A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | De producten | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De productartikelen | 7 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2008 (Vermoedelijke Uitkomsten 2007), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2007 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2007 (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007 | 7 044,4 | 6 988,3 | |
Amendement van Hijum en Hofstra, 30 800 A, nr. 43 | 50,0 | 50,0 | |
Stand vastgestelde begroting 2007 | 7 094,4 | 7 038,3 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 6 822,2 | 6 825,6 | |
– mutaties Miljoenennota 2008 (uitkomst 2007) | 281,2 | 281,2 | |
– mutaties Najaarsnota 2007 (belangrijkste): | |||
1. Hoofdwatersystemen | 11 | 10,9 | |
2. Hoofdwegen | 12 | – 212,0 | 15,0 |
3. Spoorwegen | 13 | – 99,5 | |
4. Aanleg Regionaal lokaal | 14 | – 93,3 | |
5. Hoofdvaarwegen | 15 | – 11,8 | |
6. Mega projecten niet verkeer en vervoer | 16 | 15,3 | |
7. HSL en Betuweroute, incl. risicoreservering | 13/17 | – 328,1 | |
8. Bijdrage van FES | 19 | – 48,0 | |
9. BTW | 17 | 55,0 | |
19 | 55,0 | ||
10. Diversen | – 7,0 | 13,1 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 6 432,9 | 7 141,9 |
Per saldo resulteren de bovenstaande mutaties tot een verschuiving van ca. € 0,7 mlrd. vanuit het jaar 2007 naar latere jaren. Een belangrijk deel van deze mutaties zijn technisch van aard of hebben een duidelijke afhankelijkheid van derden.
1. Hoofdwatersystemen
De op dit artikel verwachte hogere uitgaven van ca. € 11 mln. ontstaan enerzijds door kasoverschotten tot een bedrag van ca € 85 mln. Deze zijn als volgt te verklaren:
– Achterblijvende verzoeken tot uitkering van verscheidene subsidies aan waterschappen en provincies, die worden uitgekeerd ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma;
– Een beoogde versnelling van het programma Nadere Uitwerking voor het RivierenGebied (NURG) die niet is gerealiseerd;
– Doordat de aannemer van het project Keent de uitvoeringsplanning heeft aangepast waardoor het betalingsritme is gewijzigd.
– Vertraging van de sanering van de waterbodem in de Malburgerhaven in verband met het aantreffen van explosieven;
– Doordat marktpartijen meer tijd nodig hebben voor het doen van een goede aanbieding zal de uitvoering van het project Stuwen in de Lek eerst in 2008 starten. Daarnaast is er sprake van vertraging op het project Haringvliet-Volkeraksluizen.
Anderzijds zijn er hogere betalingen van € 75 mln. op het beheer en onderhoud. De verhoging betreft met name een intensivering van de baggerkosten voor zandsuppleties en voor probabilistisch beheer en onderhoud Maeslantkering en Oosterscheldekering.
Verder wordt de lening voor de aanschaf van vliegtuigen voor de kustwacht dit jaar versneld afgelost (€ 20,8 mln.).
2. Hoofdwegen
De belangrijkste posten die leiden tot de in de bovenstaande tabel opgenomen mutatie zijn:
Omzetting DBFM 2e Coentunnel
Hier is de oorspronkelijke begrotingsraming gehandhaafd in afwachting van de omzetting naar een DBFM (Design, Build, Finance and Maintain)-reeks. Daar de omzetting naar een DBFM-contract vertraging heeft opgelopen wordt het beschikbare bedrag in 2007 ter grootte van € 53 mln doorgeschoven naar latere jaren.
Aanbestedingsresultaat
Op het project A2 Everdingen-Deil en Oudenrijn-Deil is een aanbestedingmeevaller gerealiseerd met een effect van € 7 mln. in 2007.
Vertragingen (in verband met uitspraak Raad van State)
Een aantal projecten heeft te maken gekregen met vertragingen als gevolg van uitspraken van de Raad van State:
– A4 Burgerveen–Leiden (€ 40 mln.);
– A2 Tangenten–Eindhoven (€ 42 mln.);
– A12 Veenendaal–Ede (€ 21 mln.).
Te optimistiche ramingen/Overige oorzaken
Projecten waarbij te optimistische (kas)ramingen zijn gehanteerd:
– A2 Holendrecht (€ 53 mln.): Project loopt qua uitvoering wel op schema;
– A2 Everdingen–Deil (€ 14 mln): vertraging bij de grondverwerving;
– A2 Rondweg Den Bosch (€ 19 mln.): Achterblijvende uitvoeringswerkzaamheden door aannemers en het stoppen van betalingen vanwege ondermaatse kwaliteitsborging. De betalingen schuiven door naar de jaren 2008 en 2009;
– A73/A74 Venlo–Maasbracht (€ 31 mln.): Voor de A74 Venlo geldt dat het OTB is vertraagd door fouten in het verkeersmodel. Daardoor is er vertraging in de uitvoering en grondaankoop. Bij de A73 Venlo-Maasbracht is vertraging ontstaan in de realisatie van de tunneltechnische installaties. Hierdoor verschuift een deel van de werkzaamheden naar 2008.
– No regret Dynamisch VerkeersManagement (DVM) (€ 32 mln.): De oorspronkelijke raming was te optimistisch. Het nu niet gerealiseerde bedrag zal eerst in 2008 tot betaling komen;
– Programma Filevermindering: Het grootste deelproject, maatregelen Ring A10, schuift in verband met het bestuurlijk afstemmingsproces met de regio over te nemen maatregelen, door naar 2008.
– Ten behoeve van het project Schiphol–Amsterdam–Almere worden anticiperende grondaankopen verricht die leiden tot een kasschuif vanuit latere jaren naar 2007 voor een bedrag van € 10 mln.
– Saldering van een groot aantal kleine overschotten en tekorten leid tot een overschot van ca. € 45 mln.
Ontvangsten
De geraamde hogere ontvangst van € 15 mln. betreft het totaal van de dit jaar verwachte regionale ontvangsten ten behoeve van RW4 Badhoevedorp.
Beheer en onderhoud
Door het onderhoudsprogramma te intensiveren wordt de onderhoudsachterstand sneller ingelopen, voor 2007 leidt dit tot een tekort van ca. € 70 mln.
Egalisatiereeks
Bij Voorjaarsnota is de egalisatiereeks ingevoerd ter beperking van de onderuitputting. De egalisatiereeks is bedoeld om de onvoorspelbaarheid van het optreden van vertragingen op te vangen door een deel van het budget door te schuiven naar latere jaren. Daarbij wordt geen directe relatie gelegd met de afzonderlijke projecten. Nu het uitvoeringsjaar is gevorderd is de mate van onvoorspelbaarheid afgenomen, waardoor het mogelijk is de egalisatiereeks voor 2007 van € 141 mln. te verlagen naar € 50 mln.
3. Spoorwegen
Bijna de helft van de lagere uitgaven wordt verklaard door de NSP-projecten (Arnhem, Breda, Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Hiervoor geldt dat door nog lopende besluitvorming met betrekking tot overeenkomsten, het opstellen van business cases etc. de beschikkingsaanvragen niet ingediend kunnen worden, waardoor de oorspronkelijk geraamde uitgaven voor 2007 nagenoeg zeker niet meer gerealiseerd zullen worden.
