A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De uitvoering van de migratieplannen om per 2007 te komen tot een volledig gevulde en op de taken afgestemde organisatie is al vanaf de begrotingsuitvoering 2005 in volle gang. De hiervoor in gang gezette reorganisatietrajecten zijn dusdanig complex dat dit voor 2006 nog wijzigingen met zich meebrengt op de begrotingsuitvoering 2006.
Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletore begroting 2006 een bedrag van € 74,821 miljoen aan de begroting voor 2006 wordt toegevoegd en dat het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2006 met een bedrag van € 76,830 miljoen wordt verhoogd. Dit leidt tot een uitgavenbudget van € 7 998,219 miljoen en een ontvangstenbudget van € 404,567 miljoen voor Defensie. Het bedrag voor de in 2006 aan te gane verplichtingen wordt verhoogd met € 393,318 miljoen tot € 10 731,083 miljoen.
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Tot de belangrijkste begrotingswijzigingen kunnen worden gerekend de toekenning van € 25,0 miljoen voor de aanschaf van patrouillevoertuigen. Daarnaast is een aantal overhevelingen tussen de departementen verwerkt wat leidt tot een verlaging van per saldo € 27,0 miljoen. Een andere belangrijke wijziging is de verhoging van de raming verkoopopbrengsten met een bedrag van € 76,0 miljoen.
Per begrotingsartikel zijn de wijzigingen naar aard en oorzaak gerangschikt in een tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleidsmatige mutaties zijn ook omvangrijke autonome mutaties toegelicht. De wijzigingen van deze tweede suppletore begroting 2006 hebben grotendeels een beleidsmatig karakter.
Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Op de website van Defensie (www.defensie.nl/missies) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006, respectievelijk met € 74,821 miljoen en € 76,830 miljoen te verhogen.
De mutaties die tot deze aanpassingen leiden worden in de Najaarsnota 2006 (Kamerstukken II, 2005–2006, ......., nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de begrotingsstaten is als volgt:
Stand begroting Voorjaarsnota 2006 € 7 923,398 miljoen
Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2007 + € 16,698 miljoen
Nadere wijzigingsvoorstellen 2006 + € 74,943 miljoen
Terugboeking niet-relevante gelden – € 16,820 miljoen
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2006 € 7 998,219 miljoen
Stand begroting Voorjaarsnota 2006 € 327,737 miljoen
Totaal mutaties na Voorjaarsnota opgenomen in de Miljoenennota 2007 € 0,830 miljoen
Nadere wijzigingsvoorstellen 2006 € 76,000 miljoen
Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2006 € 404,567 miljoen
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties bedragen x EUR 1 000
Omschrijving | UCBO | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | DMO | CDC | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2006 (incl. NVW) | 213,5 | 629,4 | 1 470,8 | 609,4 | 371,7 | 2 190,3 | 656,2 | 1,8 | – 24,4 | 1 650,0 | 7 768,7 |
Wijzigingen in samenhang met de Voorjaarsnota 2006 | 90,3 | 11,0 | – 24,0 | 25,8 | 2,0 | 8,7 | – 29,6 | 45,3 | 25,3 | 154,7 | |
Stand Voorjaarsnota tevens Eerste suppletoor 2006 | 303,8 | 640,4 | 1 446,8 | 635,2 | 373,7 | 2 199,0 | 626,6 | 1,8 | 20,9 | 1 675,3 | 7 923,4 |
1. Overhevelingen van/naar andere departementen | – 0,3 | – 0,6 | – 8,2 | – 9,1 | |||||||
2. Uitdeling loonbijstelling | 16,6 | 36,5 | 12,7 | 8,8 | 19,3 | 10,6 | – 171,8 | 67,3 | 0,0 | ||
3. Budgettoevoeging aanschaf patrouillevoertuigen | 25,0 | 25,0 | |||||||||
4. Herschikking tussen defensieonderdelen | 1,4 | – 12,9 | 25,9 | 2,8 | – 151,5 | 8,5 | 122,2 | 3,7 | 0,0 | ||
5. Bijstelling ontvangsten | – 0,8 | 1,6 | 0,8 | ||||||||
Stand Miljoenennota 2007 | 303,8 | 658,4 | 1 470,4 | 673,7 | 384,5 | 2 091,5 | 647,3 | 1,8 | – 29,4 | 1 738,0 | 7 940,1 |
Nadere wijzigingen: | |||||||||||
A. Autonome wijzigingen: | |||||||||||
6. Overhevelingen van/naar Departementen | – 16,8 | – 16,8 | |||||||||
B. Beleidsmatige wijzigingen: | |||||||||||
7. Overhevelingen van/naar Departementen | – 0,7 | 0,1 | – 0,5 | – 1,1 | |||||||
8. Meeropbrengst verkoop Domeinen (ontvangsten) | 30,0 | 46,0 | 76,0 | ||||||||
9. Herschikking tussen defensieonderdelen | – 5,8 | – 35,7 | – 18,2 | – 10,2 | 35,6 | 39,0 | 51,9 | – 56,5 | 0 | ||
Stand tweede suppletore begroting 2006 | |||||||||||
Najaarsnota 2006 | 303,8 | 652,6 | 1 434,7 | 655,5 | 373,6 | 2 157,1 | 732,3 | 1,8 | 5,9 | 1 681,1 | 7 998,2 |
1, 6 en 7. Overhevelingen van/naar departementen
De overhevelingen tussen het ministerie van Defensie en andere departementen hebben per saldo geleid tot een verlaging van de uitgavenbegroting met € 27,0 miljoen. Naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in totaal een bedrag overgeheveld van€ 1,1 miljoen. Dit bedrag heeft met name betrekking op de bijdrage van Defensie in de jaarlijkse centrale exploitatiekosten (€ 0,7 miljoen) van het C-2000 communicatiesysteem. Daarnaast is een bedrag van € 9,4 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Financiën in verband met de intertemporele compensatie arbeidsvoorwaarden UKW en een terugboeking (€ 16,8 miljoen) van gelden die betrekking hebben op pensioenen. Tevens hebben er nog enkele kleine overhevelingen plaatsgevonden met andere departementen voor in totaal een bedrag van + € 0,3 miljoen.
2. Uitdeling loonbijstelling 2006
Het eerder toegekende bedrag van € 65,8 miljoen voor de loonbijstelling 2006 is nu uitgedeeld aan de daarvoor in aanmerking komende begrotingsartikelen. Doordat er in 2006 een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord is afgesloten, is nu ook het hiervoor gereserveerde bedrag (uit 2005) van € 101,5 miljoen in de berekening meegenomen en verdeeld om het loongebouw 2006 op het juiste niveau te brengen.
3. Budgettoevoeging patrouillevoertuigen
Als gevolg van de besluitvorming over de aanschaf van patrouillevoertuigen is het Defensiebudget verhoogd met € 25,0 miljoen.
