Base description which applies to whole site

Agentschap Telecom (AT)

Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap AT per 31 december 2017

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap AT (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1)

Vastgestelde begroting 2017

(2)

Realisatie 2017

(3)=(2)-(1)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2016

Baten

       

Omzet moederdepartement

17.483

17.990

507

16.487

Omzet overige departementen

344

399

55

425

Omzet derden

21.079

22.282

1.203

21.173

Rentebaten

50

 

– 50

 

Vrijval voorzieningen

       

Bijzondere baten

300

2.138

1.838

233

Totaal baten

39.256

42.809

3.553

38.318

         

Lasten

       

Apparaatskosten

39.856

47.271

7.415

40.578

– personele kosten

24.892

27.555

2.663

25.631

waarvan eigen personeel

21.938

23.033

1.095

21.353

waarvan externe inhuur

914

2.635

1.721

2.350

waarvan overige personele kosten

2.040

1.887

– 153

1.927

– materiële kosten

14.964

19.716

4.752

14.948

waarvan apparaat ICT

waarvan bijdrage aan SSO's

7.241

13.895

6.654

7.717

waarvan overige materiële kosten

7.723

5.821

– 1.902

7.230

Rentelasten

50

11

– 39

17

Afschrijvingskosten

1.770

1.421

– 349

1.093

– Materieel

1.600

1.421

– 179

1.093

Waarvan apparaat ICT

– Immaterieel

170

 

– 170

 

Overige lasten

75

127

52

257

– dotaties voorzieningen

75

101

26

257

– bijzondere lasten

 

26

26

 

Correctie kosten GAMMA

– 1.500

– 3.611

– 2.111

– 1.102

Totaal lasten

40.251

45.218

4.967

40.843

         

Saldo van baten en lasten

– 995

– 2.409

– 1.414

– 2.525

Toelichting op het saldo van baten en lasten

Het gerealiseerde saldo baten en lasten is ten opzichte van de vastgestelde begroting lager. Dit wordt veroorzaakt door stijgende kosten SSO’s en het gerealiseerde percentage externe inhuur.

De stijgende kosten SSO’s bestaan voornamelijk uit ICT-kosten. Hier is de stijgende trend van de afgelopen jaren zeker niet tot stilstand gekomen. Het betreft een stijging van de reguliere ICT-kosten met 25% (€ 2,0 mln) ten opzichte van de agentschapsbegroting. Het percentage externe inhuur bedraagt, door de uitvoering van het project GAMMA en de hogere vraag vanuit de beleidsdirecties, 10% tegen een begroot percentage van 4%. De gemiddelde loonkosten stijgen hierdoor.

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Structurele bijdragen moederdepartement

       

Beleidsopdrachten

4.921

5.701

780

5.745

Toezichttaken

10.963

9.959

– 1.004

8.782

Subtotaal structurele bijdragen

15.884

15.660

– 224

14.527

         

Incidentele bijdragen

       

Projecten

1.600

2.331

731

1.960

Subtotaal projecten

1.600

2.331

731

1.960

         

Verrekeningen op bijdragen

       
         

Totaal omzet moederdepartement

17.484

17.990

506

16.487

De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZ voor de uitvoering van opdrachten. Er is in 2017 een scheiding gemaakt in het budget voor metrologie en waarborg tussen de beleidsopdrachten en de toezichtstaken. Dit is de verklaring voor de hogere omzet op de beleidsopdrachten en de lagere omzet op de toezichtstaken.

De incidentele bijdragen bestaan uit projecten die worden uitgevoerd voor beleidsdirecties. Hiervoor begroot het agentschap structureel een verwachte omzet van € 1,6 mln. In 2017 is de omzet hoger dan begroot door de stijgende vraag vanuit de opdrachtgevers. Voorbeelden van projecten zijn: Inrichten toezicht wet GDI, Inrichten toezicht NIB-richtlijn, Multiband en Meetmethodiek Windmolens.

