Omschrijving | Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2018 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 171.728 | 139.444 | ‒ 32.284 | 116.794 |
Omzet overige departementen | 90.786 | 90.841 | 55 | 88.382 |
Omzet derden | 103.418 | 97.320 | ‒ 6.098 | 101.362 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 137 | 137 | 442 |
Bijzondere baten | 0 | 14.553 | 14.553 | 13.442 |
Totaal baten | 365.932 | 342.295 | ‒ 23.637 | 320.422 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 345.581 | 377.218 | 31.637 | 345.312 |
- Personele kosten | 205.270 | 234.498 | 29.228 | 222.927 |
Waarvan eigen personeel | 171.390 | 195.276 | 23.886 | 190.283 |
Waarvan inhuur externen | 20.581 | 26.991 | 6.410 | 24.708 |
Waarvan overige personele kosten | 13.299 | 12.231 | ‒ 1.068 | 7.936 |
- Materiële kosten | 140.311 | 142.720 | 2.409 | 122.385 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 3.550 | 3.550 | 3.701 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 47.166 | 50.034 | 2.868 | 44.720 |
Waarvan overige materiële kosten | 93.145 | 89.136 | ‒ 4.009 | 73.964 |
Rentelasten | 98 | 33 | ‒ 65 | 67 |
Afschrijvingskosten | 19.753 | 15.289 | ‒ 4.464 | 13.524 |
- Materieel | 5.489 | 3.916 | ‒ 1.573 | 5.533 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 14.264 | 11.373 | ‒ 2.891 | 7.991 |
Overige kosten | 500 | 2.842 | 2.342 | 290 |
- Dotaties voorzieningen | 500 | 474 | ‒ 26 | 290 |
- Bijzondere lasten | 0 | 2.368 | 2.368 | 0 |
Totaal lasten | 365.932 | 395.382 | 29.450 | 359.193 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 53.088 | ‒ 53.088 | ‒ 38.771 |
Stelselwijziging
De Regeling agentschappen en de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2020 laten enige ruimte voor interpretatie ten aanzien van de vraag wat als omzet van een baten-lastenagentschap kan of dient te worden aangemerkt. In bepaalde gevallen is hieraan daarom via de begrotingswet nadere invulling gegeven. Bij de herziening van de Regeling agentschappen in 2020 worden verduidelijkingen aangebracht, zodat voortaan alleen bedragen die een directe relatie hebben met geleverde producten/diensten als omzet kunnen worden verantwoord en het niet meer nodig is in de begrotingswet nadere duiding te geven aan het begrip omzet. Om dit over 2020 mogelijk te maken, zullen door de regering voorstellen worden ingediend om de inmiddels door de Staten-Generaal goedgekeurde begrotingen bij suppletoire wet aan te passen in lijn met deze voorgenomen herziening van de Regeling agentschappen. Om ook over 2019 een transparant beeld te geven, is in opdracht van de eigenaar en in afstemming met het Ministerie van Financiën, de jaarrekening 2019 hierop vooruitlopend reeds aangepast. Dit betreft zowel de beginbalans als de verantwoording van de omzet.
Ten eerste zijn de bijdragen in de bedrijfsvoeringskosten en de bijdragen voor tariefdemping uit het vastgestelde jaarverslag 2018 gecorrigeerd vanuit de omzet naar respectievelijk het resultaat en de bijzondere baten. De omzetcorrecties zijn in onderstaande tabellen weergegeven.
