Bij de coalitievorming van het kabinet is besloten tot benoeming van een Minister voor Jeugd en Gezin (J&G). Deze Minister zal met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen.
De onderstaande tabel geeft inzicht in de beleidsartikelen waarvoor de Minister voor Jeugd en Gezin verantwoordelijk is.
BA | Operationele doelstelling |
14 | 14.1.1 Raad voor de Kinderbescherming (na correctie straf) |
14 | 14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) |
14 | 14.1.3 Bureau’s jeugdzorg – (gezins)voogdij |
14 | 14.1.4 Overig |
14 | 14.3.1 NIDOS – opvang |
14 | 14.3.2 NIDOS – voogdij |
91 | 91.1 apparaat |
De programma- en apparaatsgelden zullen voor het begrotingsjaar 2007 op de begroting van Justitie blijven staan. De apparaatsgelden voor J&G zijn in de begroting van 2007 niet onderscheiden op het niet-beleidsartikel.
Voor de begroting 2008 zullen de programmagelden van bovenstaande beleidsartikelen worden opgenomen in de programmabegroting voor J&G. De apparaatsgelden zullen in de begroting 2008 van Justitie blijven staan.
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in: a. de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Justitie.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Inleiding | 4 |
2. | Het beleid | 5 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 5 |
2.2 | De beleidsartikelen | 8 |
11 Nederlandse rechtsorde | 8 | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | 8 | |
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding | 9 | |
14 Jeugd | 11 | |
15 Vreemdelingen | 12 | |
17 Internationale rechtsorde | 13 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 13 |
Niet-beleidsartikel 91.1 Algemeen | 13 | |
Niet-beleidsartikel 92.1 Nominaal en onvoorzien | 13 | |
Niet-beleidsartikel 93.1 Geheim | 14 |
Dit is de 2e suppletore begroting 2007 van het ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Najaarsnota 2007.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per artikel kolomsgewijs:
• de vastgestelde begroting 2007;
• de stand 1e suppletore begroting 2007;
• de mutaties 2e suppletore begroting 2007;
• de stand 2e suppletore begroting 2007 met daarbij de budgetflexibiliteit.
Bij de beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen worden alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en alle overige politiek relevante mutaties toegelicht.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2007 | 5 902 496 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 6 329 446 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Meevaller: bijdrage Raad voor de rechtspraak | 12 | – 21 300 |
2) Brandveiligheidsmaatregelen DJI | 13,14,15 | 65 970 |
3) Gevangeniswezen vrijval | 13 | – 75 434 |
4) Voorlopige afrekening DJI outputfinanciering 2007 | 13,14,15 | – 17 749 |
5) Correctie forensische zorg (van VWS) | 13 | 15 527 |
6) Desaldering ontvangsten 2007 (ontv. ihkv kinderopvang etc.) | 13 | 15 122 |
7) Brandveiligheidsmaatregelen COA | 15 | 32 000 |
8) Tegenvaller: lagere legesontvangsten IND | 15 | 21 000 |
9) Tegenvaller: bezetting COA | 15 | 18 500 |
10) Meevaller: NIDOS | 15 | – 10 000 |
11) Tegenvaller: beendiging leefgelden ex-amv’s | 15 | 13 800 |
12) Meevaller: project Terugkeer | 15 | – 17 800 |
13) Dekking tekorten vreemdelingenbewaringplaatsen | 15 | 10 520 |
14) Overgang programmabegroting Wonen Wijken en Integratie (WWI) | 16,91 | – 465 758 |
Overige mutaties | – 20 387 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 5 893 457 |
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1) Meevaller: bijdrage Raad voor de rechtspraak
Als gevolg van een lagere instroom van zaken en doordat het eigen vermogen in 2006 boven het genormeerde maximum van 5% lag, is de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak met € 21,3 miljoen verlaagd op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
2) Brandveiligheidsmaatregelen Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
De uitgaven op de beleidsartikelen 13, 14 en 15 nemen toe vanwege de Brandveiligheidsmaatregelen. In de kabinetsreactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid is reeds aangegeven dat de nodige maatregelen worden getroffen om de aanbevelingen van het rapport te implementeren.
