Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | Realisatie 2015 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 18.655 | 23.100 | 4.445 | 22.860 |
Omzet overige departementen | 4.088 | 10.091 | 6.003 | 4.835 |
Omzet derden | 22.590 | 23.916 | 1.326 | 21.436 |
Rentebaten | – | 1 | 1 | 1 |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | – |
Bijzondere baten | – | – | – | – |
Totaal baten | 45.333 | 57.108 | 11.775 | 49.132 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 42.758 | 51.852 | 9.094 | 45.678 |
– personele kosten | 19.348 | 24.188 | 4.840 | 20.346 |
waarvan eigen personeel | 17.370 | 17.486 | 116 | 15.783 |
waarvan externe inhuur | 1.978 | 3.676 | 1.698 | 2.903 |
waarvan overige personele kosten | – | 3.026 | 3.026 | 1.660 |
– materiële kosten | 23.410 | 27.664 | 4.254 | 25.332 |
waarvan apparaat ICT | 6.916 | 5.861 | – 1.055 | 6.446 |
waarvan bijdrage aan SSO’s | 3.900 | 3.856 | – 44 | 3.440 |
waarvan overige materiële kosten | 12.594 | 17.947 | 5.353 | 15.446 |
Rentelasten | 100 | 2 | – 98 | 5 |
Afschrijvingskosten | 2.475 | 6.223 | 3.748 | 3.312 |
– immaterieel | 2.465 | 6.215 | 3.750 | 3.299 |
– materieel | 10 | 8 | – 2 | 13 |
Overige lasten | – | – | – | – |
– dotaties voorzieningen | – | – | ||
– bijzondere lasten | – | – | – | – |
Totaal lasten | 45.333 | 58.077 | 12.744 | 48.995 |
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen | 0 | – 969 | – 969 | 137 |
Agentschapsdeel Vpb lasten | – | PM | PM | – |
Resultaat na belastingen | – | PM | PM | 137 |
Toelichting bij de staat van baten en lasten
Algemeen
Het negatieve resultaat wordt o.a. veroorzaakt door een lagere instroom in het BIG-register, door hogere kosten van het klantcontactcentrum en door onvoorziene meerkosten van rijksbrede ICT. Voor de oorzaken van het tekort zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is hoger dan begroot in verband met aanvullende niet in de begroting opgenomen taken en projecten. Dit betreft o.a. BIG, taskforce WNT, LRZA, optimalisatie UZI-register en de uitgaven ten behoeve van uitvoering van de I-strategie, waarvoor aanvullende middelen beschikbaar zijn gesteld.
Product | Tarief in € | Geraamde productie aantallen | Realisatie productie aantallen | Meer/minder opbrengst in € x 1.000 | Opbrengst in €1 x 1.000 incl. correctie |
---|---|---|---|---|---|
Vakbekwaamheid | |||||
Verklaring | 4.982 | 550 | 567 | 8 | 2.748 |
Farmatec | |||||
Uitvoering WGP | 320.000 | 2 | 2 | 640 | |
Uitvoering GVS | 35.000 | 12 | 12 | 420 | |
IGZ | |||||
In/Uitvoer Opiaten | – 20 | 4.500 | 6.461 | – 7 | – 97 |
Exportverklaringen | 138 | 1.950 | 2.538 | 14 | 284 |
Exportcertificaten | 4,67 | 1.800 | 2.483 | 1 | 9 |
Donorregister | |||||
Beschikking | 11,90 | 200.000 | 417.447 | 506 | 2.886 |
Subtotaal P*Q | 6.890 | ||||
Exploitatiebijdragen | 15.723 | ||||
Bijdrage afschrijving | 487 | ||||
Totaal | 23.100 |
Omzet overige departementen
De stijging is met name gerelateerd aan de afschrijving van Continue Screening Kinderopvang en de toegenomen activiteiten rondom de ontwikkeling van onderwijsregisters.
Omzet derden
-
– Hogere omzet bij Bureau Medicinale Cannabis: de omzet van medicinale cannabis is zowel nationaal als internationaal toegenomen, de verkoopprijs is vanaf 1 juli 2016 verlaagd.
-
– Hogere omzet Farma (hogere volumes bij vergunningen farmacie).
-
– Hogere omzet Donor vanwege hogere productie: oorzaak is de behandeling van het initiatiefwetsvoorstel over actieve donorregistratie in de Tweede Kamer, waardoor meer registraties hebben plaatsgevonden.
-
– Lagere omzet BIG-register vanwege minder herregistraties dan begroot en uitstel van herregistratie artsen.
-
– Er is sprake van hoge volumes bij in-en uitvoer opiumwetmiddelen, exportcertificaten en bij de exportverklaringen medische hulpmiddelen.
Lasten
Personele kosten
De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 24,2 miljoen, waarvan € 17,5 miljoen voor eigen personeel. De personeelskosten zijn voornamelijk hoger dan begroot vanwege een geringe uitbreiding van het aantal fte en het meer inbesteden van personeel binnen het Rijk.
De inhuur is met name hoger dan geraamd door inzet van IT-deskundigen ten behoeve van de uitvoering van de I-strategie.