Omzetmutaties | 2018 | Correctie | Nieuwe stelsel |
Omzet moederdepartement | 159.290 | ‒ 42.496 (1) | 116.794 |
Omzet overige departementen | 88.817 | ‒ 436 (2) | 88.381 |
Bijzondere baten | 2.607 | 10.835 (3) | 13.442 |
Totaal omzet mutaties | ‒ 32.096 | ||
Resultaat | ‒ 6.675 | ‒ 32.096 | ‒ 38.771 |
(1) De volgende bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten, die in de jaarrekening 2018 als omzet moederdepartement verantwoord zijn, zijn daaruit verwijderd:
Omschrijving | 2018 |
NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT | ‒ 13.788 |
Bijdrage ICT-kosten | ‒ 15.400 |
Bijdrage demping tarieven | ‒ 10.400 |
Voorbereiding Brexit | ‒ 1.468 |
Overig | ‒ 1.440 |
Totaal | ‒ 42.496 |
(2) De bijdrage van VWS in 2018 voor de demping van de tarieven, is uit de omzet overige departementen verwijderd en verantwoord onder bijzondere baten:
Omschrijving | 2018 |
Bijdrage demping tarieven | ‒ 436 |
Totaal | ‒ 436 |
(3) De bijdragen demping tarieven zijn toegevoegd aan de bijzondere baten:
Omschrijving | 2018 |
Moederdepartement | 10.400 |
Overige departementen (VWS) | 436 |
Totaal | 10.836 |
Ten tweede zijn de bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten, die in de jaarrekening 2018 als schuld aan het moederdepartement verantwoord zijn, en de resultaatcorrectie 2018 verwerkt in de balans van 2018. De balanscorrecties zijn in onderstaande tabellen weergegeven.
2018 | Correctie | Nieuwe stelsel | |
Balansmutaties | |||
Eigen vermogen beginbalans | 21.233 | 21.233 | |
Resultaat | ‒ 6.675 | ‒ 32.096 | ‒ 38.771 |
Directe vermogensmutaties | ‒ 5.520 | 67.563 | 62.043 |
Eigen vermogen eindbalans | 9.038 | 35.467 | 44.505 |
Mutatie schuld LNV | ‒ 35.467 (4) |
(4) De volgende bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten, die in de jaarrekening 2018 als schuld aan het moederdepartement verantwoord zijn, zijn als correctie toegevoegd aan het eigen vermogen 2018:
Omschrijving | Bedrag |
NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT | 30.770 |
AVG | 2.356 |
EU solidariteitsbijdrage | 1.539 |
Overig | 802 |
Totaal | 35.467 |
De gecorrigeerde balansposten voor 2018 leveren de beginbalans eigen vermogen 2019 conform het nieuwe stelsel. Vervolgens is het vastgestelde resultaat 2019 op basis van het oorspronkelijke stelsel gecorrigeerd conform de uitgangspunten van het nieuwe stelsel. Dit levert de volgende aangepast balansposten voor 2019 op:
2019 | Correctie | Nieuwe stelsel | |
Balansmutaties | |||
Eigen vermogen beginbalans | 44.505 | 44.505 | |
Resultaat | ‒ 11.108 | ‒ 41.980 | ‒ 53.088 |
Directe vermogensmutaties | 42.255 | 42.255 | |
Eigen vermogen eindbalans | 33.397 | 275 | 33.672 |
Mutatie schuld LNV | ‒ 275 |
In 2019 verloopt de correctie van de bedrijfsvoeringskosten primair via de omzet. De tabel «Omzetcorrectie 2019» geeft de omzetcorrecties ten opzicht van de omzet vastgestelde conform het oorspronkelijke stelsel weer.
2019 | Correctie | Nieuwe stelsel | |
Omzetmutaties | |||
Omzet moederdepartement | 196.541 | ‒ 57.097 (5) | 139.444 |
Omzet overige departementen | 90.277 | 564 (6) | 90.841 |
Bijzondere baten | 0 | 14.553 (7) | 14.553 |
Totaal omzet mutaties | ‒ 41.980 | ||
Resultaat | ‒ 11.108 | ‒ 41.980 | ‒ 53.088 |
(5) De volgende bijdragen van het moederdepartement in bedrijfsvoeringskosten, die onder het oorspronkelijke stelsel als omzet moederdepartement verantwoord werden zijn uit de omzet verwijderd.