Ter financiering van deze maatregelen worden middelen ingezet die vrijvallen vanwege het (geprognosticeerde) overschot aan celplaatsen voor volwassenen en als gevolg van terugbetaling van DJI aan het moederdepartement.
Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» valt een bedrag van circa € 75 miljoen vrij. Er is sprake van een overschot aan celplaatsen voor volwassenen. Deze middelen worden ingezet om tekorten aan celplaatsen voor jeugdigen en vreemdelingen te dekken, alsmede de kosten van de noodzakelijke brandveiligheidsmaatregelen en die van groepsverkleining in de jeugdinrichtingen.
4) Voorlopige afrekening DJI outputfinanciering 2007
Op basis van de geprognosticeerde bezettingscijfers wordt de bijdrage van het moederdepartement aan DJI (per saldo) met ca. € 17,7 miljoen verlaagd. Vooruitlopend op de definitieve afrekening ultimo 2007, wordt de bijdrage van het moederdepartement aan DJI bij Najaarsnota 2007 verlaagd.
5) Correctie forensische zorg (van VWS)
In de overheveling van middelen vanuit het Algemene Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) naar de justitiebegroting is abusievelijk de forensische zorg met een strafrechtelijke titel in de verstandelijke gehandicaptenzorg en de verslavingszorg niet meegenomen. Voor 2007 wordt dit gecorrigeerd op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met € 15,5 miljoen.
6) Desaldering ontvangsten 2007 (ontv. ihkv kinderopvang etc.)
Via een desaldering op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» worden zowel het uitgaven- als het ontvangstenkader met € 15,122 miljoen verhoogd. Het betreffen uitgaven en ontvangsten in het kader van de kinderopvang, detacheringsvergoedingen, zwangerschapsverlof, bijdragen van regiopolitie (verkeersprojecten) en bijdragen van gemeenten en provincies in het kader van justitiekantoren en andere projecten.
7) Brandveiligheidsmaatregelen COA
Naar aanleiding van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid worden in 2007 de COA-locaties aangepast aan de brandveiligheidsvereisten. Daarnaast is er vanaf 1 september één extra medewerker per locatie actief om de brandveiligheid te bewaken. Voor de aanpassingen aan de brandveiligheidsvereisten en de aanstelling van extra medewerkers is op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» € 32 miljoen toegevoegd.
8) Tegenvaller: lagere legesontvangsten IND
De gerealiseerde ontvangsten van de leges blijven achter bij de ramingen. Hierdoor valt een deel van de dekking van de productiekosten weg. Dit leidt tot een tegenvaller van € 21 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen».
Vanwege de regeling ter afwikkeling van de nalatenschap oude Vreemdelingenwet verloopt de afbouw van de asielopvangcapaciteit door het COA in een trager tempo dan voorzien. Hierdoor ontstaat een tegenvaller van € 18,5 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf».
De afname van activiteiten voor Justitie resulteert in een neerwaartse bijstelling van de maximale eigenvermogenspositie van het NIDOS. Hierdoor kan een bedrag van € 10 miljoen worden verrekend met de bevoorschotting van het NIDOS over 2007.
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» doet zich per saldo een tegenvaller voor van € 13,8 miljoen. Deze wordt voor € 10 miljoen gedekt door afroming van de reservepost bij het NIDOS. De overige € 3,8 miljoen wordt generaal gedekt. Deze tegenvaller is het gevolg van het laten stopzetten van de leefgelden uitstroom van ex-amv’s. Deze latere stopzetting vloeit voort uit de regeling«Nalatenschap afwikkeling oude vreemdelingenwet» en de vereiste zorgvuldigheid bij het stopzetten van leefgelden van ex-amv’s die vallen onder de nieuwe vreemdelingenwet.
12) Meevaller: project Terugkeer
Op de operationele doelstellingen 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» en 15.3 «Terugkeer vreemdelingen» doet zich een meevaller voor van € 17,8 miljoen op het project Terugkeer. Met de afkondiging van de regeling ter afwikkeling van de nalatenschap van de oude Vreemdelingenwet is het project Terugkeer 26 000 stopgezet.
13) Dekking tekorten vreemdelingenbewaringplaatsen
Op operationele doelstelling 15.3 «Terugkeer vreemdelingen» valt een bedrag van circa € 10,5 miljoen vrij. Deze onderuitputting ontstaat door een overschot aan celplaatsen voor volwassenen. Dit bedrag wordt ingezet om het tekort aan celplaatsen voor jeugdigen en vreemdelingen op te lossen. Daarnaast wordt het geld ingezet ter dekking van de brandveiligheidsmaatregelen en die van groepsverkleining in de jeugdinrichtingen.
14) Overgang programmabegroting Wonen Wijken en Integratie (WWI)
Bij de coalitievorming van het Kabinet is besloten tot benoeming van een programmaminister voor Wonen, Wijken en Integratie (WWI). De programmaminister zal met ingang van het begrotingsjaar 2008 het beheer gaan voeren over een eigen programmabegroting. Voor het begrotingsjaar 2007 is om praktische redenen besloten om nog geen afzonderlijke programmabegrotingen op te stellen. De programma- en daarmee samenhangende apparaatsgelden zijn thans formeel overgeheveld naar de VROM-begroting 2007.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2007 (Najaarsnota) x € 1 000
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2007 | 1 033 996 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 1 049 484 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Tegenvaller: lagere ontvangsten griffierechten | 12 | – 23 000 |
2) verrekening resultaat dji | 13 | 9 735 |
3) Desaldering ontvangsten 2007 (ontv. ihkv kinderopvang etc.) | 13 | 15 122 |
4) Oda-toerekening | 15 | 24 112 |
Overige mutaties | 14 930 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 1 090 383 |
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1) Tegenvaller: lagere ontvangsten griffierechten
De realisatie griffierechten op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» is € 23 miljoen lager dan geraamd. De oorzaak ligt hoofdzakelijk in een lagere instroom bij de gerechten en een verschuiving naar relatief lichtere zaken.
De schuld van DJI aan het moederdepartement wegens afroming van het exploitatieresultaat 2006 ad € 9,7 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties», wordt ingezet voor brandveiligheidsmaatregelen.
3) Desaldering ontvangsten 2007 (ontv. ihkv kinderopvang etc.)
Zie voor een toelichting punt 6 bij de belangrijkste uitgavenmutaties.
De hoogte van de ODA-ontvangsten is gekoppeld aan de instroom van asielzoekers. Op basis van de gerealiseerde hogere instroom van het aantal asielzoekers en AMV’s wordt het ontvangstenniveau van artikel 15.2.1 «COA» en overige opvanginstellingen met circa € 24,1 miljoen verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10 443 | 10 439 | 1 185 | 11 624 | |
Apparaat-uitgaven | 10 443 | 10 439 | 1 185 | 11 624 | |
11.1 | (Nationale) wetgeving | 5 038 | 5 036 | 930 | 5 966 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 038 | 5 036 | 930 | 5 966 | |
11.2 | Wetgevingskwaliteitsbeleid | 5 405 | 5 403 | 255 | 5 658 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 5 405 | 5 403 | 255 | 5 658 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 295 554 | 1 312 437 | 9 805 | 1 322 242 | |
Programma-uitgaven | 1 295 554 | 1 312 437 | 9 805 | 1 322 242 | |
12.1 | Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 864 945 | 866 762 | 2 959 | 869 721 |
Waarvan juridisch verplicht | 869 721 | ||||
12.1.1 Raad voor de rechtspraak gerechten | 823 592 | 828 392 | – 1 986 | 826 406 | |
12.1.2 Hoge Raad | 24 907 | 27 790 | 1 553 | 29 343 | |
12.1.3 Overige diensten | 16 446 | 10 580 | 3 392 | 13 972 | |
12.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 430 609 | 445 675 | 6 846 | 452 521 |
Waarvan juridisch verplicht | 452 521 | ||||
12.2.1 Raden voor rechtsbijstand | 401 270 | 411 145 | 8 779 | 419 924 | |
12.2.2 Overig | 29 339 | 34 530 | – 1 933 | 32 597 | |
Ontvangsten | 185 229 | 185 229 | – 18 400 | 166 829 | |
Waarvan Griffie-ontvangsten | 0 | 176 860 | – 23 000 | 153 860 |
Toelichting op beleidsartikel 12
Meevaller: bijdrage Raad voor de rechtspraak
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 21,3 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» toegelicht.
