A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaten van Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING STATEN-GENERAAL (IIA)
1. | Leeswijzer | ||
2. | Het beleid | ||
2.1. | De artikelen | ||
1. | Wetgeving en controle Eerste Kamer | ||
2. | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | ||
3. | Wetgeving en controle Tweede Kamer | ||
4. | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | ||
10. | Nominaal en onvoorzien Staten-Generaal |
B. BEGROTINGSTOELICHTING (IIA)
Deze eerste suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2006 en van de nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 1 mln en/of opvallende beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen.
De stand van de eerste suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2006.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2006 te wijzigen:
Totaal overzicht IIA (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerp-begroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | |||||
Verplichtingen | 113 260 | 7 470 | 120 730 | 3 627 | 3 842 | 3 344 | 3 328 |
Uitgaven | 113 260 | 7 470 | 120 730 | 3 627 | 3 842 | 3 344 | 3 328 |
Ontvangsten | 2 061 | 0 | 2 061 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Stand ontwerp-begroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 8 344 | 1 082 | 9 426 | 703 | 603 | 603 | 603 | |
Uitgaven | 8 344 | 1 082 | 9 426 | 703 | 603 | 603 | 603 | |
1 | apparaat | 4 705 | 1 082 | 5 787 | ||||
a | beleidsmatige advisering | 430 | 207 | 107 | 107 | 107 | ||
b | communicatie | 348 | 348 | 348 | 348 | 348 | ||
c | facilitaire zaken | 304 | 148 | 148 | 148 | 148 | ||
2. | vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 616 | 0 | 3 616 | ||||
3. | verenigde vergadering | 23 | 0 | 23 | ||||
Ontvangsten | 63 | 0 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1a beleidsmatige advisering. In verband met de intensivering van beleidsmatige advisering heeft de Eerste Kamer aanvullende middelen nodig voor onder meer salariskosten van personeel, werving & selectie en uittredend personeel.
1b communicatie. Dit betreft middelen voor onder andere digitale communicatie (onderhoud websites), ontwikkeling huisstijl en drukwerk.
1c facilitaire zaken. Deze middelen worden ingezet voor aanschaf van meubilair, geluidsapparatuur, detectiepoort, catering en overige bureaukosten.
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | Stand ontwerp-begroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 30 904 | – 1 150 | 29 754 | – 1 400 | – 1 400 | – 1 400 | – 1 400 | |
Uitgaven | 30 904 | – 1 150 | 29 754 | – 1 400 | – 1 400 | – 1 400 | – 1 400 | |
1. | schadeloosstelling | 20 751 | – 1 400 | 19 351 | ||||
a | intensiveren fractieondersteuning (zie 3.4) | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 | – 1 200 | ||
b. | ophogen onderzoeksbudget (zie 3.2) | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | ||
2. | pensioenen en wachtgelden | 8 058 | 0 | 8 058 | ||||
3. | schadeloosstellingen Europarlementariërs | 2 095 | 250 | 2 345 | ||||
a. | aanvulling schadeloosstellingen | 250 | ||||||
Ontvangsten | 286 | 0 | 286 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1a, 1b: intensiveren fractieondersteuning/ophogen onderzoeksbudget. Deze middelen worden overgeheveld naar artikel 3 zodat de fractieondersteuning en het aantal onderzoeken en de onderzoekscapaciteit kan worden uitgebreid.
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Stand ontwerp-begroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Garantieverplichtingen | ||||||||
Verplichtingen | 72 117 | 5 020 | 77 137 | 2 160 | 2 485 | 1 985 | 1 985 | |
Uitgaven | 72 117 | 5 020 | 77 137 | 2 160 | 2 485 | 1 985 | 1 985 | |
1 | apparaat | 50 012 | 4 413 | 54 425 | ||||
a | formatieuitbreiding beveiligingsdienst | 480 | 480 | 480 | 480 | 480 | ||
b | automatiseringsproject e-parlement | 1 179 | ||||||
c | automatiseringsproject Parlis | 856 | ||||||
d | automatiseringsproject ROMA/diversen | 425 | ||||||
e | doorlichting financiële functie | 100 | ||||||
f | ASRG (doorschuiven vanuit 2005) | 550 | ||||||
g | Raad Economische Adviseurs | 100 | 100 | |||||
h | facilitaire dienst | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 | ||
i | kinderopvang | 400 | ||||||
j | automatisering (doorschuiven 2007–2008) | – 575 | 75 | 500 | ||||
k | overheveling vanuit drukwerk (zie 3.3) | 1 093 | 1 093 | 1 093 | 1 093 | 1 093 | ||
l | ophogen onderzoeksbudget (zie 3.2) | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 | ||
2. | onderzoeksbudget | 511 | 500 | 1 011 | ||||
a. | ophogen onderzoeksbudget (zie 2.1 en 3.1) | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
3. | drukwerk | 3 798 | – 1 093 | 2 705 | ||||
a. | overheveling naar apparaat (zie 3.1) | – 1 093 | – 1 093 | – 1 093 | – 1 093 | – 1 093 | ||
4. | fractiekosten | 17 384 | 1 200 | 18 584 | ||||
a. | intensiveren fractieondersteuning (zie 2.1) | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | ||
5. | uitzending leden | 412 | 0 | 412 | ||||
6. | enquêtes | 0 | 0 | 0 | ||||
Ontvangsten | 1 689 | 0 | 1 689 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1b, 1c, 1e, 1j, automatiseringsprojecten e-Parlement, Parlis, ROMA, automatisering diversen. De Tweede Kamer investeert in automatisering om de (activiteiten van de) Tweede Kamer beter toegankelijk te maken via internet, om de interne processen te digitaliseren en de kwaliteit van de hardware en software op peil te houden.
1k en 3a overheveling van drukwerk naar apparaat. Door de kosten voor drukwerk terug te dringen kan dit geld worden ingezet voor ambtelijke ondersteuning.
2a ophogen onderzoeksbudget. Door de middelen over te hevelen vanuit artikel 2 kan de Tweede Kamer meer onderzoeken doen.
4a intensiveren fractieondersteuning. Door de middelen over te hevelen vanuit artikel 2 komen extra middelen beschikbaar voor de fractieondersteuning.
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Stand ontwerp-begroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 1 895 | 0 | 1 895 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 1 895 | 0 | 1 895 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2. | apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 448 | 0 | 448 | ||||
3. | interparlementaire betrekkingen | 1 447 | 0 | 1 447 | ||||
Ontvangsten | 23 | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) = (1) + (2) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 2 518 | 2 518 | 2 164 | 2 154 | 2 156 | 2 140 | |
Uitgaven | 0 | 2 518 | 2 518 | 2 164 | 2 154 | 2 156 | 2 140 | |
1 | loonbijstelling | 1 795 | 1 795 | |||||
a | loonbijstelling | 1 795 | 1 632 | 1 640 | 1 642 | 1 625 | ||
2 | prijsbijstelling | 0 | 589 | 589 | ||||
a | prijsbijstelling | 589 | 568 | 550 | 550 | 550 | ||
3 | onvoorzien | 0 | 134 | 134 | ||||
a | eindejaarsmarge | 1 123 | ||||||
b | verdeling eindejaarsmarge | – 950 | ||||||
c | moties APB | – 39 | – 36 | – 36 | – 36 | – 36 | – 35 | |
4 | waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | ||||
5 | taakstellingen | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |