A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
I. De departementale begroting
De verwerking in de begroting 2006 van de nieuwe organisatie heeft eveneens gevolgen voor de uitvoering van de begroting 2005. De in de begroting 2006 verwerkte taakstellingen, maatregelen en herschikkingen op het gebied van exploitatie en investeringen hebben voor een belangrijk deel ook invloed op de uitvoering van 2005. De herschikking van budgetten voor exploitatie en investeringen is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutaties wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten ook voor het jaar 2005 al voor een deel bereikt.
Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2005 een bedrag van € 28,865 miljoen aan de begroting voor 2005 wordt onttrokken en dat het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2005 met een bedrag van € 34,410 miljoen wordt verhoogd. Met de mutaties uit de eerste suppletore wet 2005 leidt dit tot een uitgavenbudget van € 7 772,332 miljoen voor Defensie en een ontvangstbudget van € 430,984 miljoen. Het bedrag voor de in 2005 aan te gane verplichtingen wordt verhoogd met € 5,719 miljoen tot € 7 646,668 miljoen.
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Een belangrijke mutatie van – € 60,138 miljoen betreft de verlaging van de raming voor militaire pensioenen en uitkeringen. Aanleiding hiertoe is het ontmoedigingsbeleid van het kabinet om de instroom in VUT- en prepensioenregelingen vanaf 1 januari 2006 te beperken. De bestaande fiscale faciliteit wordt hiermee beëindigd. De begrote uitgaven voor het militair prepensioen, voor zover niet-relevant, komen hierdoor te vervallen. Daarnaast vindt een afdracht door de baten-lastendiensten aan het moeder-departement plaats van € 30,581 miljoen. Deze afdracht is conform de vermogensregeling voor dergelijke diensten, waarin vastgelegd is dat het meerdere van het eigen vermogen dat uitkomt boven de 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaar, aan het moederdepartement moet worden uitgekeerd.
Bij de defensieonderdelen worden de nieuwe mutaties naar aard en oorzaak opgenomen in de tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleids-matige mutaties die conform de regelgeving zijn toegelicht, zullen ook omvangrijke autonome mutaties worden toegelicht.
Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Om inzicht te krijgen in de aan de diverse crisisbeheersingsoperaties ten grondslag liggende afspraken over taken en de voor die taken ingezette middelen wordt verwezen naar de regelmatig geactualiseerde web-site van het ministerie van Defensie, www.mindef.nl, indexpagina «operaties».
Bij de diensten die een baten-lastenstelsel voeren, worden geen wijzigingen voorzien die aanleiding geven tot het opstellen van een tweede suppletore begroting.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2005, met € 28,865 miljoen te verlagen, respectievelijk € 34,410 miljoen te verhogen.
De mutaties die tot deze bijstellingen leiden worden in de Najaarsnota 2005 (Kamerstukken II, 2005–2006, ......., nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de uitgaven- en ontvangstenniveaus is als volgt te specificeren:
Stand begroting in de Voorjaarsnota 2005 € 7 801,197 miljoen
1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2005 € – 59,063 miljoen
2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2005 € 30,198 miljoen
Niveau begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2005 € 7 772,332 miljoen
Stand begroting in de Voorjaarsnota 2005 € 396,574 miljoen
1. Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2005 nihil
2. Nadere wijzigingsvoorstellen 2005 € 34,410 miljoen
Niveau begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2005 € 430,984 miljoen
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De mutaties in deze suppletore begroting blijken uit de hierna opgenomen tabel en leiden tot de stand van deze tweede suppletore begroting. Het betreft hier vooral autonome mutaties.
In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de uitgaven voor de onderscheiden (beleids)artikelen gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | UCBO | Civiel | IS | OK | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW) | 1 007,7 | 1 793,1 | 1 106,1 | 345,2 | 195,0 | 35,1 | 211,4 | 1 389,8 | 1,4 | 127,3 | 1 461,0 | 7 673,1 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005 | – 30,3 | – 62,5 | – 18,2 | 2,4 | 27,8 | – 8,9 | 11,0 | 36,9 | 0,3 | 196,2 | 26,7 | 128,1 |
Niveau Voorjaarsnota tevens eerste suppletoor 2005 | 977,4 | 1 730,6 | 1 087,9 | 347,6 | 222,8 | 26,2 | 222,4 | 1 426,7 | 1,7 | 323,5 | 1 434,3 | 7 801,2 |
1. Militair prepensioen | – 60,1 | – 60,1 | ||||||||||
2. Overhevelingen van/naar andere departementen | 0,5 | 0,6 | 1,1 | |||||||||
3. Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | 49,8 | 38,7 | – 131,3 | 6,3 | – 0,2 | – 5,5 | 72,9 | – 57,7 | 27,0 | 0,0 | ||
4. Uitdeling prijsbijstelling | 2,7 | 6,2 | 4,8 | 1,1 | 7,4 | 0,0 | – 23,8 | 1,6 | 0,0 | |||
5. Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 0,2 | – 0,4 | 1,1 | 0,2 | – 1,4 | 0,3 | 0,0 | |||||
Stand Miljoenennota 2006 | 1 030,1 | 1 775,2 | 962,5 | 355,2 | 222,8 | 26,0 | 217,0 | 1 505,5 | 1,8 | 242,4 | 1 403,7 | 7 742,1 |
Nadere wijzigingen: | ||||||||||||
A. Autonome wijzigingen: | ||||||||||||
6. Overhevelingen tussen defensieonderdelen | 0,3 | – 0,3 | 0,0 | |||||||||
7. Overhevelingen van/naar andere departementen | – 0,7 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | – 0,4 | |||||||
8. Herschikking ivm onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel | – 6,6 | – 13,1 | – 1,6 | 0,1 | 0,5 | 20,4 | 0,2 | 0,0 | ||||
9. Bijstelling wachtgelden | 12,4 | 20,4 | 8,9 | 1,0 | 1,3 | – 48,8 | 4,9 | 0,0 | ||||
10. Afdracht baten- en lastendiensten aan het moederdepartement | 30,6 | 30,6 | ||||||||||
B. Beleidsmatige mutaties: | 0,0 | |||||||||||
11. Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen | – 12,0 | 65,0 | – 53,0 | 0,0 | ||||||||
Afrondingsverschillen | 0,1 | |||||||||||
Stand tweede suppletore begroting 2005 | ||||||||||||
Najaarsnota 2005 | 1 024,2 | 1 782,5 | 1 034,8 | 355,6 | 222,8 | 26,0 | 164,0 | 1 507,3 | 1,8 | 244,8 | 1 408,6 | 7 772,3 |
De niet-relevante begrote uitgaven voor militair prepensioen komt te vervallen als gevolg van het voornemen van het Kabinet om de instroom in VUT- en prepensioenregelingen vanaf 1 januari 2006 te ontmoedigen. Dit leidt tot een vrijval van € 60,138 miljoen.
2 en 7. Overhevelingen van/naar andere departementen
Enkele overhevelingen leiden per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 0,692 miljoen. In de eerste plaats vindt er een budgettoevoeging plaats ter grootte van € 1,179 miljoen in verband met een bijdrage (€ 0,600 miljoen) van het ministerie van Financiën voor de bestrijding van terrorisme, de terugboeking WW-afroming (€ 0,474 miljoen) en de rentecompensatie in verband met de conversielening van de basten- lastendienst Paresto (€ 0,104 miljoen). In de tweede plaats wordt € 0,716 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Justitie voor de door het Tolk- en Vertaalcentrum (TVCN) uitgevoerde activiteiten. Met Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt verrekening plaats voor de bijdrage (€ 0,036 miljoen) in de uitgaven voor het Rijkstraineeprogramma en in het onderzoek dat door RAND Europe wordt uitgevoerd. Hiertegenover staat dat Defensie van laatstgenoemd ministerie een bijdrage (€ 0,215 miljoen) ontvangt ter ondersteuning van de Netcentric proeftuin en voor de projectgroep Veiligheid en Technologie. Daarnaast heeft Defensie het contract met de Radiomedischedienst overgenomen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarvoor fondsen (€ 0,050 miljoen) beschikbaar zijn gesteld.
3. Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutaties wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.
4. Uitdeling prijsbijstelling 2005
Met deze mutatie wordt het prijsniveau op dat van het jaar 2005 gebracht. Het bij Voorjaarsnota op het artikel «Prijsbijstelling» gestalde bedrag om het budget op het prijsniveau 2005 te brengen is nu uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen.
5 en 6. Overhevelingen tussen defensieonderdelen
Deze mutatie betreft een tweetal overhevelingen. Uit het budget voor milieu-uitgaven bij de Bestuursstaf wordt, in verband met de ontwikkeling van de warmtebuffer op het Nieuwe haventerrein van de Koninklijke marine, een bedrag van € 0,338 miljoen naar het betrokken onderdeel overgeboekt. Voorts vindt er nadere verdeling tussen defensieonderdelen plaats van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale.
8. Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel
Op het totale budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroeps personeel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 20,412 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achter gebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en wordt geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staat een budget van € 58,745 miljoen gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit deze centrale reservering. Op basis van de opgaven van de defensieonderdelen is thans een bedrag uitgedeeld van € 48,789 miljoen. Het resterende bedrag van € 9,956 miljoen blijft gereserveerd ten behoeve van de uitvoering van het SBK.
10. Afdracht baten- lastendiensten aan het moederdepartement
Volgens de vermogensregeling voor diensten die een baten-lastenstelsel voeren dient, wanneer het eigen vermogen uitkomt boven de 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaren, het meerdere te worden uitgekeerd aan het moederdepartement. Deze uitkering is vastgesteld op een bedrag van € 30,581 miljoen: de Defensie Telematica Organisatie (DTO) € 28,288 miljoen en de Dienst Gebouwen, Werken en Terreinen € 2,293 miljoen.
11. Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen
Het budget voor het artikel Koninklijke luchtmacht wordt met € 65 miljoen verhoogd om daarmee een SDD-betaling van € 71 miljoen te kunnen accommoderen. Compensatie vindt plaats doordat diverse EVDB-projecten, om uiteenlopende redenen zijn vertraagd waardoor op het artikel Internationale Samenwerking een bedrag van € 53,0 miljoen hiervoor vrijvalt. Daarnaast blijft de realisatie van verschillende infrastructuurprojecten achter zodat bij de Koninklijke marine en de Koninklijke luchtmacht de bedragen van respectievelijk € 12 en € 6 miljoen vrijvallen.
In onderstaand overzicht zijn de mutaties op de ontvangsten voor het onderscheiden artikel gespecificeerd (x € 1 miljoen):
Omschrijving | KM | KL | Klu | KMar | UCBO | Civiel | IS | OK | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2005 (incl. NVW) | 36,9 | 34,7 | 37,0 | 8,0 | 1,4 | 1,1 | 31,7 | 45,6 | 0,0 | 0,0 | 201,3 | 397,6 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2005 | – 1,1 | – 1,1 | ||||||||||
Niveau Voorjaarsnota tevens eerste suppletoor 2005 | 36,9 | 34,7 | 37,0 | 8,0 | 1,4 | 1,1 | 31,7 | 45,6 | 0,0 | 0,0 200,2 | 396,6 | |
1. Bijstelling ontvangsten | ||||||||||||
Stand Miljoenennota 2006 | 36,9 | 34,7 | 37,0 | 8,0 | 1,4 | 1,1 | 31,7 | 45,6 | 0,0 | 0,0 | 200,2 | 396,6 |
Nadere wijzigingen | ||||||||||||
2. Afdracht baten- lastendiensten aan het moederdepartement | 30,6 | 30,6 | ||||||||||
3. Dividenduitkering door verkoop aandelen Euro-metaal | 0,6 | 0,6 | ||||||||||
4. Ontvangst in verband met conversielening Paresto | 3,2 | 3,2 | ||||||||||
Stand tweede suppletore begroting 2005 Najaarsnota 2005 | 36,9 | 34,7 | 37,0 | 8,0 | 1,4 | 1,1 | 31,7 | 45,6 | 0,0 | 0,0 | 234,6 | 431,0 |
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door de al eerder genoemde, door de baten-lastendiensten gedane afdracht aan het moederdepartement, de dividenduitkering van de verkoop van de aandelen Euro-metaal en de ontvangst in verband met de conversielening van de baten-lastendienst Paresto.
Beleidsartikel 01. Koninklijke marine
De financiële middelen die de Koninklijke marine met de tweede suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 01 Koninklijke marine
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 821 220 | 821 973 | 112 341 | 934 314 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Commandant der Zeemacht in Nederland | 320 683 | 321 443 | 13 730 | 335 173 |
Commandant der Zeemacht in het Caribisch Gebied | 56 080 | 56 080 | – 1 853 | 54 227 |
Commandant van het Korps Mariniers | 122 019 | 122 746 | 0 | 122 746 |
Subsidies | 105 | 105 | 0 | 105 |
Investeringen | 306 604 | 256 389 | 31 869 | 288 258 |
Totaal programmauitgaven | 805 491 | 756 763 | 43 746 | 800 509 |
paraatsuitgaven | ||||
Admiraliteit | 177 101 | 195 530 | – 9 354 | 186 176 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 14 535 | 14 535 | 12 376 | 26 911 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 10 598 | 10 598 | 0 | 10 598 |
Totaal apparaatsuitgaven | 202 234 | 220 663 | 3 022 | 223 685 |
Totale uitgaven | 1 007 725 | 977 426 | 46 768 | 1 024 194 |
Ontvangsten | 36 908 | 36 908 | 0 | 36 908 |
De budgetmutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 0 | 12 376 | 0 | 12 376 |
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel | – 6 633 | 0 | 0 | – 6 633 |
Overige mutaties | 3 061 | 186 | 0 | 3 247 |
Subtotaal autonome mutaties | – 3 572 | 12 562 | 0 | 8 990 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | 15 449 | – 9 540 | 43 869 | 49 778 |
Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen | 0 | 0 | – 12 000 | – 12 000 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 15 449 | – 9 540 | 31 869 | 37 778 |
Totaal | 11 877 | 3 022 | 31 869 | 46 768 |
Wachtgelden en in activiteitswedden
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke marine is een bedrag uitgedeeld van € 12,376 miljoen.
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel
Op het budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroepspersoneel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 6,633 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achtergebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en is geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.
Uit het budget voor milieu-uitgaven bij de Bestuursstaf wordt in verband met de ontwikkeling van de warmtebuffer op het Nieuwe haventerrein een bedrag van € 0,338 miljoen naar de Koninklijke marine overgeboekt. Voorts vindt er ten gunste van de Koninklijke marine een nadere verdeling (€ 0,186 miljoen) plaats van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale. Daarnaast zijn de uitgaven (prijsbijstelling € 2,723 miljoen) voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden van de investeringsbudgetten en tussen de programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.
Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen
Bij de investeringen wordt minder uitgegeven omdat diverse kleinere infrastructurele projecten vertraagd zijn. Dit bedrag van de minderuitgaven ad € 12,0 miljoen wordt aangewend voor een SDD-betaling op het artikel Koninklijke luchtmacht.
Beleidsartikel 02. Koninklijke landmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke landmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 619 201 | 1 617 480 | 12 624 | 1 630 104 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Operationeel Commando | 937 638 | 917 685 | – 5 056 | 912 629 |
Subsidies en bijdragen | 7 563 | 7 563 | 0 | 7 563 |
Investeringen | 500 048 | 479 959 | – 7 097 | 472 862 |
Totaal programmauitgaven | 1 445 249 | 1 405 207 | – 12 153 | 1 393 054 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Landmachtstaf | 138 513 | 116 831 | 45 965 | 162 796 |
Overige eenheden BLS | 131 389 | 130 639 | 0 | 130 639 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 42 366 | 42 366 | 20 362 | 62 728 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 35 560 | 35 560 | – 2 295 | 33 265 |
Totaal apparaatsuitgaven | 347 828 | 325 396 | 64 032 | 389 428 |
Totale uitgaven | 1 793 077 | 1 730 603 | 51 879 | 1 782 482 |
Ontvangsten | 34 721 | 34 721 | 0 | 34 721 |
De budgetmutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven.
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 0 | 20 362 | 0 | 20 362 |
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel | – 13 057 | – 13 057 | ||
Overige mutaties | 6 183 | – 352 | 0 | 5 831 |
Subtotaal autonome mutaties | – 6 874 | 20 010 | 0 | 13 136 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | 1 818 | 44 022 | – 7 097 | 38 743 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 1 818 | 44 022 | – 7 097 | 38 743 |
Totaal | – 5 056 | 64 032 | – 7 097 | 51 879 |
Wachtgelden en in activiteitswedden
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke landmacht is een bedrag uitgedeeld van € 20,362 miljoen.
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel
Op het budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroepspersoneel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 13,057 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achtergebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en wordt geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.
Deze mutatie betreft met name een overheveling van € 0,363 miljoen naar de Koninklijke luchtmacht in verband met verleende diensten en een bijstelling in de uitgaven (– € 2,295 miljoen) aan de baten- en lastendiensten. Daarnaast zijn de uitgaven (€ 6,183 miljoen) voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden van de investeringsbudgetten en tussen de programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt. Daarnaast is er een correctie opgenomen met betrekking tot de eerder berekende tarieven voor werkplekdiensten.
Beleidsartikel 03. Koninklijke luchtmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Koninklijke luchtmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel Koninklijke luchtmacht
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 143 654 | 1 142 754 | – 62 928 | 1 079 826 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Tactische Luchtmacht | 452 569 | 457 279 | 26 047 | 483 326 |
Investeringen | 294 584 | 279 127 | 2 300 | 281 427 |
Totaal programmauitgaven | 747 153 | 736 406 | 28 347 | 764 753 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten | 338 302 | 330 814 | – 90 301 | 240 513 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 12 122 | 12 122 | 8 878 | 21 000 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 8 548 | 8 548 | 0 | 8 548 |
Totaal apparaatsuitgaven | 358 972 | 351 484 | – 81 423 | 270 061 |
Totale uitgaven | 1 106 125 | 1 087 890 | – 53 076 | 1 034 814 |
Ontvangsten | 36 997 | 36 997 | 0 | 36 997 |
De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 0 | 8 878 | 0 | 8 878 |
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel | – 1 588 | 1 588 | ||
Overige mutaties | 4 790 | 1 150 | 0 | 5 940 |
Subtotaal autonome mutaties | 3 202 | 10 028 | 0 | 13 230 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | 22 845 | – 91 451 | – 62 700 | – 131 306 |
Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen | 0 | 65 000 | 65 000 | |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 22 845 | – 91 451 | 2 300 | – 66 306 |
Totaal | 26 047 | – 81 423 | 2 300 | – 53 076 |
Wachtgelden en in activiteitswedden
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke luchtmacht is een bedrag uitgedeeld van € 8,878 miljoen.
Herschikking in verband met onderrealisatie begrotingssterkte BBT-personeel
Op het budget voor bezoldiging en sociale lasten Beroepspersoneel Bepaalde Tijd (BBT) doet zich een onderrealisatie voor van € 1,588 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achtergebleven bij de planning, doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval komt in mindering op de bezoldigingsbudgetten en wordt geparkeerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien.
Deze mutatie betreft een tweetal overhevelingen voor een bedrag van € 1,106 miljoen uit het budget van de Koninklijke landmacht naar de Koninklijke luchtmacht in verband met dienstverlening en een nadere verdeling tussen de defensieonderdelen van de kosten van het contract met de Nederlandse Inkoop Centrale. Daarnaast zijn de uitgaven voor de materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht (€ 4,790 miljoen).
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. Deze herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.
Herschikking investeringen tussen defensieonderdelen
Binnen de investeringen van Defensie doet zich een onderrealisatie voor op infrastructuur. Het budget voor het artikel Koninklijke luchtmacht wordt met € 65 miljoen verhoogd om daarmee een SDD-betaling van € 71 miljoen te kunnen accommoderen. Compensatie vindt plaats doordat diverse EVDB-projecten, om uiteenlopende redenen zijn vertraagd waardoor op het artikel Internationale Samenwerking een bedrag van € 53,0 miljoen hiervoor vrijvalt. Daarnaast blijft de realisatie van verschillende infrastructuur-projecten achter zodat bij de Koninklijke marine en de Koninklijke luchtmacht de bedragen van respectievelijk € 12 en € 6 miljoen vrijvallen.
Beleidsartikel 04. Koninklijke marechaussee
De financiële middelen die de Koninklijke marechaussee met de tweede suppletore begroting 2005 ter beschikking staan, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 356 180 | 358 911 | – 6 459 | 352 452 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Operationele taakvelden | 249 338 | 258 496 | 5 999 | 264 495 |
Investeringen | 43 100 | 36 136 | 633 | 36 769 |
Totaal programmauitgaven | 292 438 | 294 632 | 6 632 | 301 264 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staven Koninklijke Marechaussee | 50 402 | 50 627 | 477 | 51 104 |
Wachtgelden en Inactiviteitswedden | 783 | 783 | 1 317 | 2 100 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 1 556 | 1 556 | – 413 | 1 143 |
Totaal apparaatsuitgaven | 52 741 | 52 966 | 1 381 | 54 347 |
Totale uitgaven | 345 179 | 347 598 | 8 013 | 355 611 |
Ontvangsten | 8 000 | 8 000 | 0 | 8 000 |
De budgetmutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 0 | 1 317 | 0 | 1 317 |
Overige mutaties | – 808 | 591 | 633 | 416 |
Subtotaal autonome mutaties | – 808 | 1 908 | 633 | 1 733 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | 6 807 | – 527 | 0 | 6 280 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 6 807 | – 527 | 0 | 6 280 |
Totaal | 5 999 | 1 381 | 633 | 8 013 |
Wachtgelden en in activiteitswedden
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Koninklijke marechaussee is een bedrag uitgedeeld van € 1,317 miljoen.
De mutaties betreffen een nadere verdeling van de uitgaven ten behoeve van de Nederlands Inkoop Centrale (€ 0,180 miljoen) en een overheveling van € 0,716 miljoen naar het ministerie van Justitie voor verrichte tolk- en vertaaldiensten. Daarnaast zijn de uitgaven voor de materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht (€ 1,100 miljoen). Tenslotte zijn op grond van de uit te voeren taken, de budgetten ten behoeve van de operationele taakvelden, investeringen en de personele (bezoldiging) exploitatie in enige mate aangepast naar het verwachte uitgavenniveau.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. De belangrijkste mutatie betreft de noodzakelijke exploitatiekosten in het kader van versterking van de inzet in internationaal verband waarvoor een bedrag van € 5,4 miljoen is overgeheveld vanuit het artikel Internationale Samenwerking (EVDB) naar het beleidsartikel Koninklijke marechaussee.
Beleidsartikel 09. Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties zijn als volgt te specificeren.
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 09 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 195 000 | 222 800 | 0 | 222 800 |
Uitgaven | ||||
VN-contributies | 49 500 | 66 000 | – 14 700 | 51 300 |
Navo PSO/EU-operatie | 2 900 | 5 000 | – 1 000 | 4 000 |
Afdracht premie/koopsom uitgezonden Militairen | 4 400 | 600 | 5 000 | |
SFOR/EUFOR | 38 000 | 26 000 | 2 000 | 28 000 |
ISAF Afghanistan Apaches/F -16 | 2 500 | 19 800 | – 1 600 | 18 200 |
ISAF PRT Afghanistan | 11 000 | 12 000 | 2 000 | 14 000 |
Enduring Freedom | 0 | 20 300 | – 4 300 | 16 000 |
Stabilisatiemacht Irak (SFIR) | 34 000 | 30 000 | 8 000 | 38 000 |
EUPM | 2 000 | 2 000 | – 400 | 1 600 |
NTM-I stage 1 | 1 100 | – 450 | 650 | |
SRF | 30 000 | 30 000 | ||
CTF 150 | 1 000 | 1 000 | ||
Overige operaties | 5 900 | 3 700 | 0 | 3 700 |
Restant voorziening crisisbeheersingsoperaties | 49 200 | 32 500 | – 21 150 | 11 350 |
Totale uitgaven | 195 000 | 222 800 | 0 | 222 800 |
Ontvangsten | 1 407 | 1 407 | 1 407 |
De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting zijn onderstaand weergegeven.
Autonome mutaties | |
---|---|
VN-contributies | – 14 700 |
Sub-totaal autonome mutaties | – 14 700 |
Beleidsmatige mutaties | |
Operatie Afghanistan (ISAF/PRT/F-16/OEF) | – 3 900 |
Operatie SFIR | 8 000 |
Operatie CTF 150 | 1 000 |
Operatie SRF | 30 000 |
Voorziening crisisbeheersingsoperaties | – 21 150 |
Overige operaties | 750 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 0 |
VN-contributies (Verenigde Naties)
Op basis van de voorliggende VN-resoluties zal naar verwachting de Nederlandse bijdrage aan de door de VN-geleide operaties dit jaar niet hoger uitkomen dan € 51,3 miljoen. Omdat de VN een ander boekjaar hanteert dan Nederland is het inzicht in de ontwikkeling van de uitgaven pas halverwege het jaar bekend geworden.
Afghanistan (ISAF/PRT/F-16/OEF)
De inzetperiode van het Provincial Reconstruction Team (PRT) in de Afghaanse provincie Baghlan is verlengd tot 1 oktober 2006. Door deze verlenging nemen de uitgaven in het laatste kwartaal toe met € 2 miljoen. Dit bedrag wordt volledig gecompenseerd door de neerwaarts bijgestelde uitgaven voor de inzet van het F-16 detachement (– € 1,6 miljoen, onder andere door lagere personele en materiële exploitatie) en Enduring Freedom (– € 4,3 miljoen, onder andere door lagere uitgaven voor legering en materiële voorbereiding).
Het terugtransport van het materieel en personeel is duurder uitgevallen dan op basis van de ontplooiing was geraamd. Door tussentijdse versterkingen is het personeelsvolume met 400 toegenomen, waardoor meer vluchten nodig waren. Daarnaast is er sprake van gestegen prijzen voor inhuur van transport (zowel lucht- als zeetransport) en voorbrandstof en hogere kosten voor het herstel en reparatie van teruggekeerd materieel.
