A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaten van de overige hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN (IIB)
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1. | De artikelen | 3 |
1. Raad van State | 3 | |
2. Algemene Rekenkamer | 4 | |
3. De Nationale ombudsman | 4 | |
4. Kanselarij der Nederlandse Orden | 5 | |
5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | 6 | |
6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba | 6 | |
10. Nominaal en onvoorzien | 6 |
B. BEGROTINGSTOELICHTING (IIB)
Deze eerste suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2006 en van de nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 1 mln en/of opvallende beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische mutaties opgenomen.
De stand van de eerste suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2006.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de overige hoge colleges van staat en kabinetten (IIB) voor het jaar 2006 te wijzigen:
Totaal overzicht IIB(bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 89 712 | 5 335 | 95 047 | 4 930 | 4 174 | 3 629 | 3 602 |
Uitgaven | 89 712 | 5 335 | 95 047 | 4 930 | 4 174 | 3 629 | 3 602 |
Ontvangsten | 2 824 | 100 | 2 924 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Raad van State | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 48 301 | 1 275 | 49 576 | 2 690 | 2 003 | 1 444 | 1 419 |
Uitgaven | 48 301 | 1 275 | 49 576 | 2 690 | 2 003 | 1 444 | 1 419 |
1. advisering | 6 983 | 70 | 7 053 | ||||
a project nieuwbouw, opleidingen, netwerk | 70 | ||||||
2 bestuursrechtspraak | 41 318 | 1 205 | 42 523 | ||||
a project nieuwbouw, opleidingen, netwerk | 417 | ||||||
b Hoger Beroep Vreemdelingen asiel | 2 348 | 3 010 | 2 003 | 1 444 | 1 419 | ||
c overheveling naar VROM/RGD i.v.m. project huisvesting | – 940 | – 940 | |||||
d temporisering nieuwbouw fase 1 | – 620 | 620 | |||||
Ontvangsten | 1 499 | 0 | 1 499 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het kader van de afdoening van zaken voor HBV (asiel en regulier) zijn kostprijsafspraken gemaakt tussen Raad van State, ministerie van Financiën en ministerie BZK. Verhoging van het kader betreft financiële verwerking van de gewijzigde (verwachte) instroom van zaken.
2c en d overheveling naar VROM/RGD i.v.m. project huisvesting, temporisering nieuwbouw fase 1.
Dit is een overheveling van budget van de Raad naar de RGD. Dit budget is bedoeld voor uitgaven aan bouwkosten waarvoor de verplichtingen door de RGD aangegaan zullen worden. Daarnaast wordt als gevolg van vertraging een deel van het budget voor het project nieuwbouw, renovatie en restauratie van de huisvesting doorgeschoven van 2006 naar 2007.
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Algemene Rekenkamer | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 25 999 | 270 | 26 269 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 25 999 | 270 | 26 269 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 25 999 | 270 | 26 269 | ||||
a overloop projecten | 270 | ||||||
Ontvangsten | 1 217 | 0 | 1 217 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 217 | 1 217 |
Artikel 3. De Nationale ombudsman
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: De Nationale ombudsman | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 477 | 1 474 | 9 951 | 558 | 558 | 558 | 558 |
Uitgaven | 8 477 | 1 474 | 9 951 | 558 | 558 | 558 | 558 |
1. reguliere klachten | 7 666 | 870 | 8 536 | ||||
a extra fte voor hogere instroom klachten | 648 | ||||||
b 2e substituut ombudsman | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | ||
c wachtgeld | 78 | ||||||
d tijdschrijfsysteem | 40 | ||||||
e project dienstbare overheid | 50 | ||||||
2. klachten van lagere overheden | 0 | 0 | 0 | ||||
3. onderzoek | 54 | 504 | 558 | ||||
a extra fte onderzoek op eigen initiatief | 504 | 504 | 504 | 504 | 504 | ||
4. communicatie | 714 | 0 | 714 | ||||
5. internationale contacten | 43 | 100 | 143 | ||||
a projecten buitenland/ desaldering | 100 | ||||||
Ontvangsten | 39 | 100 | 139 | 0 | 0 | 0 | 0 |
f projecten buitenland/ desaldering | 100 |
1a extra fte hogere instroom klachten.
Begin 2006 heeft zich een forse stijging van verzoekschriften/klachten voorgedaan; deze stijging wordt met name veroorzaakt door klachten over de WIA en het zorgstelsel. Voorgesteld wordt om de begroting op te hogen voor de inzet van extra capaciteit zodat de verzoekschriften/klachten tijdig kunnen worden afgehandeld.
Voorgesteld wordt om de begroting op te hogen voor het aanstellen van een tweede substituut ombudsman. Door de stijgende instroom van klachten (zie ook Jaarverslag IIB 2005 en Jaarverslag 2005 van de Nationale ombudsman) en het meer naar buiten treden in de media door de Nationale ombudsman is aanvullende capaciteit nodig voor het afdoen van klachten en onderzoeksrapporten.
3a extra fte voor onderzoek op eigen initiatief.
Om meer onderzoeken op eigen initiatief te kunnen uitvoeren is extra capaciteit benodigd.
5a projecten NO buitenland/desaldering.
De Nationale ombudsman ontvangt een subsidie voor de zgn. MATRA-projecten en daartegenover staan aan die projecten gerelateerde uitgaven. MATRA is het Programma Maatschappelijke Transformatie Midden- en Oost Europa van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 143 | 509 | 3 652 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 3 143 | 509 | 3 652 | 40 | 0 | 0 | 0 |
1. apparaat | 1 704 | 173 | 1 877 | ||||
a kosten ontslagzaken | 90 | ||||||
b voorlichtingsfilm en apparaat diversen | 83 | 40 | |||||
2. decoraties | 1 434 | 336 | 1 770 | ||||
a politiemedaille, officiersdienstkruis, overig | 336 | ||||||
3. riddertoelagen | 5 | 0 | 5 | ||||
Ontvangsten | 29 | 0 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2b. politiemedaille, officiersdienstkruis, overig.
De Kanselarij heeft extra middelen benodigd voor aanschaf van politiemedailles, officiersdienstkruizen en overige decoraties.
Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 543 | – 106 | 2 437 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2 543 | – 106 | 2 437 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. apparaat | 2 543 | – 106 | 2 437 | ||||
a. compensatie juridisch adviseur (HVII art. 1) | – 106 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 249 | 0 | 1 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 1 249 | 0 | 1 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. apparaat | 1 249 | 0 | 1 249 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties 1e suppletore begroting (2) | Stand 1e suppletore begroting (3)=(1)+(2) | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 1 913 | 1 913 | 1 642 | 1 613 | 1 627 | 1 625 |
Uitgaven | 0 | 1 913 | 1 913 | 1 642 | 1 613 | 1 627 | 1 625 |
1 loonbijstelling | 0 | 1 425 | 1 425 | ||||
a loonbijstelling | 1 425 | 1 237 | 1 234 | 1 248 | 1 246 | ||
2. prijsbijstelling | 0 | 438 | 438 | ||||
a prijsbijstelling | 438 | 433 | 405 | 405 | 405 | ||
3. onvoorzien | 0 | 50 | 50 | ||||
a eindejaarsmarge | 904 | ||||||
b verdeling eindejaarsmarge | – 825 | ||||||
c moties APB | – 29 | – 28 | – 26 | – 26 | – 26 | ||
4. waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | ||||
5. taakstellingen | 0 | 0 | 0 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |