Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap AT per 31 december 2016
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2015 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 11.294 | 16.487 | 5.193 | 12.515 |
Omzet overige departementen | 0 | 425 | 425 | 0 |
Omzet derden | 21.352 | 21.173 | – 179 | 22.532 |
Rentebaten | 50 | 0 | – 50 | 5 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 300 | 233 | – 67 | 354 |
Totaal baten | 32.996 | 38.318 | 5.322 | 35.406 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 33.993 | 40.578 | 6.585 | 32.081 |
– personele kosten | 21.293 | 25.631 | 4.338 | 20.531 |
waarvan eigen personeel | 18.681 | 21.353 | 2.672 | 17.844 |
waarvan externe inhuur | 778 | 2.350 | 1.572 | 859 |
waarvan overige personele kosten | 1.833 | 1.927 | 94 | 1.828 |
– materiële kosten | 12.700 | 14.948 | 2.248 | 11.550 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 5.197 | 7.717 | 2.520 | 5.786 |
waarvan overige materiële kosten | 7.503 | 7.230 | – 273 | 5.763 |
Rentelasten | 50 | 17 | – 33 | 24 |
Afschrijvingskosten | 1.600 | 1.093 | – 507 | 1.914 |
– Immaterieel | 100 | 0 | – 100 | 155 |
– Materieel | 1.500 | 1.093 | – 407 | 1.759 |
Overige lasten | 75 | 257 | 182 | 1.001 |
– dotaties voorzieningen | 75 | 257 | 182 | 35 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 966 |
Correctie kosten GAMMA | – 2.000 | – 1.102 | 898 | – 1.403 |
Totaal lasten | 33.718 | 40.843 | 7.125 | 33.618 |
Saldo van baten en lasten | – 722 | – 2.525 | – 1.803 | 1.788 |
Toelichting op het saldo van baten en lasten
In 2016 heeft AT zijn takenpakket uitgebreid met de (nieuwe) taken voor Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS7 (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel8. Vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie zijn opdrachten verstrekt voor het uitvoeren van het toezicht op naleving leeftijdsgrenzen Kijkwijzer en het organiseren van controles voor de naleving van de registratie- en legitimatieplicht van opkopers van metalen. AT heeft om die reden bij 1e suppletoire begroting de baten en de lasten verhoogd met € 5,5 mln.
Het gerealiseerde saldo baten en lasten is ten opzichte van de vastgestelde begroting lager. Dit wordt veroorzaakt door een negatief resultaat op Caribisch Nederland, stijgende kosten Shared Service Organisaties (SSO's) en het gerealiseerde percentage externe inhuur.
Het negatieve resultaat op Caribisch Nederland (CN) bedraagt € 0,940 mln tegen een budgetneutraal begroot resultaat. Dit (eenmalig) verlies is een bewuste keuze geweest door de tarieven CN in 2016 met terugwerkende kracht te verlagen vanaf 1 januari 2015 om zo de post «te verrekenen met CN» af te bouwen. Het verlies op CN wordt gefinancierd vanuit de balanspost «Te verrekenen met Caribisch Nederland».
De stijgende kosten SSO’s bestaan voornamelijk uit ICT-kosten. Hier is de stijgende trend van de afgelopen jaren niet tot stilstand gekomen. Het percentage externe inhuur bedraagt 9% tegen een begroot percentage van 4%. De gemiddelde loonkosten stijgen hierdoor met 2,9%.
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZ voor de uitvoering van opdrachten.
Vastgestelde begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
Beleidsopdrachten | 4.713 | 5.745 | 1.032 | 4.950 |
Toezichttaken | 4.981 | 8.782 | 3.801 | 5.220 |
Subtotaal structurele bijdragen | 9.694 | 14.527 | 4.833 | 10.170 |
Incidentele bijdragen | ||||
Projecten | 1.600 | 1.960 | 360 | 789 |
subtotaal projecten | 1.600 | 1.960 | 360 | 789 |
Verrekeningen op bijdragen | 0 | 0 | 0 | 5 |
Totaal omzet moederdepartement | 11.294 | 16.487 | 5.193 | 10.964 |
De hogere omzet op de structurele bijdragen wordt veroorzaakt door de nieuwe taken Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel.
De incidentele bijdragen bestaan uit projecten die worden uitgevoerd voor beleidsdirecties. In 2016 is de omzet hoger dan begroot door de stijgende vraag vanuit de opdrachtgevers. Voorbeelden van projecten zijn: Digitale etherTV / DVB-T, Windmolens en Toekomst commerciële radio.
Omzet derden
Vastgestelde begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 15.784 | 16.543 | 759 | 17.531 | |
– | vaste verbindingen | 3.000 | 3.081 | 81 | 4.618 |
– | mobiele communicatie | 4.029 | 4.101 | 72 | 4.141 |
– | (openbare) (mobiele) elektronische communicatie | 1.889 | 1.902 | 13 | 1.887 |
– | radiodeterminatie | 39 | 31 | – 8 | 34 |
– | radiozendamateurs | 4 | 410 | 406 | 8 |
– | omroep | 5.080 | 5.235 | 155 | 5.141 |
– | overige/verlengingen | 37 | 55 | 18 | 0 |
– | examens | 134 | 140 | 6 | 130 |
– | verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 4 | 0 | 4 |
– | randapparatuur | 1.568 | 1.584 | 16 | 1.568 |
Satellietoperators | 254 | 272 | 18 | 174 | |
Ministerie van Defensie | 1.285 | 1.285 | 0 | 1.285 | |
Ministerie van IenM | 475 | 461 | – 14 | 475 | |
Ministerie van VenJ | 229 | 277 | 48 | 229 | |
Registratie RZAM en Maritiem | 2.255 | 1.939 | – 316 | 0 | |
Caribisch Nederland | 1.070 | 397 | – 673 | 2.836 | |
Totaal omzet derden | 21.352 | 21.173 | – 179 | 22.531 |
De gerealiseerde omzet derden is lager dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door het stilvallen van de groei op de omzet vergunninghouders en een verlies op CN.
De omzet op vergunninghouders kende de afgelopen jaren een piek op ontvangsten op vooral de vaste verbindingen. In 2016 zien we dat er sprake is van stabilisatie van die omzet.
Voor de categorie CN geldt dat AT vanaf 10 oktober 2010 uitvoerder en toezichthouder is op het vlak van telecom op de BES eilanden. Voor de inspanningen die AT aldaar pleegt worden vergoedingen in rekening gebracht bij concessie- en machtiginghouders. Doordat AT enerzijds de kosten beperkt heeft weten te houden en doordat anderzijds de inkomsten ten gevolge van het toegenomen gebruik van telecom op de BES zijn gestegen is er een overdekking op de tarieven ontstaan. AT heeft om die reden de tarieven CN in 2016 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 verlaagd. Het resultaat van die reductie heeft als gevolg minder ontvangsten ten opzichte van de begroting. Structureel zijn de baten en lasten op CN in evenwicht.
Bijzondere baten
De realisatie in 2016 bestaat uit de opbrengsten voor de verkoop van dienstauto’s en personele baten die niet kunnen worden verrekend met P-Direkt.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn hoger dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door de eerder genoemde uitbreiding van de organisatie (+ 46,7 fte) en door de stijging van de externe inhuur kosten vanwege de nieuwe taken. Hierdoor zijn de gemiddelde personeelskosten per fte 2,9% hoger dan begroot. De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraag 324,5 fte (begroot: 274,4 fte).
Materiële kosten
De materiele kosten zijn € 2,2 mln hoger dan begroot. Deze stijging wordt voor € 1,3 mln verklaard door de toename van de reguliere beheerskosten ICT. Verder nemen de kosten van de ICT-projecten toe (€ 1,1 mln) en heeft het agentschap werkzaamheden laten uitvoeren door de Auditdienst Rijk (ADR) (€ 0,1 mln). De stijging van de huisvestingskosten voor € 0,3 mln is in 2016 voor hetzelfde bedrag gecompenseerd vanuit het moederdepartement.
Rentelasten
De rentelasten zijn lager dan begroot vanwege uitstel in investeringen voor het project GAMMA.
Afschrijvingskosten
Door uitgestelde investeringen zijn er geen afschrijvingen voor het project GAMMA. De geplande investeringen in het kantoorgebouw Groningen zijn eind 2016 uitgevoerd. De afschrijvingen hiervoor starten vanaf 2017.
Overige lasten
De bijzondere lasten bestaan uit de dotaties op de voorzieningen ambtsjubileum, dubieuze debiteuren en wachtgeld/FLO.
Correctie kosten GAMMA
Volgens afspraak in het doorlichtingsrapport AT van het Ministerie van Financiën d.d. 24 december 2013, zijn de in 2016 gemaakte kosten GAMMA ad € 1,1 mln in mindering gebracht op de kosten en rechtstreeks ten laste gebracht van de post «Te verrekenen met vergunninghouders».
Balans 2016 | Balans 2015 | ||
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële activa | 0 | 0 | |
Materiële vaste activa | |||
* | grond en gebouwen | 0 | 0 |
* | installaties en inventarissen | 384 | 163 |
* | overige materiële vaste activa | 5.132 | 4.301 |
Vlottende activa | |||
* | Voorraden | 0 | 0 |
* | Debiteuren | 988 | 1.299 |
* | Overige vorderingen en overlopende activa | 13.284 | 553 |
* | Liquide middelen | 3.304 | 11.715 |
Totaal Activa | 23.091 | 18.030 | |
Passiva | |||
Eigen vermogen | |||
* | exploitatiereserve | 1.662 | 1.625 |
* | onverdeeld resultaat | – 2.525 | 1.788 |
Voorzieningen | 569 | 508 | |
Leningen bij het MvF | 111 | 308 | |
Crediteuren | 583 | 526 | |
Te verrekenen met vergunninghouders c.a. | 4.587 | 6.042 | |
Te verrekenen met Caribisch Nederland | 3.023 | 1.491 | |
Overige schulden en overlopende passiva | 15.082 | 5.741 | |
Totaal Passiva | 23.091 | 18.030 |
Boekwaarde | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2016 | 31-12-2016 | ||||
Wachtgeld en FLO | 0 | 18 | 18 | 0 | 0 |
Ambtsjubilea | 508 | 116 | 55 | 0 | 569 |
Totaal | 508 | 133 | 73 | 0 | 569 |
2014 | 2015 | 2016 | |
---|---|---|---|
Omzet, excl. rente- en bijzondere baten | 32.025 | 35.067 | 38.318 |
Gemiddelde omzet over 3 jaar | 32.500 | 33.243 | 35.137 |
0 | 0 | ||
Toegestane exploitatiereserve | 1.620 | 1.625 | 1.662 |
Resultaat | 1.081 | 1.788 | – 2.525 |
Eigen vermogen | 2.701 | 3.413 | – 863 |
Inclusief het resultaat is het eigen vermogen € 0,863 mln negatief. Conform de Regeling Agentschappen is het eigen vermogen uiterlijk bij eerste suppletoire begroting 2017 aangezuiverd.
Overige vorderingen en overlopende activa, liquide middelen en overige schulden en overlopende passiva
De mutaties op de posten overige vorderingen en overlopende activa, liquide middelen en overige schulden en overlopende passiva worden veroorzaakt door een wijzigingsbeschikking voor de kavel A2-eenmalig bedrag.
Te verrekenen met vergunninghouders c.a.
De post «Te verrekenen met vergunninghouders» geeft de schuld aan de vergunninghouders c.a. van Agentschap Telecom weer. Deze post is in 2016 met € 1,1 mln afgebouwd met de onderzoekskosten van een nieuw vergunningverleningssysteem (GAMMA) en er is € 0,5 mln terugbetaald aan vergunninghouders point-point-straalverbindingen.
De post wordt in het boekjaar 2017 (na resultaatsbestemming 2017) volledig afgebouwd conform afspraak met het Ministerie van Financiën door de middelen aan te wenden voor de verdere ontwikkeling van GAMMA en door het niet laten stijgen van vergunningstarieven in 2017.
Te verrekenen met Caribisch Nederland
Deze post is vergelijkbaar met de post «Te verrekenen met vergunninghouders c.a.», maar dan specifiek voor de vergunninghouders in CN. Om de post af te bouwen zijn de tarieven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 verlaagd. Dit heeft in 2016 geleidt tot een verlies van € 0,940 mln.
moeder-departement | overige departementen/ agentschappen | derden | |
---|---|---|---|
Debiteuren | 0 | 0 | 988 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 0 | 61 | 13.223 |
Liquide middelen | 0 | 3.304 | 0 |
totaal vorderingen | 0 | 3.364 | 14.211 |
Crediteuren | 0 | 37 | 546 |
Overige schulden en overlopende passiva | 10.674 | 1.095 | 3.314 |
totaal schulden | 10.674 | 1.131 | 3.860 |
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2016 | Realisatie 2016 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 7.368 | 11.715 | 4.347 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 25.897 | |||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 31.887 | |||
2 | Totaal operationele kasstroom | 878 | – 5.990 | – 6.868 |
Totaal investeringen (–/–) | – 5.000 | – 2.145 | 2.855 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 5.000 | – 2.145 | 2.855 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | – 78 | – 78 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 572 | – 198 | 374 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 5.000 | 0 | – 5.000 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 4.428 | – 276 | – 4.704 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen | 7.674 | 3.304 | – 4.370 |
De operationele kasstroom is lager dan begroot door het negatieve resultaat 2016, de lagere afschrijvingen en het werkkapitaal (het saldo van de balansposten overige vorderingen en overlopende activa en overige schulden en overlopende passiva).
