De Raad van State besteedt op een gestructureerde wijze aandacht aan het primair proces, aan de ondersteunende processen en aan de hiermee samenhangende beheerstaken. De Raad beschikt over een planning en controlcyclus, die voorziet in momenten waarop (financiële) managementinformatie wordt beoordeeld.
Paragraaf 1. Uitzonderingsrapportage
1. Rechtmatigheid
In 2017 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
2. Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie
Er zijn geen bijzonderheden te melden
3. Financieel en materieelbeheer
Er zijn geen bijzonderheden te melden
4. Overige aspecten van de bedrijfsvoering
Grote lopende ICT-projecten
De Raad van State is geen ministerie en valt derhalve niet onder de rapportageplicht voor grote ICT-projecten.
De Raad van State kent geen projecten met een kasbeslag in 2017 dat de € 5 mln. overstijgt.
Gebruik open standaarden en open source software
In 2017 zijn geen nieuwe projecten gestart die hieronder vallen, vandaar niet van toepassing.
Betaalgedrag
In 2017 wordt gemiddeld 96,8% van de facturen binnen dertig dagen betaald.
Dit onderdeel is derhalve niet van toepassing voor de Raad van State.
Paragraaf 2. Rijksbrede bedrijfsonderwerpen
Audit Comittees
Dit punt is niet van toepassing aangezien de Raad van State geen Audit Comittee kent.
Misbruik en oneigenlijk gebruik
De Raad van State heeft geen regelingen die vallen binnen het kader van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Paragraaf 3. Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
In control verklaring
De Raad van State heeft zijn beleid ten aanzien van informatiebeveiliging in 2017 geactualiseerd. Over de informatiebeveiliging is een in control verklaring opgesteld. De interne beheersing heeft zodanig gefunctioneerd dat er voldoende zekerheid is verkregen dat de bedrijfsvoering voldoet aan het VIR 2007 / BIR:2012 en – waar nodig – aanvullende maatregelen zijn of zullen worden getroffen.