4. Herschikking tussen defensieonderdelen
Tussen de defensieonderdelen zijn verschillende budgetten overgeheveld. In algemene zin hebben deze mutaties voornamelijk betrekking op het op de juiste wijze conform de gewijzigde organisatie beleggen van de budgetten, waardoor er veelal verschuivingen plaatsvinden van apparaats naar programmauitgaven binnen het defensieonderdeel. Daarnaast vinden er overhevelingen tussen de defensieonderdelen plaats. Deze hebben onder andere betrekking op de ontvlechting voor ingenieursdiensten DVD, centrale gezondheidszorg, verhuis- en inrichtingskosten, energiecontracten en een verbeterde herschikking van budgetten op het gebied van de personele- en materiële exploitatie.
De uitgavenbegroting is opwaarts aangepast met € 0,8 miljoen in verband met diverse kleine wijzigingen in de ontvangsten.
8. Meeropbrengst verkoop domeinen
In het verlengde van de met het ministerie van Financiën ten tijde van de Voorjaarsnota gemaakte afspraken in zake hogere Domeinenverkopen, wordt het budget met € 76,0 miljoen verhoogd. Aanleiding hiervoor zijn in de loop van het jaar ontvangen (extra) opbrengsten als gevolg van de verkoop van M-fregatten. Aanwending aan de uitgavenkant zal plaatsvinden bij de infrastructurele en IV-investeringen bij het Commando Dienstencentrum en bij de uitgaven voor de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
9. Herschikking tussen defensieonderdelen
Tussen de defensieonderdelen zijn verschillende budgetten overgeheveld voornamelijk met een technisch karakter. Daarnaast zijn er mutaties opgenomen die gebaseerd zijn op het vermoedelijk beloop van de begrotingsuitvoering 2006. Deze mutaties hebben onder andere betrekking op de uitgaven voor transportkosten, het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage met betrekking tot instandhouding (infra), herschikking van budgetten voor brandstof (van het CLAS naar de DMO). Op grond van ramingsbijstellingen op het gebied van de overige personele- en materiële exploitatie alsmede op de investeringen zijn budgetten overgeheveld wat leidt tot het terugbrengen van de eerder ontstane tekorten op het artikel Nominaal.
Overzicht ontvangstenmutaties bedragen x EUR 1 000
Omschrijving | UCBO | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | DMO | CDC | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2006 (incl. NVW) | 1,4 | 22,8 | 37,3 | 14,2 | 8,0 | 60,5 | 27,7 | 0,0 | 0,0 | 190,8 | 362,7 |
Wijzigingen in samenhang | 0,0 | ||||||||||
met de Voorjaarsnota 2006 | – 35,0 | – 35,0 | |||||||||
Niveau Voorjaarsnota tevens eerste suppletoor 2006 | 1,4 | 22,8 | 37,3 | 14,2 | 8,0 | 60,5 | 27,7 | 0,0 | 0,0 | 155,8 | 327,7 |
1. Herschikking tussen defensieonderdelen | – 4,0 | 4,0 | 0,0 | ||||||||
2. Beëindiging GOC-convenant (KMAR) | – 0,8 | – 0,8 | |||||||||
3. Bijstelling ontvangsten CDC | 1,6 | 1,6 | |||||||||
Stand Miljoenennota 2007 | 1,4 | 22,8 | 33,3 | 14,2 | 7,2 | 64,5 | 29,3 | 0,0 | 0,0 | 155,8 | 328,6 |
Nadere wijzigingen: | |||||||||||
4. Bijstelling meeropbrengst verkoop Domeinen | 76,0 | 76,0 | |||||||||
Stand tweede suppletore begroting 2006 Najaarsnota 2006 | 1,4 | 22,8 | 33,3 | 14,2 | 7,2 | 64,5 | 29,3 | 0,0 | 0,0 | 231,8 | 404,6 |
De ontvangstenbegroting is opwaarts aangepast met € 76,9 miljoen, voornamelijk ten gevolge van (extra) materieelverkopen Domeinen van € 76,0 miljoen naar aanleiding van de verkoop van met name M-fregatten. Het restant is opgebouwd uit het saldo van diverse kleine ramingsbijstellingen bij het Commando Dienstencentrum en de beëindiging van het GOC-convenant bij de Koninklijke marechaussee. Daarnaast heeft er een verschuiving van ontvangsten plaatsgevonden die betrekking hebben op de ontvlechting van energiecontracten (van het CLAS naar de DMO).
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 213 500 | 303 762 | 0 | 303 762 |
Uitgaven | ||||
Operaties | ||||
EUFOR Operatie Althea | 22 000 | 19 000 | 7 000 | 26 000 |
EUPM | 2 000 | 250 | 150 | 400 |
KFOR | 0 | 100 | 72 | 172 |
PSO – EU contributies | 5 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
Afdracht premie/koopsom pensioenen | 4 000 | 4 000 | 2 500 | 6 500 |
Stabilisatiemacht Irak (SFIR) | 5 000 | 5 000 | 3 000 | 8 000 |
NATO Training Mission Irak (NTM-I) | 0 | 650 | 550 | 1 200 |
ISAF PRT Afghanistan | 12 000 | 13 800 | 0 | 13 800 |
ISAF Afghanistan Apaches /F-16 | 12 000 | 13 500 | 8 500 | 22 000 |
ISAF/HQ ISAF | 500 | 2 500 | – 500 | 2 000 |
ISAF STAGE III (Afghanistan Zuid) | 0 | 149 300 | – 18 800 | 130 500 |
Enduring Freedom | 12 000 | 11 000 | – 2 000 | 9 000 |
SRF | 0 | 7 700 | – 1 200 | 6 500 |
CTF150 | 6 000 | 9 300 | – 1 300 | 8 000 |
Overige operaties | 3 700 | 3 162 | 2 528 | 5 690 |
CIMIC-projecten | 500 | – 500 | 0 | |
Voorziening crisisbeheersingoperaties | 69 300 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Operaties | 153 500 | 243 762 | 0 | 243 762 |
Contributies | ||||
VN-contributies | 60 000 | 60 000 | 0 | 60 000 |
Totaal Contributies | 60 000 | 60 000 | 0 | 60 000 |
Totale uitgaven | 213 500 | 303 762 | 0 | 303 762 |
Ontvangsten | 1 407 | 1 407 | 0 | 1 407 |
Het totaal van de uitgaven en ontvangsten voor het uitvoeren van crisisbeheersingsoperaties blijft ten opzichte van het niveau van de eerste suppletore begroting ongewijzigd. Wel vinden er mutaties plaats tussen diverse operaties maar dit heeft geen invloed op het totale budget. De belangrijkste wijzigingen worden onderstaand toegelicht:
De verhoogde raming houdt verband met het kabinetsbesluit tot verlenging van de Nederlandse bijdrage aan de EU-geleide troepenmacht in Bosnië-Herzegovina.
De hogere uitgaven hebben betrekking op de kosten voor het herstel en reparatie van teruggekeerd materieel uit Irak.
Als gevolg van een tijdelijke verhoging van de inzet van F-16’s en vlieguren in Afghanistan zullen de uitgaven hoger uitvallen.
ISAF Stage III (Afghanistan zuid)
Voor de ISAF-stage III geldt dat vooral met betrekking tot luchttransport sprake is van vertraagde ontvangst van rekeningen en dat infrastructurele opbouwwerkzaamheden vertraging hebben opgelopen. Hierdoor is de verwachting dat de realisatie van de uitgaven in 2006 voor ISAF-stage III achter blijft ten opzichte van de oorspronkelijke raming.
