakkoord 2012 (Rutte II) | ||
Versterking Toezicht en Invordering | ||
Intensiveringsmiddelen | 108.000 | 169.000 |
Opbrengstentaakstelling | 265.000 | 533.000 |
2016 | 2017 | 2018 | structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling | 50 | 112 | 136 | 136 |
Kerndepartement | 3,5 | 7,7 | 9,4 | 9,4 |
Belastingdienst | 46,2 | 103,6 | 125,7 | 125,7 |
Agentschap | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZBO’s | 0 | 0 | 0 | 0 |
Met het Coalitieakkoord Rutte II, heeft de Belastingdienst extra apparaatbudget (€ 169 mln. in 2014, vanaf 2015 structureel € 157 mln.) ontvangen voor het aantrekken en inzetten van gekwalificeerde medewerkers voor de versterking op Toezicht en Invordering (ITI). Met deze extra financiële middelen heeft de Belastingdienst de taak gekregen om extra belastingontvangsten te realiseren.27 De meeropbrengsten over 2014 van deze ontvangstentaakstelling werden geraamd op € 533 miljoen. De realisatie in 2014 bedroeg circa € 413 miljoen. Dit bedrag kan nog oplopen doordat nog niet alle kasopbrengsten al bepaald zijn. In bovenstaande tabellen zijn alleen de taakstellingsreeksen uit de regeerakkoorden Rutte I en II opgenomen. De totale taakstelling op het budget van de Belastingdienst ligt fors hoger. Dit komt doordat aan Rutte I voorafgaande kabinetten ook taakstellingen hebben opgelegd en daarnaast zijn o.a. een aantal keren de loon- en prijscompensatie niet uitgekeerd hetgeen de facto als een taakstelling wordt beschouwd. De totale taakstelling bij de Belastingdienst loopt dan op tot structureel ca. € 540 mln. vanaf 201828.
De Belastingdienst heeft zijn deel bijgedragen aan de realisatie van de rijksbrede taakstellingen. Zoals met de Tweede Kamer afgesproken worden de taakstellingen vanuit Rutte I (en voorgaande kabinetten) en Rutte II – oplopend tot ruim € 540 miljoen vanaf 2018 – langs twee sporen ingevuld. Spoor 1 betreft efficiency/versobering waarmee € 360 miljoen wordt ingevuld. Spoor 2 betreft aanpassing van (fiscale) wetgeving die leidt tot vereenvoudiging in de uitvoering of taakvermindering bij de Belastingdienst. Spoor 2 draagt € 180 miljoen bij aan de invulling. De afgesproken efficiency en versobering is meerjarig ingevuld en belegd met maatregelen op het terrein van staf/overhead, procesverbeteringen en versoberingen op het gebied van huisvesting. Ten aanzien van Spoor 2 is inmiddels ook een belangrijk deel van de afgesproken besparingen gerealiseerd (€ 127 miljoen). Wat betreft de besparingen vanuit vereenvoudiging van fiscale wet- en regelgeving waren deze in 2014 onvoldoende om het deel van de taakstelling dat de Belastingdienst daarmee invult (spoor 2), te realiseren. Het betreft € 35 mln. Ambitie blijft voor de komende jaren om deze vereenvoudigingen alsnog te realiseren. Complexiteitsreductie is dan ook een belangrijk uitgangspunt van de voorgenomen stelselherziening.