A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2006 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting). Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2006.
De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota, die de minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:
1. Naast beleidsmatig relevante mutaties worden enkel de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 2 miljoen. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan € 2 miljoen en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige en technische mutaties. Hierdoor kan het saldo uiteindelijk hoger zijn dan € 2 miljoen;
2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichting. Deze toelichting is opgenomen bij het artikel dat middels deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar (niet-)beleidsartikel. De toelichting aangaande desalderingen wordt opgenomen bij de uitgaven;
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel alleen het saldo weergegeven.
4. Overhevelingen tussen operationele doelstellingen van eenzelfde artikel worden niet toegelicht.
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is van deze regel afgeweken.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 3 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premieontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 4 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per (niet-)beleidsartikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.
2. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten
In paragraaf 2.1 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht. Vervolgens wordt in paragraaf 2.2 de juridische basis van een aantal uitgaven geregeld.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 10 miljoen gehanteerd.
Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties
(bedragen x € 1 000) | Artikel | Uitgaven |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 12 658 137 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2006 | 12 951 334 | |
Overheveling vanuit de begroting naar de premiemiddelen voor de toevoeging van de pneumokokkenvaccinatie voor zuigelingen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). | 21 | – 14 850 |
Voor het Elektronisch Kinddossier (EKD) is € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor 2006. Door wijziging van de invoeringsstrategie kan het EKD niet worden gerealiseerd in 2006 en zijn de daarvoor beschikbare middelen niet aangewend. | 21 | – 20 000 |
Met ingang van 1 januari 2007 treedt de WMO in werking. Met deze wet wordt de verantwoordelijkheid voor een aantal voorzieningen uit de AWBZ overgedragen aan gemeenten. Om dit te realiseren worden middelen overgeboekt naar het Gemeentefonds. | 27 | – 30 000 |
Overheveling uit de premiemiddelen van gelden voor stageplaatsen in de gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg en voor mentoren en cliëntondersteuning. | 27 | 11 000 |
Naar aanleiding van het amendement Dijksma en Van der Ham is € 10 miljoen van het budget voor bovenregionaal vervoer overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. | 28 | – 10 000 |
Onderuitputting als gevolg van een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen. | 29 | – 21 721 |
Het onderzoeksbudget van het CVZ wordt overgeheveld van de premie naar de begroting, zodat de hele CVZ-begroting uit de VWS-begroting wordt gefinancierd. Het onderzoeksbudget stond oorspronkelijk opgenomen bij de sectoren die behoren tot de artikelen 21, 22, 23, 26 en 27. | 30 | 10 618 |
Via de Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) wordt het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) gecompenseerd voor de premiederving die het gevolg is van de belastingherziening 2001. De BIKK is aangepast aan de MEV raming van het CPB. | 32 | – 12 700 |
Overheveling van de begroting naar de premiemiddelen voor het wegwerken van wachttijden in de jeugd-geestelijke gezondheidszorg. | 33 | – 17 000 |
De hoogte van de zorgtoeslag wordt bepaald door de hoogte van de standaardpremie en de inkomensverdeling. Als de standaardpremie hoger uitvalt, stijgt de zorgtoeslag. Als de inkomensstijging hoger is en/of het aantal mensen met een laag inkomen lager is dan eerder geraamd, dan valt de zorgtoeslag mee. De Zorgtoeslag is aangepast naar aanleiding van de MEV-raming. | 38 | – 99 700 |
Overige mutaties | 33 547 | |
Stand na 2e suppletore begroting 2006 | 12 780 528 |
In deze paragraaf wordt de wettelijke basis van een aantal uitgaven geregeld.
– Subsidie aan het Leger des Heils
De subsidie aan het Leger des Heils voor de «Flexforce AMK’s en toegang bij Bureau Jeugdzorg» vindt plaats op grond van deze begrotingswet. Op de capaciteit van deze Flexforce kan door de provincies en de grootstedelijke regio’s een beroep worden gedaan. Hiervoor is in 2006 € 0,6 mln beschikbaar en in 2007 € 1,6 mln.
– Financiering heroïnebehandeling
De middelen voor de financiering van de heroïnebehandeling zijn de afgelopen jaren op basis van convenanten aan gemeenten verstrekt. In overeenstemming met de Financiële verhoudingswet wordt thans gewerkt aan een ministeriële regeling om de financiering van een adequate basis te voorzien. Een convenant past bij nieuwe ontwikkelingen; in een«stabiele omgeving» ligt een ministeriële regeling voor de hand. Om de incidenteel beschikbare extra middelen voor uitbreiding van de heroïne-behandeling tijdig aan de gemeenten beschikbaar te stellen, wordt het instrument convenant gebruikt.
Voor in totaal 100 uitbreidingsplaatsen is eenmalig beschikbaar gesteld € 2,6 miljoen (€ 1,3 miljoen voor 2006 en € 1,3 miljoen voor 2007) aan de gemeenten Leiden, Deventer, Maastricht en Leeuwarden.
– VOMIL-regeling (Volksgezondheid en Milieuhygiëne)
Ten laste van de begroting zullen uitgaven gedaan worden voor kosteloos onderzoek en/of behandeling van (anonieme) patiënten met vermoedelijk een geslachtsziekte conform de VOMIL-regeling van 20 december 1977. Hiermee wordt de wettelijke basis gecreëerd voor het vergoeden van declaraties van consulten, (vrijgevestigde) dermatologen en apotheker voor de afgifte van medicijnen.
– Betaling aan de BAVO RNO Groep
Op grond van een gerechtelijke uitspraak is VWS verplicht om de BAVO RNO Groep € 0,5 miljoen te vergoeden voor de gedwongen opname en zorg voor illegalen. Dit bedrag komt ten laste van de begroting 2006.
Bij 1e suppletore begroting 2006 is voor de periode 2006–2010 generaal € 15 miljoen beschikbaar gesteld (€ 3 miljoen per jaar) voor innovatie in de sport. Deze middelen worden besteed in de vorm van een subsidie aan de Stichting Innosport, die door NOC*NSF en TNO in het najaar van 2006 is opgericht. Ondanks een vertraging bij de oprichting van de Stichting Innosport zal dit jaar € 3 miljoen als voorschot aan de stichting betaald worden.
3. Het beleid met betrekking tot de premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten
Deze paragraaf geeft een overzicht van de ontwikkeling van de uitgaven in de zorgsector in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2006, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.
De gepresenteerde mutaties zijn bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de 1e Suppletore Wet 2006 en de VWS-begroting 2007. Daarvoor is voornamelijk gebruik gemaakt van de informatie die het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) ons in oktober ter beschikking heeft gesteld. Dit betreft informatie over de kosten van de ZVW en de AWBZ.
Voor de AWBZ is de CVZ-informatie voornamelijk gebaseerd op een extrapolatie van de tot en met augustus aan zorginstellingen betaalde voorschotten.
De cijfers van het CVZ zijn voor wat betreft de ZVW gebaseerd op opgaven van de zorgverzekeraars over het eerste half jaar van 2006. De opgaven van de kosten met betrekking tot de ZVW over het eerste half jaar bevatten nog voor een belangrijk deel schattingen van de zorgverzekeraars met betrekking tot nog te ontvangen declaraties met betrekking tot het eerste half jaar. Het aandeel van deze schattingen is groter dan in het verleden onder de Ziekenfondswet. De kostencijfers zijn dan ook met meer onzekerheden omgeven.
Daarnaast is van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) informatie ontvangen met betrekking tot nabetalingen over voorgaande jaren als gevolg van bijstellingen van instellingsbudgetten in die jaren. Van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn gegevens ontvangen over de instellingsbudgetten. Voor de huisartsen is ook gebruik gemaakt van de in het kader van het Vogelaarakkoord afgesproken monitorinformatie van Vektis.
3.1 Bijstellingen van de uitgaven en ontvangsten in 2006
De netto zorguitgaven, die relevant zijn voor het Budgettair Kader Zorg (het BKZ), stijgen met € 143,4 miljoen. Dit is het saldo van diverse mee- en tegenvallers in de verschillende BKZ-sectoren, die in tabel 2 zijn opgenomen en daaronder worden toegelicht.
In tabel 2 worden de mutaties in de bruto BKZ-relevante uitgaven kort toegelicht.1
Tabel 2 Ontwikkeling in de bruto BKZ relevante uitgaven 2006 (bedragen x € 1 000 000)
2006 | |
---|---|
Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2006 | 47 607,1 |
Mutaties gemeld in de VWS-Begroting 2007 | 308,4 |
Bruto BKZ-uitgaven stand VWS-begroting 2007 | 47 915,5 |
Nieuwe mutaties | |
Huisartsen | 70,0 |
PGB’s | 44,5 |
Subtotaal tegenvallers | 114,5 |
Technische mutaties | |
IJklijnmutaties | 28,9 |
Subtotaal technische mutaties | 28,9 |
Totaal uitgavenmutaties | 143,4 |
Bruto BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 2006 | 48 058,9 |
Op basis van de voorlopige cijfers bedraagt de verwachte overschrijding bij de huisartsen ongeveer € 70 miljoen. Deze overschrijding wordt deels veroorzaakt door een toename van het aantal consulten (circa € 50 miljoen). Ook is het beroep op de module Praktijk Ondersteuning Huisartsen (POH) groter dan verwacht (circa € 20 miljoen). Het is mogelijk dat de uiteindelijke overschrijding hoger uitvalt dan € 70 miljoen. In de loop van november zullen nieuwe cijfers beschikbaar komen, die hier meer duidelijkheid over zullen geven. Er vindt overleg met de brancheorganisatie plaats om de overschrijding van het aantal consulten binnen de afspraken van het Vogelaarakkoord te dekken.
Persoonsgebonden budgetten (PGB’s)
Op basis van de toegekende PGB’s tot en met augustus zal de vermoedelijke realisatie over 2006 € 1050 miljoen bedragen. Zowel de groei van het aantal budgethouders als het toegekende bedrag per dag nemen meer toe dan geraamd. Dit leidt tot meeruitgaven van € 44,5 miljoen.
Deze post is het saldo van mutaties, die samenhangen met overboekingen tussen het Budgettair Kader Zorg en de ijklijn Rijksbegroting eng. Het betreft toevoeging aan de premiemiddelen vanuit de VWS-begroting van€ 17 miljoen ten behoeve van wachttijden in de Jeugd-GGZ en€ 14,9 miljoen ten behoeve van pneumokokkenvaccinaties. Daarnaast wordt € 3 miljoen overgeheveld naar de VWS-begroting voor financiering van de aanloopkosten in verband met de uitbreiding van de neonatale screening (aanloopkosten bij de screeningslaboratoria, ontwikkeling voorlichting etc.).
Met de oktoberrapportage 2006 heeft de NZa nieuwe cijfers (peildatum 31 augustus 2006) over de volumeontwikkeling in 2005 bij de ziekenhuizen aangeleverd. Uit deze cijfers blijkt dat – zoals eerder in de Begroting 2007 gemeld – deze volumeontwikkeling hoger is dan is vastgelegd in het prestatiecontract ziekenhuizen/convenant UMC’s. Er moet zelfs rekening mee gehouden worden dat de overschrijding 2005 hoger is dan waarbij in de Begroting 2007 vanuit is gegaan. In afwachting van meer definitieve gegevens van de NZa over de volumeontwikkeling 2006 geeft de oktoberrapportage 2006 geen aanleiding om het financiële beeld voor de jaren 2006 en verder, zoals opgenomen in de Begroting 2007, aan te passen.
Toelichting ontvangstenmutaties
Er zijn geen mutaties in de ontvangstenraming.
In tabel 3 is de ontvangstenraming opgenomen.
Tabel 3 Ontwikkeling BKZ-Ontvangsten 2006 (bedragen x € 1 000 000)
2006 | |
---|---|
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore wet 2006 | 3 856,9 |
Mutaties gemeld in de VWS-begroting 2007 | 0,0 |
BKZ-ontvangsten stand VWS-begroting 2007 | 3 856,9 |
Nieuwe mutaties | 0,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletore begroting 2006 | 3 856,9 |
3.2 Bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg
Tabel 4 geeft een overzicht van de bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg (BKZ). In totaal is het BKZ sinds de opstelling van de 1e Suppletore begroting met € 3,7 miljoen bijgesteld.
Tabel 4 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2006 (bedragen x € 1 000 000)
2006 | |
---|---|
BKZ-stand 1e suppletore begroting 2006 | 43 473,0 |
Mutaties t/m VWS-begroting 2007 | – 32,6 |
BKZ-stand VWS-begroting 2007 | 43 440,4 |
Bij: IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven | 28,9 |
BKZ-stand 2e suppletore begroting 2006 | 43 469,3 |
3.3 Confrontatie van de netto BKZ-uitgaven met het BKZ
De uitgavenmutaties leiden tot een verhoging van de netto BKZ-uitgaven met € 143,4 miljoen ten opzichte van de stand Begroting 2007. Het Budgettair Kader Zorg (BKZ) neemt toe met € 28,9 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ stijgen derhalve met € 114,5 miljoen. In totaal komt de overschrijding nu uit op € 733 miljoen.
Tabel 5 Ontwikkeling Budgettair Kader Zorg 2006 (bedragen x € 1 000 000)
BKZ | Netto BKZ-uitgaven | Overschrijding | |
---|---|---|---|
Stand begroting 2006 | 43 432 | 43 781 | 349 |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 43 473 | 43 750 | 277 |
Stand begroting 2007 | 43 440 | 44 059 | 618 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 43 469 | 44 202 | 733 |
Beleidsartikel 21: Preventie en gezondheidsbescherming
De volksgezondheid bevorderen en beschermen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 474 951 | 501 837 | – 10 946 | 490 891 |
Uitgaven | 699 288 | 749 708 | – 17 721 | 731 987 |
Programma-uitgaven | 692 146 | 741 321 | – 17 727 | 723 594 |
Gedragsgerichte gezondheidsbevordering | 7 970 | 10 336 | 2 288 | 12 624 |
Bestrijden van infectieziekten | 82 940 | 82 391 | – 19 868 | 62 523 |
Consumenten- en productveiligheid | 87 857 | 86 265 | 490 | 86 755 |
Toegankelijkheid en kwaliteit preventieve zorg | 229 156 | 254 053 | – 18 202 | 235 851 |
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen | 5 906 | 4 206 | – 1 358 | 2 848 |
Programmering onderzoek/ontwikkeling | 253 773 | 278 108 | 21 311 | 299 419 |
Vermijden ziektelast door chronische ziekten | 3 995 | 3 968 | – 1 305 | 2 663 |
Bevorderen gezonde en veilige leefomgeving | 1 484 | 1 484 | 9 | 1 493 |
Voorkomen drugsgebruik | 6 174 | 9 882 | – 2 461 | 7 421 |
Verslavingszorg | 12 891 | 10 628 | 1 369 | 11 997 |
Apparaatuitgaven | 7 142 | 8 387 | 6 | 8 393 |
Ontvangsten | 8 623 | 8 623 | 2 814 | 11 437 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 749 708 | |
Mutaties | ||
Overheveling naar artikel 98. | – 2 500 | |
Het opdrachtgeversdeel van de IGZ voor het RIVM voor het Centrum infectieziektenbestrijding (Cib) is overgeheveld van artikel 37 naar artikel 21. | 4 337 | |
Dit is een desaldering van geraamde ontvangsten uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) op grond van besluitvorming over een bijdrage voor de ontwikkeling van een vaccin tegen RSV (Respiratoir Syncytieel Virus), vooruitlopend op definitieve besluitvorming hierover. | 3 650 | |
Overheveling vanuit de begroting naar de premiemiddelen voor de toevoeging van de pneumokokkenvaccinatie voor zuigelingen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). | – 14 850 | |
Overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken/ het Gemeentefonds voor hulp aan kinderen en gezinnen (risicogezinnen). | – 6 500 | |
De Stichting Koppeling vergoedt de kosten van hulpverleners die medisch noodzakelijke zorg verlenen aan onverzekerden zonder verblijfsvergunning. Voor 2006 worden de uitgaven begroot op € 7,2 miljoen, terwijl op grond van de Ontwerpbegroting € 3,6 miljoen beschikbaar was. | 3 630 | |
Dit betreft de uitfinanciering van de oude verplichtingenproblematiek (programma’s ZonMw). | 2 187 | |
Overboeking vanuit de premiemiddelen naar de begroting voor financiering van de aanloopkosten in verband met de uitbreiding van de neonatale screening: uitbreiding screeningslaboratoria, ontwikkeling voorlichting etc. | 3 000 | |
Voor het Elektronisch Kinddossier (EKD) is € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor 2006. Door wijziging van de invoeringsstrategie kan het EKD niet worden gerealiseerd in 2006 en zijn de daarvoor beschikbare middelen niet aangewend. | – 20 000 | |
Overige en technische mutaties | 9 325 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 731 987 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 8 623 |
Mutaties | |
Geraamde ontvangst uit het Fonds Economische | |
Structuurversterking (FES). Zie toelichting aan uitgavenzijde. | 3 650 |
Overige en technische mutaties | – 836 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 11 437 |
Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 61,8 | 65,0 | 11,0 | 76,0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 65,0 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | – 0,6 |
Uit de herziene afrekening blijkt ten opzichte van de afrekening in maart een meevaller van € 3,1 miljoen. | – 3,1 |
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). | – 0,2 |
Ten behoeve van de uitbreiding van de hielprik worden middelen toegevoegd aan de entadministraties. Deze worden overgeheveld uit het budget voor Advies Instructie en Voorlichting op het gebied van preventie (thuiszorg). | 3,0 |
Deze mutatie betreft de incidentele overboeking van de middelen naar de begroting voor financiering van de aanloopkosten in verband met de uitbreiding van de neonatale screening: aanloopkosten bij de screeningslaboratoria, ontwikkeling voorlichting etc. | – 3,0 |
Overheveling vanuit de begroting naar de premiemiddelen voor de toevoeging van de pneumokokkenvaccinatie voor zuigelingen aan het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). | 14,9 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 76,0 |
Beleidsartikel 22: Curatieve zorg
Zorgen dat er een kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en betaalbare curatieve zorgverlening is ter bevordering van de lichamelijke en geestelijke gezondheidssituatie van de Nederlandse bevolking.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 51 949 | 55 093 | 1 376 | 56 469 |
Uitgaven | 52 174 | 55 318 | 1 183 | 56 501 |
Programma-uitgaven | 47 585 | 50 694 | 908 | 51 602 |
Eerstelijns zorg | 9 167 | 5 679 | – 1 444 | 4 235 |
Tweedelijns zorg | 32 018 | 45 015 | 1 312 | 46 327 |
Effectieve en efficiënte zorgverlening | 0 | 0 | 0 | 0 |
Spoedeisende medische hulpverlening | 6 400 | 0 | 1 040 | 1 040 |
Apparaatuitgaven | 4 589 | 4 624 | 275 | 4 899 |
Ontvangsten | 1 098 | 1 043 | 548 | 1 591 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 55 318 | |
Mutaties | ||
In 2004 en 2005 heeft het Kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over het standpunt met betrekking tot prenatale screening. De extra uitgaven in 2006 van € 1,9 miljoen worden aangewend om, conform het kabinetsstandpunt, onder regie van het RIVM een kwaliteitssysteem voor prenatale screening te ontwikkelen. | 1 900 | |
Dit is een overheveling vanuit de premiemiddelen voor de exploitatiekosten van C2000, alsmede voor de inrichting van de Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg. | 3 100 | |
Dit betreft hogere uitgaven bij het project DBC-onderhoud. De oorzaak ligt deels in de verdere (niet-voorziene) perso- neelsopbouw van de projectorganisatie van de Stichting DBC Onderhoud. Ook zijn door de projectorganisatie DBC-GGZ extra werkzaamheden uitgevoerd die niet waren geraamd. | 2 935 | |
Deze ruimte is ontstaan doordat het project Psychiater en Kwaliteit (€ 2,8 miljoen) is gestaakt. Daarnaast wordt het budget Indicatiestelling (€ 2.8 miljoen) slechts voor € 1,6 miljoen uitgeput. | – 4 013 | |
