Paragraaf 1 - Uitzonderingsrapportage
Rechtmatigheid
In 2021 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden.
Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie
Gegevens over naturalisatieverzoeken, reisdocumenten, visa en optieverzoeken worden ontleend aan de wettelijke registratie, tezamen met de verplichting tot archiveren van de bijbehorende documenten. Voornoemde registraties worden ondersteund door geautomatiseerde gegevensbestanden (zoals RAAS en NVIS). Voorts worden gegevens voor de andere categorieën producten ontleend aan het programma Decos-Join, waarin alle inkomende en uitgaande stukken waarop een archiveringsverplichting ligt, worden geregistreerd en gedocumenteerd.
Begrotingsbeheer, financieel beheer en de materiële bedrijfsvoering
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en is zo doelmatig mogelijk ingericht.
In 2021 heeft de Algemene Rekenkamer onderzoek gedaan naar de ontvangsten van de verkochte consulaire producten. Hun onderzoek heeft niet tot bevindingen geleid.
De vervanging van de dienstauto’s is gerealiseerd. Daarnaast hebben investeringen plaatsgevonden ten aanzien van de veiligheid van de gebouwen, ICT en personen.
Het verouderde en niet meer ondersteunde Data Management Systeem (DMS) is vervangen door het programma Decos-Join.
De uitbraak van COVID-19 en de negatieve invloed hiervan op de economie heeft wederom geleid tot uitstel van investeringen of vertragingen in het inkoopproces. Een realistische voorspelling voor 2021 over hetgeen gerealiseerd zou gaan worden, is wederom lastig gebleken. Dit verklaart mede het budgetoverschot 2021.
De uitgestelde of vertraagde investeringen zullen naar het volgende begrotingsjaar doorgeschoven worden.
Overige aspecten van de bedrijfsvoering
Organisatie
De (vooralsnog tijdelijke) functie van communicatiemedewerker is ingevuld op detacheringsbasis vanuit de Rijksdienst Caribisch Nederland. De termijn van detachering is in 2021 verlengd met een jaar en loopt tot 1 september 2022.
De waarnemend Gouverneur heeft in 2021 haar ontslag ingediend. Per 1 december 2021 is een nieuwe waarnemend Gouverneur benoemd.
Per 1 december 2021 is de medewerker documentaire informatievoorziening met pensioen gegaan. Voor deze functie is inmiddels een nieuwe medewerker in dienst genomen.
Huisvesting
In voorgaande jaren heeft het Kabinet van de Gouverneur haar wens al kenbaar gemaakt te willen verhuizen. Het Ministerie van BZK heeft het Kabinet van de Gouverneur van Aruba verzocht hiervoor een notitie op te stellen. Deze notitie zal begin 2022 aan het Ministerie van BZK worden gezonden.
De vertraging in de uitvoering ten aanzien van (vervangings)investeringen welke in 2021 gepland waren, zullen zijn effect hebben op de begroting 2022. Het gaat onder andere om de vervanging van de airco-installatie van het kantoor van het Kabinet en de (her)inrichting van de keuken en technische ruimte van Cas Ceremonial di Gobernador.
Paragraaf 2 - Rijksbrede bedrijfsvoeringsonderwerpen
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Paragraaf 3. Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
Er zijn geen bijzonderheden te melden.