Beleidsartikel 21 Commando zeestrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 586 789 | 597 843 | 50 898 | 648 741 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Commando Zeestrijdkrachten Nederland | 438 306 | 448 175 | 9 699 | 457 874 |
Commando Zeestrijdkrachten Caribisch gebied | 53 600 | 55 005 | 678 | 55 683 |
Opleidingen | 81 373 | 81 173 | 3 354 | 84 527 |
Militaire bijstand en steunverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Explosievenopruiming | 1 584 | 1 584 | 655 | 2 239 |
Kustwacht Nederland | 4 833 | 4 978 | 640 | 5 618 |
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 6 236 | 6 236 | – 330 | 5 906 |
Totaal programma-uitgaven | 585 933 | 597 151 | 14 696 | 611 847 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando Zeestrijdkrachten | 32 823 | 32 658 | – 1 659 | 30 999 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 10 598 | 10 598 | – 801 | 9 797 |
Totaal apparaatsuitgaven | 43 421 | 43 256 | – 2 460 | 40 796 |
Totaal uitgaven | 629 353 | 640 407 | 12 236 | 652 643 |
Totaal ontvangsten | 22 775 | 22 775 | 0 | 22 775 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Stijging brandstof en elektra prijzen Kustwacht NA&A | 1 031 | 1 031 | |
Subtotaal autonome mutaties | 1 031 | 0 | 1 031 |
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking tussen defensieonderdelen | 1 568 | – 1 568 | 0 |
Verhuis- en inrichtingskosten | 3 445 | 3 445 | |
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | – 3 900 | – 3 900 | |
Herschikking in verband met trekkingsrecht transportkosten | – 2 251 | – 2 251 | |
Uitdeling loonbijstelling | 15 736 | 902 | 16 638 |
Overige kleine mutaties (herschikkingen) | – 933 | – 1 794 | – 2 727 |
Subtotaal beleidsmatige mutaties | 13 665 | – 2 460 | 11 205 |
Totaal | 14 696 | – 2 460 | 12 236 |
Stijging prijzen brandstof en elektra
De mutatie betreft een aanpassing van het budget voor de zeestrijdkrachten in het Caribisch Gebied in verband met de ontwikkelingen van de prijzen voor brandstof en elektra.
Herschikking tussen defensieonderdelen
In algemene zin hebben deze mutaties voornamelijk betrekking op het op de juiste wijze, conform de gewijzigde organisatie, beleggen van de budgetten voor programma-en apparaatsuitgaven. De uitgaven die werving en selectie betreffen worden nu bij de programmauitgaven verantwoord. Daarnaast heeft een verschuiving plaatsgevonden van salarisgebonden budgetten ( MP en BP) van apparaat naar programma. Tevens diende te worden voorzien in compensatie voor de uitgaven voor internationale functies, omdat realisatie plaatsvindt bij het CZSK.
De initiële verhuis- en inrichtingskosten zijn gerelateerd aan nieuwbouwprojecten. Nieuwbouw-projecten worden uitgevoerd door de Dienst Vastgoed Defensie (DVD), die onder het Commando Dienstencentra (CDC) ressorteert. De verhuizing en inrichting worden echter niet door de DVD uitgevoerd maar door de defensieonderdelen. Daarom worden deze budgetten ontvlochten uit de investeringen en overgeheveld naar de materiële exploitatie van de betreffende defensieonderdelen.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding (infra). Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Trekkingsrechten transportkosten
Deze mutatie betreft de verhoging van de budgetten die de defensieonderdelen eerder aan het CDC (bedrijfsgroep vervoer) beschikbaar hebben gesteld om het voor 2006 gewenste vervoer te kunnen afnemen. Dit met name als gevolg van hogere transportkosten door de oefening Joint Caribean Lion.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Het betreft hier diverse overhevelingen tussen de defensieonderdelen, die betrekking hebben op de personele-en materiele exploitatie, onder andere als gevolg van:
– de oprichting van het Defensie Inlichtingen-en Veiligheidsinstituut (DIVI);
– de centralisatie van de dienst Bijzondere Medische Beoordelingen (BMB) van de Militaire Geestelijke Gezondheidszorg (MGGZ) naar het CDC;
– het medegebruik van het Mobil Combat Training Centre (MCTC);
– een overheveling naar het Commando Dienstencentrum in verband met exploitatie-uitgaven voor Paresto, reüniefaciliteiten en het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM);
– een correctie op eerder overgehevelde budgetten voor IV-exploitatie. Een nadere verfijning van de overdrachtsprotocollen gaf hiertoe aanleiding;
– een herschikking van oude wervingscontracten (correctie) die op het artikelonderdeel Staf/CZSK worden gerealiseerd;
– een overheveling vanuit het CZSK naar het CDC/NLDA vanwege de uitgaven voor het Vormingswerk in Beukbergen.
Het lagere bedrag voor de ontvangsten is het gevolg van een verschuiving van budgetten die betrekking hebben op de ontvlechting van energiecontracten (van het CLAS naar de DMO).
Beleidsartikel 22 Commando landstrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 515 401 | 1 491 354 | 106 612 | 1 597 966 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Operationeel Commando LAS | 926 432 | 936 045 | – 3 979 | 932 066 |
Opleidingen | 247 010 | 247 754 | 4 122 | 251 876 |
Militaire bijstand en steunverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Explosievenopruiming | 5 508 | 5 508 | 1 297 | 6 805 |
Totaal programmauitgaven | 1 178 950 | 1 189 307 | 1 440 | 1 190 747 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando LAS | 258 623 | 227 969 | – 13 580 | 214 389 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 33 265 | 29 515 | 0 | 29 515 |
Totaal apparaatsuitgaven | 291 888 | 257 484 | – 13 580 | 243 904 |
Totaal uitgaven | 1 470 838 | 1 446 791 | – 12 140 | 1 434 651 |
Totaal ontvangsten | 37 324 | 37 324 | – 4 000 | 33 324 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Ontvlechting ingenieursdiensten DVD | – 10 200 | – 10 200 | |
Centralisatie gezondheidszorg | – 1 841 | – 1 841 | |
Herschikking in verband met trekkingsrecht transportkosten | – 2 505 | – 2 505 | |
Herschikking BOS/uitgaven | – 10 641 | – 10 641 | |
Herschikking Ned. Defensie Academie | – 4 417 | – 4 417 | |
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | – 17 000 | – 17 000 | |
Uitdeling loonbijstelling | 33 061 | 3 413 | 36 474 |
Herschikking tussen defensieonderdelen | – 2 017 | 7 | – 2 010 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 1 440 | – 13 580 | – 12 140 |
Totaal | 1 440 | – 13 580 | – 12 140 |
Ontvlechting ingenieursdiensten DVD
Het budget voor ingenieursdiensten wordt ontvlochten uit de materiële exploitatie van het CLAS naar de investeringen van het CDC. De ingenieursdiensten ten behoeve van de andere beleidsartikelen zijn reeds ondergebracht bij het CDC.
Het betreft hier diverse overhevelingen naar het Commando dienstencentrum (CDC), die betrekking hebben op de personele exploitatie. Dit als gevolg van de centralisatie van de diensten Bijzondere Medische Beoordelingen (BMB), van de Militaire Geestelijke Gezondheidszorg (MGGZ) en het Coördinatiecentrum Expertise Militaire Gezondheidszorg (CEMG) naar het CDC.
Trekkingsrechten transportkosten
Deze mutatie betreft de verhoging van de budgetten die de defensieonderdelen eerder aan het CDC (Bedrijfsgroep vervoer) beschikbaar hebben gesteld om het voor 2006 gewenste vervoer te kunnen afnemen.
Deze mutatie betreft een technische herschikking van de budgetten voor brandstof van het CLAS naar de DMO.
Herschikking Nederlandse Defensie Academie
Deze mutatie betreft de overheveling van exploitatiebudgetten van het CLAS naar het CDC/NLDA. De hierbij behorende personele overheveling heeft al eerder plaatsgevonden.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding. Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Herschikking tussen defensieonderdelen
Het betreft hier per saldo diverse kleine overhevelingen tussen defensieonderdelen. Deze hebben betrekking op:
– lagere uitgaven in verband met minder voorzieningen voor woonruimte in het buitenland en diverse studies bij het CLAS, waaronder diverse opheffingen van lokale facilitaire diensten;
– overheveling van opleidingen ten behoeve van andere defensieonderdelen die door het CLAS worden uitgevoerd;
– toevoeging van fondsen aan dit artikelonderdeel in verband met de oprichting van de EODD;
– een correctie op de eerder overgehevelde budgetten voor IV-exploitatie. Een nadere verfijning van de overdrachtsprotocollen gaf hiertoe aanleiding;
– een overheveling vanuit het CLAS naar het CDC/NLDA voor de uitgaven voor het Vormingswerk in Beukbergen;
– een aanvullende subsidiebijdrage die verstrekt wordt aan het Legermuseum in verband met de afwikkeling van de subsidiebijdrage 2005.
Beleidsartikel 23 Commando luchtstrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 613 238 | 638 995 | 14 005 | 653 000 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Commando Luchtstrijdkrachten Nederland | 445 436 | 458 961 | – 2 599 | 456 362 |
Opleidingen | 78 567 | 78 387 | – 12 004 | 66 383 |
Explosievenopruiming | 1 248 | 1 248 | – 1 248 | 0 |
Militaire bijstand en steunverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 15 304 | 15 304 | – 9 700 | 5 604 |
Totaal programmauitgaven | 540 555 | 553 900 | – 25 552 | 528 348 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando Luchtstrijdkrachten | 57 035 | 69 447 | 45 861 | 115 308 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 11 830 | 11 830 | 0 | 11 830 |
Totaal apparaatsuitgaven | 68 865 | 81 277 | 45 861 | 127 138 |
Totaal uitgaven | 609 420 | 635 177 | 20 309 | 655 486 |
Totaal ontvangsten | 14 171 | 14 171 | 0 | 14 171 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking centralisatie energiecontracten | – 11 200 | 11 200 | 0 |
Herschikking in verband met trekkingsrecht transportkosten | 2 572 | 2 572 | |
Herschikking Klu/kapel en facilitaire ondersteuning | – 6 010 | 6 010 | 0 |
Verhuis- en inrichtingskosten | 2 785 | 4 000 | 6 785 |
Uitdeling loonbijstelling | 11 729 | 938 | 12 667 |
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | – 11 600 | – 11 600 | |
Herschikking bezoldiging | – 19 000 | 19 000 | 0 |
Herschikking tussen defensieonderdelen | 5 172 | 4 713 | 9 885 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 25 552 | 45 861 | 20 309 |
Totaal | – 25 552 | 45 861 | 20 309 |
Herschikking centralisatie energiecontracten
Het betreft hier een nadere herschikking van de gedecentraliseerde budgetten voor energie. Verantwoording vindt nu plaats op het artikelonderdeel Staf CLSK.
Trekkingsrechten transportkosten
Deze mutatie betreft de verlaging van de budgetten die de defensieonderdelen eerder aan het CDC (bedrijfsgroep vervoer) beschikbaar hebben gesteld om het voor 2006 gewenste vervoer te kunnen afnemen. Voor het CLSK geldt dat er minder vervoer nodig is.
Herschikking KLu-kapel en facilitaire ondersteuning
De uitgaven voor de facilitaire ondersteuning van de KLu-kapel wordt nu verantwoord bij de Staf CLSK.
Initiële verhuis- en inrichtingskosten zijn gerelateerd aan projecten die worden ontvlochten uit de investeringen (CDC) en op de materiële exploitatie bij de defensieonderdelen verantwoord. Het betreft hier de verhuizing van de Transporthelikoptergroep naar Gilze-Rijen en de BAM-toren als gevolg van de verhuizing van de staf naar Prinsenbeek.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding. Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Deze mutatie betreft een technische herschikking van budgetten van het Commando/LSK naar de Staf ten behoeve van de daar te realiseren internationale functies.
Herschikking tussen defensieonderdelen
Deze mutatie voortvloeiend uit herschikkingen heeft met name betrekking op:
– een herschikking van budgetten voor verbruiksvergoeding en die betrekking hebben op onderhoud van infrastructuur bij de artikelonderdelen Opleidingen en Staf. Verantwoording hiervan vindt nu plaats bij het Commando LSK;
– het CLSK-deel als gevolg van de centralisering van de explosievenopruimingsdienst (EOD) wordt naar het CLAS overgeheveld;
– een herberekening van (middensommen, verschuiving van aantallen) de uitgaven voor bezoldiging tussen de artikelonderdelen Opleidingen en Staf wat resulteert in een kleine stijging van de uitgaven;
– een ramingsbijstelling van de budgetten voor luchtverkenningscapaciteit van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba in verband met een verschuiving van betalingen naar een later moment. Daarnaast hebben voor een deel betalingen plaatsgevonden bij de investeringen LSK;
– een correctie en/of herschikking op de overige personele- en materiële exploitatie naar aanleiding van een beter inzicht in de verdeling van met name de exploitatiebudgetten tussen het CLSK en de DMO/Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten;
– een correctie op de eerder overgehevelde budgetten voor IV-exploitatie. Een nadere verfijning van de overdrachtsprotocollen gaf hiertoe aanleiding;
– een overheveling vanuit het CLSK naar het CDC/NLDA van de uitgaven voor het Vormingswerk in Beukbergen.
Beleidsartikel 24 Commando Koninklijke marechaussee
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 363 263 | 366 308 | – 125 | 366 183 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Operationele taakvelden | 274 823 | 279 010 | 4 653 | 283 663 |
Opleidingen | 36 896 | 36 280 | 1 048 | 37 328 |
Militaire bijstand en steunverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal programmauitgaven | 311 719 | 315 290 | 5 701 | 320 991 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Koninklijke marechausse | 56 508 | 55 982 | – 5 825 | 50 157 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 2 469 | 2 469 | 0 | 2 469 |
Totaal apparaatsuitgaven | 58 977 | 58 451 | – 5 825 | 52 626 |
Totaal uitgaven | 370 697 | 373 742 | – 124 | 373 617 |
Totaal ontvangsten | 8 010 | 8 010 | – 756 | 7 254 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking in verband met trekkingsrecht transportkosten | – 306 | – 306 | |
Herschikking tussen defensieonderdelen | 2 701 | – 2 701 | 0 |
Herschikking mater iele exploitatie | – 900 | – 7 220 | – 8 120 |
Amendement Herben | 250 | – 250 | 0 |
Verhuis- en inrichtingskosten | 1 148 | 1 148 | |
Uitdeling loonbijstelling | 7 025 | 1 735 | 8 760 |
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | – 1 800 | – 1 800 | |
Overige mutaties | – 2 417 | 2 611 | 194 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 5 701 | – 5 825 | – 124 |
Totaal | 5 701 | – 5 825 | – 124 |
Trekkingsrechten transportkosten
Deze mutatie betreft de verhoging van de budgetten die de defensieonderdelen eerder aan het CDC (Bedrijfsgroep vervoer) beschikbaar hebben gesteld om het voor 2006 gewenste vervoer te kunnen afnemen.
Herschikking tussen defensieonderdelen
In de ontwerpbegroting heeft een toerekening plaatsgevonden die was gebaseerd op de onderverdeling van de taakvelden. Door tal van oorzaken, waaronder reorganisaties, is een aanpassing van de verdeling over de uitgavencategorieën noodzakelijk gebleken waarmee de uitgaven voor de operationele taakvelden en de Staf nu op het juiste budgetniveau zijn gezet.
Herschikking materiële exploitatie
Deze mutatie betreft onderschrijdingen op het gebied van de materiële exploitatie met name als gevolg van een lager uitgevallen bouwrente inzake nieuwbouw Schiphol, lagere kosten voor werkplekdiensten, minder uitgaven voor data- en telecommunicatieapparatuur en minder uitgaven voor keuring en selectie.
Het betreft hier de invulling (correctie) van de eerder met het amendement Herben aan de Koninklijke marechaussee toegevoegde budgetten ten behoeve van de uitbreiding van de capaciteit voor onder andere grensbewaking, waardetransport, (pool) vredesmissies en de Dienst Speciale Interventie. Hier is tevens verwerkt het in eerste instantie bij de Staf gestalde bedrag naar aanleiding van het Amendement Herben.
Initiële verhuis- en inrichtingskosten die zijn gerelateerd aan het Strategisch Vastgoedplan Koninklijke marechaussee en aan de nieuwbouw op Schiphol worden ontvlochten uit de investeringen (CDC) en op de materiële exploitatie bij de defensieonderdelen verantwoord.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding (infra). Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Het betreft hier diverse kleine overhevelingen als gevolg van:
– een correctie (tussen Staf en Operationele taakvelden) van de eerder geboekte reguliere bijdrage aan het project C2000 en de aanvullende bijdrage aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met de centrale exploitatiekosten van het project C2000;
– een overheveling naar de Bestuursstaf in verband met de ontvlechting van het deel voor Expertise en Advies uit het contract met de DVD/Algemeen Technisch Beheer;
– een correctie op de eerder overgehevelde budgetten voor IV-exploitatie;
– een overheveling vanuit de KMar naar het CDC/NLDA vanwege de uitgaven voor het Vormingswerk in Beukbergen;
– een correctie in het kader van de klant-leveranciersrelatie in verband met diensten die door het Instituut voor Keuring en Selectie worden uitgevoerd.
Als gevolg van een wijziging in de opzet van de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit door de politiekorpsen is het GOC-convenant tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Justitie en Defensie per 1 januari 2006 beëindigd. Volgens dit convenant stelde de KMAR personele capaciteit beschikbaar voor assistentie aan de politiekorpsen langs de grenzen met België en Duitsland. Door de beëindiging van het convenant wordt de ontvangstenbegroting aangepast.
Beleidsartikel 25 Defensie Materieelorganisatie
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 636 220 | 4 644 958 | 144 060 | 4 789 018 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Investeringen zeestrijdkrachten | 356 930 | 354 714 | 0 | 354 714 |
Investeringen landstrijdkrachten | 565 554 | 558 409 | 0 | 558 409 |
Investeringen luchtstrijdkrachten | 292 006 | 292 006 | – 114 000 | 178 006 |
Investeringen Koninklijke marechaussee | 17 524 | 23 924 | 0 | 23 924 |
Investeringen overig | 19 585 | 21 322 | 0 | 21 322 |
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten | 167 470 | 156 154 | 36 984 | 193 138 |
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten | 171 803 | 144 609 | 126 770 | 271 379 |
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten | 320 461 | 330 762 | – 183 596 | 147 166 |
Totaal programmauitgaven | 1 911 333 | 1 881 900 | – 133 842 | 1 748 058 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Defensie Materieelorganisatie | 278 945 | 317 117 | 91 902 | 409 019 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal apparaatsuitgaven | 278 945 | 317 117 | 91 902 | 409 019 |
Totaal uitgaven | 2 190 278 | 2 199 017 | – 41 940 | 2 157 077 |
Totaal ontvangsten | 60 455 | 60 455 | 4 000 | 64 455 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Verwerking hogere verkoopopbrengsten | 28 200 | 28 200 | ||
Sub-totaal autonome mutaties | 28 200 | 28 200 | ||
Beleidsmatige mutaties | ||||
Afsluiten Special Billing Arrangement | – 144 000 | – 144 000 | ||
Budgettoevoeging gecrashte helikopters | 30 000 | 30 000 | ||
Interen voorraden | – 30 000 | – 30 000 | ||
Correctie uitgaven infrastructuur | 18 500 | 18 500 | ||
Herschikking investeringen | – 25 000 | – 25 000 | ||
Aanschaf patrouillevoertuigen | 25 000 | 25 000 | ||
Herschikking bezoldiging | 196 177 | – 196 177 | 0 | |
Herschikking IV-exploitatie | – 6 463 | – 6 463 | ||
Herschikking NIC-contract | – 3 000 | 3 000 | 0 | |
Herschikking personele exploitatie | – 15 000 | 15 000 | 0 | |
Herschikking materiële exploitatie | – 234 766 | 236 000 | 1 234 | |
Herschikking BOS-uitgaven | 10 641 | 10 641 | ||
Herschikking trekkingsrecht transportkosten | – 1 704 | – 1 704 | ||
Uitdeling loonbijstelling | 19 312 | 19 312 | ||
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | 42 700 | – 4 700 | 38 000 | |
Overige mutaties | – 8 331 | 2 671 | – 5 660 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | – 48 042 | 91 902 | – 114 000 | – 70 140 |
Totaal | – 19 842 | 91 902 | – 114 000 | – 41 940 |
Verwerking hogere verkoopopbrengsten
Als gevolg van hogere verkoopopbrengsten wordt het budget van DMO evenredig verhoogd ten gunste van de materiele exploitatie.
Afsluiten Special Billing Arrangement
Recent is er met de Verenigde Staten overeengekomen dat eenSpecial Billing Arrangement met Nederland wordt afgesloten. Deze afspraak heeft tot gevolg, dat de saldi op de rekeningen in de Verenigde Staten mogen worden ingekrompen en de budgetten van de DMO overeenkomstig hieraan kunnen worden aangepast. De effecten voor 2006 zijn nu verwerkt. Op dit moment loopt nog een onderzoek naar de meerjarige effecten die zullen worden verwerkt bij het opstellen van de eerste suppletore begroting 2007.
De ten tijde van de Voorjaarsnota op de post Prijsbijstelling geparkeerde budgetten voor de vervanging van de gecrashte helikopters worden naar de investeringen CLSK overgeheveld.
Onderzoek naar de normen om de voorraadniveaus te optimaliseren heeft geleid tot een éénmalige doelmatigheidsopbrengst voor 2006.
Het betreft hier een correctie van het budget voor de uitvoering van infrastructurele voorzieningen.
Deze mutatie betreft de overheveling van vrijvallend budget bij de DMO/Landmacht (onder andere als gevolg van vertraging in de betalingen van de projecten PHZ 2000 en Wissellaadsystemen) naar het CDC ten behoeve van de ontstane tekorten op diverse IV-projecten.
In verband met de uitvoering van taken in Afghanistan is het noodzakelijk gebleken 25 gepantserde patrouillevoertuigen aan te schaffen.
Deze mutatie is voornamelijk een technische herschikking van salarisbudgetten tussen artikelonderdelen van de DMO. Initieel zijn deze uitgaven bij de Staf geraamd maar inmiddels vindt de realisatie ten laste van de juiste artikelonderdelen (ondersteuning) plaats.
Deze mutatie is een correctie op de eerder overgehevelde budgetten naar het CDC voor IV-exploitatie. Een nadere verfijning van de overdrachtsprotocollen gaf hiertoe aanleiding.
Het betreft hier een herschikking van uitgaven die voortvloeien uit het NIC-contract (Nederlands Inkoop Centrum). De uitgaven hiervoor horen thuis op het artikelonderdeel Staf/DMO.
Herschikking personele exploitatie
Deze mutatie betreft een technische herschikking van budgetten voor overige personele exploitatie van de ondersteunende eenheden naar de Staf DMO. Initieel zijn deze uitgaven bij de ondersteunende eenheden geraamd, maar de realisatie vindt plaats bij het artikelonderdeel Staf DMO.
Herschikking materiële exploitatie
Deze mutatie betreft een technische herschikking van de budgetten voor materiële exploitatie van de ondersteunende eenheden naar de Staf DMO en een deel van de doorwerking naar de uitgavenkant van de hogere domeinverkopen. Initieel zijn deze uitgaven bij de ondersteunende eenheden geraamd maar de realisatie vindt plaats bij het artikelonderdeel Staf DMO.
Deze mutatie betreft een technische herschikking van de budgetten voor brandstof van het CLAS naar de DMO/Landstrijdkrachten.
Trekkingsrechten transportkosten
Deze mutatie betreft een verhoging van de budgetten die de defensieonderdelen eerder aan het CDC (Bedrijfsgroep vervoer) beschikbaar hebben gesteld om het voor 2006 gewenste vervoer te kunnen afnemen.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding (infra). Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Deze mutatie voortvloeiend uit overhevelingen heeft met name betrekking op:
– een overheveling van taken en functies van de Directie Informatie Voorziening naar het Commando Dienstencentrum;
– de ontvlechting van het deel voor Expertise en Advies uit het contract Algemeen Technisch Beheer naar de Bestuursstaf;
– centralisatie binnen de DMO van de instandhouding van infrastructuur (van ondersteuning naar de Staf).
Het hogere bedrag voor de ontvangsten is het gevolg van een verschuiving van budgetten die betrekking hebben op de ontvlechting van energiecontracten (van het CLAS naar de DMO).
Beleidsartikel 26 Commando Dienstencentra
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 653 059 | 623 431 | 106 040 | 729 471 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Bedrijfsgroep Informatievoorziening | 28 450 | 28 450 | 11 418 | 39 868 |
Bedrijfsgroep Telematica | 20 856 | 20 856 | 546 | 21 402 |
Bedrijfsgroep Vervoer | 54 489 | 54 489 | 6 510 | 60 999 |
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg | 61 307 | 61 307 | 4 704 | 66 011 |
Bedrijfsgroep Personeelsondersteuning | 55 999 | 59 871 | 9 729 | 69 600 |
Bedrijfsgroep Personeelszorg | 86 767 | 26 641 | 2 459 | 29 100 |
Bedrijfsgroep Hogere Opleidingen | 35 834 | 35 907 | 9 301 | 45 208 |
Attachés | 20 668 | 20 668 | 0 | 20 668 |
Investeringen infrastructuur | 174 420 | 174 420 | 14 170 | 188 590 |
Investeringen informatievoorziening | 86 460 | 78 438 | 37 020 | 115 458 |
Exploitatie informatievoorziening | 13 587 | 27 123 | 6 693 | 33 816 |
Totaal programmauitgaven | 638 837 | 588 170 | 102 550 | 690 720 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Staf Commando Dienstencentra | 15 367 | 36 406 | 3 099 | 39 505 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 2 044 | 2 044 | 0 | 2 044 |
Totaal apparaatsuitgaven | 17 411 | 38 450 | 3 099 | 41 549 |
Totaal uitgaven | 656 248 | 626 620 | 105 649 | 732 269 |
Totaal ontvangsten | 27 696 | 27 696 | 1 586 | 29 282 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Autonome mutaties | ||||
Stijging brandstofprijzen | 1 100 | 1 100 | ||
Bijstelling raming ontvangsten | 1 586 | 1 586 | ||
Sub-totaal autonome mutaties | 1 100 | 1 586 | 0 | 2 686 |
Beleidsmatige mutaties | ||||
Herschikking DIV-online | 3 501 | 3 501 | ||
Correctie SA-maatregel | 4 875 | 4 875 | ||
Centralisatie gezondheidszorg | 2 596 | 2 596 | ||
Inrichtingskosten HRM-SC in Enschede | 5 800 | – 5 800 | 0 | |
Capaciteitsuitbreiding IKS | 2 226 | 2 226 | ||
Ontvlechting ingenieursdiensten | 10 200 | 10 200 | ||
Verhuis- en inrichtingskosten | – 10 230 | – 10 230 | ||
Herschikking IV-investeringen | 37 020 | 37 020 | ||
Herschikking investeringen infrastructuur | 20 000 | 20 000 | ||
Herschikking IV-exploitatie | 6 693 | 6 693 | ||
Herschikking exploitatie NLDA | 9 301 | 9 301 | ||
Herschikking in verband met trekkingsrecht transportkosten | 4 407 | 4 407 | ||
Uitdeling loonbijstelling | 9 822 | 811 | 10 633 | |
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | – 1 800 | – 1 800 | ||
Overige mutaties | 1 039 | 2 502 | 3 541 | |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 50 260 | 1 513 | 51 190 | 102 963 |
Totaal | 51 360 | 3 099 | 51 190 | 105 649 |
De ontwikkelingen (stijging) van de prijzen voor voertuigbrandstoffen maken het noodzakelijk om de budgetten voor vervoer aan te passen.
Bijstelling raming ontvangsten
Het oplijnen van de ontvangsten heeft geleid tot diverse kleine aanpassingen van uiteenlopende aard.
Deze mutatie, voortvloeiend uit overhevelingen, heeft met name betrekking op een overheveling van taken en functies van de Directie Informatievoorziening naar het Commando Dienstencentrum.
Het betreft hier een technische correctie (dubbel ingeboekte doelmatigheidsopbrengst) op de eerder verwerkte maatregelen naar aanleiding van het Strategisch Akkoord. Deze maatregel was reeds verwerkt in de begroting, waarbij nog werd uitgegaan van een bruto-netto doelmatigheidstraject. Met de verwerking van de migratieplannen is echter direct een netto formatiesterkte opgenomen. De doelmatigheidsopbrengsten kunnen derhalve niet opnieuw worden ingeboekt.
Op dit artikelonderdeel zijn de medische diensten Bijzondere Medische Beoordelingen (BMB), Militaire Geestelijke Gezondheidszorg (MGGZ) en het Coördinatiecentrum Expertise Militaire Gezondheidszorg (CEMG) gecentraliseerd. Deze zaten voorheen bij de defensieonderdelen.
Inrichtingskosten HRM-Enschede
Het betreft hier de inrichtingskosten van het nieuwe Human Resource Dienstencentrum in Enschede. De benodigde uitgaven hiervoor zijn gecompenseerd uit het budget voor investeringen infrastructuur.
Als gevolg van een grotere klantvraag is het noodzakelijk om de personeelscapaciteit op het Instituut voor Keuring en Selectie uit te breiden. Hierdoor dient het budget voor de personele exploitatie te worden bijgesteld.
Ontvlechting ingenieursdiensten
Het budget voor ingenieursdiensten wordt ontvlochten uit de materiële exploitatie van het CLAS naar de investeringen infrastructuur van het CDC. De ingenieursdiensten ten behoeve van de andere beleidsartikelen zijn reeds ondergebracht bij het CDC.
Deze mutatie betreft een herschikking van budgetten naar het CZSK en het CLSK voor de uitgaven behoren bij de diverse verhuis- en inrichtingskosten. Dit naar aanleiding van de nieuwe organisatie.
Deze mutatie betreft voor een deel de doorwerking aan de uitgavenkant van de hogere domeinenverkopen en herschikking van budgetten tussen de defensieonderdelen naar het CDC. Deze toevoeging wordt gebruikt om de voortgang van de projecten Speer, Mulan, DIV-online en de nieuwe Defensiepas te waarborgen.
Herschikking investeringen infrastructuur
Deze mutatie betreft de doorwerking aan de uitgavenkant van de hogere domeinenverkopen naar de infrastructurele investeringen van het CDC. Het grote aantal te realiseren projecten genereert overschrijdingen die hiermee worden afgedekt. Het gaat hier specifiek om de projecten Herbelegging MOB’s, nieuwbouw Gen. Spoorkazerne, nieuwbouw Kootkazerne, herhuisvesting CLSK in Breda en herbelegging Soesterberg in Gilze Rijen.
Deze mutatie betreft een correctie op de eerder overgehevelde budgetten voor IV-exploitatie. Een nadere verfijning van de overdrachtsprotocollen gaf hiertoe aanleiding.
Herschikking exploitatie Nederlandse Defensie Academie
Deze mutatie betreft de overheveling vanuit de defensieonderdelen naar het CDC van de uitgaven voor het Vormingswerk in Beukbergen. Daarnaast worden nu diverse opleidingen door het CDC uitgevoerd waardoor er een overheveling heeft plaatsgevonden van exploitatiebudgetten het CLAS en het CZSK naar het CDC. De hierbij behorende personele overheveling heeft al eerder plaatsgevonden.
Trekkingsrechten transportkosten
Deze mutatie betreft een verhoging van de budgetten die de defensieonderdelen eerder aan het CDC (bedrijfsgroep vervoer) beschikbaar hebben gesteld om het voor 2006 gewenste vervoer te kunnen afnemen.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding (infra). Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Deze mutatie, voortvloeiend uit diverse overhevelingen, heeft met name betrekking op:
– een herschikking van de budgetten voor de materiële exploitatie die behoort bij de al eerder van het CDC overgehevelde dienst Directie Materieel Coderingen (DMC) naar de DMO;
– een overheveling van functies van de DVD voor de uitvoering en gebruik van het Computer Aided Design Geografisch Informatiesysteem;
– een verhoging op de post pilot Publieke Private Samenwerking (PPS). Realisatie geschiedt door een overeenkomst voor ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en exploitatie. Er heeft door de projectorganisatie een nadere analyse van de gebruikswensen en ruimere benutting van de mogelijkheden van PPS plaatsgevonden. Dit heeft vooral betrekking op de looptijd van de overeenkomst, de omvang van de infrastructuur en het pakket uit te besteden diensten. Inmiddels is het aanbestedingstraject gestart en blijven de mogelijkheden om doelmatigheidsvoordelen te behalen aanwezig.
Het oplijnen van de ontvangsten heeft geleid tot diverse kleine aanpassingen van uiteenlopende aard.
Niet-beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 24 423 | – 2 540 | 8 408 | 5 868 |
Uitgaven | ||||
Loonbijstelling | 133 937 | 159 830 | – 158 370 | 1 460 |
Prijsbijstelling | – 158 360 | – 189 473 | 173 378 | – 16 095 |
Onvoorzien | 0 | 50 503 | – 30 000 | 20 503 |
Totaal uitgaven | – 24 423 | 20 860 | – 14 992 | 5 868 |
De mutatie op dit artikelonderdeel is met name het gevolg van de uitdeling van de loonbijstelling 2006 over de defensieonderdelen. Daarnaast is sprake van een actualisering van de eerder verwerkte intertemporele schuif naar aanleiding van het bereikte arbeidsvoorwaardenakkoord.
De mutatie op dit artikelonderdeel vloeit voort uit de herschikkingen die samenhangen met de uitdeling van de prijsbijstelling 2006, verschuivingen tussen de defensieonderdelen naar aanleiding van het oplopen (besluitvormingsmemorandum) van de begroting 2007 en de verwachting van het verloop van de begrotingsuitvoering 2006. De herschikkingen op het gebied van de personele- en materiële exploitatie en investeringen, genoemd bij de defensieonderdelen, zijn hier dus salderend verwerkt. Dit heeft geleid tot het terugdringen van het negatieve saldo op dit artikelonderdeel.
De wijziging van het artikelonderdeel Onvoorzien is het gevolg van de besluitvorming omtrent de met de Voorjaarsnota ontvangen voorziening voor de vervanging van twee in Afghanistan gecrashte Chinook-helikopters. Dit budget is via dit artikelonderdeel overgeboekt naar de DMO/Investeringen Luchtstrijdkrachten.
Niet-beleidsartikel 90 Algemeen
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 647 621 | 1 671 894 | 5 812 | 1 677 706 |
Uitgaven | ||||
Programmauitgaven | ||||
Pensioenen en uitkeringen | 1 048 534 | 1 049 740 | 19 969 | 1 069 709 |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 131 341 | 140 303 | 13 553 | 153 856 |
Ziektekostenvoorziening | 35 108 | 35 108 | – 12 608 | 22 500 |
Milieu-uitgaven | 23 153 | 11 840 | – 4 100 | 7 740 |
Subsidies en bijdragen | 17 945 | 18 028 | 240 | 18 268 |
Bijdragen aan de Navo | 95 154 | 78 708 | 9 424 | 69 284 |
Internationale samenwerking | 2 141 | 3 163 | – 1 171 | 1 992 |
Overige uitgaven | 49 271 | 31 853 | 5 000 | 36 853 |
Wetenschappelijk onderzoek | 63 375 | 77 218 | 3 109 | 80 327 |
Totaal programmauitgaven | 1 466 022 | 1 445 961 | 14 568 | 1 460 529 |
Apparaatsuitgaven | ||||
Bestuursstaf | 127 377 | 173 180 | – 11 537 | 161 643 |
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 57 385 | 55 916 | 2 793 | 58 709 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 205 | 205 | 0 | 205 |
Totaal apparaatsuitgaven | 184 967 | 229 301 | – 8 744 | 220 557 |
Totaal uitgaven | 1 650 989 | 1 675 262 | 5 824 | 1 681 086 |
Totaal ontvangsten | 190 847 | 155 899 | 76 000 | 231 899 |
(Bedragen x € 1000) | Programma-uitgaven | Apparaats-uitgaven | Totaal |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Bijstelling pensioenen | – 16 820 | – 16 820 | |
Sub-totaal autonome mutaties | – 16 820 | – 16 820 | |
Beleidsmatige mutaties | |||
Herschikking Algemeen Technisch Beheer | 3 200 | 3 200 | |
Intertemporele compensatie arbeidsvoorwaarden | – 8 203 | – 8 203 | |
Huisvestingskosten Haagse regio | – 13 674 | – 13 674 | |
Herschikking claims ziektekosten | – 10 948 | – 10 948 | |
Herschikking milieu-uitgaven | – 4 100 | – 4 100 | |
Herschikking uitgaven Navo | – 11 711 | – 11 711 | |
Uitdeling loonbijstelling | 59 267 | 8 024 | 67 291 |
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie | – 1 900 | – 1 900 | |
Overige mutaties | 3 883 | – 1 194 | 2 689 |
Sub-totaal beleidsmatige mutaties | 31 388 | – 8 744 | 22 644 |
Totaal | 14 568 | – 8 744 | 5 824 |
In het kader van een in 1998 met de Stichting Pensioenfonds ABP overeengekomen financieringsarrangement ten behoeve van de overgang op kapitaaldekking van militaire pensioenen wordt jaarlijks per 1 juli een 10-jarige lening aan het ABP verstrekt om het verschil tussen de beschikbare middelen en de verschuldigde premie te overbruggen. Het bedrag van de in 2006 verstrekte lening bedraagt € 20,1 miljoen. Het verschil ten opzichte van het voor 2006 niet-relevant beschikbaar gestelde bedrag van€ 16,8 miljoen wordt teruggeboekt naar het ministerie van Financiën.
Herschikking Algemeen Technisch Beheer
Deze mutatie heeft betrekking op de centralisatie van het deel voor Expertise en Advies uit het contract van de defensieonderdelen met de DVD/Algemeen Technisch Beheer. Dit deel is nu ondergebracht bij de Bestuursstaf.
Intertemporele compensatie arbeidsvoorwaarden (UKW)
Het betreft hier een intertemporele compensatie van de tijdelijke meerlasten van het overgangsrecht in het kader van de met de Centrales van Overheidspersoneel overeengekomen ophoging van de ontslagleeftijden voor militairen.
Huisvestingskosten Haagse regio
Deze mutatie is het gevolg van een lagere realisatie door het zelf uitvoeren van activiteiten met betrekking tot huisvesting in de Haagse regio door de defensieonderdelen.
Herschikking claims ziektekosten
Het budget voor de ziektekostenvoorziening wordt neerwaarts aangepast doordat de claims voor 2006 lager uitvallen en door het afschaffen van de claimbelasting 2005.
De uitvoering van het Windturbinepark Coevorden heeft in 2005 procedurele vertraging opgelopen.
Hierdoor start de uitvoering van het project op zijn vroegst in het laatste kwartaal van 2006. Als gevolg hiervan wordt een deel van de projectkosten niet in 2006 gerealiseerd.
Herschikking uitgaven Navo-bijdrage
Voor 2006 geldt dat er een aantal projecten niet is geautoriseerd waardoor de uitgaven lager uitvallen. Daarnaast zijn er wijzigingen in het pensioenstelsel opgetreden waardoor betalingen verschuiven naar 2007.
Het betreft hier de verdeling van de loonbijstelling over de defensieonderdelen.
Bijstelling uitgaven Dienst Vastgoed Defensie
Deze mutatie betreft het niet meer in 2006 aan de Dienst Vastgoed Defensie betalen van de laatste kwartaalbijdrage 2006 met betrekking tot instandhouding (infra). Dit is mogelijk aangezien de DVD voor 2006 voldoende liquide middelen heeft om de eigen bedrijfsvoeringsuitgaven en externe leveranciers te betalen. Het hierdoor vrijvallende geld wordt aangewend ter oplossing van de tekorten in de materiële exploitatie bij de Defensie Materieelorganisatie.
Deze mutatie, voortvloeiend uit diverse overhevelingen, heeft met name betrekking op:
– een correctie op de eerder overgehevelde budgetten voor IV-exploitatie. Een nadere verfijning van de overdrachtsprotocollen gaf hiertoe aanleiding;
– een overheveling naar BZK in verband met TMG-werkgeverschap;
– meer behoefte aan (trekkingsrecht) transportkosten;
– hogere uitgaven in verband met de uitreiking van de Willemsorde;
– meer zaken die defensie heeft lopen bij de landsadvocaat dan was voorzien;
– een voorschot dat is verstrekt aan de Stichting Algemeen Militaire Tehuizen in verband met de sluiting van legerplaats Seedorf;
– vertraging in de ontwikkelingsfase project Speer;
– een lagere realisatie voor de post internationale samenwerking wat betrekking heeft op opleidingen en steunverlening;
– het gebied van Wetenschappelijk Onderzoek. Voor dit jaar worden er meer projecten zoals Desdemone mover, kennis opbouw introductie F-35 en helikopterdetectie gerealiseerd.
In het verlengde van de met het ministerie van Financiën ten tijde van de Voorjaarsnota gemaakte afspraken inzake hogere Domeinenverkopen, wordt het budget met € 76 miljoen verhoogd. Aanleiding hiervoor zijn de in de loop van het jaar ontvangen (extra) opbrengsten door de verkoop van M-fregatten. Aanwending aan de uitgavenkant zal plaatsvinden bij de infrastructurele en IV-investeringen bij het CDC en bij de uitgaven voor de materiële exploitatie bij de DMO.