Het KNMI adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s op het gebied van weer, klimaat en seismologie terug te dringen en schade en letsel te beperken. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen, zet deze om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.
Samenvatting budgettaire gevolgen van beleid
In onderstaande tabel is een samenvatting opgenomen van de totale verplichtingen, uitgaven en ontvangsten van dit artikel. De onderverdeling naar de financiële instrumenten is opgenomen in de totaal tabel van de budgettaire gevolgen van beleid.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | |
Verplichtingen | 55.852 | 58.826 | 62.349 | 66.940 | 76.609 | 70.402 | 6.207 |
Uitgaven | 55.242 | 57.346 | 63.434 | 68.203 | 75.414 | 69.462 | 5.952 |
Uitgaven onderverdeeld per artikelonderdeel | |||||||
1 Meteorologie en seismologie | 33.607 | 36.148 | 46.387 | 47.317 | 52.237 | 47.575 | 4.662 |
2 Aardobservatie | 21.635 | 21.198 | 17.047 | 20.886 | 23.177 | 21.887 | 1.290 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In onderstaande tabel is een overzicht en toelichting opgenomen op de rol en verantwoordelijkheid van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat bij Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie. Voor een nadere toelichting op de verschillende typologieën stimuleren, regisseren, financieren en (doen) uitvoeren wordt verwezen naar de leeswijzer.
De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet taken meteorologie en seismologie (Wtms). De Minister heeft deze taken belegd bij het agentschap KNMI. Het gaat om de volgende taken:
Rol | Toelichting |
---|---|
(doen) uitvoeren | De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet taken meteorologie en seismologie (Wtms). De Minister heeft deze taken belegd bij het agentschap KNMI. De rol ‘(doen) uitvoeren’ heeft betrekking op de volgende taken:–het kosteloos verstrekken van algemene weerberichten omtrent de toestand van het huidige weer en het te verwachten weer;–waarschuwingen aan het algemeen publiek bij verwacht of werkelijk gevaarlijk of maatschappij-ontwrichtend weer of waarschuwingen bij calamiteiten waarbij het weer een belangrijke rol speelt;–het onverwijld informeren van het algemeen publiek bij een significante bodembeweging door geofysische bronnen of vulkanische activiteit;–het kosteloos ondersteunen van bestuursorganen in gedefinieerde gevallen.–het voortbrengen of verzamelen van meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens in het kader van de uitvoering van de taken zoals opgenomen in de Wet taken meteorologie en seismologie;–het beheer en onderhoud van de voor de uitvoering van zijn taken noodzakelijke technische infrastructuur;–het overeenkomstig ministeriële regeling desgevraagd ondersteunen van bestuursorganen, de rechterlijke organisatie, overheidsbedrijven of openbare lichamen op het terrein van meteorologie, seismologie of andere geofysische terreinen bij de uitvoering van aan hen bij of krachtens wet opgedragen taken;–onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkeling met betrekking tot meteorologie, seismologie en andere geofysische terreinen;–meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens of het onderzoek, bedoeld in onderdeel h, op verzoek van internationale organisaties voortbrengen, verzamelen of beschikbaar stellen;–het voor hergebruik als bedoeld in de Wet hergebruik van overheidsinformatie, zonder dat daartoe een verzoek is gedaan op grond van die wet, beschikbaar stellen van meteorologische, seismologische en andere geofysische gegevens of onderzoeksresultaten, of de opzet daarvan, voor zover intellectuele eigendomsrechten van anderen dat niet beperken, waarbij er op basis van een overeenkomst aanvullende dienstverlening kan worden verleend;–internationale samenwerking op het gebied van meteorologie en seismologie en andere geofysische terreinen; en–het verlenen van meteorologische diensten voor de luchtvaartnavigatie. |
Onderstaand zijn de indicatoren en kengetallen opgenomen die verbonden zijn met de doelstelling van dit beleidsartikel. Scores op indicatoren kunnen aanleiding zijn om beleid bij te sturen.
Naar aanleiding van de beleidsdoorlichting in 2019 van artikel 23 zijn de beleidsindicatoren op het artikel herzien. Vanaf 2022 (rapportagejaar 2021) rapporteert het KNMI op basis van onderstaande indicatoren voor doeltreffendheid van de beleidsdoelstelling. Hiernaast zijn in de agentschapsparagraaf van het KNMI doelmatigheidsindicatoren opgenomen.
Indicator | Streefwaarde/norm | 2022 | Resultaten 2023 |
---|---|---|---|
1. Algemene klanttevredenheid: | |||
a. Rapportcijfer voor kwaliteit van ontvangen producten/diensten (1) | Overall cijfer ≥ 7,0 | 7,5 | 8,0 |
b. Rapportcijfer voor communicatie over producten/diensten. (1) | Overall cijfer ≥ 7,0 | 7,2 | 7,8 |
2. Weer: | |||
a. Beschikbaarheid en frequentie van de dagelijkse weersverwachtingen. | 3x p/d, 365 dagen p/j | Beschikbaarheid 365 dagen ≥ 3 | Beschikbaarheid 365 dagen ≥ 3 |
Max. 1 x per jaar >8 uur oud | 0 | 0 | |
b. % correct uitgegeven weerswaarschuwingen (codes oranje en rood). | ≥ 60% | ||
i. Het % uitgegeven codes oranje waarbij de bijbehorende meteorologische criteria daadwerkelijk zijn gehaald. | ≥ 60% | 86% | 67% |
ii. Het aantal gemiste waarschuwingen voor code oranje als percentage van het totaal aantal weersituaties die voldeden aan criteria voor code oranje | ≥ 15% | 0% | 11% |
iii. Het percentage van het algemeen publiek dat het weeralarm (code rood) als passend heeft ervaren. | ≥ 70% | n.v.t. | 88% |
c. % van het algemeen publiek dat wordt bereikt met weerwaarschuwingen, te onderzoeken via het imago onderzoek. | ≥ 80% | 88% | 94% |
d. % van het algemeen publiek dat gedrag aanpast na een weerwaarschuwing (code oranje of rood), te onderzoeken via het imago onderzoek | ≥ 65% | 44% | 49% |
3. Klimaat: | |||
a. Beschikbaarheid klimaatbericht KNMI. | Gemiddeld 1x per week | 1,5 | 1,3 |
b. Klanttevredenheid (rapportcijfer) onder gebruikers klimaatproducten KNMI (1) | Overall cijfer ≥ 7,0 | 7,1 | 8,3 |
4. Seismologie: | |||
a. Publicatie bevingen in Nederland met magnitude ≥ 4,5 | ≥ 98% | n.v.t. | 100% |
b. Publicatie bevingen in Groningen met magnitude ≥ 2 | ≥ 98% | 100% | 100% |
c. Percentage burgers dat KNMI op seismologisch gebied als betrouwbaar beschouwt, te onderzoeken via het imago onderzoek. | ≥ 75% | 78% | 84% |
d. Klanttevredenheid (rapportcijfer) onder gebruikers seismologische producten KNMI. (1) | Overall cijfer ≥ 7,0 | 6,5 | 7,0 |
5. Data beschikbaarheid: | |||
a. Beschikbaarheid van en data m.b.t weer en klimaat | ≥ 98,5% | 99,54% | 99,67% |
b. Beschikbaarheid van data m.b.t. seismologie | 80%-90% | 91,70% | 91,70% |
6. Luchtvaart meteorologische dienstverlening: | |||
a. Rapportcijfer voor kwaliteit van ontvangen producten/diensten (1) | Overall cijfer ≥ 7,0 | 9,9 | 8,0 |
b. Rapportcijfer voor communicatie over producten/diensten (1) | Overall cijfer ≥ 7,0 | 7,6 | 7,8 |
7. Wetenschappelijk onderzoek | |||
a. Aantal wetenschappelijke publicaties | ≥ 65 per jaar | 139 | 138 |
Toelichting
1. Algemene klanttevredenheid:
Deze indicator is een maatstaf voor de kwaliteit van dienstverlening van het KNMI aan haar directe afnemers, zowel aan betalende klanten als gebruikers van publiek-beschikbare data (extranet). De score volgt uit het klantbelevingsonderzoek dat ieder jaar wordt afgenomen onder (professionele) gebruikers van KNMI producten en data. Bij klanttevredenheid wordt zowel gekeken naar productinhoudelijke als communicatieve aspecten. Het KNMI streeft naar een overall klanttevredenheidscijfer van ≥7,0. Dit is in 2023 wederom gerealiseerd.
