Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in: de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.Leeswijzer3
   
2.Het beleid3
2.1Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3
2.2De beleidsartikelen6
 Veiligheid6
 2: Politie6
 4: Partners in veiligheid8
 5: Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst9
 14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid9
 15: Crisisbeheersing10
 16: Brandweer en GHOR11
   
 Bestuur en democratie12
 1: Grondwet en democratie12
 6: Functioneren openbaar bestuur12
   
 Publieke Dienstverlening en Openbare Sector13
 7: Innovatie- en informatiebeleid openbare sector13
 10: Arbeidszaken overheid15
 11: Kwaliteit Rijksdienst16
   
2.3De niet-beleidsartikelen17
 12: Algemeen17
 13: Nominaal en onvoorzien18
 17: Vutfonds18
   
3.Baten-lastendiensten19
3.1Werkmaatschappij19

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2008 en van de budgettaire gevolgen van nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2008 opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.

De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.

De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze worden toegelicht bij het beleidsartikel waar het geld is bijgekomen. Verder wordt in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid een stand opgenomen van juridische verplichtingen die alleen betrekking heeft op de programmagelden, met de peildatum van 1 maart.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)

 Art. nr. Uitgaven 2008
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2008 5 696 940
   
Belangrijkste suppletore mutaties 423 162
Verbetering stemproces/kiesproces13 244
CAO politie2243 155
Financiering GBO733 400
Nationaal urgentieprogramma/i-teams77 200
Overige mutatiesdiv. 136 163
Stand 1e suppletore begroting 2008 6 120 102

Toelichtingen

Verbetering stemproces/kiesproces

Als gevolg van de aanbevelingen van de commissie Korthals Altes dient een aantal verbeteringen in het kiesproces te worden aangebracht die losstaan van een nieuwe manier van stemmen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het verrichten van onafhankelijk onderzoek na elke verkiezing en de facilitering van de opleiding van medewerkers van stembureaus bij gemeenten. De noodzaak van verdere professionalisering van het verkiezingsproces brengt ook de noodzaak van een stevige ambtelijke ondersteuning van de Kiesraad met zich mee. De omvang van het secretariaat van de Kiesraad wordt structureel afgestemd op de taken. Daarnaast dient de Kiesraad nieuwe software te laten ontwikkelen en te beheren ter ondersteuning van het verkiezingsproces (o.a. uitslagberekening, overigens ook noodzakelijk bij potloodstemmen). Deze software moet voldoen aan de vergaande technische eisen die voortvloeien uit de nieuwe inzichten inzake de betrouwbaarheid van het verkiezingsproces.

CAO Politie

De totale kosten van de CAO Politie zijn € 350 mln structureel en € 220 mln incidenteel. Hierover is de Tweede Kamer bij brief van 11 maart 2008 geïnformeerd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 29 628, nr. 78).

De financiële dekking vindt plaats uit de beschikbare arbeidsvoorwaardenruimte (€ 344 mln structureel) en ten laste van de beleidsartikelen veiligheid (€ 220 mln incidenteel en € 4 mln structureel). De financiële dekking vindt plaats uit de beschikbare arbeidsvoorwaardenruimte (€ 344 mln structureel) en door herprioritering binnen de beleidsartikelen veiligheid (€ 220 mln incidenteel en € 4 mln structureel), waarmee BZK zich heeft ingespannen om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de financiële dekking van de CAO. De hoofdmoot van de dekking uit de beleidsartikelen (€ 150 incidenteel) bestaat uit de opbrengst van het afromen van het eigen vermogen van de Politieacademie (voorzien in 2010 en 2011) en de inzet van een deel van het budget voor de prestatiebekostiging politie in de jaren 2012 t/m 2014. De desbetreffende middelen komen via intertemporele compensatie beschikbaar in de jaren 2008 en 2009. Een andere incidentele component betreft de inzet van de eindejaarsmarge 2007 ad € 22,4 mln. Verder wordt € 7,3 mln (incidenteel) van het werkgeversdeel dat resteert na liquidatie van Dienst Geneeskundige verzorging politie ingezet en is € 10 mln incidenteel beschikbaar, omdat vorig jaar een deel van de beheerskosten C2000 vooruit is betaald.

Voor de arbeidsvoorwaardenmiddelen geldt dat deze volgens de gebruikelijke systematiek met jaarlijkse tranches aan de begroting wordt toegevoegd. In deze suppletore begroting gaat het om de tranche 2008; de tranches 2009 en 2010 worden toegevoegd in volgende begrotingen.

Financiering GBO

Voor het beheer van de generieke basisvoorzieningen die nu bij GBO-overheid in beheer zijn wordt de begroting met 33,4 mln. verhoogd, waarvan € 9 mln. beschikbaar wordt gesteld uit de investeringsimpuls e-overheid (aanvullende post van de rijksbegroting) ingezet. Kosten die ontstaan door nieuwe wensen/eisen en beheerkosten ten aanzien van deze basisvoorzieningen en beheerkosten van nieuwe basisvoorzieningen worden gedragen door de opdrachtgever.

Nationaal urgentieprogramma/i-teams

De begroting wordt in 2008 incidenteel met 7,2 mln. verhoogd voor de financiering van i-teams. i-teams ondersteunen, niet-vrijblijvend, gemeenten bij het opstellen van actieplannen voor versnelde implementatie en gebruik van basisvoorzieningen van de e-overheid.

Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)

ArtikelAanwending 2008
1.2Staatscommissie Grondwet400
1.3Stemproces1 244
2.2Cao Politie 2008–201022 431
2.6Compensatie stijging premies politiepersoneel14 553
5.1Naheffing Belastingdienst1 600
7.2Inzet i-Teams3 200
7.2Naheffing Overloop Facturen 20072 750
10.7Diversiteit2 100
10.8Veilige Publieke Taak3 050
11.6Arbeidsmarktcommunicatie en ZVR4 533
16.2Veiligheidsregio’s7 000
12.1Apparaat2 725
12.1Huisvesting3 200
13.3Correctie verevening1 200
 Totaal69 986

Stemproces

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

CAO politie

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

Compensatie stijging ziektekosten premies politiepersoneel

Conform 2e suppletore begroting 2007 wordt het saldo van 2007 van de afwikkeling van de regeling geneeskundige verzorging politie (grotendeels bestaand uit het werknemersdeel) meegenomen naar 2008. Met de Commissie Georganiseerd Overleg in Politieambtenarenzaken is overeengekomen dat deze middelen worden ingezet ter demping van premiestijgingen in de aanvullende collectieve verzekering voor politieambtenaren (de zogenaamde Politie Zorg Polis).

Naheffing belastingdienst

Het betreft een naheffing vanaf 2001 van loonbelasting over vergoedingen aan in het buitenland gestationeerde medewerkers van de AIVD.

Inzet i-teams

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

Naheffing facturen e-overheid

In 2007 zijn enkele facturen niet tot betaling gekomen. Betaling vindt in 2008 plaats.

Diversiteit

Ten behoeve van het speerpunt diversiteitsbeleid worden in 2008 voor € 2,1 mln extra middelen ingezet. Deze middelen worden gebruikt voor het op organisatieniveau invulling geven aan de kabinetsdoelstellingen en aan instrumenten die op korte termijn te realiseren zijn.

Veilige publieke taak

In 2007 zijn niet alle activiteiten voor het programma Veilige Publieke Taak tot uitvoering gekomen. Vanwege deze verschuiving van activiteiten van 2007 naar 2008 worden in 2008 voor € 3 mln. extra middelen toegevoegd.

Arbeidsmarktcommunicatie en ZVR

In 2007 zijn budgetten voor CAO Rijk, voor de ZVR middelen Rijk en voor de kwaliteit personeel Rijk niet volledig tot besteding gekomen. Deze middelen zullen in 2008 alsnog hiervoor worden ingezet. Als gevolg van een ander betalingsritme dan in voorgaande jaren zijn eind 2007 middelen in het kader van Campagne Werken bij het Rijk niet tot besteding gekomen. Deze middelen zullen in 2008 worden ingezet.

Veiligheidsregio’s

Voor het stimuleren van het afsluiten van convenanten met de veiligheidsregio’s wordt voor 7 mln. aan middelen ingezet.

Apparaatskosten

De beschikbare middelen voor onder andere voorbereidingen van de migratie van BZK naar P-Direkt, de vernieuwing van BZK en vervanging van archiefsoftware, zijn door vertraging niet tot betaling gekomen in 2007, maar worden doorgeschoven naar 2008.

Huisvesting BZK

Voor de huisvesting van de buitenpanden wordt een deel van de eindejaarsmarge ingezet.

Correctie verevening

De raming van de sluitpost van de BZK-begroting (artikel 13), wordt met een deel van de eindejaarsmarge gecorrigeerd.

2.2 De beleidsartikelen

Thema Veiligheid

2. Politie

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

2. PolitieStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties NvW en amendentenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen4 853 5197 500215 1915 076 210135 25244 54740 51840 008
Waarvan garantieverplichtingen611 000  611 000    
          
 Uitgaven:4 537 1397 500215 1914 759 830135 25244 54740 51840 008
1Apparaat10 576 11710 69338– 25– 149– 212
aCorrectie LPO 2007  305 305305305305
bCompensatie lagere ontvangsten  – 93 – 93– 73– 74– 74
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend)  – 65 – 90– 128– 191– 191
dAfroming WW-maatregelen  – 30 – 84– 129– 189– 252
          
 Programma-uitgaven4 526 5637 500215 0744 749 137135 21444 57240 66740 220
 waarvan juridisch verplicht4 400 982       
          
2Politie op regionaal niveau3 614 319 175 6493 789 968140 47493 351108 014116 129
aTaakstelling IOOV  – 126 – 140– 168– 224– 112
bBudgetfinanciering GBA  – 681 – 681– 681– 554– 491
cGrensoverschrijdende Politiesamenwerking  751 751751751751
dNulmeting & AL Politie  – 70 0000
eInzet pijlermiddelen  15 200 30 50048 30066 10072 100
fExploitatiekosten C2000  – 35 835 – 35 835– 35 835– 35 835– 35 835
gVergrijzing Politie  – 1 790 – 4 480– 6 750– 8 600– 7 470
hCao Politie  198 200 150 35987 73486 37687 186
          
3Politie op bovenregionaal en landelijk niveau589 0027 50030 928627 4308 9025 4062 3042 260
*Bijdragen baten-lastendiensten KLPD470 450       
aStructurele Bijdrage Burgernet  100 100100100100
bBudgetfinanciering GBA  – 114 – 114– 114– 93– 82
cGrensoverschrijdende Politiesamenwerking  – 751 – 751– 751– 751– 751
dTactisch beheer 112  650 650650650650
eBewaken en Beveiligen  – 3 000 – 6 000– 9 000– 12 000– 12 000
fLandelijk Operationeel Crisiscentrum  2 900 2 5002 5002 5002 500
gBurgernet  300 100100100100
hCompensatie lager ontvangsten  0 0– 165– 165– 165
iHuisvestingstaakstelling  – 1 478 – 1 478– 1 478– 1 478– 1 478
jTaakstelling Rijksdienst (aanvullend)  0 0– 288– 432– 432
kAfroming WW-maatregelen  0 0– 290– 426– 563
lCao Politie  32 321 13 89514 14214 29914 381
          
4Prestatievermogen van de politie74 8690– 6 36268 507– 20 309– 36 717– 51 128– 86 960
aBurgernet  – 300 – 100– 100– 100– 100
bBuurtagenten  – 6 000 – 12 000– 18 100– 24 100– 27 600
cForensische Opsporing  – 6 200 – 12 500– 21 200– 30 000– 32 500
dCybercrime (Motie Van Geel)  1 500 2 000000
eCao Politie  4 638 2 2912 6833 072– 26 760
5Adequaat niveau van politiepersoneel241 07307 606248 6796 147– 17 468– 18 5238 791
aCompensatie lagere ontvangsten  – 48 – 48– 39– 39– 39
bTaakstelling Rijksdienst (aanvullend)  – 34 – 46– 67– 101– 101
cVergrijzing Politie (Politie-academie)  1 790 4 4806 7508 6007 470
dAfroming WW-maatregelen  – 15 – 43– 68– 99– 132
eProgramma Veilige publieke taak  – 2 083 – 1 933– 1 03500
fCao Politie  7 996 3 737– 23 009– 26 8841 593
          