Omzet derden (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Vergunninghouders en overige:

15.159

15.532

373

16.486

– vaste verbindingen

2.500

2.618

118

3.081

– mobiele communicatie

4.016

4.219

203

4.101

– (openbare) (mobiele) elektronische communicatie

1.887

1.784

– 103

1.902

– radiodeterminatie

40

32

– 8

31

– radiozendamateurs

4

4

 

410

– omroep

4.969

5.046

77

5.235

– overige/verlengingen

37

0

– 37

 

– examens

134

149

15

140

– verklaringen, keuringen en erkenningen

4

4

 

4

– randapparatuur

1.568

1.676

108

1.584

Satellietoperators

259

360

101

272

Ministerie van Defensie

1.285

1.285

 

1.285

Ministerie van V&J

277

277

 

277

Ministerie van I&M

461

461

 

461

Registratie RZAM en Maritiem

2.268

2.268

 

1.939

Caribisch Nederland (CN)

1.200

1.890

690

397

WELMEC secretariaat

50

54

4

 

Hercontrole meetinstrumenten

120

155

35

 
         

Totaal omzet derden

21.079

22.281

1.202

21.118

De gerealiseerde omzet derden zijn hoger ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit wordt vooral veroorzaakt door de post Caribisch Nederland (CN). Per 1 januari 2017 heeft AT de werkzaamheden van BT&P overgenomen. Die heeft een stelselwijziging, van kas – naar baten en lasten stelsel, voor de post CN tot gevolg, welke tot een hogere omzet leidt in 2017 en 2018.

De overige posten zijn in overeenstemming met de vastgestelde begroting. De omzet op vergunninghouders kende de afgelopen jaren een piek op ontvangsten op vooral de vaste verbindingen. Vanaf 2016 zien we dat er sprake is van stabilisatie van de omzet.

Bijzondere baten

De realisatie in 2017 bestaat uit de opbrengsten voor de verkoop van dienstauto’s, loon- en prijscompensatie vanuit het moederdepartement en de geldstroom die AT heeft ontvangen uit de Najaarsnota voor de financiering van het project GAMMA.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele kosten zijn hoger dan de vastgestelde begroting. In hoeveelheid (q) wordt dit veroorzaakt door het uitvoeren van extra projecten voor de opdrachtgever(s). De gerealiseerde gemiddelde bezetting in FTE inclusief externe inhuur bedraagt 332,8 FTE (begroot: 315,2 FTE). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (p) (intern- en extern personeel) is 5,0% hoger ten opzichte van de begroting. Dit vanuit COA loonbijstelling en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch personeel vergen.

Materiële kosten

De materiële kosten zijn € 4,8 mln hoger dan begroot. Deze stijging wordt voor € 2 mln verklaard door de toename van de reguliere beheerskosten ICT. Verder nemen de kosten van de ICT-projecten toe ten opzichte van de begroting. De huisvestingskosten zijn lager in 2017 doordat AT voor € 252.000 gecompenseerd is vanuit het moederdepartement en door het vanaf 1 januari 2017 afstoten van 2 verdiepingen op locatie Groningen (< m2).

Rentelasten

De rentelasten zijn lager dan begroot. Dit door uitstel en vertraging in investeringen vanuit het project GAMMA. In 2017 is er een bedrag van € 1,2 mln geïnvesteerd in immateriële activa GAMMA (zaaksysteem). De investeringen voor GAMMA worden voorgezet onder het project DIGI-AT en lopen door in 2018 en 2019.

Afschrijvingskosten

Door uitgestelde investeringen zijn er geen afschrijvingen voor het project GAMMA. De overige afschrijvingskosten laten een stijgende trend zien in overeenstemming met de investeringsbegroting van het agentschap.

Overige lasten

De overige lasten bestaan uit de dotaties op de voorzieningen ambtsjubileum en dubieuze debiteuren.

Correctie kosten GAMMA

Volgens afspraak in het doorlichtingsrapport AT van het Ministerie van Financiën d.d. 24 december 2013, worden de in 2017 gemaakte onderzoekskosten GAMMA in mindering gebracht op de kosten en rechtstreeks ten laste gebracht van de post «Te verrekenen met vergunninghouders».

