Artikel
Algemene doelstelling
De uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving vindt rechtmatig, efficiënt, klantgericht en daarmee doeltreffend plaats.
De uitvoering van de sociale zekerheidswetten geschiedt mede door ZBO’s en RWT’s. Daarmee wordt een doelmatige en rechtmatige uitvoering van wet- en regelgeving beoogd, waarbij de uitvoering zich op efficiënte en dienstverlenende wijze kan organiseren.
De Minister van SZW stelt daartoe uitvoeringsbudget ter beschikking, maakt daarbij prestatieafspraken met UWV (inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen, BKWI), SVB en het Inlichtingenbureau (IB) en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het Ministerie.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister 38 is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:
-
• De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;
-
• De vormgeving van het stelsel van sociale zekerheidswetten die UWV en SVB uitvoeren;
-
• De vaststelling van de budgetten die aan UWV (incl. BKWI), SVB en IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;
-
• De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door het UWV (incl. BKWI), de SVB en het IB, en de verantwoording daarover;
-
• De vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld.
Beleidsconclusies
Net als vorig jaar heeft in 2014 de relatie tussen SZW en de ZBO’s onverminderd in het teken gestaan van de (implementatie van de) taakstelling op de apparaatsuitgaven van het UWV en de SVB en de doorwerking daarvan op de uitvoering. Daarnaast is veel aandacht besteed aan de implementatie van grote hervormingen als de Participatiewet, de Wet Werk en Zekerheid, de Wet hervorming kindregelingen en diverse wijzigingen op AOW-terrein die in werking zijn getreden. Deze implementatietrajecten zijn volgens planning verlopen, met uitzondering van de digitalisering van de ontslagprocedure39. Uit de jaarverslagen 2014 van het UWV en de SVB blijkt dat zij er ondanks deze opgave in geslaagd zijn om – op een enkele uitzondering na – de dienstverlening en de prestaties op peil te houden. Vrijwel alle doelen die in de jaarplannen 2014 van het UWV en de SVB zijn afgesproken, zijn behaald.
In september 2014 hebben de Staatssecretaris van SZW en de SVB besloten om het ICT-deel van het Veranderprogramma SVB Tien niet verder te ontwikkelen40. Als gevolg van dit besluit zal de SVB aanvullende maatregelen nemen, waarbij de bruikbaarheid van de bestaande ICT-systemen voor zeker vijf jaar wordt gegarandeerd. Daarnaast is een strategische heroriëntatie gestart over de taken en dienstverlening van de SVB die moet leiden tot besluitvorming over de lange termijn ICT-behoefte.
In onderstaande tabel worden de rechtmatigheidsindicatoren voor UWV en SVB weergegeven.
Budgettaire gevolgen van beleid
artikelonderdeel | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Verschil 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – | – | – | 454.688 | 445.088 | 481.338 | – 36.250 |
Uitgaven | 683.244 | 590.378 | 493.138 | 454.688 | 445.088 | 481.338 | – 36.250 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 682.598 | 589.749 | 492.486 | 454.044 | 444.133 | 480.694 | – 36.561 |
UWV | 557.619 | 475.159 | 379.397 | 344.878 | 339.747 | 377.056 | – 37.309 |
SVB | 112.020 | 102.928 | 103.980 | 101.385 | 97.661 | 97.888 | – 227 |
IB | 7.177 | 6.310 | 6.476 | 7.781 | 6.725 | 5.750 | 975 |
RWI | 5.782 | 5.352 | 2.633 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan nationale organisaties | 646 | 629 | 652 | 644 | 955 | 644 | 311 |
LCR | 646 | 629 | 652 | 644 | 955 | 644 | 311 |
Ontvangsten | 318 | 3.563 | 5.817 | 6.289 | 6.522 | 0 | 6.522 |
artikelonderdeel | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Verschil 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 1.530.229 | 1.522.092 | 1.529.448 | 1.559.088 | 1.696.520 | 1.707.794 | – 11.274 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.530.229 | 1.522.092 | 1.529.448 | 1.559.088 | 1.696.520 | 1.686.736 | 9.784 |
UWV | 1.382.100 | 1.372.499 | 1.391.800 | 1.428.300 | 1.568.458 | 1.561.315 | 7.143 |
SVB | 148.129 | 149.593 | 137.648 | 130.788 | 128.062 | 125.421 | 2.641 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.058 | – 21.058 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
Toelichting financiële instrumenten
De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor het UWV (inclusief het BKWI), de SVB en het IB, waarbinnen zij jaarplannen dienen op te stellen. In de jaarplannen nemen het UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet op. Het realiseren van de geraamde uitvoeringskosten per wet is geen eigenstandig te bereiken doel. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie op passende wijze via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitvoeringskosten van het UWV en de SVB wijzigen in de loop der jaren als gevolg van beleidswijzigingen en als gevolg van volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten. Voor een nadere toelichting wordt naar de desbetreffende beleidsartikelen verwezen.
De realisatie van de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van het UWV is € 37,3 miljoen lager dan de begrote kosten. Dit is het saldo van onder meer het uitwerken van de financiele effecten van de Participatiewet in de begroting, drie budgettair neutrale kasschuiven in verband met de uitvoeringskosten van deze wet en van de Wet hervorming kindregelingen, de uitvoeringskosten bij de herbeoordeling van de Wajongers en bij de uitvoeringskosten 50pluswerkt en nabetalingen op de begrotingsgefinancierde regelingen. Bij de premiegefinancierde uitvoeringskosten van het UWV komen de gerealiseerde kosten € 7,1 miljoen hoger uit dan de begrote kosten. Indien echter rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling van € 19,5 miljoen – in tabel 11.3 onderdeel van de post nominaal – komen de kosten € 12,4 miljoen lager uit. Per saldo resulteren voor het UWV ten opzichte van de begroting 2014 lagere uitvoeringskosten van € 30,2 miljoen (€ 49,7 miljoen lager inclusief nominaal).
De realisatie van de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van de SVB is € 0,2 miljoen lager dan de begrote kosten. Bij de premiegefinancierde uitvoeringskosten van de SVB komen de gerealiseerde kosten € 2,6 miljoen hoger uit dan de begrote kosten. Indien echter rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling van € 1,5 miljoen – in tabel 11.3 onderdeel van de post nominaal – komen de kosten € 1,1 miljoen hoger uit. Per saldo resulteren voor de SVB ten opzichte van de begroting 2014 hogere uitvoeringskosten van € 2,4 miljoen (€ 0,9 miljoen hoger inclusief nominaal).
Bij het IB zijn de gerealiseerde kosten € 1,0 miljoen hoger dan begroot. Dit verschil wordt verklaard door loon- en prijsontwikkelingen en budgettair neutrale herschikkingen binnen de begroting van SZW voor additionele opdrachten.
In tabel 11.4 zijn de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB toegedeeld aan de onderscheiden wetten. Deze toedeling is extracomptabel. Uitgangspunt voor de Minister van SZW is sturing op het totaalbudget.
artikelonderdeel | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Verschil 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWV (incl. BKWI) | 1.932.220 | 1.844.658 | 1.771.197 | 1.773.178 | 1.908.206 | 1.938.371 | – 30.165 |
Begrotingsgefinancierd | 550.120 | 472.159 | 379.397 | 344.878 | 339.747 | 377.057 | – 37.309 |
IOW | 1.566 | 250 | 250 | 200 | 1.325 | 625 | 700 |
Wajong | 125.194 | 132.542 | 118.435 | 96.126 | 117.878 | 148.953 | – 31.075 |
Re-integratie Wajong1 | 17.300 | 11.598 | 33.923 | 65.582 | 70.496 | 74.278 | – 3.782 |
Basisdienstverlening | 377.828 | 293.280 | 188.956 | 141.580 | 100.322 | 100.470 | – 148 |
Wsw-indicatiestelling | 18.400 | 24.599 | 28.533 | 22.048 | 21.965 | 24.859 | – 2.894 |
Uitvoeringskosten WW 50+ | – | – | – | 10.200 | 19.550 | 19.450 | 100 |
Compensatieregeling musici en artiesten | – | – | – | 0 | 11 | 0 | 11 |
BKWI | 9.832 | 9.890 | 9.300 | 9.142 | 8.201 | 8.422 | – 221 |
Premiegefinancierd | 1.382.100 | 1.372.499 | 1.391.800 | 1.428.300 | 1.568.458 | 1.561.314 | 7.144 |
WAO | 202.225 | 168.205 | 134.896 | 96.000 | 87.750 | 77.357 | 10.393 |
IVA | 49.596 | 55.418 | 67.720 | 74.000 | 80.630 | 65.252 | 15.378 |
WGA | 173.789 | 163.241 | 220.520 | 239.000 | 235.878 | 185.669 | 50.209 |
WAZ | 13.000 | 8.000 | 4.000 | 3.000 | 3.242 | 4.087 | – 845 |
WW | 400.665 | 406.360 | 491.972 | 566.000 | 853.176 | 924.096 | – 70.920 |
ZW | 285.825 | 284.275 | 259.332 | 209.000 | 269.309 | 242.521 | 26.788 |
WAZO | 26.000 | 28.000 | 26.360 | 24.000 | 13.148 | 27.267 | – 14.119 |
Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW1 | 33.000 | 26.000 | 36.000 | 45.000 | 42.725 | 35.065 | 7.660 |
Re-integratie WW1 | 198.000 | 233.000 | 151.000 | 167.000 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging aan bestemmingsfonds | – | – | – | 5.300 | – 17.400 | 0 | – 17.400 |
SVB | 259.149 | 251.797 | 241.078 | 232.173 | 225.723 | 223.310 | 2.413 |
Begrotingsgefinancierd | 111.020 | 102.204 | 103.430 | 101.385 | 97.661 | 97.889 | – 228 |
AKW | 82.928 | 75.849 | 78.005 | 70.824 | 64.032 | 70.232 | – 6.200 |
TOG | 9.894 | 3.472 | 3.070 | 2.918 | 1.924 | 2.781 | – 857 |
TAS | 1.601 | 1.187 | 1.067 | 840 | 1.492 | 691 | 801 |
KOT/WKB | 3.282 | 3.765 | 4.890 | 4.762 | 4.650 | 4.496 | 154 |
AIO | 12.585 | 14.673 | 15.827 | 16.292 | 19.383 | 13.356 | 6.027 |
MKOB | 730 | 3.258 | 571 | 900 | 459 | 667 | – 208 |
Bijstand buitenland2 | – | – | – | 424 | 320 | 284 | 36 |
Overbruggingsregeling | – | – | – | 4.425 | 3.082 | 3.082 | 0 |
Remigratiewet | – | – | – | – | 2.319 | 2.300 | 19 |
Premiegefinancierd | 148.129 | 149.593 | 137.648 | 130.788 | 128.062 | 125.421 | 2.641 |
AOW | 123.934 | 127.433 | 118.577 | 114.509 | 116.454 | 112.815 | 3.639 |
Anw | 24.195 | 22.160 | 19.071 | 16.279 | 11.608 | 12.606 | – 998 |
B. Bijdrage aan nationale organisaties
Bij de LCR is € 0,3 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit verschil wordt verklaard door loon- en prijsontwikkelingen en extra toegekende middelen voor het uitvoeren van extra werkzaamheden in het kader van de invoering van de Participatiewet. Dit laatste is via een budgettair neutrale herschikking binnen de begroting van SZW gerealiseerd.
C. Ontvangsten
De ontvangsten betreffen terugontvangsten in verband met afrekeningen van uitvoeringskosten van het UWV en de SVB.