6Geneeskundige verzorging politie7 30007 25314 5530000
aDGVP  14 553 0000
bCao Politie  – 7 300 0000
          
 Ontvangsten3 215003 2150000

2.2 e. Inzet pijlermiddelen

De besteding van via het coalitieakkoord beschikbaar gestelde pijlermiddelen, voor de thema’s bewaken en beveiligen, forensische opsporing en buurtagenten, aan de regiokorpsen vindt plaats vanaf artikel 2.2. Aangezien deze middelen bij de ontwerpbegroting 2008 aan artikelonderdelen 2.3 en 2.4 waren toegevoegd vindt nu een overheveling plaats.

2.2 f./4.3 b. Centrale exploitatiekosten C2000

Dit betreft de structurele budgettaire overheveling naar artikelonderdeel 4.3 voor de bijdrage van de regiokorpsen aan de exploitatiekosten van C2000. Zie artikel 4 voor een nadere toelichting.

2.2 g./2.5 c. Vergrijzing politie (Politie Academie)

Het betreft hier de overheveling van middelen van artikel 2.2 naar artikel 2.5 bestemd voor het extra opleiden van aspirant-agenten door de Politie Academie. Deze middelen van maken deel uit van de middelen uit pijler 5 van het coalitieakkoord en dienen om het effect van de vergrijzing bij de politie op te vangen.

2.2 h./2.3 l./2.4 e./2.5 f./2.6 b. CAO Politie

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

2.3 e. Bewaken en beveiligen.

Overheveling van artikel 2.3 naar artikel 2.2. Zie voor een toelichting artikel 2.2 e inzet pijlermiddelen.

2.3 f./15.4 a. Budgetoverheveling Landelijk Operationeel Crisiscentrum (LOCC)

Het betreft hier de overheveling van het LOCC budget van artikel 15.4 naar artikel 2.3. Deze overheveling van budget voor het beheer van het LOCC naar de KLPD is conform de besluitvorming in de 2e suppletore begroting van 2007.

2.4. b. en c/2.2 e. Forensische opsporing en Buurtagenten

Overheveling van artikel 2.4 naar artikel 2.2. Zie voor een toelichting artikel 2.2 e inzet pijlermiddelen.

2.5 e./10.8 b. Programma Veilige Publieke Taak

Betreft een budgetoverheveling voor het Programma Veilige Publieke Taak van artikel 2.5 naar artikel 10.8. Bij de ontwerpbegroting 2008 is dit programma opgenomen onder artikelonderdeel 10.8; op dit artikelonderdeel zal ook de verantwoording plaatsvinden.

2.6 a. Compensatie stijging ziektekosten premies politiepersoneel

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

4. Partners in veiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

4. Partners in veiligheidStand ont-werpbegro-ting 2008 Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen77 40838 664116 07235 63536 41536 18236 141
         
 Uitgaven:109 39838 664148 06235 63536 41536 18236 141
1Apparaat10 941– 82210 119– 876– 919– 1 003– 1 044
aCorrectie LPO 2007 – 692 – 692– 692– 692– 692
bCompensatie lagere ontvangsten – 65 – 65– 52– 50– 50
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 45 – 61– 87– 131– 131
dAfroming WW-maatregelen – 20 – 58– 88– 130– 171
         
 Programma-uitgaven98 45739 486137 94336 51137 33437 18537 185
 Waarvan juridisch verplicht3 664      
         
2Veiligheidsbeleid op nationaal niveau49 107– 82248 285– 67414900
aDrank- en horecawet – 1 087 – 1 087000
bSlimmer Veilig (FES) 265 41314900
         
3ICT-infrastructuur43 75740 30884 06537 18537 18537 18537 185
aTactisch beheer 112 – 650 – 650– 650– 650– 650
bExploitatiekosten C2000 50 958 37 83537 83537 83537 835
cCao politie (herschikking) – 10 000     
         
6Veiligheidsbeleid op internationaal niveau5 59305 5930000
         
Ontvangsten 26526541314900
aSlimmer Veilig (FES) 265 41314900

4.2 a. Pilot drank- en horecawet

Het ministerie draagt 50% bij aan de kosten van de pilot Toezicht Drank- en horecawet. Dit bedrag wordt overgeheveld naar het Gemeentefonds.

4.3 b. Centrale exploitatiekosten C2000

Het betreft hier de bijdragen in de centrale exploitatiekosten C2000 door de volgende partijen:

– ministerie van VWS (ambulancediensten).

– ministerie van Defensie (Koninklijke Marechaussee)

– politie (zie artikel 2.2)

– brandweer (zie artikel 16)

– ministerie van Financiën (Belastingdienst)

4.3 c. CAO Politie

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

5. Algemene Inlichtingen- en VeiligheidsdienstStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen159 1163 878162 994– 222– 522– 511– 817
         
 Uitgaven:159 1163 878162 994– 222– 522– 511– 817
1Apparaat154 9283 878158 806– 222– 522– 511– 817
aBudgetfinanciering GBA – 60 – 60– 60– 49– 43
bFLO 312 3123123120
cHuisvestingstaakstelling – 334 – 334– 334– 334– 334
dLibanon Tribunaal – 440 – 440– 440– 440– 440
eVitaal (FES) 900 300000
fKennis (FES) 1 900 0000
gNaheffing Belastingdienst 1 600 0000
         
2Geheime uitgaven4 188 4 188    
         
Ontvangsten3912 8003 191300000
aVitaal (FES) 900 300000
bKennis (FES) 1 900 0000

5.1 f. FES Kennis (uitgaven en ontvangsten)

Verbetering Information Awareness (VIA). Om met de Contra Terrorisme (CT)-infobox naast het bevragen van gegevensbronnen, ook analyses op te stellen en beleidsmaatregelen voor te stellen, die kunnen bijdragen aan de bestrijding van terrorisme en radicalisme, wordt een informatiesysteem ontwikkeld waarmee de efficiency (het vergaren, opslaan en verwerken) en de actualiteit (het signaleren van wijzigingen of aanvullingen) van het informatieproces worden verbeterd en capaciteit vrijkomt voor de genoemde taken. Hiervoor zijn FES-middelen beschikbaar gesteld.