Balans per 31 december 2017 (Bedragen x € 1.000)
 

Balans 2017

Balans 2016

Activa

   

Immateriële activa

1.564

 

Materiële vaste activa

   

* grond en gebouwen

   

* installaties en inventarissen

522

384

* overige materiële vaste activa

5.560

5.132

Vlottende activa

   

* Voorraden

   

* Debiteuren

2.082

988

* Overige vorderingen en overlopende activa

2.275

13.284

* Liquide middelen

5.780

3.304

Totaal Activa

17.783

23.091

     

Passiva

   

Eigen vermogen

   

* exploitatiereserve

958

1.662

* onverdeeld resultaat

– 2.408

– 2.525

Voorzieningen

550

569

Leningen bij het Ministerie van Financiën

4.783

111

Crediteuren

1.687

583

Te verrekenen met vergunninghouders c.a.

1.325

4.587

Te verrekenen met Caribisch Nederland

2.066

3.023

Overige schulden en overlopende passiva

8.822

15.082

Totaal Passiva

17.783

23.091

Voorzieningen (Bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde 1-1-2017

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31-12-2017

Wachtgeld en FLO

 

26

26

   

Ambtsjubilea

569

30

49

 

550

Totaal

569

55

74

 

550

De omvang van de voorzienig ambtsjubiliea is licht gedaald.

Ontwikkeling eigen vermogen (Bedragen x € 1.000)
 

2015

2016

2017

Omzet, excl. rente- en bijzondere baten

35.067

38.085

40.671

Gemiddelde omzet over 3 jaar

33.243

35.137

37.914

       

Exploitatiereserve

1.625

1.662

958

Resultaat

1.788

– 2.525

– 2.409

Eigen vermogen

3.413

– 863

– 1.451

Inclusief het resultaat 2017 is het eigen vermogen € 1,451 mln negatief. In het voorstel resultaatsbestemming 2017 wordt dit tekort voor een groot deel hersteld. Voorgesteld wordt om het verlies op CN van € 21.000 te verrekenen met de post «te verrekenen met CN». Het restantverlies van € 2,389 mln wordt voor 48,0% verrekend met het eigen vermogen (€ 1,145 mln), voor 47,6% met de post «te verrekenen met vergunninghouders (€ 1,138 mln) en voor 4,4% met de post «te verrekenen met CN» (€ 105.000). Dit in overeenstemming met de van toepassing zijnde verhoudingen in aandeel omzet van het agentschap.

Het eigen vermogen komt met deze voorgestelde resultaatsbestemming uit op € 0,187 mln negatief. Het tekort wordt door de eigenaar van het agentschap in 2018 aangevuld.

Te verrekenen met Caribisch Nederland

Met ingang van 1 januari 2017 heeft Agentschap Telecom de uitvoerende en toezichthoudende taak in Caribisch Nederland, na uitbesteding aan Bureau Telecom en Post (BT&P), zelf ter hand genomen. Dit heeft een stelselwijziging, van kas – naar het baten en lasten stelsel, voor de post CN tot gevolg. Die correctie leidt tot een (eenmalige) hogere omzet.

Aandeel moederdepartement, overige departementen en derden in vorderingen en schulden (Bedragen x € 1.000)
 

moederdepartement

overige departementen/ agentschappen

derden

Debiteuren

6

 

2.076

Overige vorderingen en overlopende activa

   

2.275

Liquide middelen

 

5.780

 

totaal vorderingen

6

5.780

4.351

Crediteuren

647

105

934

Overige schulden en overlopende passiva

5.051

255

3.516

Totaal schulden

5.698

360

4.450

De omvang van de post overige schulden aan het moederdepartement wordt verklaard door nog te betalen facturen SSO (ICT).

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting 2017

Realisatie 2017

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1

Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen

7.674

3.304

– 4.370

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

850

52.724

51.874

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 75

– 51.370

– 51.295

2

Totaal operationele kasstroom

775

1.355

580

 

Totaal investeringen (-/-)

– 4.800

– 3.551

1.249

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

     

3

Totaal investeringskasstroom

– 4.800

– 3.551

1.249

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

     
 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

     
 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 822

– 198

624

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.800

4.870

70

4

Totaal financieringskasstroom

3.978

4.672

694

5

Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekeningen

7.627

5.780

– 1.847

Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De methodiek voor het weergeven van de operationele kasstroom is gewijzigd. Dit verklaart de verschillen tussen de realisatie en de vastgestelde begroting.

Investeringskasstroom

In 2017 heeft het agentschap voor een bedrag van € 3,6 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur en antennes en in immateriële vaste activa voor onder meer het project GAMMA.

Financieringsstroom

Voor de financiering van de begrote investeringen is een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. Het verschil tussen de investeringen en de beroep op de leenfaciliteit wordt verklaard door de uitstel van investeringen voor het project GAMMA.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017
   

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Inputindicatoren

         

Kernindicatoren

         

Verhouding direct/indirect (in fte)

 

176,5 / 75,6

236,9 / 87,6

244,6 / 88,2

220,6/94,6

Verklarende/achterliggende variabelen

         

Personeelskosten per fte

 

€ 72.415

€ 73.019

€ 77.102

€ 72.500

Totaal aantal fte's (excl externe inhuur)

 

244,1

296,2

294,3

302,6

Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000)

 

€ 859

€ 2.350

€ 2.635

€ 914

Outputindicatoren

         

Uurtarief (wijziging in reële termen)

 

– 0,69%

– 1,22%

– 1,86%

– 1,00%

Aantal declarabele uren (per fte en totaal)

 

1.450/1.660

1.457/1.667

1.450/1.660

1.450/1.660

Aantal werkbare /beschikbare uren:

         

– werkbare uren

 

1.829

1.836

1.829

1.829

– bruto beschikbare uren

 

1.660

1.667

1.660

1.660

– netto beschikbare uren

 

1.585

1.592

1.585

1.585

Verklarende/achterliggende variabelen

         

Bedrijfsresultaat (x € 1.000)

 

1.789

2.525

2.409

995

Omzet

 

35.406

38.318

42.809

39.256

Kwaliteitsindicatoren

         

Kernindicatoren

         

Klanttevredenheid:

 

Niet in 2015

Niet in 2016

7,0

>7,0

Doorlooptijd primaire processen:

         

Vergunningaanvragen 95% binnen

8 weken

94%

96%

97%

95%

           

Reactietijd storingsklachten

norm

       

Klachten van levensbelang ≤ 4 uur

100%

95%

100%

100%

100%

Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur

98%

91%

100%

95%

98%

Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen

80%

82%

100%

98%

90%

           

Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal

≤ 5%

4%

5%

4%

<5%

Aantal klachten

 

7

7

9

<7

Medewerkertevredenheid

 

6,7

niet in 2016

niet in 2017

>7

Verklarende/achterliggende variabelen

         

Ziekteverzuim

≤ 4,3%

3,8%

4,7%

5,8%

<4,1%

Toelichting

Personeelskosten per fte

De gerealiseerde gemiddelde loonsom is hoger ten opzichte van de begroting. Dit vanuit de CAO loonbijstelling en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch personeel vergen (hogere schalen).

Ziekteverzuim

Het ziekteverzuim van het agentschap ligt ruim boven de norm. Dit heeft effecten op het personeel, uitvoering taken en gezondheid van de organisatie. De maatregelen die genomen worden om het risico te beperken zijn gericht op het in stelling brengen van de leidinggevende door onder andere een opfristraining «Eigen Regiemodel», waarbij veel aandacht wordt geschonken aan het sturen op het voorkomen en verminderen van verzuim. Daarnaast worden de verzuimcijfers maandelijks met een analyse vanuit de afdelingen zelf ingebracht en besproken met de directie om zo desgewenst bij te kunnen sturen.

Licence