Inleiding
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) beheert de stelsels van de identiteitsgegevens van burgers in Nederland. De missie van RvIG is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten.
RvIG streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat RvIG betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt. RvIG bestaat sinds 1 maart 2015 en is de continuering van het agentschap Basisregistratie Personen en Reisdocumenten (agentschap BPR).
Basisregistratie Personen (BRP)
Voor de financiering van het BRP stelsel is vanaf januari 2012 een nieuw model geïntroduceerd, gebaseerd op een stelsel van jaarabonnementen. De staffels worden jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij Ministeriële regeling vastgesteld, mede op basis van de voor dat jaar verwachte kosten en het aantal verzonden berichten.
Met het nieuwe financieringsmodel ontvangen afnemers nog maar één factuur per jaar.
Gebruikers zijn ingedeeld door middel van een staffel die gebaseerd is op het totale verbruik aan berichten in het voorafgaande jaar. Bij meer verbruik geldt automatisch een hogere staffel en ontvangen de afnemers een aanvullende factuur. Bij een lager verbruik dan de ingedeelde staffel vindt geen restitutie plaats. Ook ontvangen de afnemers geen restitutie als ze het abonnement voortijdig beëindigen.
Reisdocumenten
De kostprijs van de documenten is gelijk aan de leges die RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals gemeenten en buitenlandse posten. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen.
De kosten van productie en distributie zijn conform het vastgestelde indexcijfer (KVGO prognose en CBS indexering respectievelijk met 1,30% en 1,05%) gestegen. Het aantal uitgegeven reisdocumenten in 2015 is bijna 3,7 mln. stuks. De toename van het aantal uitgegeven reisdocumenten ten opzichte van de begroting is vanwege de extra productie van documenten in verband met de afschaffing van de kinderbijschrijving. Deze toename was nog niet verwerkt in de begroting.
BSN/ Caribisch Gebied
Het beheer van de beheervoorziening BSN en Caribisch Gebied wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van BZK. De kosten komen daarmee voor rekening van de begroting van BZK.
Bedrijfsvoering
De exploitatie van de BRP is in 2015 gebaseerd op een abonnementenstructuur. Binnen deze abonnementenstructuur is een onderverdeling in budgetfinanciering en tarieffinanciering. Onder de tariefgefinancierde berichten waren 60 miljoen berichten begroot en bij de budgetgefinancierde waren 100 miljoen berichten begroot. De realisatie van de tariefgefinancierde berichten is bijna 6% hoger ten opzichte van de begroting. Eveneens is de realisatie van de budgetgefinancierde berichten in 2015 met bijna 42% gestegen ten opzichte van de begroting. De stijging van het berichtenvolume heeft een minimaal effect op de omzet gehad, omdat deze binnen de bandbreedte van de staffel viel.
Soort | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil |
---|---|---|---|
x 1.000 | x 1.000 | x 1.000 | |
Tarieffinanciering | 60.000 | 63.547 | 3.547 |
Budgetfinanciering | 100.000 | 141.878 | 41.878 |
Totaal | 160.000 | 205.425 | 45.425 |
Soort | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil |
---|---|---|---|
x 1000 | x 1000 | x 1000 | |
Paspoorten 5 jaar geldigheid | 186 | 332 | 146 |
Paspoorten 10 jaar geldigheid | 1.492 | 1.694 | 202 |
Identiteitskaarten 5 jaar geldigheid | 539 | 439 | – 100 |
Identiteitskaarten 10 jaar geldigheid | 1.047 | 1.200 | 153 |
Totaal | 3.264 | 3.665 | 401 |
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2014 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 17.731 | 30.128 | 12.397 | 25.272 |
Omzet overige departementen | – | – | – | – |
Omzet derden | 82.843 | 120.852 | 38.009 | 113.921 |
Rente baten | 50 | 30 | – 20 | 62 |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | – |
Bijzondere baten | – | 1.738 | 1.738 | – |
Totaal baten | 100.624 | 152.748 | 52.124 | 139.255 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 97.448 | 121.637 | 24.189 | 109.604 |
* personele kosten | 12.493 | 14.989 | 2.496 | 12.293 |
– waarvan eigen personeel | 9.273 | 8.828 | – 445 | 7.939 |
– waarvan externe inhuur | 3.220 | 6.161 | 2.941 | 4.354 |
* materiële kosten | 84.955 | 106.648 | 21.693 | 97.311 |
– waarvan ICT | 150 | 176 | 26 | 359 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 150 | 208 | 58 | 137 |
– waarvan overige materiele kosten | 84.655 | 106.264 | 21.609 | 96.815 |
* rente lasten | 376 | 55 | – 321 | 77 |
Afschrijvingskosten | 2.800 | 3.445 | 645 | 2.629 |
* immaterieel | – | 39 | 39 | – |
* materieel | 2.800 | 3.406 | 606 | 2.629 |
Overige lasten | – | 26.688 | 26.688 | 21.538 |
* dotaties egalisatierekening | – | 26.688 | 26.688 | 21.538 |
* bijzondere lasten | – | – | – | – |
Totaal lasten | 100.624 | 151.825 | 51.201 | 133.848 |
voorlopige exploitatie resultaat | 923 | 923 | 5.407 | |
waarvan te verrekenen met BRP gebruikers | – 976 | 181 | ||
waarvan te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc. | 1.899 | 4.988 | ||
saldo van baten en lasten | 0 | 238 |
Toelichting:
Omzet moederdepartement
De omzet is ruim € 12,4 mln. hoger dan begroot.
Dit bedrag is als volgt opgebouwd:
-
• de beheerkosten van Caribisch Gebied, Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, project afronding Registratie Niet-Ingezetenen, Burgerservicenummer, project Publieke eID-middelen, Inbeheername Basisregistratie Personen en aanpak Fraudebestrijding worden gefinancierd door BZK en er zijn meer kosten gemaakt dan begroot was (€ 8,4 mln.);
-
• de opbrengst van berichtenverkeer was € 4 mln. hoger dan begroot.
Omzet derden
De omzet derden bestaat uit het tariefgefinancierde BRP berichtenverkeer en de leges op verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de opbrengst derden BRP en de opbrengst reisdocumenten is hoger dan begroot was. Dit komt doordat er meer BRP berichten zijn bevraagd en ook meer reisdocumenten zijn verstrekt dan begroot.
Bijzondere baten
Uit de omzet van de reisdocumenten was in 2014 een reservering van € 1,8 mln. gemaakt voor het project Check ID Stop ID. In het eerste kwartaal van 2015 heeft de opdrachtgever vanwege herprioritering van de activiteiten besloten hiermee te stoppen.
Personele kosten
De personele kosten in deze staat van baten en lasten omvatten de kosten die direct of indirect kunnen worden toegerekend aan een product van RvIG. De ambtelijke personele kosten zijn evenredig met de begroting. De kosten van externe inhuur zijn hoger dan de oorspronkelijke begroting. Dit komt doordat de openstaande vacatures tijdelijk ingevuld zijn door externen (addendum O&F rapport).
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten de huisvestingskosten, de kosten van kantoorautomatisering en kantoorbenodigdheden en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer of de productiekosten van de reisdocumenten. De materiële kosten zijn hoger dan de oorspronkelijke begroting. Dit komt doordat er meer kosten zijn gemaakt voor beheer BRP en productie van de reisdocumenten.
De totale afschrijvingskosten zijn hoger dan begroot. De investering in installaties betreft de kantoorautomatisering; de investering in inventaris betreft voornamelijk het kantoormeubilair. In februari 2013 is RvIG, toen nog BPR, verhuisd naar de Jubitoren. De kantoorautomatisering en de inventaris wordt voornamelijk gefaciliteerd door FMHaaglanden. De uitgave voor de investering voor de nieuwe infrastructuur wordt in 4 jaren afgeschreven. Eveneens wordt de immateriële activa in 4 jaren afgeschreven. De investering voor de BRP wordt in 5 jaren afgeschreven.
Resultaat
Over het jaar 2015 is een negatief exploitatieresultaat behaald van bijna € 1 mln. bij het beheer van de BRP. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 3 wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de BRP. Dit negatief resultaat is tot stand gekomen door minder opbrengsten en meer kosten voor RNI.
Bij het beheer van de reisdocumenten is een positief exploitatieresultaat van bijna € 1,9 mln. behaald. Conform de Dienstverlening overeenkomst met de opdrachtgever van de reisdocumenten wordt dit bedrag verrekend. Het positieve exploitatieresultaat komt door hogere opbrengsten uit de spoedleges (€ 4,8 mln.) en meer reisdocumenten verstrekt dan het begroot was. Daar tegenover zijn er meer kosten gemaakt voor Register paspoortsignalering (€ 1,3 mln.), RAAS en aanvraagstations (€ 1,4 mln.) en voor technisch beheer infrastructuur (€ 0,2 mln.). Bij de overige producten en programma’s zijn de baten gelijk aan de lasten. Met de opdrachtgever is in DVO’s afgesproken dat de werkelijk gemaakte kosten worden vergoed. De baten bestaan uit de vergoeding voor de gemaakte kosten en zijn dus per definitie gelijk aan de lasten.
Het resultaat wordt ten gunste van het Eigen vermogen gebracht, waarna de eigenaar besluit over de bestemming.
