A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De beleidsartikelen 4
2.3 De niet-beleidsartikelen 5
Deze 1e suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2008 en van enkele nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. In de begrotingstoelichting wordende majeure beleidsmatig relevante mutaties in de overzichtstabel gepresenteerd en toegelicht. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden alle mutaties opgenomen, zowel beleidsmatige als technische.
De stand van de 1e suppletore begroting (Voorjaarsnotastand) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de ontwerp-begroting 2008. De meerjarige doorwerking van de mutaties in de Voorjaarsnota worden opgenomen in de ontwerp-begroting 2009.
2.1. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletore mutaties | Art. nr. | Uitgaven 2008 |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 210 259 | |
Verbeteren gevangeniswezen | 1 | 9 076 |
Schuldsanering Aruba | 2 | 25 200 |
Sociaal Economisch Initiatief Curaçao | 2 | 10 000 |
Financieringstekort BES-eilanden | 2 | 10 400 |
Overige mutaties | – 2 383 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 262 552 |
Naar aanleiding van een recent onderzoek van het VN Commitee Against Torture (CAT) is duidelijk geworden dat de situatie binnen het gevangeniswezen op de Nederlandse Antillen niet volledig aan de internationale eisen voldoet. Hoewel het gevangeniswezen in eerste aanleg een verantwoordelijkheid van de Nederlandse Antillen zelf is, is besloten tot een reservering voor bijstand. Hiertoe is via de eindejaarsmarge een bedrag van € 9,1 mln. meegenomen naar 2008
Omdat Aruba niet aan de voorwaarde voor begrotingsevenwicht heeft voldaan zijn de voor schuldsanering Aruba beschikbare middelen, niet uitgekeerd, maar worden ze overgeheveld van 2007 naar 2008.
Sociaal Economisch Initiatief (SEI) Curaçao
In augustus 2007 is met Curaçao een toetredingsakkoord gesloten. Daarin zijn ook afspraken gemaakt over het SEI, deze investeringsimpuls richt zich op het versterken van de economische structuur van het eiland door middel van publieke investeringen. Voor het SEI Curaçao wordt € 10,0 mln van de aanvullende post van de Rijksbegroting toegevoegd aan de begroting van HIV.
Financieringstekort BES-eilanden
Het is voor de BES eilanden onhaalbaar om met ingang van 2008 sluitende begrotingen te presenteren. Er is afgesproken dat de eilanden voor de periode 2008–2010 een tekort mogen hebben van 21 mln. cumulatief. Die tekorten worden door Nederland voorgefinancierd.
Budgettaire gevolgen van beleid
1. Waarborgfunctie | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 54 090 | 8 566 | 62 656 | ||||
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||
Uitgaven: | 54 090 | 8 566 | 62 656 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 Rechterlijke macht en samenwerkingsmiddelen | 54 090 | 8 566 | 62 656 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a Fin.Parketsecr.Bet.Usona | – 510 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b Ejm Verbetering Gevangenis- wezen | 9 076 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 4 468 | - | 4 468 |
1.1 b. Verbetering gevangeniswezen
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
Budgettaire gevolgen van beleid
2. Bevorderen autonomie Koninkrijks partners | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 142 279 | 42 581 | 184 860 | 2 936 | – 782 | – 4 118 | – 4 136 |
Waarvan garantieverplichtingen | 10 811 | 10 811 | |||||
Uitgaven: | 154 820 | 42 581 | 197 401 | 2 936 | – 782 | – 4 118 | – 4 136 |
1 Apparaat | 7 190 | 2 471 | 9 661 | 1 336 | – 82 | – 118 | – 136 |
a Compensatie Lagere Ontvangsten | – 27 | – 27 | – 20 | – 20 | – 20 | ||
b Taakstelling Rijksdienst | – 18 | – 25 | – 36 | – 54 | – 54 | ||
c Ww-Maatregelen | – 9 | – 22 | – 36 | – 54 | – 72 | ||
d Apparaatskosten Cft | 2 500 | 1 400 | 0 | 0 | 0 | ||
e Apparaatskosten Vno | 25 | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
Programma-uitgaven | 147 630 | 40 110 | 187 740 | 1 600 | – 700 | – 4 000 | – 4 000 |
waarvan juridisch verplicht | 84 010 | ||||||
2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | 143 216 | 32 210 | 175 426 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 |
a Uitv.Amend.Kindertehuizen Na | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b Fin.Parketsecr.Bet.Usona | 510 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
c Samenwerkingsmiddelen | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 | ||
d Schuldsanering Aruba | 25 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
e SEI Curaçao | 10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3 Bevorderen staatskundige relaties | 4 414 | 7 900 | 12 314 | 5 600 | 3 300 | 0 | 0 |
a Apparaatskosten Cft | – 2 500 | – 1 400 | 0 | 0 | 0 | ||
b Financiering tekorten BES-Eilanden | 10 400 | 7 000 | 3 300 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 10 802 | 0 | 10 802 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.1 d/2.3 b. Apparaatskosten College Financieel Toezicht
De apparaatskosten van het College Financieel Toezicht (CFT) zijn bij 2e suppletoire wet 2007 herschikt van artikelonderdeel 2.3 naar artikelonderdeel 2.1. Onder artikelonderdeel 2.1 «algemeen» worden alle apparaatuitgaven verantwoord, dus ook die behoren bij het CFT. Met deze mutatie wordt een vergelijkbare reallocatie ook voor 2008 (€ 2,5 mln) en 2009 (€ 1,4 mln) verwerkt.
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
2.2 e. Sociaal Economisch Initiatief Curaçao
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1
2.2 c. Ramingsbijstelling samenwerkingsmiddelen
De samenwerkingsmiddelen worden structureel met € 4,0 mln naar beneden bijgesteld.
2.3 b. Financieringstekort BES-eilanden
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1
Budgettaire gevolgen van beleid
3. Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 1 349 | 1 146 | 2 495 | ||||
Uitgaven | 1 349 | 1 146 | 2 495 | 1 664 | 1 623 | 1 610 | 1 610 |
1 Loonbijstelling | 243 | 1 646 | 1 889 | 1 664 | 1 623 | 1 610 | 1 610 |
a Apparaatskosten Vno | – 25 | – 10 | – 10 | – 10 | – 10 | ||
b Loonbijstelling | 1 671 | 1 674 | 1 633 | 1 620 | 1 620 | ||
2 Prijsbijstelling | 499 | 499 | |||||
3 Onvoorzien | 607 | 500- | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a Uitv. Amend. Kindertehuizen Na | – 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |