Base description which applies to whole site

Agentschap Telecom (AT)

Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap AT per 31 december 2016

Staat van baten en lasten (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

(4)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

2016

Realisatie 2016

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2015

Baten

       

Omzet moederdepartement

11.294

16.487

5.193

12.515

Omzet overige departementen

0

425

425

0

Omzet derden

21.352

21.173

– 179

22.532

Rentebaten

50

0

– 50

5

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

300

233

– 67

354

Totaal baten

32.996

38.318

5.322

35.406

         

Lasten

       

Apparaatskosten

33.993

40.578

6.585

32.081

– personele kosten

21.293

25.631

4.338

20.531

waarvan eigen personeel

18.681

21.353

2.672

17.844

waarvan externe inhuur

778

2.350

1.572

859

waarvan overige personele kosten

1.833

1.927

94

1.828

– materiële kosten

12.700

14.948

2.248

11.550

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan bijdrage aan SSO's

5.197

7.717

2.520

5.786

waarvan overige materiële kosten

7.503

7.230

– 273

5.763

Rentelasten

50

17

– 33

24

Afschrijvingskosten

1.600

1.093

– 507

1.914

– Immaterieel

100

0

– 100

155

– Materieel

1.500

1.093

– 407

1.759

Overige lasten

75

257

182

1.001

– dotaties voorzieningen

75

257

182

35

– bijzondere lasten

0

0

0

966

Correctie kosten GAMMA

– 2.000

– 1.102

898

– 1.403

Totaal lasten

33.718

40.843

7.125

33.618

         

Saldo van baten en lasten

– 722

– 2.525

– 1.803

1.788

Toelichting op het saldo van baten en lasten

In 2016 heeft AT zijn takenpakket uitgebreid met de (nieuwe) taken voor Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS7 (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel8. Vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie zijn opdrachten verstrekt voor het uitvoeren van het toezicht op naleving leeftijdsgrenzen Kijkwijzer en het organiseren van controles voor de naleving van de registratie- en legitimatieplicht van opkopers van metalen. AT heeft om die reden bij 1e suppletoire begroting de baten en de lasten verhoogd met € 5,5 mln.

Het gerealiseerde saldo baten en lasten is ten opzichte van de vastgestelde begroting lager. Dit wordt veroorzaakt door een negatief resultaat op Caribisch Nederland, stijgende kosten Shared Service Organisaties (SSO's) en het gerealiseerde percentage externe inhuur.

Het negatieve resultaat op Caribisch Nederland (CN) bedraagt € 0,940 mln tegen een budgetneutraal begroot resultaat. Dit (eenmalig) verlies is een bewuste keuze geweest door de tarieven CN in 2016 met terugwerkende kracht te verlagen vanaf 1 januari 2015 om zo de post «te verrekenen met CN» af te bouwen. Het verlies op CN wordt gefinancierd vanuit de balanspost «Te verrekenen met Caribisch Nederland».

De stijgende kosten SSO’s bestaan voornamelijk uit ICT-kosten. Hier is de stijgende trend van de afgelopen jaren niet tot stilstand gekomen. Het percentage externe inhuur bedraagt 9% tegen een begroot percentage van 4%. De gemiddelde loonkosten stijgen hierdoor met 2,9%.

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZ voor de uitvoering van opdrachten.

Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2016

Realisatie 2016

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2015

Structurele bijdragen moederdepartement

       

Beleidsopdrachten

4.713

5.745

1.032

4.950

Toezichttaken

4.981

8.782

3.801

5.220

Subtotaal structurele bijdragen

9.694

14.527

4.833

10.170

         

Incidentele bijdragen

       

Projecten

1.600

1.960

360

789

subtotaal projecten

1.600

1.960

360

789

         

Verrekeningen op bijdragen

0

0

0

5

         

Totaal omzet moederdepartement

11.294

16.487

5.193

10.964

De hogere omzet op de structurele bijdragen wordt veroorzaakt door de nieuwe taken Waarborg en Metrologie (de overgang van voormalig Verispect naar AT), het Toezicht op de eIDAS (Elektronische Certificering) verordening en de secretariaatsfunctie voor de Commissie van Deskundigen ten behoeve van toezicht op het ETD (Elektronische Toegangsdiensten)-stelsel.

De incidentele bijdragen bestaan uit projecten die worden uitgevoerd voor beleidsdirecties. In 2016 is de omzet hoger dan begroot door de stijgende vraag vanuit de opdrachtgevers. Voorbeelden van projecten zijn: Digitale etherTV / DVB-T, Windmolens en Toekomst commerciële radio.