5.1 g. Naheffing Belastingdienst

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid StandStand ont-werpbegro-ting 2008 Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen15 27315815 43120624332078
         
 Uitgaven:15 27315815 43120624332078
 Waarvan juridisch verplicht       
         
1Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV)5 1221585 28020624332078
aVergoeding Salariskosten 58 0000
bTaakstelling IOOV 252 280336448224
cHuisvesting – 100 0000
dCompensatie lagere ontvangsten – 26 – 26– 21– 21– 21
eTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 18 – 25– 36– 54– 54
fAfroming WW-maatregelen – 8 – 23– 36– 53– 71
         
2Onderzoeksraad voor veiligheid (OVV)10 151010 1510000
     0000
Ontvangsten058580000
aVergoeding Salariskosten 58 0000

15. Crisisbeheersing

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

15. CrisisbeheersingStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen35 016– 1 16233 854– 2 461– 2 503– 2 592– 2 636
         
 Uitgaven:36 380– 1 16235 218– 2 461– 2 503– 2 592– 2 636
1Apparaat7 954978 05139– 3– 92– 136
aCorrectie LPO 2007 229 229229229229
bCompensatie lagere ontvangsten – 66 – 66– 51– 51– 51
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 46 – 64– 90– 136– 136
dAfroming WW-maatregelen – 20 – 60– 91– 134– 178
         
 Programma uitgaven28 426– 1 25927 167– 2 500– 2 500– 2 500– 2 500
 waarvan juridisch verplicht4 280      
         
2Programma uitgaven5 7591 9877 7460000
aNAVI (FES) 1 987 0000
         
3Functioneren crisisbeheersingsorganisatie12 398– 34612 0520000
aBijdrage Risicokaart – 151 0000
bLeidraad Risico Inventarisatie – 195 0000
         
4Aansturen crisisbeheersing8 951– 2 9006 051– 2 500– 2 500– 2 500– 2 500
aLandelijk Operationeel Crisiscentrum – 2 900 – 2 500– 2 500– 2 500– 2 500
         
5Crisiscommunicatie1 31801 3180000
         
Ontvangsten2 0001 9873 9870000
aNAVI (FES) 1 987 0000

15.2 a. Project NAVI 2007 (uitgaven en ontvangsten)

Het project Nationale Bescherming Vitale Infrastructuur (NAVI)wordt bekostigd met middelen uit het FES fonds. Door het niet volledig uitputten van deze middelen in 2007 worden de uitgaven en ontvangsten in 2008 bijgesteld. Deze middelen zijn bedoeld voor de oprichting van het Nationaal Adviescentrum Vitale Infrastructuur.

15.4 a./2.3 f. Budgetoverheveling Landelijk Operationeel Crisiscentrum (LOCC)

Het betreft hier de overheveling van het LOCC budget naar artikel 2.3. Deze overheveling van budget voor het beheer van het LOCC naar de KLPD is conform de besluitvorming in de 2e suppletore begroting van 2007.

16. Brandweer en GHOR

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

16. Brandweer en GHORStand ont-werpbegro-ting 2008 Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen155 602– 300155 302– 10 206– 2 277– 2 415– 2 343
         
 Uitgaven:155 629– 300155 329– 10 206– 2 277– 2 415– 2 343
1Apparaat3 220833 3035229– 22– 46
aCorrectie LPO 2007 158 158158158158
bCompensatie lagere ontvangsten – 37 – 37– 29– 29– 29
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 26 – 36– 50– 76– 76
dAfroming WW-maatregelen – 12 – 33– 50– 75– 99
         
 Programma-uitgaven152 409– 383152 026– 10 258– 2 306– 2 393– 2 297
 Waarvan juridisch verplicht120 256      
         
2Bestuurlijke organisatie117 7560117 756– 10 000– 2 000– 2 000– 2 000
aCao Politie – 5 000 – 8 000   
bExploitatiekosten C2000 – 2 000 – 2 000– 2 000– 2 000– 2 000
cVeiligheidsregio’s 7 000 0000
         
3Taken5 491– 3815 110– 220– 220– 220– 220
aBijdrage USAR – 220 – 220– 220– 220– 220
bBrandrisico’s Zorginstellingen – 161 0000
         
4Kwaliteit29 162– 229 160– 38– 86– 173– 77
*Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR)6 300      
aTaakstelling IOOV – 126 – 140– 168– 224– 112
bBijdrage USAR 220 220220220220
cCompensatie lagere ontvangsten – 24 – 24– 20– 20– 20
dHuisvestingstaakstelling – 48 – 48– 48– 48– 48
eTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 17 – 24– 35– 51– 51
fAfroming WW-maatregelen – 7 – 22– 35– 50– 66
         
Ontvangsten25002500000

16.2 a. CAO Politie

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

16.2 b./4.3 b.. Centrale exploitatiekosten C2000

Het betreft hier de bijdrage van de brandweer in de exploitatiekosten voor C2000. Zie voor een verdere toelichting artikel 4.

16.2 c. Veiligheidsregio’s

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

Thema Bestuur en Democratie

1. Grondwet en democratie

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

1. Grondwet en democratieStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties NvW en amendentenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen6 7885005 48512 7734 1323 1672 8191 583
          
 Uitgaven:6 7885005 48512 7734 1323 1672 8191 583
1Apparaatuitgaven4 244 4364 68013211789– 117
aAntilliaanse Regelgeving  300 0000
bConferentie Democratie  – 14 0000
cWetgeving e-overheid  192 1921921920
dCompensatie lagere ontvangsten  – 21 – 21– 17– 17– 17
eTaakstelling Rijksdienst (aanvullend)  – 15 – 20– 29– 43– 43
fAfroming WW-maatregelenen  – 6 – 19– 29– 43– 57
          
 Programma-uitgaven2 5445005 0498 0934 0003 0502 7301 700
 Waarvan juridisch verplicht1 914       
          
2Programma2 1175003 0495 6662 4001 5001 180350
aStaatrecht In Bedrijf  485 45042000
bForum voor Democratische Ontwikkeling  120 15030300
cVerbetering Kiesproces  800 1 8001 0501 150350
dStaatscommissie Grondwet  400 0000
eStemproces  1 244 0000
          
3Kiesraad427 2 0002 4271 6001 5501 5501 350
aVerbetering Kiesproces  2 000 1 6001 5501 5501 350
          
Ontvangsten0 3003000000
aAntilliaanse Regelgeving0 300 0000

1.2 e. Stemproces

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

1.3 a. Verbetering kiesproces

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

6. Functioneren Openbaar Bestuur

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

6. Functioneren Openbaar BestuurStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties NvW en amendentenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
Verplichtingen42 774032743 101262215128– 364
          
 Uitgaven:42 550032742 877262215128– 364
1Apparaat9 490 – 1339 357– 188– 235– 322– 364
aBudgetfinanciering GBA  – 1 – 1– 1– 1– 1
bCompensatie lagere ontvangsten  – 66 – 66– 52– 52– 52
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend)  – 46 – 63– 90– 136– 136
dAfroming WW-maatregelen  – 20 – 58– 92– 133– 175
 Programma-uitgaven33 060046033 5204504504500
 Waarvan juridisch verplicht29 957       
          
2Inrichting en werking openbaar bestuur7 80701007 9070000
aEUKN-NICIS  100 0000
          
3Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers9 713036010 0734504504500
aProfessionaliseringsfonds Burgemeesters  450 4504504500
bAutomatisering gegevensstromen decoratiestelsel Kanselarij der Nederlandse Orden (Daisy)  – 90 0000
          
4Faciliteren politieke partijen15 5400015 5400000
          
Ontvangsten1 45501001 5550000
 EUKN-NICIS  100 0000

Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector

7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare SectorStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen89 05478 461167 51528 43720 74120 70018 400
         
 Uitgaven:89 22278 461167 68328 43720 74120 70018 400
1Apparaat3 234– 493 185– 69– 88– 120– 137
aCompensatie lagere ontvangsten – 24 – 24– 19– 19– 19
bTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 17 – 23– 34– 51– 51
cAfroming WW-maatregelen – 8 – 22– 35– 50– 67
         
 Programma-uitgaven85 98878 510164 49828 50620 82920 82018 537
 Waarvan juridisch verplicht68 520      
         
2Verbeteren ICT-voorzieningen44 87315 68660 559– 6 597– 14 155– 15 624– 17 732
*Bijdrage baten-lastendiensten BPR2 777      
aWetgeving E-Overheid – 192 – 192– 192– 1920
bProgramma AL Burger 1 300 1 3001 3001 3000
cBurgerservicenummer – 5 232 – 5 232– 5 232– 5 232– 5 232
dBijdrage Actal – 361 – 553– 23100
eOsoss – 1 300 – 1 000– 800– 5000
fInzet I-Teams 3 200 0000
gNationaal Urgentieprogramma 4 000 0000
hOverloop Facturen 2007 2 750 0000
iInvesteringsimpuls E-Overheid 18 021 6 580000
je-Nik – 6 500 – 7 500– 9 000– 11 000– 12 500
         
3Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen22 83638 52361 35933 50733 39335 16935 156
*Bijdrage baten-lastendiensten CAS4 868      
aCompensatie lagere ontvangsten – 18 – 18– 15– 15– 15
bHuisvestingstaakstelling – 72 – 72– 72– 72– 72
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 13 – 18– 26– 38– 38
dAfroming WW-maatregelen – 6 – 17– 26– 38– 51
eBurgerservicenummer 5 232 5 2325 2325 2325 232
fFinanciering GBO 33 400 28 40028 30030 10030 100
         
4Reisdocumenten en GBA-stelsel18 27924 30142 5801 5961 5911 2751 113
*Bijdrage baten-lastendiensten BPR12 300      
aBijdrage GBA 1 662 1 6621 6621 3541 197
bCompensatie lagere ontvangsten – 6 – 6– 5– 5– 5
cHuisvestingstaakstelling – 48 – 48– 48– 48– 48
dTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 5 – 6– 9– 13– 13
eAfroming WW-maatregelen – 2 – 6– 9– 13– 18
fFotocamera’s op aanvraagstations – 3 800 0000
gReisdocumenten (Biometrie) 26 500 0000
         
Ontvangsten0000000

7.2 b./12.1 i. Programma administratieve lasten burger (AL-burgers)

Voor de in 2007 afgesproken versterking van het programma AL-burgers, wordt extra budget beschikbaar gesteld vanuit artikel 12.

7.2 c./7.3 e. Burgerservicenummer (BSN)

De uitgaven voor het beheer van het BSN, worden op artikel 7.3 verantwoord. Daarom wordt het bijbehorende budget van artikel 7.2 overgeheveld naar 7.3.

7.2 f./7.2 g. Nationaal urgentieprogramma/ inzet i-teams

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

7.2 h. Naheffing overloop facturen 2007e-overheid.

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

7.2 i. Investeringsimpuls e-overheid

Het betreft in 2007 goedgekeurde projecten in het kader van de investeringsimpuls e-overheid, waarvoor de middelen bij Financiën op de aanvullende post staan. Deze middelen zijn bestemd voor investeringen in de gemeenschappelijke machtigingsvoorziening (GMV), het overheidsdienstenplatform (ODP), de registratie niet-ingezetenen (RNI) en mijnoverheid.nl (persoonlijke internet pagina PIP).

7.2 j. e-NIK

De e-functionaliteit op de Nederlandse identiteitskaart (e-NIK) is een authenticatievoorziening. De aanbesteding van de e-NIK is door de rechter verworpen. De invoering van de e-NIK is thans uitgesteld.

7.3 f. Financiering GBO

Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.