Tegenvaller: lagere ontvangsten griffierechten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 23 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» toegelicht.
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 458 893 | 2 496 874 | 5 288 | 2 502 162 | |
Programma-uitgaven | 2 458 893 | 2 496 874 | 5 288 | 2 502 162 | |
13.1 | Preventieve maatregelen | 8 381 | 8 705 | 2 141 | 10 846 |
Waarvan juridisch verplicht | 10 808 | ||||
13.1.1 Dienst Justis | 500 | 500 | – 118 | 382 | |
13.1.2 Overig | 7 881 | 8 205 | 2 259 | 10 464 | |
13.2 | Opsporing en forensisch onderszoek | 79 205 | 76 125 | 1 310 | 77 435 |
Waarvan juridisch verplicht | 67 830 | ||||
13.2.1 NFI | 56 994 | 56 599 | 1 312 | 57 911 | |
13.2.2 Overig | 22 211 | 19 526 | – 2 | 19 524 | |
13.3 | Handhaving en vervolging | 513 751 | 516 566 | 28 020 | 544 586 |
Waarvan juridisch verplicht | 422 546 | ||||
13.3.1 Rechtshandhaving | 19 444 | 17 374 | – 2 041 | 15 333 | |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 494 307 | 499 192 | 30 061 | 529 253 | |
13.3.3 NFI | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.4 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 791 747 | 1 827 477 | – 24 811 | 1 802 666 |
Waarvan juridisch verplicht | 1 767 938 | ||||
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 131 375 | 1 166 512 | – 60 378 | 1 106 134 | |
13.4.2 DJI-forensische zorg | 370 111 | 373 295 | 29 928 | 403 223 | |
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties | 163 189 | 163 138 | – 9 917 | 153 221 | |
13.4.4 SRN – taakstraffen | 42 646 | 42 633 | 1 127 | 43 760 | |
13.4.5 CJIB | 78 944 | 76 419 | 14 668 | 91 087 | |
13.4.6 Overig | 5 482 | 5 480 | – 239 | 5 241 | |
13.5 | Slachtofferzorg | 32 800 | 33 340 | – 2 607 | 30 733 |
Waarvan juridisch verplicht | 30 733 | ||||
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 13 083 | 13 629 | – 633 | 12 996 | |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 19 717 | 19 711 | – 1 974 | 17 737 | |
13.6 | Terrorismebestrijding | 33 009 | 34 661 | 1 235 | 35 896 |
Waarvan juridisch verplicht | 33 934 | ||||
13.6.1 NCTb | 29 947 | 31 600 | 1 169 | 32 769 | |
13.6.2 IND | 3 062 | 3 061 | 66 | 3 127 | |
Ontvangsten | 725 844 | 765 385 | 42 780 | 808 165 | |
Waarvan Boeten & Transacties | 709 595 | 709 595 | 8 000 | 717 595 | |
Waarvan Pluk ze | 12 820 | 12 820 | 4 180 | 17 000 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gereserveerd voor onder meer strafrechtelijke handhaving door het Openbaar Ministerie, terrorismebestrijding en systeemvernieuwing van het CJIB.
Daarnaast is een gedeelte complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Justitie in de Buurt, Regionale Arrondisementale Justitiele Beraden bestrijding voetbalvandalisme, bijdrage Rijksalarmcentrale en Airmarshalls.
Toelichting op beleidsartikel 13
Brandveiligheidsmaatregelen DJI
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 65 miljoen op beleidsartikel 13«Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 75 miljoen op beleidsartikel 13 «Rechtshandhaving, criminaliteits- en terrorismebestrijding» toegelicht.
Correctie forensische zorg (van VWS)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 15,5 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Desaldering ontvangsten 2007 (ontvangsten ihkv kinderopvang etc.)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 23 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» toegelicht.
In het kader van de Europese vloeistoffenregeling (EG Verordening nr. 1546/2006 van 4 oktober 2006), zijn de burgerluchthavens in Nederland gecompenseerd. Hiervoor is op operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» € 6 miljoen toegevoegd.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van ruim € 9,7 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegelicht.
