Base description which applies to whole site

5.2 Bedrijfsvoeringsparagraaf Tweede Kamer

Paragraaf 1 - Uitzonderingsrapportage voor vier verplichte onderdelen

Rechtmatigheid

Er zijn geen overschrijdingen van de rapporteringstoleranties geconstateerd.

Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie

Er zijn geen bijzonderheden te melden.

Begrotingsbeheer, financieel beheer en de materiële bedrijfsvoering

De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van de bevindingen van de Algemene Rekenkamer (AR) en de Auditdienst Rijk (ADR) over 2021 maatregelen getroffen ter versterking van het financieel beheer. Het betreft zowel kwantitatieve en kwalitatieve versterking in de personele sfeer als het treffen van organisatorische en procedurele maatregelen. Alle verplichtingen en uitgaven boven een vastgesteld normbedrag van € 100.000,- worden door de business controllers vooraf extra gecontroleerd op rechtmatigheid, juistheid en volledigheid.

De Tweede Kamer werkt ook in 2023, conform eerdere aanbevelingen van de ADR, verder aan het verbeteren van de administratieve verwerking van verplichtingen en de prestatieonderbouwing bij facturen. Een interne instructie bij dit laatste aspect is in voorbereiding.

De Tweede Kamer heeft eind 2021 en begin 2022 geïnvesteerd in het actualiseren van de procesbeschrijving kunstbeheer en het uitvoeren en vastleggen van een risicoanalyse gericht op dat kunstbeheer. Verder zijn conform de procedure een beknopte inventarisatie (deelwaarneming) en een integrale inventarisatie uitgevoerd die voldoen aan de eisen die daaraan worden gesteld.

In het kader van informatiebeveiliging is een risicoanalyse uitgevoerd op het Facility Management Systeem dat de Tweede Kamer onder ander gebruikt voor de registratie van de kunstwerken.

De aanbevelingen van de ADR voor het verder verbeteren van de registratie van de kunstwerken in de administratie en de maatregelen om risico’s van vermissing te mitigeren, worden door de Tweede Kamer overgenomen.

Belangrijkste materiële fraude- en corruptierisico’s en genomen maatregelen

In het kader van de informatiebeveiliging investeert de Tweede Kamer in brede zin in het treffen van beheersmaatregelen die potentiële risico’s moeten mitigeren. Dat geldt ook voor het financiële informatiesysteem dat de Tweede Kamer gebruikt en beschikbaar stelt aan de andere Hoge Colleges van Staat. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en een set van algemene beheersmaatregelen voor IT-organisaties (GITC) gericht op de jaarrekening, vormen daarbij het kader. De ADR constateert dat de Tweede Kamer in 2022 stappen heeft gezet ten aanzien van opzet en bestaan van de GITC- maatregelen voor dat deel waar zij zelf verantwoordelijk voor is. Ten aanzien van de uitbestede IT-diensten wordt aangegeven dat het zicht op de effectieve beheersing beter kan. De Tweede Kamer maakt in 2023 afspraken met de leveranciers ter verbetering van de relevante IT-beheersmaatregelen.

De Tweede Kamer heeft in 2022 aandacht besteed aan frauderisico’s gericht op het financieel en materieelbeheer en een beleidsnotitie vastgesteld waarin het proces van frauderisicobeheersing uitgebreid is beschreven. Op onderdelen is daarnaast vormgegeven aan de invoering van het 4-ogenprincipe en is in het betalingsverkeer een extra waarborg gerealiseerd.

In 2023 wordt opnieuw een aantal risk-assessments uitgevoerd waarbij meer onderdelen binnen de Tweede Kamer worden betrokken.

Overige aspecten van de bedrijfsvoering

Er zijn geen bijzonderheden te melden.

Paragraaf 2 - Rijksbrede bedrijfsvoeringsonderwerpen

Audit Committee

Het Audit Committee heeft in 2022 driemaal hybride vergaderd. De vierde geplande bijeenkomst is door het neerleggen van de taken door het MT en het vertrek van een groot deel van de ambtelijke top komen te vervallen. In 2023 wordt bezien wanneer en in welke samenstelling het Audit Committee weer bijeenkomt.

Open standaarden en toegankelijkheid

De Tweede Kamer doet haar uiterste best om aan alle verplichte open standaarden te voldoen. Voor de overgrote meerderheid voldoen we aan deze standaarden. Standaard voegt de Kamer ‘open standaarden’ toe als randvoorwaarde bij de aanschaf of ontwikkeling van nieuwe systemen of applicaties. Dit doen we door het als ontwerpeis mee te geven bij projecten. Voor reeds bestaande systemen, waarin documenten tot stand komen en gepubliceerd worden in een zeer complexe keten waarin ook derde partijen betrokken zijn, geldt dat een klein deel van de documenten nog niet in een open standaard op de website gepubliceerd wordt. De Tweede Kamer zet zich blijvend in om samen met de ketenpartners de benodigde wijzigingen in het werkproces te realiseren.

Paragraaf 3 - Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering

Een belangrijke ontwikkeling eind 2022 was het neerleggen van de taken door het gehele MT en het vertrek van de groot deel van de ambtelijke top op 11 november 2022. De Tweede Kamer heeft na het vertrek een tijdelijk waarnemend Griffier aangesteld en passende maatregelen getroffen waardoor de continuïteit van het financieel beheer gewaarborgd bleef.

Licence