A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in: de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
Veiligheid | 6 | |
2: Politie | 6 | |
4: Partners in veiligheid | 8 | |
5: Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 9 | |
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 9 | |
15: Crisisbeheersing | 10 | |
16: Brandweer en GHOR | 11 | |
Bestuur en democratie | 12 | |
1: Grondwet en democratie | 12 | |
6: Functioneren openbaar bestuur | 12 | |
Publieke Dienstverlening en Openbare Sector | 13 | |
7: Innovatie- en informatiebeleid openbare sector | 13 | |
10: Arbeidszaken overheid | 15 | |
11: Kwaliteit Rijksdienst | 16 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 17 |
12: Algemeen | 17 | |
13: Nominaal en onvoorzien | 18 | |
17: Vutfonds | 18 | |
3. | Baten-lastendiensten | 19 |
3.1 | Werkmaatschappij | 19 |
De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2008 en van de budgettaire gevolgen van nieuwe beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar nog wil uitvoeren. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2008 opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.
De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.
De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze worden toegelicht bij het beleidsartikel waar het geld is bijgekomen. Verder wordt in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid een stand opgenomen van juridische verplichtingen die alleen betrekking heeft op de programmagelden, met de peildatum van 1 maart.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven 2008 | |
---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2008 | 5 696 940 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | 423 162 | |
Verbetering stemproces/kiesproces | 1 | 3 244 |
CAO politie | 2 | 243 155 |
Financiering GBO | 7 | 33 400 |
Nationaal urgentieprogramma/i-teams | 7 | 7 200 |
Overige mutaties | div. | 136 163 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 6 120 102 |
Verbetering stemproces/kiesproces
Als gevolg van de aanbevelingen van de commissie Korthals Altes dient een aantal verbeteringen in het kiesproces te worden aangebracht die losstaan van een nieuwe manier van stemmen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het verrichten van onafhankelijk onderzoek na elke verkiezing en de facilitering van de opleiding van medewerkers van stembureaus bij gemeenten. De noodzaak van verdere professionalisering van het verkiezingsproces brengt ook de noodzaak van een stevige ambtelijke ondersteuning van de Kiesraad met zich mee. De omvang van het secretariaat van de Kiesraad wordt structureel afgestemd op de taken. Daarnaast dient de Kiesraad nieuwe software te laten ontwikkelen en te beheren ter ondersteuning van het verkiezingsproces (o.a. uitslagberekening, overigens ook noodzakelijk bij potloodstemmen). Deze software moet voldoen aan de vergaande technische eisen die voortvloeien uit de nieuwe inzichten inzake de betrouwbaarheid van het verkiezingsproces.
De totale kosten van de CAO Politie zijn € 350 mln structureel en € 220 mln incidenteel. Hierover is de Tweede Kamer bij brief van 11 maart 2008 geïnformeerd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 29 628, nr. 78).
De financiële dekking vindt plaats uit de beschikbare arbeidsvoorwaardenruimte (€ 344 mln structureel) en ten laste van de beleidsartikelen veiligheid (€ 220 mln incidenteel en € 4 mln structureel). De financiële dekking vindt plaats uit de beschikbare arbeidsvoorwaardenruimte (€ 344 mln structureel) en door herprioritering binnen de beleidsartikelen veiligheid (€ 220 mln incidenteel en € 4 mln structureel), waarmee BZK zich heeft ingespannen om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de financiële dekking van de CAO. De hoofdmoot van de dekking uit de beleidsartikelen (€ 150 incidenteel) bestaat uit de opbrengst van het afromen van het eigen vermogen van de Politieacademie (voorzien in 2010 en 2011) en de inzet van een deel van het budget voor de prestatiebekostiging politie in de jaren 2012 t/m 2014. De desbetreffende middelen komen via intertemporele compensatie beschikbaar in de jaren 2008 en 2009. Een andere incidentele component betreft de inzet van de eindejaarsmarge 2007 ad € 22,4 mln. Verder wordt € 7,3 mln (incidenteel) van het werkgeversdeel dat resteert na liquidatie van Dienst Geneeskundige verzorging politie ingezet en is € 10 mln incidenteel beschikbaar, omdat vorig jaar een deel van de beheerskosten C2000 vooruit is betaald.
Voor de arbeidsvoorwaardenmiddelen geldt dat deze volgens de gebruikelijke systematiek met jaarlijkse tranches aan de begroting wordt toegevoegd. In deze suppletore begroting gaat het om de tranche 2008; de tranches 2009 en 2010 worden toegevoegd in volgende begrotingen.
Voor het beheer van de generieke basisvoorzieningen die nu bij GBO-overheid in beheer zijn wordt de begroting met 33,4 mln. verhoogd, waarvan € 9 mln. beschikbaar wordt gesteld uit de investeringsimpuls e-overheid (aanvullende post van de rijksbegroting) ingezet. Kosten die ontstaan door nieuwe wensen/eisen en beheerkosten ten aanzien van deze basisvoorzieningen en beheerkosten van nieuwe basisvoorzieningen worden gedragen door de opdrachtgever.
Nationaal urgentieprogramma/i-teams
De begroting wordt in 2008 incidenteel met 7,2 mln. verhoogd voor de financiering van i-teams. i-teams ondersteunen, niet-vrijblijvend, gemeenten bij het opstellen van actieplannen voor versnelde implementatie en gebruik van basisvoorzieningen van de e-overheid.
Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)
Artikel | Aanwending | 2008 |
---|---|---|
1.2 | Staatscommissie Grondwet | 400 |
1.3 | Stemproces | 1 244 |
2.2 | Cao Politie 2008–2010 | 22 431 |
2.6 | Compensatie stijging premies politiepersoneel | 14 553 |
5.1 | Naheffing Belastingdienst | 1 600 |
7.2 | Inzet i-Teams | 3 200 |
7.2 | Naheffing Overloop Facturen 2007 | 2 750 |
10.7 | Diversiteit | 2 100 |
10.8 | Veilige Publieke Taak | 3 050 |
11.6 | Arbeidsmarktcommunicatie en ZVR | 4 533 |
16.2 | Veiligheidsregio’s | 7 000 |
12.1 | Apparaat | 2 725 |
12.1 | Huisvesting | 3 200 |
13.3 | Correctie verevening | 1 200 |
Totaal | 69 986 |
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Compensatie stijging ziektekosten premies politiepersoneel
Conform 2e suppletore begroting 2007 wordt het saldo van 2007 van de afwikkeling van de regeling geneeskundige verzorging politie (grotendeels bestaand uit het werknemersdeel) meegenomen naar 2008. Met de Commissie Georganiseerd Overleg in Politieambtenarenzaken is overeengekomen dat deze middelen worden ingezet ter demping van premiestijgingen in de aanvullende collectieve verzekering voor politieambtenaren (de zogenaamde Politie Zorg Polis).
Het betreft een naheffing vanaf 2001 van loonbelasting over vergoedingen aan in het buitenland gestationeerde medewerkers van de AIVD.
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
In 2007 zijn enkele facturen niet tot betaling gekomen. Betaling vindt in 2008 plaats.
Ten behoeve van het speerpunt diversiteitsbeleid worden in 2008 voor € 2,1 mln extra middelen ingezet. Deze middelen worden gebruikt voor het op organisatieniveau invulling geven aan de kabinetsdoelstellingen en aan instrumenten die op korte termijn te realiseren zijn.
In 2007 zijn niet alle activiteiten voor het programma Veilige Publieke Taak tot uitvoering gekomen. Vanwege deze verschuiving van activiteiten van 2007 naar 2008 worden in 2008 voor € 3 mln. extra middelen toegevoegd.
Arbeidsmarktcommunicatie en ZVR
In 2007 zijn budgetten voor CAO Rijk, voor de ZVR middelen Rijk en voor de kwaliteit personeel Rijk niet volledig tot besteding gekomen. Deze middelen zullen in 2008 alsnog hiervoor worden ingezet. Als gevolg van een ander betalingsritme dan in voorgaande jaren zijn eind 2007 middelen in het kader van Campagne Werken bij het Rijk niet tot besteding gekomen. Deze middelen zullen in 2008 worden ingezet.
Voor het stimuleren van het afsluiten van convenanten met de veiligheidsregio’s wordt voor 7 mln. aan middelen ingezet.
De beschikbare middelen voor onder andere voorbereidingen van de migratie van BZK naar P-Direkt, de vernieuwing van BZK en vervanging van archiefsoftware, zijn door vertraging niet tot betaling gekomen in 2007, maar worden doorgeschoven naar 2008.
Voor de huisvesting van de buitenpanden wordt een deel van de eindejaarsmarge ingezet.
De raming van de sluitpost van de BZK-begroting (artikel 13), wordt met een deel van de eindejaarsmarge gecorrigeerd.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2. Politie | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 4 853 519 | 7 500 | 215 191 | 5 076 210 | 135 252 | 44 547 | 40 518 | 40 008 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 611 000 | 611 000 | |||||||
Uitgaven: | 4 537 139 | 7 500 | 215 191 | 4 759 830 | 135 252 | 44 547 | 40 518 | 40 008 | |
1 | Apparaat | 10 576 | 117 | 10 693 | 38 | – 25 | – 149 | – 212 | |
a | Correctie LPO 2007 | 305 | 305 | 305 | 305 | 305 | |||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 93 | – 93 | – 73 | – 74 | – 74 | |||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 65 | – 90 | – 128 | – 191 | – 191 | |||
d | Afroming WW-maatregelen | – 30 | – 84 | – 129 | – 189 | – 252 | |||
Programma-uitgaven | 4 526 563 | 7 500 | 215 074 | 4 749 137 | 135 214 | 44 572 | 40 667 | 40 220 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 400 982 | ||||||||
2 | Politie op regionaal niveau | 3 614 319 | 175 649 | 3 789 968 | 140 474 | 93 351 | 108 014 | 116 129 | |
a | Taakstelling IOOV | – 126 | – 140 | – 168 | – 224 | – 112 | |||
b | Budgetfinanciering GBA | – 681 | – 681 | – 681 | – 554 | – 491 | |||
c | Grensoverschrijdende Politiesamenwerking | 751 | 751 | 751 | 751 | 751 | |||
d | Nulmeting & AL Politie | – 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Inzet pijlermiddelen | 15 200 | 30 500 | 48 300 | 66 100 | 72 100 | |||
f | Exploitatiekosten C2000 | – 35 835 | – 35 835 | – 35 835 | – 35 835 | – 35 835 | |||
g | Vergrijzing Politie | – 1 790 | – 4 480 | – 6 750 | – 8 600 | – 7 470 | |||
h | Cao Politie | 198 200 | 150 359 | 87 734 | 86 376 | 87 186 | |||
3 | Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 589 002 | 7 500 | 30 928 | 627 430 | 8 902 | 5 406 | 2 304 | 2 260 |
* | Bijdragen baten-lastendiensten KLPD | 470 450 | |||||||
a | Structurele Bijdrage Burgernet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
b | Budgetfinanciering GBA | – 114 | – 114 | – 114 | – 93 | – 82 | |||
c | Grensoverschrijdende Politiesamenwerking | – 751 | – 751 | – 751 | – 751 | – 751 | |||
d | Tactisch beheer 112 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 | |||
e | Bewaken en Beveiligen | – 3 000 | – 6 000 | – 9 000 | – 12 000 | – 12 000 | |||
f | Landelijk Operationeel Crisiscentrum | 2 900 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 | |||
g | Burgernet | 300 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
h | Compensatie lager ontvangsten | 0 | 0 | – 165 | – 165 | – 165 | |||
i | Huisvestingstaakstelling | – 1 478 | – 1 478 | – 1 478 | – 1 478 | – 1 478 | |||
j | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | 0 | 0 | – 288 | – 432 | – 432 | |||
k | Afroming WW-maatregelen | 0 | 0 | – 290 | – 426 | – 563 | |||
l | Cao Politie | 32 321 | 13 895 | 14 142 | 14 299 | 14 381 | |||
4 | Prestatievermogen van de politie | 74 869 | 0 | – 6 362 | 68 507 | – 20 309 | – 36 717 | – 51 128 | – 86 960 |
a | Burgernet | – 300 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | |||
b | Buurtagenten | – 6 000 | – 12 000 | – 18 100 | – 24 100 | – 27 600 | |||
c | Forensische Opsporing | – 6 200 | – 12 500 | – 21 200 | – 30 000 | – 32 500 | |||
d | Cybercrime (Motie Van Geel) | 1 500 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Cao Politie | 4 638 | 2 291 | 2 683 | 3 072 | – 26 760 | |||
5 | Adequaat niveau van politiepersoneel | 241 073 | 0 | 7 606 | 248 679 | 6 147 | – 17 468 | – 18 523 | 8 791 |
a | Compensatie lagere ontvangsten | – 48 | – 48 | – 39 | – 39 | – 39 | |||
b | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 34 | – 46 | – 67 | – 101 | – 101 | |||
c | Vergrijzing Politie (Politie-academie) | 1 790 | 4 480 | 6 750 | 8 600 | 7 470 | |||
d | Afroming WW-maatregelen | – 15 | – 43 | – 68 | – 99 | – 132 | |||
e | Programma Veilige publieke taak | – 2 083 | – 1 933 | – 1 035 | 0 | 0 | |||
f | Cao Politie | 7 996 | 3 737 | – 23 009 | – 26 884 | 1 593 | |||
6 | Geneeskundige verzorging politie | 7 300 | 0 | 7 253 | 14 553 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | DGVP | 14 553 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Cao Politie | – 7 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Ontvangsten | 3 215 | 0 | 0 | 3 215 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De besteding van via het coalitieakkoord beschikbaar gestelde pijlermiddelen, voor de thema’s bewaken en beveiligen, forensische opsporing en buurtagenten, aan de regiokorpsen vindt plaats vanaf artikel 2.2. Aangezien deze middelen bij de ontwerpbegroting 2008 aan artikelonderdelen 2.3 en 2.4 waren toegevoegd vindt nu een overheveling plaats.
2.2 f./4.3 b. Centrale exploitatiekosten C2000
Dit betreft de structurele budgettaire overheveling naar artikelonderdeel 4.3 voor de bijdrage van de regiokorpsen aan de exploitatiekosten van C2000. Zie artikel 4 voor een nadere toelichting.
2.2 g./2.5 c. Vergrijzing politie (Politie Academie)
Het betreft hier de overheveling van middelen van artikel 2.2 naar artikel 2.5 bestemd voor het extra opleiden van aspirant-agenten door de Politie Academie. Deze middelen van maken deel uit van de middelen uit pijler 5 van het coalitieakkoord en dienen om het effect van de vergrijzing bij de politie op te vangen.
2.2 h./2.3 l./2.4 e./2.5 f./2.6 b. CAO Politie
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Overheveling van artikel 2.3 naar artikel 2.2. Zie voor een toelichting artikel 2.2 e inzet pijlermiddelen.
2.3 f./15.4 a. Budgetoverheveling Landelijk Operationeel Crisiscentrum (LOCC)
Het betreft hier de overheveling van het LOCC budget van artikel 15.4 naar artikel 2.3. Deze overheveling van budget voor het beheer van het LOCC naar de KLPD is conform de besluitvorming in de 2e suppletore begroting van 2007.
2.4. b. en c/2.2 e. Forensische opsporing en Buurtagenten
Overheveling van artikel 2.4 naar artikel 2.2. Zie voor een toelichting artikel 2.2 e inzet pijlermiddelen.
2.5 e./10.8 b. Programma Veilige Publieke Taak
Betreft een budgetoverheveling voor het Programma Veilige Publieke Taak van artikel 2.5 naar artikel 10.8. Bij de ontwerpbegroting 2008 is dit programma opgenomen onder artikelonderdeel 10.8; op dit artikelonderdeel zal ook de verantwoording plaatsvinden.
2.6 a. Compensatie stijging ziektekosten premies politiepersoneel
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4. Partners in veiligheid | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 77 408 | 38 664 | 116 072 | 35 635 | 36 415 | 36 182 | 36 141 | |
Uitgaven: | 109 398 | 38 664 | 148 062 | 35 635 | 36 415 | 36 182 | 36 141 | |
1 | Apparaat | 10 941 | – 822 | 10 119 | – 876 | – 919 | – 1 003 | – 1 044 |
a | Correctie LPO 2007 | – 692 | – 692 | – 692 | – 692 | – 692 | ||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 65 | – 65 | – 52 | – 50 | – 50 | ||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 45 | – 61 | – 87 | – 131 | – 131 | ||
d | Afroming WW-maatregelen | – 20 | – 58 | – 88 | – 130 | – 171 | ||
Programma-uitgaven | 98 457 | 39 486 | 137 943 | 36 511 | 37 334 | 37 185 | 37 185 | |
Waarvan juridisch verplicht | 3 664 | |||||||
2 | Veiligheidsbeleid op nationaal niveau | 49 107 | – 822 | 48 285 | – 674 | 149 | 0 | 0 |
a | Drank- en horecawet | – 1 087 | – 1 087 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Slimmer Veilig (FES) | 265 | 413 | 149 | 0 | 0 | ||
3 | ICT-infrastructuur | 43 757 | 40 308 | 84 065 | 37 185 | 37 185 | 37 185 | 37 185 |
a | Tactisch beheer 112 | – 650 | – 650 | – 650 | – 650 | – 650 | ||
b | Exploitatiekosten C2000 | 50 958 | 37 835 | 37 835 | 37 835 | 37 835 | ||
c | Cao politie (herschikking) | – 10 000 | ||||||
6 | Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 5 593 | 0 | 5 593 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 265 | 265 | 413 | 149 | 0 | 0 | ||
a | Slimmer Veilig (FES) | 265 | 413 | 149 | 0 | 0 |
4.2 a. Pilot drank- en horecawet
Het ministerie draagt 50% bij aan de kosten van de pilot Toezicht Drank- en horecawet. Dit bedrag wordt overgeheveld naar het Gemeentefonds.
4.3 b. Centrale exploitatiekosten C2000
Het betreft hier de bijdragen in de centrale exploitatiekosten C2000 door de volgende partijen:
– ministerie van VWS (ambulancediensten).
– ministerie van Defensie (Koninklijke Marechaussee)
– politie (zie artikel 2.2)
– brandweer (zie artikel 16)
– ministerie van Financiën (Belastingdienst)
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 159 116 | 3 878 | 162 994 | – 222 | – 522 | – 511 | – 817 | |
Uitgaven: | 159 116 | 3 878 | 162 994 | – 222 | – 522 | – 511 | – 817 | |
1 | Apparaat | 154 928 | 3 878 | 158 806 | – 222 | – 522 | – 511 | – 817 |
a | Budgetfinanciering GBA | – 60 | – 60 | – 60 | – 49 | – 43 | ||
b | FLO | 312 | 312 | 312 | 312 | 0 | ||
c | Huisvestingstaakstelling | – 334 | – 334 | – 334 | – 334 | – 334 | ||
d | Libanon Tribunaal | – 440 | – 440 | – 440 | – 440 | – 440 | ||
e | Vitaal (FES) | 900 | 300 | 0 | 0 | 0 | ||
f | Kennis (FES) | 1 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
g | Naheffing Belastingdienst | 1 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2 | Geheime uitgaven | 4 188 | 4 188 | |||||
Ontvangsten | 391 | 2 800 | 3 191 | 300 | 0 | 0 | 0 | |
a | Vitaal (FES) | 900 | 300 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Kennis (FES) | 1 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.1 f. FES Kennis (uitgaven en ontvangsten)
Verbetering Information Awareness (VIA). Om met de Contra Terrorisme (CT)-infobox naast het bevragen van gegevensbronnen, ook analyses op te stellen en beleidsmaatregelen voor te stellen, die kunnen bijdragen aan de bestrijding van terrorisme en radicalisme, wordt een informatiesysteem ontwikkeld waarmee de efficiency (het vergaren, opslaan en verwerken) en de actualiteit (het signaleren van wijzigingen of aanvullingen) van het informatieproces worden verbeterd en capaciteit vrijkomt voor de genoemde taken. Hiervoor zijn FES-middelen beschikbaar gesteld.
5.1 g. Naheffing Belastingdienst
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid Stand | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 15 273 | 158 | 15 431 | 206 | 243 | 320 | 78 | |
Uitgaven: | 15 273 | 158 | 15 431 | 206 | 243 | 320 | 78 | |
Waarvan juridisch verplicht | ||||||||
1 | Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) | 5 122 | 158 | 5 280 | 206 | 243 | 320 | 78 |
a | Vergoeding Salariskosten | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Taakstelling IOOV | 252 | 280 | 336 | 448 | 224 | ||
c | Huisvesting | – 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
d | Compensatie lagere ontvangsten | – 26 | – 26 | – 21 | – 21 | – 21 | ||
e | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 18 | – 25 | – 36 | – 54 | – 54 | ||
f | Afroming WW-maatregelen | – 8 | – 23 | – 36 | – 53 | – 71 | ||
2 | Onderzoeksraad voor veiligheid (OVV) | 10 151 | 0 | 10 151 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 0 | 58 | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Vergoeding Salariskosten | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15. Crisisbeheersing | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 35 016 | – 1 162 | 33 854 | – 2 461 | – 2 503 | – 2 592 | – 2 636 | |
Uitgaven: | 36 380 | – 1 162 | 35 218 | – 2 461 | – 2 503 | – 2 592 | – 2 636 | |
1 | Apparaat | 7 954 | 97 | 8 051 | 39 | – 3 | – 92 | – 136 |
a | Correctie LPO 2007 | 229 | 229 | 229 | 229 | 229 | ||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 66 | – 66 | – 51 | – 51 | – 51 | ||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 46 | – 64 | – 90 | – 136 | – 136 | ||
d | Afroming WW-maatregelen | – 20 | – 60 | – 91 | – 134 | – 178 | ||
Programma uitgaven | 28 426 | – 1 259 | 27 167 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 280 | |||||||
2 | Programma uitgaven | 5 759 | 1 987 | 7 746 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | NAVI (FES) | 1 987 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3 | Functioneren crisisbeheersingsorganisatie | 12 398 | – 346 | 12 052 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Bijdrage Risicokaart | – 151 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Leidraad Risico Inventarisatie | – 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4 | Aansturen crisisbeheersing | 8 951 | – 2 900 | 6 051 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 |
a | Landelijk Operationeel Crisiscentrum | – 2 900 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | – 2 500 | ||
5 | Crisiscommunicatie | 1 318 | 0 | 1 318 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2 000 | 1 987 | 3 987 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | NAVI (FES) | 1 987 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.2 a. Project NAVI 2007 (uitgaven en ontvangsten)
Het project Nationale Bescherming Vitale Infrastructuur (NAVI)wordt bekostigd met middelen uit het FES fonds. Door het niet volledig uitputten van deze middelen in 2007 worden de uitgaven en ontvangsten in 2008 bijgesteld. Deze middelen zijn bedoeld voor de oprichting van het Nationaal Adviescentrum Vitale Infrastructuur.
15.4 a./2.3 f. Budgetoverheveling Landelijk Operationeel Crisiscentrum (LOCC)
Het betreft hier de overheveling van het LOCC budget naar artikel 2.3. Deze overheveling van budget voor het beheer van het LOCC naar de KLPD is conform de besluitvorming in de 2e suppletore begroting van 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16. Brandweer en GHOR | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 155 602 | – 300 | 155 302 | – 10 206 | – 2 277 | – 2 415 | – 2 343 | |
Uitgaven: | 155 629 | – 300 | 155 329 | – 10 206 | – 2 277 | – 2 415 | – 2 343 | |
1 | Apparaat | 3 220 | 83 | 3 303 | 52 | 29 | – 22 | – 46 |
a | Correctie LPO 2007 | 158 | 158 | 158 | 158 | 158 | ||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 37 | – 37 | – 29 | – 29 | – 29 | ||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 26 | – 36 | – 50 | – 76 | – 76 | ||
d | Afroming WW-maatregelen | – 12 | – 33 | – 50 | – 75 | – 99 | ||
Programma-uitgaven | 152 409 | – 383 | 152 026 | – 10 258 | – 2 306 | – 2 393 | – 2 297 | |
Waarvan juridisch verplicht | 120 256 | |||||||
2 | Bestuurlijke organisatie | 117 756 | 0 | 117 756 | – 10 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 |
a | Cao Politie | – 5 000 | – 8 000 | |||||
b | Exploitatiekosten C2000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | – 2 000 | ||
c | Veiligheidsregio’s | 7 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3 | Taken | 5 491 | – 381 | 5 110 | – 220 | – 220 | – 220 | – 220 |
a | Bijdrage USAR | – 220 | – 220 | – 220 | – 220 | – 220 | ||
b | Brandrisico’s Zorginstellingen | – 161 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4 | Kwaliteit | 29 162 | – 2 | 29 160 | – 38 | – 86 | – 173 | – 77 |
* | Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR) | 6 300 | ||||||
a | Taakstelling IOOV | – 126 | – 140 | – 168 | – 224 | – 112 | ||
b | Bijdrage USAR | 220 | 220 | 220 | 220 | 220 | ||
c | Compensatie lagere ontvangsten | – 24 | – 24 | – 20 | – 20 | – 20 | ||
d | Huisvestingstaakstelling | – 48 | – 48 | – 48 | – 48 | – 48 | ||
e | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 17 | – 24 | – 35 | – 51 | – 51 | ||
f | Afroming WW-maatregelen | – 7 | – 22 | – 35 | – 50 | – 66 | ||
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
16.2 b./4.3 b.. Centrale exploitatiekosten C2000
Het betreft hier de bijdrage van de brandweer in de exploitatiekosten voor C2000. Zie voor een verdere toelichting artikel 4.
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1. Grondwet en democratie | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 6 788 | 500 | 5 485 | 12 773 | 4 132 | 3 167 | 2 819 | 1 583 | |
Uitgaven: | 6 788 | 500 | 5 485 | 12 773 | 4 132 | 3 167 | 2 819 | 1 583 | |
1 | Apparaatuitgaven | 4 244 | 436 | 4 680 | 132 | 117 | 89 | – 117 | |
a | Antilliaanse Regelgeving | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Conferentie Democratie | – 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
c | Wetgeving e-overheid | 192 | 192 | 192 | 192 | 0 | |||
d | Compensatie lagere ontvangsten | – 21 | – 21 | – 17 | – 17 | – 17 | |||
e | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 15 | – 20 | – 29 | – 43 | – 43 | |||
f | Afroming WW-maatregelenen | – 6 | – 19 | – 29 | – 43 | – 57 | |||
Programma-uitgaven | 2 544 | 500 | 5 049 | 8 093 | 4 000 | 3 050 | 2 730 | 1 700 | |
Waarvan juridisch verplicht | 1 914 | ||||||||
2 | Programma | 2 117 | 500 | 3 049 | 5 666 | 2 400 | 1 500 | 1 180 | 350 |
a | Staatrecht In Bedrijf | 485 | 450 | 420 | 0 | 0 | |||
b | Forum voor Democratische Ontwikkeling | 120 | 150 | 30 | 30 | 0 | |||
c | Verbetering Kiesproces | 800 | 1 800 | 1 050 | 1 150 | 350 | |||
d | Staatscommissie Grondwet | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Stemproces | 1 244 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3 | Kiesraad | 427 | 2 000 | 2 427 | 1 600 | 1 550 | 1 550 | 1 350 | |
a | Verbetering Kiesproces | 2 000 | 1 600 | 1 550 | 1 550 | 1 350 | |||
Ontvangsten | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
a | Antilliaanse Regelgeving | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
6. Functioneren Openbaar Bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6. Functioneren Openbaar Bestuur | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 42 774 | 0 | 327 | 43 101 | 262 | 215 | 128 | – 364 | |
Uitgaven: | 42 550 | 0 | 327 | 42 877 | 262 | 215 | 128 | – 364 | |
1 | Apparaat | 9 490 | – 133 | 9 357 | – 188 | – 235 | – 322 | – 364 | |
a | Budgetfinanciering GBA | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | |||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 66 | – 66 | – 52 | – 52 | – 52 | |||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 46 | – 63 | – 90 | – 136 | – 136 | |||
d | Afroming WW-maatregelen | – 20 | – 58 | – 92 | – 133 | – 175 | |||
Programma-uitgaven | 33 060 | 0 | 460 | 33 520 | 450 | 450 | 450 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 29 957 | ||||||||
2 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 7 807 | 0 | 100 | 7 907 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | EUKN-NICIS | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
3 | Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 9 713 | 0 | 360 | 10 073 | 450 | 450 | 450 | 0 |
a | Professionaliseringsfonds Burgemeesters | 450 | 450 | 450 | 450 | 0 | |||
b | Automatisering gegevensstromen decoratiestelsel Kanselarij der Nederlandse Orden (Daisy) | – 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
4 | Faciliteren politieke partijen | 15 540 | 0 | 0 | 15 540 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 455 | 0 | 100 | 1 555 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
EUKN-NICIS | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 89 054 | 78 461 | 167 515 | 28 437 | 20 741 | 20 700 | 18 400 | |
Uitgaven: | 89 222 | 78 461 | 167 683 | 28 437 | 20 741 | 20 700 | 18 400 | |
1 | Apparaat | 3 234 | – 49 | 3 185 | – 69 | – 88 | – 120 | – 137 |
a | Compensatie lagere ontvangsten | – 24 | – 24 | – 19 | – 19 | – 19 | ||
b | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 17 | – 23 | – 34 | – 51 | – 51 | ||
c | Afroming WW-maatregelen | – 8 | – 22 | – 35 | – 50 | – 67 | ||
Programma-uitgaven | 85 988 | 78 510 | 164 498 | 28 506 | 20 829 | 20 820 | 18 537 | |
Waarvan juridisch verplicht | 68 520 | |||||||
2 | Verbeteren ICT-voorzieningen | 44 873 | 15 686 | 60 559 | – 6 597 | – 14 155 | – 15 624 | – 17 732 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 2 777 | ||||||
a | Wetgeving E-Overheid | – 192 | – 192 | – 192 | – 192 | 0 | ||
b | Programma AL Burger | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 0 | ||
c | Burgerservicenummer | – 5 232 | – 5 232 | – 5 232 | – 5 232 | – 5 232 | ||
d | Bijdrage Actal | – 361 | – 553 | – 231 | 0 | 0 | ||
e | Ososs | – 1 300 | – 1 000 | – 800 | – 500 | 0 | ||
f | Inzet I-Teams | 3 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
g | Nationaal Urgentieprogramma | 4 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
h | Overloop Facturen 2007 | 2 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
i | Investeringsimpuls E-Overheid | 18 021 | 6 580 | 0 | 0 | 0 | ||
j | e-Nik | – 6 500 | – 7 500 | – 9 000 | – 11 000 | – 12 500 | ||
3 | Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningen | 22 836 | 38 523 | 61 359 | 33 507 | 33 393 | 35 169 | 35 156 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten CAS | 4 868 | ||||||
a | Compensatie lagere ontvangsten | – 18 | – 18 | – 15 | – 15 | – 15 | ||
b | Huisvestingstaakstelling | – 72 | – 72 | – 72 | – 72 | – 72 | ||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 13 | – 18 | – 26 | – 38 | – 38 | ||
d | Afroming WW-maatregelen | – 6 | – 17 | – 26 | – 38 | – 51 | ||
e | Burgerservicenummer | 5 232 | 5 232 | 5 232 | 5 232 | 5 232 | ||
f | Financiering GBO | 33 400 | 28 400 | 28 300 | 30 100 | 30 100 | ||
4 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 18 279 | 24 301 | 42 580 | 1 596 | 1 591 | 1 275 | 1 113 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 12 300 | ||||||
a | Bijdrage GBA | 1 662 | 1 662 | 1 662 | 1 354 | 1 197 | ||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 6 | – 6 | – 5 | – 5 | – 5 | ||
c | Huisvestingstaakstelling | – 48 | – 48 | – 48 | – 48 | – 48 | ||
d | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 5 | – 6 | – 9 | – 13 | – 13 | ||
e | Afroming WW-maatregelen | – 2 | – 6 | – 9 | – 13 | – 18 | ||
f | Fotocamera’s op aanvraagstations | – 3 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
g | Reisdocumenten (Biometrie) | 26 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.2 b./12.1 i. Programma administratieve lasten burger (AL-burgers)
Voor de in 2007 afgesproken versterking van het programma AL-burgers, wordt extra budget beschikbaar gesteld vanuit artikel 12.
7.2 c./7.3 e. Burgerservicenummer (BSN)
De uitgaven voor het beheer van het BSN, worden op artikel 7.3 verantwoord. Daarom wordt het bijbehorende budget van artikel 7.2 overgeheveld naar 7.3.
7.2 f./7.2 g. Nationaal urgentieprogramma/ inzet i-teams
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
7.2 h. Naheffing overloop facturen 2007e-overheid.
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
7.2 i. Investeringsimpuls e-overheid
Het betreft in 2007 goedgekeurde projecten in het kader van de investeringsimpuls e-overheid, waarvoor de middelen bij Financiën op de aanvullende post staan. Deze middelen zijn bestemd voor investeringen in de gemeenschappelijke machtigingsvoorziening (GMV), het overheidsdienstenplatform (ODP), de registratie niet-ingezetenen (RNI) en mijnoverheid.nl (persoonlijke internet pagina PIP).
De e-functionaliteit op de Nederlandse identiteitskaart (e-NIK) is een authenticatievoorziening. De aanbesteding van de e-NIK is door de rechter verworpen. De invoering van de e-NIK is thans uitgesteld.
Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
7.4 a. Bijdrage Gemeentelijke Basis Administratie (GBA)
Bijdragen van diverse departementen/organisaties voor de financiering van de GBA.
7.4 f. Fotocamera’s op aanvraagstations
Door het vervallen van het plaatsen van fotocamera’s op de aanvraagstations voor identiteitsbewijzen wordt de begroting met dit bedrag bijgesteld.
7.4 g. Intertemporele compensatie reisdocumenten (Biometrie)
De aanbesteding in het kader van het reisdocumentenprogramma (bouw en implementatie van aanvraagstations) was voorzien in 2007. Door een uitspraak van de voorzieningenrechter is de aanbesteding vertraagd. De hiervoor gereserveerde middelen (€ 32,5 mln.) zijn naar 2008 en 2009 doorgeschoven.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10. Arbeidszaken Overheid | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 99 300 | 7 147 | 106 447 | 1 710 | 755 | – 386 | – 438 | |
Uitgaven: | 99 300 | 7 147 | 106 447 | 1 710 | 755 | – 386 | – 438 | |
1 | Apparaat | 10 448 | – 156 | 10 292 | – 223 | – 280 | – 386 | – 438 |
a | Compensatie lagere ontvangsten | – 78 | – 78 | – 62 | – 62 | – 62 | ||
b | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 54 | – 75 | – 108 | – 163 | – 163 | ||
c | Afroming WW-maatregelen | – 24 | – 70 | – 110 | – 161 | – 213 | ||
Programma-uitgaven | 88 852 | 7 303 | 96 155 | 1 933 | 1 035 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 81 618 | |||||||
5 | Uitkeringsregelingen | 77 203 | 0 | 77 203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Randvoorwaarden sectoren/overheid | Vervallen | ||||||
7 | Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever | 6 565 | 2 100 | 8 665 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Diversiteit | 2 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
8 | Verbeteren kwaliteit dienstverlening | 5 084 | 5 203 | 10 287 | 1 933 | 1 035 | 0 | 0 |
a | Nulmeting & AL Politie | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Programma Veilige publieke taak | 5 133 | 1 933 | 1 035 | 0 | 0 | ||
9 | Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 820 | 0 | 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
10.8 b./2.5 e. Veilige Publieke Taak
Betreft een budgetoverheveling voor het Programma Veilige Publieke Taak van artikel 2.5 naar artikel 10.8. Bij de ontwerpbegroting 2008 is dit programma opgenomen onder artikelonderdeel 10.8; op dit artikelonderdeel zal ook de verantwoording plaatsvinden.
Zie tevens voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11. kwaliteit Rijksdienst | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 48 802 | 9 795 | 58 597 | 4 520 | 3 608 | 3 195 | – 2 575 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 608 | |||||||
Uitgaven: | 48 802 | 9 795 | 58 597 | 4 520 | 3 608 | 3 195 | – 2 575 | |
1 | Apparaat | 10 170 | – 188 | 9 982 | – 225 | – 260 | 49 | 19 |
a | Intercollegiale consultatie | – 100 | – 100 | – 100 | 267 | 267 | ||
b | Compensatie lagere ontvangsten | – 44 | – 43 | – 36 | – 36 | – 36 | ||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 31 | – 42 | – 62 | – 91 | – 91 | ||
d | Afroming WW-maatregelen | – 13 | – 40 | – 62 | – 91 | – 121 | ||
Programma-uitgaven | 38 632 | 9 983 | 48 615 | 4 745 | 3 868 | 3 146 | – 2 594 | |
Waarvan juridisch verplicht | 25 882 | |||||||
2 | Profesioneel topmanagement | 15 130 | 1 922 | 17 052 | 1 970 | 1 948 | 1 216 | 6 |
a | Abd-Interim | 610 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Uitbreiding Topmanagementgroep (TMG) | 375 | 559 | 559 | 370 | 181 | ||
c | Compensatie lagere ontvangsten | – 31 | – 31 | – 25 | – 25 | – 25 | ||
d | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | – 22 | – 30 | – 43 | – 65 | – 65 | ||
e | Afroming WW-maatregelen | – 10 | – 28 | – 43 | – 64 | – 85 | ||
f | Project Verzilvering | 1 000 | 1 500 | 1 500 | 1 000 | 0 | ||
5 | Garantieregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Goed functionerend personeel | 13 460 | 3 508 | 16 968 | – 1 025 | – 1 580 | – 1 570 | – 2 600 |
a | Ramingsbijstelling Arbeidsmarktcommunicatie | – 2 600 | – 2 600 | – 2 600 | – 2 600 | – 2 600 | ||
b | Arbeidsmarktcommunicatie | 3 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
c | Arbeidsvoorwaarden | 1 333 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
d | Informatiehuishouding | 200 | 200 | 100 | 0 | 0 | ||
e | Regiekamer | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 | ||
f | Rijk Onderwijs | 625 | 625 | 470 | 780 | 0 | ||
g | Functiehuis | 500 | 500 | 200 | 0 | 0 | ||
7 | Goed functionerende organisatie | 3 068 | 4 553 | 7 621 | 3 800 | 3 500 | 3 500 | 0 |
a | Bureau Inspectieraad (diverse departementen) | 953 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
b | Mobiliteitsorganisatie | 3 600 | 3 800 | 3 500 | 3 500 | 0 | ||
8 | Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* | Bijdrage baten-lasteniensten P-Direkt | |||||||
9 | Kwaliteit informatievoorziening Rijk | 6 635 | 0 | 6 635 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Bevorderen kwaliteit HRM-functie | 339 | 0 | 339 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 367 | 510 | 877 | – 100 | – 100 | 267 | 267 | |
a | Intercollegiale consultatie | – 100 | – 100 | – 100 | 267 | 267 | ||
b | Abd-Interim | 610 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.2 f. Project verzilvering ABD
Het betreft de inzet van rijksbrede middelen voor sociaal flankerend beleid als gevolg van het programma Vernieuwing Rijksdienst. Het project verzilvering betreft een programma van het bureau algemene bestuursdienst dat als doel heeft om voldoende ruimte te bieden aan de instroom en doorstroom van talent.
11.6 a. Ramingsbijstelling Arbeidsmarktcommunicatie.
Er vindt een ramingsbijstelling plaats op de arbeidsmarktcommunicatie. Hierdoor wordt een bedrag van € 2,6 miljoen in 2008 en structureel vanaf 2009 van € 2,6 mln. in mindering gebracht op de bijdrage die BZK geeft aan het Expertise Centrum Arbeidsmarktcommunicatie (EC AMC) dat een onderdeel is van de baten-lastendienst Werkmaatschappij.
11.6 b./11.6 c. ZVR middelen en arbeidsmarktcampagne
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
11.7 b. Mobiliteitsorganisatie
Het betreft de inzet van rijksbrede middelen voor sociaal flankerend beleid aan de mobiliteitsorganisatie als gevolg van het programma Vernieuwing Rijksdienst.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12. Algemeen | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties NvW en amendenten | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 91 903 | – 500 | 12 729 | 104 132 | – 3 070 | – 3 162 | – 3 509 | – 1 883 | |
Uitgaven | 91 903 | – 500 | 12 729 | 104 132 | – 3 070 | – 3 162 | – 3 509 | – 1 883 | |
1 | Apparaat | 81 956 | – 500 | 12 729 | 94 185 | – 3 070 | – 3 162 | – 3 509 | – 1 883 |
a | Huisvesting | 3 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Huisvestingstaakstelling | – 174 | – 174 | – 174 | – 174 | – 174 | |||
c | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | 217 | 137 | 6 | – 635 | – 635 | |||
d | Compensatie lagere ontvangsten | – 309 | – 310 | – 240 | – 241 | – 241 | |||
e | Afroming WW-maatregelen | – 93 | – 277 | – 427 | – 628 | – 833 | |||
f | Vernieuwing Rijksdienst (TMG) | – 189 | – 189 | – 189 | 0 | 0 | |||
g | Staf BZK (TMG) | – 95 | – 189 | – 189 | – 189 | 0 | |||
h | Bijdrage kosten Rijkslogo | – 306 | – 306 | – 307 | 0 | 0 | |||
i | Programma AL Burger | – 1 300 | – 1 300 | – 1 300 | – 1 300 | 0 | |||
j | Apparaat (eindejaarsmarge) | 2 725 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
k | Huisvesting bureau Landelijk Management Development politie en brandweer | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
l | Interne dienstverlening | 2 171 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
m | Dienstverlening WM en P-Direkt | 7 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
n | Conferentie Democratie | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
o | FLO AIVD | – 312 | – 312 | – 312 | – 312 | 0 | |||
p | Forum voor Democratische Ontwikkeling | – 120 | – 150 | – 30 | – 30 | 0 | |||
q | OC-EC | – 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2 | Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 9 947 | 0 | 9 947 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 983 | 8 412 | 9 395 | – 983 | – 983 | – 983 | – 983 | ||
a | Huisvesting bureau Landelijk Management Development politie en brandweer | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
b | Interne dienstverlening | 2 171 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
e | Ramingsbijstelling Ontvangsten | – 983 | – 983 | – 983 | – 983 | – 983 | |||
f | Dienstverlening WM en P-Direkt | 7 134 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.1 a. Huisvesting (eindejaarsmarge)
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
12.1 l. Interne dienstverlening (uitgaven en ontvangsten)
Bijstelling van de uitgaven en ontvangsten in verband met interne verrekening met BZK-onderdelen voor ICT-diensten.
12.1 i./ 7.2 b. Programma Administratieve Lasten burger (AL-burgers)
Voor de in 2007 afgesproken versterking van het programma AL-burgers, wordt extra budget beschikbaar gesteld vanuit artikel 12.1 aan artikel 7.2.
12.1 m. Dienstverlening Werkmaatschappij en P-direkt/f. Ontvangsten
Bijstelling van de uitgaven en ontvangsten in verband met interne verrekening met BZK-onderdelen voor ICT-diensten.
12.1 j. Apparaat (eindejaarsmarge)
Zie voor een toelichting het overzicht aanwending eindejaarsmarge onder paragraaf 2.1.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13. Nominaal en onvoorzien | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | – 2 060 | 52 789 | 50 729 | 43 038 | 44 796 | 44 035 | 44 504 | |
Uitgaven | – 2 060 | 52 789 | 50 729 | 43 038 | 44 796 | 44 035 | 44 504 | |
1 | Loonbijstelling | 0 | 32 077 | 32 077 | 31 091 | 31 226 | 28 370 | 28 010 |
a | Loonbijstelling | 32 077 | 31 091 | 31 226 | 28 370 | 28 010 | ||
2 | Prijsbijstelling | 0 | 18 400 | 18 400 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
a | Prijsbijstelling | 18 400 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | ||
3 | Onvoorzien | – 2 060 | 2 312 | 252 | 1 947 | 3 570 | 5 665 | 6 494 |
a | Afroming WW-maatregelen | 303 | 882 | 1 730 | 2 540 | 3 369 | ||
b | Ramingsbijstelling Weglekgelden Schattingsbesluit | – 400 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | – 1 600 | ||
c | Huisvestingstaakstelling | 2 154 | 2 154 | 2 154 | 2 154 | 2 154 | ||
d | Taakstelling Rijksdienst (aanvullend) | 255 | 511 | 1 286 | 2 571 | 2 571 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.3. c. Huisvestingstaakstelling
Betreft interne verrekening van een huisvestingstaakstelling over BZK onderdelen.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
17 Vutfonds | Stand ont-werpbegro-ting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 300 000 | 0 | 300 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1 | Vutfonds | 300 000 | 0 | 300 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 22 372 | 0 | 22 372 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vutfonds Rente | 0 | 0 | 0 | 0 | 71 434 |
3.1 Baten-lastendienst Werkmaatschappij
De Werkmaatschappij is per 1 januari 2008 van start gegaan als batenlastendienst onder het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De toekenning van de formele status is op 18 maart 2008 ingegaan. De Werkmaatschappij is een concernbreed platform en thuisbasis voor interdepartementale samenwerking op het terrein van de bedrijfsvoering in brede zin binnen de gehele Rijksoverheid. De Werkmaatschappij biedt onderdak aan interdepartementale samenwerkingsverbanden, die bij de Werkmaatschappij terecht kunnen voor de afname van PIOFACH-ondersteuning, maar geen onderdeel uit maken van de Werkmaatschappij. Daarnaast zijn er de bedrijfseenheden die wel deel uit maken van de baten-lastendienst Werkmaatschappij. Bedrijfseenheden zijn samenwerkingsverbanden die tot volle wasdom zijn gekomen en aldus in staat concrete producten en diensten te leveren en de daarmee samenhangende kosten in rekening te brengen bij de opdrachtgever(s). Per januari 2008 bestaat de Werkmaatschappij uit dertien bedrijfseenheden en drie samenwerkingsverbanden met een begrote totaalomzet van 140 mln.
Onderstaand volgt een korte toelichting bij de voornaamste posten.
Het overgrote deel van deze opbrengst komt voor rekening van Flexchange (inhuur personeel; ca € 8,3 mln) en het expertisecentrum Arbeidsmarktcommunicatie (werven van personeel in opdracht van het Rijk, ca € 7,2 mln).
Opbrengst overige departementen
Deze post bestaat voornamelijk uit de opbrengst van Flexchange (ca € 80,7 mln), het expertisecentrum Arbeidsmarktcommunicatie (ca € 12,2 mln), het expertisecentrum Arbeidsjuridisch (geven van arbeidsjuridische ondersteuning aan departementen, ca € 4,9 mln) en We print together (documentverwerking voor de overheid, ca € 4,0 mln).