2. Weer
Over het weer brengt het KNMI actuele verwachtingen uit. Belangrijk is dat er ten hoogste 8 uur tussen twee opeenvolgende weerberichten zit. Vanaf 2022 geldt een indicator van max. 1 x per jaar >8 uur oud, voor dagelijkse weerverwachtingen.
Weerwaarschuwingen worden uitgegeven op basis van de weersomstandigheden en zijn daarom niet genormeerd in aantal. De correctheid van de uitgegeven weerwaarschuwingen code oranje en rood wordt jaarlijks geëvalueerd. Voor 2023 waren 6 van de 9 uitgegeven codes correct (criteria gehaald). Er wordt ook geëvalueerd welke zijn gemist. Na analyse blijkt 1 code oranje te zijn gemist van de 9 weersituaties die achteraf voldeden aan de criteria voor code oranje.
Voor het realiseren van de beleidsdoelstelling is van belang in hoeverre waarschuwingen burgers bereiken en in hoeverre dit leidt tot gedragsaanpassing. Het onderzoek dat hiervoor in 2023 is benut zijn de flitspeilingen die 4x (van in totaal 8 uitgegeven codes) zijn uitgevoerd na de uitgifte van code rood (1x) en code oranje (3x). De score van 94% voor het bereiken van burgers zit boven de norm van ≥ 80%. De score van 49% van het algemeen publiek dat gedrag aanpast na een weerwaarschuwing zit onder de norm van ≥ 65%. De voornaamste reden om het gedrag niet aan te passen is dat men toch al geen plannen had om naar buiten te gaan. Twee derde ondervond geen hinder of schade door het weer. Bij de code rood paste 62% wel het gedrag aan.
3. Klimaat
Het KNMI informeert het algemeen publiek gemiddeld wekelijks ten aanzien van het klimaat met een klimaatbericht. Meestal is dat naar aanleiding van een gebeurtenis. In 2023 zijn 69 klimaatberichten gemaakt, dat komt neer op gemiddeld 1,3 per week.
Daarnaast wordt de klanttevredenheid van de gebruikers van klimaat-gerelateerde producten gemeten bij het klantbelevingsonderzoek. Het KNMI kreeg in 2023 een klanttevredenheidscijfer van 8,3 en zit daarmee ruim boven de norm.
4. Seismologie
Voor seismologie informeert het KNMI het algemeen publiek over elke aardbeving in Nederland met een magnitude van 3,0 of hoger (wettelijk verplicht is 4,5). Het uitgebreidere seismologische meetnetwerk in Groningen stelt het KNMI in staat om voor dit gebied ook alle aardbevingen met een magnitude van 1,5 procent of hoger (wettelijk verplicht is 2,0) waar te nemen en het publiek te informeren. Dit is in 2023 gerealiseerd.
Ten aanzien van de kwaliteit van dienstverlening en berichtgeving wordt gekeken naar de geloofwaardigheid onder burgers (imago-onderzoek) en de klanttevredenheid van de professionele gebruikers van seismologische data (klantbelevingsonderzoek).
Met een score van 84% in 2023 is de norm gerealiseerd van het percentage burgers dat KNMI op seismologisch gebied als betrouwbaar beschouwt.
Het KNMI kreeg in 2023 een klanttevredenheidscijfer van 7,0 onder gebruikers seismologische producten en zit daarmee op de norm.
5. Data beschikbaarheid
Deze streefwaarde/norm betreft de beschikbaarheid van data in het licht van de beleidsdoelstelling. Het KNMI streeft naar een beschikbaarheid van data voor weer en klimaat, van ≥ 98,5% over het hele jaar. Met een score van 99,67% is dit gerealiseerd in 2023.
De beschikbaarheid van seismologische data moet voldoende zijn om het publiek volledig en onverwijld te informeren over aardbevingen. Het meetnetwerk is ontworpen naar gelang de magnitude die minimaal moet worden gemeten en dat is niet voor heel Nederland hetzelfde. Daarnaast geldt dat door de redundantie in het meetnetwerk, de hoeveelheid data groot is en ook bij het uitvallen van één of meer onderdelen van het meetnetwerk alle aardbevingen worden geregistreerd. Dit is vertaald naar een indicator die de gemiddelde beschikbaarheid van bruikbare data uit alle instrumenten in het veld weergeeft. Dit leidt tot een streefwaarde van databeschikbaarheid seismologie van 80% of hoger. Dit is met een score van 91,70% gerealiseerd in 2023, ook al hebben werkzaamheden aan de netwerkinfrastructuur in de maanden november en december tot uitval van data uit de radiosonde geleid.
