Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
Prestaties van leerlingen en studenten omhoog1 | 2015 | ||
Doelmatigheid en focus op onderwijs1 | 2015 | ||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2015 | |||
Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal‐emotionele uitkomsten | 2015 | ||
2015 | |||
Effectonderzoek OAB en excellentie (Onderwijsbewijs) | 2016 | ||
Effectief taalonderwijs (NRO) | 2016 | ||
Effectief rekenonderwijs (NRO) | 2016 | ||
2016 | |||
2017 | |||
Monitor actieprogramma Tel mee met Taal 2016-2018: Tussenrapportage 2017 Kamerstukken II 2017/18, 28760 nr. 69 | 2017 | ||
Interdepartementaal beleidsonderzoek onderwijsachterstandenbeleid Kamerstukken II 2017/18, 27 020 nr. 73 | 2017 | ||
Tussenrapportage Evaluatie Wet Eindtoetsing PO Kamerstukken II 2017/18, 31289 nr. 343 | 2017 | ||
Evaluatie van de materiële instandhouding in het primair onderwijs 2010-2014 Kamerstukken II 2017/18, 31293 nr. 373 | 2017 | ||
Evaluatie landelijke geschillen commissie Kamerstukken II 2017/18, 31497 nr. 258 | 2017 | ||
2018 | |||
Evaluatie wet versterking medezeggenschap Kamerstukken II 2018/19, 33223 nr. 7 | 2018 | ||
2018 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Vraag naar en aanbod van post-initiële (PO) opleidingen leerkrachten | 2015 | ||
Ontwikkeling naar excellente scholen (NRO) | 2015 | ||
2015 | |||
Opbrengstgericht besturen (NRO) | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Voortgang code Goed Bestuur (NRO) | 2015 | ||
IBO Schatkistbankieren2 | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Onderzoek voor de schoolkeuzebrief onder ouders van groep 7 en 8 leerlingen | 2016 | ||
2016 | |||
Differentiëren en differentiatievaardigheden in het primair onderwijs | 2017 | ||
Rapport over stimuleren van creatief vermogen en kritisch denken | 2017 | ||
2017 | |||
Elfde voortgangsrapportage Passend Onderwijs Kamerstukken II 2017/18, 31497 nr. 242 | 2017 | ||
Licht op schaduwonderwijs Kamerstukken II 2017/18, 31 289 nr. 358 | 2017 | ||
Eindrapport Monitor onderwijshuisvesting po/vo Kamerstukken II 2017/18, 34 775 nr. 115 | 2017 | ||
Peil.onderwijs: Taal en rekenen aan het einde van de basisschool 2015 ‒ 2016 | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Quickscan leerlingendaling PO en VO - Schoolbesturen, gemeenten, provincies | 2017 | ||
Eindrapport Bewegingsonderwijs en vakleerkrachten Kamerstukken II 2017/18, 27 923 nr. 245 | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Quick scan Tijdelijke onderwijsvoorzieningen voor asielzoekerskinderen | 2017 | ||
2017 | |||
Tweede vervolgmeting ervaren bureaucratie in de school Kamerstukken II 2017/18 31497 nr. 242 | 2017 | ||
2017 | |||
Twaalfde voortgangsrapportage passend onderwijs Kamerstukken II 2017/18, 31497 nr. 262 | 2018 | ||
Monitor leerlingenvervoer Kamerstukken II 2017/18, 31497 nr. 262 | 2018 | ||
Toepassing en werking van de protocollen ernstige reken- en wiskunde problemen in het onderwijs (po, vo, mbo) Kamerstukken II 2019/20, 31293 en 31289 nr. 498 | 2019 | ||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen3 | ||
N.v.t. |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
Prestaties van leerlingen en studenten omhoog Kamerstukken II 2015/16, 31511, nr. 201 | 2015 | ||
Doelmatigheid en focus op onderwijs1 | 2015 | ||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2015 | |||
2016 | |||
Evaluatie wet gratis schoolboeken Kamerstuk II 2016/17, 33088, nr. 5 | 2016 | ||
De praktijk van de eerste en tweede correctie CSE Kamerstukken II 2016/17, 31289, nr. 341 | 2016 | ||
Voortgangsrapportage regelluwe scholen Kamerstukken II 2016/17, 29546, nr. 26 | 2016 | ||
Monitor Techniekpact Kamerstukken II 2015/16, 32637, nr. 249 | 2016 | ||
Evaluatie kiezen voor techniek Kamerstukken II 2015/16, 32637, nr. 249 | 2016 | ||
Monitor diagnostische tussentijdse toets Kamerstukken II 2016/17, 27923, nr. 231 | 2016 | ||
Onderzoek groepsgrootte in het VO Kamerstukken II 2016/17, 31293, nr. 351 | 2016 | ||
2016 | |||
Monitor leerwerktrajecten en assistenopleidingen in het VMBO | 2017 | ||
Evaluatie vaststelling DAMU licentie VO (toptalenten) Kamerstukken II 2019/20, 31289, nr. 407 | 2018 | ||
Evaluatie project flexibele en digitale examens vmbo Kamerstukken II 2018/19, 31289, nr. 395 | 2019 | ||
2019 | |||
2019 | |||
Evaluatie CvTE | 2019 | ||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
Doorstroom Havo-VWO Kamerstukken II 2018/19, 31289, nr. 392 | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Laks monitor scholieren | 2015 | ||
Rapport monitor pilot diagnostische tussentijdse toets, pilotjaar 1 | 2015 | ||
2015 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Digitale doorstroom atlas | Reguliere update | ||
Effecten van masteropleiding op leraren en hun omgeving Kamertukken II 2017/18, 27923, nr. 282 | 2017 | ||
2017 | |||
Monitor onderwijshuisvesting Kamerstukken II 2017/18, 34775, nr. 115 | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
De inrichting van de onderbouw Kamerstukken II 2016/17, 31289, nr. 344 | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Differentiatie en differentiatievaardigheden in het voortgezet onderwijs | 2017 | ||
2017 | |||
Groepsgrootte in het VO Kamerstukken II 2017/18, 31293, nr. 385 | 2018 | ||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
Bestuurlijke constructen in het voortgezet onderwijs | 2019 | ||
2019 | |||
Monitor sterk techniekonderwijs, nulmeting Kamerstukken II 2018/19, 30079, nr. 108 | 2019 | ||
Schoolkostenmonitor 2018-2019 Kamerstukken II 2018/19, 31293, nr. 450 | 2019 | ||
Toelatingscriteria vwo-scholen voor doorstromers vanaf het havo Kamerstukken II 2018/19, 31289, nr. 392 | 2019 |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2019 | |||
Prestaties van leerlingen en studenten omhoog1 | 2015 | ||
Doelmatigheid en focus op onderwijs1 | 2015 | ||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
De transformatie van handicap + studie. Een externe evaluatie | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Onderzoek naar de werking van het Sirius Programma om excellentie in het ho te bevorderen | 2015 | ||
De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2020 ROA-R-2015/6 | 2015 | ||
Rechtsbescherming van studenten in het hoger onderwijs. Een verkennend en vergelijkend onderzoek | 2015 | ||
2016 | |||
2016 | |||
Onderzoek naar de dataverwerking van Studiekeuze123 (ResearchNed) | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
Kwaliteitscultuur en prestatieafspraken in het hoger onderwijs | 2017 | ||
2017 | |||
2018 | |||
2018 | |||
Stelselreview Benchmarking higher education system performance (OESO) | 2018 | ||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
Tussenevaluatie experimenten vraagfinanciering en flexibilisering deeltijd en duaal hoger onderwijs | 2019 | ||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
Derde cyclus hbo in het buitenland en samenwerking hbo en wo in onderzoek in Nederland | 2019 | ||
4. | Toetsbare beleidsplannen2 | ||
N.v.t. |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
N.v.t. | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
Evaluatie subsidiebeschikking (WOOS) Duitsland Instituut Amsterdam. | 2015 | ||
2019 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2016 | |||
2017 |
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders1 | 2015 | ||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2015 | |||
2015 | |||
Effect- en procesevaluatie experimenten Innovatie Impuls Onderwijs (po, vo) | 2015 | ||
Monitor Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen (tussenmeting) | 2015 | ||
Effect- en procesevaluatie masteropgeleide leraren (po, vo en mbo), 1e tussenmeting | 2015 | ||
Effect- en procesevaluatie masteropgeleide leraren (po, vo en mbo), 2e tussenmeting | 2016 | ||
Monitor Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen (beginmeting) | 2017 | ||
Effect- en procesevaluatie masteropgeleide leraren (po, vo en mbo), eindmeting | 2017 | ||
3. | Overig onderzoek | ||
Monitoring van Lerarenagenda | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
De toekomstige arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel po, vo en mbo 2015-2025 | 2015 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
De toekomstige arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel po, vo en mbo 2015-2025 | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Carrièreperspectieven van leraren in het kader van de functiemix primair en voortgezet onderwijs | 2016 | ||
Eindrapport Monitor maatregelen opleiding leraren beroepsonderwijs | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Mirror: ramingen onderwijsarbeidsmarkt po, vo en mbo Kamerstukken II 2017/2018, 27923 nr. 281 | 2017 | ||
Loopbaanmonitor 2017, begeleiding van beginnende leraren Kamerstukken II 2017/2018, 27923 nr. 281 | 2017 | ||
2017 | |||
TALIS: Initial Teacher Preparation (ITP): Country Background Report | 2017 | ||
Kwalitatief onderzoek naar meer tijd voor onderwijsverbetering Kamerstukken II 2016/2017,31293, nr. 358 | 2017 | ||
Personeel niet in loondienst Kamerstukken II 2017/18, 27923 nr. 281 | 2017 | ||
Metastudie Effectiviteit Lerarenbeurs Kamerstukken II 2016/17, 27923, nr. 265 | 2017 | ||
2017 | |||
2017 | |||
Quickscan effecten WWZ Kamerstukken 2016/17, 27923, nr. 249 | 2017 | ||
Effecten op de overwegingsintentie van scholieren en mbo-4 studenten om leraar te worden Kamerstukken II 2016/17, 27923, nr. 265 | 2017 | ||
Onderzoek naar kosten zij-instroom Kamerstukken II 2017/18, 27923, nr. 281 | 2017 | ||
Anders organiseren van het onderwijs Kamerstukken II 2017/18, 27923, nr. 281 | 2017 | ||
Invloed van opleidingsniveau ouders en sociaal-economische status en doorstroomintentie naar het naar het hoger onderwijs op de intentie van scholieren en mbo-4 studenten om leraar te worden Kamerstukken II 2017/18, 27923, nr. 281 | 2017 | ||
IPTO bevoegdheden en vakken in het vo Kamerstukken II 2018/19, 27923, nr. 344 | 2018 | ||
Mirror: ramingen onderwijsarbeidsmarkt po, vo en mbo Kamerstukken II 2018/19, 27923, nr. 344 | 2018 | ||
Loopbaanmonitor Onderwijs 2018 Kamerstukken II 2018/19, 27923, nr. 344 | 2018 | ||
2018 | |||
Arbeidsmarktbarometer 2017 ‒ 2018 Kamerstukken 2018/19, 27923, nr. 344 | 2018 | ||
2018 | |||
Arbeidsmarkt Barometer po, vo en mbo 2018-2019 Kamerstukken 2019/20, 27923, nr. 388 | 2019 | ||
IPTO bevoegdheden en vakken in het vo Kamerstukken II 2019/20, 27923, nr. 388 | 2019 | ||
Mirror: ramingen onderwijsarbeidsmarkt po, vo en mbo Kamerstukken II 2019/20, 27923, nr. 388 | 2019 | ||
Loopbaanmonitor Onderwijs 2019 Kamerstukken II 2019/20, 27923, nr. 388 | 2019 | ||
Professionalisering: Lerarenregister: nulmeting en monitoring wet op beroep leraar Kamerstukken II 2019/2020, 27923, nr. 387 | 2019 | ||
2019 | |||
Evaluatieonderzoek toelatingseisen pabo Kamerstukken II 2019/20, 27923, nr. 387 | 2019 | ||
Nulmeting Wet beroep leraar Eindrapport Kamerstukken II 2019/20, 29723, nr. 387 | 2019 | ||
4. | Toetsbare beleidsplannen2 | ||
N.v.t. |
De overkoepelende doorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is uitgevoerd met daarin duidelijk herkenbaar de door te lichten beleidsdoelstellingen doelmatigheid en focus op het onderwijs en Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders.