Overboeking naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met herziening exploitatiekosten C2000. | – 2 130 | |
Overige en Technische mutaties | – 609 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 56 501 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1 043 |
Technische mutaties | 548 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 1 591 |
Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 18 717,1 | 18 783,8 | 759,9 | 19 543 ,7 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 18 783,8 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 233,1 |
In juni zijn de zorguitgaven 2005 opnieuw afgerekend. Hiervoor is gebruik gemaakt van nieuwe (meer definitieve) cijfers van onder andere het NZa. Uit deze herziene afrekening blijkt een structurele tegenvaller van per saldo € 39,4 miljoen. Deze wordt met name veroorzaakt door een tegenvaller bij de medisch specialisten (€ 41 miljoen). Per saldo is er verder sprake van een structurele meevaller van € 1,6 miljoen. | 39,4 |
Vanaf 2006 vallen de kunstgebitten niet meer onder de aanspraak hulpmiddelen maar onder de tandheelkundige zorg. Deze mutatie betreft de overheveling van het budget vanuit artikel 26 naar artikel 22. | 119,0 |
Het vergoedingspercentage in de beleidsregel dure geneesmiddelen is opgehoogd. Bovendien komen er meer dure geneesmiddelen op de markt, die meer dan voorzien in de ziekenhuizen worden toegepast. De raming voor de ziekenhuizen wordt hiervoor opgehoogd. | 112,0 |
Uit nieuwe cijfers van het NZa blijkt dat de volumeontwikkeling in 2005 bij de ziekenhuizen hoger is dan in het prestatiecontract Ziekenhuizen/convenant UMC’s is vastgelegd. Hierdoor ontstaat een structurele tegenvaller van € 192 miljoen in 2006, die naar verwachting in 2007 zal oplopen tot € 291 miljoen. Deze tegenvaller zal met ingang van 2007 gecompenseerd worden door middel van een macrokorting van € 192 miljoen. In 2007 wordt een aanvullende kortingsmaatregel genomen indien de restantproblematiek niet binnen het prestatiecontract Ziekenhuizen/convenant UMC’s wordt opgelost. | 192,0 |
Op basis van de voorlopige cijfers bedraagt de verwachte overschrijding bij de huisartsen ongeveer € 70 miljoen. Deze overschrijding wordt deels veroorzaakt door een toename van het aantal consulten (circa € 50 miljoen). Ook is het beroep op de module Praktijk Ondersteuning Huisartsen (POH) groter dan verwacht (circa € 20 miljoen). Het is mogelijk dat de uiteindelijke overschrijding hoger uitvalt dan € 70 miljoen. In de loop van november zullen nieuwe cijfers beschikbaar komen, die hier meer duidelijkheid over zullen geven. Er vindt overleg met de brancheorganisaties plaats om de overschrijding van het aantal consulten binnen de afspraken van het Vogelaarakkoord te dekken. | 70,0 |
Overheveling naar de VWS-begroting van de exploitatiekosten van C2000 en de kosten van het inrichten van de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg. | – 3,1 |
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). | – 5,4 |
Technische mutatie | 2,9 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 19 543,7 |
Beleidsartikel 23: Geneesmiddelen en medische technologie
Kwalitatief goede en veilige medische producten toegankelijk en betaalbaar maken, houden en steeds aan de eisen van de tijd laten voldoen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 21 097 | 32 421 | 130 018 | 162 439 |
Uitgaven | 22 218 | 33 542 | 9 337 | 42 879 |
Programma-uitgaven | 19 441 | 29 961 | 9 439 | 39 400 |
Geneesmiddelen | 8 193 | 7 466 | 9 047 | 16 513 |
Medische technologie en transplantaten | 11 248 | 11 343 | 748 | 12 091 |
Vernieuwingen in de zorg | 0 | 11 152 | – 356 | 10 796 |
Apparaatuitgaven | 2 777 | 3 581 | – 102 | 3 479 |
Ontvangsten | 0 | 11 334 | 7 942 | 19 276 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 33 542 | |
Mutaties | ||
Om een kwalitatief goede en doelmatige geneesmiddelenvoorziening tegen aanvaardbare kosten te handhaven (na afloop van de convenantafspraken) zijn flankerende maatregelen nodig in de geneesmiddelenketen. Dit zal onder meer inhouden dat meer onderzoeken uitgevoerd worden naar de doelmatigheid en dat innovaties in de keten worden bevorderd. | 3 000 | |
Desaldering voor het verstrekken van subsidie aan het Topinstituut Pharma uit het FES-fonds (Fonds Economische Structuurversterking). | 9 306 | |
Overige en technische mutaties | – 2 969 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 42 879 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 11 334 |
Mutaties | |
Desaldering voor het verstrekken van subsidie aan TI Pharma uit het FES-fonds (Fonds Economische Structuurversterking). | 8 306 |
Overige en technische mutaties | – 364 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 19 276 |
Premie-uitgaven (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 4 903,2 | 4 578,5 | 101,7 | 4 680,2 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 4 578,5 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 108,1 |
De in de 1e Suppletore Wet aan de premiemiddelen toegevoegd middelen ten behoeve van borging convenant geneesmiddelen op de lange termijn worden nu naar de VWS-begroting overgeheveld. | – 3,0 |
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). | – 3,4 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 4 680,2 |
Beleidsartikel 25: AWBZ-brede zorg
Op een doelmatige wijze van aanbodsturing naar vraagsturing in de langdurige zorg komen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 164 826 | 184 716 | – 643 | 184 073 |
Uitgaven | 164 826 | 184 716 | – 643 | 184 073 |
Programma-uitgaven | 164 286 | 179 826 | – 644 | 179 182 |
Vraaggestuurd systeem/zorg op m | 164 286 | 179 826 | – 644 | 179 182 |
Apparaatuitgaven | 540 | 4 890 | 1 | 4 891 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 184 716 | |
Mutaties | ||
Overheveling van artikel 25 naar artikel 27 in verband met de implementatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning per 1 januari 2007. | – 2 500 | |
Overige en technische mutaties | 1 857 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 184 073 |
Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000) Geestelijke gezondheidszorg
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 3 721,1 | 3 730,0 | 202,4 | 3 932,4 |
Ontvangsten | 93,1 | 93,1 | 0,0 | 93,1 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 3 730,0 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 44,9 |
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005. | 140,5 |
Deze mutatie betreft de incidentele overheveling van middelen uit de VWS-begroting (jeugd) ten behoeve van het wegwerken van wachtlijsten in de jeugd-GGZ. | 17,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 3 932,4 |
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 1 908,1 | 1 929,5 | – 373,8 | 1 555, 7 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1 929,5 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 14,6 |
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005. | – 420,9 |
Op basis van de toegekende PGB’s tot en met augustus zal de vermoedelijke realisatie over 2006 € 1050 miljoen bedragen. Zowel de groei van het aantal budgethouders als het toegekende bedrag per dag nemen meer toe dan geraamd. Dit leidt tot meeruitgaven van € 44,5 miljoen. | 44,5 |
Uit de groeiruimte 2006 worden middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Het betreft middelen voor stageplaatsen in de Gehandicaptenzorg en GGZ (€ 8,0 miljoen) en middelen voor mentoren/cliëntondersteuning (€ 3,0 miljoen). | – 11,0 |
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar de CVTM regeling ter verhoging van het budget voor palliatieve zorg (hospices en bijna thuis huizen) binnen de regeling. | – 1,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 1 555,7 |
Beleidsartikel 26: Gehandicapten- en hulpmiddelenbeleid
Het volwaardig deelnemen van mensen met beperkingen aan de samenleving bevorderen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 15 524 | 11 051 | – 554 | 10 497 |
Uitgaven | 16 281 | 12 394 | – 690 | 11 704 |
Programma-uitgaven | 13 408 | 12 394 | – 690 | 11 704 |
Gedifferentieerd aanbod van zorgvoorzieningen | 4 912 | 4 697 | – 640 | 4 057 |
Bevorderen rechtspositie van mensen met beperkingen | 4 779 | 4 579 | 97 | 4 676 |
Regelen randvoorwaarden voor zorg, wonen en MO | 800 | 783 | – 45 | 738 |
Verbeteren doelmatigheid zorg- en dienstverlening | 2 917 | 2 335 | – 102 | 2 233 |
}Apparaatuitgaven | 2 873 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 182 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 12 394 | |
Mutaties | ||
Overige en technische mutaties | – 690 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 11 704 |
Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 6 189,2 | 6 218,0 | 51,2 | 6 269,2 |
Ontvangsten | 264,9 | 264,9 | 0,0 | 264,9 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 6 218,0 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 74,8 |
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005. | 94,9 |
Vanaf 2006 vallen de kunstgebitten niet meer onder de aanspraak hulpmiddelen maar onder de tandheelkundige zorg. Deze mutatie betreft de overheveling van het budget vanuit artikel 26 naar artikel 22. | – 119,0 |
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). | – 0,3 |
In juni zijn de zorguitgaven 2005 opnieuw afgerekend. Hiervoor is gebruik gemaakt van nieuwe (meer definitieve) cijfers van onder andere het NZa. Uit deze herziene afrekening blijkt een kleine tegenvaller ten opzichte van de eerdere meevaller voor hulpmiddelen van € 0,8 miljoen. | 0,8 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 6 269,2 |
Beleidsartikel 27: Verzorging, verpleging en ouderen
Tijdige en adequate verpleging, verzorging en dienstverlening bieden en samenhang aanbrengen in het ouderenbeleid.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 22 329 | 58 333 | – 20 269 | 38 064 |
Uitgaven | 23 527 | 60 829 | – 20 645 | 40 184 |
Programma-uitgaven | 20 646 | 60 829 | – 20 645 | 40 184 |
Tijdigheid en toegankelijkheid ouderenzorg | 1 512 | 1 512 | 10 | 1 522 |
Passendheid en keuzevrijheid ouderenzorg | 7 866 | 38 091 | – 28 146 | 9 945 |
Samenwerking mantel- en professionele ouderenzorg | 4 742 | 6 642 | – 25 | 6 617 |
Coördinatie en communicatie ouderenbeleid | 632 | 632 | – 100 | 532 |
Kwaliteit ouderenzorg | 5 294 | 13 352 | 7 807 | 21 159 |
Doelmatigheid ouderenzorg | 600 | 600 | – 191 | 409 |
Apparaatuitgaven | 2 881 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 219 | 219 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 60 829 | |
Mutaties | ||
Met ingang van 1 januari 2007 treedt de WMO in werking. Met deze wet wordt de verantwoordelijkheid voor een aantal voorzieningen uit de AWBZ overgedragen aan gemeenten. Om dit te realiseren worden middelen overgeboekt naar het Gemeentefonds. | – 30 000 | |
Overheveling uit de premiemiddelen van gelden voor stageplaatsen in de gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg en voor mentoren en cliëntondersteuning. | 11 000 | |
Overheveling van artikel 25 naar artikel 27 in verband met de implementatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning per 1 januari 2007. | 2 500 | |
Vrijval van middelen bij het Steunpunt verpleeghuizen. Er is minder beroep op de additionele ondersteuning gedaan dan voorzien. | – 2 800 | |
Overige en technische mutaties | – 1 345 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 40 184 |
Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 11 465,6 | 11 470,6 | 278,5 | 11 749,1 |
Ontvangsten | 1 412,6 | 1 412,6 | 0,0 | 1 412,6 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 11 470,6 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 101,4 |
Deze mutatie betreft de toedeling van groeiruimte tranche 2005. | 185,4 |
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar de CVTM regeling ter verhoging van het budget voor palliatieve zorg (hospices en bijna thuis huizen) binnen de regeling. | 1,0 |
Enkele onderzoekssubsidies van het CVZ worden overgeheveld naar de VWS-begroting (artikel 30). | – 1,3 |
Overheveling naar de VWS-begroting van middelen voor cliënten/patiëntenparticipatie WMO. | – 5,0 |
Ten behoeve van de uitbreiding van de hielprik worden middelen toegevoegd aan de entadministraties. Deze worden overgeheveld uit het budget voor Advies Instructie en Voorlichting op het gebied van preventie (thuiszorg). | – 3,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 11 749,1 |
Beleidsartikel 28: Wet voorzieningen gehandicapten
Voorzieningen op het gebied van wonen, vervoer en rolstoelen bieden aan ouderen en gehandicapten.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 90 297 | 72 352 | – 3 400 | 68 952 |
Uitgaven | 90 297 | 90 372 | – 1 700 | 88 672 |
Programma-uitgaven | 89 947 | 90 372 | – 1 700 | 88 672 |
Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten | 89 947 | 90 372 | – 1 700 | 88 672 |
Apparaatuitgaven | 350 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 915 | 915 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 90 372 | |
Mutaties | ||
Er ontstaat dit jaar een tekort van € 6,6 mln. bij het boven- regionaal vervoer omdat er – conform hierover gemaakte afspraken – een bedrag van € 10 miljoen is overgeheveld naar het ministerie van V&W. Dit bedrag is n.a.v het amendement Dijksma en Van der Ham toegevoegd aan het budget voor bovenregionaal vervoer. | 6 600 | |
Naar aanleiding van het amendement Dijksma en Van der Ham is € 10 miljoen overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. | – 10 000 | |
Overige en technische mutaties | 1 700 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 88 672 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 0 |
Mutaties | |
Overige en technische mutaties | 915 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 915 |
Beleidsartikel 29: Arbeidsmarktbeleid
Een goed functionerende arbeidsmarkt in zorg en welzijn stimuleren en het algemene arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid implementeren.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 32 972 | 35 545 | – 23 907 | 11 638 |
Uitgaven | 32 977 | 35 550 | – 25 262 | 10 288 |
Programma-uitgaven | 30 126 | 29 841 | – 24 566 | 5 275 |
Terugdringen personeelstekorten | 5 671 | 5 471 | – 3 067 | 2 404 |
Regulier maken gesubsidieerde banen | 24 455 | 24 370 | – 21 499 | 2 871 |
Apparaatuitgaven | 2 851 | 5 709 | – 696 | 5 013 |
Ontvangsten | 28 | 0 | 5 650 | 5 650 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 35 550 | |
Mutaties | ||
Via de programma’s «Sneller beter» en «Zorg voor beter» zijn minder initiatieven en activiteiten ontwikkeld dan vooraf gedacht. Daardoor zijn er minder subsidieaanvragen ontvangen voor projecten uit het zorgveld gericht op het verhogen van de arbeidsproductiviteit/zelfredzaamheid. | – 3 108 | |
Onderuitputting als gevolg van een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen. | – 21 721 | |
Overige en technische mutaties | – 433 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 10 288 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 0 |
Mutaties | |
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van de afrekening van subsidies aan de sectorfondsen over de jaren 2004 en 2005. In verband met een door een sectorfonds ingediend bezwaarschrift was de afrekening enigszins vertraagd. | 5 650 |
Technische mutaties | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 5 650 |
Beleidsartikel 30: Markt, consument, kwaliteit, innovatie, informatie en opleidingen
Een moderne en evenwichtige zorgmarkt door posities in de zorg te ordenen en vernieuwingen te stimuleren.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 318 864 | 310 799 | 611 150 | 921 949 |
Uitgaven | 340 983 | 344 777 | 6 961 | 351 738 |
Programma-uitgaven | 333 596 | 339 835 | 6 885 | 346 720 |
Vernieuwingen in de zorg | 41 329 | 35 818 | – 8 162 | 27 656 |
Modernisering beroepenstructuur | 159 951 | 159 398 | – 4 419 | 154 979 |
Ethisch verantwoord handelen | 13 434 | 13 026 | 185 | 13 211 |
Informatie over het zorgaanbod | 2 520 | 9 430 | – 1 428 | 8 002 |
Evenwicht in de marktposities | 46 031 | 47 172 | 5 075 | 52 247 |
Regulering van de zorg | 70 331 | 74 991 | 15 634 | 90 625 |
Apparaatuitgaven | 7 387 | 4 942 | 76 | 5 018 |
Ontvangsten | 1 083 | 1 661 | 3 747 | 5 408 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 344 777 | |
Mutaties | ||
Overheveling uit de premiemiddelen van gelden voor patiënten en cliëntenondersteuning naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De middelen worden via het fonds Patiënten-, Gehandicaptenorganisaties en Ouderenbonden (PGO) uitgekeerd. | 5 000 | |
Het onderzoeksbudget van het CVZ wordt overgeheveld van de premie naar de begroting, zodat de hele CVZ-begroting uit de VWS-begroting wordt gefinancierd. Het onderzoeksbudget stond oorspronkelijk opgenomen bij de sectoren die behoren tot de artikelen 21, 22, 23, 26 en 27. | 10 618 | |
Dit is een overheveling van artikel 31. De middelen worden beschikbaar gesteld aan het CVZ voor de inningskosten van verzekerden in het buitenland. | 4 035 | |
Onderuitputting op het budget voor ICT in de zorg. Deze onderuitputting is voornamelijk ontstaan door de wijziging die eind 2005 is aangebracht in de wijze van implementatie van het EMD/WDH (Elektronisch Medicatie Dossier/Waar- neemdossier voor Huisartsen). In afwachting van de Kamer- behandeling van de wet Burgerservice nummer (BSN) in de Zorg zijn er veel minder Unieke Zorgverleners Identificatie (UZI) passen uitgegeven dan geraamd. Bovendien zijn de kosten voor de subsidie aan Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ) lager uitgevallen doordat een overschot uit 2005 is verrekend. | – 9 039 | |
Onderuitputting als gevolg van het niet tot besteding komen van het voor 2006 geraamde bedrag ten behoeve van extra opleidingsplaatsen in academische ziekenhuizen. | – 5 031 | |
Overige en technische mutaties | 1 378 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 351 738 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1 661 |
Mutaties | |
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van de afrekening van diverse in voorgaande jaren verstrekte subsidies. | 3 525 |
Overige en technische mutaties | 222 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 5 408 |
Beleidsartikel 31: Zorgverzekeringen
Iedere ingezetene van Nederland is verzekerd voor geneeskundige en langdurige zorg.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 4 476 | 15 785 | – 6 950 | 8 835 |
Uitgaven | 4 476 | 17 495 | – 6 950 | 10 545 |
Programma-uitgaven | 4 476 | 17 495 | – 6 950 | 10 545 |
Stelselherziening | 4 476 | 17 495 | – 6 950 | 10 545 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 17 495 | |
Mutaties | ||
Overheveling naar artikel 30 | – 4 035 | |
Op dit artikel waren middelen gereserveerd voor onvoorziene uitgaven in het kader van de stelselherziening. Een deel van deze middelen is niet tot besteding gekomen en valt derhalve vrij. | – 2 420 | |
Overige en technische mutaties | – 495 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 10 545 |
Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 230,1 | 223,8 | 4,2 | 228,0 |
Ontvangsten | 13,0 | 13,0 | 0,0 | 13,0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 223,8 |
Deze mutatie betreft de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling 2006. | 4,2 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 228,0 |
Beleidsartikel 32: Rijksbijdragen Volksgezondheid
De zorgverzekering mede bekostigen uit schatkistmiddelen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 6 605 000 | 6 622 200 | – 12 700 | 6 609 500 |
Uitgaven | 6 605 000 | 6 622 200 | – 12 700 | 6 609 500 |
Programma-uitgaven | 6 605 000 | 6 622 200 | – 12 700 | 6 609 500 |
Dekking uitgaven AWBZ | 4 741 100 | 4 758 300 | – 12 700 | 4 745 600 |
Rijksbijdrage kinderen tot 18 | 1 863 900 | 1 863 900 | 0 | 1 863 900 |
Apparaatuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 6 622 200 | |
Mutaties | ||
Via de Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) wordt het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) gecompenseerd voor de premiederving die het gevolg is van de belastingherziening 2001. De BIKK is aangepast aan de MEV raming van het CPB. | – 12 700 | |
Overige en technische mutaties | ||
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 6 609 500 |
Beleidsartikel 33: Jeugdbeleid
De ontwikkeling van jeugdigen in de samenleving bevorderen en uitval voorkomen door kwalitatief hoogwaardige, toegankelijke en betaalbare voorzieningen voor de jeugd te waarborgen.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 958 557 | 1 182 045 | – 6 679 | 1 175 366 |
Uitgaven | 956 790 | 1 036 933 | – 13 245 | 1 023 688 |
Programma-uitgaven | 953 985 | 1 034 128 | – 13 071 | 1 021 057 |
Kwaliteit jeugdzorg | 21 254 | 21 082 | 6 327 | 27 409 |
Toegankelijkheid jeugdzorg | 1 856 | 1 856 | 14 | 1 870 |
Betaalbaarheid jeugdzorg | 889 226 | 964 907 | – 15 774 | 949 133 |
Ontwikkeling van jeugdigen | 41 649 | 46 283 | – 3 638 | 42 645 |
Apparaatuitgaven | 2 805 | 2 805 | – 174 | 2 631 |
Ontvangsten | 7 530 | 8 786 | – 2 382 | 6 404 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 1 036 933 | |
Mutaties | ||
Overheveling van de begroting naar de premiemiddelen voor het wegwerken van wachttijden in de jeugd-geestelijke gezondheidszorg. | – 17 000 | |
In 2005 is voor de Verwijsindex € 5 mln beschikbaar gesteld voor 2006. Door wijziging van het verloop van het wetge- vingstraject kan de Verwijsindex in 2006 niet worden gerea- liseerd en zijn de hiervoor beschikbaar gestelde middelen niet aangewend. Van dit budget blijft in 2006 naar verwachting € 3 186 miljoen over. In 2007 wordt het beleid m.b.t. de verwijzindex voortgezet. | – 3 186 | |
Overige en technische mutaties | 6 941 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 1 023 688 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 8 786 |
Mutaties | |
De ontvangstenraming wordt naar beneden bijgesteld. Dit heeft onder meer betrekking op de afdracht van het Landelijk Bureau Inning Ouderbijdragen. | – 2 292 |
Overige en technische mutaties | – 90 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 6 404 |
Beleidsartikel 34: Maatschappelijke ondersteuning
Burgers beter in staat stellen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het verbeteren van hun leefsituatie en leefomgeving en te participeren in de samenleving.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 273 042 | 274 895 | 13 097 | 287 992 |
Uitgaven | 278 363 | 280 647 | 9 370 | 290 017 |
Programma-uitgaven | 275 718 | 276 671 | 9 105 | 285 776 |
Maatschappelijke en vrouwenopvang | 238 641 | 238 347 | 1 226 | 239 573 |
Transparantie en kwaliteit maat | 13 565 | 15 190 | 9 231 | 24 421 |
Zelfredzaamheid van burgers | 215 | 215 | 0 | 215 |
Maatschappelijke participatie e | 21 723 | 21 873 | – 1 365 | 20 508 |
Afbouw/overdracht van taken | 1 574 | 1 046 | 13 | 1 059 |
Apparaatuitgaven | 2 645 | 3 976 | 265 | 4 241 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 1 613 | 1 613 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 280 647 | |
Mutaties | ||
Dit betreft een tegenvaller bij de de totstandkoming van drie nieuwe kenniscentra en de ontvlechtingen van negen partners. | 8 270 | |
Overige en technische mutaties | 1 100 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 290 017 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 0 |
Mutaties | |
Overige en technische mutaties | 1 613 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 1 613 |
Beleidsartikel 35: Sportbeleid
Het bevorderen van de gezondheid door sport, van meedoen door sport en van sport aan de top.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 91 857 | 90 829 | 83 842 | 174 671 |
Uitgaven | 118 158 | 121 609 | – 967 | 120 642 |
Programma-uitgaven | 115 683 | 119 151 | – 1 069 | 118 082 |
Gezond door sport | 7 263 | 7 181 | 95 | 7 276 |
Meedoen door sport | 67 540 | 68 090 | – 1 007 | 67 083 |
Normen en waarden door sport | 5 139 | 5 139 | – 213 | 4 926 |
Sport aan de top | 35 741 | 38 741 | 56 | 38 797 |
Apparaatuitgaven | 2 475 | 2 458 | 102 | 2 560 |
Ontvangsten | 31 | 0 | 400 | 400 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 121 609 | |
Mutaties | ||
Overige en technische mutaties | – 967 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 120 642 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 0 |
Mutaties | |
Technische mutaties | 400 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 400 |
Beleidsartikel 36: Oorlogsgetroffenen en herinnering WO II
Materiële en immateriële hulp verlenen aan slachtoffers van WO II en levend houden van de herinnering aan deze oorlog.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 412 816 | 417 056 | – 3 081 | 413 975 |
Uitgaven | 413 549 | 417 789 | – 3 401 | 414 388 |
Programma-uitgaven | 412 443 | 416 683 | – 3 482 | 413 201 |
Kwaliteit stelsel hulpverlening oorlogsgetroffenen | 405 039 | 409 339 | – 6 888 | 402 451 |
Infrastructuur herinnering WO I | 7 404 | 7 344 | 3 406 | 10 750 |
Apparaatsuitgaven | 1 106 | 1 106 | 81 | 1 187 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 3 373 | 3 373 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 417 789 | |
Mutaties | ||
Bij de Wet uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers 1940–1945 (Wubo) blijven de uitgaven beneden de raming als gevolg van minder uitkeringsgerechtigden, lagere incidentele betalingen en lagere uitgaven voor bijzondere voorzieningen. | – 2 900 | |
Bij de Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) blijven de uitgaven (€ 3,6 mln) beneden de raming als gevolg van een lagere gemiddelde uitkering, lagere incidentele betalingen en minder aanvragen voor bijzondere voorzieningen. | – 3 600 | |
Vanwege de grote financiële problemen bij het Indisch Huis zijn de middelen die bestemd waren voor de aankoop van een pand voor dit herinneringscentrum teruggevorderd. De € 2,7 miljoen die geretourneerd zijn door het inmiddels failliete Indisch Huis zullen ingezet worden voor de financiering van een nieuw Indisch Herinneringscentrum. | 2 700 | |
Overige en technische mutaties | 399 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 414 388 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 0 |
Mutaties | |
Dit bedrag is geretourneerd door het inmiddels failliete Indisch Huis. Het wordt ingezet worden voor de financiering van het nieuwe initiatief | 2 700 |
Technische mutaties | 673 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 3 373 |
IGZ: Bijdragen aan veilige, effectieve en patiëntgerichte zorg.
IJZ: Toezicht houden op de kwaliteit van de jeugdzorg.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 42 262 | 45 870 | – 5 036 | 40 834 |
Uitgaven | 42 262 | 46 018 | – 5 036 | 40 982 |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatuitgaven | 42 262 | 46 018 | – 5 036 | 40 982 |
Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) | 38 702 | 42 458 | – 5 310 | 37 148 |
Inspectie Jeugdzorg (IJZ) | 3 560 | 3 560 | 274 | 3 834 |
Ontvangsten | 470 | 470 | 286 | 756 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 46 018 | |
Mutaties | ||
Overheveling naar artikel 21 | – 4 337 | |
Technische mutaties | – 699 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 40 982 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 470 |
Mutaties | |
Technische mutaties | 286 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 756 |
Beleidsartikel 38: Tegemoetkomingen in zorgkosten
Het bieden van een tegemoetkoming in de kosten van zorg.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 2 691 989 | 2 691 989 | – 101 189 | 2 590 800 |
Uitgaven | 2 691 989 | 2 691 989 | – 101 189 | 2 590 800 |
Programma-uitgaven | 2 690 500 | 2 690 500 | – 99 700 | 2 590 800 |
Tegemoetkoming buitengewone uitgaven | 88 800 | 88 800 | 0 | 88 800 |
Tegemoetkomen in de kosten van zorg | 2 601 700 | 2 601 700 | – 99 700 | 2 502 000 |
Apparaatsuitgaven | 1 489 | 1 489 | – 1 489 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 2 691 989 | |
Mutaties | ||
De hoogte van de zorgtoeslag wordt bepaald door de hoogte van de standaardpremie en de inkomensverdeling. Als de standaardpremie hoger uitvalt, stijgt de zorgtoeslag. Als de inkomensstijging hoger is en/of het aantal mensen met een laag inkomen lager is dan eerder geraamd, dan valt de zorgtoeslag mee. De Zorgtoeslag is aangepast naar aanleiding van de MEV-raming | – 99 700 | |
Er zijn minder uitgaven gedaan dan geraamd voor de uitvoeringskosten bij de Belastingdienst voor de Tegemoetkoming Buitengewone Uitgaven. | – 1 514 | |
Overige en technische mutaties | 25 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 2 590 800 |
Niet-beleidsartikel 98: Algemeen
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | 143 033 | 141 922 | 32 790 | 174 712 |
Uitgaven | 143 132 | 146 347 | 14 553 | 160 900 |
Programma-uitgaven | 5 402 | 5 402 | 2 302 | 7 704 |
Internationale samenwerking | 5 402 | 5 402 | 2 302 | 7 704 |
Apparaatuitgaven | 137 730 | 140 945 | 12 251 | 153 196 |
Gezondheidsraad | 4 632 | 4 492 | 1 181 | 5 673 |
Personeel en materieel kernministerie | 97 966 | 101 016 | 178 | 101 194 |
Raad voor de Volksgezondheid en Zorg | 2 876 | 2 386 | 123 | 2 509 |
Raad voor Gezondheidsonderzoek | 574 | 354 | 7 | 361 |
Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling | 1 252 | 882 | 151 | 1 033 |
Sociaal en Cultureel Planbureau | 6 513 | 5 854 | 268 | 6 122 |
Strategisch onderzoek NVI | 3 015 | 5 348 | 8 095 | 13 443 |
Strategisch onderzoek RIVM | 20 902 | 20 613 | 2 248 | 22 861 |
Ontvangsten | 2 546 | 2 660 | 7 744 | 10 404 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 146 347 | |
Mutaties | ||
Dit is een overheveling van artikel 21. Om de snelle verspreiding van hiv en aids onder drugsgebruikers een halt toe te roepen zijn preventieve maatregelen nodig en worden middelen beschikbaar gesteld aan het United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC). Het UNODC voert projecten uit in landen die kampen met een enorme hiv/aids-epidemie en die steun nodig hebben voor hun projecten om hiv/aids onder drugsgebruikers te voorkomen. | 2 500 | |
Bij de overgang van het RIVM naar het baten/lastenstelsel is in de openingsbalans een vordering op het moederdepartement opgenomen. Achtergrond daarvan waren voorzieningen voor o.m. wachtgelden en de FPU-Remkesregeling. In 2005 heeft VWS ongeveer de helft van de vordering voldaan, zijnde de uitgaven van het RIVM in dat jaar voor ww-uitke- ringen en FPU-Remkes-uitkeringen. In 2006 wordt hetzelfde gedaan tot het bedrag van de restant-vordering. | 2 194 | |
Uit de balans per ultimo 2005 kwam een vordering van het NVI op het moederdepartement naar voren van € 5,686 mln. Achtergrond daarvan was de vermogensbehoefte, voortvloeiend uit financiering van de voorraden en een risicobuffer voor het NVI. VWS voldoet in 2006 € 3,785 miljoen op de vordering om te voorzien in de vermogensbehoefte tot het maximum van de toegestane risicobuffer (5%). | 3 785 | |
Voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma moet het NVI drie vaccins tijdelijk aankopen: Traxis polio omdat er nog te weinig uitslagen van (langdurende) kwaliteitscontroletesten beschikbaar zijn om het product vrij te geven, BMR omdat de IGZ een aantal eisen heeft gesteld die maakt dat het afvullen en vriesdrogen van BMR naar een ander gebouw verplaatst moest worden, en Pediacel in verband met onzekerheden in het productieproces en de samenwerking met een partner. | 4 026 | |
Overige en technische mutaties | 2 048 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 160 900 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 2 660 |
Mutaties | |
Ontvangst van de zijde van het NVI voor de afkoop van de vaste activa van het moederdepartement, nu het NVI per 1 januari 2006 definitief een baten-lastendienst is geworden. Het NVI heeft daartoe een conversielening afgesloten bij het ministerie van Financiën. | 7 037 |
Overige en technische mutaties | 707 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 10 404 |
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4=2+3) | |
Verplichtingen | – 5 745 | 4 859 | – 5 823 | – 964 |
Uitgaven | – 7 503 | 3 101 | – 2 061 | 1 040 |
Programma-uitgaven | – 7 503 | 3 101 | – 2 061 | 1 040 |
Loonbijstelling | 60 | 19 744 | – 19 744 | 0 |
Prijsbijstelling | 3 199 | 10 698 | – 9 367 | 1 331 |
Onvoorzien | 0 | 7 | – 7 | 0 |
Taakstelling | – 10 762 | – 27 348 | 27 057 | – 291 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 3 101 | |
Mutaties | ||
Loonbijstelling Tranche 2006 | 2 138 | |
Toedeling Loonbijstelling 2006 | – 19 351 | |
Het restant van de loonbijstelling wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek | – 2 531 | |
Toedeling Prijsbijstelling 2006 | – 1 763 | |
Het restant van de prijsbijstelling wordt ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek | – 7 604 | |
De bij Voorjaarsnota 2006 opgelegde structurele ramingsbijstelling wordt incidenteel ingevuld voor het jaar 2006 | 25 000 | |
Door middel van deze mutatie worden nog openstaande taakstellingen gedekt | 3 059 | |
Overige en technische mutaties | – 1 009 | |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 0 | 1 040 |
Premie-uitgaven en ontvangsten (bedragen x € 1 000 000)
Stand ontwerpbegroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 447,9 | 546,7 | – 542,1 | 4,6 |
Ontvangsten | 2 073,3 | 2 073,3 | 0,0 | 2 073,3 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 546,7 |
Uitdeling van de vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling aan de beleidsartikelen (tranche 2006). | – 568,2 |
Deze mutatie betreft compensatie voor de hogere overheidsbijdrage voor arbeidskosten in de zorg (OVA) als gevolg van de incidentele loonontwikkeling. | 26,0 |
Technische mutatie | 0,1 |
Stand 2e suppletore begroting 2006 | 4,6 |