A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1 De beleidsartikelen 3
1. Wetgeving en Controle Eerste Kamer 3
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer 4
2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees parlement 5
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede kamer 5
2.2 De niet-beleidsartikelen 6
10. Nominaal en onvoorzien 6
Deze eerste suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2008. In de begrotingstoelichting worden de mutaties die groter zijn dan € 0,5 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties, zowel beleidsmatige als technische opgenomen. De stand van de eerste suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2008.
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2008 te wijzigen (x € 1 000):
Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | 127 306 | 6 792 | 134 098 | 5 645 | 5 606 | 5 599 | 5 613 |
Uitgaven | 127 306 | 6 792 | 134 098 | 5 645 | 5 606 | 5 599 | 5 613 |
Ontvangsten | 2 452 | 23 | 2 475 |
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1000)
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | 9 487 | 593 | 10 080 | 328 | 293 | 263 | 263 |
Uitgaven: | 9 487 | 593 | 10 080 | 328 | 293 | 263 | 263 |
1 Apparaat | 5 648 | 593 | 6 241 | 328 | 293 | 263 | 263 |
a Bedrijfsvoering Eerste Kamer | 258 | 183 | 183 | 183 | 183 | ||
b Representatie Eerste Kamer | 219 | 145 | 110 | 80 | 80 | ||
d Inzet diversen | 93 | ||||||
e Aanschaffing materieel | 23 | ||||||
2 Vergoedingen voorzitter en leden Eerste kamer | 3 816 | 3 816 | |||||
3 Verenigde vergadering | 23 | 23 | |||||
Ontvangsten | 77 | 23 | 100 | ||||
a Restwaarde materieel | 23 |
1a/b Bedrijfsvoering & representatie Eerste Kamer
Het budget voor de bedrijfsvoering en de representatie van de Eerste Kamer wordt structureel bijgesteld. Hier vallen onder andere kosten voor drukwerk, website, catering, personeelskosten en aanschaffingen met betrekking tot bedrijfsvoering onder.
In 2009 is de Eerste Kamer der Staten-Generaal aan de buurt om het jaarlijkse congres te organiseren van de Europese Senaten.
3 Wetgeving en controle Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1000)
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | 84 084 | 3 083 | 87 167 | 2 226 | 2 255 | 2 271 | 2 286 |
Uitgaven: | 84 084 | 3 083 | 87 167 | 2 226 | 2 256 | 2 271 | 2 286 |
1 Apparaat | 60 359 | 2 483 | 62 842 | 1 626 | 1 655 | 1 671 | 1 686 |
a Communicatie en voorlichting | 150 | 270 | 335 | 145 | 245 | ||
b Materieel Tweede Kamer | 103 | 263 | 228 | 353 | 348 | ||
c Organisatie Tweede Kamer | 657 | 657 | 657 | 657 | 657 | ||
d Overige posten | 450 | 450 | 450 | 530 | 450 | ||
e Eindejaarsmarge, inzet diversen | 1 137 | ||||||
f Overheveling naar artikel 4.3 | – 14 | – 14 | – 14 | – 14 | – 14 | ||
2 Onderzoeksbudget | 1 039 | 1 039 | |||||
3 Drukwerk | 2 803 | 2 803 | |||||
4 Fractiekosten | 19 460 | 600 | 20 060 | 600 | 600 | 600 | 600 |
a Aanpassing fractiekostenbudget | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | ||
5 Uitzending leden | 423 | 423 | |||||
Ontvangsten | 2 066 | 2 066 |
De formatie van de Tweede Kamer wordt structureel aangepast. Het betreft hier budget voor: de EU ondersteuning, de formatie van het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven (BOR) en de beveiligingsambtenaar.
Het budget voor het vergoeden van de fractiekosten wordt aangepast voor de gevolgen van de nieuwe CAO Rijk uit 2007. Bij Najaarsnota 2007 was dit al incidenteel verwerkt, hier betreft het de structurele doorwerking.
2. Uitgaven ten behoeven van leden en oud-leden Tweede kamer alsmede leden van het Europees Parlement
Budgettaire gevolgen van beleid (x 1 000)
2. Uitgaven ten behoeven van leden en oud-leden Tweede kamer alsmede leden van het Europees Parlement | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | 31 987 | 100 | 32 087 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Uitgaven: | 31 987 | 100 | 32 087 | 100 | 100 | 100 | 100 |
1 Schadeloosstelling | 20 259 | 20 259 | |||||
2 Pensioenen en wachtgelden | 9 527 | 9 527 | |||||
3 Schadeloosstelling Europarlementariërs | 2 201 | 100 | 2 301 | 100 | 100 | 100 | 100 |
a Bijstelling budget EP | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Ontvangsten | 286 | 286 |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | 1 933 | 14 | 1 947 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Uitgaven: | 1 933 | 14 | 1 947 | 14 | 14 | 14 | 14 |
2 Apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 472 | 472 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 Interparlementaire betrekkingen | 1 461 | 14 | 1 475 | 14 | 14 | 14 | 14 |
a Schuif vanuit 3.1 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | ||
Ontvangsten | 23 | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1000)
10. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | |||||
Verplichtingen | – 185 | 3 002 | 2 817 | 2 977 | 2 943 | 2 951 | 2 950 |
Uitgaven | – 185 | 3 002 | 2 817 | 2 977 | 2 943 | 2 951 | 2 950 |
1 Loonbijstelling | 0 | 3 002 | 2 817 | 2 977 | 2 943 | 2 951 | 2 950 |
a Loonbijstelling tranche 2008 | 3 002 | 2 977 | 2 943 | 2 951 | 2 950 | ||
2 Prijsbijstelling | 0 | ||||||
3 Onvoorzien | 0 | ||||||
4 Waardeoverdracht en waardeovername | 0 | ||||||
5 Taakstellingen | – 185 | – 185 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |