Agentschap Telecom staat voor de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de IT- en telecommunicatienetwerken, zodat Nederland veilig verbonden is. De economische en maatschappelijke afhankelijkheid van en verwevenheid met deze infrastructuren groeit. Het agentschap signaleert dat de doorontwikkeling van 4G mobiele netwerken en de komst van 5G leidt tot een telecomtransitie. Het agentschap draagt met haar kernactiviteiten bij aan de doelstellingen van het kabinet, zoals onder andere benoemd in het Actieplan digitale connectiviteit, door te zorgen voor randvoorwaarden voor goede continuïteit van telecommunicatie in Nederland.
In deze jaarverantwoording voor u het inzicht in de financiële staat van het agentschap.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2018 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 48.713 | 47.954 | ‒ 759 | 43.522 |
waarvan omzet moederdepartement | 24.526 | 23.378 | ‒ 1.148 | 18.866 |
waarvan omzet overige departementen | 1.232 | 1.455 | 223 | 1.423 |
waarvan omzet derden | 22.955 | 23.121 | 166 | 23.233 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 1.524 | 1.524 | 3.174 |
Rentebaten | 0 | 2 | 2 | 0 |
Totaal baten | 48.713 | 49.480 | 767 | 46.696 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 46.184 | 48.703 | 2.519 | 43.843 |
Personele kosten | 28.801 | 31.270 | 2.469 | 28.812 |
waarvan eigen personeel | 23.872 | 25.543 | 1.671 | 24.039 |
waarvan inhuur externen | 2.652 | 3.280 | 628 | 2.971 |
waarvan overige personele kosten | 2.277 | 2.447 | 170 | 1.802 |
Materiële kosten | 17.383 | 17.433 | 50 | 15.031 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 225 | 225 | 0 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 9.532 | 13.338 | 3.806 | 9.969 |
waarvan overige materiële kosten | 7.851 | 3.870 | ‒ 3.981 | 5.062 |
Afschrijvingskosten | 2.404 | 1.935 | ‒ 469 | 2.293 |
Materieel | 1.775 | 1.586 | ‒ 189 | 2.153 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 435 | 435 | 0 |
Immaterieel | 629 | 348 | ‒ 281 | 140 |
Dotaties voorzieningen | 75 | 236 | 161 | 62 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | ‒ 220 | ‒ 220 | 358 |
Rentelasten | 50 | 46 | ‒ 4 | 22 |
Totaal lasten | 48.713 | 50.700 | 1.987 | 46.578 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | ‒ 1.220 | ‒ 1.220 | 118 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 1.220 | ‒ 1.220 | 118 |
Toelichting op het saldo van baten en lasten
Het boekjaar 2019 is afgesloten met een verlies van € 1,2 mln. Dit bedrag komt voor € 0,7 mln op rekening van Caribisch Nederland en maakt onderdeel uit van de afbouw van de post ‘te verrekenen met Caribisch Nederland’. Deze post op de balans van het agentschap geeft, in overeenstemming met de gehanteerde werkwijze in voorgaande jaren, het bedrag weer dat met de tarieven voor Caribisch Nederland moet worden verrekend.
Het resultaat AT bedraagt, na aftrek van het resultaat Caribisch Nederland, ‒ € 0,5 mln.
Toelichting op de baten
Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2018 | |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
Beleidsopdrachten | 6.310 | 6.120 | ‒ 190 | 7.050 |
Toezichttaken | 12.490 | 14.143 | 1.653 | 10.077 |
Subtotaal structurele bijdragen | 18.800 | 20.263 | 1.463 | 17.127 |
Incidentele bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten | 5.726 | 3.115 | ‒ 2.612 | 1.739 |
Subtotaal projecten | 5.726 | 3.115 | ‒ 2.612 | 1.739 |
Totaal omzet moederdepartement | 24.526 | 23.378 | ‒ 1.148 | 18.866 |
De omzet moederdepartement bestaat uit de structurele vergoedingen die worden ontvangen van EZK voor de uitvoering van beleidsopdrachten en toezichtstaken. De toename ten opzichte van de begroting wordt verklaard door de nominale stijging van het uurtarief in 2019 met 9,33%.
De incidentele bijdragen bestaan uit projecten die worden uitgevoerd voor beleidsdirecties. In 2019 zijn de materiele kosten voor de uitvoering van deze projecten lager dan begroot.
Voorbeelden van beleidsprojecten zijn: Uitgifte radiovergunningen, Multibandveiling, Onderzoek Windturbines en Structurele implementatie LSA.
Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2018 | |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige | 18.996 | 18.930 | ‒ 66 | 18.757 |
- vaste verbindingen | 2.388 | 2.084 | ‒ 304 | 2.541 |
- mobiele communicatie | 4.714 | 4.988 | 274 | 4.356 |
- (openbare) (mobiele) elektronische communicatie | 1.954 | 2.056 | 102 | 2.013 |
- radiodeterminatie | 44 | 4 | ‒ 40 | 33 |
- radiozendamateurs | 5 | 5 | 0 | 6 |
- omroep | 5.689 | 5.044 | ‒ 645 | 5.410 |
- overige/verlengingen | 1 | 0 | ‒ 1 | 0 |
- examens | 147 | 169 | 22 | 147 |
- verklaringen, keuringen en erkenningen | 0 | 6 | 6 | 2 |
- randapparatuur | 1.901 | 1.791 | ‒ 110 | 1.769 |
- registratie RZAM en Maritiem | 2.156 | 2.783 | 627 | 2.480 |
Satellietoperators | 485 | 489 | 4 | 380 |
Ministerie van Defensie | 1.314 | 1.411 | 97 | 1.314 |
Ministerie van V&J | 305 | 335 | 30 | 305 |
Ministerie van I&M | 507 | 558 | 51 | 507 |
Caribisch Nederland (CN) | 1.200 | 1.325 | 125 | 1.927 |
WELMEC secretariaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hercontrole meetinstrumenten | 50 | 59 | 9 | 44 |
Subsidie 5G | 98 | 14 | ‒ 84 | 0 |
Totaal omzet derden | 22.955 | 23.121 | 166 | 23.233 |
De gerealiseerde omzet derden is in het algemeen in overeenstemming met de vastgestelde begroting. Er is overall sprake van een afwijking kleiner dan 1%. Het toepassen van tariefdifferentiatie per vergunningscategorie (variantie + of ‒ 10%) bij het opstellen van de Regeling vergoedingen 2019 heeft tot gevolg dat er een aantal verschillen is ontstaan ten opzichte van de agentschapsbegroting.
Bijzondere baten
De realisatie in 2019 bestaat uit de vrijval van vooruit ontvangen gelden voor de financiering van de kosten voor Digi-AT. Daarnaast is besloten om, in het kader van het kostendekkend werken op Caribisch Nederland, de frequentievergoedingen 2017 en 2018 voor een bedrag van € 1,1 mln niet meer in rekening te brengen bij de houders van een mobiele concessie.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn € 2,5 mln hoger dan de vastgestelde begroting. In hoeveelheid (q) wordt dit vooral veroorzaakt door de uitvoering van een bovengemiddeld aantal incidentele projecten (in uren) voor de opdrachtgevers. De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraagt 335,0 fte (begroot: 327,6 fte). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (intern- en extern personeel) is 6,0% hoger dan de begroting, ten gevolge van CAO-loonbijstellingen en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch personeel (hogere schalen) vergen. Het percentage externe inhuur bedraagt 11%.
Materiële kosten
In het kader van uniformiteit binnen de verantwoording van EZK heeft het agentschap een aantal wijzigingen aangebracht in de presentatie. Dit is onder meer terug te zien in de post ‘waarvan bijdrage aan SSO’s’ die om die reden afwijkt van de agentschapsbegroting. De materiële kosten zijn op hoofdlijnen in overeenstemming met de agentschapsbegroting. Meer in detail is er sprake van een duidelijke toename van de reguliere beheerskosten ICT. De materiele kosten voor de uitvoering van projecten voor opdrachtgevers, m.n. Multibandveiling, zijn lager.