Deze post bestaat voornamelijk uit de opbrengst van Flexchange (ca € 3,1 mln),
Het betreft voor een belangrijk deel baten in verband met door opdrachtgevend besturen afgegeven (tijdelijke) garanties in verband met de een mogelijk tegenvallende omzetcijfers en/of financiering van incidentele ontwikkelkosten.
ambtelijk personeel in FTE | jaarplan 2008 | 2008 Gem.sal. | 2008 totaal sal.k |
---|---|---|---|
Houdster | 5,00 | 83 204 | 416 019 |
Bhuro | 8,53 | 76 581 | 653 066 |
BMW | 39,70 | 58 241 | 2 312 151 |
BH | 8,07 | 71 318 | 575 537 |
AMC | 38,48 | 59 532 | 2 290 700 |
AJ | 55,43 | 67 839 | 3 760 053 |
WPT | 36,00 | 37 358 | 1 344 890 |
IC | 3,61 | 67 867 | 245 000 |
FC | 18,21 | 53 487 | 974 000 |
RA | 21,26 | 77 878 | 1 655 381 |
FA | 28,15 | 66 204 | 1 863 639 |
IPKD | 18,00 | 36 745 | 661 418 |
A&G | 35,00 | 63 558 | 2 224 543 |
Totaal WM | 315,43 | 60 161 | 18 976 398* |
* Bij de berekening is uitgegaan van de rijkbreed gehanteerd DAR-tarieven. De overige personeelskosten maken hiervan geen deel uit. Deze overige kosten zijn wel opgenomen onder personele kosten in de staat van baten en lasten.
Deze post bestaat voornamelijk uit inkoopkosten in verband met de PIOFACH dienstverlening die de (houdster van) Werkmaatschappij bij BZK inkoopt (ca 5,3 mln), Tevens worden hieronder de directe inkoopkosten ten behoeve van de productie van bedrijfseenheden (ca € 107 mln) verantwoord. Flexchange als intermediair voor de inhuur van uitzendkrachten door departementen heeft hier met ca € 89 mln het grootse aandeel in. Verder is een gering bedrag aan huurlasten opgenomen van ca € 0,75 mln in verband met de extra huisvesting van het Buitenhuis, We PrintTogether en een dependance Flexchange
Exploitatieoverzicht (x € 1 000)
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |
---|---|---|---|
Werkmaatschappij | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 17 568 | 17 568 | |
Opbrengst overige departementen | 117 419 | 117 419 | |
Opbrengst derden | 4 017 | 4 017 | |
Rentebaten | 20 | 20 | |
Bijzondere baten | 761 | 761 | |
Exploitatiebijdrage | 0 | 0 | |
Totaal baten | 0 | 139 785 | 139 785 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 138 692 | 138 692 | |
– personele kosten | 20 013 | 20 013 | |
– materiele kosten | 118 679 | 118 679 | |
Rentelasten | 130 | 130 | |
Afschrijvingskosten | 52 | 52 | |
– materiaal | 52 | 52 | |
– immateriaal | 0 | 0 | |
Overige lasten | 0 | 0 | |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | |
Totaal lasten | 0 | 138 874 | 138 874 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 911 | 911 |
Kasstroomoverzicht per 31 december 2008 (x € 1 000)
Werkmaatschappij | (1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2008 | 0 | 0 | 0 |
2 | Totale operationele kasstroom | 0 | – 184 | – 184 |
3a | Totaal investeringen (-/-) | 0 | – 1 550 | – 1 550 |
3b | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3 | Totaal investeringkasstroom | 0 | – 1 550 | – 1 550 |
4a | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 0 | 0 | 0 |
4c | Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4d | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 1 550 | 1 550 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 0 | 1 550 | 1 550 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2008 | 0 | – 184 | – 184 |
Werkmaatschappijbrede indicatoren
Jaarplan 2008 | |
---|---|
Klanttevredenheid departementen | 7 |
Medewerkerstevredenheid | 7 |
% fte overhead | 20% |
% fte primaire proces (obv benchmark) | 80% |
Omzet (in €) | Ca € 140 mln |
Gemiddeld aantal fte *) | 315 |
Omzet per fte in € | € 443 180 |
* inclusief tijdelijk IF/detachering
Indicatoren per Bedrijfseenheid:
jaarplan 2008 | ||
---|---|---|
houdster* | Inkooptarief GD (in €) | 18 850 |
kostprijs uitgedrukt in opslag % op directe inkoop | 109,0% | |
klanttevredenheid Bedrijfseenheden | 7 | |
WPT | opslag printen zwart/wit (in €) | 0,0129 |
volume zwart/wit | 45 000 000 | |
opslag printen kleur (in €) | 0,0297 | |
volume kleur | 17 500 000 | |
Intercoach | ontwikkeling kostprijs coachtrajecten (in €) | 839 |
deelnemers coachtrajecten | 160 | |
Flexchange | kostprijs uitgedrukt in opslag % op directe inkoop | 103% |
directe inkoopkosten uitzendkrachten (in €) | 89 320 388 | |
AJ* | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €) | 91,24 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 65,0% | |
FA* | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €) | 100,38 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 59,0% | |
RA* | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €)* | 131,74 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 49,1% | |
AMC | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €) | 195,63 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 67,9% | |
A&G | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €) | 94,67 |
aandeel declarabele uren direct personeel* | 52,96% | |
BMW* | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €) | 76,06 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 62,8% | |
Bhuro | ontwikkeling gemiddelde kps/decl.uur (in €) | 87,46 |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 57,2% | |
Buitenhuis | ontwikkeling kostprijs/uur GDR (in €) | 191,5 |
ontw. Kostrpijs per uur sessie alg | 184,7 | |
aandeel declarabele uren uitgedrukt in totaal werkbare uren | 37,9% | |
IPKD | kostprijs basis/plusronde per adres (in €) | 649,56 |
aantal adressen | 361 |
* exclusief aanloopkosten
Definitieve openingsbalans (x € 1 000)
Werkmaatschappij | Balans 01-01-2008 |
---|---|
Activa | |
Immateriële activa | 0 |
Materiële activa | 392 |
– grond en gebouwen | 0 |
– installaties en inventarissen | 98 |
– overige materiële vaste activa | 294 |
Voorraden | 126 |
Debiteuren | 0 |
Nog te ontvangen | 1 110 |
Liquide middelen | 1 |
Totaal activa: | 1 629 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | 368 |
– exploitatiereserve | 0 |
– verplichte reserve | 368 |
– onverdeeld resultaat | 0 |
Leningen bij het MvF | 0 |
Voorzieningen | 0 |
Crediteuren | 0 |
Nog te betalen | 1 261 |
Totaal passiva | 1 629 |
Toelichting bij de post Eigen vermogen
Het betreft materiele activa, productiemiddelen. De activa zijn om-niet verkregen. Het is «eigen vermogen». Het is beklemd eigen vermogen dat jaarlijks vrijvalt ten gunste van het resultaat parallel aan de afschrijvingskosten. Om die reden is het bedrag gepresenteerd bij «verplichte reserve».