Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2021 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | ||||
waarvan omzet moederdepartement | 28.410 | 28.733 | 323 | 29.838 |
waarvan omzet overige departementen | 47.495 | 97.243 | 49.748 | 104.876 |
waarvan omzet derden | 32.032 | 17.232 | ‒ 14.800 | 13.345 |
Rentebaten | 0 | 84 | 84 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 17 |
Bijzondere baten | 0 | 166 | 166 | 61 |
Totaal baten | 107.937 | 143.459 | 35.522 | 148.136 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
- Personele kosten | 18.883 | 21.467 | 2.584 | 20.419 |
waarvan eigen personeel | 17.883 | 19.324 | 1.441 | 17.463 |
waarvan inhuur externen | 1.000 | 1.673 | 673 | 2.090 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 470 | 470 | 866 |
- Materiële kosten | 89.662 | 120.308 | 30.646 | 126.526 |
waarvan apparaat ICT | 8.733 | 5.573 | ‒ 3.160 | 5.754 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële kosten | 80.929 | 114.735 | 33.806 | 120.772 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 8 | 8 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 65 | 65 | 6 |
Totaal lasten | 108.545 | 141.848 | 33.303 | 146.951 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 608 | 1.611 | 2.219 | 1.185 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten* | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 608 | 1.611 | 2.219 | 1.185 |
Mutatie POK/WaU gelden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | ‒ 608 | 1.611 | 2.219 | 1.185 |
* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht |
Toelichting:
Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende lasten. DPC heeft in 2022 een positief saldo behaald van € 1.611.000. Het positieve resultaat is grotendeels in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Het eigen vermogen blijft onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar, zoals voorgeschreven in de Regeling Agentschappen.
Omzet moederdepartement
De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen.
Omzet moederdepartement | 28.733 |
---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 28.733 |
Omzet overige departementen
Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2022 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name de mediabestedingen zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van COVID-19 en projecten in het kader van 1Overheid.
Omzet derden
De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De omzet is licht gestegen ten opzichte van de realisatie in 2021 maar is achtergebleven ten opzichte van de oorspronkelijke raming. Dit wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.
Personele kosten
Voor 2022 gold het goedgekeurde formatieplan 2022 met een fte kader van 195 fte op basis van de ontwerpbegroting 2022. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting 187,1fte in 2022.
Materiële kosten
De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.
Rentebaten
In 2022 hebben we € 84.000 aan rentebaten.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben met name betrekking op verrekeningen van kosten uit 2021.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.
Positief resultaat
Over 2022 heeft DPC een positief resultaat van € 1.611.000 geboekt. Dit positieve resultaat wordt aan eigen vermogen van DPC toegevoegd. Het positieve resultaat is grotendeels behaald in de reguliere bedrijfsvoering. Bij DPC was er sprak van veel vacature ruimte in 2022. Daarnaast is er sprake van meevallers als gevolg van behoedzaam begroten met betrekking tot personeelskosten.
Balans 2022 | Balans 2021 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 9.905 | 6.478 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 1.991 | 2.377 |
Liquide middelen | 38.400 | 38.790 |
Totaal activa: | 50.296 | 47.645 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
Exploitatiereserve | 4.917 | 4.917 |
Onverdeeld resultaat | 1.611 | 1.185 |
Voorzieningen | 110 | 166 |
Langlopende schulden | ||
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | ||
Crediteuren | 8.020 | 10.132 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 35.638 | 31.245 |
Totaal passiva | 50.296 | 47.645 |
Toelichting
Debiteuren | Overige vorderingen en overlopende activa | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 8.389 | 1.283 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 0 | 0 |
Overige departementen | 1.437 | 490 |
Overige agentschappen | 34 | 218 |
Derden | 45 | 0 |
Totaal | 9.905 | 1.991 |
* Niet onder te verdelen |
Liquide middelen
Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. De liquide middelen zijn ten opzichte van 2021 zijn met circa € 390.000 afgenomen. De oorzaak van deze relatief geringe afname kan verklaard worden door de het gebruikelijke verloop van betalingen. De debiteuren zijn t.o.v. 2021 ook hoger.
Eigen vermogen
Met een gemiddelde omzet van € 139,705 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 6,985 miljoen bedragen. Door het positieve resultaat van € 1.611.000 in 2022 stijgt het eigen vermogen tot € 6.528.000. DPC blijft binnen de norm van het maximaal toegestane Eigen Vermogen.
Voorzieningen
Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2022 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.
2022 | 2021 | |
---|---|---|
Stand per 1 januari | 166 | 232 |
-/- Onttrekkingen | 64 | 50 |
-/- Vrijval | 0 | 17 |
+/+ Dotaties | 8 | 0 |
Stand per 31 december | 110 | 166 |
Crediteuren | Overige schulden en overlopende passiva | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 3.407 | 24.583 |
VORA (opdrachtgever)* | 596 | 2.342 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 155 | 0 |
Overige departementen | 0 | 6.161 |
Overige agentschappen | 3.862 | 0 |
Derden | 0 | 725 |
Personeel DPC | 0 | 1.827 |
Totaal | 8.020 | 35.638 |
* Niet onder te verdelen |
Nog te betalen media inkoop
Dit saldo betreft de kostenfacturen van de media-exploitanten die per 31-12-2022 nog niet in rekening zijn gebracht bij het rijksmediabureau. In de loop van 2023 zal na facturatie van de media-exploitanten het creditsaldo afnemen.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2022 + stand depositorekeningen | 27.272 | 38.790 | 11.518 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 107.937 | 151.299 | 43.362 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 108.545 | 150.504 | 41.959 |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 608 | 795 | 1.403 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 1.185 | ‒ 1.185 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal financieringskasstroom | 0 | ‒ 1.185 | ‒ 1.185 |
Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)* | 26.664 | 38.400 | 11.736 |
*Maximale roodstand is € 0,5 miljoen. |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2022 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | |
Omschrijving Generiek deel | |||||
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,40% | 1,09% | 0,80% | 1,12% | ‒ 0,60% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 156,6 | 176,8 | 180,4 | 187,1 | 195 |
Ziekteverzuimpercentage | 3,10% | 3,30% | 3,78% | 5,90% | 2,60% |
Specifieke doelmatigheidsindicator | |||||
Aantal beantwoorde vragen per telefoon | 169.243 | 159.617 | 182.784 | 158.184 | 190.000 |
Service niveau telefonie | 81,80% | 73,80% | 64,80% | 74,10% | 80% binnen 40 sec. |
Burgertevredenheid telefonie | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4,0 |
Aantal beantwoorde vragen per e-mail | 79.785 | 134.880 | 151.860 | 60.012 | 80.000 |
Service niveau e-mail | 79,70% | 77,30% | 43,80% | 88,50% | 95% binnen 2 werkdagen |
Burgertevredenheid e-mail | 3,3 | 3,4 | 3,2 | 3,4 | 3,0 |
Media-index RTV | 33,90% | 44,50% | 28,10% | 31,60% | 25,00% |
Media-index Interactieve Media | 10,10% | 10,20% | 13,60% | 7,60% | 10,00% |
Media-index Print | 15,70% | 17,70% | 20,64% | 15,30% | 17,50% |
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online | 83,00% | 84% | 74% | 94% | 75% |
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online | 100,00% | 99,99% | 100% | 100% | 99,90% |
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl | 64.717.934 | 204.518.917 | 354.064.350 | 223.887.106 | 74.000.000 |
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl | 7,1 | 7,1 | 5,9 | 6,5 | 7 |
Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl | 100,00% | 78% | 86% | 90% | 75% |
Aantal bezoeken platformwebsites | 60.939.582 | 135.799.143 | 185.835.684 | 132.329.495 | 97.000.000 |
Toelichting
Saldo van baten en lasten
Over 2022 heeft DPC een positief resultaat behaald.
Fte totaal
DPC hanteert een formatie van 195 fte. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2022 187,1fte.
Ziekteverzuimpercentage
Het feitelijk ziekteverzuim is niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken.
Aantal beantwoorde vragen per telefoon
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau telefonie
Deze indicator geeft aan dat 74,1% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie is lager, omdat er meer vragen waren dan verwacht als gevolg van de COVID-19-pandemie en de wachttijden lang waren.
Burgertevredenheid telefonie
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. Omdat de focus op kwaliteit ondanks de drukte niet is losgelaten is de burgertevredenheid boven norm gebleven.
Aantal beantwoorde vragen per e-mail
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting. In 2021 was dat 151.860 en 2022 was het 60.012. Dit hangt mogelijk samen met beantwoording van vragen via andere kanalen. Daarnaast is de website verrijkt met meer informatie, wat mogelijk heeft geleid tot minder vragen per mail.
Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan dat 88,5% van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen is afgehandeld. Dit is een groter verbetering t.o.v. 2021. In 2021 was er na iedere persconferentie in verband met de COVID-19 pandemie sprake van een enorme piek in e-mails waardoor er steeds tijdelijk vertraging in afhandeling is geweest die het jaarcijfer substantieel hebben beïnvloed.
Burgertevredenheid e-mail
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. De burgertevredenheid is boven norm gebleven.
Media-Index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse rtv-bestedingen.
Media-Index Interactieve media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De gerealiseerde index 2022 is lager dan vorige jaren. De bestedingen aan social en display zijn gestegen, dit zou het inkoopvoordeel moeten drukken omdat het merendeel ervan inkoop via veiling is. De verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social, etc.) en inkoopmethodes wijzigen licht. Het enorme volume dempt de schommelingen van de inkoopvoordeel cijfers.
Media-Index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden.
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online
Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt.
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheids-percentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld.
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. Door de rol van Rijksoverheid.nl in de online communicatie over COVID-19 is de verwachting qua bezoek in 2022 ruimschoots overtroffen. De manier waarop de verwachting wordt berekend is aangepast vanwege de zeer hoge bezoekcijfers in 2020 en 2021.
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl
Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoekersperspectief beoordeeld.
De redacteuren van het Coronateam gebruiken statistieken en feedback van bezoekers om de online informatie continu te verbeteren. Met een 6,5 is rapportcijfer in 2022 hoger dan voorheen. De COVID-19-informatie op Rijksoverheid.nl is een belangrijke reden voor de lagere beoordeling. Ook het aantal bezoekers dat een 1 geeft is sterk toegenomen. Dit lijkt te maken te hebben met onvrede over het beleid en onduidelijke informatie met name rondom regels, vaccinatie, testen en reizen.
Content Toegankelijkheid Rijksoverheid.nl
De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast.
Aantal bezoeken Platformwebsites
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. De manier waarop de verwachting wordt berekend is aangepast vanwege de zeer hoge bezoekcijfers in 2020 en 2021.