Base description which applies to whole site

11. Uitvoering

Artikel

Algemene doelstelling

De overheid voorziet de uitvoeringsorganisaties van financiële middelen voor een rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering van sociale zekerheidsregelingen, binnen de kaders die de overheid stelt.

De uitvoering van de sociale zekerheidswetten vindt mede plaats door ZBO’s en RWT’s. De Minister van SZW bepaalt de kaders waarbinnen de uitvoering tot stand komt en stelt uitvoeringsbudget ter beschikking aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Inlichtingenbureau (IB). Hij maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:

  • De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;

  • De vormgeving van het stelsel van sociale zekerheidswetten die het UWV en de SVB uitvoeren;

  • De vaststelling van de budgetten die aan het UWV, de SVB en het IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;

  • De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door het UWV, de SVB en het IB en de verantwoording daarover;

  • De vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld.

In onderstaande tabel zijn de rechtmatigheidindicatoren voor het UWV en de SVB weergegeven. De realisaties zijn in lijn met de afgesproken streefwaarden.

Tabel 4.11.1 Indicatoren rechtmatigheid uitvoering ZBO’s
 

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

2017

Rechtmatigheid UWV (in %)1

98,9

98,9

99,3

99,0

99,2

99

0,2

Rechtmatigheid SVB (in %)2

99,9

99,9

99,8

99,9

99,9

99

0,9

1

UWV, jaarverslag.

2

SVB, jaarverslag.

Beleidsconclusies

Voor beleidsconclusies per wet wordt verwezen naar de overige beleidsartikelen.

Implementatie wet- en regelgeving

Voor het UWV en de SVB was 2017 een jaar waarin gewerkt is aan de implementatie van wet- en regelgeving en er voorbereidingen hebben plaatsgevonden op nieuwe wet- en regelgeving die volgen uit het regeerakkoord. Zo speelde voor UWV in 2017 het afronden van de herindeling Wajong en de implementatie van de tegemoetkoming dagloonbesluit en tegemoetkoming loondomein.

Rapport Algemene Rekenkamer «UWV, balanceren tussen ambities en middelen»

De Algemene Rekenkamer heeft begin 2017 in het rapport «UWV, balanceren tussen ambities en middelen» aanbevelingen gedaan om het inzicht in en de relatie met de uitvoering te verbeteren (Tweede Kamer, 2016–2017, 26 448, nr. 586). De Tweede Kamer is in december over de voortgang hiervan geïnformeerd (Tweede Kamer, 2017–2018, 26 448, nr. 601). Het Audit Committee SZW heeft eind 2017 geconcludeerd dat er sprake is van een gedegen pakket aan maatregelen en van voldoende voortgang op de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer.

Afspraken dienstverlening WW

In 2016 zijn structureel extra financiële middelen beschikbaar gesteld voor meer persoonlijke dienstverlening aan WW-gerechtigden door het UWV (Tweede Kamer, 2015–2016, 33 566, nr. 93). Kern van de nieuwe opzet is dat meer gerichte en persoonlijke dienstverlening wordt ingezet voor de doelgroep met een matige arbeidsmarktpositie om de kans op werkhervatting te vergroten. De dienstverlening is in 2017 verder doorontwikkeld. Hiernaast zijn er in 2017 incidenteel middelen voor de WGA en Wajong beschikbaar gesteld waarmee de dienstverlening voor die doelgroepen is gecontinueerd.

ICT-projecten bij het UWV en de SVB

2017 was ook een jaar waarin er een grote focus lag van de uitvoeringsorganisaties op het verstevigen van de toekomstbestendigheid van de organisaties. Dit speelt in het bijzonder voor de ICT van de ZBO’s. UWV licht in het UWV-informatieplan toe hoe het ICT-landschap de komende jaren toekomstbestendig gemaakt wordt (UIP 2017) (Tweede Kamer, 2016–2017, 26 448, nr. 587). Een belangrijk project daarbij is het ICT-project «één uniforme betaalomgeving (1UBO)». Met dit project wordt een eerste stap gezet om de uitkeringssystemen van het UWV stapsgewijs te vereenvoudigen en te moderniseren. Het Bureau ICT-Toetsing (BIT) heeft hierover positief geadviseerd en het UWV is gestart met de uitvoering. De SVB heeft gewerkt aan het implementeren aan de activiteiten die voortvloeien uit de Veranderagenda. Dit moet leiden tot een borging van betrouwbare dienstverlening en een robuuste en wendbare organisatie.

Artsencapaciteit UWV

Uit de vierde monitor artsencapaciteit UWV blijkt dat de achterstand in de sociaal-medische beoordelingen eind 2017 nog steeds fors was (Tweede Kamer, 2017–2018, 26 448, nr. 599). De inspanningen van UWV en de extra beschikbaar gestelde middelen (€ 25 miljoen in 2017) hebben ertoe geleid dat wordt voldaan aan de vervangingsvraag maar niet tot de wenselijke uitbreiding van de artsencapaciteit.De Minister van SZW heeft de expertgroep «Gerichte inzet van verzekeringsarts» gevraagd om advies te geven over nieuwe oplossingsrichtingen. Dit advies komt in 2018 uit.

AKW SVB

De SVB heeft in 2017 veel energie gestoken in de ICT-vernieuwing voor de uitvoering van de AKW (vAKWerk). Dit project zal in 2018 afgerond worden.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4.11.2 Begrotingsgefinancierde uitgaven en ontvangsten artikel 11 (x € 1.000)

Artikelonderdeel

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

2017

Verplichtingen

454.688

445.088

438.181

433.006

490.919

434.478

56.441

Uitgaven

454.688

445.088

438.181

433.006

490.919

434.478

56.441

               

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

454.044

444.133

437.532

432.328

490.254

433.842

56.412

Uitvoeringskosten UWV

344.878

339.747

331.571

324.638

376.001

326.381

49.620

Uitvoeringskosten SVB

101.385

97.661

99.590

100.687

107.544

101.192

6.352

Uitvoeringskosten IB

7.781

6.725

6.371

7.003

6.709

6.269

440

               

Bijdrage aan nationale organisaties

644

955

649

678

665

636

29

LCR

644

955

649

678

665

636

29

               

Ontvangsten

6.289

6.522

10.144

16.367

15.649

0

15.649

Tabel 4.11.3 Premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten artikel 11 (x € 1.000)

Artikelonderdeel

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Begroting 2017

Verschil

Uitgaven

1.559.088

1.696.520

1.607.496

1.527.338

1.547.245

1.546.537

708

               

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.559.088

1.696.520

1.607.496

1.527.338

1.547.245

1.524.021

23.224

Uitvoeringskosten UWV

1.428.300

1.568.458

1.485.496

1.411.327

1.423.525

1.410.716

12.809

Uitvoeringskosten SVB

130.788

128.062

122.000

116.011

123.720

113.305

10.415

               

Nominaal

0

0

0

0

0

22.516

– 22.516

               

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

A. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

Toelichting financiële instrumenten

De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor het UWV, de SVB en het IB, waarbinnen deze organisaties hun jaarplannen dienen op te stellen. Deze financiële kaders hebben alleen betrekking op de uitvoering van SZW-taken door genoemde ZBO’s. In de jaarplannen nemen het UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet en/of fonds op. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.

Budgettaire ontwikkelingen

De begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van het UWV komen € 50 miljoen hoger uit dan begroot. Dit verschil is een saldo van nabetalingen over 2016 (€ 20 miljoen), loon- en prijsbijstelling (€ 6 miljoen), aanvullende toekenningen sinds de begroting (€ 11 miljoen) en een schuif met premiegefinancierde uitvoeringskosten (€ 13 miljoen).

De premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV komen € 13 miljoen hoger uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 21 miljoen, in tabel 4.11.3 onderdeel van de post nominaal) is de realisatie € 9 miljoen lager dan begroot. Dit verschil is een saldo van een hoger dan geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 4 miljoen) en een schuif met begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten (€ -13 miljoen)

De begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van de SVB zijn circa € 6 miljoen hoger dan begroot. Dit is grotendeels te verklaren door compensatie van implementatiekosten ten behoeve van het project AVG (€ 1 miljoen), budgetneutrale herschikking uit premiegefinancierde uitvoeringssbudgetten (€ 2 miljoen), loon- en prijsbijstelling (€ 2 miljoen) en een bijdrage aan het Innovatielab (€ 1 miljoen).

De premiegefinancierde uitvoeringskosten SVB zijn ca. € 10 miljoen hoger dan begroot. Dit komt door de loon- prijsbijstellnig (ca. € 2 milljoen) en daarnaast zijn SVB-brede trajecten toegerekend naar de AOW. Dit betreft met name de trajecten uit hoofde van de Veranderagenda en de Business Case Intensivering Toezicht.

De begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten aan het Inlichtingenbureau zijn € 440.000 hoger dan begroot. Dit heeft te maken met een aantal aanvullende opdrachten die het Inlichtenbureau heeft uitgevoerd, onder meer op het gebied van gegevensuitwisseling

De opgelegde taakstellingen zijn in de uitvoeringsbudgetten van de ZBO’s verwerkt. In tabel 4.11.4. zijn de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB toegedeeld aan de onderscheiden wetten en regelingen. Deze toedeling is extracomptabel.

B. Bijdrage aan nationale organisaties

De LCR is een overlegorgaan ingesteld bij Wet SUWI waarin landelijke cliëntenorganisaties, vertegenwoordigers van gemeentelijke cliëntenraden en vertegenwoordigers van de centrale cliëntenraden van de SVB en het UWV zitting hebben. De LCR heeft tot taak periodiek te overleggen met het UWV, de SVB, de gemeenten en de Minister van SZW over onderwerpen op het terrein van werk en inkomen. De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor de LCR, waarbinnen de LCR een jaarplan dient op te stellen. De realisatie over het jaar 2017 komt nagenoeg overeen met de begroting van 2017.

C. Ontvangsten

De ontvangsten bedragen in 2017 circa € 15,6 miljoen. Dit betreffen verrekeningen over rijksvergoedingen met betrekking tot de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB over 2016.

Tabel 4.11.4 Extracomptabel overzicht begrotingsgefinancierde en premiegefinancierde uitvoeringskosten (x € 1.000)
 

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

UWV (incl. BKWI)

1.773.178

1.908.206

1.817.067

1.735.965

1.799.526

           

Begrotingsgefinancierd

344.878

339.748

331.571

324.638

376.001

IOW

200

1.325

1.775

1.907

2.000

Wajong

96.126

117.878

114.518

108.170

159.888

Re-integratie Wajong

65.582

70.496

78.642

86.631

85.000

Basisdienstverlening

141.580

100.322

85.056

80.053

84.627

Uitvoeringskosten WW 50+

10.200

19.550

15.450

13.600

240

Beoordeling gemeentelijke doelgroep

16.930

19.340

18.100

WSW-indicatiestelling

22.048

21.965

10.563

5.313

4.120

Scholingsvouchers kansberoep

900

4.100

Tijdelijke regeling aanpassing Dagloonbesluit

9.210

Compensatieregeling musici en artiesten

11

0

0

0

BKWI

9.142

8.201

8.637

8.724

8.716

           

Premiegefinancierd

1.428.300

1.568.458

1.485.496

1.411.327

1.423.525

WAO

96.000

87.750

79.568

80.358

80.253

IVA

74.000

80.630

91.822

98.874

96.107

WGA

239.000

235.878

230.600

244.844

221.657

WAZ

3.000

3.242

3.299

3.744

3.713

WW

566.000

853.176

731.623

649.324

620.660

ZW

209.000

269.309

260.412

270.853

263.765

WAZO

24.000

13.148

14.052

10.484

11.950

Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW

45.000

42.725

60.920

56.312

54.320

Re-integratie WW

167.000

0

0

0

0

Toevoeging aan bestemmingsfonds

5.300

– 17.400

13.200

– 3.466

71.100

           

SVB

232.173

225.723

221.591

216.698

231.264

           

Begrotingsgefinancierd

101.385

97.661

99.591

100.687

107.544

AKW

70.824

64.032

71.075

67.722

74.344

TOG

2.918

1.924

– 540

0

0

TAS

840

1.492

477

821

1.023

KOT/WKB

4.762

4.650

4.551

4.375

5.527

AIO

16.292

19.383

19.610

22.647

22.571

MKOB

900

459

37

0

0

Bijstand buitenland

424

320

155

270

268

Overbruggingsregeling AOW

4.425

3.082

1.363

2.652

1.575

Remigratiewet

2.319

2.863

2.200

2.236

           

Premiegefinancierd

130.788

128.062

122.000

116.011

123.720

AOW

114.509

116.454

110.900

105.674

115.009

Anw

16.279

11.608

11.100

10.337

8.711

Licence