7.4 a. Bijdrage Gemeentelijke Basis Administratie (GBA)

Bijdragen van diverse departementen/organisaties voor de financiering van de GBA.

7.4 f. Fotocamera’s op aanvraagstations

Door het vervallen van het plaatsen van fotocamera’s op de aanvraagstations voor identiteitsbewijzen wordt de begroting met dit bedrag bijgesteld.

7.4 g. Intertemporele compensatie reisdocumenten (Biometrie)

De aanbesteding in het kader van het reisdocumentenprogramma (bouw en implementatie van aanvraagstations) was voorzien in 2007. Door een uitspraak van de voorzieningenrechter is de aanbesteding vertraagd. De hiervoor gereserveerde middelen (€ 32,5 mln.) zijn naar 2008 en 2009 doorgeschoven.

10. Arbeidszaken Overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

10. Arbeidszaken OverheidStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen99 3007 147106 4471 710755– 386– 438
         
 Uitgaven:99 3007 147106 4471 710755– 386– 438
1Apparaat10 448– 15610 292– 223– 280– 386– 438
aCompensatie lagere ontvangsten – 78 – 78– 62– 62– 62
bTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 54 – 75– 108– 163– 163
cAfroming WW-maatregelen – 24 – 70– 110– 161– 213
         
 Programma-uitgaven88 8527 30396 1551 9331 03500
 Waarvan juridisch verplicht81 618      
         
5Uitkeringsregelingen77 203077 2030000
         
6Randvoorwaarden sectoren/overheidVervallen      
         
7Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever6 5652 1008 6650000
aDiversiteit 2 100 0000
         
8Verbeteren kwaliteit dienstverlening5 0845 20310 2871 9331 03500
aNulmeting & AL Politie 70 0000
bProgramma Veilige publieke taak 5 133 1 9331 03500
         
9Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering0000000
         
Ontvangsten82008200000

10.7 a. Diversiteit

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

10.8 b./2.5 e. Veilige Publieke Taak

Betreft een budgetoverheveling voor het Programma Veilige Publieke Taak van artikel 2.5 naar artikel 10.8. Bij de ontwerpbegroting 2008 is dit programma opgenomen onder artikelonderdeel 10.8; op dit artikelonderdeel zal ook de verantwoording plaatsvinden.

Zie tevens voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

11. Kwaliteit Rijksdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

11. kwaliteit RijksdienstStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
Verplichtingen48 8029 79558 5974 5203 6083 195– 2 575
 Waarvan garantieverplichtingen608      
 Uitgaven:48 8029 79558 5974 5203 6083 195– 2 575
1Apparaat10 170– 1889 982– 225– 2604919
aIntercollegiale consultatie – 100 – 100– 100267267
bCompensatie lagere ontvangsten – 44 – 43– 36– 36– 36
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 31 – 42– 62– 91– 91
dAfroming WW-maatregelen – 13 – 40– 62– 91– 121
         
 Programma-uitgaven38 6329 98348 6154 7453 8683 146– 2 594
 Waarvan juridisch verplicht25 882      
         
2Profesioneel topmanagement15 1301 92217 0521 9701 9481 2166
aAbd-Interim 610 0000
bUitbreiding Topmanagementgroep (TMG) 375 559559370181
cCompensatie lagere ontvangsten – 31 – 31– 25– 25– 25
dTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) – 22 – 30– 43– 65– 65
eAfroming WW-maatregelen – 10 – 28– 43– 64– 85
fProject Verzilvering 1 000 1 5001 5001 0000
         
5Garantieregelingen0000000
         
6Goed functionerend personeel13 4603 50816 968– 1 025– 1 580– 1 570– 2 600
aRamingsbijstelling Arbeidsmarktcommunicatie – 2 600 – 2 600– 2 600– 2 600– 2 600
bArbeidsmarktcommunicatie 3 200 0000
cArbeidsvoorwaarden 1 333 0000
dInformatiehuishouding 200 20010000
eRegiekamer 250 2502502500
fRijk Onderwijs 625 6254707800
gFunctiehuis 500 50020000
         
7Goed functionerende organisatie3 0684 5537 6213 8003 5003 5000
aBureau Inspectieraad (diverse departementen) 953 0000
bMobiliteitsorganisatie 3 600 3 8003 5003 5000
         
8Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie0000000
*Bijdrage baten-lasteniensten P-Direkt       
         
9Kwaliteit informatievoorziening Rijk6 63506 6350000
         
10Bevorderen kwaliteit HRM-functie33903390000
         
Ontvangsten367510877– 100– 100267267
aIntercollegiale consultatie – 100 – 100– 100267267
bAbd-Interim 610 0000

11.2 f. Project verzilvering ABD

Het betreft de inzet van rijksbrede middelen voor sociaal flankerend beleid als gevolg van het programma Vernieuwing Rijksdienst. Het project verzilvering betreft een programma van het bureau algemene bestuursdienst dat als doel heeft om voldoende ruimte te bieden aan de instroom en doorstroom van talent.

11.6 a. Ramingsbijstelling Arbeidsmarktcommunicatie.

Er vindt een ramingsbijstelling plaats op de arbeidsmarktcommunicatie. Hierdoor wordt een bedrag van € 2,6 miljoen in 2008 en structureel vanaf 2009 van € 2,6 mln. in mindering gebracht op de bijdrage die BZK geeft aan het Expertise Centrum Arbeidsmarktcommunicatie (EC AMC) dat een onderdeel is van de baten-lastendienst Werkmaatschappij.

11.6 b./11.6 c. ZVR middelen en arbeidsmarktcampagne

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

11.7 b. Mobiliteitsorganisatie

Het betreft de inzet van rijksbrede middelen voor sociaal flankerend beleid aan de mobiliteitsorganisatie als gevolg van het programma Vernieuwing Rijksdienst.

2.3 Niet-beleidsartikelen

12. Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

12. AlgemeenStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties NvW en amendentenMutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Verplichtingen91 903– 50012 729104 132– 3 070– 3 162– 3 509– 1 883
          
 Uitgaven91 903– 50012 729104 132– 3 070– 3 162– 3 509– 1 883
1Apparaat81 956– 50012 72994 185– 3 070– 3 162– 3 509– 1 883
aHuisvesting  3 300 0000
bHuisvestingstaakstelling  – 174 – 174– 174– 174– 174
cTaakstelling Rijksdienst (aanvullend)  217 1376– 635– 635
dCompensatie lagere ontvangsten  – 309 – 310– 240– 241– 241
eAfroming WW-maatregelen  – 93 – 277– 427– 628– 833
fVernieuwing Rijksdienst (TMG)  – 189 – 189– 18900
gStaf BZK (TMG)  – 95 – 189– 189– 1890
hBijdrage kosten Rijkslogo  – 306 – 306– 30700
iProgramma AL Burger  – 1 300 – 1 300– 1 300– 1 3000
jApparaat (eindejaarsmarge)  2 725 0000
kHuisvesting bureau Landelijk Management Development politie en brandweer  90 0000
lInterne dienstverlening  2 171 0000
mDienstverlening WM en P-Direkt  7 134 0000
nConferentie Democratie  14 0000
oFLO AIVD  – 312 – 312– 312– 3120
pForum voor Democratische Ontwikkeling  – 120 – 150– 30– 300
qOC-EC  – 24 0000
          
2Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis9 947 09 9470000
          
 Ontvangsten983 8 4129 395– 983– 983– 983– 983
aHuisvesting bureau Landelijk Management Development politie en brandweer  90 0000
bInterne dienstverlening  2 171 0000
eRamingsbijstelling Ontvangsten  – 983 – 983– 983– 983– 983
fDienstverlening WM en P-Direkt  7 134 0000

12.1 a. Huisvesting (eindejaarsmarge)

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

12.1 l. Interne dienstverlening (uitgaven en ontvangsten)

Bijstelling van de uitgaven en ontvangsten in verband met interne verrekening met BZK-onderdelen voor ICT-diensten.

12.1 i./ 7.2 b. Programma Administratieve Lasten burger (AL-burgers)

Voor de in 2007 afgesproken versterking van het programma AL-burgers, wordt extra budget beschikbaar gesteld vanuit artikel 12.1 aan artikel 7.2.

12.1 m. Dienstverlening Werkmaatschappij en P-direkt/f. Ontvangsten

Bijstelling van de uitgaven en ontvangsten in verband met interne verrekening met BZK-onderdelen voor ICT-diensten.

12.1 j. Apparaat (eindejaarsmarge)

Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.

13. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

13. Nominaal en onvoorzienStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
 Verplichtingen– 2 06052 78950 72943 03844 79644 03544 504
         
 Uitgaven– 2 06052 78950 72943 03844 79644 03544 504
1Loonbijstelling032 07732 07731 09131 22628 37028 010
aLoonbijstelling 32 077 31 09131 22628 37028 010
         
2Prijsbijstelling018 40018 40010 00010 00010 00010 000
aPrijsbijstelling 18 400 10 00010 00010 00010 000
         
3Onvoorzien– 2 0602 3122521 9473 5705 6656 494
aAfroming WW-maatregelen 303 8821 7302 5403 369
bRamingsbijstelling Weglekgelden Schattingsbesluit – 400 – 1 600– 1 600– 1 600– 1 600
cHuisvestingstaakstelling 2 154 2 1542 1542 1542 154
dTaakstelling Rijksdienst (aanvullend) 255 5111 2862 5712 571
         
 Ontvangsten0000000

13.3. c. Huisvestingstaakstelling

Betreft interne verrekening van een huisvestingstaakstelling over BZK onderdelen.

17. VUT fonds

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

17 VutfondsStand ont-werpbegro-ting 2008Mutaties 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2009Mutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012
  (1)(2)(3)=(1+2+3)    
 Verplichtingen0000000
         
 Uitgaven300 0000300 0000000
1Vutfonds300 0000300 0000000
         
 Ontvangsten22 372022 3720000
 Vutfonds Rente 0 00071 434

3. Baten-lastendiensten

3.1 Baten-lastendienst Werkmaatschappij

Algemeen

De Werkmaatschappij is per 1 januari 2008 van start gegaan als batenlastendienst onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De toekenning van de formele status is op 18 maart 2008 ingegaan. De Werkmaatschappij is een concernbreed platform en thuisbasis voor interdepartementale samenwerking op het terrein van de bedrijfsvoering in brede zin binnen de gehele Rijksoverheid. De Werkmaatschappij biedt onderdak aan interdepartementale samenwerkingsverbanden, die bij de Werkmaatschappij terecht kunnen voor de afname van PIOFACH-ondersteuning, maar geen onderdeel uit maken van de Werkmaatschappij. Daarnaast zijn er de bedrijfseenheden die wel deel uit maken van de baten-lastendienst Werkmaatschappij. Bedrijfseenheden zijn samenwerkingsverbanden die tot volle wasdom zijn gekomen en aldus in staat concrete producten en diensten te leveren en de daarmee samenhangende kosten in rekening te brengen bij de opdrachtgever(s). Per januari 2008 bestaat de Werkmaatschappij uit dertien bedrijfseenheden en drie samenwerkingsverbanden met een begrote totaalomzet van 140 mln.

Exploitatie

Onderstaand volgt een korte toelichting bij de voornaamste posten.

Baten

Opbrengst moederdepartement

Het overgrote deel van deze opbrengst komt voor rekening van Flexchange (inhuur personeel; ca € 8,3 mln) en het expertisecentrum Arbeidsmarktcommunicatie (werven van personeel in opdracht van het Rijk, ca € 7,2 mln).

Opbrengst overige departementen

Deze post bestaat voornamelijk uit de opbrengst van Flexchange (ca € 80,7 mln), het expertisecentrum Arbeidsmarktcommunicatie (ca € 12,2 mln), het expertisecentrum Arbeidsjuridisch (geven van arbeidsjuridische ondersteuning aan departementen, ca € 4,9 mln) en We print together (documentverwerking voor de overheid, ca € 4,0 mln).