Rentelasten
De rentelasten zijn in overeenstemming met de begroting.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot doordat de in 2018 voorgenomen investeringen voor een deel niet zijn gerealiseerd. Ook de gerealiseerde investeringen in 2019 liggen 25% onder de begroting. Een aantal investeringen is door diverse omstandigheden niet meer in 2019 gerealiseerd (o.a. inbouw 12 peilauto’s, PAN6000).
Overige lasten
De overige lasten bestaan uit dotaties op de voorzieningen ambtsjubileum, dubieuze debiteuren en de subsidieverlening voor Caribisch Nederland. Daarnaast is er een correctie geboekt op de inkoopfacturen 2018.
Balans 2019 | Balans 2018 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 11.051 | 8.629 |
Immateriële vaste activa | 5.474 | 3.133 |
Materiële vaste activa | 5.577 | 5.496 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 4.750 | 74 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 827 | 5.422 |
Vlottende activa | 19.412 | 22.805 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 7 |
Debiteuren | 4.270 | 2.893 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 1.851 | 1.345 |
Liquide middelen | 13.291 | 18.560 |
Totaal activa | 30.463 | 31.434 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ‒ 496 | 1.035 |
Exploitatiereserve | 724 | 916 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 1.220 | 119 |
Voorzieningen | 567 | 596 |
Langlopende schulden | 10.053 | 9.933 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 10.053 | 9.933 |
Kortlopende schulden | 20.339 | 19.870 |
Crediteuren | 2.605 | 4.031 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 1.720 | 6.603 |
Overige schulden en overlopende passiva | 16.014 | 9.236 |
Totaal passiva | 30.463 | 31.434 |
Activa
Immateriële vaste activa
De toename in immateriële vaste activa wordt verklaard door de investeringen van het agentschap in het kader van ICT-projecten (o.a. Digi-AT).
Materiele vaste activa
In het kader van uniformiteit binnen de verantwoording van EZK heeft het agentschap een aantal wijzigingen aangebracht in de presentatie. Dit verklaart de verschuiving van overige materiele vaste activa naar installaties en inventarissen.
Liquide middelen
De afname in liquide middelen wordt veroorzaakt door vrijval van vooruit ontvangen gelden voor projecten die in 2018 zijn gefinancierd waarvan de uitvoering in 2019 is gerealiseerd.
Passiva
2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|
Omzet, excl. rente- en bijzondere baten | 40.671 | 43.522 | 47.954 |
Gemiddelde omzet over 3 jaar | 37.914 | 40.759 | 44.049 |
Stand eigen vermogen na resultaatsbestemming | ‒ 187 | 289 | |
Eenmalige storting moederdepartement | 1.103 | 435 | |
Exploitatiereserve | 958 | 916 | 724 |
Resultaat | ‒ 2.409 | 119 | ‒ 1.220 |
Eigen vermogen | ‒ 1.451 | 1.035 | ‒ 496 |
Het eigen vermogen van het agentschap na resultaatsbestemming 2018 bedraagt € 0,3 mln. Voor de post ‘te verrekenen met Caribisch Nederland’ is dat een bedrag van € 2,7 mln (op de balans onderdeel van Overige schulden en overlopende passiva). In 2019 heeft AT een eenmalige storting ontvangen van het moederdepartement voor de kosten AVG. De exploitatiereserve heeft daarmee een omvang van € 0,7 mln.
Het resultaat 2019 van ‒ € 1,2 mln bestaat uit een verlies op Caribisch Nederland van € 0,7 mln en een verlies van € 0,5 mln bij het agentschap. Het voornemen is om het verlies Caribisch Nederland te verrekenen met de post ‘te verrekenen met Caribisch Nederland’ en het verlies van het agentschap af te boeken op het eigen vermogen.
Boekwaarde 1-1-2019 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Dubieuze debiteuren | 274 | 264 | 0 | 0 | 539 |
Ambtsjubilea | 596 | ‒ 28 | 0 | 0 | 567 |
Totaal | 870 | 236 | 0 | 0 | 1.106 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën
Voor de investeringen in vaste activa leent het agentschap bij het Ministerie van Financiën. De toename in de omvang van de leningen is vooral ontstaan door de financiering van de ICT-projecten van het agentschap.
Kortlopende schulden
De post kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën bestaat uit de aflossingen op de lopende leningen bij het Ministerie van Financiën voor het boekjaar 2020.
Moeder-departement | Overige departementen/ agentschappen | Derden | |
---|---|---|---|
Debiteuren | 0 | 0 | 4.270 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 0 | 0 | 1.851 |
Liquide middelen | 13.291 | 0 | 0 |
Totaal vorderingen | 13.291 | 0 | 6.121 |
Crediteuren | 0 | 0 | 2.605 |
Overige schulden en overlopende passiva | 5.721 | 1.306 | 8.987 |
Totaal schulden | 5.721 | 1.306 | 11.592 |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2019 + stand depositorekeningen | 5.815 | 18.559 | 12.744 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 48.713 | 47.284 | ‒ 1.429 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 46.309 | ‒ 50.044 | ‒ 3.735 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.404 | ‒ 2.760 | ‒ 5.164 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 6.000 | ‒ 4.439 | 1.561 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 6.000 | ‒ 4.439 | 1.561 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 344 | ‒ 344 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 435 | 435 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 1.113 | ‒ 1.260 | ‒ 147 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 6.000 | 3.100 | ‒ 2.900 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4.887 | 1.931 | ‒ 2.956 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2019 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €. | 7.106 | 13.291 | 6.185 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2019 heeft het agentschap voor een bedrag van € 4,4 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa, zoals elektronische apparatuur en antennes en in immateriële vaste activa voor onder meer het project Digi-AT.
Financieringsstroom
AT heeft in 2019 van het moederdepartement een eenmalige storting ontvangen voor de financiering van de kosten AVG. Voor de financiering van de begrote investeringen is een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. Het verschil tussen de investeringen en het beroep op de leenfaciliteit wordt verklaard doordat voor het project Digi-AT al in 2018 is geleend.
Omschrijving generiek deel | Realisatie | Vastgestelde begroting | |||
---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | |
Kostprijzen per product (wijziging tarieven Regeling Vergoedingen) | ‒ 3,68% | ‒ 2,33% | 0,64% | 1,30% | 5,00% |
Tarieven/uur | ‒ 1,22% | ‒ 1,86% | ‒ 2,45% | 6,91% | 7,45% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 296,2 | 294,3 | 299,2 | 303,8 | 294,9 |
Saldo van baten en lasten (%) | 7% | ‒ 6% | 0% | ‒ 2% | 0% |
Personeelskosten per fte | € 73.048 | € 77.102 | € 79.506 | € 85.912 | € 80.960 |
Percentage declarabiliteit | 73,0% | 73,5% | 74,6% | 75,2% | 70,7% |
Percentage afgehandelde vergunningaanvragen binnen 8 weken | 96% | 97% | 98% | 98% | 95% |
Percentage eerste contact met melder storingsklachten van levensbelang < 4 uur | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Percentage eerste contact met melder storingsklachten van maatschappelijk belang < 12 uur | 100% | 95% | 100% | 93% | 98% |
Percentage eerste contact met melder storingsklachten van individueel belang < 3 werkdagen | 100% | 98% | 97% | 97% | 90% |
Percentage gegrond verklaarde bezwaarschriften | 5% | 4% | 2% | 8% | 5% |
Aantal klachten | 7 | 9 | 7 | 8 | 7 |
Verzuimpercentage | 4,7% | 5,8% | 3,3% | 3,4% | 4,1% |
Toelichting
Personeelskosten per FTE
De gerealiseerde gemiddelde personeelskosten per FTE zijn circa € 5.000 hoger dan de begroting. Dit is vanwege CAO-loonbijstellingen en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch (extern) personeel vergen (hogere schalen en uurtarieven).
Vitaliteit en verzuim: blijvende aandacht
Het agentschap heeft blijvend aandacht voor vitaliteit en verzuim. In 2017 is een aanpak gekozen die geleid heeft tot een dalende trend in het verzuimpercentage. Om deze dalende lijn vast te houden en verzuim in de toekomst te voorkomen zijn verschillende afspraken gemaakt of gecontinueerd. Zo worden de verzuimcijfers maandelijks besproken in het directieoverleg en met een vertegenwoordiger van de OR en HRM.