Balans per 31 december 2015 (bedragen x € 1.000)
Balans 2015 | Balans 2014 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 1.445 | – |
Materiële vaste activa | 7.824 | 10.771 |
– grond en gebouwen | – | – |
– installaties en inventarissen | 214 | 240 |
– overige materiële vaste activa infrastructuur | 6.373 | 9.391 |
– overige materiële vaste oBRP | 1.237 | 1.140 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 6.795 | 8.147 |
Nog te ontvangen | 2.364 | 224 |
Liquide middelen | 74.067 | 51.591 |
Totaal activa | 92.495 | 70.733 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5.400 | 5.400 |
– exploitatiereserve | 5.400 | 5.162 |
– onverdeeld resultaat | – | 238 |
Egalisatierekening reisdocumenten | 48.226 | 21.538 |
Voorzieningen | – | – |
Leningen bij het MvF | 2.500 | 5.000 |
Crediteuren | 8.997 | 6.735 |
Nog te betalen | 27.372 | 32.060 |
Totaal passiva | 92.495 | 70.733 |
Toelichting:
Debiteuren
De post debiteuren is als volgt opgebouwd:
De vordering op de gemeenten is door RvIG via automatisch incasso in januari 2016 geïnd. Deze post heeft betrekking op de rijksleges van de reisdocumenten over december 2015. De vordering bij de rijksafnemers à € 0,7 mln. heeft betrekking op de budgetgefinancierde afnemers, rijksleges voor de reisdocumenten (Antillen en Buitenlandse Zaken). In de post debiteuren zijn geen posten opgenomen die aangemerkt kunnen worden als dubieuze debiteuren.
Nog te ontvangen
De nog te ontvangen rente deposito (€ 4.000) is in maart 2015 op de rekening bijgeschreven. Tevens zijn de vooruitbetaalde bedragen in januari 2016 verrekend. De nog te ontvangen bedragen per 31 december 2015 zijn als volgt opgebouwd:
-
– de nog te ontvangen rente deposito;
-
– de nog te verrekenen voorschotten;
-
– vooruit betaalde facturen die betrekking hadden op 2016.
Liquide middelen
RvIG beschikt per 31 augustus over ruim € 74 mln. aan liquide middelen.
De stand van de liquide middelen per 31 december 2015 is hoger dan aan het begin van het jaar 2015. Dit komt door de vorming van een egalisatierekening ten behoeve van de 10-jarige geldigheid van de reisdocumenten.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen is in 2015 bijna € 0,6 mln. minder dan de gemaximeerde omvang. Deze wordt niet opgehoogd. Er zijn geen voorzieningen opgenomen op de balans.
De materiële vaste activa worden uit de eigen middelen gefinancierd en voor de post overige materiële vaste activa voor investering infrastructuur is in 2013 € 10 mln. geleend bij het Ministerie van Financiën. Hiervan is € 5 mln. reeds afgelost. Van het restant bedrag van € 5 mln. wordt € 2,5 mln. aangemerkt als kortlopende leningen.
Egalisatierekening
De opslag op tarieven van reisdocumenten voor volwassenen bedraagt in 2015 (vanaf de ingangsdatum van de wijziging van het Besluit paspoortgelden) € 12,33 voor een paspoort en € 10,85 voor een identiteitskaart. Uit de gerealiseerde opbrengst hiervan wordt er € 3,58 per aangevraagd paspoort voor een minderjarige en € 13,74 per aangevraagde identiteitskaart voor een minderjarige gebruikt voor de dekking van de hiervoor genoemde kosten. Het restant van de gerealiseerde opbrengst uit de opslag op de tarieven voor de reisdocumenten voor volwassenen wordt toegevoegd aan de egalisatierekening. In 2015 bedroeg het restant in totaal ruim € 26,5 mln.
Crediteuren
Het bedrag van Morpho heeft betrekking op de factuur van reisdocumenten over de maand december. De kosten van het Ministerie van Economische Zaken (EZ)/DICTU zijn beheer- en applicatie ontwikkelingskosten ten behoeve van de infrastructuur. De kosten van GXS zijn de maandelijkse berichtenkosten over de maand december 2015. De kosten van KPN lokale overheid, Facilicom, Comparex, Total Facility, Headfirst, Telindus ISIT, Between en IT Staffing hebben betrekking op inhuur van externen en beheerskosten. Inmiddels zijn deze facturen al betaald.
