Base description which applies to whole site

7. Jaarverantwoording agentschap per 31 december 2022

Tabel 10 Begroting van baten en lasten van het baten-lastenagentschap 2022 (bijdragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2021 (4)

Baten

    

- Omzet

    

waarvan omzet moederdepartement

28.410

28.733

323

29.838

waarvan omzet overige departementen

47.495

97.243

49.748

104.876

waarvan omzet derden

32.032

17.232

‒ 14.800

13.345

Rentebaten

0

84

84

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

17

Bijzondere baten

0

166

166

61

Totaal baten

107.937

143.459

35.522

148.136

     

Lasten

    

Apparaatskosten

    

- Personele kosten

18.883

21.467

2.584

20.419

waarvan eigen personeel

17.883

19.324

1.441

17.463

waarvan inhuur externen

1.000

1.673

673

2.090

waarvan overige personele kosten

0

470

470

866

- Materiële kosten

89.662

120.308

30.646

126.526

waarvan apparaat ICT

8.733

5.573

‒ 3.160

5.754

waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

waarvan overige materiële kosten

80.929

114.735

33.806

120.772

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Materieel

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

8

8

0

waarvan bijzondere lasten

0

65

65

6

Totaal lasten

108.545

141.848

33.303

146.951

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 608

1.611

2.219

1.185

Agentschapsdeel Vpb-lasten*

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 608

1.611

2.219

1.185

Mutatie POK/WaU gelden

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming

‒ 608

1.611

2.219

1.185

* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht

    

Toelichting:

Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende lasten. DPC heeft in 2022 een positief saldo behaald van € 1.611.000. Het positieve resultaat is grotendeels in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. Het eigen vermogen blijft onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar, zoals voorgeschreven in de Regeling Agentschappen.

Omzet moederdepartement

De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen.

Tabel 11 Toelichting bij de post omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

Omzet moederdepartement

28.733

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

28.733

Omzet overige departementen

Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2022 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name de mediabestedingen zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van COVID-19 en projecten in het kader van 1Overheid.

Omzet derden

De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De omzet is licht gestegen ten opzichte van de realisatie in 2021 maar is achtergebleven ten opzichte van de oorspronkelijke raming. Dit wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.

Personele kosten

Voor 2022 gold het goedgekeurde formatieplan 2022 met een fte kader van 195 fte op basis van de ontwerpbegroting 2022. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting 187,1fte in 2022.

Materiële kosten

De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.

Rentebaten

In 2022 hebben we € 84.000 aan rentebaten.

Bijzondere baten

De bijzondere baten hebben met name betrekking op verrekeningen van kosten uit 2021.

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.

Positief resultaat

Over 2022 heeft DPC een positief resultaat van € 1.611.000 geboekt. Dit positieve resultaat wordt aan eigen vermogen van DPC toegevoegd. Het positieve resultaat is grotendeels behaald in de reguliere bedrijfsvoering. Bij DPC was er sprak van veel vacature ruimte in 2022. Daarnaast is er sprake van meevallers als gevolg van behoedzaam begroten met betrekking tot personeelskosten.

Tabel 12 Balans per 31 december 2022 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2022

Balans 2021

Activa

  

Vaste activa

  

Materiële vaste activa

0

0

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

0

0

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

0

0

Immateriële vaste activa

0

0

Vlottende activa

  

Voorraden en onderhanden projecten

0

0

Debiteuren

9.905

6.478

Overige vorderingen en overlopende activa

1.991

2.377

Liquide middelen

38.400

38.790

Totaal activa:

50.296

47.645

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

  

Exploitatiereserve

4.917

4.917

Onverdeeld resultaat

1.611

1.185

Voorzieningen

110

166

Langlopende schulden

  

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

  

Crediteuren

8.020

10.132

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Overige schulden en overlopende passiva

35.638

31.245

Totaal passiva

50.296

47.645

Toelichting

Tabel 13 Specificatie debiteuren / Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

Debiteuren

Overige vorderingen en overlopende activa

Media-inkoop*

8.389

1.283

Algemene Zaken (kerndepartement)

0

0

Overige departementen

1.437

490

Overige agentschappen

34

218

Derden

45

0

Totaal

9.905

1.991

* Niet onder te verdelen

  

Liquide middelen

Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. De liquide middelen zijn ten opzichte van 2021 zijn met circa € 390.000 afgenomen. De oorzaak van deze relatief geringe afname kan verklaard worden door de het gebruikelijke verloop van betalingen. De debiteuren zijn t.o.v. 2021 ook hoger.

Eigen vermogen

Met een gemiddelde omzet van € 139,705 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 6,985 miljoen bedragen. Door het positieve resultaat van € 1.611.000 in 2022 stijgt het eigen vermogen tot € 6.528.000. DPC blijft binnen de norm van het maximaal toegestane Eigen Vermogen.

Voorzieningen

Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2022 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.

Tabel 14 Ontwikkeling voorziening (bedragen x € 1.000)
 

2022

2021

Stand per 1 januari

166

232

-/- Onttrekkingen

64

50

-/- Vrijval

0

17

+/+ Dotaties

8

0

Stand per 31 december

110

166

Tabel 15 Specificatie crediteuren / Overige schulden en overlopende passiva (bedragen x € 1.000)
 

Crediteuren

Overige schulden en overlopende passiva

Media-inkoop*

3.407

24.583

VORA (opdrachtgever)*

596

2.342

Algemene Zaken (kerndepartement)

155

0

Overige departementen

0

6.161

Overige agentschappen

3.862

0

Derden

0

725

Personeel DPC

0

1.827

Totaal

8.020

35.638

* Niet onder te verdelen

  

Nog te betalen media inkoop

Dit saldo betreft de kostenfacturen van de media-exploitanten die per 31-12-2022 nog niet in rekening zijn gebracht bij het rijksmediabureau. In de loop van 2023 zal na facturatie van de media-exploitanten het creditsaldo afnemen.

Tabel 16 Kasstroomoverzicht over 2022 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3)=(2)-(1)

Rekening-courant RHB 1 januari 2022 + stand depositorekeningen

27.272

38.790

11.518

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

107.937

151.299

43.362

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

108.545

150.504

41.959

Totaal operationele kasstroom

‒ 608

795

1.403

Totaal investeringen (-/-)

0

0

0

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 1.185

‒ 1.185

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

0

‒ 1.185

‒ 1.185

Rekening-courant RHB 31 december 2022 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4)*

26.664

38.400

11.736

*Maximale roodstand is € 0,5 miljoen.

   

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2022 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

Tabel 17 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2022
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2019

2020

2021

2022

2022

Omschrijving Generiek deel

     

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 0,40%

1,09%

0,80%

1,12%

‒ 0,60%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

156,6

176,8

180,4

187,1

195

Ziekteverzuimpercentage

3,10%

3,30%

3,78%

5,90%

2,60%

Specifieke doelmatigheidsindicator

     

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

169.243

159.617

182.784

158.184

190.000

Service niveau telefonie

81,80%

73,80%

64,80%

74,10%

80% binnen 40 sec.

Burgertevredenheid telefonie

4,4

4,4

4,4

4,4

4,0

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

79.785

134.880

151.860

60.012

80.000

Service niveau e-mail

79,70%

77,30%

43,80%

88,50%

95% binnen 2 werkdagen

Burgertevredenheid e-mail

3,3

3,4

3,2

3,4

3,0

Media-index RTV

33,90%

44,50%

28,10%

31,60%

25,00%

Media-index Interactieve Media

10,10%

10,20%

13,60%

7,60%

10,00%

Media-index Print

15,70%

17,70%

20,64%

15,30%

17,50%

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

83,00%

84%

74%

94%

75%

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

100,00%

99,99%

100%

100%

99,90%

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

64.717.934

204.518.917

354.064.350

223.887.106

74.000.000

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

7,1

7,1

5,9

6,5

7

Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl

100,00%

78%

86%

90%

75%

Aantal bezoeken platformwebsites

60.939.582

135.799.143

185.835.684

132.329.495

97.000.000

Toelichting

Saldo van baten en lasten

Over 2022 heeft DPC een positief resultaat behaald.

Fte totaal

DPC hanteert een formatie van 195 fte. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2022 187,1fte.

Ziekteverzuimpercentage

Het feitelijk ziekteverzuim is niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken.

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Service niveau telefonie

Deze indicator geeft aan dat 74,1% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie is lager, omdat er meer vragen waren dan verwacht als gevolg van de COVID-19-pandemie en de wachttijden lang waren.

Burgertevredenheid telefonie

Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. Omdat de focus op kwaliteit ondanks de drukte niet is losgelaten is de burgertevredenheid boven norm gebleven.

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting. In 2021 was dat 151.860 en 2022 was het 60.012. Dit hangt mogelijk samen met beantwoording van vragen via andere kanalen. Daarnaast is de website verrijkt met meer informatie, wat mogelijk heeft geleid tot minder vragen per mail.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan dat 88,5% van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen is afgehandeld. Dit is een groter verbetering t.o.v. 2021. In 2021 was er na iedere persconferentie in verband met de COVID-19 pandemie sprake van een enorme piek in e-mails waardoor er steeds tijdelijk vertraging in afhandeling is geweest die het jaarcijfer substantieel hebben beïnvloed.

Burgertevredenheid e-mail

Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. De burgertevredenheid is boven norm gebleven.

Media-Index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse rtv-bestedingen.

Media-Index Interactieve media

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De gerealiseerde index 2022 is lager dan vorige jaren. De bestedingen aan social en display zijn gestegen, dit zou het inkoopvoordeel moeten drukken omdat het merendeel ervan inkoop via veiling is. De verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social, etc.) en inkoopmethodes wijzigen licht. Het enorme volume dempt de schommelingen van de inkoopvoordeel cijfers.

Media-Index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden.

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt. 

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheids-percentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld.

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. Door de rol van Rijksoverheid.nl in de online communicatie over COVID-19 is de verwachting qua bezoek in 2022 ruimschoots overtroffen. De manier waarop de verwachting wordt berekend is aangepast vanwege de zeer hoge bezoekcijfers in 2020 en 2021.

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoekersperspectief beoordeeld.

De redacteuren van het Coronateam gebruiken statistieken en feedback van bezoekers om de online informatie continu te verbeteren. Met een 6,5 is rapportcijfer in 2022 hoger dan voorheen. De COVID-19-informatie op Rijksoverheid.nl is een belangrijke reden voor de lagere beoordeling. Ook het aantal bezoekers dat een 1 geeft is sterk toegenomen. Dit lijkt te maken te hebben met onvrede over het beleid en onduidelijke informatie met name rondom regels, vaccinatie, testen en reizen.

Content Toegankelijkheid Rijksoverheid.nl

De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast. 

Aantal bezoeken Platformwebsites

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting. De manier waarop de verwachting wordt berekend is aangepast vanwege de zeer hoge bezoekcijfers in 2020 en 2021.

Licence