Activa | 31-12-2023 | 31-12-2022 | Passiva | 31-12-2023 | 31-12-2022 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Intra-comptabele posten | ||||||||||
1 | Uitgaven ten laste van de begroting | 12.145.546 | 12.900.360 | 2 | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 1.339.952 | 1.338.560 | |||
3 | Liquide middelen | 54.184 | 56.028 | |||||||
4a | Rekening-courant RHB | 10.876.632 | 11.619.580 | |||||||
6 | Vorderingen buiten begrotingsverband | 86.792 | 84.652 | 7 | Schulden buiten begrotingsverband | 69.938 | 82.900 | |||
Subtotaal intra-comptabel | 12.286.522 | 13.041.040 | Subtotaal intra-comptabel | 12.286.522 | 13.041.040 | |||||
Extra-comptabele posten | ||||||||||
10 | Vorderingen | 37.322 | 14.664 | 10a | Tegenrekening vorderingen | 37.322 | 14.664 | |||
11a | Tegenrekening extra-comptabele schulden | 10 | 206 | 11 | Schulden | 10 | 206 | |||
12 | Voorschotten | 1.401.067 | 1.390.932 | 12a | Tegenrekening voorschotten | 1.401.067 | 1.390.932 | |||
13a | Tegenrekening garantieverplichtingen | 176.743 | 176.743 | 13 | Garantieverplichtingen | 176.743 | 176.743 | |||
14a | Tegenrekening andere verplichtingen | 1.384.694 | 768.252 | 14 | Andere verplichtingen | 1.384.694 | 768.252 | |||
15 | Deelnemingen | 22.070 | 22.070 | 15a | Tegenrekening deelnemingen | 22.070 | 22.070 | |||
Subtotaal extra-comptabel | 3.021.906 | 2.372.867 | Subtotaal extra-comptabel | 3.021.906 | 2.372.867 | |||||
Totaal | 15.308.428 | 15.413.907 | Totaal | 15.308.428 | 15.413.907 |
Inleiding
Algemeen
De saldibalans is een financiële staat waarop de standen van de intra- en extracomptabele rekeningen van de begroting van Buitenlandse Zaken worden verantwoord.
Het intracomptabele deel van de saldibalans geeft inzicht in de kasstromen. Het gaat hier voornamelijk om de uitgaven en ontvangsten van dienstjaar 2023, die nog met het Ministerie van Financiën moeten worden verrekend. Na goedkeuring van de Rijksrekening vindt de verrekening plaats. De tegenrekening van de uitgaven en ontvangsten is de post «Rijkshoofdboekhouding» (RHB), de rekening-courant tussen de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Financiën.
Onder het intracomptabele deel zijn alle liquide middelen van het Ministerie opgenomen (met uitzondering van de RHB-rekening van BHOS). De uitgaven en ontvangsten buiten begrotingsverband, die met derden zullen worden verrekend en niet ten laste of ten gunste van de begroting zijn gebracht, zijn verantwoord onder de intracomptabele vorderingen en schulden.
Het extracomptabele deel van de saldibalans geeft enerzijds inzicht in de standen van de uitstaande vorderingen en voorschotten die in het verleden tot kasstromen hebben geleid (ten laste van de begrotingen van BZ in voorgaande jaren). Anderzijds bevat dit deel van de saldibalans de post openstaande verplichtingen. Deze post geeft inzicht in de toekomstige kasstromen. Openstaande verplichtingen kunnen leiden tot uitgaven ten laste van begrotingen van volgende jaren. De extracomptabele rekeningen worden met behulp van diverse tegenrekeningen in evenwichtsverband geboekt.
Waarderingsgrondslagen
Uitgaven, ontvangsten, verplichtingen en mutaties op balansrekeningen in vreemde valuta worden gedurende het jaar met behulp van een vaste verrekenkoers (de corporate rate) omgerekend naar EUR. De corporate rate 2023 van de US Dollar (USD) was per 1 januari 2023 vastgesteld op 1 USD = 0,95 EUR. Voor 2024 is deze 0,925 EUR.
Alle ODA-ontvangsten (zowel op de BHOS als de BZ begroting) worden verantwoord op het artikel 5.21 ‘Ontvangsten OS’ van de BHOS begroting. Non-ODA ontvangsten worden waar van toepassing verantwoord op respectievelijk artikel 2.4 ‘Restituties programma’s op de BZ begroting dan wel op artikel 5.23 ‘Diverse ontvangsten non-ODA’ op de BHOS begroting.
De liquide middelen en extracomptabele balansrekeningen voor vorderingen, voorschotten, deelnemingen en openstaande verplichtingen worden per 31 december gewaardeerd tegen de corporate rate van het volgende boekjaar. De herwaardering die hieruit voortvloeit is verwerkt in de kas- en verplichtingenstroom van het afgelopen jaar.
Extracomptabele vorderingen zijn de per balansdatum bestaande rechten om geldmiddelen te ontvangen van een wederpartij die niet tot het Rijk behoort. Voor de geconditioneerde vorderingen geldt de nominale waarde. De deelnemingen zijn gewaardeerd op basis van het gestorte kapitaal. De overige in de saldibalans en de toelichting opgenomen bedragen zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Toelichting op de saldibalans per 31 december 2023
1 Uitgaven ten laste van de begroting
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Uitgaven ten laste van de begroting | 12.145.546 | 12.900.360 |
Onder deze post zijn de gerealiseerde uitgaven op de begroting van BZ in het jaar 2023 opgenomen. Splitsing van de uitgaven heeft plaatsgevonden op basis van de verdeling van de budgeteenheden per hoofdstuk. Na goedkeuring van de Slotwet door de Staten-Generaal wordt dit bedrag vereffend met het Ministerie van Financiën.
2 Ontvangsten ten gunste van de begroting
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Ontvangsten ten gunste van de begroting | 1.339.952 | 1.338.560 |
Onder deze post zijn de gerealiseerde ontvangsten in het jaar 2023 opgenomen. Splitsing van de ontvangsten heeft plaatsgevonden op basis van de verdeling van de budgeteenheden per hoofdstuk. Na goedkeuring van de slotwet door de Staten-Generaal wordt dit bedrag vereffend met het Ministerie van Financiën.
3 Liquide middelen
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Reguliere kassaldi | 2.343 | 2.860 |
Kas noodreserve Vertegenwoordigingen | 4.142 | 3.570 |
Banksaldi | 47.486 | 48.588 |
Kruisposten | 273 | 1.073 |
Betalingsopdrachten Vertegenwoordigingen | ‒ 60 | ‒ 63 |
Totaal | 54.184 | 56.028 |
De liquide middelen omvatten girale en chartale gelden, alsmede gelden onderweg en hebben betrekking op het Departement en de Vertegenwoor- digingen in het buitenland. Het treasury beleid is er, met betrekking tot de gelden van Hoofdstuk V van de Rijksbegroting, op gericht te komen tot een optimale beheersing van de geldomvang en een kostenminimalisatie ten aanzien van bankkosten en rentederving. Hierbij spelen aspecten als liquiditeitenbeheer, valutarisicobeheer, debiteuren- en crediteurenbeheer een grote rol.
Omdat de administratie en de liquide middelenstroom voor beide begrotingen via één administratief systeem verlopen, is er voor gekozen alle lopende rekeningen op te nemen op de balans van BZ en het saldo van de uitgaven met betrekking tot BHOS achteraf middels een intern verrekenstuk tussen de RHB-rekeningen van BZ en BHOS te verrekenen.
Uit oogpunt van een adequaat liquiditeitenbeheer wordt ernaar gestreefd de hoogte van de kassaldi en het aantal kasbetalingen te beperken. Naast de normale kassaldi worden op diverse Vertegenwoordigingen contanten in voorraad gehouden in verband met eventuele calamiteiten. Enkele Vertegenwoordigingen worden regelmatig voorzien van contanten, omdat giraal bankverkeer niet mogelijk is. Het merendeel van de kassaldi wordt in vreemde valuta aangehouden.
Het aanwezige banksaldo ontstaat merendeels door bankrekeningen die BZ aanhoudt in het buitenland in beheer bij de Nederlandse Vertegenwoordigingen.
Betalingsopdrachten Vertegenwoordigingen betreffen uitgegeven cheques die per 31 december nog niet zijn afgeschreven van de bankrekeningen van de Vertegenwoordigingen en de Kruisposten bevat onder andere uit Nederland overgemaakte gelden welke nog niet op lokale bankrekeningen zijn bijgeschreven per 31 december.
4a Rekening-courant RHB
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Rekening-courant RHB | 10.874.825 | 11.618.166 |
Te verrekenen tussen BuZa en BHOS | 1.807 | 1.414 |
Totaal | 10.876.632 | 11.619.580 |
Op de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het Ministerie van Financiën weergegeven. Het verschuldigde saldo op de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is in overeenstemming met de opgave van de RHB. Door de splitsing van de balans tussen BHOS en BZ is er een te verrekenen bedrag tussen de twee balansen noodzakelijk om evenwicht te creëren. Het te verrekenen bedrag ontstaat doordat er ná de verrekening van de maand december nog correcties plaatsvinden die invloed hebben op de verhouding BZ en BHOS. De verrekening van dit bedrag zal bij de RHB plaatsvinden met verrekenstukken in het komende jaar.
6 Vorderingen buiten begrotingsverband
Onder deze post zijn de vorderingen opgenomen, die zijn ontstaan als gevolg van uitgaven ten behoeve van derden.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
6.1 Ministeries | 12.140 | 10.708 |
6.2 Overige vorderingen | 11.523 | 8.857 |
6.3 ICC | 63.129 | 65.087 |
Totaal | 86.792 | 84.652 |
Het bedrag bij 6.3 ICC betreft de lening die verstrekt is ten behoeve van de nieuwbouw van het International Criminal Court. De vordering is een 2,5% annuiteitenlening met een looptijd tot en met 2046.
Specificatie x 1.000 EUR | Totaal | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 en ouder |
---|---|---|---|---|---|
Direct opeisbaar ministeries | 12.140 | 12.130 | 10 | 0 | 0 |
Direct opeisbaar overige vorderingen | 6.633 | 4.755 | 542 | 157 | 1.179 |
Totaal direct opeisbare vorderingen | 18.773 | 16.885 | 552 | 157 | 1.179 |
Op termijn opeisbare vorderingen | 67.962 | ||||
Geconditioneerde vorderingen | 57 | ||||
Totaal | 86.792 |
6.1 Ministeries
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 114 | 109 |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 115 | 86 |
Infrastructuur en Waterstaat | 411 | 1.596 |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 134 | 67 |
Economische Zaken en Klimaat | 5.804 | 4.466 |
Algemene Zaken | 25 | 2 |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 831 | 385 |
Financiën | 353 | 254 |
Defensie | 1.790 | 1.678 |
Justitie en Veiligheid | 2.563 | 2.065 |
Totaal | 12.140 | 10.708 |
6.2 Overige vorderingen
Deze categorie vorderingen heeft betrekking op derden zoals particulieren, bedrijven en dergelijke. Deze vorderingen ontstaan zowel op het departement als op de Vertegenwoordigingen in het buitenland.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Persoonlijke rekeningen | 512 | 445 |
In te vorderen externe debiteuren | 352 | 654 |
Te vorderen BTW (buitenland) | 4.951 | 3.398 |
Ter plaatse te verrekenen uitgaven buitenland | 4.833 | 3.373 |
Ingevorderd overige | 875 | 987 |
Totaal | 11.523 | 8.857 |
7 Schulden buiten begrotingsverband
Hieronder vallen schulden ontstaan door ontvangsten en inhoudingen die met derden verrekend zullen worden.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Nog af te dragen loonheffing en premies | 0 | 23 |
Af te lossen ICC-lening | 65.981 | 69.303 |
Ter plaatse te verrekenen | 701 | 459 |
Silent partnerships | 3.058 | 4.019 |
Diverse overige schulden | 198 | 9.096 |
Totaal | 69.938 | 82.900 |
Van het Ministerie van Financien is een lening ontvangen ter financiering van de nieuwbouw van het International Criminal Court. De lening wordt tot en met 2039 in de vorm van een 3,56% annuiteitenlening afgelost. Zie de toelichting bij 6.3 inzake de verstrekte lening aan het ICC.
Specificatie x 1.000 EUR | Totaal | 2023 | 2022 | 2021 en ouder |
---|---|---|---|---|
Intracomptabele schulden | 69.938 | 333 | 2.978 | 66.627 |
10 Vorderingen
Dit betreffen vorderingen die reeds ten laste van de begroting zijn gebracht en extracomptabel worden bewaakt. Deze vorderingen hebben vaak een langdurig karakter.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
(Huur) Waarborgsommen | 4.503 | 4.379 |
Buiteninvordering gestelde vorderingen | 4.846 | 2.201 |
Voorschot op ontslaguitkeringen | 610 | 435 |
Overige | 27.363 | 7.649 |
Totaal | 37.322 | 14.664 |
Specificatie x 1.000 EUR | Totaal | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 en ouder |
---|---|---|---|---|---|
Direct opeisbaar overige vorderingen | 32.209 | 31.923 | 24 | 109 | 153 |
Geconditioneerde vorderingen | 5.113 | ||||
Totaal | 37.322 |
11 Schulden
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Diverse extracomptabele schulden | 10 | 206 |
Totaal | 10 | 206 |
De extracomptabele schuld bestaat uit vooruit ontvangen gelden van het EU Raadsbudget voor de reisenvelop (inclusief een overheveling van het overschot van de vertaalenvelop). In het volgende jaar worden de gemaakte kosten gedeclareerd en het teveel ontvangen voorschot wordt, na accordering van de declaratie, teruggestort aan de EU.
12 Voorschotten
Dit betreffen nog openstaande voorschotten, waarvan de uitgaven reeds ten laste van de begroting zijn gebracht. Afwikkeling vindt plaats op basis van ontvangen verantwoordingen.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 |
---|---|---|
Voorschotten | 467.189 | 407.426 |
Voorschot Loyalis | 2.057 | 1.726 |
EU-afdracht onder voorbehoud | 919.952 | 979.605 |
Subtotaal | 1.389.198 | 1.388.757 |
Voorschotten RVO | 11.869 | 2.175 |
Voorschotten Invest | 0 | 0 |
Totaal | 1.401.067 | 1.390.932 |
Tot 31 december 2023 kent BZ een systeem van tussentijds verantwoorden van voorschotten op basis van monitoringsinformatie van de contractpartij. Deze monitoringsinformatie bestaat uit inhoudelijke en financiële jaarrapporten aangevuld met accountantsrapportages afhankelijk van de omvang van de activiteit. Per 1 januari 2024 heeft een systeemwijziging plaatsgevonden en komt het tussentijds verantwoorden te vervallen. Dit zal effect hebben op de omvang van de openstaande voorschotten en de ouderdom.
In de periode 2020 tot en met 2023 is een aantal EU-afdrachten aan de Europese Commissie onder voorbehoud gedaan. Een betaling onder voorbehoud houdt in dat Nederland het gevraagde bedrag afdraagt met een voorbehoud ten aanzien van de gegrondheid van het standpunt van de Commissie. Per 31 december 2023 bedraagt het totaal aan openstaande bedragen EUR 919,952 miljoen. Dit betreft een daling van per saldo EUR 59,653 mljoen ten opzichte van 31 december 2022.Voor een toelichting op mutaties die gedurende het jaar 2023 hebben plaatsgevonden wordt verwezen naar de Eerste Stand van zakenbrief Douane 2023, de Kamerbrief stand van zaken Douane december 2023 en de begrotingsstukken van het Ministerie van Financiën 2023.
Ouderdomsanalyse voorschotten (x 1.000 EUR) | 31 december 2023 | 31 december 2022 | |
---|---|---|---|
Verstrekt in 2016 en ouder | 29 | 29 | |
Verstrekt in 2017 | 258 | 2.718 | |
Verstrekt in 2018 | 8.506 | 11.047 | |
Verstrekt in 2019 | 6.414 | 14.028 | |
Verstrekt in 2020 | 664.920 | 682.552 | |
Verstrekt in 2021 | 286.338 | 349.326 | |
Verstrekt in 2022 | 247.320 | 331.232 | |
Verstrekt in 2023 | 187.282 | 0 | |
Totaal | 1.401.067 | 1.390.932 |
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 | |
---|---|---|---|
Openingsbalans | 1.388.757 | 1.238.617 | |
Bij: Verstrekte voorschotten | 275.378 | 335.014 | |
Af: Verantwoorde voorschotten | 268.799 | 200.496 | |
Af/Bij: Herwaardering naar nieuwe corporate rate | 6.138 | 15.622 | |
Eindbalans | 1.389.198 | 1.388.757 |
De voorschottenstand bestaat uit alle betalingen voor activiteiten waarover verantwoording moet plaatsvinden.
13 Garantieverplichtingen
Opbouw openstaande Garantieverplichtingen: | |||
---|---|---|---|
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 | |
Openingsbalans | 176.743 | ||
Bij: Aangegane verplichtingen | 0 | ||
Af: Tot betaling gekomen verplichtingen | 0 | ||
Af: Negatieve bijstellingen | 0 | ||
Eindbalans | 176.743 | 176.743 |
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 | |
Council of Europe Development Bank (CEB) | 176.743 | 176.743 |
De garantieverplichting die uitstaat bij de CEB betreft het niet volgestorte aandelenkapitaal. In 2023 is de waarde van de garantieverplichting niet gewijzigd.
14 Andere verplichtingen
Opbouw openstaande verplichtingen:
Opbouw openstaande verplichtingen: | |||
---|---|---|---|
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 | |
Openingsbalans | 768.252 | 775.232 | |
Bij: Correctie beginstand | 328.932 | 0 | |
Bij: Aangegane verplichtingen | 12.433.013 | 12.893.380 | |
Af: Tot betaling gekomen verplichtingen | 12.145.545 | 12.900.360 | |
Af: Negatieve bijstellingen | 0 | 0 | |
Bij: Correctie eindstand conversie | 42 | 0 | |
Eindbalans | 1.384.694 | 768.252 |
Er hebben geen omvangrijke negatieve bijstellingen op verplichtingen boven de EUR 30 miljoen uit voorgaande boekjaren plaatsgevonden in 2023.
Correctie beginstand
Voor de verantwoording van de verplichtingen in het jaarverslag voor artikel 7 (apparaat) heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in het verleden de zogenaamde «V=K methode» gebruikt, waarbij de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven. Soms werd ten onrechte gebruik gemaakt van deze methode. Vanaf dit jaarverslag is de stand van de verplichtingen in de administratie aangehouden zonder een algemene omzetting naar kasuitgaven. Hierdoor zullen de meerjarige verplichtingen van huren, onderhoud en externe inhuur worden meegenomen en is er een toename van de aangegane verplichtingenstand. Deze correctie van de beginstand betreft een verhoging van EUR 328 miljoen.
Correctie eindstand conversie
Per 1 januari 2024 is BuZa overgestapt op een nieuw financieel softwarepakket. Bij de conversie is geconstateerd dat de openstaande verplichtingenstand per 31 december 2023 in het nieuwe systeem afweek van het oude systeem, veroorzaakt door een aantal onjuiste mutaties in het oude systeem.
15 Deelnemingen
De post deelnemingen bestaat uit aandelen in internationale instellingen. Voor het niet volgestorte deel (callable capital) is een garantieverplichting verstrekt die onder 13. Garantieverplichtingen is opgenomen.
De deelneming kan als volgt gespecificeerd worden. De laatste kolom van het overzicht vermeldt de voting power ultimo 2023. Naast de omvang van de deelneming in aandelen kan dit percentage ook beinvloed zijn door bijvoorbeeld de omvang van de middelenaanvullingen.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2023 | 31 december 2022 | Voting power in % | |
Council of Europe Development Bank (CEB) | 22.070 | 22.070 | 3,564 |
In 2023 is de waarde van de deelneming niet gewijzigd. Zie ook bij Niet uit de saldibalans blijkende bestuurlijke verplichtingen.
Niet uit de saldibalans blijkende bestuurlijke verplichtingen:
Convenant Ministerie van Defensie
In 2021 is het convenant inzake de inzet van KMAR bij de beveiliging van Nederlandse Hoog Risico Vertegenwoordigingen van het Koninkrijk der Nederlanden in het Buitenland, vernieuwd. Jaarlijks vindt een voortgangsoverleg plaats, in 2024 vindt een schriftelijke evaluatie plaats. De kosten voor de periode tot en met 2025 worden geraamd op EUR 25,2 miljoen per jaar. Op begrotingsniveau wordt dit verrekend met het Ministerie van Defensie.
Kapitaalverhoging Ontwikkelingsbank Raad van Europa
De Ontwikkelingsbank van de Raad van Europa (CEB) heeft in 2023 een kapitaalverhoging in gang gezet, welke op 31 december 2023 nog niet aan de vereiste drempelwaarde voldeed. Nederland heeft in 2023 toegezegd om deel te nemen aan deze kapitaalverhoging en heeft ook een deel betaald (eur 21,8 mln) en is opgenomen onder de Overige Vorderingen. Het nog niet volgestorte deel van de verhoging bedraagt eur 110,7 mln en wordt opgenomen als een niet uit de balans blijkende verplichting. De kapitaalverhoging treedt 29 februari 2024 in werking waarna de vordering komt te vervallen de verplichting voor het garantiekapitaal zal worden opgenomen.
Niet uit de saldibalans blijkende financiële risico's voortkomend uit lopende juridische procedures
Op dit moment zijn op het beleidsterrein van Buitenlandse Zaken geen rechtszaken aanhangig bij het ministerie van Buitenlandse Zaken met een substantieel geclaimd bedrag van EUR 25 miljoen of hoger.