Desaldering ontvangsten 2007 (ontv. ihkv kinderopvang etc)
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van circa € 15 miljoen op operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 788 624 | 968 124 | 19 401 | 987 525 | |
Waarvan garanties | |||||
Programma-uitgaven | 788 624 | 780 948 | 19 401 | 800 349 | |
14.1 | Uitvoering jeugdbescherming | 330 666 | 331 203 | 7 232 | 338 435 |
Waarvan juridisch verplicht | 331 158 | ||||
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 104 301 | 104 268 | 10 852 | 115 120 | |
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) | 4 000 | 4 300 | 104 | 4 404 | |
14.1.3 Bureaus jeugdzorg (gezins)voogdij | 182 410 | 196 942 | 7 881 | 204 823 | |
14.1.4 Overig | 39 955 | 25 693 | – 11 605 | 14 088 | |
14.2 | Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 424 311 | 427 869 | 13 878 | 441 747 |
Waarvan juridisch verplicht | 436 131 | ||||
14.2.1 DJI – jeugd | 320 434 | 320 334 | 15 788 | 336 122 | |
14.2.2 RvdK – strafzaken | 38 094 | 43 132 | 1 965 | 45 097 | |
14.2.3 HALT | 12 141 | 12 137 | – 127 | 12 010 | |
14.2.4 Bureaus jeugdzorg jeugdreclassering | 53 642 | 52 266 | – 3 748 | 48 518 | |
14.2.5 DJJ – overig | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.3 | Voogdij amv’s | 33 647 | 21 876 | – 1 709 | 20 167 |
Waarvan juridisch verplicht | 19 765 | ||||
14.3.1 NIDOS – opvang | 23 875 | 13 054 | – 1 035 | 12 019 | |
14.3.2 NIDOS – voogdij | 9 772 | 8 822 | – 674 | 8 148 | |
Ontvangsten | 15 263 | 15 563 | – 6 663 | 8 900 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd. Het gereserveerde gedeelte hangt samen met langdurige contracten (bijvoorbeeld huisvestingskosten), zijn personeelsgerelateerd of zijn gerelateerd aan de uitvoering van wettelijke taken (bijvoorbeeld kosten van de taakstraffen).
Toelichting op beleidsartikel 14
Meevaller:Uitvoering kwaliteitsinpuls PIJ-maatregelen
Het werven van kwalitatief hoogwaardig personeel voor de uitvoering van de maatregelen «Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen» (PIJ-maatregelen) heeft nog niet de geschikte kandidaten opgeleverd, hetgeen resulteert in een meevaller van € 9,7 miljoen op de doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd».
Tegenvaller: uitbreiding ouderbijdragen Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO)
Door het niet doorgaan van het wetsvoorstel ouderbijdrage ontstaat een tegenvaller van € 8 miljoen op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering Jeugdbescherming». Daartegenover staat een meevaller van € 2 miljoen als gevolg van het afrekenen van het jaar 2005 met het LBIO.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 757 689 | 918 221 | 124 881 | 1 043 102 | |
Programma-uitgaven | 757 689 | 918 221 | 124 881 | 1 043 102 | |
15.1 | Verblijfsrechten vreemdelingen | 163 859 | 194 860 | 39 317 | 234 177 |
Waarvan juridisch verplicht | 234 177 | ||||
15.1.1 IND | 163 859 | 194 860 | 39 170 | 234 030 | |
15.1.2 Overig | 0 | 0 | 147 | 147 | |
15.2 | Opvang gedurende beoordeling verblijf | 303 617 | 444 561 | 47 354 | 491 915 |
Waarvan juridisch verplicht | 490 955 | ||||
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 293 607 | 433 068 | 40 848 | 473 916 | |
15.2.2 Overige instellingen | 10 010 | 11 493 | 6 506 | 17 999 | |
15.3 | Terugkeer vreemdelingen | 290 213 | 278 800 | 38 210 | 317 010 |
Waarvan juridisch verplicht | 311 879 | ||||
15.3.1 DJI vreemdelingenbewaring | 136 459 | 136 416 | 44 491 | 180 907 | |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 46 261 | 46 247 | 3 661 | 49 908 | |
15.3.3 IND | 85 791 | 23 500 | 904 | 24 404 | |
15.3.4 Overig | 21 702 | 8 654 | 166 | 8 820 | |
15.3.5 Dienst terugkeer en vertrek | 0 | 63 983 | – 11 012 | 52 971 | |
Ontvangsten | 86 061 | 70 667 | 24 112 | 94 779 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd. De meeste kosten van de DT&V hebben betrekking op personeel en materieel en liggen daarmee juridisch vast. Het budget voor de programma-uitgaven liggen ook voor ongeveer de helft vast door middel van een contract met DV&O voor het vervoer van vreemdelingen.
Ongeveer een bedrag van € 4,0 miljoen is nog niet juridisch verplicht. Uit dat budget moeten echter de tickets bekostigd worden voor de vreemdelingen die uitgezet worden en hun begeleiding. Tevens worden de tolken hieruit betaald.
Ook de uitgaven aan WOTS vallen hieronder. Daarnaast de kosten voor medische verklaringen en z.g. overheidsvluchten.
Daar zijn geen contracten voor, maar die uitgaven lopen wel gewoon door als er vreemdelingen verwijderd worden.
Toelichting op beleidsartikel 15
Op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» is het uitgavenkader met € 5,8 miljoen verhoogd, omdat de IND meer produceert dan was voorzien in de begroting.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 10,0 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 13,8 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt de mutatie van € 24,1 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 717 | 1 705 | 93 | 1 798 | |
Apparaat-uitgaven | 1 717 | 1 705 | 93 | 1 798 | |
17.1 | Internationale regelgeving | 1 717 | 1 705 | 93 | 1 798 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 717 | 1 705 | 93 | 1 798 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 185 742 | 183 721 | 28 862 | 212 583 | |
Programma-uitgaven | 31 751 | 27 645 | 8 594 | 36 239 | |
91.1 | Algemeen | 31 751 | 27 645 | 8 594 | 36 239 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 31 751 | 27 645 | 8 594 | 36 239 | |
Apparaat-uitgaven | 154 672 | 156 757 | 20 268 | 177 025 | |
91.1 | Algemeen | 154 672 | 156 757 | 20 268 | 177 025 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 154 672 | 156 757 | 20 268 | 177 025 | |
Ontvangsten | 11 254 | 10 291 | 1 419 | 11 710 |
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 159 527 | – 163 598 | – 4 071 | |
Apparaat-uitgaven | 0 | 159 527 | – 163 598 | – 4 071 | |
92.1 | Nominaal en onvoorzien | 0 | 159 527 | – 163 598 | – 4 071 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | 0 | 159 527 | – 163 598 | – 4 071 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Dit betreft de verdeling van de bij 1e suppletore wet opgeboekte prijsbijstelling van € 26,6 miljoen. Deze wordt over de Justitie-onderdelen doorverdeeld vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien».
Dit betreft de verdeling van de bij 1e suppletore wet opgeboekte loonbijstelling van € 95,6 miljoen. Deze wordt over de Justitie-onderdelen doorverdeeld vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien».
De eindejaarsmarge 2006 (€ 37,1 miljoen) is vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien» doorverdeeld over de Justitie-onderdelen die hier voor in aanmerking komen.
Loonbijstelling CAO Rijk (van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
De loonbijstelling CAO Rijk van € 6,9 miljoen wordt vanaf niet-beleidsartikel 92.1 «Nominaal en onvoorzien» loonsomevenredig doorverdeeld over de betrokken justitie-onderdelen. Het BZK-deel van de CAO-dekking bestaat uit het arbeidsvoorwaardenbudget Rijk dat na herprioritering binnen de begroting van BZK beschikbaar is voor de arbeidsvoorwaarden Rijk.
Met een uitgever is in 2006 een rijksbreed contract afgesloten voor de levering van digitale informatie. De justitiebijdrage aan dit contract is vooruitlopend op de verdeling over de begrotingsartikelen geparkeerd op niet-beleidsartikel 92.1 artikel. De interne doorverdeling binnen de justitiebegroting zal plaatsvinden bij de Slotwet 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1 000
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 959 | 2 958 | 29 | 2 987 | |
Programma-uitgaven | 2 959 | 2 958 | 29 | 2 987 | |
93.1 | Geheim | 2 959 | 2 958 | 29 | 2 987 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 2 959 | 2 958 | 29 | 2 987 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |