A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
Uitgaven (bedragen x € 1 mln) | ||
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2007 | ||
Hoofdstuk XIII: | 66,7 | |
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel | 66,7 | |
Verschil | 0 |
Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de uitgavenbegroting 2007 van EZ er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2007 | 2 349,7 | |
Bij: Eerste suppletore begroting 2007 | + 66,7 | |
Totaal beschikbaar | 2 416,4 |
Ontvangsten (bedragen x € 1 mln) | ||
1. Aangekondigde verhoging in de Voorjaarsnota 2007 | ||
Hoofdstuk XIII: | – 1 551,1 | |
2. Mutatie onderhavig wetsvoorstel | – 1 551,1 | |
Verschil | 0 |
Na het onderhavige wijzigingsvoorstel komt het totaal van de ontvangstenbegroting 2007 van EZ er als volgt uit te zien:
Vastgestelde begroting 2007 | 7 432,7 | |
Af: Eerste suppletore begroting 2007 | – 1 551,1 | |
Totaal beschikbaar | 5 881,6 |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De eerste suppletore begroting bevat mutaties op de vastgestelde begroting 2007. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgaven- en ontvangstenraming voor 2007 met respectievelijk € 66,7 mln te verhogen en € 1551,1 mln te verlagen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in onderstaande tabel gespecificeerd. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel.
(in € mln) | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2007 | 4 042,4 | 2 349,7 | 7 432,7 | |
artikel 1 | ||||
1 | Personeel Nma | 4,7 | 4,7 | |
2 | Boetes Nma | – 10,0 | ||
3 | Markt en overheid | – 5,1 | – 2,0 | |
artikel 2 | ||||
4 | Bijdrage aan agentschappen | 4,0 | 4,0 | |
5 | Bijdrage STW | 10,9 | 1,0 | |
6 | TTI water | 17,5 | 7,0 | |
7 | CTMM | 30,0 | ||
8 | BMM | 9,0 | ||
9 | Smartmix | 20,5 | – 8,2 | |
artikel 3 | ||||
10 | Bedrijventerreinen | 8,4 | 2,6 | |
11 | Temporisatie PID | 17,1 | ||
12 | Centraal IPR | – 25,0 | ||
13 | EFRO | – 6,6 | – 1,5 | |
14 | ETS IV-A | 5,9 | 1,3 | |
15 | BBMKB | 218,0 | ||
artikel 4 | ||||
16 | Borssele enveloppe | 16,2 | 3,0 | |
17 | Bijdrage MEP | 1,5 | 5,9 | |
18 | COVA | – 8,3 | – 8,3 | |
19 | Aardgasbaten | – 2 750,0 | ||
20 | Fes-fdracht | 1 125,0 | ||
21 | Stadsverwarmingsleningen | 63,0 | ||
artikel 5 | ||||
22 | Wereld tentoonstelling Shanghai | 7,0 | 7,1 | |
23 | Programmatisch pakket | – 6,6 | – 6,6 | |
artikel 10 | ||||
24 | ICT flankerend beleid | 4,0 | ||
25 | RTL FM | 11,5 | 11,5 | |
artikel 22 | ||||
26 | Loon- en prijsbijstelling | 18,9 | 18,9 | |
Overige mutaties | 21,4 | 18,0 | 29,2 | |
totaal van de mutaties | 374,9 | 66,7 | – 1 551,1 | |
Stand eerste suppletore begroting 2006 | 4 417,3 | 2 416,4 | 5 881,6 |
Toelichting belangrijkste mutaties
1. Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet Onafhankelijk Netbeheer krijgt de NMa (DTe) extra taken waarvoor de formatie wordt uitgebreid en extra personeel wordt ingehuurd. Tevens vergen de autonome stijging van het aantal te behandelen fusiemeldingen en de verlaging van de omzetdrempel waarboven fusies in de zorgsector moeten worden gemeld, extra capaciteit.
2. In een aantal oude bouwzaken zijn de oorspronkelijk opgelegde boetes in 2006 verlaagd.
3. De op handen zijnde wijziging van de Mededingingswet treedt op z’n vroegst in 2008 in werking. De hiermee samenhangende uitvoeringskosten worden doorgeschoven naar 2008.
4. Een deel van de opdracht aan SenterNovem kon in 2006 nog niet worden verstrekt omdat nog te veel zaken rondom de programmatische aanpak in ontwikkeling waren. De niet gebruikte verplichtingenruimte wordt doorgeschoven naar 2007.
5. Voor het programmatisch deel van het budget van STW was EZ ultimo 2006 nog in onderhandeling met STW. Hierdoor heeft de committering pas in 2007 plaatsgevonden.
6. De opzet van het TTI Water kost meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom worden de uit het Fes-fonds beschikbare middelen ad € 17,5 mln (verplichtingenruimte) naar 2007 doorgeschoven.
7. Het programma CTMM is in het laatste kwartaal van 2006 van start gegaan. Als gevolg van het aantal partijen dat hierbij betrokken is, is er meer tijd nodig dan aanvankelijk voorzien om tot uitvoering te komen en is de € 30 mln (Fes-middelen) doorgeschoven naar 2007.
8. De mutatie betreft het overhevelen vanuit 2008 van budget van de Smartmix om de start van BMM (BioMedical Materials) in 2007 mogelijk te maken. Het BMM heeft bevordering van kennisontwikkeling en -uitwisseling op het gebied van biomedische materialen tussen publieke en private partners tot doel.
9. Vanuit de Smartmix wordt € 20,5 mln doorgeschoven van 2006 naar 2007 ten behoeve van het Holst Centrum.
10. Ultimo 2006 waren drie Topper-projecten grotendeels gereed, maar committering kon pas in 2007 plaatsvinden.
11. De mutatie betreft met name het doorschuiven vanuit 2006 van middelen voor Pieken in de Delta. Doordat de totstandkoming van de regeling meer tijd in beslag heeft genomen dan verwacht, heeft de eerste tender enige vertraging opgelopen.
12. Als gevolg van het amendement Ten Hoopen wordt de IPR 2007 opgehoogd. In totaal is € 50,0 mln toegevoegd aan de EZ-begroting. De helft hiervan is reeds in 2006 aangewend.
13. en 14. Deze mutaties betreffen met name het afzonderlijk zichtbaar maken van de cofinancieringsmiddelen voor de Europese territoriale samenwerking (zie ook 14).
15. De mutatie betreft, evenals in 2006, de verhoging van de BBMKB tot € 602,5 mln als gevolg van het toegenomen beroep op de regeling.
16. In het kader van de Borssele-enveloppe uit het Fes wordt € 16,2 mln aan de EZ begroting toegevoegd. Dit betreft de Fes-bijdrage Duurzaamheid Unieke Kansenregeling (UKR).
17. In 2006 hebben particulieren en kleine bedrijven een eenmalige tegemoetkoming van € 52,- in de energiekosten gekregen. Het aantal aansluitingen bleek daarbij iets hoger dan verwacht waardoor een additioneel budget van € 1,2 mln benodigd is.
18. De tariefsverlaging met als doel te komen tot een geleidelijke afbouw van de egalisatierekening van COVA wordt voor onbepaalde tijd gehandhaafd.
19. De raming van de aardgasbaten is neerwaarts bijgesteld. Dit komt met name door een neerwaartse bijstelling van de olieprijsraming voor 2007 en het feit dat er minder gas geproduceerd is in de winter 2006–2007 als gevolg van de relatief warme winter.
20. De lagere bijdrage aan het Fes is het gevolg van de lagere raming van de aardgasbaten.
21. Deze mutatie betreft terugontvangsten op in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingprojecten.
22. Het verplichtingenbudget op Wereldexpo 2010 wordt met € 7 mln verhoogd ten behoeve van het Nederlands paviljoen op de wereldtentoonstelling te Shanghai.
23. Dekking voor de verhoging van de Wereldexpo 2010 wordt gevonden in de eindejaarsmarge HGIS, die in afwachting van een nadere verdeling om technische redenen op «Programmatisch pakket» is geraamd.
24. Deze mutatie betreft lopende ICTAL activiteiten waarvoor benodigd budget uit 2006 wordt doorgeschoven naar 2007.
25. In 2003 is ten onrechte een vergunning voor het gebruik van frequenties voor landelijke commerciële radio voor Nederlandstalige muziek uitgegeven aan RTL FM. Als gevolg van deze onjuiste vergunningverlening heeft RTL FM schade geleden en is nu een minnelijke schikking getroffen.
26. De loon- en prijsbijstelling 2007 zijn bij Voorjaarsnota aan de EZ-begroting toegevoegd.
In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabellen «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2007. De hier opgenomen tabellen laten op artikelsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht.
Zoals reeds in de begroting 2007 is aangegeven, specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen, zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema’s van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.
Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 79,2 | 0,6 | 79,7 | 9,7 | 5,4 | 5,1 | 4,2 |
Programma-uitgaven | 30,5 | – 4,5 | 26,0 | 4,6 | 0,4 | 0,3 | 0,3 |
Markt en spelregels | |||||||
OD 2: Optimale marktordening en mededinging bevorderen | |||||||
– Bijdrage Metrologie | 14,4 | 14,4 | |||||
– Raad Deskundige Nationale Standaard | 0,1 | 0,1 | |||||
– Markt en Overheid | 5,1 | – 5,1 | 4,2 | ||||
– Bijdrage diverse instituten | 1,3 | 1,3 | |||||
OD 3: Positie van de consument versterken | |||||||
– Toezichthouder consumenten | 4,8 | 0,6 | 5,4 | 0,4 | 0,4 | 0,3 | 0,3 |
– Prijzenwet | 1,0 | 1,0 | |||||
Algemeen | |||||||
– Onderzoek en Opdrachten DG Economische Politiek (DGEP) | 3,8 | 3,8 | |||||
– NL voorzitterschap EU 2004 | |||||||
– Onderzoek en Opdrachten Kenniscentrum Ordeningsvraagstukken | |||||||
Apparaatuitgaven | 48,6 | 5,1 | 53,7 | 5,1 | 5,1 | 4,7 | 3,8 |
– Personeel DG EP | 8,1 | 0,4 | 8,4 | 0,4 | 0,4 | 0,1 | 0,1 |
– Apparaatuitgaven NMa/Dte | 40,6 | 4,7 | 45,3 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 3,8 |
Uitgaven (totaal) | 75,9 | 3,5 | 79,4 | 5,0 | 6,1 | 5,9 | 4,2 |
Waarvan programma-uitgaven | 27,3 | – 1,4 | 25,8 | 1,0 | 1,1 | 0,3 | |
Waarvan juridisch verplicht*) | 25,7 | 25,7 | |||||
OD 2 | 18,2 | – 2,0 | 16,2 | – 0,4 | 0,7 | 0,8 | |
OD 3 | 5,3 | 0,6 | 5,9 | 0,4 | 0,4 | 0,3 | 0,3 |
Algemeen | 3,7 | 3,7 | |||||
Ontvangsten (totaal) | 59,7 | – 7,6 | 52,2 | – 8,2 | – 7,2 | – 7,2 | 2,8 |
– Ontvangsten NMa | 55,0 | – 7,6 | 47,4 | – 8,2 | – 7,2 | – 7,2 | 2,8 |
– Ontvangsten Dte | 4,7 | 4,7 |
*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.
In verband met het beleid Markt en Overheid wordt de Mededingingswet gewijzigd. Ter dekking van de hieruit voortvloeiende uitvoeringskosten is in de begroting 2007 een verplichtingenbudget van € 5,1 mln geraamd. Omdat de wetswijziging op z’n vroegst in 2008 in werking treedt, wordt dit bedrag doorgeschoven naar 2008.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet Onafhankelijk Netbeheer krijgt de NMa (DTe) extra taken waarvoor de formatie wordt uitgebreid en extra personeel wordt ingehuurd (€ 3,1 mln in 2007). De autonome stijging van het aantal door de NMa te behandelen fusiemeldingen en de verlaging van de omzetdrempel waarboven fusies in de zorgsector moeten worden gemeld, vergen eveneens uitbreiding van de capaciteit van de NMa (€ 1,5 mln in 2007).
In een aantal oude bouwzaken zijn de oorspronkelijk opgelegde boetes in 2006 verlaagd (van in totaal € 100 mln naar € 53 mln). Dit resulteert in een neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming van € 10 mln in 2007. Daarnaast worden extra fees ontvangen (€ 2,4 mln) als gevolg van de AMvB «Besluit Kostenverhaal NMa» waarmee de NMa bepaalde toezichtskosten sinds 29 december 2006 kan doorberekenen en de verlaging van de omzetdrempel waarboven fusies in de zorgsector moeten worden gemeld.
Artikel 2: Een sterk innovatievermogen (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 570,5 | 94,1 | 664,6 | – 13,8 | – 5,4 | – 0,2 | – 12,4 |
Programma-uitgaven | 514,6 | 90,7 | 605,3 | – 14,4 | – 6,0 | – 1,6 | – 12,6 |
Markt en Spelregels | |||||||
OD 1: Kennisbescherming | |||||||
Basispakket | |||||||
OD 2: Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen en benutten | |||||||
– Innovatievouchers/IPC’s | 37,8 | 2,5 | 40,3 | ||||
– SKO/SKB | |||||||
– Technopartner algemeen | 2,8 | – 1,5 | 1,3 | – 1,5 | – 1,5 | ||
– Seed-regeling | 24,0 | 24,0 | |||||
– Subsidieregeling Kennisexploitatie (SKE) | 4,5 | 5,3 | 9,8 | ||||
– Bijdrage aan Syntens | 31,5 | 1,0 | 32,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
– ICT-kennis en -innovatie | 1,3 | – 1,2 | 0,1 | – 1,2 | – 1,0 | – 1,0 | – 1,0 |
Programmatisch pakket | |||||||
OD 3: Topprestaties op innovatiethema’s | |||||||
– Innovatieomnibus (algemeen) | 124,4 | – 121,8 | 2,6 | – 75,8 | – 52,9 | – 52,1 | – 45,8 |
– Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten | |||||||
– TTI Water | 17,5 | 17,5 | |||||
– InnoWATOR | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | ||
– Bijdrage aan Technologische Topinsituten (TTI’s) | 21,2 | 21,2 | 21,2 | 21,2 | 21,2 | 29,6 | |
– Innovatieve onderzoeksprogramma’s (IOP’s) | 15,9 | 15,9 | 14,3 | 8,5 | 10,7 | 4,7 | |
– Bijdrage aan STW | 19,6 | 11,0 | 30,6 | ||||
– Point One (voorheen micro-elektronica- stimulering) | 43,1 | 43,1 | |||||
– Point One (boegbeeld) | 19,0 | 19,0 | |||||
– Holst centrum | 2,9 | ||||||
– WCFS+ | 33,0 | 4,2 | 37,2 | ||||
– Food and Nutrition Delta | 12,7 | 12,7 | 12,7 | 12,7 | 12,7 | ||
– CTMM | 60,0 | 60,0 | 15,0 | ||||
– BMM | 9,0 | 9,0 | |||||
– Scheidingstechnologie | 15,0 | – 0,8 | 14,2 | ||||
– Creative Challenge Call | 4,7 | 4,7 | |||||
– Uitdagersfaciliteit | 12,2 | 12,2 | |||||
– Smartmix | 51,3 | 20,5 | 71,8 | – 9,0 | |||
– Bijdrage aan TNO | 28,4 | 28,4 | |||||
– Bijdrage aan GTI’s | 6,1 | 6,1 | |||||
– Civiele luchtvaartontwikkeling | 5,0 | 5,0 | |||||
– Luchtvaartkredietfaciliteit | |||||||
– Bijdrage aan NIVR | 8,8 | 0,6 | 9,4 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
– Ruimtevaart | 25,3 | 25,3 | |||||
– Bijdrage aan instituten | 0,5 | 0,5 | |||||
– IS internationaal | 25,0 | 25,0 | |||||
– IS opkomende markten | 6,1 | 6,1 | |||||
– Overige kredieten | 2,6 | 2,6 | |||||
– Overige uitgaven | 0,7 | 0,7 | |||||
Algemeen | |||||||
– Onderzoek en beleidsexperimenten | 11,7 | – 0,1 | 11,6 | ||||
Apparaatuitgaven | 55,9 | 3,3 | 59,2 | 0,6 | 0,6 | 1,3 | 0,1 |
– Personeel Innovatie | 8,2 | 8,2 | |||||
– Uitgaven TWA-netwerk | 3,1 | 3,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
– Bijdrage aan agentschappen | 24,8 | 4,0 | 28,8 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 0,1 |
– Bijdrage aan OCNL, WIPO en EOB | 19,1 | 19,1 | |||||
– Adviesraad voor Wetenschap en Techniek | 0,7 | – 0,7 | 0,0 | – 0,7 | – 0,7 | ||
Uitgaven (totaal) | 647,6 | – 5,4 | 642,3 | 13,8 | 3,9 | – 5,1 | – 1,3 |
Waarvan programma-uitgaven | 593,7 | – 9,1 | 584,7 | 10,6 | 3,2 | – 6,4 | – 2,6 |
Waarvan juridisch verplicht*) | 462,7 | 462,7 | |||||
OD 2 | 101,0 | 4,2 | 105,1 | 7,0 | 5,5 | 1,4 | – 0,4 |
OD 3 | 482,1 | – 12,7 | 469,4 | 3,8 | – 2,3 | – 7,8 | – 2,2 |
Algemeen | 10,7 | – 0,6 | 10,1 | – 0,2 | |||
Ontvangsten (totaal) | 215,7 | 14,0 | 229,7 | 12,4 | 5,4 | – 3,8 | |
– Terugontvangsten SenterNovem | |||||||
– Ontvangsten Rijksoctrooiwet | 25,4 | 25,4 | |||||
– Ontvangsten TOP | 18,8 | 18,8 | |||||
– Ontvangsten uitdagersfacilteit | |||||||
– Ontvangsten luchtvaartkredietregeling | |||||||
– Ontvangsten uit Fes | 165,6 | 12,7 | 178,3 | 12,4 | 5,4 | – 3,8 | |
– Ontvangsten EET | 4,3 | 4,3 | |||||
– Diverse ontvangsten | 1,6 | 1,3 | 2,9 |
*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.
Deze mutatie betreft het overhevelen van budget van «Innovatievouchers» naar «IPC’s» en de toevoeging van niet gebruikte Fes-middelen uit 2006.
De mutatie betreft de toedeling van middelen aan:
• Subsidieregeling KennisExploitatie (€ 5 mln);
• InnoWATOR (€ 5 mln);
• Food and Nutrition Delta (€ 12,7 mln);
• Center for Translational Molecular Medicine (CTMM) (€ 60 mln);
• Innovatiesubsidie Samenwerkingsprojecten Internationaal (€ 25 mln).
Daarnaast is met ingang van het jaar 2007 de meerjarenraming voor de instrumenten «Technologische Top Instituten» en «Innovatieve onderzoeksprogramma’s» overgeheveld naar het «Innovatieomnibus algemeen». Gebleken is echter dat deze middelen minder snel vrijvallen dan aanvankelijk was voorzien. Daarom wordt voorgesteld een deel van de overgehevelde middelen terug te boeken.
In 2006 is het organiseren van het TTI Water ter hand genomen. Het overleg tussen de betrokken kennisinstellingen en bedrijven over onder andere het opzetten van een goede «governance structuur» zal in 2007 in plaats van in 2006 worden afgerond. Daarom worden de uit het Fes-fonds beschikbare middelen ad € 17,5 mln (verplichtingenruimte) naar 2007 doorgeschoven.
Voor het programmatisch deel van het budget van STW was EZ ultimo 2006 nog in onderhandeling met STW. Hierdoor heeft de committering deels pas in 2007 in plaatst plaatsgevonden.
Vanuit de voor Smartmix gereserveerde middelen in 2007 wordt € 4 mln overgeheveld ten behoeve van het WCFS+.
De mutatie betreft het overhevelen vanuit 2008 van budget van de Smartmix om de start van BMM (BioMedical Materials) in 2007 mogelijk te maken. Het BMM heeft bevordering van kennisontwikkeling en -uitwisseling op het gebied van biomedische materialen tussen publieke en private partners tot doel.
In 2006 zou zowel een kleine als een grote call for proposals worden gehouden. Het doel was de kennis die bij de kleine call van € 3 mln verkregen zou worden, te benutten voor de grote call. Door de grote belangstelling voor de kleine call is besloten eerst deze voorstellen te beoordelen alvorens de grote call te openen. Daarom wordt voorgesteld de call voor grote projecten door te schuiven naar 2007.
Vanuit de Smartmix wordt € 20,5 mln doorgeschoven van 2006 naar 2007 ten behoeve van het Holst Centrum.
Het programmatisch deel van de opdracht aan SenterNovem kon in 2006 nog niet worden verstrekt doordat nog te veel zaken rondom de programmatische aanpak in ontwikkeling waren. De niet gebruikte verplichtingenruimte 2006 is in 2007 nodig om de opdracht voor 2007 te kunnen geven.
De mutatie betreft het verschuiven van middelen voor diverse instrumenten. Enerzijds de doorwerking van de niet opgevraagde middelen bij Slotwet 2006 voor regelingen waarvan de uitvoering is vertraagd, anderzijds projecten die sneller verlopen dan oorspronkelijk geraamd zoals het Holst centrum, de Kennis en Innovatie-impuls en Innovatiesamenwerkingsprojecten.
Artikel 3: Een concurrerend Ondernemingsklimaat (in € mln) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties via amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 1 748,1 | 50,0 | 220,5 | 2 018,6 | – 2,3 | – 5,2 | – 4,7 | – 2,1 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1 503,5 | 218,0 | 1 721,5 | |||||
Programma-uitgaven | 1 733,6 | 50,0 | 220,3 | 2 003,9 | – 2,5 | – 5,4 | – 4,9 | – 2,2 |
Markt en spelregels | ||||||||
OD 1: Bevorderen level playing field | ||||||||
– Bijdrage Scheepsbouwindustrie (TROS) | ||||||||
– Borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw (garantieverplichting) | 1 000,0 | 1 000,0 | ||||||
– Innovatieregeling Scheepsbouw | 20,0 | 20,0 | ||||||
Basispakket | ||||||||
OD 2: Stimuleren meer en beter ondernemerschap | ||||||||
– BBMKB (garantieverplichting) | 384,5 | 218,0 | 602,5 | |||||
– Groeifinancieringsfaciliteit (garantieverplichting) | 119,0 | 119,0 | ||||||
– Actieplan veilig ondernemen | 2,0 | 0,1 | 2,1 | 0,4 | ||||
– Bijdragen aan instituten | 5,1 | 1,1 | 6,2 | – 0,5 | – 0,2 | – 0,4 | ||
– Bevorderen Ondernemerschap | 2,5 | 2,5 | ||||||
– Beroepsonderwijs in bedrijf | 32,5 | 32,5 | ||||||
– Onderwijs & Ondernemerschap | 18,0 | 18,0 | ||||||
– Projectdirectie Vergunningen | 0,5 | 0,3 | 0,9 | |||||
Programmatisch pakket | ||||||||
OD 3: Benutten van gebiedsgerichte economische kansen | ||||||||
– Bedrijventerreinen | 21,0 | 8,4 | 29,4 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 2,5 | |
– Gebiedsgerichte economische programma’s | 53,6 | 17,1 | 70,7 | – 2,5 | – 2,5 | – 2,6 | ||
– Centraal deel IPR | 50,0 | – 25,0 | 25,0 | |||||
– Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s | 42,9 | – 6,7 | 36,2 | – 5,7 | – 8,5 | – 7,8 | – 5,5 | |
– Cofinanciering ETS IV-A | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | ||
– Bijdrage NBTC | 17,8 | 17,8 | ||||||
– Bijdrage UNWTO | 0,2 | 0,2 | ||||||
– Overig Toerisme | 1,0 | 1,0 | ||||||
– Bijdrage aan ROM’s | 7,1 | 0,4 | 7,5 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||
– Stadseconomie | 2,2 | 1,0 | 3,2 | |||||
Algemeen | ||||||||
– Onderzoek en vernieuwingsprogramma’s Ondernemen | 2,3 | – 0,1 | 2,3 | |||||
– Algemene crisisbeheersing | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | ||
– Eerste lijn bedrijven | 1,2 | 1,2 | ||||||
Apparaatuitgaven | 14,5 | 0,2 | 14,7 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
– Personeel DG OI | 12,3 | 0,2 | 12,5 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
– Bijdrage DG OI aan Agentschappen | 2,1 | 2,1 | ||||||
Uitgaven (totaal) | 272,9 | – 16,7 | 256,3 | – 3,8 | – 1,1 | – 0,4 | 5,2 | |
Waarvan programma-uitgaven | 258,2 | – 16,9 | 241,3 | – 3,9 | – 1,0 | – 0,3 | 5,2 | |
Waarvan juridisch verplicht*) | 174,9 | 174,9 | ||||||
OD 1 | 26,4 | 26,4 | ||||||
OD 2 | 54,7 | 1,0 | 55,7 | – 0,1 | – 0,3 | |||
OD 3 | 167,5 | – 18,2 | 149,3 | – 3,8 | – 1,0 | 5,2 | ||
Algemeen | 9,6 | 0,3 | 9,9 | |||||
Ontvangsten (totaal) | 49,4 | 2,9 | 52,4 | |||||
– Ontvangsten ruimtelijk economisch beleid | ||||||||
– Provisie kredieten | 10,8 | 10,8 | ||||||
– Terugbetalingen verlies declaraties | 4,5 | 4,5 | ||||||
– Rente BBMKB | 0,1 | 0,1 | ||||||
– Groeifinancieringsfaciliteit | 6,0 | 6,0 | ||||||
– Garantieregeling scheepsbouw | 10,0 | 10,0 | ||||||
– Ontvangsten uit het Fes | 14,8 | 3,0 | 17,8 | |||||
– Diverse ontvangsten | 3,3 | 3,3 |
*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.
De mutatie betreft, evenals in 2006, de verhoging van de BBMKB tot € 602,5 mln als gevolg van het toegenomen beroep op de regeling.
Ultimo 2006 waren drie Topper-projecten grotendeels gereed, maar committering kon pas in 2007 plaatsvinden.
Gebiedsgerichte economische programma’s
De mutatie betreft met name het doorschuiven vanuit 2006 van middelen voor Pieken in de Delta. Doordat de totstandkoming van de regeling meer tijd in beslag heeft genomen dan verwacht, heeft de eerste tender enige vertraging opgelopen. Omwille van zorgvuldig beoordeling, is besloten de besluitvorming door te schuiven naar 2007.
Als gevolg van het amendement Ten Hoopen (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 30 800 XIII, nr. 26) wordt de IPR 2007 opgehoogd. In totaal is € 50 mln toegevoegd aan de EZ-begroting. De helft hiervan is reeds in 2006 aangewend.
Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s en Cofinanciering ETS IV-A
Deze mutaties betreffen met name het afzonderlijk zichtbaar maken van de cofinancieringsmiddelen voor de Europese territoriale samenwerking.
Dit betreft de Fes-middelen die niet in 2006 zijn aangewend voor bedrijventerreinen en daarom in 2007 nodig zijn.
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties via NvW | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 789,6 | 340,0 | 10,2 | 1 139,9 | – 8,6 | 119,3 | 146,1 | 138,4 |
Programma-uitgaven | 762,7 | 340,0 | 9,9 | 1 112,7 | -8,4 | 119,6 | 146,6 | 138,7 |
Markt en spelregels | ||||||||
OD 1: Bevorderen van een optimale ordening en | ||||||||
werking van de energiemarkten | ||||||||
– Comp. Demkolec/stadsverwarming | 19,5 | 19,5 | ||||||
OD 2: Zekerstellen van voorzieningszekerheid op | ||||||||
korte en lange termijn | ||||||||
– Doorsluis COVA-heffing) | 82,0 | – 8,3 | 73,7 | – 8,3 | – 8,3 | – 8,3 | – 8,3 | |
-Beheer Mijnschadestichtingen | 0,1 | 0,1 | ||||||
– O&O Bodembeheer | 2,3 | 2,3 | ||||||
– Bijdrage aan diverse instituten | 1,1 | 1,1 | ||||||
Basispakket | ||||||||
OD 3: Verduurzaming van de energiehuishouding | ||||||||
– Programma energie-efficiency | 7,1 | – 0,4 | 6,7 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 | – 0,5 | |
– Programma efficiency DG OI-deel | 2,9 | 0,5 | 3,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
– EINP | 1,0 | 1,0 | ||||||
– Programma duurzame energie | 9,2 | – 0,5 | 8,7 | |||||
– Borssele enveloppe | 16,2 | 16,2 | ||||||
– Bijdrage MEP | 538,0 | 1,5 | 539,5 | 128,0 | 155,0 | 147,0 | ||
– Garantie leningen TenneT inzake MEP | ||||||||
(garantieverplichting) | ||||||||
– Tegemoetkomingsregeling | 70,0 | 70,0 | ||||||
– Overgangsregeling | 270,0 | 270,0 | ||||||
– Overige uitgaven duurzame energie | 1,3 | 1,3 | ||||||
– CO2-reductieplan | ||||||||
– Joint Implementation | 4,8 | 4,8 | ||||||
– Lange Termijn Onderzoek | 52,4 | 52,4 | ||||||
– TransitieManagement | ||||||||
– Bijdrage aan ECN | 31,1 | 31,1 | ||||||
Algemeen | ||||||||
– Bijdrage Algeme Energie Raad | 0,1 | 0,1 | ||||||
– Diverse proggrammauitgaven energie (HFR) | 8,1 | 8,1 | ||||||
– O&O Energie | 2,8 | – 0,1 | 2,8 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | ||
Apparaatuitgaven | 26,9 | 0,3 | 27,2 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,5 | – 0 ,2 | |
– Personeel DG ET | 7,2 | 0,4 | 7,6 | 0,3 | 0,2 | |||
– Bijdrage aan agentschappen | 9,6 | 0,5 | 10,1 | |||||
– Bijdrage JI DG ET aan SenterNovem | ||||||||
– Uitvoeringskosten SenterNovem DG OI | 5,6 | – 0,3 | 5,3 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 | |
– Apparaatuitgaven SodM | 4,6 | – 0,2 | 4,4 | – 0,3 | – 0,3 | – 0,3 | 0,0 | |
Uitgaven (totaal) | 850,7 | 70,0 | 1,4 | 922,1 | – 6,2 | 119,7 | 147,2 | 133,4 |
Waarvan programma-uitgaven | 824,5 | 0,8 | 895,5 | – 6,2 | 119,8 | 147,4 | 133,6 | |
Waarvan juridisch verplicht*) | 181,9 | 181,9 | ||||||
OD 1 | 19,5 | 19,5 | ||||||
OD 2 | 85,4 | – 8,3 | 77,1 | – 8,3 | – 8,3 | – 8,3 | – 8,3 | |
OD 3 | 699,0 | 70,0 | 5,1 | 774,1 | 2,1 | 128,4 | 156,1 | 141,9 |
Algemeen | 20,5 | 4,3 | 24,8 | 0,3 | – 0,1 | |||
Ontvangsten (totaal) | 7 097,2 | – 1 563,2 | 5 534,0 | – 3,7 | – 4,5 | – 6,0 | – 6,8 | |
– Terugontvangsten Senternovem | ||||||||
– Ontvangsten COVA | 82,0 | – 8,3 | 73,7 | – 8,3 | – 8,3 | – 8,3 | – 8,3 | |
– Aardgasbaten | 10 100,0 | – 2 750,0 | 7 350,0 | |||||
– Bijdrage aan het Fes | – 3 131,0 | 1 125,0 | – 2 006,0 | |||||
– Ontvangsten zoutwinning | 1,8 | 1,8 | ||||||
– Ontvangsten Fes | 44,3 | 6,8 | 51,1 | 4,6 | 3,9 | 2,3 | 1,5 | |
– Diverse ontvangsten | 0,2 | 63,3 | 63,4 |
*) Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.
Doorsluis COVA heffing en ontvangsten COVA
De tariefsverlaging met als doel te komen tot een geleidelijke afbouw van de egalisatierekening van COVA wordt voor onbepaalde tijd gehandhaafd.
In het kader van de Borssele-enveloppe uit het Fes wordt € 16,2 mln aan de EZ begroting toegevoegd. Dit betreft de Fes-bijdrage Duurzaamheid Unieke Kansenregeling (UKR).
Als gevolg van een actualisatie van de meerjarenraming MEP en de daaruit voortvloeiende ophoging van de uitgaven voor de MEP met ingang van 2007, dient de Rijksbijdrage aan EnerQ vanaf 2009 te worden verhoogd. Voor 2007 en 2008 worden de hogere uitgaven voor de MEP gefinancierd uit de daarvoor bestemde egalisatiereserve bij EnerQ. Daarnaast hebben particulieren en kleine bedrijven in 2006 een eenmalige tegemoetkoming van € 52,- in de energiekosten gekregen. Het aantal aansluitingen bleek daarbij iets hoger dan verwacht waardoor een additioneel budget van € 1,2 mln benodigd is.
De raming van de aardgasbaten is neerwaarts bijgesteld. Dit komt met name door een neerwaartse bijstelling van de olieprijsraming voor 2007 en het feit dat er minder gas geproduceerd is in de winter 2006–2007 als gevolg van de relatief warme winter.
De lagere bijdrage aan het Fes is het gevolg van de lagere raming van de aardgasbaten.
Dit betreft de Fes-middelen voor de Unieke Kansenregeling en de middelen die in 2006 niet volledig zijn uitgeput en in 2007 worden ingezet.
Deze mutatie betreft met name verwachte terugontvangsten (€ 63 mln) op in het verleden verstrekte leningen door Novem BV ten behoeve van energiebesparingprojecten.
Artikel 5: Internationale Economische Betrekkingen (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 135,5 | 5,1 | 140,4 | 4,0 | 7,1 | 1,0 | 1,0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0,4 | 0,4 | |||||
Programma-uitgaven | 126,4 | 5,1 | 131,4 | 4,1 | 7,2 | 1,0 | 1,0 |
Markt en spelregels | |||||||
OD 1: Het internationale handels- en internationale investeringsverkeer verder vrijmaken en de economische rechtsorde versterken. | |||||||
– Bijdr.aan div. org. | 4,2 | 0,1 | 4,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Basispakket | |||||||
OD 2: Bevorderen internationaal ondernemen | |||||||
– Herverzekering SENO/GOM (garantieverplichting) | |||||||
– PESP | 7,4 | 7,4 | |||||
– PSB | 9,9 | 2,5 | 12,4 | ||||
– Instrumentele uitgaven EVD | 5,5 | 0,1 | 5,6 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Exportfinanciering ODA (EFI) | |||||||
– TA-OM | |||||||
– (I)FOM (garantieverplichting) | 0,4 | 0,4 | |||||
– Trustfunds | |||||||
– Management training/assistentie | 2,5 | 0,5 | 3,0 | ||||
– Bijdrage DG BEB aan EVD voor deelopdrachten | 22,0 | 0,4 | 22,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– Bijdrage DG BEB aan agentschappen voor | |||||||
financiele instrumenten | 9,5 | 0,2 | 9,7 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
– Wereldexpo 2010 | 7,0 | 7,0 | |||||
OD 3: Het aantrekken van investeringen van | |||||||
buitenlandse bedrijven in Nederland | |||||||
– Uitgaven DBIN-netwerk (NFIA) | 6,7 | 0,1 | 6,8 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Acquisitie van buitenlandse bedrijven | 2,4 | 2,4 | |||||
Programmatisch pakket | |||||||
OD 4: Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven | |||||||
in kansrijke sectoren op buitenlandse markten | |||||||
– PSO | |||||||
– PSOM | 18,8 | 18,8 | |||||
– Programmatisch Pakket | 36,1 | – 6,6 | 29,5 | 3,1 | 6,2 | ||
Algemeen | |||||||
– Beleidsondersteuning | 1,0 | 0,8 | 1,8 | ||||
Apparaatuitgaven | 9,1 | – 0,1 | 9,0 | – 0,1 | – 0,1 | 0,0 | 0,1 |
– Personeel BEB | 9,1 | – 0,1 | 9,0 | – 0,1 | – 0,1 | 0,0 | 0,1 |
Uitgaven (totaal) | 131,0 | 1,4 | 132,4 | 4,6 | 8,7 | 1,5 | 1,0 |
Waarvan programma-uitgaven | 121,9 | 1,5 | 123,4 | 4,7 | 8,7 | 1,6 | 1,1 |
Waarvan juridisch verplicht* | 70,3 | 70,3 | |||||
OD 1 | 4,2 | 0,1 | 4,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
OD 2 | 51,4 | 9,6 | 61,0 | 8,1 | 7,0 | 0,8 | 0,8 |
OD 3 | 10,5 | 4,7 | 15,2 | 1,3 | – 1,3 | ||
OD 4 | 54,0 | – 13,2 | 40,8 | – 4,5 | 1,6 | 0,7 | 1,5 |
Algemeen | 1,8 | 0,3 | 2,1 | – 0,3 | |||
Ontvangsten (totaal) | 1,8 | 1,8 | |||||
– Terugontvangsten bijdrage Senternovem | |||||||
– Ontvangsten gemengde kredieten | 0,7 | 0,7 | |||||
– Ontvangsten uit garanties | |||||||
– Ontvangsten EVD | |||||||
– Diverse ontvangsten DG BEB | 1,1 | 1,1 |
* Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.
Als gevolg van een toename van het aantal aanvragen wordt het verplichtingenplafond van de regeling programma starters op buitenlandse markten (PSB) voor 2007 met € 2,5 mln opgehoogd.
Wereldexpo 2010 en Programmatisch Pakket
Het verplichtingenbudget op Wereldexpo 2010 wordt met € 7 mln verhoogd ten behoeve van de wereldtentoonstelling in 2010 te Shanghai. Daar zal een Nederlands paviljoen worden ingericht. Dekking voor deze verhoging wordt gevonden in de eindejaarsmarge HGIS, die in afwachting van een nadere verdeling om technische redenen op «Programmatisch pakket» is geraamd.
Artikel 8: Economische analyses en prognoses (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 11,2 | 0,1 | 11,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Apparaatuitgaven CPB | 11,2 | 0,1 | 11,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Uitgaven (totaal)* | 11,2 | 0,1 | 11,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Ontvangsten (totaal) |
* De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CPB. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 170,8 | 0,5 | 171,3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
– Bijdrage aan CBS | 170,8 | 0,5 | 171,3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Uitgaven (totaal)* | 170,8 | 0,5 | 171,3 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Ontvangsten (totaal) |
* De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CBS. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 59,2 | 19,3 | 78,5 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,3 | – 1,6 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||
Programma-uitgaven | 43,2 | 19,1 | 62,4 | -1,1 | – 0,8 | -0,5 | – 1 ,7 |
Markt en spelregels | |||||||
OD 1: efficiënt werkende communicatie- en postmarkt | |||||||
– Bijdrage aan internationale organisaties | 1,3 | 1,3 | |||||
– Bijdrage aan OPTA (in 2006 garantieverpl. 9,0 mln) | 3,5 | 3,5 | |||||
– ICT&MKB | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
Programmatisch pakket | |||||||
OD 3: stimuleren nieuwe voorzieningen elektronische communicatie | |||||||
– Nationaal Actieplan Electronische snelwegen | 20,1 | 20,1 | |||||
– ICT- flankerend beleid en administratieve lasten | 9,0 | 4,0 | 13,0 | ||||
– Demonstraties/pilots (Kenniswijk) | |||||||
Algemeen | |||||||
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties | 9,3 | 14,2 | 23,5 | – 2,1 | – 2,1 | – 1,5 | – 2,8 |
Apparaatuitgaven | 16,0 | 0,1 | 16,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Personeel DG ET | 9,1 | 0,1 | 9,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
– Toezicht Agentschap Telecom (Secretaris Generaal) | 1,9 | 0,9 | 2,8 | ||||
– Bijdrage Agentschap Telecom (Inspectie) | 5,0 | – 0,9 | 4,1 | ||||
Uitgaven (totaal) | 70,0 | 21,1 | 91,1 | 1,6 | – 1,5 | – 0,3 | – 1,2 |
Waarvan programma-uitgaven | 54,0 | 21,0 | 75,0 | 1,5 | – 1,6 | – 0,5 | – 1,4 |
Waarvan juridisch verplicht* | 34,1 | 34,1 | |||||
OD 1 | 5,8 | 5,3 | 11,1 | 1,2 | – 0,1 | 1,0 | 1,0 |
OD 3 | 35,3 | 3,2 | 38,5 | 3,4 | 0,6 | 0,4 | |
Algemeen | 12,9 | 12,5 | 25,4 | – 3,1 | – 2,1 | – 1,5 | – 2,8 |
Ontvangsten (totaal) | 2,5 | 3,8 | 6,3 | 3,0 | |||
– Personeel DG ET | 0,2 | 0,2 | |||||
– Diversen Telecom | |||||||
– Kenniswijk | 3,8 | 3,8 | 3,0 | ||||
– Ontvangsten OPTA | 0,2 | 0,2 | |||||
– HGIS DG ET | |||||||
– Overige ontvangsten | |||||||
– Cybercrime | 2,1 | 2,1 |
* Dit betreft uitfinanciering van verplichtingen die tot en met 2006 zijn aangegaan en de bijdragen aan instellingen en instituten. Inmiddels zijn uiteraard ook in de eerste maanden van 2007 uitgaven juridisch verplicht.
ICT-flankerend beleid en administratieve lasten
Dit betreft een verschuiving van € 4 mln vanuit 2006 naar 2007 in verband met lopende ICTAL-activiteiten (identificatie, bedrijvenloket, e-formulieren).
Beleidsvoorbereiding en evaluaties
In 2003 is ten onrechte een vergunning voor het gebruik van frequenties voor landelijke commerciële radio voor Nederlandstalige muziek (kavel A9) uitgegeven aan RTL FM. Als gevolg van deze onjuiste vergunningverlening heeft RTL FM schade geleden. Met RTL FM is overeenstemming bereikt over een minnelijke schikking ter vergoeding van de schade. Deze kosten worden in mindering gebracht op het Fes.
Daarnaast betreft deze mutatie het verschuiven vanuit 2006 van een deel van de middelen (€ 2,7 mln) voor nazorg van:
• het omschakelbeleid (€ 0,5 mln). Betreft kosten voor communicatie en nazorg. In december 2006 zijn de analoge televisie uitzendingen beëindigd.
• TDAB (€ 1,0 mln), betreft vertraging die in 2006 is opgetreden door het feit dat de veiling niet in 2006 maar naar alle waarschijnlijkheid in 2007 zal plaatsvinden.
• het breedbandbeleid (€ 1,2 mln). Betreft het voornemen om het beleid een jaar te verlengen.
Dit betreft Fes middelen die niet volledig in 2006 zijn aangewend en nu in 2007 tot betaling komen.
Artikel 21: Algemeen (in € mln) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |||||
Verplichtingen (totaal) | 101,1 | 5,6 | 106,7 | 0,2 | 0,1 | – 0,7 | – 1,9 |
Personeel algemeen | |||||||
– Personeel stafdienst | 32,2 | 1,0 | 33,2 | 0,2 | 0,7 | 0,7 | 0,6 |
– PIA | 2,0 | 0,6 | 2,6 | ||||
– Centraal Personeel P&O | 4,3 | 4,3 | |||||
– Centraal Personeel EZ | 9,0 | – 0,1 | 8,9 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
– Wachtgelden | 5,3 | – 0,8 | 4,5 | – 1,0 | – 1,1 | – 1,7 | – 2,1 |
– Sociaal plan | 4,1 | 0,2 | 4,3 | – 0,2 | – 0,4 | – 0,8 | |
– PIANOo Personeel | 1,0 | 0,5 | 1,5 | ||||
Materieel algemeen | |||||||
– ICT | 13,7 | 0,3 | 14,0 | 0,8 | 0,5 | 0,5 | 0,2 |
– Inhuur Auditdienst | 0,2 | 0,2 | |||||
– Materieel diversen | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
– Materieel Communicatie | 2,0 | 0,4 | 2,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– Materieel kernministerie | 29,4 | 2,9 | 32,3 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
– Materieel WJZ | 0,8 | – 0,1 | 0,7 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
– PIANOo Programma | 2,1 | 0,4 | 2,5 | ||||
– Parkeerpost | – 5,1 | – 0,1 | – 5,2 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | – 0,1 |
Uitgaven (totaal) | 102,1 | 8,0 | 110,1 | 0,2 | 0,1 | – 0,7 | – 1,9 |
OD personeel | 58,2 | 1,6 | 59,8 | – 0,9 | – 0,7 | – 1,5 | – 2,4 |
OD materieel | 43,9 | 6,4 | 50,3 | 1,1 | 0,8 | 0,8 | 0,6 |
Ontvangsten (totaal) | 4,8 | – 1,1 | 3,7 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 |
– Diverse ontvangsten personeel | 4,3 | – 1,1 | 3,2 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 | – 0,9 |
– Diverse ontvangsten materieel | |||||||
– Ontvangsten (buiten)diensten | 0,5 | 0,5 |
Als gevolg van vertraging in de plannen voor renovatie van het hoofdgebouw van het ministerie, wordt een deel van het herhuisvestingsbudget verschoven van 2006 naar 2007. Daarnaast is het materiële budget van het kernministerie opgehoogd voor diverse materiële kosten die in 2007 gemaakt worden voor bijvoorbeeld PIANOo, Regiebureau Inkoop Rijksoverheid en het TWA-netwerk.
Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Mutaties via NvW | Mutaties 1e suppletore begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | |
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | |||||
Verplichtingen (totaal) | – 13,6 | – 2,9 | 18,9 | 2,4 | 21,2 | 20,8 | 21,5 | 20,9 |
– Loonbijstelling | 3,1 | 15,4 | 18,5 | 16,8 | 16,2 | 16,4 | 15,7 | |
– Prijsbijstelling | 3,8 | 3,5 | 7,3 | 4,4 | 4,6 | 5,1 | 5,2 | |
– Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | ||||||
– Nog te verdelen posten | – 21,0 | – 2,9 | – 23,9 | |||||
Uitgaven (totaal) | – 53,6 | – 2,9 | 52,7 | – 3,8 | 21,2 | 20,8 | 21,5 | 20,9 |
– Loonbijstelling | 3,1 | 15,4 | 18,5 | 16,8 | 16,2 | 16,4 | 15,7 | |
– Prijsbijstelling | 3,8 | 3,5 | 7,3 | 4,4 | 4,6 | 5,1 | 5,2 | |
– Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | ||||||
– Nog te verdelen posten | – 61,0 | – 2,9 | 33,8 | – 30,1 |
De loon- en prijsbijstelling 2007 zijn bij Voorjaarsnota aan de EZ-begroting toegevoegd.
Binnen het geheel van de EZ-begroting zijn kasmiddelen vrij gemaakt waarmee de MEP-kastaakstelling gedeeltelijk wordt ingevuld.