Base description which applies to whole site

2. Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG over het jaar 2016 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

Realisatie 2015 (4)

Baten

       

Omzet moederdepartement

18.655

23.100

4.445

22.860

Omzet overige departementen

4.088

10.091

6.003

4.835

Omzet derden

22.590

23.916

1.326

21.436

Rentebaten

1

1

1

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

         

Totaal baten

45.333

57.108

11.775

49.132

         

Lasten

       

Apparaatskosten

42.758

51.852

9.094

45.678

– personele kosten

19.348

24.188

4.840

20.346

waarvan eigen personeel

17.370

17.486

116

15.783

waarvan externe inhuur

1.978

3.676

1.698

2.903

waarvan overige personele kosten

3.026

3.026

1.660

– materiële kosten

23.410

27.664

4.254

25.332

waarvan apparaat ICT

6.916

5.861

– 1.055

6.446

waarvan bijdrage aan SSO’s

3.900

3.856

– 44

3.440

waarvan overige materiële kosten

12.594

17.947

5.353

15.446

Rentelasten

100

2

– 98

5

Afschrijvingskosten

2.475

6.223

3.748

3.312

– immaterieel

2.465

6.215

3.750

3.299

– materieel

10

8

– 2

13

Overige lasten

– dotaties voorzieningen

   

– bijzondere lasten

Totaal lasten

45.333

58.077

12.744

48.995

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen

0

– 969

– 969

137

Agentschapsdeel Vpb lasten

PM

PM

Resultaat na belastingen

PM

PM

137

Toelichting bij de staat van baten en lasten

Algemeen

Het negatieve resultaat wordt o.a. veroorzaakt door een lagere instroom in het BIG-register, door hogere kosten van het klantcontactcentrum en door onvoorziene meerkosten van rijksbrede ICT. Voor de oorzaken van het tekort zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is hoger dan begroot in verband met aanvullende niet in de begroting opgenomen taken en projecten. Dit betreft o.a. BIG, taskforce WNT, LRZA, optimalisatie UZI-register en de uitgaven ten behoeve van uitvoering van de I-strategie, waarvoor aanvullende middelen beschikbaar zijn gesteld.

Omzetspecificatie naar productgroep

Product

Tarief in €

Geraamde productie aantallen

Realisatie productie aantallen

Meer/minder opbrengst in € x 1.000

Opbrengst in €1 x 1.000 incl. correctie

Vakbekwaamheid

         

Verklaring

4.982

550

567

8

2.748

           

Farmatec

         

Uitvoering WGP

320.000

2

2

 

640

Uitvoering GVS

35.000

12

12

 

420

           

IGZ

         

In/Uitvoer Opiaten

– 20

4.500

6.461

– 7

– 97

Exportverklaringen

138

1.950

2.538

14

284

Exportcertificaten

4,67

1.800

2.483

1

9

           
           

Donorregister

         

Beschikking

11,90

200.000

417.447

506

2.886

           
           

Subtotaal P*Q

       

6.890

           

Exploitatiebijdragen

       

15.723

Bijdrage afschrijving

       

487

           

Totaal

       

23.100

1

Berekening van de meer- of minderproductie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.

Omzet overige departementen

De stijging is met name gerelateerd aan de afschrijving van Continue Screening Kinderopvang en de toegenomen activiteiten rondom de ontwikkeling van onderwijsregisters.

Omzet derden

  • Hogere omzet bij Bureau Medicinale Cannabis: de omzet van medicinale cannabis is zowel nationaal als internationaal toegenomen, de verkoopprijs is vanaf 1 juli 2016 verlaagd.

  • Hogere omzet Farma (hogere volumes bij vergunningen farmacie).

  • Hogere omzet Donor vanwege hogere productie: oorzaak is de behandeling van het initiatiefwetsvoorstel over actieve donorregistratie in de Tweede Kamer, waardoor meer registraties hebben plaatsgevonden.

  • Lagere omzet BIG-register vanwege minder herregistraties dan begroot en uitstel van herregistratie artsen.

  • Er is sprake van hoge volumes bij in-en uitvoer opiumwetmiddelen, exportcertificaten en bij de exportverklaringen medische hulpmiddelen.

Lasten

Personele kosten

De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 24,2 miljoen, waarvan € 17,5 miljoen voor eigen personeel. De personeelskosten zijn voornamelijk hoger dan begroot vanwege een geringe uitbreiding van het aantal fte en het meer inbesteden van personeel binnen het Rijk.

De inhuur is met name hoger dan geraamd door inzet van IT-deskundigen ten behoeve van de uitvoering van de I-strategie.

Materiële kosten

De materiële kosten bedragen € 27,7 miljoen en zijn o.a. hoger als gevolg van:

  • Hogere uitbestedingskosten voor o.a. het Klantcontactcentrum, juristen en projectleiders.