De investeringen zijn lager dan begroot. Zoals aangegeven wordt dit veroorzaakt door het uitstellen van de investeringen voor het project GAMMA. Het agentschap heeft in het boekjaar 2016 geinvesteerd in electronische apparatuur € 1,0 mln, auto’s € 0,5 mln, hardware € 0,3 mln en diversen € 0,3 mln.
Voor de financiering van de investeringen heeft het agentschap geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. Dit zorgt voor een negatieve totale financieringskasstroom van – € 276.000.
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Verhouding direct/indirect (in fte) | 174,9 / 74,9 | 177,4 / 82,8 | 176,5 / 75,6 | 236,9 / 87,6 | 191,4 / 82,9 | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | ||||||
Personeelskosten per fte (in €) | 70.395 | 70.931 | 72.415 | 73.048 | 70.931 | |
Totaal aantal fte's (excl externe inhuur) | 237,3 | 248,4 | 244,1 | 296,2 | 263,4 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | 947 | 568 | 859 | 2.350 | 778 | |
Outputindicatoren | ||||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | – 1,47% | – 0,66% | – 0,69% | – 1,22% | 0,00% | |
Aantal declarabele uren (per fte en totaal) | 1.450/ 1.660 | 1.450/ 1.660 | 1.450/ 1.660 | 1457/ 1.667 | 1.450/ 1.660 | |
Aantal werkbare /beschikbare uren: | ||||||
– werkbare uren | 1.829 | 1.829 | 1.829 | 1.836 | 1.829 | |
– bruto beschikbare uren | 1.660 | 1.660 | 1.660 | 1.667 | 1.660 | |
– netto beschikbare uren | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 1.592 | 1.585 | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | ||||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 803 | 1.081 | 1.789 | 2.525 | 722 | |
Omzet | 33.101 | 32.526 | 35.406 | 38.318 | 32.996 | |
Kwaliteitsindicatoren | ||||||
Kernindicatoren | ||||||
Klanttevredenheid: | 3,9 | Niet in 2014 | Niet in 2015 | Niet in 2016 | >3,5 | |
Doorlooptijd primaire processen: | ||||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 99% | 89% | 94% | 96% | 95% |
6 weken | 0 | 86% | 89% | 95% | 0 | |
4 weken | 0 | 79% | 82% | 93% | 0 | |
2 weken | 0 | 70% | 62% | 89% | 0 | |
Reactietijd storingsklachten | norm | |||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 100% | 95% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 97% | 75% | 91% | 100% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 95% | 85% | 82% | 100% | 90% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | 9 | 11 | 5 | 42 | 0 |
≤ 5% | 2% | 6% | 4% | 5% | <5% | |
Aantal klachten | 3 | 3 | 7 | 7 | <7 | |
Medewerkertevredenheid | 7 | niet in 2014 | 6,7 | niet in 2016 | >7 | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | ||||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 4,2% | 3,0% | 3,8% | 4,7% | <4,1% |
Toelichting op de prestatie-indicatoren
Reactietijd stroringsklachten
Het proces op de reactietijd storingsklachten heeft in 2016 goed gefunctioneerd. Storingsmeldingen kunnen 24/7 door iedereen (burgers, bedrijven en overheden) worden ingediend, buiten kantooruren via de webapplicatie en het externe callcenter. De inspecteur die bereik- en beschikbaar is (BBD) reageert altijd snel op een semafoonoproep. De intake (eerste behandeling) van prio 2 en 4 meldingen (en prio1 meldingen tijdens kantooruren) wordt dagelijks gedaan en op de dag ook niet op één moment. Alle werkdagen wordt de hele dag gecontroleerd of er meldingen zijn binnen gekomen.
Gegrond verklaarde bezwaarschriften
In 2016 zijn er 42 bezwaren gegrond verklaard. Dit is 5% van de totaal afgehandelde bezwaarschriften (820). Er zijn ook 6 bezwaarschriften gedeeltelijk gegrond verklaar (0,8%). Het grootste aandeel van deze gegrondverklaringen is gelegen in factuurzaken waarin ten onrechte een factuur is opgelegd of waar de factuur in eerste instantie naar een verkeerd adres is gestuurd. Ook zijn er een paar bezwaarzaken op bestuurlijke boetes op het gebied van illegale FM gedeeltelijk gegrond verklaard waar de opslagen van de basisboete zijn afgetrokken wegens een uitspraak van het CBb.
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim is met 4,7% ruim boven de norm. Dit heeft inmiddels geleid tot een set aan maatregelen om het verzuim terug te dringen. De kern hiervan wordt gevormd door een nieuw preventief arbobeleid en gerichte aanpak via de arbodienst en de Sociaal Medische Teams.