De resterende lagere uitgaven zijn met name zichtbaar bij de volgende projecten:
– Vleuten-Geldermalsen 4/6 sp. (€ 13 mln.): Een deel van de kunstwerken in het deel Vleuten-Amsterdam Rijnkanaal zal door derden worden gefinancierd;
– Nieuwe halten/kleine stations (€ 12 mln.): Dit is het gevolg van het achterwege blijven van opdrachten voor nieuwe halten in 2007;
– Regionet (€ 10 mln.): De aanbesteding van «Hemboog aanleg nieuwe halte» is in het derde kwartaal duidelijk geworden. Het project komt een jaar later in dienst. Ook is door een wijziging van de contracteringsvorm bij «Holendrecht, aanleg nieuwe halte» vertraging ontstaan bij de aanbesteding; de indienststelling blijft gehandhaafd op december 2008;
– BB21 (€ 7 mln.): De vertraging doet zich voor bij de post ontwikkeling nieuw beveiligingssysteem en ERTMS-pilot;
– Nazorg gereedgekomen lijnen/halten (€ 6 mln.): Het gaat hier om een gewonnen arbitrage zaak met betrekking tot de tunnel Best en om een trage afwikkelingen van restwerkzaamheden;
– Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht (€ 5 mln.): Het gaat hier met name om uitstel van de oplevering van het station Bijlmer door afhankelijkheid met andere projecten (GVB en NS poort). De vertraging heeft geen gevolgen voor de dienstregeling.
4. Aanleg regionaal lokaal
De op dit artikel voorgestelde mutatie bestaat uit een verlaging van € 50 mln. omdat de regio nog geen storting heeft verricht en de storting van het VenW-aandeel in de Mobiliteitsfondsen pas mogelijk is na de storting door de regio. Daarnaast komt een bedrag van ca. € 38 mln. in 2007 niet tot betaling op het project Randstadrail. De kleinere overschotten en tekorten leiden per saldo tot een overschot van ca. € 5 mln.
5. Hoofdvaarwegen
Op dit artikel is sprake van een tekort voor een bedrag van € 100 mln. in verband met een intensivering van het beheer en onderhoud. De intensivering van het onderhoud is noodzakelijk ter voorkoming van extra achterstalligheid bij de primaire hoofdvaarwegen: corridor Rotterdam–Duitsland, corridor Rotterdam–Antwerpen en corridor Amsterdam–Rotterdam. Daarnaast zijn er hogere uitgaven doordat er twee toegangsgeulen van zeehavens, welke vlotter dan voorzien waren dichtgeslibd, uitgebaggerd moesten worden. Anderzijds ontstaat er bij groot variabel onderhoud een overschot van ca. € 53 mln, waarbij een deel wordt verklaard door meevallende kosten voor het baggeren van de Nieuwe Merwede en het Noordzeekanaal en een ander deel door onderuitputting bij Brokx-nat en de projecten renovatie Bernardsluizen/Irenesluizen en het Amsterdam Rijnkanaal.
Ook op het aanlegprogramma is sprake van een overschot van ca. € 58 mln., waarvan de oorzaak met name is gelegen in te optimistische (financiële) ramingen. Dit is zichtbaar bij de aanlegprojecten Zuid-Willemsvaart, Maasroute 2e fase, Waal, Walradar Noordzeekanaal en Ternaaien.
6. Megaprojecten niet verkeer en vervoer
De voorgestelde mutatie betreft met name een aanpassing van de planning van de grondaankopen in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier.
7. HSL en Betuweroute, incl. risicoreservering
Eerder werd uitgegaan van een financiële afronding van de HSL in 2007. De sindsdien bekende vertraging in de oplevering van de HSL leidt er echter toe dat de betalingen naar later schuiven. Het gaat hier vooral om de overlopende betaling (€ 213 mln.) van de HSL van 2007 naar 2008. Verder worden kasschuiven naar 2008 bij de Betuweroute en ZZL voorgesteld van respectievelijk ca. € 22 mln. en ca. € 25 mln.
Ook de op het spoorartikel geraamde risicoreservering Grote Spoorprojecten (ca. € 69 mln.), die gekoppeld is aan de uitvoering van de HSL, verschuift naar 2008.
8. Bijdrage FES
De bijdrage uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de projecten Dynamische VerkeersManagement en Fileproof wordt in 2008 opgevraagd. Zie ook de toelichting onder ad 2 Hoofdwegen.
9. BTW
Dit betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel: 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.
De toevoeging kan als volgt worden gespecificeerd:
17.02 Betuweroute € 30 mln.
17.03 HSL-Zuid € 25 mln.
Totaal € 55 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 386 118 | 507 120 | 23 684 | 30 974 | 561 778 |
Uitgaven | 530 791 | 567 260 | 10 259 | 10 873 | 588 392 |
11.01 Watermanagement | 69 281 | 69 281 | 2 473 | 0 | 71 754 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 69 281 | 69 281 | 2 473 | 0 | 71 754 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 173 981 | 173 981 | 4 612 | 80 100 | 258 693 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 95 888 | 95 888 | 2 778 | 75 000 | 173 666 |
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer | 54 493 | 54 493 | 1 578 | 20 800 | 76 871 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 23 600 | 23 600 | 256 | – 15 700 | 8 156 |
11.03 Aanleg | 225 887 | 263 773 | 46 805 | – 60 398 | 250 180 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 96 962 | 117 600 | 43 555 | – 36 929 | 124 226 |
11.03.02 Real.programma waterbeheer | 128 925 | 146 173 | 3 250 | – 23 469 | 125 954 |
11.05 Verkenning en planstudie | 61 642 | 60 225 | – 43 631 | – 8 829 | 7 765 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 1 000 | 1 782 | 11 040 | – 8 847 | 3 975 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 55 135 | 52 218 | – 52 166 | 0 | 52 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 5 507 | 6 225 | – 2 505 | 18 | 3 738 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 354 755 | ||||
– Restant | 232 630 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
11.09 Ontvangsten | 1 293 | 5 115 | 1 045 | 1 900 | 8 060 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 2 378 646 | 2 328 888 | 461 960 | 111 033 | 2 901 881 |
Uitgaven incl. egalisatiereeks | 2 755 041 | 2 393 744 | 186 533 | 211 975 | 2 368 302 |
Egalisatiereeks | 0 | – 141 044 | 0 | 91 044 | – 50 000 |
Uitgaven | 2 755 041 | 2 534 788 | 186 533 | – 303 019 | 2 418 302 |
12.01 Verkeersmanagement | 63 767 | 63 767 | 2 448 | 0 | 66 215 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 49 933 | 49 933 | 2 212 | 0 | 52 145 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 13 834 | 13 834 | 236 | 0 | 14 070 |
12.02 Beheer en onderhoud | 818 295 | 802 815 | 219 785 | 68 300 | 1 090 900 |
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen | 584 930 | 569 450 | 221 489 | 68 300 | 859 239 |
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen | 233 365 | 233 365 | – 1 704 | 0 | 231 661 |
12.03 Aanleg en planstudiena tracebesluit | 1 310 858 | 1 212 897 | – 42 399 | – 273 035 | 897 463 |
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen | 1 008 958 | 934 139 | 38 302 | – 231 266 | 741 175 |
12.03.02 Planstudieprogr.na tracebesluit | 301 900 | 278 758 | – 80 701 | – 41 769 | 156 288 |
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 128 930 | 129 472 | 9 821 | 2 181 | 141 474 |
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS | 128 930 | 129 472 | 9 821 | 2 181 | 141 474 |
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit | 433 191 | 325 837 | – 3 122 | – 100 465 | 222 250 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 433 191 | 325 837 | – 3 122 | – 100 465 | 222 250 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 486 018 | ||||
– Restant | 882 284 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
12.09 Ontvangsten | 40 403 | 39 545 | 0 | 14 844 | 54 389 |
VenW heeft het voornemen de verantwoordelijkheid voor de exploitatie (inclusief Beheer en Onderhoud) en vervanging van drie veerverbindingen over het Noordzeekanaal volledig over te dragen aan de gemeente Amsterdam. Hiervoor is een afkoopsom overeengekomen van € 220 mln. Dit voornemen is een uitvloeisel van langdurig onderhandelen en sluit aan bij de uitgangspunten in het Coalitieakkoord (verantwoordelijkheden waar mogelijk decentraal beleggen). De bij deze overdracht behorende betalingsverplichtingen zijn in het bovenstaande overzicht in de kolom Miljoenennota begrepen.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 2 066 087 | 3 204 071 | 246 576 | – 498 095 | 2 952 552 |
Uitgaven | 2 387 983 | 2 337 533 | – 99 065 | – 168 100 | 2 070 368 |
13.01 Railverkeersleiding | 92 402 | 92 402 | – 92 402 | 0 | 0 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 254 113 | 1 190 454 | 204 727 | 0 | 1 395 181 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 519 532 | 412 720 | 225 654 | 0 | 638 374 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 575 303 | 622 903 | – 210 153 | 0 | 412 750 |
13.02.03 Rentelasten | 134 288 | 129 841 | – 10 505 | 0 | 119 336 |
13.02.04 Betuweroute | 24 990 | 24 990 | 8 835 | 0 | 33 825 |
13.02.05 Kleine infra en overige projecten | 0 | 0 | 190 896 | 0 | 190 896 |
13.03 Aanleg | 866 765 | 873 754 | – 204 696 | – 168 100 | 500 958 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 813 934 | 809 992 | – 204 928 | – 168 100 | 4 36 964 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 52 831 | 63 762 | 232 | 0 | 63 994 |
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 155 454 | 157 099 | – 4 363 | 0 | 152 736 |
13.05 Verkenningen en planstudies | 19 249 | 23 824 | – 2 331 | 0 | 21 493 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 1 094 | 6 463 | 97 | 0 | 6 560 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 15 658 | 14 864 | 69 | 0 | 14 933 |
13.05.03 Verkenningenprogramma | 2 497 | 2 497 | – 2 497 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | |||||
– Restant | 2 070 368 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
13.09 Ontvangsten | 80 900 | 36 089 | 0 | 0 | 36 089 |
– HSA | 65 000 | 136 | 0 | 0 | 136 |
– Overige | 15 900 | 35 953 | 0 | 0 | 35 953 |
De in de Najaarsnota voorgestelde verlaging van de verplichtingenraming betreft voor € 152 mln de twee Arnhemse projecten als gevolg van besluitvorming m.b.t. ERTMS en de lopende verkorte OTB procedure. Hierdoor is nog geen beschikkingsaanvraag ingediend. Voor € 198 mln. gaat het om Traject Oost (gekoppeld aan LMCA’s). Ook bij de projecten Ontsnippering (€ 52 mln.) en Regionet (€ 60 mln.) is de verwachting dat ze niet meer in 2007 beschikt gaan worden. Verder zal voor de risicoreservering grote spoorprojecten € 75 mln. minder aan verplichtingen worden vastgelegd. Anderzijds worden ten behoeve van de betalingen voor de spoorse doorsnijdingen 1e tranche ca. € 38 mln. verplicht.
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
14 Regionale/lokale infra. | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 320 058 | 373 300 | 143 351 | – 14 927 | 501 724 |
Uitgaven | 328 365 | 267 119 | 39 117 | – 93 267 | 212 969 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 300 129 | 200 070 | 1 831 | – 43 267 | 158 634 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok. | 3 476 | 6 853 | 1 004 | – 1 216 | 6 641 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 296 653 | 193 217 | 827 | – 42 051 | 151 993 |
14.02 Regionale Mob. fondsen | 28 236 | 67 049 | 37 286 | – 50 000 | 54 335 |
14.02.01 Rijksbijdrage | 28 236 | 67 049 | 37 286 | – 50 000 | 54 335 |
14.02.02 Terugsluisopbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 782 | ||||
– Restant | 212 187 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 97% | ||||
14.03 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 475 974 | 520 447 | 90 008 | 136 553 | 747 008 |
Uitgaven | 516 586 | 604 396 | 7 392 | – 11 816 | 599 972 |
15.01 Verkeersmanagement | 72 906 | 72 906 | 2 135 | 0 | 75 041 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 72 906 | 72 906 | 2 135 | 0 | 75 041 |
15.02 Beheer en onderhoud | 327 626 | 366 470 | 7 605 | 46 583 | 420 658 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 197 693 | 197 693 | 5 961 | 100 000 | 303 654 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 25 748 | 39 643 | 113 | 0 | 39 756 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 104 185 | 129 134 | 1 531 | – 53 417 | 77 248 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 88 518 | 128 655 | 1 422 | – 43 593 | 86 484 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 66 513 | 100 766 | 14 873 | – 30 263 | 85 376 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 22 005 | 27 889 | – 13 451 | – 13 330 | 1 108 |
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 27 536 | 36 365 | – 3 770 | – 14 806 | 17 789 |
15.05.01 Verkenningen | 6 179 | 6 179 | 105 | 0 | 6 284 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 21 357 | 30 186 | – 3 875 | – 14 806 | 11 505 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 436 365 | ||||
– Restant | 163 607 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
15.09 Ontvangsten | 12 523 | 12 906 | – 3 814 | 0 | 9 092 |
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
16 Megaproj. niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 136 484 | 143 992 | 82 474 | 0 | 226 466 |
Uitgaven | 137 973 | 147 374 | 1 523 | 15 323 | 164 220 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 19 290 | 32 874 | 85 | 0 | 32 959 |
16.01.01 Planstudie PMR | 2 133 | 4 858 | – 4 858 | 0 | 0 |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 17 157 | 28 016 | 4 943 | 0 | 32 959 |
16.02 Ruimte voor de rivier | 69 573 | 65 390 | 883 | 15 323 | 81 596 |
16.03 Maaswerken | 49 110 | 49 110 | 555 | 0 | 49 665 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 24 430 | ||||
– Restant | 139 790 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 65% | ||||
16.09 Ontvangsten | 0 | 243 | 83 | 0 | 326 |
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 135 000 | 172 350 | 130 782 | 30 515 | 333 647 |
Uitgaven | 338 620 | 456 911 | 130 722 | – 204 482 | 383 151 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 7 477 | 0 | 0 | 7 477 |
17.02 Betuweroute | 184 731 | 197 585 | 828 | 7 618 | 206 031 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 128 889 | 216 555 | 116 135 | – 186 300 | 146 390 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 124 884 | 197 124 | 116 115 | – 186 300 | 126 939 |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 6 | 3 588 | 1 | 0 | 3 589 |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 3 999 | 15 843 | 19 | 0 | 15 862 |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 4 513 | 13 649 | 0 | 18 162 |
17.05 Zuiderzeelijn | 25 000 | 30 781 | 110 | – 25 800 | 5 091 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 11 125 | ||||
– Restant | 372 026 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 22 264 | 0 | 0 | 22 264 |
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 45 318 | 47 036 | 7 524 | – 2 340 | 52 220 |
Uitgaven | 49 075 | 47 861 | 4 702 | – 7 059 | 45 504 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Bodemsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 5 395 | 3 376 | 25 | – 1 884 | 1 517 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel) | 1 020 | 1 825 | 2 830 | – 1 855 | 2 800 |
18.05 Railinfrabeheer | 36 768 | 36 768 | – 1 679 | 0 | 35 089 |
18.06 Externe veiligheid | 0 | 0 | 3 320 | – 3 320 | 0 |
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert. 5 892 | 5 892 | 206 | 0 | 6 098 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 5 360 | 5 360 | 738 | 0 | 6 098 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 532 | 532 | – 532 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 5 992 | ||||
– Restant | 39 512 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
18.09 Ontvangsten | 36 768 | 36 768 | – 1 679 | 0 | 35 089 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 469 655 | 0 | 0 | 469 655 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Ontvangsten | 6 816 424 | 6 203 018 | 285 548 | 18 397 | 6 506 963 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 4 756 683 | 4 004 757 | 967 271 | 66 372 | 5 038 400 |
19.10 Ten laste van het FES | 2 059 741 | 2 198 261 | – 681 723 | – 47 975 | 1 468 563 |