Materiële kosten
De materiële kosten bedragen € 27,7 miljoen en zijn o.a. hoger als gevolg van:
-
– Hogere uitbestedingskosten voor o.a. het Klantcontactcentrum, juristen en projectleiders.
-
– Verhoogde huisvestingskosten als gevolg van de verhuizing naar de Hoftoren.
-
– Hogere inkoopkosten Cannabis (vanwege de grotere vraag naar medicinale Cannabis moest er meer ingekocht worden).
Afschrijvingskosten
Aangeschafte inventaris en IT-systemen worden afgeschreven vanaf het moment ingebruikname middels dechargeverlening. De afschrijvingkosten zijn hoger dan geraamd vanwege de afschrijving van Continue Screening Kinderopvang.
Rentelasten
De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. De rentelasten zijn lager dan geraamd, omdat het daadwerkelijke rentepercentage lager was dan begroot.
Vennootschapsbelasting
Er bestaat een mogelijke belastingplicht (vennootschapsbelasting) voor medicinale cannabis. Hierover is momenteel geen uitsluitsel en vindt nog overleg met de Belastingdienst plaats.
Balans 31-12-2016 | Balans 31-12-2015 | ||
---|---|---|---|
Activa | |||
Immateriële vaste activa | 21.845 | 16.603 | |
Materiële vaste activa | 9 | 17 | |
– Grond en gebouwen | 0 | ||
– Installaties en inventarissen | 9 | 17 | |
– Overige materiële vaste activa | 0 | 0 | |
Vlottende activa | 19.981 | 14.956 | |
– Voorraden en onderhanden projecten | 2.047 | 1.096 | |
– Debiteuren | 5.075 | 2.910 | |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 2.873 | 2.941 | |
– Liquide middelen | 9.986 | 8.009 | |
Totaal activa | 41.835 | 31.576 | |
Passiva | |||
Eigen vermogen | 1.247 | 2.216 | |
– Exploitatiereserve | 2.216 | 2.079 | |
– Onverdeeld resultaat | – 969 | 137 | |
Voorzieningen | 0 | 0 | |
Langlopende schulden | 4.800 | 57 | |
– Leningen bij het MvF | 4.800 | 57 | |
Kortlopende schulden | 35.788 | 29.303 | |
– Crediteuren | 3.432 | 4.255 | |
– Overige verplichtingen en overlopende passiva | 32.356 | 25.048 | |
Totaal passiva | 41.835 | 31.576 |
Toelichting op de balans per 31 december 2016
Immateriële vaste activa
Er zijn in 2016 investeringen gedaan ten behoeve van specifieke producten zoals BIG en onderwijsregisters. Daarnaast is geïnvesteerd in het kader van de uitvoering van het Strategisch Business Plan 2014–2017.
Voorraden en onderhanden projecten
De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege een toename van de vraag.
Debiteuren
De grootste bedragen in het saldo van € 5,1 miljoen betreffen UZI-passen (€ 3,3 miljoen) en medicinale cannabis (€ 1,0 miljoen). Van het totaal heeft € 0,13 miljoen betrekking op overige departementen. De vergelijkende cijfers zijn aangepast vanwege een verschuiving van overige vorderingen naar debiteuren.
Overige vorderingen en overlopende activa
Deze post van € 2,9 miljoen heeft o.a. betrekking op:
-
– De vorderingen op opdrachtgevers VWS (€ 1,6 miljoen).
-
– De vorderingen op opdrachtgevers overige departementen (€ 1,0 miljoen).
Zoals reeds vermeld bij de toelichting van de post debiteuren heeft bij de vergelijkende cijfers een correctie plaatsgevonden in verband met een verschuiving van overige vorderingen naar debiteuren.
Liquide middelen
Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht. Er is in 2016 een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor een investering van € 6,0 miljoen in ICT-systemen (digitaliseringsprogramma van de werkprocessen).
Eigen vermogen
Het resultaat over 2015 is ten gunste van de exploitatiereserve geboekt. Het eigen vermogen bedraagt per 31 december 2016 € 1,247 miljoen en blijft daarmee binnen het maximum van € 2,485 miljoen.
Voorzieningen
Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.
Crediteuren
Het saldo crediteuren bedraagt € 3,4 miljoen, dit betreft rekeningen over 2016 die begin 2017 worden betaald.
De crediteuren hebben betrekking op VWS voor € 0,5 miljoen, overige departementen voor € 0,6 miljoen en derden voor € 2,3 miljoen.
Overige verplichtingen en overlopende passiva
Het saldo van deze post bedraagt € 32,4 miljoen en heeft o.a. betrekking op:
-
– Vooruitontvangen investeringen ad € 10,3 miljoen: dit betreft bedragen die betaald zijn door opdrachtgevers ten behoeve van investeringen voor nog te leveren producten of diensten. Hiervan is € 3,2 miljoen afkomstig van VWS en € 7,1 miljoen van andere ministeries (OCW, BZK en EZ).
-
– Overlopende projectgelden in relatie tot opdrachtgevers ad € 7,3 miljoen (€ 5,7 miljoen VWS en € 1,6 miljoen overige departementen).
-
– Nog te betalen kosten 2016 ad € 7,6 miljoen (Rijksbrede shared services € 5,7 miljoen, en andere leveranciers € 1,9 miljoen).
-
– Kortlopende deel lening Ministerie van Financiën € 1,3 miljoen.
-
– Vooruitontvangen BIG-gelden (€ 4,3 miljoen).
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) |
---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2016 + stand depositorekeningen | 16.090 | 8.009 | – 8.081 |
2a. Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 6.000 | 60.128 | 54.128 |
2b. Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 10.000 | – 53.517 | – 43.517 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 4.000 | 6.611 | 10.611 |
3a. Totaal investeringen (-/-) | – 6.000 | – 10.557 | – 4.557 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 6.000 | – 10.557 | – 4.557 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b. Eenmalige storing door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. Aflossingen op leningen (-/-) | – 1.200 | – 77 | 1.123 |
4d. Beroep op leenfaciliteit (+) | 6.000 | 6.000 | 0 |
4. Totaal financieringskasstroom | 4.800 | 5.923 | 1.123 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2016 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 miljoen | 10.890 | 9.986 | – 904 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het gerealiseerde saldo aan liquide middelen per 31 december 2016 van € 10,0 miljoen is in lijn met de begroting. Tegenover hogere investeringen stonden een hogere netto operationele kasstroom en lagere aflossingen op leningen.
Er is in 2016 geïnvesteerd in een nieuw IT-platform en in de doorontwikkeling van bestaande digitale registers.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Oorspronkelijke begroting 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||
– Beschikking BIG-register (initieel) | 184,07 | 168 | 174,41 | 96,61 | |
– Beschikking BIG-register (incl. herregistratie) | 179,13 | 96,61 | |||
– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld) | 5.795 | 5.464 | 5.922 | 5.610 | 5.525 |
– Vergunning Farmatec | 3.233 | 1.284 | 1.408 | 2.050 | 2.769 |
– UZI-pas/certificaat | 357,31 | 304,64 | 290,51 | ||
– Wilsbeschikking donorregister | 14,23 | 11,37 | 11,83 | 4,53 | 11,90 |
2. Omzet per productgroep (P x Q en € 1.000) | |||||
– BIG en herregistratie | 6.241 | 4.496 | 5.536 | 5.027 | 6.550 |
– Vakbekwaamheid | 2.289 | 2.445 | 2.470 | 2.942 | 2.890 |
– Farmatec | 1.043 | 1.475 | 1.815 | 1.553 | 1.240 |
– UZI-pas/certificaat (deels derden) | 10.216 | 11.691 | 11.940 | ||
– Donorregister | 3.041 | 2.351 | 2.367 | 2.886 | 2.380 |
3. Totaal aantal fte (excl. externe inhuur) | 204,1 | 209,3 | 227,7 | 243,8 | 238,4 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 2,47% | – 1,68% | 0,28% | – 1,70% | 0,00% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
1. Aantallen | |||||
– Beschikking BIG-register (initieel) | 15.030 | 13.305 | 13.235 | 13.547 | 13.000 |
– Beschikking BIG-register (inclusief herregistratie) | 28.943 | 54.000 | |||
– Vakbekwaamheidverklaringen | 395 | 497 | 480 | 567 | 550 |
– Verleende vergunningen Farmatec | 767 | 806 | 863 | 590 | 450 |
– UZI-passen en certificaten | 28.590 | 38.708 | 41.100 | ||
– Wilsbeschikkingen donorregister | 213.659 | 174.434 | 181.396 | 417.447 | 200.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||
– Vakbekwaamheidverklaringen | 16 | 19 | 8 | 8 | 10 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 4 | 8 | 10 | 22 | 5 |
3. Doorlooptijden in dagen | |||||
– Wilsbeschikking donorregister (wettelijke norm is 42 dgn) | 16 | 16 | 11 | 8 | 16 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen, omzet en volumes
De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten (inclusief afschrijvingen) en werkelijke outputvolumes. De hoge kostprijs van de BIG-registraties en de lage kostprijs van de Farmatecvergunningen en de Donorregistraties zijn het gevolg van een afwijkend volume ten opzichte van de begroting.
Dit is veroorzaakt door fluctuaties in de externe vraag: bij BIG vanwege een gedeeltelijke uitstel van herregistratie, bij vergunningen vanwege een grotere marktvraag en voor donorregistraties vanwege de wetsbehandeling voor actieve registratie.
Klachten, bezwaar en beroep
Als norm voor de klachten en bezwaren wordt de afspraak gehanteerd die met de opdrachtgever is vastgelegd.
Als gevolg van nieuwe ontwikkelingen in de taakuitvoering, is het aantal bezwaren en beroepen gestegen bij de taken BIG- en Donorregistraties.
Doorlooptijd
Als norm voor de doorlooptijd worden de wettelijke maximale termijnen gehanteerd.
Voor alle vermelde producten zijn de termijnen gehaald.