Base description which applies to whole site

Bijlage 5: Rapportage burgerbrieven

1 Inleiding

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit (LNV) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland1 (RVO.nl) met burgers voor het kalenderjaar 2019. In deze rapportage wordt een beeld geschetst van de omvang van de correspondentie tussen burgers en LNV en binnen welke termijn deze correspondentie wordt afgehandeld.

Onder de term "burgerbrief' wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.

2 Aantallen

Categorie:
 

20181

2019

a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB)

15.783

5.819

b. Klaagschriften

277

256

c. Overige brieven en e-mails

2.946

2.186

d. Wob-verzoeken

653

480

1

De cijfers van 2018 waren gezamenlijke cijfers van LNV & EZK omdat het toen nog niet mogelijk was deze te scheiden. De cijfers van LNV betreffen, naast alle LNV-directies, ook de onderdelen van KD die als ‘gedeelde dienst’ voor zowel LNV en EZK werken.

A. Bewaarschriften

Het kerndepartement, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2019 de volgende aantallen bezwaarschriften:

Bezwaarschriften:
 

Aantal bezwaarschriften

Afgehandeld binnen verdaagde (wettelijke) termijn

Jaar

2018

2019

2018

2019

Kerndepartement LNV

3

22

67%

88%

RVO.nl

14.721

3.7701

67,1%

65,2%

NVWA

1.059

2.027

37%

47%

1

Het aantal bezwaren voor de LNV-opdracht in 2019 is lager dan in 2018. Dit wordt veroorzaakt door Fosfaatrechten en Fosfaatreductieplan (FRP). Het volume in primaire besluiten, dat is genomen, ligt in eerdere jaren (2017, 2018). In 2019 ligt het aantal bezwaren dus lager, omdat er minder primaire besluiten zijn waartegen bezwaar aan de orde is.

B. Klaagschriften

Het kerndepartement, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2019 de volgende aantallen klaagschriften:

Klaagschriften
 

Aantal klaagschriften

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

Jaar

2018

2019

2018

2019

Kerndepartement LNV

3

10

66%

70%

RVO.nl

134

791

97%

95%

NVWA

140

167

91%

40%

1

Bij verschillende regelingen zijn er in 2019 minder schriftelijke klachten ontvangen dan de jaren ervoor.

C. Overige brieven en e-mails

Het kerndepartement, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2019 de volgende aantallen overige brieven en e-mails:

Overige brieven en e-mails
 

Aantal ‘overige brieven’ en e-mails

Tijdig afgehandeld

Jaar

2018

2019

2018

2019

Kerndepartement LNV

2.9461

2.186

77%

80%

1

Dit is het totaal aantal overige brieven en e-mails voor zowel EZK als LNV. Brieven en e-mails zijn (nog) niet per ministerie geregistreerd.

Overige brieven en e-mails worden bij RVO.nl en NVWA niet apart geregistreerd.

C. Wob-verzoeken

Het kerndepartement, RVO.nl en NVWA ontvingen in 2019 de volgende aantallen Wob-verzoeken:

Wob-verzoeken
 

Aantal Wob-verzoeken

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

Ingebrekestellingen

 

Jaar

2018

2019

2018

2019

2018

2019

Kerndepartement LNV

42

59

81%

79%

3

11

RVO.nl

187

162

97,5%

93%

5

11

NVWA

424

259

44%

32%

22

37

          
1

Dit betreft alleen de aantallen die betrekking hebben op LNV

Licence