Omschrijving | 2019 |
NVWA2020, incl. Procesvernieuwing, Informatie en ICT | ‒ 16.970 |
Bijdrage ICT-kosten | ‒ 15.400 |
Bijdrage demping tarieven | ‒ 15.117 |
Voorbereiding Brexit | ‒ 6.929 |
Overig | ‒ 2.681 |
Totaal | ‒ 57.097 |
(6) De bijdrage van VWS in 2019 in de demping van de tarieven (per saldo negatief), is uit de omzet overige departementen verwijderd.
Omschrijving | 2019 |
Bijdrage demping tarieven | 564 |
Totaal | 564 |
(7) De bijdragen demping tarieven zijn toegevoegd aan de bijzondere baten.
Omschrijving | 2019 |
Moederdepartement | 15.117 |
Overige departementen (VWS) | ‒ 564 |
Totaal | 14.553 |
Verantwoordingsjaar 2020
Voor verantwoordingsjaar 2020 moeten wijzigingen intracomptabel worden verwerkt. De ingediende begrotingen zullen hiervoor bij suppletoire wet moeten worden aangepast.
Verantwoordingsjaar 2021 e.v.
In 2020 wordt een aanvang gemaakt met de evaluatie van de Regeling agentschappen. Voor het verantwoordingsjaar 2021 en verder zullen de conclusies uit de evaluaties worden meegewogen bij de uitwerking van de Regeling agentschappen en de Rijksbegrotingsvoorschriften.
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
Als gevolg van de stelselwijziging is de omzet (ten opzichte van de begroting) gedaald naar € 139,4 mln. , ondanks aanvullende opdrachten / verhoogde bijdragen (totaal € 28,1 mln.) die in de loop van 2019 zijn afgesproken / toegekend.
Een deel van de verhoogde bijdragen betreft het verder aanvullen op de niet-kostendekkende retributies aan het bedrijfsleven: (1) bijdrage aan problematiek reistijd=werktijd (€ 7,6 mln.), (2) bijdrage voor het afdekken van de problematiek voor de derving van inkomsten, omdat de initiële opleidingskosten dierenartsen van NVWA en KDS niet meer mogen worden geretribueerd volgens uitspraak van het College voor Beroep van het Bedrijfsleven (€ 4,4 mln.), (3) dempen van de jaarlijkse verhoging retributietarieven (€ 1,3 mln.), (4) het verlagen van retributietarieven door het compenseren van de btw op de productie door het nieuwe lab Wageningen Food Safety Research (WFSR) (€ 1 mln.), (5) bijdrage voor de kosten van vervoersdocumenten export dierlijke mest uit e-CertNL (€ 0,7 mln.).
Daarnaast zijn extra bijdragen ontvangen voor het uitvoeren van (1) een herbezinning als gevolg van het stopzetten van Inspect (€ 3 mln.), (2) voor juridische taken overgedragen door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (€ 2,1 mln.), (3) voor de uitvoering van de 6e actieprogramma nitraatrichtlijn (€ 2,1 mln.), (4) voor verbeteringen n.a.v. het 2Solve-rapport (€ 1,6 mln.), (5) voor aanvullende werkzaamheden voor de Brexit (€ 1 mln.), (6) voor de nieuwe Controleverordening (€ 1,0 mln.), (7) voor controles in het kader van de Basis Betalingsregelingen (€ 0,6 mln.) en (8) bijdragen voor diverse andere activiteiten (€ 1,7 mln.).
Van de aanvullende opdrachten (€ 28,1 mln.) is € 24,8 mln. gerealiseerd. Het verschil wordt met name verklaard doordat de kosten van de herbezinning en het 6de actieprogramma Nitraat deels doorlopen naar 2020.
Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2018 | |
Handhaven | 103.303 | 120.903 | 17.600 | 103.688 |
Keuren | 8.247 | |||
Keuren certificering op afstand | 580 | 477 | ‒ 103 | |
Keuren import | 285 | 893 | 608 | |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 6.885 | 10.510 | 3.625 | |
Overig | 60.675 | 6.661 | ‒ 54.014 | 4.859 |
Omzet moederdepartement | 171.728 | 139.444 | ‒ 32.284 | 116.794 |
De hogere omzet bij Handhaven komt voort uit de aanvullende opdrachten. De overige omzet is lager dan begroot, doordat bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten niet als omzet zijn verantwoord, maar zijn toegevoegd aan het eigen vermogen.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen is nagenoeg conform begroting.
Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil realisatie en begroting | Realisatie 2018 | |
Handhaven | 65.973 | 73.315 | 7.342 | 75.189 |
Keuren | 1.351 | |||
Keuren certificering op afstand | 73 | ‒ 73 | ||
Keuren import | 618 | 1.004 | 386 | |
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 1.288 | 371 | ‒ 917 | |
Overig | 22.834 | 16.151 | ‒ 6.683 | 11.842 |
Omzet overige departementen | 90.786 | 90.841 | 55 | 88.382 |
Vanwege de latere fusiedatum van WSFR is er meer omzet Handhaven (€ 7,3 mln.) gerealiseerd. De overige omzet, waaronder uitbesteed werk aan het lab WSFR, is een vergelijkbaar bedrag lager dan begroting.
Omzet Derden
De omzet derden is met name lager als gevolg van opgelegde tariefverlagingen naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de opleidingskosten van dierenartsen en keuringsassistenten niet in rekening gebracht mogen worden bij het bedrijfsleven. Daarnaast werden minder werkzaamheden dan verwacht uitgevoerd voor het bedrijfsleven.
Bijzondere baten
In totaal is € 14,6 mln. ontvangen in verband met tariefdemping.
Toelichting op de lasten
In verband met de aanvullende opdrachten zoals beschreven onder «Omzet moederdepartement» was extra bezetting noodzakelijk. De uiteindelijke gemiddelde personeelsbezetting was 2.432 FTE, tegenover een begroot aantal van 2.159 FTE. Dit heeft geleid tot een toename van de salariskosten, van de overige personele kosten, maar ook van de materiele kosten, onder andere van de autokosten en de ICT (cloudwerkplekservices).
De immateriële afschrijvingskosten zijn lager dan begroot als gevolg van het stopzetten van de ontwikkeling van Inspect. De materiele afschrijvingskosten dalen, omdat auto’s nu geleased worden.
De fusie van het laboratorium Voeder en Voedselveiligheid met het Rikilt tot de nieuwe organisatie Wageningen Food Safety Research brengt incidentele kosten (verantwoord onder bijzondere lasten) met zich mee, met name als gevolg van het boekverlies op vaste activa en voorraden en het overgaan van personeel.
Saldo van baten en lasten
Het negatieve resultaat van € 53,1 mln. wordt voornamelijk veroorzaakt doordat bijdragen van het moederdepartement in de bedrijfsvoeringskosten niet als omzet zijn verantwoord, maar zijn toegevoegd aan het eigen vermogen (€ 42,0 mln.). Het operationele resultaat van de NVWA, exclusief stelselwijziging bedraagt € 11,1 mln. negatief.
Balans 2019 | Balans 2018 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Immateriële vaste activa | 27.948 | 31.134 |
Materiële vaste activa | ||
- verbouwingen | 2.010 | 2.855 |
- Installaties en inventarissen | 3.195 | 8.993 |
- vervoermiddelen | 4.586 | 9.094 |
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 299 | 1.021 |
Vorderingen | ||
- Debiteuren | 14.762 | 14.016 |
- Overige vorderingen en overlopende activa | 15.314 | 16.927 |
- Liquide middelen | 48.075 | 68.479 |
Totaal activa: | 116.189 | 152.519 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
- Exploitatiereserve | 86.760 | 83.276 |
- Onverdeeld resultaat | ‒ 53.088 | ‒ 38.771 |
Voorzieningen | 399 | 62 |
Langlopende schulden | ||
- Leningen bij het Ministerie van Financiën | 20.638 | 32.308 |
Kortlopende schulden | ||
- Crediteuren | 3.785 | 5.277 |
- Belastingen en premies sociale lasten | 45 | 371 |
- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 13.370 | 14.719 |
- Overige schulden en overlopende passiva | 44.280 | 55.277 |
Totaal passiva | 116.189 | 152.519 |
Toelichting op de balans
2019 | 2018 | |
Immateriële vaste activa | 27.948 | 31.134 |
Totaal immateriële vaste activa | 27.948 | 31.134 |
Extra toelichting ten aanzien van INSPECT
Per 1 juli 2019 is de verdere ontwikkeling en implementatie van INSPECT stop gezet (zie Directieverslag en Bedrijfsvoeringparagraaf voor nadere toelichting). Alle investeringskosten met betrekking tot de ontwikkeling van INSPECT zijn geactiveerd (activeringen 2019 € 7,5 mln.) volgens de geldende regels en lopen mee in de afschrijvingskosten. Op het moment van vaststelling van de jaarrekening geldt dat (1) het gebruik van INSPECT nog steeds hetzelfde is als op 30 juni 2019 en (2) er nog geen uitkomsten bekend zijn vanuit het herbezinningstraject over het toekomstige gebruik van INSPECT. Om deze redenen heeft er voor de jaarrekening 2019 geen herwaardering plaatsgevonden voor INSPECT. De uitkomsten van het herbezinningstraject over het toekomstige gebruik van INSPECT kunnen in de loop van 2020 alsnog aanleiding geven tot een herwaardering van INSPECT, met de bijbehorende effecten voor het resultaat en eigen vermogen van de NVWA. De huidige boekwaarde van INSPECT bedraagt € 26,3 mln.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 17 | 29 |
RVO.nl | 126 | 69 |
RIVM | 12 | 0 |
Rijkswaterstaat | 5 | 0 |
Ministerie van EZK | 11 | 0 |
Ministerie van BZK | 37 | 58 |
Ministerie van I&W | 0 | 101 |
Ministerie van J&V | 19 | 2 |
Ministerie van VWS | 0 | 37 |
Ministerie van OCW | 27 | 0 |
Derden | 16.433 | 15.702 |
Dubieuze debiteuren | 1.637 | 1.626 |
Totaal debiteuren | 18.323 | 17.625 |
Voorziening dubieuze debiteuren | ‒ 3.561 | ‒ 3.609 |
Totaal debiteuren | 14.762 | 14.016 |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 5.972 | 4.786 |
RVO.nl | 0 | 426 |
NCG Groningen | 5 | 39 |
Ministerie van VWS | 0 | 1.722 |
Ministerie van BZK | 0 | 11 |
Ministerie van I&W | 0 | 51 |
RIVM | 0 | 39 |
Provincies | 823 | 0 |
Derden | 8.513 | 9.853 |
Totaal nog te ontvangen | 15.314 | 16.927 |
2019 | 2018 | |
Kas | 1 | 1 |
Rekening-courant ministerie van Financiën | 48.074 | 68.478 |
Totaal liquide middelen | 48.075 | 68.479 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
1 Eigen vermogen per 01/01 | 4.057 | 15.472 | 21.233 | 44.505 |
2 Saldo van baten en lasten | 10.281 | 6.046 | ‒ 38.771 | ‒ 53.088 |
3 Directe mutaties in het eigen vermogen: | ||||
‒ 3a Uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | ‒ 5.520 | 0 |
‒ 3b Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 1.134 | 67.563 | 42.255 | |
‒ 3c Overige mutaties | 0 | ‒ 285 | 0 | |
4 Eigen vermogen per 31/12 | 15.472 | 21.233 | 44.505 | 33.672 |
Omzet | 316.576 | 322.005 | 306.538 | 327.605 |
Vermogensplafond (5% van gemiddeld 3 jaar) | 15.187 | 15.713 | 15.752 | 15.936 |
Einde boekjaar 2019 heeft de NVWA een eigen vermogen (EV) van € 33,7 mln. Dit is € 17,7 mln. meer dan het maximale eigen vermogen. Uiterlijk bij de eerstvolgende suppletoire wet zal het surplus aan eigen vermogen worden afgedragen aan het moederdepartement.
Boekwaarde 31-12-2018 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2019 | |
Claims, geschillen en rechtsgedingen | 62 | 474 | 0 | 137 | 399 |
Totaal | 62 | 474 | 0 | 137 | 399 |
In het afgelopen jaar is aan de voorziening claims en geschillen € 0,5 mln. gedoteerd. De vrijval bedroeg € 0,1 mln. Het saldo van deze voorziening van € 0,4 mln. is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen. Het totale ingediende bedrag aan lopende claims is € 12,0 mln. (inclusief één claim van € 10,5 mln., waarbij een gedegen bewijslast ontbreekt).
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Dictu | 680 | 2.022 |
RVO.nl | 0 | 4 |
Ministerie BZK | 0 | 76 |
Ministerie van AZ | 0 | 6 |
Ministerie van Fin | 11 | 112 |
Ministerie van IenW | 0 | 4 |
Ministerie van OCW | 0 | 26 |
Ministerie van J&V | 13 | 8 |
Ministerie van VWS | 0 | 5 |
Derden | 3.081 | 3.014 |
Totaal crediteuren | 3.785 | 5.277 |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Moederdepartement * | 3.404 | 5.675 |
Ministerie van VWS | 2.260 | 421 |
Ministerie van Financiën | 151 | 497 |
Ministerie van J&V | 346 | 295 |
Ministerie van IenW | 107 | 260 |
Ministerie BZK | 126 | 123 |
Ministerie van AZ | 38 | 0 |
DICTU | 2.853 | 9.937 |
Inspectieraad | 0 | 2.698 |
RVO.nl | 2 | 738 |
RIVM | 5 | 0 |
Derden | 34.988 | 34.636 |
Totaal nog te betalen | 44.280 | 55.277 |
(*) Inclusief een nog te verrekenen bedrag voor de BTW compensatie. Toelichting: de NVWA ontvangt jaarlijks compensatie ter hoogte van de geboekte BTW van de facturen van KDS (keuringsassistenten) en de practitioners (zelfstandige dierenartsen), zodat deze BTW niet dubbel in rekening wordt gebracht bij de klanten. Tot en met verantwoordingsjaar 2019 is de BTW compensatie ontvangen van het moederdepartement direct weggestreept tegen de betreffende geboekte BTW. Met andere woorden de bijdrage van het moederdepartement is op dezelfde rekening geboekt als de BTW. De BTW compensatie is ook als negatieve raming gepresenteerd in de vastgestelde begroting 2019 van het moederdepartement. Vanaf 2020 zal de BTW compensatie verantwoord worden onder bijzondere baten.
Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2019 + stand depositorekeningen | 66.831 | 68.479 | 1.648 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 365.932 | 331.678 | ‒ 34.254 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 346.179 | ‒ 380.366 | ‒ 34.187 |
Totaal operationele kasstroom | 19.753 | ‒ 48.688 | ‒ 68.441 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 15.315 | ‒ 9.152 | 6.163 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 3.408 | 8.200 | 4.792 |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 11.907 | ‒ 952 | 10.955 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 42.255 | 42.255 |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 16.446 | ‒ 14.719 | 1.727 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 15.315 | 1.700 | ‒ 13.615 |
Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.131 | 29.236 | 30.367 |
Rekening-courant RHB 31 december 2019 + stand depositorekeningen | 73.546 | 48.075 | ‒ 25.471 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Algemene grondslagen
De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht worden gevormd door de rekening-courant met het ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding). Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de operationele kasstroom.
Toelichting op kasstromen
Algemene grondslagen
De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courantverhouding met het ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en uit het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.
Rekening-courant RHB
Het saldo op de rekening-courant RHB per 1 januari 2019 is € 1,6 mln. hoger dan begroot.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is per saldo € 68,4 mln. lager dan begroot. De ontvangsten in de operationele kasstroom betreffen de door de NVWA gerealiseerde omzet (moederdepartement, overige departementen en derden, totaal € 327,6 mln.), de bijzondere baten (€ 14,6 mln.) en mutaties in de balans (- € 10,5 mln.). De uitgaven in de operationele kasstroom betreffen de reguliere lasten (apparaatskosten, rentelasten en overige lasten, totaal € 380,0 mln.) en mutaties in de balans (€ 0,4 mln.).
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is € 10,9 mln. lager dan begroot. Enerzijds werd er € 6,1 mln. minder geïnvesteerd, voornamelijk door het stoppen van de ontwikkeling van INSPECT. Anderzijds waren de desinvesteringen € 4,8 mln. hoger dan begroot. Dit werd vooral veroorzaakt door de overdracht van laboratoriumapparatuur aan WFSR en door de inname van in het verleden aangekochte dienstauto’s. De dienstauto’s worden nu niet meer gekocht maar geleased.
De investeringen in immateriële vaste activa bedroegen € 8,3 mln. (ICT-systemen) en de investeringen in materiële vaste activa bedroegen € 0,8 mln. (grond en gebouwen € 0,2 mln. en installaties en inventarissen € 0,6 mln.).
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom valt € 30,4 mln. hoger uit dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een directe toevoeging aan het eigen vermogen van € 42,3 mln. Door onder andere versnelde aflossingen van leningen in voorgaande jaren is in 2019 € 1,7 mln. minder afgelost op de leningen dan begroot.
Daarnaast is er € 13,6 mln. minder aan leningen bij het Ministerie van Financiën afgeroepen dan oorspronkelijk begroot. Naar aanleiding van het stopzetten van de ontwikkeling van INSPECT is het leenplafond door het Ministerie omlaag gebracht en mochten er voor de investeringen in INSPECT geen leningen worden afgeroepen. Voor de overige investeringen zijn leningen afgeroepen ter waarde van € 1,7 mln.
Liquiditeitspositie
De liquiditeitspositie van de NVWA kan met een saldo van € 48,1 mln. als voldoende worden geclassificeerd.
Omschrijving | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Vastgestelde begroting 2019 | Realisatie 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€ /uur) | 96,32 | 98,64 | 99,16 | 100,53 | 104,29 | 104,29 |
Tarieven | ||||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 102,39 | 104,86 | 105,41 | 106,87 | 110,86 | 110,86 |
Omzet per productgroep (x mln.) | ||||||
Handhaven | * | * | * | 200,1 | 188,4 | 207,6 |
Keuren | * | * | * | 88,7 | ||
Keuren certificering op afstand | 6,6 | 7,1 | ||||
Keuren import | 11,8 | 17 | ||||
Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten | 57,7 | 67,7 | ||||
FTE | ||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)1 | 2.438 | 2.480 | 2.373 | 2.407 | 2.159 | 2.432 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.950/488 | 1.984/496 | 1.848/525 | 1.848/559 | 1.689/470 | 1834/598 |
Salariskosten per FTE | 72.149 | 73.382 | 75.915 | 77.733 | 79.399 | 80.282 |
Saldo van baten en lasten | ||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | ‒ 3,40% | 3,08% | 1,76% | ‒ 12,10% | 0% | ‒ 15,51% |
Kwaliteit | ||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen2 | 73% | 79% | 84% | 95% | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 95% | 95% | 97% | 97% | 95% | 96% |
De gerealiseerde gemiddelde bezetting in 2019 is exclusief medewerkers met een bijzondere status, zoals van-werk-naar-werk medewerkers en herplaatsingskandidaten.
Deze cijfers hebben betrekking op de afhandelsnelheid van de informatieverzoeken (vragen) en de klachten over de NVWA. Ook over 2019 zijn er geen cijfers beschikbaar over de afhandelsnelheid van de meldingen. Dit doordat er met 2 systemen gewerkt wordt waarbij de meldingen soms dubbel geregistreerd zijn, bovendien zijn er uit één systeem nog geen cijfers beschikbaar. Het gerealiseerde percentage in 2019 is gelijk aan het begrote percentage.