Base description which applies to whole site

9. Jaarverantwoording agentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) per 31 december 2022

Inleiding

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is de autoriteit en regisseur van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens. In een constant veranderende samenleving is de veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsgegevens van essentieel belang.

RvIG staat voor:

  • een uitstekende dienstverlening;

  • samenwerking met ketenpartners;

  • toekomstbestendig door innovatie;

  • de burgers;

  • zowel analoog als digitaal.

De verbetering van onze producten staat nadrukkelijk op de agenda. We werken aan wendbaarheid, continu verbeteren en innoveren in de uitvoering. Hiervoor is een doorontwikkeling nodig in de wijze van besturen en prioriteren. Zowel binnen de RvIG als in de samenwerking met anderen.

Op basis van de WetBasisregistratie Personen (BRP) voert RvIG het beheer over de registratie van ingezetenen, BRP en de Registratie niet-ingezetenen (RNI) met als doel om alle overheidsorganisaties te kunnen voorzien van dezelfde persoonsgegevens van de inwoners van ons land.

Naast verantwoordelijkheid voor de beheervoorziening Burgerservicenummer (BSN), beheert RvIG het foutenmeldpunt voor vermoedens over BSN-nummerfouten en voert controle op mogelijke dubbelinschrijvingen.

RvIG ziet toe op de productie en het aanvraag- en uitgifteproces bij uitgevende instanties van reisdocumenten. Daarnaast beheert RvIG het ‘Register Paspoortsignalering’ (RPS), Basisregister 'Reisdocumenten’ (BRR) en ‘Verificatieregister Reisdocumenten’ (VR).

Bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI) zijn gedurende 2022 in totaal 6.151 meldingen (2021: 6.397) ontvangen. Voor het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) zijn er in 2022 749 meldingen (2021: 505), welke hoofdzakelijk betrekking hadden op Rijksbrede basisregistraties.

De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) is een samenwerking van de rijksoverheid en uitvoeringsorganisaties met gemeenten om op basis van risicosignalen adressen te onderzoeken, waarbij ook een huisbezoek wordt afgelegd. Vanwege diverse ontwikkelingen zoals Corona, de verkiezingen en de Oekraïne crisis is de prognose voor het aantal huisbezoeken in 2022 bijgesteld van 15.000 naar 10.000. Er zijn in 2022 21.483 signalen uitgezet en 10.067 huisbezoeken afgerond.

Met de Electronic Identification Authentication and Trust Services (eIDAS) faciliteert RVIG betrouwbaar en grensoverschrijdend gebruik van Europese erkende inlogmiddelen. Dit jaar is DigiD gekoppeld aan het EIDAD-knooppunt. Houders van DigiD kunnen nu inloggen bij een toenemende aantal overheidsorganisaties in andere EU-lidstaten. In 2022 heeft dit circa 3.500 authenticaties per maand opgeleverd.

Ontwikkelingen

Het afgelopen jaar heeft RVIG voor ontheemden als gevolg van de situatie in Oekraïne gemeenten ondersteund bij de juiste registratie van Oekraïense vluchtelingen. Daarnaast heeft RvIG een nieuwe verblijfstitelcode gerealiseerd en periodiek overzichten geleverd ten behoeve van de kabinetsbrede aanpak ter ondersteuning van de Oekraïense vluchtelingen.

De RvIG heeft zich in 2022 gefocust op het leveren van expertise in bredere gebruik van het BSN en de invoering van het BSN op de BES-eilanden, waarbij ook aandacht is voor de relatie met de BRP inclusief RNI.

Het onderzoeksproject DBI is in 2021 als nieuw project opgestart. Eind 2021 zijn de 5 onderzoeksvragen in eerste concept grotendeels beantwoord. Tevens is gestart met een gebruikersonderzoek met als focus inclusie en toegankelijkheid waarbij een concept in de vorm van een interactief model begin 2022 is opgeleverd.

Na de start van het programma toekomst BRP en daarmee de ontwikkelagenda in augustus 2021, lag de focus onder anderen op het opbouwen en uitbreiden van de capaciteit om alle ambities te gaan realiseren. Een groot aantal initiatieven en veranderprojecten zijn gestart en een aantal mijlpalen zijn afgerond.

In 2022 is verder gewerkt aan de versterking van de organisatie doordat steeds meer wordt gewerkt met kaders en standaarden. Daarnaast is geïnvesteerd in I-Vakmanschap, zowel in het aangepaste formatieplan als in ontwikkeling van medewerkers.

In 2022 is het in gebruik nemen van de Reis Aanvraag Portaal (RAP) voor grensgemeenten afgerond, alle grensgemeenten maken nu gebruik van deze nieuwe functionaliteit. Daarnaast is het programma Risicoreductie, Optimalisering, Data-integriteit en Services (RODS) gestart in 2022. Dit programma is gericht op het nog betrouwbaarder maken van het stelsel van de reisdocumenten door afwijkingen bij de aanvraag en uitgifte, inclusief gevallen van identiteitsfraude bij uitvoerende organisaties op te lossen.

Bedrijfsvoering

De exploitatie van de BRP is ook in 2022 gebaseerd op een abonnementenstructuur. Over het jaar 2022 is een positief exploitatieresultaat behaald van bijna € 0,6 mln. bij het reguliere beheer van de BRP. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 2 sub a wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de BRP. Dit leidt tot een lager tarief in 2023.

In 2022 is het intercompany berichtenverkeer aanzienlijk toegenomen doordat de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft gezorgd voor ondersteuning van gemeenten bij het registreren van ontheemden uit Oekraïne in de Basisregistratie Personen (BRP) en het leveren van gegevens uit de BRP aan afnemers en andere overheidsinstellingen voor de uitvoering van hun taak.

Tabel 29 BRP Berichten verkeer 2022 (aantallen x 1.000)

Soort

(1) Begroting 2022

(2) Realisatie 2022

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Tarieffinanciering

187.643

179.522

‒ 8.121

Budgetfinanciering

244.460

225.536

‒ 18.924

RvIG (intercompany)

4.620

120.722

116.102

Vrijgesteld

14.638

15.928

1.290

Totaal

451.361

541.708

90.347

De beheerkosten van de reisdocumentenketen en de kosten van de productie en distributie van de reisdocumenten worden gedekt met rijksleges, in rekening gebracht bij de uitgevende instanties. De verwachte sterke afname in aantallen vanaf 2019 door de verlenging van de geldigheid van diverse reisdocumenten van 5 naar 10 jaar in 2014, heeft zich vooralsnog minder sterk ingezet.

Tabel 30 Reisdocumenten 2022 (aantallen x1.000)

Soort

(1) Begroting 2022

(2) Realisatie 2022

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Paspoorten 5 jaar geldigheid

358

586

228

Paspoorten 10 jaar geldigheid

456

514

58

Identiteitskaarten 5 jaar geldigheid

466

509

43

Identiteitskaarten 10 jaar geldigheid

463

299

‒ 164

Totaal

1.743

1.908

165

Staat van baten en lasten

Tabel 31 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RvIG 2022 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2021 (4)

Baten

    

- Omzet

106.234

136.249

30.015

123.076

waarvan omzet moederdepartement

42.368

59.345

16.977

56.458

waarvan omzet overige departementen

0

70

70

0

waarvan omzet derden

63.866

76.834

12.968

66.618

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

19.918

14.406

‒ 5.512

44.159

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

126.152

150.655

24.503

167.235

     

Lasten

    

Apparaatskosten

125.185

142.730

17.545

128.811

- Personele kosten

27.990

38.647

10.657

32.715

waarvan eigen personeel

23.641

24.965

1.324

22.648

waarvan inhuur externen

4.349

13.124

8.775

9.667

waarvan overige personele kosten

0

558

558

400

- Materiële kosten

97.195

104.083

6.888

96.096

waarvan apparaat ICT

958

1238

280

632

waarvan bijdrage aan SSO's

275

193

‒ 82

179

waarvan overige materiële kosten

95.962

102.652

6.690

95.285

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

7.566

5.820

‒ 1.746

4.307

- Materieel

4.566

4.177

‒ 389

3.497

waarvan apparaat ICT

50

0

‒ 50

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

4.516

4.177

‒ 339

3.497

- Immaterieel

3.000

1.643

‒ 1.357

810

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

132.751

148.550

15.799

133.118

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 6.599

2.105

8.704

34.117

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 6.599

2.105

8.704

34.117

Mutatie POK/WaU gelden*

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming *

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Omzet

Omzet moederdepartement

De omzet is bijna € 17,0 mln. hoger dan de begroting. Dit komt doordat de activiteiten voor onder andere Toekomst BRP en Transitie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit niet in de begroting zijn opgenomen. Van het moederdepartement heeft RvIG ruim € 0,7 mln. meer dan begroot ontvangen voor de budget-gefinancierde afnemers.

Omzet derden

De omzet derden bestaat uit het tarief gefinancierde BRP-berichtenverkeer en de verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de omzet reisdocumenten is hoger dan begroot. Dit komt doordat de uitgifte van reisdocumenten in 2022 aanzienlijk minder is afgenomen ten opzichte van voorgaande jaren dan begroot.

Rentebaten

Door het negatieve rentepercentage in 2022 was conform begroting geen sprake van rentebaten.

Vrijval voorzieningen

De vrijval voorziening heeft betrekking op de voorziening reisdocumenten. Vanwege de verlenging van de geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten (reisdocumenten) voor volwassenen heeft RvIG toestemming van het Ministerie van Financiën een langlopend vreemd vermogen, namelijk een egalisatierekening op de balans op te voeren (zie post voorziening).

Lasten

Personele kosten

Eigen personeel

De ambtelijke personele kosten zijn hoger dan begroot als gevolg van het ambtelijk invullen van de uitgebreide formatie.

Inhuur externen

Kosten voor externe inhuur zijn hoger dan begroot ten gevolge van tijdelijke personele inzet op niet in de begroting opgenomen opdrachten, zoals het programma Toekomst BRP.

Materiële kosten

Overige materiële kosten

De materiële kosten omvatten de kosten voor overhead en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer of de productiekosten van de reisdocumenten. De materiële kosten zijn € 6,9 mln. hoger dan begroot. Dit is met name het gevolg van aanzienlijk hoger dan begrote productiekosten als gevolg van hogere aantallen aangevraagde reisdocumenten.

Afschrijvingskosten

Materieel

De afschrijvingskosten op materiële vaste activa betreffen met name de afschrijvingen op de in 2020 vervangen systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten.

Immaterieel

De afschrijvingskosten op immateriële vaste activa betreffen de afschrijvingen op gedurende 2021 en 2022 in gebruik genomen ICT-voorzieningen.

Saldo van baten en lasten

Het gerealiseerde saldo van baten en lasten ad € 2,1 mln. betreft een resultaat ad € 0,6 mln. bij het beheer van de BRP, welke wordt verrekend met de schuld aan gebruikers van de BRP en een resultaat ad € 1,5 mln. bij het beheer en de uitgifte van de reisdocumenten, welke wordt verrekend met het moederdepartement.

Balans

Tabel 32 Balans per 31 december 2022 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2022

Balans 2021

Activa

  

Vaste activa

39.324

33.283

Materiële vaste activa

24.626

18.244

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

10.910

9.478

waarvan projecten in uitvoering

13.693

8.592

waarvan overige materiële vaste activa

23

174

Immateriële vaste activa

14.698

15.039

Vlottende activa

84.544

94.017

Voorraden en onderhanden projecten

908

3.308

Debiteuren

3.342

6.412

Overige vorderingen en overlopende activa

15.222

11.817

Liquide middelen

65.072

72.480

Totaal activa:

123.868

127.300

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

5.301

5.442

Exploitatiereserve

5.301

5.442

Onverdeeld resultaat

0

0

Voorzieningen

29.017

43.423

Langlopende schulden

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

89.550

78.435

Crediteuren

10.298

9.769

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Overige schulden en overlopende passiva

79.252

68.666

Totaal passiva

123.868

127.300

Toelichting

Activa

Vaste activa

Materiële vaste activa

Installaties en inventarissen

De investering in installaties betreft de vervanging en ingebruikname van de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten.

Projecten in uitvoering

In 2022 zijn uitgaven gedaan ten behoeve van de nieuwe infrastructuur alsook voor de voorzieningen ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten. Vooralsnog zijn deze voorzieningen nog niet allemaal in gebruik genomen.

Immateriële vaste activa

Ten behoeve van de nieuwe infrastructuur alsook voor de voorzieningen ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten worden door RvIG applicaties ontwikkeld.

Vlottende activa

Debiteuren

De totale vordering op het moederdepartement bedraagt € 1,5 mln. Dit heeft uitsluitend betrekking op de BRP staffels. De totale vordering op andere departementen bedraagt € 0,2 mln. De vordering op derden ad € 1,6 mln. heeft hoofdzakelijk betrekking op de BRP-staffels.

Overige vorderingen en overlopende activa

De nog te ontvangen bedragen moederdepartement van € 5,8 mln. bestaan onder andere uit te ontvangen bijdrages voor diverse opdrachten. Daarnaast is ultimo 2022 de eindafrekening BRP ten behoeve van de budget gefinancierde afnemers nog niet verzonden.

De overige vorderingen en overlopende activa met betrekking tot derden ad € 9,4 mln. bestaan voornamelijk uit vooruitbetaalde kosten ad € 3,0 mln. en nog op te stellen facturen BRP en reisdocumenten ad € 6,2 mln.

Liquide middelen

RvIG beschikt per 31 december 2022 over € 65 mln. aan liquide middelen. Dit is lager dan aan het begin van het jaar 2022. De afname van de liquide middelen komt o.a. door het ingaan van een dipperiode als gevolg van de 10-jarige geldigheid van de reisdocumenten.

Passiva

Eigen vermogen

Exploitatiereserve

Na verwerking van het resultaat 2022 resteert een positief eigen vermogen van € 5,3 mln. Het eigen vermogen van RvIG bedraagt 4,5% van de driejaarsgemiddelde omzet en blijft daarbij onder de norm van het in de regeling agentschappen voorgeschreven maximum eigen vermogen van 5%.

Voorzieningen

Deze voorziening heeft betrekking op de egalisatierekening reisdocumenten. Deze voorziening beslaat de periode van 2014 tot en met 2023.

Langlopende schulden

Schulden bij het Ministerie van Financiën

In 2022 is er geen gebruik gemaakt van de leenfaciliteit.

Kortlopende schulden

Crediteuren

De facturen die nog betaald moeten worden aan het moederdepartement en hieronder ressorterende organisaties bedragen ultimo 2022 € 0,4 mln. Daarnaast is er sprake van openstaande facturen aan onder andere departementen ressorterende organisaties ad € 6,4 mln. De facturen die betrekking hebben op derden ad € 3,4 mln. betreffen de productiekosten van de reisdocumenten, maandelijkse berichtkosten, licenties en de inhuur van externen.

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

In 2022 heeft RvIG geen kortlopende schuld bij het Ministerie van Financiën.

Overige schulden en overlopende passiva

De nog te betalen bedragen aan moederdepartement van bijna € 41,6 mln. bestaan voornamelijk uit te verrekenen resultaten op in 2021 en 2022 afgeronde opdrachten. Daarnaast is sprake van vooruit ontvangen bedragen, nog te betalen huisvestingskosten en namens moederdepartement geïnde extra bijdragen BRP.

De nog te betalen bedragen aan derden hebben o.a. betrekking op de schuld aan gebruikers BRP ad € 30,8 mln. Dit bedrag wordt betrokken bij de bepaling van het toekomstige tarief. De overige nog te betalen bedragen ad € 6,4 mln. worden in de loop van 2022 verrekend.

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

In 2019 is er in samenspraak met de inspecteur van belastingen geconcludeerd dat RvIG met betrekking tot de VPB voor de activiteiten reisdocumenten als onderneming aangemerkt moet worden. Er is een beroep gedaan op de vrijstelling van een wettelijke taak zodat de aanslag nihil zal zijn. De overige activiteiten zijn in 2017 vrijgesteld. De financiële administratie zal aangepast moeten worden als er sprake is van een belastingplicht. In 2022 hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die leiden tot herziening van de vrijstelling en dus een belastingplicht.

Ultimo 2022 is sprake van inkoopverplichtingen voor de komende 5 jaar van in totaal € 33,3 mln. Van dit saldo loopt € 20,4 mln. aan verplichtingen in 2023 af. Daarnaast is in 2019 een langlopende verplichting ten behoeve van de productie van reisdocumenten aangegaan. Deze verplichting loopt tot 31 maart 2029. De omvang van de resterende verplichting is afhankelijk van het aantal aangevraagde en geproduceerde reisdocumenten in de contractperiode.

Kasstroomoverzicht

Tabel 33 Kasstroomoverzicht over het jaar 2022 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

54.689

72.480

17.791

 

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

106.234

153.605

47.371

 

totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 125.185

‒ 149.153

‒ 23.968

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 18.951

4.452

23.403

 

totaal investeringen (-/-)

‒ 10.254

‒ 11.860

‒ 1.606

 

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 10.254

‒ 11.860

‒ 1.606

 

eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

 

beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

25.484

65.072

39.588

Toelichting

Operationele Kasstroom

Doordat de gerealiseerde kosten in 2022 lager zijn dan de in 2022 ontvangen voorschotten op door het moederdepartement verstrekte opdrachten, is er sprake van een positieve operationele kasstroom.

Investeringskasstroom

In 2022 heeft RvIG bijna € 11,9 mln. geïnvesteerd. Dit betreffen investeringen in de nieuwe infrastructuur alsook in de voorzieningen ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten.

Financieringskasstroom

In 2022 is conform de begroting geen beroep gedaan op de leenfaciliteit.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 34 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2022
 

2019

2020

2021

2022

2022

Omschrijving generiek deel

     

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

185

239

252

279

280

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 1,3%

6,0%

25,6%

1,4%

‒ 5,0%

Klanttevredenheid

n.v.t.

7,2

n.v.t.

n.v.t.

7,7

      

Omschrijving specifiek deel

     

Kostprijzen per product (in €)

     

Abonnementsstructuur (B)

2.430

2.430

2.430

1.940

2.000

Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar

22,60

23,19

23,68

24,01

23,98

Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar

40,00

41,04

41,90

42,49

42,45

Identiteitskaart 5 jaar

5,71

5,86

7,52

7,63

6,06

Identiteitskaart 10 jaar

32,59

33,44

38,64

39,18

34,59

      

Beschikbaarheid

     

Beschikbaarheid GBA netwerk

100%

100%

100%

100%

100,0%

Beschikbaarheid GBA-V

100%

100%

100%

100%

99,9%

Responsetijd GBA-V

<3 sec

<3 sec

<3 sec

<3 sec

<3 sec

Beschikbaarheid basisregister

100%

100%

100%

100%

99,9%

Beschikbaarheid verificatieregister

100%

100%

100%

100%

99,9%

Beschikbaarheid BSN

100%

100%

100%

100%

99,9%

Toelichting

Generiek deel

Fte-totaal

In 2022 is extra ambtelijk personeel aangetrokken. RvIG staat voor een aanzienlijke wervingsopgave met de uitbreiding van de formatie naar 324,3 fte’s.

Specifiek deel

Kostprijzen per product

Abonnementstructuur

In de begroting 2022 is, in overleg met de gebruikers, rekening gehouden met een niet kostendekkende tariefstelling. Het hieruit voortkomende negatieve resultaat zou worden verrekend met de schuld aan de gebruikers. Als gevolg van toename in het berichtenverkeer in 2022 is het vastgestelde tarief alsnog kostendekkend gebleken.

Reis- en identiteitsdocumenten

De werkelijke kostprijs van de paspoorten is in lijn met de begroting. De werkelijke kostprijs van de identiteitskaarten is hoger dan begroot als gevolg van het dekken van kosten voor toegevoegde functionaliteit.

Licence