Opbrengst derden

Deze post bestaat voornamelijk uit de opbrengst van Flexchange (ca € 3,1 mln),

Bijzondere baten

Het betreft voor een belangrijk deel baten in verband met door opdrachtgevend besturen afgegeven (tijdelijke) garanties in verband met de een mogelijk tegenvallende omzetcijfers en/of financiering van incidentele ontwikkelkosten.

Lasten

Personele kosten

ambtelijk personeel in FTEjaarplan 20082008 Gem.sal.2008 totaal sal.k
Houdster5,0083 204416 019
Bhuro8,5376 581653 066
BMW39,7058 2412 312 151
BH8,0771 318575 537
AMC38,4859 5322 290 700
AJ55,4367 8393 760 053
WPT36,0037 3581 344 890
IC3,6167 867245 000
FC18,2153 487974 000
RA21,2677 8781 655 381
FA28,1566 2041 863 639
IPKD18,0036 745661 418
A&G35,0063 5582 224 543
Totaal WM315,4360 16118 976 398*

* Bij de berekening is uitgegaan van de rijkbreed gehanteerd DAR-tarieven. De overige personeelskosten maken hiervan geen deel uit. Deze overige kosten zijn wel opgenomen onder personele kosten in de staat van baten en lasten.

Materiële lasten

Deze post bestaat voornamelijk uit inkoopkosten in verband met de PIOFACH dienstverlening die de (houdster van) Werkmaatschappij bij BZK inkoopt (ca 5,3 mln), Tevens worden hieronder de directe inkoopkosten ten behoeve van de productie van bedrijfseenheden (ca € 107 mln) verantwoord. Flexchange als intermediair voor de inhuur van uitzendkrachten door departementen heeft hier met ca € 89 mln het grootse aandeel in. Verder is een gering bedrag aan huurlasten opgenomen van ca € 0,75 mln in verband met de extra huisvesting van het Buitenhuis, We PrintTogether en een dependance Flexchange

Exploitatieoverzicht (x € 1 000)

 (1)(2)(3)=(1)+(2)
WerkmaatschappijOorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of –) 1e suppletore begrotingTotaal geraamd
Baten   
Opbrengst moederdepartement 17 56817 568
Opbrengst overige departementen 117 419117 419
Opbrengst derden 4 0174 017
Rentebaten 2020
Bijzondere baten 761761
Exploitatiebijdrage 00
Totaal baten0139 785139 785
    
Lasten   
Apparaatskosten 138 692138 692
– personele kosten 20 01320 013
– materiele kosten 118 679118 679
Rentelasten 130130
Afschrijvingskosten 5252
– materiaal 5252
– immateriaal 00
Overige lasten 00
– dotaties voorzieningen 00
– bijzondere lasten 00
Totaal lasten0138 874138 874
Saldo van baten en lasten0911911

Kasstroomoverzicht per 31 december 2008 (x € 1 000)

 Werkmaatschappij(1)(2)(3)=(1)+(2)
 OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of –) 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting
1Rekening-courant RHB 1 januari 2008000
2Totale operationele kasstroom0– 184– 184
3aTotaal investeringen (-/-)0– 1 550– 1 550
3bTotaal boekwaarde desinvesteringen (+)000
3Totaal investeringkasstroom0– 1 550– 1 550
4aEenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)000
4bEenmalige storting door het moederdepartement(+)000
4cAflossingen op leningen (-/-)000
4dBeroep op leenfaciliteit (+)01 5501 550
4Totaal financieringskasstroom01 5501 550
5Rekening-courant RHB 31 december 20080– 184– 184

Doelmatigheid

Werkmaatschappijbrede indicatoren

 Jaarplan 2008
Klanttevredenheid departementen7
Medewerkerstevredenheid7
% fte overhead20%
% fte primaire proces (obv benchmark)80%
Omzet (in €)Ca € 140 mln
Gemiddeld aantal fte *)315
Omzet per fte in €€ 443 180

* inclusief tijdelijk IF/detachering

Indicatoren per Bedrijfseenheid:

  jaarplan 2008
houdster*Inkooptarief GD (in €)18 850
 kostprijs uitgedrukt in opslag % op directe inkoop109,0%
 klanttevredenheid Bedrijfseenheden7
WPTopslag printen zwart/wit (in €)0,0129
 volume zwart/wit45 000 000
 opslag printen kleur (in €)0,0297
 volume kleur17 500 000
Intercoachontwikkeling kostprijs coachtrajecten (in €)839
 deelnemers coachtrajecten160
Flexchangekostprijs uitgedrukt in opslag % op directe inkoop103%
 directe inkoopkosten uitzendkrachten (in €)89 320 388
AJ*ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)91,24
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren65,0%
FA*ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)100,38
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren59,0%
RA*ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)*131,74
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren49,1%
AMContwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)195,63
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren67,9%
A&Gontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)94,67
 aandeel declarabele uren direct personeel*52,96%
BMW*ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)76,06
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren62,8%
Bhuroontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)87,46
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren57,2%
Buitenhuisontwikkeling kostprijs/uur GDR (in €)191,5
 ontw. Kostrpijs per uur sessie alg184,7
 aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren37,9%
IPKDkostprijs basis/plusronde per adres (in €)649,56
 aantal adressen361

* exclusief aanloopkosten

Definitieve openingsbalans (x € 1 000)

WerkmaatschappijBalans 01-01-2008
Activa 
Immateriële activa0
Materiële activa392
– grond en gebouwen0
– installaties en inventarissen98
– overige materiële vaste activa294
Voorraden126
Debiteuren0
Nog te ontvangen1 110
Liquide middelen1
Totaal activa:1 629
  
Passiva 
Eigen Vermogen368
– exploitatiereserve0
– verplichte reserve368
– onverdeeld resultaat0
Leningen bij het MvF0
Voorzieningen0
Crediteuren0
Nog te betalen1 261
Totaal passiva1 629

Toelichting bij de post Eigen vermogen

Het betreft materiele activa, productiemiddelen. De activa zijn om-niet verkregen. Het is «eigen vermogen». Het is beklemd eigen vermogen dat jaarlijks vrijvalt ten gunste van het resultaat parallel aan de afschrijvingskosten. Om die reden is het bedrag gepresenteerd bij «verplichte reserve».

Licence