A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2 De productartikelen
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2007 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2006 (Voorjaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art. nr. | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 7 044,4 | 6 988,3 | ||
Amendement van Hijum en Hofstra, 30 800 A, nr. 43 | 50,0 | 50,0 | ||
Stand vastgestelde begroting 2007 | 7 094,4 | 7 038,3 | ||
– Belangrijkste suppletore mutaties: | ||||
1. | Voordelig saldo 2006 | 18.10 | 469,7 | |
Intertemporele verschuiving | div. | – 161,3 | 45,9 | |
19 | – 693,5 | |||
2. | Egalisatiereeks (wegen) | 12 | – 141,0 | |
3. | High Speed Alliance (HSA) | 13 | – 64,9 | |
4. | Versterking dijken | 11 | 23,1 | |
19 | 23,1 | |||
5. | BTW | 13 | 13,1 | |
19 | 13,1 | |||
6. | Verenfonds | 14 | – 10,0 | |
19 | – 10,0 | |||
7. | Diversen | 3,9 | 3,9 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 6 822,2 | 6 825,6 |
1. Voordelig saldo 2006/Intertemporele verschuiving
Het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen tot en met het jaar 2006 op het Infrastructuurfonds bedraagt bijna € 470 mln. Dit bedrag wordt gevormd door de saldering van lagere uitgaven en hogere ontvangsten. Het saldo wordt in 2007 (technisch) in zijn geheel toegevoegd aan de ontvangstenkant van het Infrastructuurfonds artikel 18.10 (Saldo van afgesloten rekeningen).
Omdat van dit saldo in 2006 al ca. € 59 mln. is toegedeeld aan de uitgavenkant van het fonds, wordt door middel van dit wetsvoorstel de resterende ruim € 410 mln. (meerjarig) verwerkt.
Bij de toedeling heb ik beoordeeld en bepaald in hoeverre het noodzakelijk is de beschikbare middelen aan te passen als gevolg van herijkingen van kasritmes zonder dat projectmijlpalen worden aangepast dan wel als gevolg van projectvertragingen- en versnellingen.
De programmatische doorwerking van de projectvertragingen- en versnellingen wordt betrokken bij het opstellen van het nieuwe MIT 2008.
Voor de komende periode wil ik een systematiek hanteren die onderuitputting, zoals die zich de afgelopen jaren heeft voorgedaan binnen het Infrastructuurfonds, kan beperken. Het verleden heeft aangetoond dat onvoorziene onderuitputting niet is te voorkomen, omdat de projecten een zekere mate van onvoorspelbaarheid en complexiteit kennen. Kasmatige vertragingen in de uitvoering zijn daarmee, ondanks een (traditioneel) positieve houding ten aanzien van de projectvoortgang, bijna onvermijdelijk. In latere jaren valt dit door andere planningsmethoden en wijze van afspraken over kasbetalingen meer te sturen.
Ik wil voor de komende periode derhalve de kasmiddelen op het wegenprogramma minder sterk op laten lopen, zonder daarbij de individuele planningen van de projecten af te hoeven remmen én zonder dat dit invloed heeft op de projectmijlpalen.
Dit vertaalt zich in een zgn. egalisatiereeks. Hierbij wordt op programmaniveau een deel van het budget doorgeschoven om in latere begrotingsjaren weer te worden toegevoegd. Het voordeel van een dergelijke benadering is dat er geen directe relatie ligt met de afzonderlijke projecten en recht wordt gedaan aan de onvoorspelbaarheid van het optreden van vertragingen. Daarnaast biedt deze systematiek maximale druk op projecten om toch de mijlpalen volgens planning te halen. Ten slotte verkies ik een dergelijke benadering boven het toepassen van het verschuiven van middelen op projectniveau, omdat de kasplanning van een groot aantal projecten die nu in uitvoeringsfase zijn nog moeilijk te beïnvloeden zijn vanwege vigerende afspraken. Pas in latere jaren zijn er weer meer mogelijkheden om afspraken te maken over aanpassingen van planningen van de projecten (bijvoorbeeld met aannemers).
De Kamer is per brief van 23 januari 2007 (Kamerstukken II, 2006–2007, 22 026, nr. 260) geïnformeerd over de verschuiving van de contractuele aanvangsdatum van de HSL-Zuid van 1 april 2007 naar 1 oktober 2008, waardoor een aanzienlijke kasproblematiek ontstaat als gevolg van vertraagde ontvangsten. De verwerking van deze kasproblematiek is in dit wetsvoorstel opgenomen.
De bovenstaande drie mutaties leiden tot het volgende meerjarige beeld:
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 ev. | Totaal 2007–2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kasschuiven | – 617,4 | 77,6 | 249,8 | 446,0 | – 295,2 | 103,1 | 36,0 | 0,0 |
2. Egalisatiereeks (wegen) | – 141,0 | – 248,8 | – 129,8 | – 74,7 | 270,8 | 323,5 | 0,0 | 0,0 |
3. HSA | 64,9 | 71,9 | 37,9 | 36,2 | 29,1 | 5,2 | – 245,1 | 0,0 |
Totaal | – 693,5 | – 99,3 | 157,9 | 407,5 | 4,7 | 431,8 | – 209,1 | 0,0 |
De verwerking van de bovenstaande reeks vindt plaats door een aanpassing van de bijdrage uit hoofdstuk XII. Deze aanpassing is zichtbaar op de begrotingsartikelen 19.09 (Bijdrage van Hoofdstuk XII) van het Infrastructuurfonds en artikel 39.01 (Bijdrage aan het Infrastructuurfonds) in de begroting van hoofdstuk XII.
Het bedrag van € 50 mln. dat in 2006 is toegevoegd naar aanleiding van amendement 18 van het lid Snijder-Hazelhoff (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300 A, nr. 18) ten behoeve van de versnelde aanpak van de zwakke schakels in de Nederlandse kust en dijkversterkingen, is in 2006 voor een groot deel niet opgevraagd bij het FES, omdat er formeel pas met de uitvoering van start kon worden gegaan na besluitvorming in de Tweede Kamer over de resultaten van de tweede toetsing en de financiering van de prioritaire projecten. Deze besluitvorming heeft pas in het najaar plaatsgevonden. De gelden uit het amendement worden thans bij het FES opgevraagd.
De BTW-middelen voor de spoorsector zijn in de begroting 2007 structureel aan de begroting van Verkeer en Waterstaat toegevoegd. De budgetten in het jaar 2006 vielen nog onder het oude BTW-compensatieregime. Doordat spoorprojecten in 2006 niet volledig tot betaling zijn gekomen en deze bruto budgetten nu worden toegevoegd aan het Infrastructuurfonds zijn de budgetten gecompenseerd voor BTW. De BTW is via ontvangstenartikel 19 aan het Infrastructuurfonds toegevoegd.
Bij amendement van het lid Van der Staaij c.s. (Kamerstukken II, 2005–2006, 30 300 A, nr. 23) is in 2006 € 10 mln. aan artikel 14 van het Infrastructuurfonds toegevoegd voor de oprichting van een landelijk gereglementeerd Verenfonds, waarmee exploitatietekorten van veren kunnen worden afgedekt en noodzakelijke investerings- en vervangingsuitgaven mogelijk worden gemaakt. In overleg met de koepels van de gedecentraliseerde overheden (IPO, VNG en SkVV) is in 2006 invulling gegeven aan de praktische uitvoering van het amendement. Omdat partijen zich richten op een overheid met minder centrale sturing en met minder bestuurlijke en ambtelijke drukte rondom het controleren van elkaars uitgaven, is besloten om de gelden via een verdeelsleutel over de deelnemende decentrale overheden te beschikken bij de decemberbrief van de BDU 2007.
Deze gelden worden daarom via het bijdragenartikel (artikel 19 Bijdragen van hoofdstuk XII) overgeboekt naar de BDU.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 386 118 | 0 | 121 002 | 507 120 | 41 069 | 22 228 | 44 528 | 7 583 |
Uitgaven | 530 791 | 0 | 36 469 | 567 260 | 43 069 | 22 228 | 44 528 | 7 583 |
11.01 Watermanagement | 69 281 | 0 | 0 | 69 281 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 69 281 | 0 | 0 | 69 281 | ||||
11.02 Beheer en Onderhoud | 173 981 | 0 | 0 | 173 981 | 2 035 | 0 | 0 | 0 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 95 888 | 0 | 0 | 95 888 | ||||
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer | 54 493 | 0 | 0 | 54 493 | ||||
11.02.08 Groot var.onderh. waterbeheer | 23 600 | 0 | 0 | 23 600 | 2 035 | |||
11.03 Aanleg | 225 887 | 0 | 37 886 | 263 773 | 40 785 | 21 617 | 44 528 | 7 583 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 96 962 | 0 | 20 638 | 117 600 | 24 742 | 4 716 | 7 200 | 5 308 |
11.03.02 Real.programma waterbeheer | 128 925 | 0 | 17 248 | 146 173 | 16 043 | 16 901 | 37 328 | 2 275 |
11.05 Verkenning en planstudie | 61 642 | 0 | – 1 417 | 60 225 | 249 | 611 | 0 | 0 |
11.05.01 Verkenn. progr. hoofdwatersystemen | 1 000 | 0 | 782 | 1 782 | ||||
11.05.02 Planstudieprogr. waterkeren | 55 135 | 0 | – 2 917 | 52 218 | ||||
11.05.03 Planstudieprogr. waterbeheer | 5 507 | 0 | 718 | 6 225 | 249 | 611 | ||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 251 966 | |||||||
– Restant | 315 294 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 92% | |||||||
11.09 Ontvangsten | 1 293 | 0 | 3 822 | 5 115 |
De ophoging van de verplichtingenraming is voornamelijk het gevolg van het gelijktrekken van de verplichtingen aan de uitgaven op het artikelonderdeel 11.02 beheer en onderhoud. De benodigde verplichtingen zijn door middel van een verplichtingenschuif uit 2006 aan dit artikel toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 2 378 646 | 30 000 | – 79 758 | 2 328 888 | – 73 240 | – 16 817 | – 82 049 | – 53 866 |
Uitgaven incl. egalisatiereeks | 2 755 041 | 30 000 | – 391 297 | 2 675 832 | – 477 561 | – 223 589 | 58 237 | 429 844 |
Egalisatiereeks | 0 | 0 | – 141 044 | – 141 044 | – 248 771 | – 129 763 | – 74 680 | 270 807 |
Uitgaven | 2 755 041 | 30 000 | – 250 253 | 2 534 788 | – 228 790 | – 93 826 | 132 917 | 159 037 |
12.01 Verkeersmanagement | 63 767 | 0 | 0 | 63 767 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 49 933 | 0 | 0 | 49 933 | ||||
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 13 834 | 0 | 0 | 13 834 | ||||
12.02 Beheer en onderhoud | 818 295 | 0 | – 15 480 | 802 815 | – 14 781 | – 14 781 | – 14 781 | – 7 781 |
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen | 584 930 | 0 | – 15 480 | 569 450 | – 14 781 | – 14 781 | – 14 781 | – 7 781 |
12.02.02 Service pakket B&O infrastr. hoofdwegen | 233 365 | 0 | 0 | 233 365 | ||||
12.03 Aanleg, benutting en planst.na tracebesl. | 1 310 858 | 30 000 | – 127 961 | 1 212 897 | – 65 982 | – 21 091 | 85 069 | – 4 885 |
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen | 1 008 958 | 50 000 | – 124 819 | 934 139 | – 62 767 | – 33 060 | 80 671 | – 4 885 |
12.03.02 Planstudieprogr.na tracebesluit | 301 900 | – 20 000 | – 3 142 | 278 758 | – 3 215 | 11 969 | 4 398 | |
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 128 930 | 0 | 542 | 129 472 | 21 666 | – 12 100 | – 3 872 | – 3 374 |
12.04.01 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 128 930 | 0 | 542 | 129 472 | 21 666 | – 12 100 | – 3 872 | – 3 374 |
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit | 433 191 | 0 | – 107 354 | 325 837 | – 169 693 | – 45 854 | 66 501 | 175 077 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 433 191 | 0 | – 107 354 | 325 837 | – 169 693 | – 45 854 | 66 501 | 175 077 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 188 511 | |||||||
– Restant | 1 351 304 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 88% | |||||||
12.09 Ontvangsten | 40 403 | 0 | – 858 | 39 545 | 5 800 | – 10 724 | – 6 029 |
De hogere verplichtingenraming heeft met name betrekking op verplichtingen in het kader van de afkoop Veren Noordzeekanaal. Daarnaast zijn er nog verplichtingen die vervroegd worden aangegaan in het kader van de spoedwet Wegverbreding en RW 57 Veerse Dam–Middelburg. Anderzijds zijn in 2006 reeds verplichtingen aangegaan die in de begroting voor 2007 en later waren geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
13 Spoorwegen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 2 066 087 | 0 | 1 137 984 | 3 204 071 | 25 498 | – 1 066 | – 283 | 16 |
Uitgaven | 2 387 983 | 0 | – 50 450 | 2 337 533 | 137 359 | 118 433 | 275 961 | – 356 666 |
13.01 Railverkeersleiding | 92 402 | 0 | 0 | 92 402 | ||||
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 254 113 | 0 | – 63 659 | 1 190 454 | 32 618 | 22 618 | 2 618 | 2 618 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 519 532 | 0 | – 106 812 | 412 720 | 38 192 | 28 192 | 8 192 | 8 192 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 575 303 | 0 | 47 600 | 622 903 | ||||
13.02.03 Rentelasten | 134 288 | 0 | – 4 447 | 129 841 | – 5 574 | – 5 574 | – 5 574 | – 5 574 |
13.02.04 Betuweroute | 24 990 | 0 | 0 | 24 990 | ||||
13.03 Aanleg | 866 765 | 0 | 6 989 | 873 754 | 101 410 | 85 704 | 196 167 | – 260 144 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 813 934 | 0 | – 3 942 | 809 992 | 75 683 | 85 704 | 196 167 | – 260 144 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 52 831 | 0 | 10 931 | 63 762 | 25 727 | |||
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 155 454 | 0 | 1 645 | 157 099 | ||||
13.05 Verkenningen en planstudies | 19 249 | 0 | 4 575 | 23 824 | 3 331 | 10 111 | 77 176 | – 99 140 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 1 094 | 0 | 5 369 | 6 463 | 3 364 | 10 111 | 77 346 | – 7 140 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 15 658 | 0 | – 794 | 14 864 | – 33 | – 170 | – 92 000 | |
13.05.03Verkenningenprogramma | 2 497 | 0 | 0 | 2 497 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | |||||||
– Restant | 2 358 099 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 93% | |||||||
13.09 Ontvangsten | 80 900 | 0 | – 44 811 | 36 089 | – 68 855 | – 37 881 | – 36 248 | – 29 055 |
- HSA | 65 000 | 0 | – 64 864 | 136 | – 71 855 | – 37 881 | – 36 248 | – 29 055 |
- Overige | 15 900 | 0 | 20 053 | 35 953 | 3 000 |
De bijstelling van de verplichtingenraming is hoofdzakelijk het gevolg van een verschuiving uit het jaar 2006. Een en ander heeft voornamelijk betrekking op de projecten Arnhem west (vrije kruising), Arnhem 4e perron, Den Haag centraal (tbv NSP), Rotterdam Centraal (tbv NSP), OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) en Regionet (incl.verkeersmaatregelen Schiphol. De verwachting is dat deze verplichtingen dit jaar wel kunnen worden aangegaan.
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
14 Regionale/lokale infra. | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 320 058 | 0 | 53 242 | 373 300 | – 2 467 | |||
Uitgaven | 328 365 | 0 | – 61 246 | 267 119 | – 28 511 | – 225 | – 78 375 | 83 225 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 300 129 | 0 | – 100 059 | 200 070 | – 28 511 | – 225 | – 78 375 | 83 225 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 3 476 | 0 | 3 377 | 6 853 | – 1 992 | 977 | – 3 100 | – 100 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 296 653 | 0 | – 103 436 | 193 217 | – 26 519 | – 1 202 | – 75 275 | 83 325 |
14.02 Regionale mob fondsen | 28 236 | 0 | 38 813 | 67 049 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.02.01 Rijksbijdrage | 28 236 | 0 | 38 813 | 67 049 | ||||
14.02.02 Terugsluisopbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 747 | |||||||
– Restant | 266 372 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 72% | |||||||
14.03 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De hogere verplichtingenstand op met name de mobiliteitsfondsen heeft betrekking op de verplichtingenruimte die in 2006 niet volledig is belegd en is overgeheveld naar 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 475 974 | 20 000 | 24 473 | 520 447 | 21 446 | 57 705 | – 7 276 | – 16 123 |
Uitgaven | 516 586 | 20 000 | 67 810 | 604 396 | 24 091 | 53 205 | 6 891 | – 13 103 |
15.01 Verkeersmanagement | 72 906 | 0 | 0 | 72 906 | 6 000 | 6 000 | 1 000 | 0 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 72 906 | 0 | 0 | 72 906 | 6 000 | 6 000 | 1 000 | |
15.02 Beheer en onderhoud | 327 626 | 0 | 38 844 | 366 470 | 9 500 | 9 650 | 9 800 | 10 100 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 197 693 | 0 | 0 | 197 693 | 9 500 | 9 650 | 9 800 | 10 100 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 25 748 | 0 | 13 895 | 39 643 | ||||
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 104 185 | 0 | 24 949 | 129 134 | ||||
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 88 518 | 20 000 | 20 137 | 128 655 | 9 891 | 28 777 | – 9 412 | – 23 103 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 66 513 | 20 000 | 14 253 | 100 766 | 9 891 | 28 777 | – 9 412 | – 23 103 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 22 005 | 0 | 5 884 | 27 889 | ||||
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 27 536 | 0 | 8 829 | 36 365 | – 1 300 | 8 778 | 5 503 | – 100 |
15.05.01 Verkenningen | 6 179 | 0 | 0 | 6 179 | ||||
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 21 357 | 0 | 8 829 | 30 186 | – 1 300 | 8 778 | 5 503 | – 100 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 325 924 | |||||||
– Restant | 278 472 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 50% | |||||||
15.09 Ontvangsten | 12 523 | 0 | 383 | 12 906 | 1 048 | 2 672 | 3 300 | 2 000 |
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
16 Megaproj. niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 136 484 | 0 | 7 508 | 143 992 | 2 132 | 516 | 15 154 | – 392 244 |
Uitgaven | 137 973 | 0 | 9 401 | 147 374 | 9 355 | 7 743 | 22 371 | – 2 625 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 19 290 | 0 | 13 584 | 32 874 | – 2 637 | – 2 641 | – 2 629 | – 2 625 |
16.01.01 Planstudie PMR | 2 133 | 0 | 2 725 | 4 858 | ||||
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 17 157 | 0 | 10 859 | 28 016 | – 2 637 | – 2 641 | – 2 629 | – 2 625 |
16.02 Ruimte voor de rivier | 69 573 | 0 | – 4 183 | 65 390 | – 14 226 | – 5 000 | 25 000 | 0 |
16.03 Maaswerken | 49 110 | 0 | 0 | 49 110 | 26 218 | 15 384 | ||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 22 073 | |||||||
– Restant | 125 301 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 28% | |||||||
16.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 243 | 243 |
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 135 000 | 0 | 37 350 | 172 350 | 87 885 | – 187 885 | ||
Uitgaven | 338 620 | 0 | 118 291 | 456 911 | 90 067 | 85 569 | 0 | – 187 885 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 7 477 | 7 477 | ||||
17.02 Betuweroute | 184 731 | 0 | 12 854 | 197 585 | 90 808 | – 2 316 | ||
17.03 Hoge snelheidslijn | 128 889 | 0 | 87 666 | 216 555 | – 741 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 124 884 | 0 | 72 240 | 197 124 | – 741 | |||
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 6 | 0 | 3 582 | 3 588 | ||||
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 3 999 | 0 | 11 844 | 15 843 | ||||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 4 513 | 4 513 | ||||
17.05 Zuiderzeelijn | 25 000 | 0 | 5 781 | 30 781 | 87 885 | – 187 885 | ||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 17 083 | |||||||
– Restant | 439 828 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 100% | |||||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 22 264 | 22 264 |
De hogere verplichtingenstand op dit artikel heeft betrekking op een deel van de verplichtingenruimte die in 2006 niet volledig is belegd en is overgeheveld naar 2007.
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 45 318 | 0 | 1 718 | 47 036 | ||||
Uitgaven | 49 075 | 0 | – 1 214 | 47 861 | – 383 | 1 310 | 3 930 | 2 620 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.02 Bodemsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.03 Intermodaal vervoer | 5 395 | 0 | – 2 019 | 3 376 | – 383 | 1 310 | 3 930 | 2 620 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel) | 1 020 | 0 | 805 | 1 825 | ||||
18.05 Railinfrabeheer | 36 768 | 0 | 0 | 36 768 | ||||
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 5 892 | 0 | 0 | 5 892 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 5 360 | 0 | 0 | 5 360 | ||||
18.07.02 Subsidies algemeen | 532 | 0 | 0 | 532 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 5 865 | |||||||
– Restant | 41 996 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2007 juridisch verplicht | 32% | |||||||
18.09 Ontvangsten | 36 768 | 0 | 0 | 36 768 | ||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 469 655 | 469 655 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Ontvangsten | 6 816 424 | 50 000 | – 663 406 | 6 203 018 | – 140 507 | 110 607 | 372 520 | – 9 952 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 4 756 683 | – 61 364 | – 690 562 | 4 004 757 | – 156 871 | 91 743 | 351 156 | – 26 316 |
19.10 Ten laste van het FES | 2 059 741 | 111 364 | 27 156 | 2 198 261 | 16 364 | 18 864 | 21 364 | 16 364 |