Staat van baten en lasten
Bedragen x € 1.000 | (1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting | Realisatie 2015 | Verschil | Realisatie 2014 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 133.988 | 128.935 | – 5.053 | 119.113 |
Omzet overige departementen | 79.494 | 81.334 | 1.840 | 77.481 |
Omzet derden | 72.900 | 93.913 | 21.013 | 93.863 |
Rentebaten | 25 | 1 | – 24 | 65 |
Vrijval voorzieningen | 345 | 345 | 4.226 | |
Bijzondere baten | 9.421 | 9.421 | 12.008 | |
Overige baten | ||||
Totaal baten | 286.407 | 313.949 | 27.542 | 306.756 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 192.777 | 205.135 | 12.358 | 192.060 |
Waarvan eigen personeel | 176.796 | 187.864 | 11.068 | 177.556 |
Waarvan externe inhuur | 15.981 | 17.271 | 1.290 | 14.504 |
– Materiële kosten | 83.485 | 108.047 | 24.562 | 111.348 |
Waarvan apparaat ICT | ||||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 38.600 | 37.399 | – 1.201 | 40.967 |
Rentelasten | 541 | 340 | – 201 | 482 |
Afschrijvingskosten | ||||
– Immaterieel | 4.702 | 4.316 | – 386 | 4.989 |
– Materieel | 6.579 | 5.366 | – 1.213 | 5.052 |
Overige kosten | ||||
– Dotatie voorzieningen | 500 | 1.467 | 967 | 407 |
– Bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 288.584 | 324.671 | 36.087 | 314.338 |
Saldo van baten en lasten | – 2.177 | – 10.722 | – 8.545 | – 7.582 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is per saldo € 5,1 mln lager dan begroot. Enerzijds is het budget met € 11,8 mln toegenomen: € 6,4 mln als gevolg van doorschuif van middelen voor uitvoering van het Plan van Aanpak (PvA) uit 2014 naar 2015, € 1,6 mln doorschuif vanwege nog niet afgeronde reguliere werkzaamheden en € 1,6 mln ontvangen loon- en prijsbijstelling. Voorts is € 1,1 mln aanvullend budget beschikbaar gesteld voor certificering op afstand, een bijdrage in de opleidingskosten van groene, bijzondere opsporingsambtenaren van particuliere werkgevers, controle kwaliteitssystemen (weideschapen, -runderen, kalveren en stalkeuring varkens) en de overgang van een medewerker van de directie Bedrijfsvoering EZ naar de NVWA voor aansturing van specialties (onder andere laboratoria) in de huisvesting. Tot slot is € 1,1 mln extra beschikbaar gesteld voor de uitvoering van overgenomen PBO-taken inclusief salarissuppletie voor voormalig PBO-medewerkers.
Anderzijds valt de omzet moederdepartement € 16,9 mln lager uit dan begroot doordat de realisatie van het PvA in 2015 € 6,6 mln lager is dan begroot. Dit betreft vooral de ICT-modernisering die later plaatsvindt dan bij het opstellen van het PvA was voorzien. Daarnaast is sprake van in 2015 niet gerealiseerde reguliere werkzaamheden ten bedrage van € 1,1 mln die in 2016 alsnog gerealiseerd zullen worden. De desbetreffende budgetten worden doorgeschoven naar 2016. Tevens wordt € 7,7 mln bijdrage van het moederdepartement, ter compensatie van hogere ICT-kosten, onder de post bijzondere baten verantwoord. Daarnaast is de resterende taakstelling Rutte II van ruim € 0,1 mln verwerkt. Tot slot valt de omzet € 1,4 mln lager uit door vervallen werkzaamheden voor incidenten en risico’s (€ 0,4 mln) en PBO-taken (€ 1,0 mln).
Omzet moederdepartement
Bedragen x € 1.000 | Oorspronkelijke vastgestelde begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 8.317 | 7.282 | – 1.035 | 6.480 |
Communicatie | 1.293 | 1.218 | – 75 | 1.157 |
Incident- & crisismanagement | 3.638 | 4.460 | 822 | 3.570 |
Inlichtingen & opsporing | 12.714 | 10.871 | – 1.843 | 11.036 |
Kennis & Expertise | 3.167 | 3.076 | – 91 | 3.572 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.848 | 6.848 | 0 | 7.160 |
Laboratoriumonderzoek | 3.340 | 3.311 | – 29 | 3.571 |
Toezicht | 73.507 | 76.356 | 2.849 | 69.430 |
Overig | 21.163 | 15.513 | – 5.650 | 13.137 |
Totaal | 133.988 | 128.935 | – 5.053 | 119.113 |
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen is € 1,8 mln hoger dan begroot. Hiervan heeft € 0,3 mln betrekking op het Dier Gezondheid Fonds (DGF). De resterende € 1,5 mln betreft hogere omzet VWS als gevolg van € 0,4 mln doorschuif voor uitvoering PvA van 2014 naar 2015, € 1,0 mln doorschuif uit 2014 in verband met nog niet afgeronde reguliere werkzaamheden in 2014, ontvangen compensatie voor de loonstijging ad € 0,7 mln en voor bijna € 0,6 mln aanvullende opdrachten. Hier staat een vertraging tegenover in de uitvoering van het PvA in 2015 voor € 0,4 mln en € 0,7 mln in 2015 niet gerealiseerde reguliere werkzaamheden. De desbetreffende budgetten worden doorgeschoven naar 2016. Verder is voor bijna € 0,1 mln aan werkzaamheden komen te vervallen. Dit bedrag wordt verrekend met de opdrachtgever.
Bedragen x € 1.000 | Oorspronkelijke vastgestelde begroting 2015 | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en oorspronkelijke begroting | Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 1.820 | 2.528 | 708 | 1.750 |
Communicatie | 503 | 445 | – 58 | 484 |
Incident- & crisismanagement | 693 | 1.020 | 327 | 2.689 |
Inlichtingen & opsporing | 1.252 | 1.642 | 390 | 1.205 |
Kennis & Expertise | 4.956 | 4.301 | – 655 | 4.767 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.573 | 6.830 | 257 | 6.340 |
Laboratoriumonderzoek | 11.982 | 9.852 | – 2.130 | 11.525 |
Toezicht | 39.334 | 41.759 | 2.425 | 37.834 |
Overig | 12.381 | 12.957 | 576 | 10.887 |
Totaal | 79.494 | 81.334 | 1.840 | 77.481 |
Omzet derden
De omzet derden is € 21,0 mln hoger dan begroot. In 2014 zijn de verslaggevingsregels (RJ 270) voor de verantwoording van de omzet aangepast. Als gevolg van deze aanpassing moeten de door de inspectieorganisatie Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) gerealiseerde kosten en omzet van € 16,1 mln meegenomen worden in de jaarrekening. Het resterende verschil van € 4,9 mln is het gevolg van € 2,4 mln hogere retributies en € 2,5 mln hogere overige baten ten opzichte van de begroting, met name door gerealiseerde EU-projecten.
Rentebaten
Door de zeer lage rentetarieven zijn de rentebaten beduidend lager dan begroot.
Vrijval voorzieningen
Een vrijval van bijna € 0,3 mln hoger dan begroot heeft zich voorgedaan bij de voorziening Claims, geschillen en rechtsgedingen. Het restant heeft betrekking op een vrijval bij de voorziening P-kosten.
Bijzondere baten
De realisatie van de bijzondere baten is € 9,4 mln hoger dan begroot. Onder de post bijzondere baten wordt de bijdrage van het moederdepartement voor ICT verantwoord die geen relatie heeft met de productie van de NVWA. In verband hiermee vindt een verschuiving plaats van de omzet moederdepartement naar de bijzondere baten voor € 7,7 mln. Dit betreft de in het PvA toegezegde bijdrage ter compensatie van hogere ICT-kosten. Daarnaast is ruim € 1,5 mln van EZ ontvangen als vergoeding voor remplaçanten in 2015 ter vervanging van medewerkers die al in 2014 gebruik hadden gemaakt van de stimuleringsregeling in het kader van de Rijksbrede Van Werk Naar Werk-regeling (VWNW)49. Verder is een post uit 2013 ad € 0,2 mln van het Rijks Vastgoed Bedrijf (RVB) vervallen.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De kosten van eigen personeel zijn € 12,4 mln hoger dan begroot, enerzijds door de CAO- stijging met circa € 1,7 mln, hogere bezetting € 1,0 mln, kosten van de VWNW-regeling ad netto € 9,2 mln na saldering met de van EZ ontvangen vergoeding voor remplaçanten ter vervanging van medewerkers die in 2015 gebruik hebben gemaakt van de stimuleringspremie (€ 1,9 mln), dotatie aan voorziening reorganisatiekosten € 0,6 mln, compensatie toeslag onregelmatige diensten (TOD) € 0,4 en € 0,9 mln stijging verlofuren onder andere als gevolg van wijziging vakantierechten (Sectoroverleg Rijk), anderzijds zijn de salariskosten lager als gevolg van een vrijval van € 1,4 mln afbouw ploegentoeslag.
De kosten voor inhuur externen zijn € 5,9 mln hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door tijdelijke inhuur voor het PvA en verbetering van het bedrijfsvoeringsproces. Als gevolg van een stelselwijziging in 2014 zijn de practitioners (begroot voor € 4,6 mln) onder uitbesteed werk binnen de materiële kosten verantwoord.
Materiële kosten
De totale materiële kosten zijn € 24,6 mln hoger dan begroot.
In 2014 zijn de verslaggeving regels (RJ 270) voor de verantwoording van de omzet aangepast. Als gevolg van deze aanpassing moeten de door de inspectieorganisatie Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) gerealiseerde retributieomzet en kosten van € 16,1 mln meegenomen worden in de jaarrekening.
Door aanpassing van de verslaggevingsregels (RJ 270) is het uitbesteed werk aan practitioners voor een bedrag van € 9,2 mln opgenomen onder de post specifieke kosten (in de Ontwerpbegroting 2015 waren deze kosten onder de personele kosten – externe inhuur opgenomen voor een bedrag van € 4,6 mln). De DICTU-kosten zijn met € 0,4 mln en de algemene materiële kosten met € 0,4 mln gestegen. Onder andere als gevolg van een onttrekking aan de voorziening leegstand dalen de huisvestingskosten met € 1,5 mln.
Bijdrage aan SSO’s
De bijdrage aan SSO’s dalen met € 1,2 mln ten opzichte van de begroting door een stijging bij DICTU van € 0,4 mln, een daling van de huurkosten bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) met € 1,5 mln als gevolg van een onttrekking uit de voorziening leegstand en het vervallen van de kosten voor het Expertisecentrum Organisatie & Personeel waarvoor € 0,1 mln begroot was.
Rentelasten
De rentelasten vallen als gevolg van lagere investeringen in 2014 en de lage rentetarieven € 0,2 mln lager uit dan begroot.
Afschrijvingskosten
De materiële afschrijvingskosten zijn € 1,2 mln lager dan begroot met name door lagere investeringen in dienstauto’s die later in het jaar hebben plaatsgevonden.
De immateriële afschrijvingskosten vallen € 0,4 mln lager uit als gevolg van vertraagde systeemontwikkeling PvA.
Dotatie voorzieningen
Aan de voorziening reorganisatiekosten en overige personele kosten is ruim 0,6 mln en bij de voorziening Claims, geschillen en rechtsgedingen € 0,3 mln meer gedoteerd dan begroot.
Toelichting op het resultaat
Het resultaat is € 10,7 negatief. Dat is ruim € 8,5 mln meer dan in de begroting was voorzien. Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt door hogere personele kosten, waaronder de kosten van de VWNW-regeling en hoger dan verwachte kosten voor de inhuur van externen, die vooral zijn ingezet voor de uitvoering van het PvA en verbetering van het bedrijfsvoeringsproces. Door een dotatie van € 12,1 mln ter versterking van het eigen vermogen van de NVWA door de eigenaar is voorkomen dat dit per ultimo 2015 negatief zou worden. De financiële problematiek van de NVWA vormt onderwerp van overleg tussen betrokken partijen (NVWA, eigenaar en opdrachtgevers) met als doel een duurzame balans te vinden tussen baten en lasten.
Balans per 31 december 2015
Bedragen x € 1.000 | Balans 2015 | Balans 2014 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 10.660 | 9.518 |
Materiële vaste activa | ||
– verbouwingen | 4.362 | 4.255 |
– installaties en inventarissen | 9.246 | 7.493 |
– vervoermiddelen | 18.554 | 17.106 |
Voorraden | 997 | 806 |
Debiteuren | 12.685 | 13.076 |
Nog te ontvangen | 7.887 | 8.240 |
Liquide middelen | 69.145 | 60.029 |
Totaal activa | 133.536 | 120.523 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– exploitatiereserve | 14.779 | 10.248 |
– onverdeeld resultaat | – 10.722 | – 7.582 |
Voorzieningen | 11.810 | 22.218 |
Leningen bij Ministerie van Financiën | 32.985 | 27.271 |
Crediteuren | 13.304 | 10.967 |
Nog te betalen | 71.380 | 57.401 |
Totaal passiva | 133.536 | 120.523 |
Debiteuren
Bedragen x € 1.000 | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Kerndepartement | 85 | 48 |
Dienst Landelijk Gebied | 0 | 33 |
RVO | 20 | 0 |
Ministerie van BZK | 95 | 193 |
Ministerie van FIN | 466 | 164 |
Ministerie van I&M | 52 | 118 |
Ministerie van OCW | 2 | 2 |
Ministerie van V&J | 2 | 3 |
Ministerie van VWS | 33 | 2 |
Ministerie van Defensie | 3 | 0 |
Derden | 14.789 | 15.148 |
Totaal debiteuren | 15.547 | 15.711 |
Debiteuren | 15.547 | 15.711 |
Voorziening dubieuze debiteuren | (2.862) | (2.635) |
Totaal debiteuren | 12.685 | 13.076 |
Nog te ontvangen
Bedragen x € 1.000 | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Kerndepartement | 2.346 | 1.371 |
RVO(voormalig DLG) | 2 | 0 |
RVO (voorheen DR) | 1.024 | 1.106 |
Ministerie van VWS | 2 | 34 |
Ministerie van V&J | 31 | 0 |
Derden | 4.482 | 5.729 |
Totaal nog te ontvangen | 7.887 | 8.240 |
Liquide middelen
Bedragen x € 1.000 | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Kas | 2 | 2 |
Rekening-courant Ministerie van Financiën | 69.143 | 60.027 |
Totaal liquide middelen | 69.145 | 60.029 |
Ontwikkeling eigen vermogen
Bedragen x € 1.000 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eigen vermogen per 01/01 | 3.661 | 3.920 | 3.859 | 10.248 | 2.666 |
2 | Saldo van baten en lasten | 259 | – 61 | 665 | – 7.582 | – 10.722 |
3 | Directe mutaties in het EV: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3a | Uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3b | Bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.112 |
3c | Overige mutaties | 0 | 0 | 5.724 | 0 | 1 |
Eigen vermogen per 31/12 | 3.920 | 3.859 | 10.248 | 2.666 | 4.057 | |
Omzet | 304.205 | 290.643 | 295.481 | 306.756 | 313.949 | |
Vermogensplafond (5% van gemiddeld 3 jaar) | 14.839 | 14.881 | 15.270 |
De budgetten van de vervallen werkzaamheden voor € 1,4 mln zijn, naast de € 10,2 mln beschikbaar gesteld door de eigenaar en de € 0,5 mln nog te verrekenen uit 2014, gedoteerd aan het eigen vermogen van de NVWA. Hierdoor wordt het eigen vermogen versterkt met € 12,1 mln.
Voorzieningen
Bedragen x € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 1-1-2015 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2015 | |
Claims, geschillen en rechtsgedingen | 994 | 828 | 747 | 296 | 779 |
Leegstand / afkoop gebouwen | 18.920 | 0 | 9.600 | 0 | 9.320 |
Reorganisatiekosten | 2.178 | 638 | 1.172 | 0 | 1.644 |
Personele kosten (regulier) | 126 | 1 | 11 | 49 | 67 |
22.218 | 1.467 | 11.530 | 345 | 11.810 |
Voorziening uit hoofde van claims, geschillen en rechtsgedingen
In het afgelopen jaar is de voorziening claims en geschillen € 0,8 mln gedoteerd. De vrijval en onttrekkingen bedroegen samen € 1,0 mln. Het saldo van deze voorzieningen ad € 0,8 mln is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen.
Voorziening leegstand gebouwen
In 2015 is begonnen met de verbouwing van het pand in Zwijndrecht. De laboratoriaruimten worden geschikt gemaakt voor kantoor en deels verhuurd aan twee inspectiediensten. De kosten voor deze verbouwing worden deels gefinancierd uit de betreffende voorziening (€ 1 mln), de overige kosten worden door RVB gefinancierd. De huurverplichtingen van het pand in Eindhoven zijn ultimo 2015 afgekocht voor € 6,8 mln. Daarnaast zijn van genoemde panden de hogere huurlasten dan begroot voor 2015 ad € 1,8 mln onttrokken aan deze voorziening.
Voorziening reorganisatie
De NVWA heeft ultimo 2011 een voorziening van € 22,5 mln getroffen om de kosten volgend uit de reorganisatie per 01-01-2012 te financieren. Dit betreft de salaris-/WW- en materiële kosten van herplaatsingskandidaten. Ultimo 2015 is de hoogte van de voorziening opnieuw berekend om verwachte kosten voor de komende periode te financieren. Dit heeft geleid tot een onttrekking voor salarisbetalingen van € 1,2 mln en een dotatie van ruim € 0,6 mln voor aanpassing van toekomstige verplichtingen onder anderen als gevolg van de cao-loonstijging en verhoging van de AOW leeftijd.
Voorziening personele kosten regulier
De voorziening personele kosten regulier betreft de aanvulling op de WAO-uitkering van een oud-medewerker en een voorziening ten behoeve van mogelijke aanspraak op wachtgeld bij inkomstenderving van een oud-medewerker.
Crediteuren
Bedragen in € 1.000 | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Dienst Landelijk Gebied | 0 | 50 |
Dictu | 5.864 | 4.585 |
Ministerie van BZK | 886 | 319 |
Ministerie van Fin | 35 | 33 |
Ministerie van IM | 0 | 134 |
Ministerie van SZW | 23 | 0 |
Ministerie van V&J | 59 | 0 |
Ministerie van VWS | 493 | 0 |
Derden | 5.944 | 5.846 |
Totaal crediteuren | 13.304 | 10.967 |
Nog te betalen
Bedragen in € 1.000 | 2015 | 2014 |
---|---|---|
Kerndepartement | 8.576 | 11.380 |
Ministerie van VWS | 1.297 | 2.112 |
Ministerie van Fin | 11.461 | 10.500 |
Ministerie van SZW | 65 | 172 |
Ministerie van IM | 0 | 86 |
Ministerie BZK | 24 | 56 |
Ministerie BuZa | 156 | 13 |
Ministerie van OCW | 29 | 0 |
Derden | 49.772 | 33.082 |
Totaal nog te betalen | 71.380 | 57.401 |
Kasstroomoverzicht over 2015
Bedragen x € 1.000 | (1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2015 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen | 41.942 | 60.029 | 18.087 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 30.249 | |||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 25.851 | |||
2. | Totaal operationele kasstroom | – 441 | 4.398 | 4.839 |
Totaal investeringen (-/-) | – 28.730 | – 16.735 | 11.995 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 1.600 | 2.604 | 1.004 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 27.130 | – 14.131 | 12.999 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 12.112 | 12.112 | ||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 11.530 | – 10.363 | 1.167 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 15.950 | 17.100 | 1.150 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4.420 | 18.849 | 14.429 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 18.791 | 69.145 | 50.354 |
Algemene grondslagen
Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode. De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courant met het Ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.
Rekening-courant RHB
Het saldo op de rekening-courant RHB per 1 januari is € 18,1 mln hoger dan begroot. Dit is met name het gevolg van uitdienen van het huurcontract in plaats van de geplande afkoop van het laboratorium te Groningen (€ 3,2 mln) en Zwijndrecht (€ 8 mln). Het pand in Zwijndrecht zal verbouwd worden. Daarnaast is er vertraging opgetreden omtrent de afkoop van het pand te Eindhoven (€ 9,3 mln). De afkoop stond gepland voor 2014 en heeft ultimo 2015 plaatsgevonden. Overige balansposten zijn met € 3,0 mln gestegen. Tegenover deze stijging van € 23,5 mln staat een daling van € 5,4 mln als gevolg van een negatiever resultaat in 2014 dan begroot.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is € 4,8 mln hoger dan begroot. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een negatiever resultaat van € 8,5 mln, een hogere mutatie op de voorzieningen van € 0,9 mln en lagere afschrijvingskosten voor € 1,6 mln. Anderzijds stijgen met name de balansposten crediteuren en Nog te betalen met € 15,8 mln.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is € 13,0 mln lager dan begroot. Dit komt enerzijds door € 12,0 mln vertraging in de investeringen van met name systeemontwikkeling in het kader van het PvA en anderzijds door € 1,0 mln meer desinvesteringen in verband met de vervanging van dienstauto’s en systeemontwikkeling.
In totaal is voor een bedrag van € 6,4 mln geïnvesteerd in de categorie Systeemontwikkeling. In de categorie Verbouwing is voor € 0,7 mln geïnvesteerd. In de categorie Inventaris is € 0,5 mln, in de categorie Laboratoriumapparatuur € 2,5 mln en in Machines en Buitendienstmaterialen en overige hardware is € 0,5 mln geïnvesteerd. Daarnaast is € 6,1 mln. geïnvesteerd in de vervanging van dienstauto’s.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is € 14,4 mln hoger dan begroot. Dit is in eerste plaats het gevolg van de storting van € 12,1 mln door het moederdepartement. In tweede plaats zijn de investeringen in 2014 lager uitgevallen dan in de Ontwerpbegroting 2015 begroot, waardoor de aflossing op de leningen in 2015 met € 1,2 mln lager uitvalt. In de derde plaats is voor € 1,1 mln meer aan leningen afgeroepen dan begroot, met name voor systeemontwikkeling, inventaris/laboratoriumapparatuur en voor verbouwingen.
De liquiditeitspositie van de NVWA kan met een saldo van € 69,1 mln als voldoende worden geclassificeerd.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2015
Omschrijving | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroting 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde Kostprijs (€/uur) | 94,13 | 95,60 | 96,32 | 95,60 | |
Tarieven | |||||
(2012 = 100) | 100 | 100,06 | 101,62 | 102,39 | 101,6 |
Omzet per productgroep (€ mln) | |||||
Advies en Vertegenwoordiging | 8,4 | 7,6 | 8,5 | 10,0 | 10,7 |
Communicatie | 1,5 | 1,3 | 1,6 | 1,7 | 1,8 |
Incident en crisismanagement | 6,7 | 5,2 | 6,3 | 5,5 | 4,3 |
Inlichtingen en opsporing | 12,2 | 11,8 | 12,2 | 12,5 | 14,0 |
Kennis en expertise | 10,6 | 9,2 | 9,1 | 8,1 | 9,5 |
Klantinteractie en dienstverlening | 23,5 | 20,9 | 22,0 | 24,4 | 23,7 |
Laboratoriumonderzoek | 19 | 16,5 | 20,7 | 18,7 | 21,0 |
Toezicht | 151,4 | 149,4 | 168,4 | 178,8 | 166,3 |
FTE1 | |||||
Aantal FTE (exclusief externe inhuur)2 | 2.168 | 2.163 | 2.229 | 2.438 | 2.303 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.741/427 | 1.733/430 | 1842/387 | 1950/488 | 1.849/454 |
Salariskosten per fte | 71.400 | 70.143 | 74.217 | 72.149 | 70.900 |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 0% | 0,2% | – 2,5% | – 3,4% | – 0,8% |
Kwaliteit |
| ||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen3 | 80% | 64% | 71% | 73% | 95% |
Tijdig betaalde facturen (<30 dagen) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 95% | 90% |
De stijging van het aantal gemiddelde fte in 2015 ten opzichte van de begroting komt vooral doordat een groter aantal medewerkers dan was voorzien in 2015 gebruik heeft gemaakt van de stimuleringspremie in de vorm van bijzonder verlof voorafgaande aan hun ontslag, die onderdeel uitmaakt van het Sociaal Flankerend Beleid (SFB). Mede hierdoor zijn meer nieuwe medewerkers bij de NVWA begonnen als VWNW- of herplaatsingskandidaat. Zowel de medewerkers die met bijzonder verlof zijn en dus feitelijk niet meer bij de NVWA werkzaam zijn als de medewerkers die hen vervangen zijn in de realisatiecijfers opgenomen.
Momenteel zit het klantcontactcentrum op een tijdig afhandeling percentage van circa 73%. De consument krijgt na 6 weken een tussentijdse terugkoppeling.
De meeste informatieverzoeken kunnen zelfstandig door het klantcontactcentrum worden afgewikkeld. In het geval van een klacht of melding wordt dit verzoek binnen het betreffende domein door de deskundige afgehandeld. In nauwe samenwerking met de toezichtdivisies wordt eraan gewerkt om de doorlooptijd terug te dringen.