Activa: | Passiva: | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2018 | 31-12-2017 | 31-12-2018 | 31-12-2017 | |||||||||
Intra-comptabele posten | ||||||||||||
1) | Uitgaven ten laste van de begroting | € | 1.083.685 | € | 950.322 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting | € | 1.113.621 | € | 978.473 | |
3) | Liquide middelen | – | 0 | – | 0 | |||||||
4) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | – | 29.937 | – | 28.151 | 4a) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | – | 0 | – | 0 | |
5) | Rekening-courant RHB Begrotingsreserve | – | 0 | – | 0 | 5a) | Begrotingsreserves | – | 0 | – | 0 | |
6) | Vorderingen buiten begrotingsverband | – | 0 | – | 0 | 7) | Schulden buiten begrotingsverband | – | 0 | – | 0 | |
8) | Kas-transverschillen | – | 0 | – | 0 | |||||||
Afrondingsverschil | – | 0 | – | 0 | Afrondingsverschil | – | 1 | – | 0 | |||
subtotaal intra-comptabel | € | 1.113.622 | € | 978.473 | subtotaal intra-comptabel | € | 1.113.622 | € | 978.473 | |||
Extra-comptabele posten | ||||||||||||
9) | Openstaande rechten | – | 0 | 0 | 9a) | Tegenrekening openstaande rechten | – | 0 | – | 0 | ||
10) | Vorderingen | – | 543 | – | 719 | 10a) | Tegenrekening vorderingen | – | 543 | – | 719 | |
11a) | Tegenrekening schulden | – | 0 | – | 0 | 11) | Schulden | – | 0 | – | 0 | |
12) | Voorschotten | – | 544.846 | – | 463.517 | 12a) | Tegenrekening voorschotten | – | 544.846 | – | 463.517 | |
13a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | – | 0 | – | 0 | 13) | Garantieverplichtingen | – | 0 | – | 0 | |
14a) | Tegenrekening andere verplichtingen | – | 2.561.630 | – | 661.398 | 14) | Andere verplichtingen | – | 2.561.630 | – | 661.398 | |
15 | Deelnemingen | – | 0 | – | 0 | 15a) | Tegenrekening deelnemingen | – | 0 | – | 0 | |
subtotaal extra-comptabel | € | 3.107.019 | € | 1.125.634 | subtotaal extra-comptabel | € | 3.107.019 | € | 1.125.634 | |||
Overall Totaal | € | 4.220.641 | € | 2.104.107 | Overall Totaal | € | 4.220.641 | € | 2.104.107 |
Toelichting samenstelling saldibalans
Als een Minister meer dan één begroting beheert, in dit geval Infrastructuur en Waterstaat (XII), het Infrastructuurfonds en het Deltafonds, wordt per begroting een saldibalans opgesteld. Voor de begroting van Hoofdstuk XII, het Infrastructuurfonds en het Deltafonds worden geen gescheiden administraties gevoerd waardoor posten die niet zonder meer toewijsbaar zijn aan een bepaalde begroting, zijn opgenomen in de saldibalans van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII).
Wat betreft de toelichtingen zijn de volgende uitgangspunten toegepast. Een post, welke in verhouding tot de totale omvang van de balansregel een grote omvang heeft of de grens van € 25 miljoen overschrijdt, is tekstueel toegelicht.
4) Rekening-courantverhouding Rijkshoofdboekhouding
Deze balansregel geeft normaliter de financiële verhouding met de Rijksschatkist weer en het saldo van het Saldobiljet per 31 december 2018. Dit is nu niet het geval omdat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een rekening-courantverhouding met de Rijkshoofdboekhouding onderhoudt voor begroting Hoofdstuk XII gecombineerd met het Infrastructuurfonds en het Deltafonds en niet voor de beide begrotingsfondsen afzonderlijk.
Om de consolidatie van het Financieel Jaarverslag Rijk niet te verstoren wordt desondanks in het jaarverslag van beide begrotingsfondsen gebruik gemaakt van de balanspost 4) Rekening-courantverhouding Rijkshoofdboekhouding. De drie balansposten Rekening-courantverhouding Rijkshoofdboekhouding Hoofdstuk XII, Infrastructuurfonds en Deltafonds samen zijn gelijk aan het Saldobiljet per 31 december 2018.
Deze stelselwijziging is doorgevoerd vanaf 2018 en impliceert dat de balanspost Sluitrekening IenW vanaf verslagjaar 2018 is komen te vervallen. Het bedrag over het jaar 2017 van deze sluitrekening, dat was vermeld in de saldibalans behorend tot het Jaarverslag 2017, is in het Jaarverslag 2018 in de ter vergelijking opgenomen cijfers dienovereenkomstig nu onder balanspost 4) Rekening-courantverhouding Rijkshoofdboekhouding verantwoord.
10 en 10a) Vorderingen en Tegenrekening vorderingen
Extra-comptabele vorderingen zijn vorderingen die zijn voortgevloeid uit uitgaven ten laste van de begroting.
Direct opeisbaar | 543 |
Op termijn opeisbaar | 0 |
Geconditioneerd | 0 |
Totaal | 543 |
Overig | 543 |
Totaal | 543 |
12 en 12a) Voorschotten en Tegenrekening voorschotten
Voorschotten zijn bedragen die aan derden zijn betaald vooruitlopend op later definitief vast te stellen of af te rekenen bedragen.
Tot en met 2016 | 137.401 |
2017 | 127.622 |
2018 | 279.823 |
Totaal | 544.846 |
Artikel 01 Investeren in waterveiligheid | 532.886 |
Artikel 02 Investeren in Zoetwatervoorziening | 4.370 |
Artikel 04 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 7.000 |
Artikel 07 Investeren in Waterkwaliteit | 590 |
Totaal | 544.846 |
Toelichtingen
Artikel 01 Investeren in waterveiligheid
Om te voldoen aan de wettelijke normen van de primaire waterkeringen in beheer bij de waterschappen en het Rijk en om een bijdrage te leveren aan het beheer van de rijkswateren staan vanuit onder andere het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en het programma Ruimte voor de Rivier voor circa € 533 miljoen aan voorschotten open. Zo ontvingen onder andere het Hoogheemraadschap (HHR) Hollands Noorderkwartier ruim € 149 miljoen, het waterschap Rivierenland circa € 114 miljoen, het waterschap Noorderzijlvest ruim € 72 miljoen, het Waterschap Limburg circa € 39 miljoen, het Wetterskip Fryslân circa € 30 miljoen, het HHR van Rijnland ruim € 21 miljoen, het waterschap Drents Overijsselse Delta circa € 19 miljoen, het HHR van Schieland en de Krimpenerwaard circa € 17 miljoen en het waterschap Vallei en Veluwe en het waterschap Hollandse Delta beide circa € 12 miljoen. Afwikkeling vindt vermoedelijk in de jaren 2019 tot en met 2021 plaats.
Artikel 02 Investeren in zoetwatervoorziening
Per 31 december 2018 staat met betrekking tot dit artikel ruim € 4 miljoen aan voorschotten open, waarvan circa € 3,6 miljoen is verstrekt aan het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Dit ten behoeve van het realiseren van de eerste stap naar een robuuste zoetwatervoorziening van West-Nederland in droge perioden, waarbij rekening is gehouden met de klimaatverandering en regionale ontwikkelingen tot 2021. Naar verwachting zullen deze voorschotten in de periode 2019 tot en met 2022 afgewikkeld worden.
Artikel 04 Experimenteren cf art. III Deltawet
Per 31 december 2018 staat met betrekking tot dit artikel € 7 miljoen aan voorschotten open. Deze zijn verstrekt aan het Groenfonds ten behoeve van de voltooiing van de 1e fase van het project Marker Wadden. Na oplevering van het project en verantwoording worden deze voorschotten afgewikkeld.
Stand per 1 januari 2018 | 463.517 | |
In 2018 vastgelegde voorschotten | 267.347 | |
In 2018 afgerekende voorschotten | – 186.018 | |
Verdeeld naar jaar van betaling: | ||
• 2016 en eerder | – 134.345 | |
• 2017 | – 51.673 | |
• 2018 | 0 | |
Openstaand per 31 december 2018 | 544.846 |
14 en 14a) Andere verplichtingen en Tegenrekening andere verplichtingen
De post Andere verplichtingen vormt een saldo van de verplichtingen per 1 januari van het begrotingsjaar, de aangegane verplichtingen, hierop verrichte betalingen en negatieve bijstellingen van in eerdere begrotingsjaren aangegane verplichtingen.
Stand per 1 januari 2018 | 661.398 |
Aangegaan in 2018 | 2.983.917 |
Tot betaling gekomen in 2018 | – 1.083.685 |
Openstaand per 31 december 2018 | 2.561.630 |
Toelichtingen
De negatieve bijstellingen worden niet separaat in de toelichting op de saldibalans weergegeven. Daarentegen worden omvangrijke negatieve bijstellingen op de verplichtingen wel toegelicht bij de tabellen Budgettaire gevolgen van de uitvoering van het artikel waar de negatieve bijstelling betrekking op heeft.
Niet uit de saldibalans blijkende bestuurlijke verplichtingen
In het kader van infrastructurele werken op het terrein van regionale en lokale infrastructuur, maar ook op het terrein van het waterbeheer, het hoofdwegen- en spoorwegennet worden bestuurlijke afspraken gemaakt. Deze afspraken staan in het MIRT Projectenboek, welke jaarlijks als bijlage bij de begroting Infrastructuurfonds wordt uitgebracht.
In het kader van de NUBBBV zijn de bestuurlijke afspraken geïnventariseerd voor zover al niet deel uitmakend van de juridische verplichtingen, zoals opgenomen in de financiële administratie. Deze bestuurlijke afspraken zijn zeer divers in aard en omvang. Soms zijn bestuurlijke afspraken enkel samenwerkingsafspraken, soms in meer of mindere mate concrete afspraken over te realiseren projecten of beleidsdoelstellingen, waarvoor het financieel belang nog niet is gekwantificeerd, ofwel sprake is van een raming, dan wel een maximum of van een zeker bedrag. Gezien de bestuurlijke toezeggingen in financiële termen in hardheid verschillen zijn deze niet optelbaar. Hierdoor is geen totaalbedrag aan bestuurlijke toezeggingen te geven. Indien sprake is van een zekere hardheid – en bovendien juridisch gebonden – worden deze toezeggingen als aangegane verplichting in de financiële administratie opgenomen.