Nog te betalen
Onder de post nog te betalen staan bedragen die in de loop van 2015 zijn opgebouwd en verrekend worden in 2016, zoals:
-
– reservering vakantiegeld, eindejaarsuitkering, verlofdagen en vooruitontvangen bedragen (BSN, RNI, PIVA, Sedula, IBN BRP, Fraude aanpak, CMI, enz);
-
– vooruit betaalde bedragen aan RNI inschrijvingen en nog te betalen reisdocumenten;
-
– de post «schuld aan gebruikers BRP» betreft het saldo van exploitatie dat over de afgelopen jaren is opgebouwd. Deze post zal met de gebruikers van BRP verrekend worden in het tarief voor de BRP, tenzij de gebruikers besluiten de saldi een andere aanwending binnen de BRP te geven. Met de gebruikers van BRP is afgesproken een bedrag van € 4,7 mln. te gebruiken voor de financiering van BRP 2015. Na deze uitname in 2016 zijn er dan geen restbedrag op de post schuld aan gebruikers BRP;
-
– de post «schuld aan opdrachtgever reisdocumenten» per 1 januari 2015 betreft het saldo exploitatie (€ 5,1 mln.) over 2014. Inmiddels is dit bedrag aan BZK betaald. Tevens is het resultaat over 2015 toegevoegd;
-
– de post kortlopende schuld Ministerie van Financiën betreft de aflossing op korte termijn van de lening (zie post lening MinFin).
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)–(1) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2015 | 30.447 | 51.590 | 21.143 | ||||
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 27.707 | |||||||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 787 | |||||||
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.800 | 26.920 | 24.120 | ||||
Totaal investeringen (-/-) | – 3.000 | – 1.943 | 1.057 | |||||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | |||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.000 | – 1.943 | 1.057 | ||||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – | – | |||||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – | |||||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 2.800 | – 2.500 | 300 | |||||
Beroep op leenfaciliteit (+) | 3.000 | – | – 3.000 | |||||
4. | Totaal financieringskasstroom | 200 | – 2.500 | – 2.700 | ||||
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4) | 30.447 | 74.067 | 43.620 |
In 2015 heeft RvIG ruim € 1,9 mln. geïnvesteerd. Deze bestaat uit:
Immaterieel | 1.483 |
Installaties | 104 |
oBRP | 356 |
Totale investering | 1.943 |
Voor 2015 was de omvang van de investeringen geraamd op € 3 mln. Door vertraging in programma oBRP is de investering verschoven naar komende jaren.
In verband met het financieren van de nieuwe infrastructuur heeft RvIG, toen nog BPR op 27 december 2013 een lening opgenomen ten bedrage van € 10 miljoen bij het Ministerie van Financiën. De aflossing tot en met 2015 is € 5 mln. In 2015 is er geen beroep gedaan op leenfaciliteit.
Realisatie | Vastgestelde | ||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | begroting 2015 |
Kostprijzen per product: | |||||
– BRP tarief klasse B (in euro's) | 1.000 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
– Reisdocumenten | |||||
– Paspoort (in euro's) 5 jaar | 23,45 | 20,80 | 21,20 | 21,20 | |
– Paspoort (in euro's) 10 jaar | 37,11 | 37,11 | 37,11 | ||
– Identiteitskaart (in euro's) 5 jaar | 18,15 | 15,35 | 5,30 | 5,30 | |
– Identiteitskaart (in euro's) 10 jaar | 29,89 | 29,89 | 29,89 | ||
Omzet per productgroep: | |||||
– BRP | 16.841 | 17.369 | 20.732 | 23.672 | 18.500 |
– Reisdocumenten | 79.083 | 65.175 | 84.702 | 114.017 | 75.448 |
FTE totaal (excl. externe inhuur) | 96 | 95 | 108 | 116 | 109 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving specifiek deel ICT diensten | |||||
Kwaliteitsindicatoren | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 |
Beschikbaarheid GBA netwerk | 99,9% | 100,0% | 100% | 99,9% | 100,0% |
Beschikbaarheid GBA V | 100,0% | 99,9% | 100% | 100,0% | 99,9% |
Responsetijd GBA V | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec |
Beschikbaarheid basisregister | 99,3% | 99,9% | 100% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid verificatieregister | 99,3% | 99,9% | 100% | 99,9% | 99,9% |
Betrouwbaarheid BSN | 99,8% | 99,9% | 100% | 99,6% | 99,9% |
Klanttevredenheid | 0,0% | 7,4% | 0,0% | 7,4% | 7,4% |
Doorlichting | 2014 |
Toelichting:
-
1. Kostprijzen per product
-
– Het werkelijke tarief van BRP is gelijk aan de begroting.
-
– Ook de werkelijke kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten is gelijk aan de begroting.
-
-
2. Omzet per productgroep
-
– De omzet BRP bestaat uit in rekening gebrachte staffels aan de afnemers van de BRP berichtenverkeer.
-
– De omzet van de reisdocumenten bestaat uit in rekening gebrachte rijksleges aan de uitgevende instanties.
-
-
3. FTE
Begin van het jaar heeft RvIG een addendum voor 61 FTE ingediend op het bestaande O&F rapport. In 2015 zijn er feitelijk meer FTE’s dan begroot. Inmiddels is het addendum goedgekeurd door de SG. Momenteel worden de vacatures ingevuld. Het totaal komt daarmee op 161 FTE’s.