Base description which applies to whole site

9. Jaarverantwoording agentschap per 31 december 2019

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap NVWA (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2018

Baten

    

Omzet moederdepartement

171.728

139.444

‒ 32.284

116.794

Omzet overige departementen

90.786

90.841

55

88.382

Omzet derden

103.418

97.320

‒ 6.098

101.362

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

137

137

442

Bijzondere baten

0

14.553

14.553

13.442

     

Totaal baten

365.932

342.295

‒ 23.637

320.422

     

Lasten

    

Apparaatskosten

345.581

377.218

31.637

345.312

- Personele kosten

205.270

234.498

29.228

222.927

Waarvan eigen personeel

171.390

195.276

23.886

190.283

Waarvan inhuur externen

20.581

26.991

6.410

24.708

Waarvan overige personele kosten

13.299

12.231

‒ 1.068

7.936

- Materiële kosten

140.311

142.720

2.409

122.385

Waarvan apparaat ICT

0

3.550

3.550

3.701

Waarvan bijdrage aan SSO's

47.166

50.034

2.868

44.720

Waarvan overige materiële kosten

93.145

89.136

‒ 4.009

73.964

Rentelasten

98

33

‒ 65

67

Afschrijvingskosten

19.753

15.289

‒ 4.464

13.524

- Materieel

5.489

3.916

‒ 1.573

5.533

Waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

- Immaterieel

14.264

11.373

‒ 2.891

7.991

Overige kosten

500

2.842

2.342

290

- Dotaties voorzieningen

500

474

‒ 26

290

- Bijzondere lasten

0

2.368

2.368

0

     

Totaal lasten

365.932

395.382

29.450

359.193

     

Saldo van baten en lasten

0

‒ 53.088

‒ 53.088

‒ 38.771

Stelselwijziging

De Regeling agentschappen en de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2020 laten enige ruimte voor interpretatie ten aanzien van de vraag wat als omzet van een baten-lastenagentschap kan of dient te worden aangemerkt. In bepaalde gevallen is hieraan daarom via de begrotingswet nadere invulling gegeven. Bij de herziening van de Regeling agentschappen in 2020 worden verduidelijkingen aangebracht, zodat voortaan alleen bedragen die een directe relatie hebben met geleverde producten/diensten als omzet kunnen worden verantwoord en het niet meer nodig is in de begrotingswet nadere duiding te geven aan het begrip omzet. Om dit over 2020 mogelijk te maken, zullen door de regering voorstellen worden ingediend om de inmiddels door de Staten-Generaal goedgekeurde begrotingen bij suppletoire wet aan te passen in lijn met deze voorgenomen herziening van de Regeling agentschappen. Om ook over 2019 een transparant beeld te geven, is in opdracht van de eigenaar en in afstemming met het Ministerie van Financiën, de jaarrekening 2019 hierop vooruitlopend reeds aangepast. Dit betreft zowel de beginbalans als de verantwoording van de omzet.

Ten eerste zijn de bijdragen in de bedrijfsvoeringskosten en de bijdragen voor tariefdemping uit het vastgestelde jaarverslag 2018 gecorrigeerd vanuit de omzet naar respectievelijk het resultaat en de bijzondere baten. De omzetcorrecties zijn in onderstaande tabellen weergegeven.

Omzetcorrectie 2018 (bedragen x € 1.000)

Omzetmutaties

2018

Correctie

Nieuwe stelsel

Omzet moederdepartement

159.290

‒ 42.496 (1)

116.794

Omzet overige departementen

88.817

‒ 436 (2)

88.381

Bijzondere baten

2.607

10.835 (3)

13.442

Totaal omzet mutaties

 

‒ 32.096

 
    

Resultaat

‒ 6.675

‒ 32.096

‒ 38.771

(1) De volgende bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten, die in de jaarrekening 2018 als omzet moederdepartement verantwoord zijn, zijn daaruit verwijderd:

Specificatie omzetcorrectie moederdepartement 2018 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2018

NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT

‒ 13.788

Bijdrage ICT-kosten

‒ 15.400

Bijdrage demping tarieven

‒ 10.400

Voorbereiding Brexit

‒ 1.468

Overig

‒ 1.440

Totaal

‒ 42.496

(2) De bijdrage van VWS in 2018 voor de demping van de tarieven, is uit de omzet overige departementen verwijderd en verantwoord onder bijzondere baten:

Specificatie omzetcorrectie overige departementen 2018 (bedragen x €1.000)

Omschrijving

2018

Bijdrage demping tarieven

‒ 436

Totaal

‒ 436

(3) De bijdragen demping tarieven zijn toegevoegd aan de bijzondere baten:

Specificatie omzetcorrectie bijzondere baten 2018 (bedragen x €1.000)

Omschrijving

2018

Moederdepartement

10.400

Overige departementen (VWS)

436

Totaal

10.836

Ten tweede zijn de bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten, die in de jaarrekening 2018 als schuld aan het moederdepartement verantwoord zijn, en de resultaatcorrectie 2018 verwerkt in de balans van 2018. De balanscorrecties zijn in onderstaande tabellen weergegeven.

Balanscorrectie 2018 (bedragen x € 1.000)
 

2018

Correctie

Nieuwe stelsel

Balansmutaties

   

Eigen vermogen beginbalans

21.233

 

21.233

Resultaat

‒ 6.675

‒ 32.096

‒ 38.771

Directe vermogensmutaties

‒ 5.520

67.563

62.043

Eigen vermogen eindbalans

9.038

35.467

44.505

    

Mutatie schuld LNV

 

‒ 35.467 (4)

 

(4) De volgende bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten, die in de jaarrekening 2018 als schuld aan het moederdepartement verantwoord zijn, zijn als correctie toegevoegd aan het eigen vermogen 2018:

Specificatie balanscorrectie 2018 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Bedrag

NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT

30.770

AVG

2.356

EU solidariteitsbijdrage

1.539

Overig

802

Totaal

35.467

De gecorrigeerde balansposten voor 2018 leveren de beginbalans eigen vermogen 2019 conform het nieuwe stelsel. Vervolgens is het vastgestelde resultaat 2019 op basis van het oorspronkelijke stelsel gecorrigeerd conform de uitgangspunten van het nieuwe stelsel. Dit levert de volgende aangepast balansposten voor 2019 op:

Balanscorrectie 2019 (bedragen x € 1.000)
 

2019

Correctie

Nieuwe stelsel

Balansmutaties

   

Eigen vermogen beginbalans

44.505

 

44.505

Resultaat

‒ 11.108

‒ 41.980

‒ 53.088

Directe vermogensmutaties

 

42.255

42.255

Eigen vermogen eindbalans

33.397

275

33.672

    

Mutatie schuld LNV

 

‒ 275

 

In 2019 verloopt de correctie van de bedrijfsvoeringskosten primair via de omzet. De tabel «Omzetcorrectie 2019» geeft de omzetcorrecties ten opzicht van de omzet vastgestelde conform het oorspronkelijke stelsel weer.

Omzetcorrectie 2019 (bedragen x €1.000)
 

2019

Correctie

Nieuwe stelsel

Omzetmutaties

   

Omzet moederdepartement

196.541

‒ 57.097 (5)

139.444

Omzet overige departementen

90.277

564 (6)

90.841

Bijzondere baten

0

14.553 (7)

14.553

Totaal omzet mutaties

 

‒ 41.980

 
    

Resultaat

‒ 11.108

‒ 41.980

‒ 53.088

(5) De volgende bijdragen van het moederdepartement in bedrijfsvoeringskosten, die onder het oorspronkelijke stelsel als omzet moederdepartement verantwoord werden zijn uit de omzet verwijderd.

Specificatie omzetcorrectie moederdepartement 2019 (bedragen x €1.000)

Omschrijving

2019

NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT

‒ 16.970

Bijdrage ICT-kosten

‒ 15.400

Bijdrage demping tarieven

‒ 15.117

Voorbereiding Brexit

‒ 6.929

Overig

‒ 2.681

Totaal

‒ 57.097

(6) De bijdrage van VWS in 2019 in de demping van de tarieven (per saldo negatief), is uit de omzet overige departementen verwijderd.

Specificatie omzetcorrectie overige departementen 2019 (bedragen x €1.000)

Omschrijving

2019

Bijdrage demping tarieven

564

Totaal

564

(7) De bijdragen demping tarieven zijn toegevoegd aan de bijzondere baten.

Specificatie omzetcorrectie bijzondere baten 2019 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2019

Moederdepartement

15.117

Overige departementen (VWS)

‒ 564

Totaal

14.553

Verantwoordingsjaar 2020

Voor verantwoordingsjaar 2020 moeten wijzigingen intracomptabel worden verwerkt. De ingediende begrotingen zullen hiervoor bij suppletoire wet moeten worden aangepast.

Verantwoordingsjaar 2021 e.v.

In 2020 wordt een aanvang gemaakt met de evaluatie van de Regeling agentschappen. Voor het verantwoordingsjaar 2021 en verder zullen de conclusies uit de evaluaties worden meegewogen bij de uitwerking van de Regeling agentschappen en de Rijksbegrotingsvoorschriften.

Toelichting op de baten

Omzet moederdepartement

Als gevolg van de stelselwijziging is de omzet (ten opzichte van de begroting) gedaald naar € 139,4 mln. , ondanks aanvullende opdrachten / verhoogde bijdragen (totaal € 28,1 mln.) die in de loop van 2019 zijn afgesproken / toegekend.

Een deel van de verhoogde bijdragen betreft het verder aanvullen op de niet-kostendekkende retributies aan het bedrijfsleven: (1) bijdrage aan problematiek reistijd=werktijd (€ 7,6 mln.), (2) bijdrage voor het afdekken van de problematiek voor de derving van inkomsten, omdat de initiële opleidingskosten dierenartsen van NVWA en KDS niet meer mogen worden geretribueerd volgens uitspraak van het College voor Beroep van het Bedrijfsleven (€ 4,4 mln.), (3) dempen van de jaarlijkse verhoging retributietarieven (€ 1,3 mln.), (4) het verlagen van retributietarieven door het compenseren van de btw op de productie door het nieuwe lab Wageningen Food Safety Research (WFSR) (€ 1 mln.), (5) bijdrage voor de kosten van vervoersdocumenten export dierlijke mest uit e-CertNL (€ 0,7 mln.).

Daarnaast zijn extra bijdragen ontvangen voor het uitvoeren van (1) een herbezinning als gevolg van het stopzetten van Inspect (€ 3 mln.), (2) voor juridische taken overgedragen door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (€ 2,1 mln.), (3) voor de uitvoering van de 6e actieprogramma nitraatrichtlijn (€ 2,1 mln.), (4) voor verbeteringen n.a.v. het 2Solve-rapport (€ 1,6 mln.), (5) voor aanvullende werkzaamheden voor de Brexit (€ 1 mln.), (6) voor de nieuwe Controleverordening (€ 1,0 mln.), (7) voor controles in het kader van de Basis Betalingsregelingen (€ 0,6 mln.) en (8) bijdragen voor diverse andere activiteiten (€ 1,7 mln.).

Van de aanvullende opdrachten (€ 28,1 mln.) is € 24,8 mln. gerealiseerd. Het verschil wordt met name verklaard doordat de kosten van de herbezinning en het 6de actieprogramma Nitraat deels doorlopen naar 2020.

Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2018

Handhaven

103.303

120.903

17.600

103.688

Keuren

   

8.247

Keuren certificering op afstand

580

477

‒ 103

 

Keuren import

285

893

608

 

Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten

6.885

10.510

3.625

 

Overig

60.675

6.661

‒ 54.014

4.859

Omzet moederdepartement

171.728

139.444

‒ 32.284

116.794

De hogere omzet bij Handhaven komt voort uit de aanvullende opdrachten. De overige omzet is lager dan begroot, doordat bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten niet als omzet zijn verantwoord, maar zijn toegevoegd aan het eigen vermogen.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen is nagenoeg conform begroting.

Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2018

Handhaven

65.973

73.315

7.342

75.189

Keuren

   

1.351

Keuren certificering op afstand

73

 

‒ 73

 

Keuren import

618

1.004

386

 

Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten

1.288

371

‒ 917

 

Overig

22.834

16.151

‒ 6.683

11.842

Omzet overige departementen

90.786

90.841

55

88.382

Vanwege de latere fusiedatum van WSFR is er meer omzet Handhaven (€ 7,3 mln.) gerealiseerd. De overige omzet, waaronder uitbesteed werk aan het lab WSFR, is een vergelijkbaar bedrag lager dan begroting.

Omzet Derden

De omzet derden is met name lager als gevolg van opgelegde tariefverlagingen naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de opleidingskosten van dierenartsen en keuringsassistenten niet in rekening gebracht mogen worden bij het bedrijfsleven. Daarnaast werden minder werkzaamheden dan verwacht uitgevoerd voor het bedrijfsleven.

Bijzondere baten

In totaal is € 14,6 mln. ontvangen in verband met tariefdemping.

Toelichting op de lasten

In verband met de aanvullende opdrachten zoals beschreven onder «Omzet moederdepartement» was extra bezetting noodzakelijk. De uiteindelijke gemiddelde personeelsbezetting was 2.432 FTE, tegenover een begroot aantal van 2.159 FTE. Dit heeft geleid tot een toename van de salariskosten, van de overige personele kosten, maar ook van de materiele kosten, onder andere van de autokosten en de ICT (cloudwerkplekservices).

De immateriële afschrijvingskosten zijn lager dan begroot als gevolg van het stopzetten van de ontwikkeling van Inspect. De materiele afschrijvingskosten dalen, omdat auto’s nu geleased worden.

De fusie van het laboratorium Voeder en Voedselveiligheid met het Rikilt tot de nieuwe organisatie Wageningen Food Safety Research brengt incidentele kosten (verantwoord onder bijzondere lasten) met zich mee, met name als gevolg van het boekverlies op vaste activa en voorraden en het overgaan van personeel.

Saldo van baten en lasten

Het negatieve resultaat van € 53,1 mln. wordt voornamelijk veroorzaakt doordat bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten niet als omzet zijn verantwoord, maar zijn toegevoegd aan het eigen vermogen (€ 42,0 mln.). Het operationele resultaat van de NVWA, exclusief stelselwijziging bedraagt € 11,1 mln. negatief.

Balans per 31 december 2019 (bedragen x €1.000)
 

Balans 2019

Balans 2018

Activa

  

Vaste activa

  

Immateriële vaste activa

27.948

31.134

Materiële vaste activa

  

- verbouwingen

2.010

2.855

- Installaties en inventarissen

3.195

8.993

- vervoermiddelen

4.586

9.094

   

Vlottende activa

  

Voorraden en onderhanden projecten

299

1.021

Vorderingen

  

- Debiteuren

14.762

14.016

- Overige vorderingen en overlopende activa

15.314

16.927

- Liquide middelen

48.075

68.479

Totaal activa:

116.189

152.519

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

  

- Exploitatiereserve

86.760

83.276

- Onverdeeld resultaat

‒ 53.088

‒ 38.771

Voorzieningen

399

62

Langlopende schulden

  

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

20.638

32.308

Kortlopende schulden

  

- Crediteuren

3.785

5.277

- Belastingen en premies sociale lasten

45

371

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

13.370

14.719

- Overige schulden en overlopende passiva

44.280

55.277

Totaal passiva

116.189

152.519

Toelichting op de balans

Immateriële vaste activa (bedragen x € 1.000)
 

2019

2018

Immateriële vaste activa

27.948

31.134

Totaal immateriële vaste activa

27.948

31.134

Extra toelichting ten aanzien van INSPECT

Per 1 juli 2019 is de verdere ontwikkeling en implementatie van INSPECT stop gezet (zie Directieverslag en Bedrijfsvoeringparagraaf voor nadere toelichting). Alle investeringskosten met betrekking tot de ontwikkeling van INSPECT zijn geactiveerd (activeringen 2019 € 7,5 mln.) volgens de geldende regels en lopen mee in de afschrijvingskosten. Op het moment van vaststelling van de jaarrekening geldt dat (1) het gebruik van INSPECT nog steeds hetzelfde is als op 30 juni 2019 en (2) er nog geen uitkomsten bekend zijn vanuit het herbezinningstraject over het toekomstige gebruik van INSPECT. Om deze redenen heeft er voor de jaarrekening 2019 geen herwaardering plaatsgevonden voor INSPECT. De uitkomsten van het herbezinningstraject over het toekomstige gebruik van INSPECT kunnen in de loop van 2020 alsnog aanleiding geven tot een herwaardering van INSPECT, met de bijbehorende effecten voor het resultaat en eigen vermogen van de NVWA. De huidige boekwaarde van INSPECT bedraagt € 26,3 mln.

Debiteuren (bedragen x € 1.000)
 

2019

2018

Moederdepartement

17

29

RVO.nl

126

69

RIVM

12

0

Rijkswaterstaat

5

0

Ministerie van EZK

11

0

Ministerie van BZK

37

58

Ministerie van I&W

0

101

Ministerie van J&V

19

2

Ministerie van VWS

0

37

Ministerie van OCW

27

0

Derden

16.433

15.702

Dubieuze debiteuren

1.637

1.626

Totaal debiteuren

18.323

17.625

Voorziening dubieuze debiteuren

‒ 3.561

‒ 3.609

Totaal debiteuren

14.762

14.016

Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x €1.000)
 

2019

2018

Moederdepartement

5.972

4.786

RVO.nl

0

426

NCG Groningen

5

39

Ministerie van VWS

0

1.722

Ministerie van BZK

0

11

Ministerie van I&W

0

51

RIVM

0

39

Provincies

823

0

Derden

8.513

9.853

Totaal nog te ontvangen

15.314

16.927

Liquide middelen (bedragen x € 1.000)
 

2019

2018

Kas

1

1

Rekening-courant ministerie van Financiën

48.074

68.478

Totaal liquide middelen

48.075

68.479

Vermogensontwikkeling (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

1 Eigen vermogen per 01/01

4.057

15.472

21.233

44.505

2 Saldo van baten en lasten

10.281

6.046

‒ 38.771

‒ 53.088

3 Directe mutaties in het eigen vermogen:

    

‒ 3a Uitkering aan moederdepartement

0

0

‒ 5.520

0

‒ 3b Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen

1.134

 

67.563

42.255

‒ 3c Overige mutaties

0

‒ 285

0

 

4 Eigen vermogen per 31/12

15.472

21.233

44.505

33.672

Omzet

316.576

322.005

306.538

327.605

Vermogensplafond (5% van gemiddeld 3 jaar)

15.187

15.713

15.752

15.936

Einde boekjaar 2019 heeft de NVWA een eigen vermogen (EV) van € 33,7 mln. Dit is € 17,7 mln. meer dan het maximale eigen vermogen. Uiterlijk bij de eerstvolgende suppletoire wet zal het surplus aan eigen vermogen worden afgedragen aan het moederdepartement.

Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Boekwaarde 31-12-2018

Dotaties

Onttrekkingen

Vrijval

Boekwaarde 31-12-2019

      

Claims, geschillen en rechtsgedingen

62

474

0

137

399

Totaal

62

474

0

137

399

In het afgelopen jaar is aan de voorziening claims en geschillen € 0,5 mln. gedoteerd. De vrijval bedroeg € 0,1 mln. Het saldo van deze voorziening van € 0,4 mln. is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen. Het totale ingediende bedrag aan lopende claims is € 12,0 mln. (inclusief één claim van € 10,5 mln., waarbij een gedegen bewijslast ontbreekt).

Crediteuren
 

2019

2018

Dictu

680

2.022

RVO.nl

0

4

Ministerie BZK

0

76

Ministerie van AZ

0

6

Ministerie van Fin

11

112

Ministerie van IenW

0

4

Ministerie van OCW

0

26

Ministerie van J&V

13

8

Ministerie van VWS

0

5

Derden

3.081

3.014

Totaal crediteuren

3.785

5.277

Overige verplichtingen en overlopende passiva (x € 1.000)
 

2019

2018

Moederdepartement *

3.404

5.675

Ministerie van VWS

2.260

421

Ministerie van Financiën

151

497

Ministerie van J&V

346

295

Ministerie van IenW

107

260

Ministerie BZK

126

123

Ministerie van AZ

38

0

DICTU

2.853

9.937

Inspectieraad

0

2.698

RVO.nl

2

738

RIVM

5

0

Derden

34.988

34.636

Totaal nog te betalen

44.280

55.277

(*) Inclusief een nog te verrekenen bedrag voor de BTW compensatie. Toelichting: de NVWA ontvangt jaarlijks compensatie ter hoogte van de geboekte BTW van de facturen van KDS (keuringsassistenten) en de practitioners (zelfstandige dierenartsen), zodat deze BTW niet dubbel in rekening wordt gebracht bij de klanten. Tot en met verantwoordingsjaar 2019 is de BTW compensatie ontvangen van het moederdepartement direct weggestreept tegen de betreffende geboekte BTW. Met andere woorden de bijdrage van het moederdepartement is op dezelfde rekening geboekt als de BTW. De BTW compensatie is ook als negatieve raming gepresenteerd in de vastgestelde begroting 2019 van het moederdepartement. Vanaf 2020 zal de BTW compensatie verantwoord worden onder bijzondere baten.

Kasstroomoverzicht over 2019 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2019

Realisatie 2019

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Rekening-courant RHB 1 januari 2019 + stand depositorekeningen

66.831

68.479

1.648

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

365.932

331.678

‒ 34.254

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 346.179

‒ 380.366

‒ 34.187

Totaal operationele kasstroom

19.753

‒ 48.688

‒ 68.441

Totaal investeringen (-/-)

‒ 15.315

‒ 9.152

6.163

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.408

8.200

4.792

Totaal investeringskasstroom

‒ 11.907

‒ 952

10.955

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

42.255

42.255

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 16.446

‒ 14.719

1.727

Beroep op leenfaciliteit (+)

15.315

1.700

‒ 13.615

Totaal financieringskasstroom

‒ 1.131

29.236

30.367

Rekening-courant RHB 31 december 2019 + stand depositorekeningen

73.546

48.075

‒ 25.471

Toelichting kasstroomoverzicht

Algemene grondslagen

De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht worden gevormd door de rekening-courant met het ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding). Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de operationele kasstroom.

Toelichting op kasstromen

Algemene grondslagen

De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courantverhouding met het ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en uit het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.

Rekening-courant RHB

Het saldo op de rekening-courant RHB per 1 januari 2019 is € 1,6 mln. hoger dan begroot.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is per saldo € 68,4 mln. lager dan begroot. De ontvangsten in de operationele kasstroom betreffen de door de NVWA gerealiseerde omzet (moederdepartement, overige departementen en derden, totaal € 327,6 mln.), de bijzondere baten (€ 14,6 mln.) en mutaties in de balans (- € 10,5 mln.). De uitgaven in de operationele kasstroom betreffen de reguliere lasten (apparaatskosten, rentelasten en overige lasten, totaal € 380,0 mln.) en mutaties in de balans (€ 0,4 mln.).