  • Verhoogde huisvestingskosten als gevolg van de verhuizing naar de Hoftoren.

  • Hogere inkoopkosten Cannabis (vanwege de grotere vraag naar medicinale Cannabis moest er meer ingekocht worden).

Afschrijvingskosten

Aangeschafte inventaris en IT-systemen worden afgeschreven vanaf het moment ingebruikname middels dechargeverlening. De afschrijvingkosten zijn hoger dan geraamd vanwege de afschrijving van Continue Screening Kinderopvang.

Rentelasten

De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. De rentelasten zijn lager dan geraamd, omdat het daadwerkelijke rentepercentage lager was dan begroot.

Vennootschapsbelasting

Er bestaat een mogelijke belastingplicht (vennootschapsbelasting) voor medicinale cannabis. Hierover is momenteel geen uitsluitsel en vindt nog overleg met de Belastingdienst plaats.

Balans van het baten-lastenagentschap CIB6 per 31 december 2016
(bedragen x € 1.000)
   

Balans 31-12-2016

Balans 31-12-2015

Activa

   

Immateriële vaste activa

21.845

16.603

Materiële vaste activa

9

17

Grond en gebouwen

 

0

Installaties en inventarissen

9

17

Overige materiële vaste activa

0

0

Vlottende activa

19.981

14.956

Voorraden en onderhanden projecten

2.047

1.096

Debiteuren

5.075

2.910

Overige vorderingen en overlopende activa

2.873

2.941

Liquide middelen

9.986

8.009

       

Totaal activa

41.835

31.576

       

Passiva

   

Eigen vermogen

1.247

2.216

– Exploitatiereserve

2.216

2.079

– Onverdeeld resultaat

– 969

137

Voorzieningen

0

0

Langlopende schulden

4.800

57

Leningen bij het MvF

4.800

57

Kortlopende schulden

35.788

29.303

Crediteuren

3.432

4.255

Overige verplichtingen en overlopende passiva

32.356

25.048

       

Totaal passiva

41.835

31.576

Toelichting op de balans per 31 december 2016

Immateriële vaste activa

Er zijn in 2016 investeringen gedaan ten behoeve van specifieke producten zoals BIG en onderwijsregisters. Daarnaast is geïnvesteerd in het kader van de uitvoering van het Strategisch Business Plan 2014–2017.

Voorraden en onderhanden projecten

De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege een toename van de vraag.

Debiteuren

De grootste bedragen in het saldo van € 5,1 miljoen betreffen UZI-passen (€ 3,3 miljoen) en medicinale cannabis (€ 1,0 miljoen). Van het totaal heeft € 0,13 miljoen betrekking op overige departementen. De vergelijkende cijfers zijn aangepast vanwege een verschuiving van overige vorderingen naar debiteuren.

Overige vorderingen en overlopende activa

Deze post van € 2,9 miljoen heeft o.a. betrekking op:

  • De vorderingen op opdrachtgevers VWS (€ 1,6 miljoen).

  • De vorderingen op opdrachtgevers overige departementen (€ 1,0 miljoen).

Zoals reeds vermeld bij de toelichting van de post debiteuren heeft bij de vergelijkende cijfers een correctie plaatsgevonden in verband met een verschuiving van overige vorderingen naar debiteuren.

Liquide middelen

Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht. Er is in 2016 een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor een investering van € 6,0 miljoen in ICT-systemen (digitaliseringsprogramma van de werkprocessen).

Eigen vermogen

Het resultaat over 2015 is ten gunste van de exploitatiereserve geboekt. Het eigen vermogen bedraagt per 31 december 2016 € 1,247 miljoen en blijft daarmee binnen het maximum van € 2,485 miljoen.

Voorzieningen

Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraagt € 3,4 miljoen, dit betreft rekeningen over 2016 die begin 2017 worden betaald.

De crediteuren hebben betrekking op VWS voor € 0,5 miljoen, overige departementen voor € 0,6 miljoen en derden voor € 2,3 miljoen.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Het saldo van deze post bedraagt € 32,4 miljoen en heeft o.a. betrekking op:

  • Vooruitontvangen investeringen ad € 10,3 miljoen: dit betreft bedragen die betaald zijn door opdrachtgevers ten behoeve van investeringen voor nog te leveren producten of diensten. Hiervan is € 3,2 miljoen afkomstig van VWS en € 7,1 miljoen van andere ministeries (OCW, BZK en EZ).

  • Overlopende projectgelden in relatie tot opdrachtgevers ad € 7,3 miljoen (€ 5,7 miljoen VWS en € 1,6 miljoen overige departementen).

  • Nog te betalen kosten 2016 ad € 7,6 miljoen (Rijksbrede shared services € 5,7 miljoen, en andere leveranciers € 1,9 miljoen).

  • Kortlopende deel lening Ministerie van Financiën € 1,3 miljoen.

  • Vooruitontvangen BIG-gelden (€ 4,3 miljoen).

Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG 2016 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(3)=(2)-(1)

1. Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen

16.090

8.009

– 8.081

2a. Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

6.000

60.128

54.128

2b. Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 10.000

– 53.517

– 43.517

2. Totaal operationele kasstroom

– 4.000

6.611

10.611

3a. Totaal investeringen (-/-)

– 6.000

– 10.557

– 4.557

3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3. Totaal investeringskasstroom

– 6.000

– 10.557

– 4.557

4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

4b. Eenmalige storing door het moederdepartement (+)

0

0

0

4c. Aflossingen op leningen (-/-)

– 1.200

– 77

1.123

4d. Beroep op leenfaciliteit (+)

6.000

6.000

0

4. Totaal financieringskasstroom

4.800

5.923

1.123

5. Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 miljoen

10.890

9.986

– 904

Toelichting kasstroomoverzicht

Het gerealiseerde saldo aan liquide middelen per 31 december 2016 van € 10,0 miljoen is in lijn met de begroting. Tegenover hogere investeringen stonden een hogere netto operationele kasstroom en lagere aflossingen op leningen.

Er is in 2016 geïnvesteerd in een nieuw IT-platform en in de doorontwikkeling van bestaande digitale registers.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2016
 

2013

2014

2015

2016

Oorspronkelijke begroting 2016

Generiek

         

1. Kostprijzen per product (groep)

         

– Beschikking BIG-register (initieel)

184,07

168

174,41

 

96,61

– Beschikking BIG-register (incl. herregistratie)

     

179,13

96,61

– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld)

5.795

5.464

5.922

5.610

5.525

– Vergunning Farmatec

3.233

1.284

1.408

2.050

2.769

– UZI-pas/certificaat

   

357,31

304,64

290,51

– Wilsbeschikking donorregister

14,23

11,37

11,83

4,53

11,90

2. Omzet per productgroep (P x Q en € 1.000)

         

– BIG en herregistratie

6.241

4.496

5.536

5.027

6.550

– Vakbekwaamheid

2.289

2.445

2.470

2.942

2.890

– Farmatec

1.043

1.475

1.815

1.553

1.240

– UZI-pas/certificaat (deels derden)

   

10.216

11.691

11.940

– Donorregister

3.041

2.351

2.367

2.886

2.380

3. Totaal aantal fte (excl. externe inhuur)

204,1

209,3

227,7

243,8

238,4

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

2,47%

– 1,68%

0,28%

– 1,70%

0,00%

           

Kwaliteitsindicatoren

         

1. Aantallen

         

– Beschikking BIG-register (initieel)

15.030

13.305

13.235

13.547

13.000

– Beschikking BIG-register (inclusief herregistratie)

     

28.943

54.000

– Vakbekwaamheidverklaringen

395

497

480

567

550

– Verleende vergunningen Farmatec

767

806

863

590

450

– UZI-passen en certificaten

   

28.590

38.708

41.100

– Wilsbeschikkingen donorregister

213.659

174.434

181.396

417.447

200.000

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

         

– Vakbekwaamheidverklaringen

16

19

8

8

10

– Wilsbeschikkingen donorregister

4

8

10

22

5

3. Doorlooptijden in dagen

         

– Wilsbeschikking donorregister

(wettelijke norm is 42 dgn)

16

16

11

8

16

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Kostprijzen, omzet en volumes

De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten (inclusief afschrijvingen) en werkelijke outputvolumes. De hoge kostprijs van de BIG-registraties en de lage kostprijs van de Farmatecvergunningen en de Donorregistraties zijn het gevolg van een afwijkend volume ten opzichte van de begroting.

Dit is veroorzaakt door fluctuaties in de externe vraag: bij BIG vanwege een gedeeltelijke uitstel van herregistratie, bij vergunningen vanwege een grotere marktvraag en voor donorregistraties vanwege de wetsbehandeling voor actieve registratie.

Klachten, bezwaar en beroep

Als norm voor de klachten en bezwaren wordt de afspraak gehanteerd die met de opdrachtgever is vastgelegd.

Als gevolg van nieuwe ontwikkelingen in de taakuitvoering, is het aantal bezwaren en beroepen gestegen bij de taken BIG- en Donorregistraties.

Doorlooptijd

Als norm voor de doorlooptijd worden de wettelijke maximale termijnen gehanteerd.

Voor alle vermelde producten zijn de termijnen gehaald.

Licence