Additionele uitgaven voor de inzet van het mariniersbataljon dat onderdeel uitmaakt van de Strategic Reserve Force (SRF) van de Navo voor de ondersteuning van de verkiezingen voor parlement en provincieraden die op 18 september hebben plaatsgevonden zijn initieel geraamd op € 32,0 miljoen. Dit jaar zal naar verwachting € 30,0 miljoen worden gerealiseerd. In de kamerbrief werd nog uitgegaan van € 28,0 miljoen. De stijging van uitgaven wordt veroorzaakt door het grotere aantal vluchten (22 meer dan gepland) en de hogere tarieven voor inhuur van luchttransport. Er zijn voor deployment meer vluchten noodzakelijk geweest omdat de eerste serie vluchten niet met een volledige belading gevlogen kon worden en daarnaast het totale aanbod vracht hoger was dan initieel gepland.
De Koninklijke marine levert drie schepen ten behoeve van het maritieme deel van de operatie Enduring Freedom/CTF150 in de periode medio december 2005 tot eind april 2006 in de wateren rond het Arabisch schiereiland. Nederland zal in genoemde periode tevens het commando over een maritieme taakgroep op zich nemen. De additionele uitgaven ten laste van de HGIS voor de bijdrage aan de operatie Enduring Freedom (CTF 150) worden geraamd op € 5,5 tot 7,5 miljoen. Naar verwachting zal van dit bedrag € 1 miljoen ten laste komen van begrotingsjaar 2005 en de overige voorziene uitgaven ten laste van het begrotingsjaar 2006.
Voorziening crisisbeheersingsoperaties
De voorziening voor crisisbeheersingsoperaties wordt aangewend voor de nieuw geautoriseerde operaties. De meevallers en tegenvallers op de lopende operaties vloeien weer terug naar de voorziening. Naar verwachting wordt op dit artikel dan ook in totaal een bedrag van € 222,8 miljoen gerealiseerd.
Beleidsartikel 10. Civiele Taken
De financiële middelen die ten tijde van de eerste suppletore begroting 2005 ter beschikking staan ten behoeve van de civiele taken, zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 10 Civiele taken
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 35 234 | 35 234 | – 179 | 35 055 |
Uitgaven | ||||
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 21 571 | 12 779 | 0 | 12 779 |
Kustwacht Nederland | 5 414 | 5 414 | – 495 | 4 919 |
Explosievenopruiming | 8 092 | 8 001 | 316 | 8 317 |
Hulp aan civiele overheden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale uitgaven | 35 077 | 26 194 | – 179 | 26 015 |
Ontvangsten | 1 072 | 1 072 | 0 | 1 072 |
De verwachting is dat de raming voor de uitvoering van de taken die vallen onder de Kustwacht Nederland lager uitvalt. Daarnaast heeft Defensie het contract met de Radiomedischedienst overgenomen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarvoor fondsen (€ 0,050 miljoen) beschikbaar zijn gesteld.
Op grond van het aantal ruimingen van explosieven wordt verwacht dat de uitgaven voor 2005 iets hoger uitvallen.
Beleidsartikel 11. Internationale Samenwerking
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het beleidsartikel Internationale samenwerking zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het beleid van beleidsartikel 11 Internationale samenwerking
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 210 714 | 210 714 | – 58 400 | 152 314 |
Uitgaven | ||||
Bijdrage aan de Navo | 99 852 | 99 852 | 0 | 99 852 |
EVDB | 87 900 | 98 355 | – 58 400 | 39 955 |
Attaches | 22 109 | 22 109 | 0 | 22 109 |
Overige internationale samenwerking | 1 565 | 2 065 | 0 | 2 065 |
Totale uitgaven | 211 426 | 222 381 | – 58 400 | 163 981 |
Ontvangsten | 31 715 | 31 715 | 0 | 31 715 |
(Bedragen x € 1000) | Totaal |
---|---|
Beleidsmatige mutaties | |
Diverse EVDB-projecten | – 58 400 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 58 400 |
Totaal | – 58 400 |
Diverse projecten in het kader van het Europese Veiligheids- en Defensiebeleid worden voor een deel later opgestart en van de lopende projecten is een deel vertraagd. Zo bevinden een aantal kleinere projecten in het kader van Nucleaire, Biologische en Chemische oorlogsvoering zich nog in de ontwikkelings- dan wel in de beproevingsfase (€ 16 miljoen). Van de lopende projecten schuift met name het systeem TITAAN verder in de tijd door (€ 17,0 miljoen) omdat van een aantal, voor dit jaar geplande deelprojecten, de verwervings-procedure, als gevolg van veranderende inzichten, nog gaande is (onder andere de verwerving van straalzenders en beveiliging tunnelbox). De uitgangspunten voor de ontwikkelingsfase van het project Unmanned Reconnaissance Aerial Vehicle zijn nog niet geheel vastgesteld, waardoor de aanvang van de feasilibityfase doorschuift naar 2006 (€ 4 miljoen). Van de overige lopende projecten verschuift € 16 miljoen, waaronder het LPD II (€ 5 miljoen) naar 2006. Van de mutatie van € 58,4 miljoen wordt een bedrag van € 53,0 miljoen overgeheveld naar het defensieonderdeel Koninklijke luchtmacht, voor een SDD-betaling. Daarnaast zijn de noodzakelijke exploitatiekosten in het kader van versterking van de inzet in internationaal verband voor een bedrag van € 5,4 miljoen overgeheveld naar het beleidsartikel Koninklijke marechaussee.
Niet-beleidsartikel 60. Ondersteuning krijgsmacht
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Ondersteuning krijgsmacht zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 404 676 | 1 458 494 | 95 652 | 1 554 146 |
Uitgaven | ||||
Ondersteuning Koninklijke marine | 285 089 | 288 109 | 3 137 | 291 246 |
Ondersteuning Koninklijke landmacht | 556 043 | 540 104 | 548 | 540 652 |
Ondersteuning Koninklijke luchtmacht | 217 591 | 214 346 | – 9 004 | 205 342 |
Ondersteuning Koninklijke marechaussee | 32 667 | 31 923 | 2 623 | 34 546 |
Ondersteuning Commando Dienstencentra | 292 305 | 346 123 | 82 752 | 428 875 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 6 116 | 6 116 | 532 | 6 648 |
Totale uitgaven | 1 389 811 | 1 426 721 | 80 588 | 1 507 309 |
Ontvangsten | 45 556 | 45 556 | 0 | 45 556 |
De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 0 | 1 306 | 0 | 1 306 |
Overige mutaties | 2 529 | 4 765 | 0 | 7 294 |
Subtotaal autonome mutaties | 2 529 | 6 071 | 0 | 8 600 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | 63 628 | 8 360 | 0 | 71 988 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 63 628 | 8 360 | 0 | 71 988 |
Totaal | 66 157 | 14 431 | 0 | 80 588 |
Wachtgelden en in activiteitswedden
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van dit defensieonderdeel is een bedrag uitgedeeld van € 1,306 miljoen.
Deze mutatie betreft een nadere verdeling van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale (– € 1,448 miljoen) en de interim-huisvesting voor de DGW&T/RD West (€ 0,900 miljoen). Daarnaast zijn de uitgaven voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht (€ 7,268 miljoen). Voorts zijn op grond van de uit te voeren taken de budgetten (€ 0,574 miljoen) met name voor de personele (bezoldiging) exploitatie aangepast.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.
De uitwerking van de migratieplannen heeft in het bijzonder betrekking op het Commando Dienstencentra waar de uitgaven voor bezoldiging en de overige personele exploitatie sterk toenemen door een toename van het personeelsbestand in verband met de uit te voeren taken.
Niet-beleidsartikel 70. Geheime uitgaven
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de eerste suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Geheime uitgaven zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 407 | 1 742 | 18 | 1 760 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Geheime uitgaven | 1 407 | 1 742 | 18 | 1 760 |
Totale uitgaven | 1 407 | 1 742 | 18 | 1 760 |
Deze mutatie, leidend tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005, betreft de uitdeling van de prijsbijstelling.
Niet-beleidsartikel 80. Nominaal en onvoorzien
De verplichtingen en uitgaven op dit niet-beleidsartikel worden, ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2005, verlaagd met € 78,756 miljoen. Dit is als volgt per artikel-onderdeel gespecificeerd:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 127 264 | 323 513 | – 78 756 | 244 757 |
Uitgaven | ||||
Loonbijstelling | 70 637 | 176 144 | – 90 588 | 85 556 |
Prijsbijstelling | 10 546 | 88 624 | 60 621 | 149 245 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakstelling Strategisch Akkoord en | ||||
Hoofdlijnenakkoord | 46 081 | 58 745 | – 48 789 | 9 956 |
Totale uitgaven | 127 264 | 323 513 | – 78 756 | 244 757 |
In de mutatie is begrepen de uitdeling van de uitgekeerde loonbijstelling 2005 (– € 34,929 miljoen) en een herfasering van middelen rekeninghoudend met het geraamd financieel beslag.
Op dit artikelonderdeel worden diverse mutaties verwerkt. Een belangrijk aandeel in de mutatie van € 60,621 miljoen is het gevolg van de verwerking van de taakstellingen en herschikkingen, die met name betrekking hebben op de uitvoering van de ingezette weg om te komen tot een «nieuw evenwicht» (+ € 33,054 miljoen). Daarnaast doet zich op het totale budget voor bezoldiging en sociale lasten BBT-personeel een onderrealisatie voor van € 20,412 miljoen. De daadwerkelijke bezetting van de personeelscategorie BBT is achter gebleven bij de planning doordat de instroom van nieuw verworven BBT’ers pas in de tweede helft van dit jaar op gang is gekomen. Deze vrijval wordt op dit artikelonderdeel gestald.
Volgens de vermogensregeling voor diensten die een baten-lastenstelsel voeren dient, wanneer het eigen vermogen uitkomt boven 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen drie jaren, het meerdere te worden uitgekeerd aan het moederdepartement. Deze uitkering van € 30,581 miljoen is op dit artikelonderdeel geboekt. Ook is op dit artikelonderdeel de aan de artikelen uitgedeelde prijsbijstelling (– € 23,786 miljoen) verwerkt.
Taakstelling Strategisch Akkoord en Hoofdlijnenakkoord
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader (€ 58,745 miljoen). De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit deze centrale reservering. Op basis van de opgaven van de defensieonderdelen is een bedrag uitgedeeld van € 48,789 miljoen. Het resterende bedrag van € 9,956 miljoen blijft gereserveerd op dit artikelonderdeel ten behoeve van de uitvoering van het SBK.
Niet-beleidsartikel 90. Algemeen
De totaal geraamde uitgaven op het niveau van de tweede suppletore begroting 2005 van het niet-beleidsartikel Algemeen zijn als volgt te specificeren:
Budgettaire gevolgen van het niet-beleidsartikel 90 Algemeen
(Bedragen x € 1000) | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 470 321 | 1 447 334 | – 8 194 | 1 439 140 |
Uitgaven | ||||
Kerndepartement incl. wachtgelden | 97 669 | 101 991 | 33 746 | 135 737 |
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 55 743 | 55 199 | 2 892 | 58 091 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 186 | 186 | 19 | 205 |
Totaal Apparaatsuitgaven | 153 598 | 157 376 | 36 657 | 194 033 |
Programmauitgaven | ||||
Investeringen | 27 486 | 25 903 | 2 004 | 27 907 |
Departementsbrede uitgaven | ||||
– Milieu-uitgaven | 18 994 | 10 004 | – 338 | 9 666 |
– Pensioen en uitkeringen | 1 111 806 | 1 086 059 | – 67 177 | 1 018 882 |
– Wetenschappelijk onderzoek | 62 476 | 62 272 | 881 | 63 153 |
– Ziektekostenvoorziening | 34 119 | 32 914 | 2 206 | 35 120 |
– Subsidies en bijdragen | 10 439 | 10 494 | 47 | 10 541 |
– Overige uitgaven | 42 148 | 49 307 | 0 | 49 307 |
Totaal programmauitgaven | 1 307 468 | 1 276 953 | – 62 377 | 1 214 576 |
Totale uitgaven | 1 461 066 | 1 434 329 | – 25 720 | 1 408 609 |
Ontvangsten | 201 257 | 200 198 | 34 410 | 234 608 |
De mutaties die leiden tot de stand van de tweede suppletore begroting 2005 zijn in onderstaande tabel weergegeven:
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investe-ringen | Subsidies | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||||
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 4 900 | 4 900 | |||
Overige mutaties | 495 | 2 002 | 2 497 | ||
Sub-totaal autonome mutaties | 495 | 6 902 | 0 | 0 | 7 397 |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht | – 4 738 | 29 755 | 2 004 | 27 021 | |
Militair prepensioen | – 60 138 | – 60 138 | |||
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | ||
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 64 876 | 29 755 | 2 004 | 0 | – 33 117 |
Totaal | – 64 381 | 36 657 | 2 004 | 0 | – 25 720 |
Wachtgelden en in activiteitswedden
Op het artikel Nominaal en Onvoorzien staan gelden gereserveerd voor wachtgelduitgaven in relatie tot het sociaal beleidskader. De daadwerkelijke uitgaven worden (separaat inzichtelijk) verantwoord op de begrotingsartikelen van de defensieonderdelen en gecompenseerd uit de centrale reservering. Op basis van de opgaven (in- en uitstroom) van de Bestuursstaf is een bedrag uitgedeeld van € 4,9 miljoen.
Deze mutatie betreft met name een aantal overhevelingen. In de eerste plaats betreft het een nadere verdeling van de uitgaven ten behoeve van de Nederlandse Inkoop Centrale (+ € 0,339 miljoen) en wordt uit het budget voor milieugelden, in verband met de ontwikkeling van de warmtebuffer op het Nieuwe haventerrein, € 0,338 miljoen overgeboekt naar de Koninklijke marine. Voorts wordt door het ministerie van Financiën € 0,600 miljoen bijgedragen voor terrorismebestrijding. Met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt verrekening plaats voor de bijdrage in de uitgaven voor het Rijkstraineeprogramma en in het onderzoek dat door RAND Europe wordt uitgevoerd. Hiertegenover staat dat defensie een bijdrage ontvangt (van BZK) ter ondersteuning van de Netcentric proeftuin en voor de projectgroep Veiligheid en Technologie. In totaal is hier per saldo een bedrag mee gemoeid van € 0,179 miljoen. Daarnaast zijn de uitgaven (+ € 0,668 miljoen) voor materiële exploitatie op het prijsniveau 2005 gebracht. Tevens zijn op grond van de uit te voeren taken, de budgetten ten behoeve van de personele (bezoldiging) en materiele exploitatie in enige mate (+ € 1,049 miljoen) aangepast.
Overhevelingen tussen defensieonderdelen in verband met nieuw evenwicht
Naar aanleiding van de nieuwe organisatie zijn de budgetten voor exploitatie en investeringen op het verwachte uitgavenniveau voor 2005 gebracht. Tevens heeft er een nadere herschikking plaatsgevonden tussen programma- en apparaatsuitgaven. De herschikking van personele uitgaven is gebaseerd op de uitwerking van de migratieplannen en de hieruit voortvloeiende realisatie in het kader van «nieuw evenwicht». Met deze mutatie wordt het voorziene evenwicht tussen personeel en de daarbij behorende budgetten bereikt.
De niet-relevante begrote uitgaven voor militair prepensioen komt te vervallen als gevolg van het voornemen van het Kabinet om de instroom in VUT- en prepensioenregelingen vanaf 1 januari 2006 te ontmoedigen. Dit leidt tot een vrijval van € 60,138 miljoen.
De ontvangsten worden bijgesteld door de afwikkeling van de verkoop van de aandelen Euro-metaal en de hieruit voortvloeiende dividenduitkering (€ 0,640 miljoen) die ten gunste van Defensie wordt geboekt. Daarnaast dragen de baten-lastendiensten DGW&T (€ 2,293 miljoen) en DTO (€ 28,288 miljoen) de in 2004 gerealiseerde bedrijfswinsten, die de toegestane grens overschrijden, af. Tenslotte worden de ontvangsten verhoogd met (de niet-relevante) € 3,189 miljoen in verband met de conversielening van de baten- lastendienst Paresto.