Omzet derden

Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2016

Realisatie 2016

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2015

Vergunninghouders en overige:

15.784

16.543

759

17.531

vaste verbindingen

3.000

3.081

81

4.618

mobiele communicatie

4.029

4.101

72

4.141

(openbare) (mobiele) elektronische communicatie

1.889

1.902

13

1.887

radiodeterminatie

39

31

– 8

34

radiozendamateurs

4

410

406

8

omroep

5.080

5.235

155

5.141

overige/verlengingen

37

55

18

0

examens

134

140

6

130

verklaringen, keuringen en erkenningen

4

4

0

4

randapparatuur

1.568

1.584

16

1.568

Satellietoperators

254

272

18

174

Ministerie van Defensie

1.285

1.285

0

1.285

Ministerie van IenM

475

461

– 14

475

Ministerie van VenJ

229

277

48

229

Registratie RZAM en Maritiem

2.255

1.939

– 316

0

Caribisch Nederland

1.070

397

– 673

2.836

         

Totaal omzet derden

21.352

21.173

– 179

22.531

De gerealiseerde omzet derden is lager dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door het stilvallen van de groei op de omzet vergunninghouders en een verlies op CN.

De omzet op vergunninghouders kende de afgelopen jaren een piek op ontvangsten op vooral de vaste verbindingen. In 2016 zien we dat er sprake is van stabilisatie van die omzet.

Voor de categorie CN geldt dat AT vanaf 10 oktober 2010 uitvoerder en toezichthouder is op het vlak van telecom op de BES eilanden. Voor de inspanningen die AT aldaar pleegt worden vergoedingen in rekening gebracht bij concessie- en machtiginghouders. Doordat AT enerzijds de kosten beperkt heeft weten te houden en doordat anderzijds de inkomsten ten gevolge van het toegenomen gebruik van telecom op de BES zijn gestegen is er een overdekking op de tarieven ontstaan. AT heeft om die reden de tarieven CN in 2016 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 verlaagd. Het resultaat van die reductie heeft als gevolg minder ontvangsten ten opzichte van de begroting. Structureel zijn de baten en lasten op CN in evenwicht.

Bijzondere baten

De realisatie in 2016 bestaat uit de opbrengsten voor de verkoop van dienstauto’s en personele baten die niet kunnen worden verrekend met P-Direkt.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele kosten zijn hoger dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door de eerder genoemde uitbreiding van de organisatie (+ 46,7 fte) en door de stijging van de externe inhuur kosten vanwege de nieuwe taken. Hierdoor zijn de gemiddelde personeelskosten per fte 2,9% hoger dan begroot. De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraag 324,5 fte (begroot: 274,4 fte).

Materiële kosten

De materiele kosten zijn € 2,2 mln hoger dan begroot. Deze stijging wordt voor € 1,3 mln verklaard door de toename van de reguliere beheerskosten ICT. Verder nemen de kosten van de ICT-projecten toe (€ 1,1 mln) en heeft het agentschap werkzaamheden laten uitvoeren door de Auditdienst Rijk (ADR) (€ 0,1 mln). De stijging van de huisvestingskosten voor € 0,3 mln is in 2016 voor hetzelfde bedrag gecompenseerd vanuit het moederdepartement.

Rentelasten

De rentelasten zijn lager dan begroot vanwege uitstel in investeringen voor het project GAMMA.

Afschrijvingskosten

Door uitgestelde investeringen zijn er geen afschrijvingen voor het project GAMMA. De geplande investeringen in het kantoorgebouw Groningen zijn eind 2016 uitgevoerd. De afschrijvingen hiervoor starten vanaf 2017.

Overige lasten

De bijzondere lasten bestaan uit de dotaties op de voorzieningen ambtsjubileum, dubieuze debiteuren en wachtgeld/FLO.

Correctie kosten GAMMA

Volgens afspraak in het doorlichtingsrapport AT van het Ministerie van Financiën d.d. 24 december 2013, zijn de in 2016 gemaakte kosten GAMMA ad € 1,1 mln in mindering gebracht op de kosten en rechtstreeks ten laste gebracht van de post «Te verrekenen met vergunninghouders».

Balans per 31 december 2016 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2016

Balans 2015

Activa

   

Immateriële activa

0

0

Materiële vaste activa

   

*

grond en gebouwen

0

0

*

installaties en inventarissen

384

163

*

overige materiële vaste activa

5.132

4.301

Vlottende activa

   

*

Voorraden

0

0

*

Debiteuren

988

1.299

*

Overige vorderingen en overlopende activa

13.284

553

*

Liquide middelen

3.304

11.715

Totaal Activa

23.091

18.030

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

*

exploitatiereserve

1.662

1.625

*

onverdeeld resultaat

– 2.525

1.788

Voorzieningen

569

508

Leningen bij het MvF

111

308

Crediteuren

583

526

Te verrekenen met vergunninghouders c.a.

4.587

6.042

Te verrekenen met Caribisch Nederland

3.023

1.491

Overige schulden en overlopende passiva

15.082

5.741

Totaal Passiva

23.091

18.030

Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde

 

1-1-2016

     

31-12-2016

           

Wachtgeld en FLO

0

18

18

0

0

Ambtsjubilea

508

116

55

0

569

Totaal

508

133

73

0

569

Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
 

2014

2015

2016

Omzet, excl. rente- en bijzondere baten

32.025

35.067

38.318

Gemiddelde omzet over 3 jaar

32.500

33.243

35.137

 

0

0

 

Toegestane exploitatiereserve

1.620

1.625

1.662

Resultaat

1.081

1.788

– 2.525

Eigen vermogen

2.701

3.413

– 863

Inclusief het resultaat is het eigen vermogen € 0,863 mln negatief. Conform de Regeling Agentschappen is het eigen vermogen uiterlijk bij eerste suppletoire begroting 2017 aangezuiverd.

Overige vorderingen en overlopende activa, liquide middelen en overige schulden en overlopende passiva

De mutaties op de posten overige vorderingen en overlopende activa, liquide middelen en overige schulden en overlopende passiva worden veroorzaakt door een wijzigingsbeschikking voor de kavel A2-eenmalig bedrag.

Te verrekenen met vergunninghouders c.a.

De post «Te verrekenen met vergunninghouders» geeft de schuld aan de vergunninghouders c.a. van Agentschap Telecom weer. Deze post is in 2016 met € 1,1 mln afgebouwd met de onderzoekskosten van een nieuw vergunningverleningssysteem (GAMMA) en er is € 0,5 mln terugbetaald aan vergunninghouders point-point-straalverbindingen.

De post wordt in het boekjaar 2017 (na resultaatsbestemming 2017) volledig afgebouwd conform afspraak met het Ministerie van Financiën door de middelen aan te wenden voor de verdere ontwikkeling van GAMMA en door het niet laten stijgen van vergunningstarieven in 2017.

Te verrekenen met Caribisch Nederland

Deze post is vergelijkbaar met de post «Te verrekenen met vergunninghouders c.a.», maar dan specifiek voor de vergunninghouders in CN. Om de post af te bouwen zijn de tarieven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2015 verlaagd. Dit heeft in 2016 geleidt tot een verlies van € 0,940 mln.

Aandeel moederdepartement, overige departementen en derden in vorderingen en schulden (bedragen x € 1.000)
 

moeder-departement

overige departementen/ agentschappen

derden

Debiteuren

0

0

988

Overige vorderingen en overlopende activa

0

61

13.223

Liquide middelen

0

3.304

0

totaal vorderingen

0

3.364

14.211

Crediteuren

0

37

546

Overige schulden en overlopende passiva

10.674

1.095

3.314

totaal schulden

10.674

1.131

3.860

Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting 2016

Realisatie 2016

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

         

1

Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen

7.368

11.715

4.347

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

 

25.897

 
 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

– 31.887

 

2

Totaal operationele kasstroom

878

– 5.990

– 6.868

 

Totaal investeringen (–/–)

– 5.000

– 2.145

2.855

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3

Totaal investeringskasstroom

– 5.000

– 2.145

2.855

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

– 78

– 78

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 572

– 198

374

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.000

0

– 5.000

4

Totaal financieringskasstroom

4.428

– 276

– 4.704

5

Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen

7.674

3.304

– 4.370

De operationele kasstroom is lager dan begroot door het negatieve resultaat 2016, de lagere afschrijvingen en het werkkapitaal (het saldo van de balansposten overige vorderingen en overlopende activa en overige schulden en overlopende passiva).

De investeringen zijn lager dan begroot. Zoals aangegeven wordt dit veroorzaakt door het uitstellen van de investeringen voor het project GAMMA. Het agentschap heeft in het boekjaar 2016 geinvesteerd in electronische apparatuur € 1,0 mln, auto’s € 0,5 mln, hardware € 0,3 mln en diversen € 0,3 mln.

Voor de financiering van de investeringen heeft het agentschap geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. Dit zorgt voor een negatieve totale financieringskasstroom van – € 276.000.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december
   

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Begroting 2016

Inputindicatoren

           

Kernindicatoren

           

Verhouding direct/indirect (in fte)

 

174,9 / 74,9

177,4 / 82,8

176,5 / 75,6

236,9 / 87,6

191,4 / 82,9

Verklarende/ achterliggende variabelen

           

Personeelskosten per fte (in €)

 

70.395

70.931

72.415

73.048

70.931

Totaal aantal fte's (excl externe inhuur)

 

237,3

248,4

244,1

296,2

263,4

Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000)

 

947

568

859

2.350

778

Outputindicatoren

           

Uurtarief (wijziging in reële termen)

 

– 1,47%

– 0,66%

– 0,69%

– 1,22%

0,00%

Aantal declarabele uren (per fte en totaal)

 

1.450/ 1.660

1.450/ 1.660

1.450/ 1.660

1457/ 1.667

1.450/ 1.660

Aantal werkbare /beschikbare uren:

           

– werkbare uren

 

1.829

1.829

1.829

1.836

1.829

– bruto beschikbare uren

 

1.660

1.660

1.660

1.667

1.660

– netto beschikbare uren

 

1.585

1.585

1.585

1.592

1.585

Verklarende/ achterliggende variabelen

           

Bedrijfsresultaat (x € 1.000)

 

803

1.081

1.789

2.525

722

Omzet

 

33.101

32.526

35.406

38.318

32.996

Kwaliteitsindicatoren

           

Kernindicatoren

           

Klanttevredenheid:

 

3,9

Niet in 2014

Niet in 2015

Niet in 2016

>3,5

Doorlooptijd primaire processen:

           

Vergunningaanvragen 95% binnen

8 weken

99%

89%

94%

96%

95%

 

6 weken

0

86%

89%

95%

0

 

4 weken

0

79%

82%

93%

0

 

2 weken

0

70%

62%

89%

0

             

Reactietijd storingsklachten

norm

         

Klachten van levensbelang ≤ 4 uur

100%

100%

100%

95%

100%

100%

Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur

98%

97%

75%

91%

100%

98%

Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen

80%

95%

85%

82%

100%

90%

             

Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal

norm

9

11

5

42

0

 

≤ 5%

2%

6%

4%

5%

<5%

Aantal klachten

 

3

3

7

7

<7

Medewerkertevredenheid

 

7

niet in 2014

6,7

niet in 2016

>7

Verklarende/ achterliggende variabelen

           

Ziekteverzuim

≤ 4,3%

4,2%

3,0%

3,8%

4,7%

<4,1%

Toelichting op de prestatie-indicatoren

Reactietijd stroringsklachten

Het proces op de reactietijd storingsklachten heeft in 2016 goed gefunctioneerd. Storingsmeldingen kunnen 24/7 door iedereen (burgers, bedrijven en overheden) worden ingediend, buiten kantooruren via de webapplicatie en het externe callcenter. De inspecteur die bereik- en beschikbaar is (BBD) reageert altijd snel op een semafoonoproep. De intake (eerste behandeling) van prio 2 en 4 meldingen (en prio1 meldingen tijdens kantooruren) wordt dagelijks gedaan en op de dag ook niet op één moment. Alle werkdagen wordt de hele dag gecontroleerd of er meldingen zijn binnen gekomen.

Gegrond verklaarde bezwaarschriften

In 2016 zijn er 42 bezwaren gegrond verklaard. Dit is 5% van de totaal afgehandelde bezwaarschriften (820). Er zijn ook 6 bezwaarschriften gedeeltelijk gegrond verklaar (0,8%). Het grootste aandeel van deze gegrondverklaringen is gelegen in factuurzaken waarin ten onrechte een factuur is opgelegd of waar de factuur in eerste instantie naar een verkeerd adres is gestuurd. Ook zijn er een paar bezwaarzaken op bestuurlijke boetes op het gebied van illegale FM gedeeltelijk gegrond verklaard waar de opslagen van de basisboete zijn afgetrokken wegens een uitspraak van het CBb.

Ziekteverzuim

Het ziekteverzuim is met 4,7% ruim boven de norm. Dit heeft inmiddels geleid tot een set aan maatregelen om het verzuim terug te dringen. De kern hiervan wordt gevormd door een nieuw preventief arbobeleid en gerichte aanpak via de arbodienst en de Sociaal Medische Teams.

7

Het doel van de eIDAS verordening is het vertrouwen in elektronische transacties in de interne markt te vergroten door te voorzien in een gemeenschappelijke grondslag voor veilige elektronische interactie tussen burgers, bedrijven en overheden, en bijgevolg ook de doeltreffendheid van publieke en private onlinediensten, e-business en elektronische handel in de Unie te verhogen.

8

AT geeft uitvoering aan de secretariaatsfunctie van de Commissie van Deskundigen die de minster van Economische Zaken ondersteunt bij de uitoefening van zijn taak als toezichthouder op het ETD-stelsel. Het ETD-stelsel bestaat uit Idensys (voor burgers) en eHerkenning (voor bedrijven).

Licence