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom is € 10,9 mln. lager dan begroot. Enerzijds werd er € 6,1 mln. minder geïnvesteerd, voornamelijk door het stoppen van de ontwikkeling van INSPECT. Anderzijds waren de desinvesteringen € 4,8 mln. hoger dan begroot. Dit werd vooral veroorzaakt door de overdracht van laboratoriumapparatuur aan WFSR en door de inname van in het verleden aangekochte dienstauto’s. De dienstauto’s worden nu niet meer gekocht maar geleased.

De investeringen in immateriële vaste activa bedroegen € 8,3 mln. (ICT-systemen) en de investeringen in materiële vaste activa bedroegen € 0,8 mln. (grond en gebouwen € 0,2 mln. en installaties en inventarissen € 0,6 mln.).

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom valt € 30,4 mln. hoger uit dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een directe toevoeging aan het eigen vermogen van € 42,3 mln. Door onder andere versnelde aflossingen van leningen in voorgaande jaren is in 2019 € 1,7 mln. minder afgelost op de leningen dan begroot.

Daarnaast is er € 13,6 mln. minder aan leningen bij het Ministerie van Financiën afgeroepen dan oorspronkelijk begroot. Naar aanleiding van het stopzetten van de ontwikkeling van INSPECT is het leenplafond door het Ministerie omlaag gebracht en mochten er voor de investeringen in INSPECT geen leningen worden afgeroepen. Voor de overige investeringen zijn leningen afgeroepen ter waarde van € 1,7 mln.

Liquiditeitspositie

De liquiditeitspositie van de NVWA kan met een saldo van € 48,1 mln. als voldoende worden geclassificeerd.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2019

Omschrijving

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Realisatie 2018

Vastgestelde begroting 2019

Realisatie 2019

Gemiddelde kostprijs (€ /uur)

96,32

98,64

99,16

100,53

104,29

104,29

Tarieven

      

Index 2012 = € 94,07 = 100

102,39

104,86

105,41

106,87

110,86

110,86

Omzet per productgroep (x mln.)

      

Handhaven

*

*

*

200,1

188,4

207,6

Keuren

*

*

*

88,7

  

Keuren certificering op afstand

    

6,6

7,1

Keuren import

    

11,8

17

Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten

    

57,7

67,7

FTE

      

Aantal FTE (excl. Externe inhuur)1

2.438

2.480

2.373

2.407

2.159

2.432

Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur)

1.950/488

1.984/496

1.848/525

1.848/559

1.689/470

1834/598

Salariskosten per FTE

72.149

73.382

75.915

77.733

79.399

80.282

Saldo van baten en lasten

      

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

‒ 3,40%

3,08%

1,76%

‒ 12,10%

0%

‒ 15,51%

Kwaliteit

      

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen2

73%

79%

84%

95%

90%

90%

Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)

95%

95%

97%

97%

95%

96%

1

De gerealiseerde gemiddelde bezetting in 2019 is exclusief medewerkers met een bijzondere status, zoals van-werk-naar-werk medewerkers en herplaatsingskandidaten.

2

Deze cijfers hebben betrekking op de afhandelsnelheid van de informatieverzoeken (vragen) en de klachten over de NVWA. Ook over 2019 zijn er geen cijfers beschikbaar over de afhandelsnelheid van de meldingen. Dit doordat er met 2 systemen gewerkt wordt waarbij de meldingen soms dubbel geregistreerd zijn, bovendien zijn er uit één systeem nog geen cijfers beschikbaar. Het gerealiseerde percentage in 2019 is gelijk aan het begrote percentage.

Licence