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
N.v.t. | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Motieven mbo-studenten om al dan niet door te stromen naar hbo | 2016 | ||
Keuzemotieven van minderjarige mbo’ers en het studentenreisproduct | 2017 | ||
2017 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2019 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2017 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2016 | |||
2016 |
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
N.v.t. | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
N.v.t. | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2015 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
Evaluatie bestuurlijks samenwerking Regionale Historische Centra | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2018 | |||
Evaluatie Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen | 2019 | ||
Derde evaluatie wet op de vaste boekenprijs. Periode 2013-2018 | 2019 | ||
ZBO-evaluatie bureau Architectenregister | 2019 | ||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Nulmeting campagne cultuur en toerisme. NBTC 2015-2018 | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
Cultuureducatie in rijks- en fondsgefinancierde instellingen | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
Onderzoek Toezichthouders Culturele Sector | 2015 | ||
Sport en cultuur – patronen in belangstelling en beoefening (SCP, i.h.k.v. Het Culturele Draagvlak) | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
Inventarisatie digitalisering cultuurproducerende instellingen | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
Een analyse van meerjarige strategische plannen internationaal cultuurbeleid en een onderzoek naar de ontwikkeling van een monitoring- en evaluatiekader voor de toetsing van de uitvoering van het internationaal cultuurbeleid 2017-2020 | 2016 | ||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
Onderzoek naar de ontwikkeling van de afdracht van leenrechtvergoedingen (2006-2015) | 2017 | ||
2017 | |||
Sturen met betekenis | 2017 | ||
2018 | |||
Samenhangende evaluatie van het financiële stelsel voor monumentenzorg | 2018 | ||
Van de canon en de mug: een inventarisatie van inzichten rondom de culturele niet-bezoeker | 2018 |
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
Portfolio-analyse KNAW | 2019 | ||
Portfolio-analyse NWO | 2019 | ||
Evaluatie KB | 2019 | ||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
2016 | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.
Soort onderzoek | Titel/onderwerp | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
1. | Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
1a. | Beleidsdoorlichtingen | ||
2018 | |||
1b. | Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
2015 | |||
Evaluatie hulpverlening levensbeschouwelijke en etnische LHBTérs | 2015 | ||
Resultaatmeting»We can Young Campagne» | 2015 | ||
2016 | |||
2017 | |||
2. | Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid | ||
2a. | MKBA's | ||
N.v.t. | |||
2b. | Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid | ||
N.v.t. | |||
3. | Overig onderzoek | ||
Verschillen in studiesucces jongens en meisjes | 2015 | ||
2015 | |||
Onderzoek database topvrouwen | 2015 | ||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
2015 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2016 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2017 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
2018 | |||
Sociale veiligheid en economische zelfstandigheid van vrouwen | 2018 | ||
2018 | |||
2018 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
2019 | |||
In dit overzicht zijn linken opgenomen voor SCP en CBS. Dit zijn onderzoeksinstituten die ook onder Overheid.nl zijn opgenomen. | |||
4. | Toetsbare beleidsplannen1 | ||
N.v.t. |
In verband met het focusonderwerp ’toetsbare beleidsplannen’, wordt in de tabel aangegeven bij welke nieuwe beleidsplannen in 2017 (bijvoorbeeld een brief aan de Kamer, AMvB of wet) op voorhand (ex ante) doelen en financiële consequenties helder waren en op voorhand inzicht bestond in doelmatigheid van het beleid. Uitsluitend die plannen waarbij dit inzicht op voorhand helder was, worden opgenomen in de tabel. Ten gevolge van het demissionaire status van het kabinet in 2017 zijn er weinig nieuwe beleidsplannen in 2017 door het Ministerie van OCW uitgevoerd. Daarbij was niet op voorhand inzicht in de doelmatigheid van het beleid. Bij de start van nieuw beleid worden verschillende kanten van het voorgenomen beleid bekeken, onder andere of het beleid kansrijk is. Voor zover hiervoor (ex ante) onderzoek kan worden gebruikt, maakt dit onderdeel uit van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW maakt hiervoor gebruik van een afwegingskader door het beantwoorden van vragen zoals of het beleid of de regelgeving overheidsinterventie rechtvaardigt en of het beleid rechtmatig, doelmatigheid en uitvoerbaar is. Door artikel 3.1 van de nieuwe Comptabiliteitswet wordt ex ante onderzoek in 2018 meer onderdeel van het afwegingskader. Het Ministerie van OCW werkt er aan dit onderdeel goed in het afwegingskader mee te nemen.