6. Luchtvaart meteorologische dienstverlening
Luchtvaart meteorologische dienstverlening is een aparte categorie wettelijke taken van het KNMI. Daarom wordt de klanttevredenheid van de luchtvaartsector apart als indicator er uitgelicht. Het KNMI streeft naar een klanttevredenheidscijfer van ≥7,0. Voor zowel de kwaliteit van de producten als de communicatie is de norm met scores van respectievelijk 8,0 en 7,8 gerealiseerd in 2023.
7. Wetenschappelijk onderzoek
Het KNMI realiseert minimaal 65 peer reviewed wetenschappelijke publicaties per jaar. Wetenschappelijk onderzoek is geen kwantitatief doel op zich, maar ondersteunend aan de taken en de beleidsdoelstelling van het KNMI. Een minimum aantal peer reviewed publicaties is een indicator van de wetenschappelijke toets die het KNMI werk heeft doorstaan. In 2023 zijn 138 peer reviewed publicaties gerealiseerd, ruim boven de norm.
Onderstaand wordt ingegaan op de beleidsconclusies van artikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie.
Klimaatscenario's
In 2023 presenteerde het KNMI de klimaatscenario’s’23. Deze klimaatscenario’s zijn opgesteld zowel voor Europees Nederland, als ook voor Caribisch Nederland. De scenario’s laten zien dat de temperatuur blijft toenemen en de zeespiegel blijft stijgen, maar ook dat extremen vaker voorkomen en heviger zijn, zoals hittegolven, extreme buien en droogte. De grootte van die toename hangt vooral af van de uitstoot van broeikasgassen. Ook op de BES eilanden wordt het warmer en stijgt het zeespiegel, met bovendien voor Sint Eustatius en Saba vaker zware orkanen met veel regen. De scenario’s zijn in Nederland en ook op de BES-eilanden gepresenteerd en besproken met gebruikers die zich moeten aanpassen en voorbereiden op een grilliger klimaat.
Early Warning Centre
Het KNMI werkt in 2023, evenals voorgaande jaren, aan de ontwikkeling van het Early Warning Centre, conform de ambities uit het Meerjarig Strategisch Plan (MSP2025), om tijdiger en gericht te kunnen waarschuwen voor het grilliger wordende weer en klimaat. Resultaten van het Early Warning Centre worden steeds meer zichtbaar, in 2023 betreft dat bijvoorbeeld de toevoeging van impact en handelingsperspectief bij weerwaarschuwingen («wat kan ik verwachten, wat kan ik doen»). Middels flitspeilingen onder het publiek is onderzocht dat men dit begrijpt en nuttig vindt. De samenwerking en afstemming met veiligheidsregio’s en waterschappen wordt in pilots verkend.
Aardgaswinning Groningen
In 2023 presenteerde de parlementaire enquête commissie aardgaswinning Groningen zijn resultaten. Het KNMI neemt de conclusies over de rol van kennisinstellingen zeer ter harte en trekt hier lessen uit, waaronder het belang van het duiden van onzekerheden in het onderzoek en het belang van vroegtijdig monitoren (voor seismologie, maar uiteraard ook voor weer en klimaat). Er is in 2023 groen licht gekomen voor uitbreiding van het meetnet voor geothermie voor het monitoren van mogelijke seismische effecten.
High Performance Computer
De nieuwe supercomputer van UWC West – het samenwerkingsverband tussen het KNMI en onze Deense (DMI), Ierse (Met Éireann) en IJslandse (IMO) collega’s – is in 2023, met enige vertraging, in gebruik genomen. Hiermee kunnen tot tien keer meer data in modellen worden doorgerekend, waardoor weerverwachtingen verder zullen verbeteren. Deze High Performance Computer werkt volledig op duurzame energie.
Aardbevingen, weeralarm en -waarschuwingen
Aardbevingen
In 2023 zijn er in Nederland 62 aardbevingen opgetreden. Het aantal geïnduceerde aardbevingen was 50 en het aantal natuurlijke aardbevingen bedroeg 12. In het Groningenveld vonden de meeste geïnduceerde aardbevingen plaats, 43 in totaal. Bij Ekehaar (provincie Drenthe) vond in 2023 de zwaarste geïnduceerde beving plaats met een magnitude van 2,2. Geïnduceerde aardbevingen zijn het gevolg van menselijk handelen. Het betreft hier veelal de gaswinning. Er waren 9 aardbevingen met een magnitude van boven de 1,5 in Groningen. Een daling ten opzichte van de laatste jaren; in 2022 en 2021 waren het er 12. Bij Zijldijk vond op 12 april 2023 een aardbeving met magnitude 2,1 plaats, dit was de zwaarste beving in het Groningenveld.
Luchtvaartmeteorologie
Er zijn voor 2023 geen bijzonderheden. De luchtvaart meteorologische dienstverlening door het KNMI wordt uitgevoerd conform afspraken met de Europese organisatie Eurocontrol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), op grond van de Wet Luchtvaart en conform Europese richtlijnen. Voor de BES eilanden voert het KNMI deze dienstverlening uit conform de Regeling luchtvaart meteorologische inlichtingen BES 2010.
Code Rood
In 2023 is er 1x Code Rood (Weeralarm) uitgegeven door het KNMI voor zeer zware windstoten in Noord-Holland, Flevoland, Friesland en het IJsselmeergebied. Het ging om zomerstorm Poly, die op de zevende plaats staat van zwaarste zomerstormen sinds 1970. In Zuid-Holland, Groningen, Drenthe en Overijssel gold code oranje en in de rest van het land code geel.
Code Oranje
In 2023 is er door het KNMI negen maal een code oranje uitgegeven: Vier maal voor zware regen en/of onweersbuien, vier maal voor gladheid door ijzel en eenmaal voor storm Ciarán.
Code Rood (weeralarm) | ||
Datum | Reden | Regio's |
5-jul | Zeer zware windstoten door zomerstorm Poly | Noord-Holland, Flevoland, Friesland en het IJsselmeergebied |
Code Oranje (weerwaarschuwing) | ||
Datum | Reden | Regio's |
20-jan | Gladheid door sneeuw | Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg |
26-jan | Gladheid door ijzel | Gelderland, Noord-Brabant, en Limburg |
8-maa | Gladheid door sneeuw | Noord-Brabant en Limburg |
20-mei | Zware regen- en onweersbuien | Limburg |
20-jun | Zware onweersbuien | Hele land |
22-jun | Zware regen | Limburg |
5-jul | Zeer zware windstoten door zomerstorm Poly | Zuid-Holland, Groningen, Drenthe en Overijssel |
9-jul | Stevige onweersbuien met grote hagel en zware windstoten | Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg |
2-nov | Zeer zware windstoten door storm Ciarán | Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, het IJsselmeer en het westen van het Waddengebied |
2-dec | Gladheid door ijzel | Noord-Holland en Zuid-Holland |
Bron: KNMI 2023
KNMI Online
In totaal is de website van het KNMI (www.knmi.nl) in 2023 42 miljoen keer bezocht, 3,5 miljoen bezoeken per maand. De grootste piek in het aantal bezoekers lag op 2 november. Die dag werd code oranje afgegeven voor storm Ciarán en dat bracht 621.000 bezoeken naar de website. Het best gelezen nieuwsbericht van 2023 is het klimaatbericht Komt Koning Winter nog langs? (21 februari).
KNMI is actief op X (128.600 volgers), Instagram (7800 volgers), LinkedIn (13.800 volgers) en YouTube. Alle kanalen laten een gestage stijging van het aantal volgers zien.
Evaluaties en audits
Evaluatie Wtms
In het AO Leefomgeving van 17 mei 2023 zijn de beleidsvoornemens naar aanleiding van de evaluatie Wtms (Kamerstuk 2022D-41863) besproken. Dit betreft onder meer het voornemen om pro-actief contact met waterschappen en veiligheidsregio’s mogelijk te maken, zodat de publieke veiligheid optimaal kan worden geborgd.
