Staat van baten en lasten
1 | 2 | 3=2–1 | t-1 | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil | Realisatie 2013 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 97.199 | 119.113 | 21.914 | 129.522 |
Omzet overige departementen | 67.884 | 77.481 | 9.597 | 73.614 |
Omzet derden | 68.500 | 93.863 | 25.363 | 57.905 |
Omzet DGF | 0 | 410 | ||
Bijzondere bijdrage moederdepartement | 0 | 0 | ||
Rentebaten | 107 | 65 | – 42 | 37 |
Vrijval voorzieningen | 4.226 | 4.226 | 10.420 | |
Bijzondere baten | 12.008 | 12.008 | ||
Overige baten | 0 | 6.184 | ||
Totaal baten | 233.690 | 306.756 | 73.066 | 278.092 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 169.545 | 192.060 | 22.515 | 180.631 |
Waarvan eigen personeel | 163.045 | 177.556 | 14.511 | 163.923 |
Waarvan externe inhuur | 6.500 | 14.504 | 8.004 | 16.708 |
– Materiële kosten | 52.000 | 111.348 | 59.348 | 84.561 |
Waarvan apparaat ICT | ||||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 28.500 | 40.967 | 12.467 | 35.015 |
Rentelasten | 486 | 482 | – 3 | 486 |
Afschrijvingskosten | ||||
– Materieel | 4.982 | 5.052 | 70 | 4.949 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | |||
– Immaterieel | 6.178 | 4.989 | – 1.189 | 4.796 |
Overige kosten | ||||
– Dotatie voorzieningen | 500 | 407 | – 93 | 2.004 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 233.690 | 314.338 | 80.648 | 277.427 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 7.582 | – 7.582 | 665 |
Baten
Omzet moederdepartement
In 2014 is de omzet moederdepartement € 21,9 mln hoger dan begroot. Met het Plan van Aanpak (PvA, TK, 33 835, nr 1) is bij 1e suppletoire begroting 2014 het budget met € 32,1 mln verhoogd. Hiervan is (naast de realisatie PvA bijzondere baten ad € 9,5 mln) € 16,1 mln gerealiseerd als omzet moederdepartement. Door een geleidelijke instroom van nieuwe medewerkers heeft de uitvoering van het PvA enige vertraging opgelopen. De onderuitputting van het beschikbare budget PvA is in overleg met de opdrachtgever gereserveerd voor de verdere uitbouw van het PvA in 2015. De realisatie PvA ad € 16,1 mln heeft betrekking op terugkerende werkzaamheden, de versterking van het toezicht en van de organisatie.
Daarnaast is het budget met € 5,8 mln verhoogd als gevolg van de volgende posten:
-
– € 3,3 mln in verband met niet-kostendekkende tarieven bij kleine slagers en certificaten en de vertraagde invoering van het nieuwe retributiestelsel;
-
– een overheveling van € 0,6 mln vanuit het Ministerie van Veiligheid & Justitie in het kader van het project «afpakken»;
-
– aanvullende opdrachten op het gebied van natuur € 0,5 mln;
-
– € 1,3 mln is beschikbaar gesteld voor de transitiekosten van de opgeheven PBO’s en de uitvoering van de overgenomen taken.
-
– € 0,1 mln overig.
Omzet moederdepartement
oorspronkelijke vastgestelde begroting 2014 | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2013 | |
---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 6.400 | 6.480 | 80 | 5.920 |
Communicatie | 850 | 1.157 | 307 | 827 |
Incident- & crisismanagement | 3.750 | 3.570 | – 180 | 3.757 |
Inlichtingen & opsporing | 11.650 | 11.036 | – 614 | 11.135 |
Kennis & Expertise | 3.450 | 3.572 | 122 | 3.211 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.350 | 7.160 | 810 | 7.355 |
Laboratoriumonderzoek | 2.890 | 3.571 | 681 | 3.133 |
Toezicht | 58.509 | 69.430 | 10.921 | 61.977 |
Overig | 3.350 | 13.137 | 9.787 | 16.607 |
Totaal | 97.199 | 119.113 | 21.914 | 113.922 |
-
* de extern geoormerkte budgetten (EGB’s) zijn verantwoord onder overig. De stijging in 2014 ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2014 wordt voornamelijk veroorzaakt door het PvA.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen (€ 77,5 mln) is € 9,6 mln hoger dan begroot en heeft betrekking op VWS (€ 76,2 mln) en het Diergezondheidsfonds (DGF, € 1,3 mln).
De omzet VWS is € 8,8 mln hoger dan begroot als gevolg van:
-
– gerealiseerde bijdrage van € 7 mln voor de uitvoering van het PvA. VWS heeft voor het PvA € 8,1 mln beschikbaar gesteld. Door een geleidelijke instroom van nieuwe medewerkers heeft de uitvoering van het PvA enige vertraging opgelopen. Van de onderuitputting PvA ad € 1,1 wordt € 0,65 mln verrekend.
-
– realisatie van extra bijdragen van € 0,7 mln in verband met loonbijstelling, het project Classification, Labelling and Packaging (CLP) en aanvullende opdrachten voor het RIVM vanuit de NVWA.
-
– de transitiekosten van de opgeheven PBO’s en de uitvoering van de overgenomen taken ad € 1,1 mln.
Uit deelwaarnemingen is gebleken dat de uren ten gunste van de omzet departementen niet altijd op de juiste code zijn verantwoord. Deze geconstateerde fouten zullen zo spoedig mogelijk nader worden onderzocht. Als uit dit onderzoek het beeld wordt bevestigd, zal hier nader overleg met VWS over worden gevoerd. Mogelijk ontstaat hierdoor een terugbetalingsverplichting aan VWS.
Als gevolg van de noodzakelijke dierziektebestrijding (vogelgriep) is de omzet DGF € 0,8 mln hoger dan begroot (€ 0,5 mln).
Omzet overige departementen
oorspronkelijke vastgestelde begroting 2014 | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2013 | |
---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 1.800 | 1.750 | – 50 | 1.441 |
Communicatie | 450 | 484 | 34 | 436 |
Incident- & crisismanagement | 750 | 2.689 | 1.939 | 1.480 |
Inlichtingen & opsporing | 650 | 1.205 | 555 | 646 |
Kennis & Expertise | 4.900 | 4.767 | – 133 | 4.613 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.500 | 6.340 | – 160 | 6.652 |
Laboratoriumonderzoek | 10.330 | 11.525 | 1.195 | 7.945 |
Toezicht | 33.704 | 37.834 | 4.130 | 40.743 |
Overig | 8.800 | 10.887 | 2.087 | 10.068 |
Totaal | 67.884 | 77.481 | 9.597 | 74.024 |
-
* de extern geoormerkte budgetten (EGB’s) zijn verantwoord onder overig. De stijging in 2014 ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2014 wordt voornamelijk veroorzaakt door het PvA.
Omzet derden
In 2014 zijn de verslaggevingregels (RJ 270) voor de verantwoording van de omzet aangepast. Als gevolg van deze aanpassing dient de door de inspectieorganisatie Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) gerealiseerde retributieomzet (€ 17,5 mln) meegenomen te worden in de omzet derden van de NVWA. Hiertegenover staat € 17,5 mln aan hogere materiële kosten dan begroot, waardoor er geen resultaateffect is. KDS stelt officiële assistenten aan de NVWA beschikbaar voor het verrichten van post mortem keuringswerkzaamheden in alle Nederlandse roodvleesslachthuizen.
De opbrengst derden (€ 93,9 mln) zijn € 25,4 mln hoger dan begroot.
Naast de stelselwijziging voor de retributieomzet KDS ad € 17,5 mln is de omzet retributies NVWA (€ 72,1 mln) € 8,5 mln hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat het programma Vereenvoudiging Regeldruk Vleesketen (VRV) niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Andere oorzaken zijn vernieuwingen en veranderingen van het toezicht (bijvoorbeeld klepkeuring) en het verwerken van € 1,5 mln omzet uit het voorgaand boekjaar. De effecten van de herziening van het retributiestelsel zijn conform begroting.
De omzet derden bestaat daarnaast uit overige baten (€ 4,2 mln), die € 0,6 mln lager uitvallen dan begroot als gevolg van lagere opbrengsten inspectieacademie.
Vrijval voorziening
De vrijval voorzieningen is € 4,2 mln hoger dan begroot. De vrijval doet zich voor bij de volgende voorzieningen:
-
– personele kosten regulier € 0,048 mln;
-
– uit hoofde van claims, geschillen en rechtsgedingen € 0,420 mln;
-
– reorganisatie € 0,470 mln;
-
– voorziening leegstand gebouwen € 3,288 mln.
Van de vrijval leegstand/afkoop gebouwen is, in overleg met de eigenaar € 1,7 mln vrijgevallen ten gunste van het resultaat en wordt € 1,6 mln verrekend.
Bijzondere baten
De bijzondere baten zijn € 12 mln hoger dan begroot. Het betreft bijdragen van extern geoormerkte budgetten (EGB’s) die geen relatie hebben met de productie. De bijdragen (waarvan € 9,5 mln PvA) zijn met name ter compensatie van het vertraagd beschikbaar komen van de beoogde besparing na de fusie.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele kosten zijn € 22,5 mln hoger dan begroot.
Om uitvoering te kunnen geven aan het PvA en de toename van het opdrachtenpakket is het budget voor eigen personeel € 6,6 mln hoger dan begroot. Daarnaast bedragen de kosten 2014 voor de remplaçantenregeling na saldering met de baten € 7,9 mln. In 2015 zullen waarschijnlijk aanvullende remplaçantenkosten en hiermee samenhangende baten worden gerealiseerd door nadere matches met van werk naar werk kandidaten en herplaatsingskandidaten.
De personele lasten zijn voorts € 8 mln hoger door externe inhuur, noodzakelijk voor doorontwikkeling van het PvA en tijdelijke specialistische ondersteuning bij verbetering van de bedrijfsvoering. Daarnaast is extra inzet nodig in het kader van bestuurlijke boetes wet dieren (opleiding en uitvoering) van eigen dierenartsen en practitioners. Voor de post practitioners (€ 5 mln begroot onder externe inhuur) heeft een stelselwijziging plaats gevonden waarbij deze kosten nu worden verantwoord onder de materiële kosten. Deze stelselwijziging heeft geen gevolgen voor het resultaat en het eigen vermogen.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn € 59,3 mln hoger dan begroot. Naast de hogere bijdrage aan de Shared Service Organisaties (SSO’s), zoals hieronder is aangegeven met € 12,5 mln, is als gevolg van het PvA een ophoging van het budget voor materiële kosten met € 20,8 mln noodzakelijk gebleken. In 2014 zijn verder de verslaggevingregels (RJ 270) voor de verantwoording van de omzet aangepast. Als gevolg van deze aanpassing dient de door de inspectieorganisatie Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) gerealiseerde retributieomzet (€ 17,5 mln) meegenomen te worden in de omzet derden van de NVWA. Hiertegenover staat € 17,5 mln aan hogere materiële kosten (uitbesteed werk) dan begroot.
Onder de post specifieke kosten is door de stelselwijziging voor de verantwoording uitbesteed werk practitioners een bedrag van € 8,5 mln opgenomen. Het benodigde budget voor inzet practitioners is € 3,9 mln hoger dan begroot (bij personele kosten). Hier staan echter ook hogere opbrengsten derden tegenover.
Bijdragen SSO’s
De bijdragen aan SSO’s zijn € 12,5 mln hoger dan begroot. Door het vertraagd beschikbaar komen van de beoogde ICT-besparing na de fusie is de bijdrage aan DICTU € 8,7 mln hoger. Daarnaast is door vertraging in de afstoot van panden het benodigde budget voor het Rijksvastgoedbedrijf € 4,1 mln hoger dan begroot. De kosten van het Inkoopuitvoeringscentrum zijn € 0,3 mln hoger dan begroot, terwijl de bijdrage aan P-Direkt € 0,1 mln en aan het Expertisecentrum € 0,5 mln lager uitvalt.
Afschrijvingskosten immaterieel
Door met name vertraging in de ontwikkeling van nieuwe systemen (Blik op 2017) zijn de afschrijvingskosten € 1,2 mln lager dan begroot.
Dotatie voorziening
De dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen is door minder claims € 0,1 mln lager dan begroot.
Balans per 31 december 2014
Balans 2014 | Balans 2013 | |
---|---|---|
ACTIVA | ||
Immateriële vaste activa | 9.518 | 10.122 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | 4.255 | 4.107 |
– installaties en Inventarissen | 7.493 | 6.698 |
– overige materiële vaste activa | 17.106 | 17.671 |
Voorraden | 806 | 756 |
Debiteuren | 13.076 | 9.473 |
Nog te ontvangen | 8.240 | 9.262 |
Liquide middelen | 60.029 | 58.414 |
Totaal activa | 120.523 | 116.503 |
PASSIVA | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve 1 | 10.248 | 9.583 |
– onverdeeld resultaat | – 7.582 | 665 |
Voorzieningen | 22.218 | 29.949 |
Leningen bij Ministerie van FIN | 27.271 | 26.634 |
Crediteuren | 10.967 | 5.383 |
Nog te betalen | 57.401 | 44.289 |
Totaal passiva | 120.523 | 116.503 |
Debiteuren
Onder de debiteuren (niet gesaldeerd met voorziening dubieuze debiteuren ad € 2,635 mln) zijn de volgende bedragen begrepen voor vorderingen op het Ministerie van EZ en derden:
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Kerndepartement | 48 | 116 |
Dienst Landelijk Gebied | 33 | 18 |
Agentschap NL | 0 | 61 |
Ministerie van BZK | 193 | 0 |
Ministerie van FIN | 164 | 0 |
Ministerie van I&M | 118 | 0 |
Ministerie van OCW | 2 | 0 |
Ministerie van V&J | 3 | 0 |
Ministerie van VWS | 2 | 0 |
Derden | 15.148 | 11.040 |
Totaal | 15.711 | 11.235 |
Onder nog te ontvangen bedragen zijn de volgende bedragen begrepen voor vorderingen op het Ministerie van EZ en derden:
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Kerndepartement | 1.371 | 229 |
RVO (voorheen DR) | 1.106 | 706 |
Ministerie van VWS | 34 | 0 |
Derden | 5.729 | 8.327 |
Totaal | 8.240 | 9.262 |
Eigen vermogen
Bedragen x € 1.000 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eigen vermogen per 01/01 1 | 10.889 | 3.661 | 3.920 | 3.859 | 10.248 |
2 | Saldo van baten en lasten | – 5.587 | 259 | – 61 | 665 | – 7.582 |
3 | Directe mutaties in het EV: | – 1.641 | 0 | 0 | 0 | |
3a | Uitkering aan moederdepartement | – 1.641 | 0 | 0 | 0 | |
3b | Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3c | Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 5.724 | |
Eigen vermogen per 31/12 1 | 3.661 | 3.920 | 3.859 | 10.248 | 2.666 | |
Omzet | 304.205 | 290.643 | 295.481 | 306.756 | ||
Vermogensplafond (5% v gemiddeld 3 jr) | 14.839 | 14.881 |
Voorzieningen
Boekwaarde | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2014 | 31-12-2014 | ||||
Claims, geschillen en rechtsgedingen | 1.283 | 407 | – 276 | – 420 | 994 |
Leegstand / afkoop gebouwen | 22.208 | 0 | 0 | – 3.288 | 18.920 |
Reorganisatiekosten | 5.405 | 0 | – 2.757 | – 470 | 2.178 |
Personele kosten (regulier) | 1.053 | 0 | – 879 | – 48 | 126 |
29.949 | 407 | – 3.912 | – 4.226 | 22.218 |
Claims, geschillen en rechtsgedingen
In het afgelopen jaar is de voorziening claims en geschillen € 0,4 mln gedoteerd. De vrijval en onttrekkingen bedroeg € 0,7 mln. Het saldo van deze voorzieningen van circa € 1 mln is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen.
Leegstand/afkoop gebouwen
Eind december is duidelijkheid ontstaan over het pand in Zwijndrecht. De laboratoriaruimten worden geschikt gemaakt voor kantoorruimten en deels verhuurd aan twee inspectiediensten. De kosten voor deze verbouwing worden deels gefinancierd uit de betreffende voorziening.
Dit heeft tot gevolg dat aan de voorziening Zwijndrecht een andere bestemming dient te worden gegeven. In overleg met de eigenaar en afstemming met SG heeft dit geresulteerd in een herbestemming van de voorziening van € 9 mln en een vrijval van € 3,3 mln. Van deze vrijval zal € 1,6 mln verrekend worden.
Reorganisatie
De NVWA heeft ultimo 2011 een voorziening van € 22,5 mln getroffen om de kosten volgend uit de reorganisatie per 01-01-2012 te financieren. Dit betreft de salaris-/WW- en materiële kosten van herplaatsingskandidaten. In 2014 is € 2,8 mln onttrokken. De benodigde voorziening voor toekomstige verplichtingen bedraagt ultimo 2014 € 2,2 mln. Hierdoor heeft een vrijval van € 0,5 mln plaatsgevonden.
Personele kosten regulier
De voorziening personele kosten regulier betreft de aanvulling op de WAO-uitkering en mogelijke aanspraak op wachtgeld bij inkomstenderving van een oud-medewerker. Daarnaast was een bedrag opgenomen voor de aftopuren van de medewerkers. Medio oktober is de definitieve verplichting van de aftopuren bepaald en € 0,9 mln onttrokken aan de voorziening en als schuld opgenomen op de balans.
Crediteuren
Onder de crediteuren zijn de volgende bedragen begrepen voor schulden aan het Ministerie van EZ en derden:
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Dienst Landelijk Gebied | 50 | 0 |
Agentschap NL | 0 | 4 |
Dictu | 4.585 | 1.385 |
Ministerie van BZK | 319 | 0 |
Ministerie van FIN | 33 | 0 |
Ministerie van I&M | 134 | 0 |
Derden | 5.846 | 3.994 |
Totaal | 10.967 | 5.383 |
Onder nog te betalen bedragen / ontvangen facturen zijn de volgende bedragen begrepen voor schulden aan het Ministerie van EZ en derden:
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Kerndepartement | 11.380 | 4.485 |
Ministerie van VWS | 2.112 | 5.822 |
Ministerie van FIN | 10.500 | 10.157 |
Ministerie van SZW | 172 | 289 |
Ministerie van I&M | 86 | 145 |
Ministerie BZK | 56 | 0 |
Ministerie BuZa | 13 | 0 |
Derden | 33.082 | 23.391 |
Totaal | 57.401 | 44.289 |
Kasstroomoverzicht over 2014
– 1 | – 2 | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 + stand depositorekeningen | 31.351 | 58.414 | 27.063 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 1.418 | 10.370 | 11.788 |
Totaal investeringen (–/–) | – 16.054 | – 11.131 | 4.923 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 1.316 | 1.316 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 16.054 | – 9.815 | 6.239 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 10.740 | – 9.940 | 800 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 16.054 | 11.000 | – 5.054 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 5.314 | 1.060 | – 4.254 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 19.193 | 60.029 | 40.836 |
Algemene grondslagen
Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode. De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courant met het Ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.
Rekening-courant RHB
Het saldo op de rekening-courant RHB per 1 januari is € 27,1 mln hoger dan begroot onder andere als gevolg van gewijzigde inzichten omtrent de afkoop van het laboratorium te Groningen. Het huurcontract van het laboratorium in Groningen wordt uitgediend. Daarnaast is er vertraging in de afkoop van de laboratoria te Zwijndrecht en Eindhoven.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is € 11,8 mln hoger als gevolg van:
-
– negatief saldo van baten en lasten ten opzichte van ontwerpbegroting – € 7,6 mln;
-
– uitgestelde verbouwing/afkoop laboratorium Zwijndrecht/Eindhoven ad € 18,9 mln;
-
– overige balansmutaties € 0,5 mln.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is € 6,2 mln lager dan begroot door lagere investeringen in voornamelijk dienstauto’s en systeemontwikkeling ad € 4,9 mln en door desinvesteringen ad € 1,3 mln in verband met de vervanging van dienstauto’s.
In totaal is voor een bedrag van € 4,55 mln geïnvesteerd binnen de categorie systeemontwikkeling. In de categorie Grond en Gebouwen is voor € 0,7 mln geïnvesteerd. In de categorie Installaties en Inventaris is € 1,8 mln geïnvesteerd in laboratoriumapparatuur en € 0,5 mln in de aanschaf van inventaris voor de herinrichting van diverse NVWA-locaties. Daarnaast is € 3,6 mln geïnvesteerd in de categorie Overige materiële vaste activa, voornamelijk in de vervanging van dienstauto’s.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom van – € 4,3 mln wordt enerzijds veroorzaakt door minder aflossingen dan begroot (€ 0,8 mln) en anderzijds veroorzaakt doordat er in 2014 minder leningen zijn afgeroepen (– € 5,1 mln).
De liquiditeitspositie van de NVWA kan met een saldo van € 60 mln als goed worden geclassificeerd.
Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde Kostprijs (€/uur) | 94,13 | 95,60 | 95 | ||
Tarieven | |||||
(2012 = 100) | 100 | 100,06 | 101,62 | 100 | |
Omzet per productgroep (x € mln) | |||||
Advies en Vertegenwoordiging | 8 | 8,4 | 7,6 | 8,5 | 8,8 |
Communicatie | 2 | 1,5 | 1,3 | 1,6 | 1,3 |
Incident en crisismanagement | 4 | 6,7 | 5,2 | 6,3 | 4,5 |
Inlichtingen en opsporing | 11,9 | 12,2 | 11,8 | 12,2 | 12,3 |
Kennis en expertise | 11,3 | 10,6 | 9,2 | 9,1 | 10,2 |
Klantinteractie en dienstverlening | 19,4 | 23,5 | 20,9 | 22,0 | 19,9 |
Laboratoriumonderzoek | 20,4 | 19 | 16,5 | 20,7 | 21,5 |
Toezicht | 159 | 151,4 | 149,4 | 168,4 | 142,4 |
FTE | |||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2.347 | 2.168 | 2.163 | 2.229 | 2.181 |
Verhouding FTE direct/indirect (excl externe inhuur) | 1.802/545 | 1.741/427 | 1.733/430 | 1.842/387 | 1.760/421 |
Personeelskosten per fte | 64.869 | 71.400 | 70.143 | 74.217 | 70.000 |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0,08% | 0% | 0,24% | – 2,47% | 0% |
Kwaliteit | |||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 96,80% | 80% | 64% | 71% | 95% |
Naamsbekendheid | |||||
– spontaan | 17% | 20% | 41,80% | 42,00% | 20% |
– totaal (inclusief geholpen) | 75% | 80% | 90,40% | 89,00% | 80% |
Gemiddelde kostprijs
De kostprijs is 1,6% hoger dan in 2012. De stijging van € 1,53 wordt onder andere veroorzaakt door hogere pensioenlasten en loon- en prijsontwikkelingen (2012: € 94,07 = 100).
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen
Burgerbrieven zijn op hoofdlijnen te splitsten in klachten eigen werk, meldingen en vragen om informatie. Elk van deze stromen kent een eigen procedure en eigen afhandelingtermijnen. Het afhandelen van de meldingen binnen 6 weken vraagt daarbij de aandacht. In 2014 is het afhandelingpercentage 71% van de meldingen binnen 6 weken. Indien een melding meer tijd vraagt dan 6 weken, ontvangt de melder een tussenmelding (uitstel van de 6 weken termijn), maar verbetering van de afhandeling is gewenst. Het afhandelingpercentage is ten opzichte van 2013 verbeterd (IMR-12 2013: 64% zonder tussenmelding en 89% met tussenmelding).
Naamsbekendheid
Sinds 2013 wordt het naamsbekendheidonderzoek NVWA uitgevoerd met een internetpanel. Hiervóór werden respondenten telefonisch benaderd. Het was bekend dat de nieuwe meetmethode een trendbreuk zou opleveren. De meting van 2013 moet daarom worden gezien als een «0-meting». Ten opzichte van 2013 laat de naamsbekendheidmeting van 2014 een geringe daling zien van 1,4 procentpunt.