Agentschapsdoorlichting
In 2023 heeft de periodieke doorlichting van het agentschap KNMI plaatsgevonden. Dit is een wettelijke verplichting op grond van de Regeling Agentschappen. De nadruk lag op outputbekostiging en doelmatigheidsontwikkeling.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Verplichtingen | 55.852 | 58.826 | 62.349 | 66.940 | 76.609 | 70.402 | 6.207 | 1 |
Uitgaven | 55.242 | 57.346 | 63.434 | 68.203 | 75.414 | 69.462 | 5.952 | |
1 Meteorologie en seismologie | 33.607 | 36.148 | 46.387 | 47.317 | 52.237 | 47.575 | 4.662 | |
Bijdrage aan agentschappen | 33.607 | 36.148 | 46.387 | 43.673 | 48.277 | 43.485 | 4.792 | 2 |
Waarvan Bijdragen aan agentschap KNMI | 32.763 | 35.282 | 41.136 | 43.673 | 48.277 | 43.485 | 4.792 | |
Meteorologie | 31.490 | 33.229 | 39.039 | 41.792 | 46.564 | 41.863 | 4.701 | |
Seismologie | 1.273 | 1.010 | 1.033 | 962 | 1.016 | 963 | 53 | |
Caribisch Nederland | 0 | 1.043 | 1.064 | 919 | 697 | 659 | 38 | |
Bijdragen aan internationale organisaties | 844 | 866 | 5.251 | 3.644 | 3.960 | 4.090 | ‒ 130 | |
Contributie ECMWF (HGIS) | 0 | 0 | 4.408 | 2.754 | 3.033 | 3.150 | ‒ 117 | |
Contributie aan WMO (HGIS) | 844 | 866 | 843 | 854 | 900 | 905 | ‒ 5 | |
Overige bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 36 | 27 | 35 | ‒ 8 | |
2 Aardobservatie | 21.635 | 21.198 | 17.047 | 20.886 | 23.177 | 21.887 | 1.290 | |
Bijdragen aan agentschappen | 21.635 | 21.198 | 17.047 | 20.886 | 23.177 | 21.887 | 1.290 | |
Bijdragen aan agentschap KNMI | 21.635 | 21.198 | 17.047 | 20.886 | 23.177 | 21.887 | 1.290 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en ontvangsten een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De hogere verplichtingen van € 6,2 miljoen zijn veroorzaakt door toevoegingen in het kader van de loon- en prijsbijstelling (€ 4,0 miljoen), Versterken life cycle management en vergroting leveringszekerheid Informatiehuishouding (CIO) (€ 0,9 miljoen), Parlementaire Ondervraging Kinderopvangtoeslag (€ 0,9 miljoen), overboeking van het ministerie van EZK voor Space Weather (€ 0,4 miljoen), overboeking naar RWS voor diensten met betrekking tot Werving en selectie personeel (- € 0,3 miljoen), hogere contributie WMO door gestegen koers van de Zwitserse frank (€ 0,2 miljoen) en een paar kleinere posten (€ 0,1 miljoen).
2. De hogere uitgaven van € 4,8 miljoen zijn veroorzaakt door toevoegingen in het kader van de loon- en prijsbijstelling (€ 2,7 miljoen), Versterken life cycle management en vergroting leveringszekerheid Informatiehuishouding (CIO) (€ 0,9 miljoen), Parlementaire Ondervraging Kinderopvangtoeslag (€ 0,9 miljoen), overboeking van het ministerie van EZK voor Space Weather (€ 0,4 miljoen), overboeking naar RWS voor diensten met betrekking tot Werving en selectie personeel (- € 0,3 miljoen) en een paar kleinere posten (€ 0,2 miljoen).
Onderstaand is per artikelonderdeel, zoals opgenomen in de budgettaire tabel, voor de financiële instrumenten zoveel mogelijk aangegeven waarvoor de financiële overdracht in het jaar 2023 is aangewend.
1. Meteorologie en seismologie (€ 52,2 miljoen)
De volgende financiële instrumenten zijn ingezet:
1. Bijdragen aan agentschappen (€ 48,3 miljoen)
• KNMI Meteorologie (46,6 miljoen)
Reguliere uitgifte van een algemeen weerbericht en van waarschuwingen voor gevaarlijk weer (code geel, code oranje en weeralarm);
• Ter beschikkingstelling van de meteorologische basisdata van het nationale meteorologische meetnet en de nationale meteorologische modelinfrastructuur, op basis van een open databeleid;
• Ter beschikkingstelling van data, informatie en kennis over het huidige klimaat;
• Het leveren van projecties over het toekomstige klimaat (klimaatscenario’s);
• Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de meteorologie;
• Internationale vertegenwoordigingen op het gebied van de meteorologie (met name WMO, EUMETSAT en ECMWF);
• Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij over weer en klimaat.
• KNMI Seismologie (1,0 miljoen)
• Continue monitoring van natuurlijke en geïnduceerde seismiciteit in Nederland;
• Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de seismologie;
• Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij op het gebied van aardbevingen en tsunami’s;
• Verrichten van waarnemingen en onderzoek ten behoeve van het Nationaal Data Centre (NDC) voor de CBTBO.
• KNMI Caribisch Nederland (0,7 miljoen)
• Reguliere uitgifte van een algemeen weerbericht en van waarschuwingen voor gevaarlijk weer
• Dienstverlening voor de luchtvaart voor luchthaven Flamingo Airport (Bonaire International Airport)
• Ter beschikkingstelling van de meteorologische basisdata van het nationale meteorologische meetnet en de nationale meteorologische modelinfrastructuur, op basis van een open databeleid;
• Ter beschikkingstelling van data, informatie en kennis over het huidige klimaat;
• Het leveren van projecties over het toekomstige klimaat (klimaatscenario’s);
• Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek op het gebied van de meteorologie;
• Internationale vertegenwoordigingen op het gebied van de meteorologie (met name WMO, EUMETSAT en ECMWF);
• Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij over weer en klimaat;
• Continue monitoring van natuurlijke en geïnduceerde seismiciteit in Nederland;
• Verrichten van strategisch en toegepast onderzoek en het geven van beleidsadviezen op het gebied van de seismologie;
• Beantwoorden van vragen vanuit de maatschappij op het gebied van aardbevingen en tsunami’s;
• Verrichten van waarnemingen en onderzoek ten behoeve van het Nationaal Data Centre (NDC) voor de CBTBO.
27. Bijdragen aan (inter)nationale organisaties (€ 4,0 miljoen). De beschikbare middelen worden gebruikt om de Nederlandse contributies aan de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) en het European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) te voldoen. Deelname aan de activiteiten van de WMO en het ECMWF wordt gefinancierd uit HGIS.
• WMO (€ 0,9 miljoen). De WMO is de overkoepelende gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties op het gebied van weer, klimaat en water. De WMO is van groot belang voor internationale samenwerking op meteorologisch gebied, de uitwisseling van meteorologische gegevens en producten en het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van weer en klimaat. Ook de ontwikkeling van Early Warning for all vindt plaats in WMO-kader.
• ECMWF (€ 3,0 miljoen). Het Europees Centrum voor Weersverwachtingen op de Middellange Termijn (ECMWF), gevestigd in Reading, UK, is een intergouvernementele organisatie van 22 Europese lidstaten, waaronder Nederland. Het ECMWF ontwikkelt en onderhoudt numerieke globale weermodellen voor middellange en lange termijn weersverwachtingen. De operationele numerieke weersverwachtingen van het ECMWF worden 24/7 verspreid aan afnemers binnen de lidstaten. Ook stelt het ECMWF computer rekencapaciteit beschikbaar aan de lidstaten.
2. Aardobservatie (€ 23,2 miljoen)
Het volgende financiële instrument is ingezet:
1. Bijdragen aan agentschappen (€ 23,2 miljoen)
Het verzorgen van de waarnemingen vanuit polaire en geostationaire weersatellieten wordt in Europees verband uitgevoerd door EUMETSAT, een intergouvernementele organisatie van 30 lidstaten. Deze operationele satellieten leveren informatie die onontbeerlijk is voor het monitoren van weer en klimaat. Het KNMI vertegenwoordigt Nederland bij EUMETSAT. Het budget van EUMETSAT en daarmee ook de contributie aan EUMETSAT wordt jaarlijks in de EUMETSAT-Council vastgesteld.
De begroting volgt in grote lijnen de begroting van EUMETSAT. De contributies van lidstaten aan EUMETSAT zijn mede afhankelijk van de kosten voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie satellieten. Dergelijke programma’s kunnen soms vertraagd worden, zoals door een technisch probleem bij de ontwikkeling. Dit leidt tot een verschuiving van kosten naar latere jaren en soms ook een reductie van de contributie in het daaropvolgende jaar.