(A) ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Defensie (X).
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de begroting 2008 een bedrag van € 392,461 miljoen aan de begroting voor 2008 wordt toegevoegd en dat het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2008 met een bedrag van € 19,746 miljoen wordt verhoogd. Dit leidt tot een uitgavenbudget van € 8 537,204 miljoen en een ontvangstenbudget van € 646,623 miljoen voor Defensie. Het bedrag voor de in 2008 aan te gane verplichtingen wordt verhoogd met € 392,461 miljoen tot € 8 569,537 miljoen.
Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen
Tot de belangrijkste begrotingswijzigingen kan worden gerekend de toekenning van € 114,9 miljoen door het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties. Daarnaast, eveneens van Buitenlandse Zaken, een tegemoetkoming in de nieuwbouwkosten van een Officiershotel in Den Haag in verband met de vestiging van het Internationaal Strafhof op de huidige locatie van het Officiershotel op de Alexanderkazerne. Op grond van besluitvorming in de Ministerraad is voor 2008 en 2009 in totaal een bedrag van € 60,0 miljoen aan Defensie toegekend ten behoeve van de operationele gereedstelling. Door herziening van de niet-relevante uitgaven voor pensioenen en uitkeringen wordt een bedrag van € 14,9 miljoen verrekend met het ministerie van Financiën. Door de gunstige ontwikkeling van de dollarkoers treden bij Defensie meevallers op. Conform de regeling dollarcompensatie valt € 12,0 miljoen van het voordeel vrij voor het generale beeld. Een andere belangrijke mutatie is de eindejaarsmarge 2007, die een bedrag van € 30,1 miljoen aan het defensiebudget voor 2008 onttrekt. Tevens is het budget voor 2008 verhoogd met de loon- en prijsbijstellingstranches voor 2008 van respectievelijk € 164,051 en € 72,732 miljoen. De hogere ontvangsten van € 19,7 miljoen zijn ontstaan door de verhoging van de raming van de verkoopopbrengsten met € 22,0 miljoen en de verlaging van de overige ontvangsten met € 2,3 miljoen.
Per begrotingsartikel zijn de wijzigingen naar aard en oorzaak gerangschikt in een tabel met autonome en beleidsmatige mutaties. Naast de beleidsmatige mutaties worden ook omvangrijke autonome mutaties toegelicht. De wijzigingen in deze eerste suppletore begroting 2008 hebben grotendeels een beleidsmatig karakter.
Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Op de website van Defensie (www.defensie.nl/missies) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2008, respectievelijk met € 392,461 miljoen en € 19,746 miljoen te verhogen.
De mutaties die tot deze aanpassingen leiden worden in de Voorjaarsnota 2008 (Kamerstukken II, 2007–2008, , nr. 1) opgenomen.
De cijfermatige aansluiting van de begrotingsstaten is als volgt:
Stand geautoriseerde begroting 2008 (incl. NvW) € 8 144,743 miljoen
Wijzigingen 1e suppletore begroting 2008 + € 392,461 miljoen
Stand Voorjaarsnota 2008 € 8 537,204 miljoen
Stand geautoriseerde begroting 2008 € 626,877 miljoen
Wijzigingen 1e suppletore begroting 2008 + € 19,746 miljoen
Stand Voorjaarsnota 2008 € 646,623 miljoen
Omschrijving | UCBO | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | DMO | CDC | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 (incl. Nota van Wijziging) | 220,5 | 579,8 | 1 361,2 | 698,8 | 365,6 | 2 231,5 | 961,9 | 1,8 | 31,9 | 1 691,8 | 8 144,7 |
Wijzigingen in samenhang | |||||||||||
met de Voorjaarsnota 2008 | |||||||||||
1. Definitieve eindejaarsmarge 2007 | – 42,0 | 11,9 | – 30,1 | ||||||||
2. Overhevelingen tussen departementen | 114,9 | 14,6 | 0,5 | 42,0 | – 3,4 | 12,3 | – 14,8 | 166,1 | |||
3. Herschikking tussen defensieonderdelen | 9,0 | – 29,2 | 13,4 | 15,2 | 31,0 | 10,7 | 0,3 | – 12,5 | – 38,0 | 0,0 | |
4. Doorwerking ontvangstenbijstelling | – 2,3 | 22,0 | 19,7 | ||||||||
5. Toekenning Loonbijstellling | 164,1 | 164,1 | |||||||||
6. Toekenning Prijsbijstellling | 72,7 | 72,7 | |||||||||
Stand Voorjaarsnota 2008 | 335,4 | 603,4 | 1 332,0 | 712,2 | 379,1 | 2 284,5 | 969,2 | 2,1 | 280,3 | 1 639,0 | 8 537,2 |
* Afrondingsverschillen zijn mogelijk
1. Definitieve eindejaarsmarge 2007
Het defensiebudget wordt bijgesteld met een bedrag van – € 30,1 miljoen. Dit betreft de doorwerking van de eindejaarsmarge als gevolg van de gerealiseerde bedragen in 2007.
2. Overhevelingen tussen departementen
Overhevelingen tussen het ministerie van Defensie en andere departementen hebben per saldo geleid tot een verhoging van het defensiebudget met € 166,1 miljoen. Van het ministerie van Buitenlandse Zaken is € 114,9 miljoen ontvangen voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties. Daarnaast is van Buitenlandse Zaken een tegemoetkoming ontvangen van € 42 miljoen in de nieuwbouwkosten van een Officiershotel in Den Haag in verband met de vestiging van het Internationaal Strafhof op de huidige locatie van het Officiershotel op de Alexanderkazerne. Op grond van besluitvorming in de Ministerraad is voor 2008 en 2009 in totaal een bedrag van € 60,0 miljoen aan Defensie toegekend ten behoeve van de operationele gereedstelling. Door herziening van de niet-relevante uitgaven voor pensioenen en uitkeringen wordt een bedrag van € 14,9 miljoen verrekend met het ministerie van Financiën. Door de gunstige ontwikkeling van de dollarkoers treden bij Defensie meevallers op. Conform de regeling dollarcompensatie valt € 12,0 miljoen van het voordeel vrij voor het generale beeld. Voor de uitvoering van de Kustwacht Nederland nieuwe stijl is in totaal een bedrag van € 14,6 miljoen overgemaakt vanuit andere departementen.
3. Herschikkingen tussen defensieonderdelen
In de aanloop naar de defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen om invulling te geven aan de beleidsprioriteiten«Verbetering operationele inzetbaarheid» en «Investeren in personeel». Het deel van de beleidsprioriteiten dat wordt gefinancierd uit de extra middelen van Pijler 1 uit het coalitieakkoord is in de begroting 2008 verwerkt. Een ander deel van de intensiveringen wordt gefinancierd uit de tegelijkertijd genomen extensiveringen door maatregelen in de bedrijfsvoering en door de reductie van de operationele capaciteit. Deze intensiveringen en extensiveringen zijn in de begroting 2008 nog niet aan de defensieonderdelen toegewezen, maar (deels) uitgewerkt in plannen van aanpak. De plannen van aanpak die voldoende zijn uitgewerkt, vormen nu een onderdeel van de eerste suppletore begroting 2008. De verschillende maatregelen naar aanleiding van het rapport van de commissie Staal worden per maatregel goedgekeurd en in stappen in de begroting verwerkt. Voor de goedgekeurde maatregelen zijn de gereserveerde budgetten in deze suppletore begroting toegewezen.
In verband met het toevoegen van telefonie aan de tarieven voor de IV-werkplekdienst, leidt dit tot aanpassing van de IV-budgetten bij de defensieonderdelen. Tevens zijn de vorig jaar centraal bij het Commando Dienstencentra belegde budgetten voor niet-werkplekgerelateerde IV, nader bijgesteld op grond van de daartoe opgestelde overdrachtprotocollen.
4. Doorwerking ontvangstenbijstelling
De uitgavenbegroting wordt bijgesteld als gevolg van de doorwerking in de uitgaven van de hierna toegelichte bijstelling van de ontvangstenbegroting.
5 en 6. Toekenning loon- en prijsbijstelling 2008
Het budget voor 2008 is tevens verhoogd met de door het ministerie van Financiën toegekende loon- en prijsbijstellingstranches voor 2008 van respectievelijk € 164,051 en € 72,732 miljoen.
Omschrijving | UCBO | CZSK | CLAS | CLSK | CKMar | DMO | CDC | Geh. | Nom. | Alg. | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 | 1,4 | 22,3 | 18,2 | 8,7 | 7,3 | 73,7 | 42,7 | 0,0 | 0,0 | 452,7 | 626,9 |
Wijzigingen in samenhang | |||||||||||
met de Voorjaarsnota 2008 | |||||||||||
1. Bijstelling ontvangsten | – 2,3 | 22,0 | 19,7 | ||||||||
Stand Voorjaarsnota 2008 | 1,4 | 22,3 | 18,2 | 8,7 | 5,0 | 73,7 | 42,7 | 0,0 | 0,0 | 474,7 | 646,6 |
De ontvangstenbegroting wordt bijgesteld door hogere verkoopopbrengsten in verband met de verkoop van materieel naar aanleiding van de extensiveringen. Het betreft hier de verkopen van 21 tanks, 8 Pantserhouwitzers en 18 F-16 vliegtuigen. Vanwege de structureel lagere activiteiten voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, wordt de raming voor de ontvangsten van het Commando Koninklijke marechaussee neerwaarts bijgesteld.
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 20 Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 220 500 | 0 | 114 900 | 335 400 | 80 600 | 52 000 | – 17 500 | 2 500 | 2 500 |
Uitgaven | |||||||||
Operaties | |||||||||
EUFOR/Althea | 3 400 | 680 | 4 080 | ||||||
PSO – EU contributies | 8 800 | 5 900 | 14 700 | ||||||
Afdracht premie/koopsom pensioenen | 7 000 | 0 | 7 000 | ||||||
EUFOR TCHAD-RCA | 0 | 8 500 | 8 500 | ||||||
ISAF Afghanistan Apaches/F-16 | 15 700 | 1 300 | 17 000 | ||||||
ISAF STAGE III (Afghanistan Zuid) | 181 940 | 71 060 | 253 000 | ||||||
Maritieme bijdrage Unifil | 2 200 | 0 | 2 200 | ||||||
Overige operaties en kleine missies | 7 200 | 0 | 7 200 | ||||||
Voorziening crisisbeheersingsoperaties | – 5 740 | 27 460 | 21 720 | 80 600 | 52 000 | – 17 500 | 2 500 | 2 500 | |
Totaal operaties | 220 500 | 0 | 114 900 | 335 400 | 80 600 | 52 000 | – 17 500 | 2 500 | 2 500 |
Totale uitgaven | 220 500 | 0 | 114 900 | 335 400 | 80 600 | 52 000 | – 17 500 | 2 500 | 2 500 |
Ontvangsten | 1 407 | 0 | 0 | 1 407 |
Omschrijving | Programma-uitgaven | Totaal |
---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | ||
EUFOR-Althea | 680 | 680 |
PSO-EU contributies | 5 900 | 5 900 |
ISAF Stage III Afghanistan (inclusief Apaches/F16) | 72 360 | 72 360 |
EUFOR TCHAD/RCA | 8 500 | 8 500 |
Voorziening en overige operaties | 27 460 | 27 460 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 114 900 | 114 900 |
Totaal mutaties | 114 900 | 114 900 |
Voor de uitvoering van crisisbeheersingsoperaties wordt een budget van € 114,900 miljoen toegevoegd aan dit artikel en is met name het gevolg van:
Nederland draagt bij in de gemeenschappelijke uitgaven van de NAVO (NATO Peace Support Operaties) en de Europese Unie (onder andere Athena/EUFOR). De bijstelling van € 5,900 miljoen naar het budgetniveau van € 14,700 miljoen is een gevolg van het toegenomen aantal operaties dat door deze organisaties wordt geïnitieerd.
De tot 1 augustus 2008 lopende missie is met twee jaar verlengd. De raming 2008 voor deze missie komt in totaal uit op een bedrag van€ 270,0 miljoen voor 2008. Hierdoor is een meerbehoefte ontstaan van€ 72,360 miljoen.
Met de Nederlandse deelname van de in 2008 gestarte missie EUFOR TCHAD/RCA is een bedrag gemoeid van € 8,5 miljoen.
Voorziening crisisbeheersingsoperaties
Aan de voorziening crisisbeheersingsoperaties wordt € 27,460 miljoen toegevoegd. Deze toevoeging is bedoeld om (af)lopende missies te kunnen verlengen, eventuele deelname aan nieuwe missies te kunnen accommoderen en er wordt voorzien in een aanpassing van de uitzendtoelagen aan de loonontwikkeling.
Beleidsartikel 21 Commando zeestrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 548 768 | 23 596 | 572 364 | 13 214 | 10 962 | 10 777 | 10 630 | 10 632 | |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Commando Zeestrijdkrachten Nederland | 486 784 | 2 111 | 488 895 | 3 070 | 3 763 | 3 821 | 3 674 | 3 676 | |
Commando Zeestrijdkrachten Caribisch gebied | 56 813 | – 850 | 55 963 | – 6 953 | – 9 406 | – 9 406 | – 9 406 | – 9 406 | |
Kustwacht Nederland | 7 575 | 15 265 | 22 840 | 16 525 | 16 078 | 15 835 | 15 835 | 15 835 | |
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 3 664 | 6 950 | 10 614 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma-uitgaven | 554 836 | 0 | 23 476 | 578 312 | 12 642 | 10 435 | 10 250 | 10 103 | 10 105 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staf Commando Zeestrijdkrachten | 16 886 | 120 | 17 006 | 172 | 127 | 127 | 127 | 127 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 8 056 | 0 | 8 056 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 24 942 | 0 | 120 | 25 062 | 572 | 527 | 527 | 527 | 527 |
Totaal uitgaven | 579 778 | 0 | 23 596 | 603 374 | 13 214 | 10 962 | 10 777 | 10 630 | 10 632 |
Totaal ontvangsten | 22 309 | 0 | 22 309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal | |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Centralisatie IV-exploitatie | 2 769 | 2 769 | |
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | – 8 042 | – 8 042 | |
Verwerking maatregelen Marinebrandweer | 1 635 | 1 635 | |
Verdeling Staal gelden | 2 545 | 2 545 | |
Verwerking beleidsprioriteiten | 10 153 | 10 153 | |
Departementale bijdrage Kustwacht Nederland nieuwe stijl | 14 614 | 14 614 | |
Diverse overige mutaties | – 199 | 120 | – 79 |
Totaal beleidsmatige mutaties | 23 475 | 120 | 23 595 |
Totaal mutaties | 23 475 | 120 | 23 595 |
De vorig jaar centraal bij het Commando Dienstencentra belegde budgetten voor niet-werkplekgerelateerde IV, zijn nader bijgesteld op grond van de daartoe opgestelde overdrachtprotocollen.
In verband met het toevoegen van telefonie aan de tarieven voor de IV-werkplekdienst, leidt dit tot aanpassing van de IV-budgetten bij de defensieonderdelen.
Arbeidstijdenbesluit Marinebrandweer
De gevolgen van het Jäger-arrest voor de arbeidstijden bij de Marinebrandweer leiden tot extra uitgaven bij het Commando Zeestrijdkrachten.
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen die zijn goedgekeurd, budgetten toegekend.
Verwerking beleidsprioriteiten
De verwerking van de in de ontwerpbegroting 2008 aangekondigde beleidsprioriteiten «Verbetering operationele inzetbaarheid» en «Investeren in personeel», houdt voor het Operationeel Commando Zeestrijdkrachten in dat op dit moment een groot aantal (in omvang beperkte) wijzigingen zijn doorgevoerd.
Voor het Commando Zeestrijdkrachten Caribisch geldt met name de verwerking van de gevolgen van de reductie en concentratie van de permanente Marinierseenheden.
Daarnaast vindt verschuiving van budgetten (vanuit 2007) vanwege diverse vertragingen gerelateerd aan het project luchtverkenningcapaciteit.
Kustwacht Nederland nieuwe stijl
Het betreft hier bijdragen van betrokken departementen in verband met de inzet van schepen en vliegtuigen voor de Kustwacht Nederland nieuwe stijl. Hiermee beschikt de Kustwacht over eigen middelen waarmee ze de rekeningen van de Rijksbrede rederij kan voldoen.
Deze mutatie heeft betrekking op enkele correcties tussen programma- en apparaatsuitgaven. Dit betreft onder andere een correctie van de in het verleden verwerkte korting door centralisatie van een beveiligingscontract en een correctie op eerder uitgedeelde prijsbijstelling.
Beleidsartikel 22 Commando landstrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 314 031 | – 29 199 | 1 284 832 | – 23 912 | – 22 163 | – 22 641 | – 19 684 | – 19 083 | |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Operationeel Commando LAS | 1 068 087 | – 11 083 | 1 057 004 | – 4 771 | – 2 146 | – 4 909 | – 1 952 | – 1 351 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 068 087 | 0 | – 11 083 | 1 057 004 | – 4 771 | – 2 146 | – 4 909 | – 1 952 | – 1 351 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staf Commando LAS | 264 096 | – 16 236 | 247 860 | – 17 261 | – 18 137 | – 15 852 | – 15 852 | – 15 852 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 28 990 | – 1 880 | 27 110 | – 1 880 | – 1 880 | – 1 880 | – 1 880 | – 1 880 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 293 086 | 0 | – 18 116 | 274 970 | – 19 141 | – 20 017 | – 17 732 | – 17 732 | – 17 732 |
Totaal uitgaven | 1 361 173 | 0 | – 29 199 | 1 331 974 | – 23 912 | – 22 163 | – 22 641 | – 19 684 | – 19 083 |
Totaal ontvangsten | 18 215 | 0 | 18 215 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal | |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Verwerking diverse maatregelen | – 1 330 | – 5 824 | – 7 153 |
Herschikking materiële exploitatie naar DMO | – 10 000 | – 10 000 | |
Overheveling van Paresto naar Staf CLAS | 1 730 | 1 730 | |
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | – 18 936 | – 18 936 | |
Verdeling Staal gelden | 6 793 | 6 793 | |
Overheveling van Paresto naar Staf CLAS | – 1 730 | – 1 730 | |
Diverse overige mutaties | 247 | – 150 | 97 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 11 083 | – 18 117 | – 29 199 |
Totaal mutaties | – 11 083 | – 18 117 | – 29 199 |
Verwerking diverse maatregelen
Het opleidingscentrum van het Commando Landstrijdkrachten is bij de introductie van SPEER verantwoordelijk voor de opleidingen. Omdat dit een piek geeft in de werklast wordt de opleidings-organisatie tijdelijk uitgebreid. Hiervoor benodigde uitgaven komen ten laste van het budget voor ICT-investeringen.
Andere voorname posten hebben betrekking op de structurele overdracht van budget aan het CDC voor de oprichting van het Dienstencentrum Externe Bemiddeling Defensie en de correctie van de in de begroting 2008 toegekende compensatie voor de vertraging van de Publiek Private samenwerking op de Kromhoutkazerne verklaren de overige mutaties.
Herschikking materiële exploitatie
Binnen het Operationeel Commando Landstrijdkrachten wordt via herfasering € 10 miljoen beschikbaar gesteld om de problematiek met de te lage voorraadniveaus binnen de Defensie Materieelorganisatie te verlichten.
Overheveling van Paresto naar Staf
Als gevolg van een verwachte neerwaartse bijstelling van de apparaatsuitgaven van Paresto wordt voor 2008 en verder haar raming «Bijdragen baten-lastendiensten» neerwaarts bijgesteld ten gunste van de Staf CLAS.
Verwerking maatregelen werkplekdiensten
In verband met het toevoegen van telefonie aan de tarieven voor de IV-werkplekdienst, leidt dit tot aanpassing van de IV-budgetten bij de defensieonderdelen.
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen budgetten toegekend.
Beleidsartikel 23 Commando luchtstrijdkrachten
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 662 221 | 13 441 | 675 662 | 2 504 | 874 | 1 275 | 6 996 | 6 494 | |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Commando Luchtstrijdkrachten Nederland | 623 637 | – 598 | 623 039 | – 10 969 | – 12 663 | – 12 262 | – 7 102 | – 7 604 | |
Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma-uitgaven | 623 637 | 0 | – 598 | 623 039 | – 10 969 | – 12 663 | – 12 262 | – 7 102 | – 7 604 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staf Commando Luchtstrijdkrachten | 62 524 | 14 039 | 76 563 | 13 473 | 13 537 | 13 537 | 14 098 | 14 098 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 12 634 | 0 | 12 634 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 75 158 | 0 | 14 039 | 89 197 | 13 473 | 13 537 | 13 537 | 14 098 | 14 098 |
Totaal uitgaven | 698 795 | 0 | 13 441 | 712 236 | 2 504 | 874 | 1 275 | 6 996 | 6 494 |
Totaal ontvangsten | 8 671 | 0 | 8 671 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal | |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Herfasering transitieproject | 1 500 | 1 500 | |
Verwerking diverse maatregelen | – 4 412 | 2 618 | – 1 794 |
Verdeling Staal gelden | 2 320 | 2 320 | |
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | – 6 | 11 421 | 11 415 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 598 | 14 039 | 13 441 |
Totaal mutaties | – 598 | 14 039 | 13 441 |
In verband met de verhuizing van de transporthelikopters van de vliegbasis Soesterberg naar de vliegbasis Gilze Rijen zijn in 2008 extra fondsen benodigd voor verhuis- en inrichtingskosten.
Verwerking diverse maatregelen
Bij het Operationeel Commando Luchtstrijdkrachten wordt naar aanleiding van de in de ontwerpbegroting 2008 aangekondigde maatregelen om invulling te geven aan de beleidsprioriteiten «Verbertering operationele inzetbaarheid» en «Investeren in personeel», in deze suppletore begroting een aantal maatregelen budgettair verwerkt. Het betreft hier met name de reductie van de operationele jachtvliegtuigcapaciteit en de maatregel voor taakstellende tarieven van de Defensie Vastgoed Dienst. De gevolgen van het Jäger-arrest omtrent de arbeidstijden leiden tot extra uitgaven. Daarnaast zijn de vorig jaar centraal bij het Commando Dienstencentra belegde budgetten voor niet-werkplekgerelateerde IV, nader bijgesteld op grond van de daartoe opgestelde overdrachtprotocollen.
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen budgetten toegekend.
Verwerken maatregelen werkplekdiensten
In verband met het toevoegen van telefonie aan de tarieven voor de IV-werkplekdienst, leidt dit tot aanpassing van de IV-budgetten bij de defensieonderdelen.
Beleidsartikel 24 Commando Koninklijke marechaussee
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 393 960 | 0 | 13 452 | 407 412 | 8 737 | 8 058 | 7 320 | 7 320 | 7 321 |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Operationele taakvelden | 331 247 | 0 | 13 122 | 344 369 | 8 307 | 7 628 | 6 890 | 6 890 | 6 891 |
Totaal programma-uitgaven | 331 247 | 0 | 13 122 | 344 369 | 8 307 | 7 628 | 6 890 | 6 890 | 6 891 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staf Koninklijke marechausse | 30 057 | 0 | 330 | 30 387 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 4 341 | 0 | 4 341 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 34 398 | 0 | 330 | 34 728 | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Totaal uitgaven | 365 645 | 0 | 13 452 | 379 097 | 8 737 | 8 058 | 7 320 | 7 320 | 7 321 |
Totaal ontvangsten | 7 254 | 0 | – 2 254 | 5 000 | – 2 254 | – 2 254 | – 2 254 | – 2 254 | – 2 254 |
Programma-uitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal | |
---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | |||
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | 11 629 | 11 629 | |
Centralisatie IV -exploitatie | 3 734 | 3 734 | |
Verwerking diverse maatregelen | – 1 146 | – 1 151 | – 2 297 |
Van ministerie van Justitie, heropening Asielcentrum Zevenaar | 500 | 500 | |
Verdeling Staal gelden | 2 139 | 2 139 | |
Bijstelling ontvangsten | – 2 254 | – 2 254 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | 13 122 | 330 | 13 452 |
Verwerking maatregelen werkplekdiensten
In de aanloop naar de defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen. Sinds die tijd zijn deze maatregelen verwerkt in plannen van aanpak. Voor maatregelen die voldoende zijn uitgewerkt worden nu de budgetten herschikt. Voor het Commando Koninklijke marechaussee betekent dit dat in verband met het toevoegen van telefonie aan de tarieven voor de IV-werkplekdienst, dit leidt tot aanpassing van de IV-budgetten bij de defensieonderdelen.
De vorig jaar centraal bij het Commando Dienstencentra belegde budgetten voor niet-werkplekgerelateerde IV, zijn nader bijgesteld op grond van de daartoe opgestelde overdrachtprotocollen.
Verwerking diverse overige maatregelen
Met deze mutatie is de aanpassing van het formatiebestand verwerkt (– € 2,3 miljoen).
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen budgetten toegekend.
Van Ministerie van Justitie, heropening Asielcentrum Zevenaar
In verband met de heropening van het Asielzoekerscentrum Zevenaar is van het ministerie van Justitie een bijdrage van € 0,5 miljoen ontvangen.
De verlaging van de ontvangsten houdt vooral verband met het thans budgettair verrekenen van de 100% controle op Schiphol en voorts met het wegvallen van ontvangsten van de dienstverlening aan het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Beleidsartikel 25 Defensie Materieelorganisatie
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 266 320 | 50 000 | 53 018 | 2 369 338 | 67 197 | 78 908 | 56 534 | – 1 927 | – 2 224 |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Investeringen zeestrijdkrachten | 293 329 | 1 181 | 294 510 | – 1 297 | 4 962 | 4 962 | 4 962 | 4 962 | |
Investeringen landstrijdkrachten | 574 110 | 50 000 | 31 238 | 655 348 | 44 935 | 49 963 | 27 816 | 29 516 | 29 516 |
Investeringen luchtstrijdkrachten | 322 472 | 17 100 | 339 572 | 42 300 | 36 300 | 29 230 | 15 970 | 14 670 | |
Investeringen Koninklijke marechaussee | 12 000 | 2 800 | 14 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | |
Investeringen overig | 56 478 | – 20 883 | 35 595 | – 7 044 | 6 778 | 11 391 | – 33 409 | – 38 406 | |
Logistieke ondersteuning zeestrijdkrachten | 157 087 | 0 | 157 087 | – 1 200 | – 4 800 | – 2 600 | – 1 000 | 0 | |
Logistieke ondersteuning landstrijdkrachten | 214 116 | 29 700 | 243 816 | – 7 600 | – 13 500 | – 13 500 | – 13 000 | – 12 600 | |
Logistieke ondersteuning luchtstrijdkrachten | 225 331 | – 14 500 | 210 831 | – 11 500 | – 10 200 | – 10 730 | – 14 930 | – 10 330 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 854 923 | 50 000 | 46 636 | 1 951 559 | 61 394 | 72 303 | 49 369 | – 9 091 | – 9 388 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staf Directie Materieel Organisatie | 323 848 | 6 382 | 330 230 | 5 803 | 6 605 | 7 165 | 7 165 | 7 165 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 2 717 | 0 | 2 717 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 326 565 | 0 | 6 382 | 332 947 | 5 803 | 6 605 | 7 165 | 7 165 | 7 165 |
Totaal uitgaven | 2 181 488 | 50 000 | 53 018 | 2 284 506 | 67 197 | 78 908 | 56 534 | – 1 927 | 2 224 |
Totaal ontvangsten | 73 698 | 0 | 73 698 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Beleidsmatige mutaties | ||||
Reductie operationele tank- en vuursteuncapaciteit | 10 850 | 10 850 | ||
Verkoopopbrengsten 21 tanks en 8 Pantserhouwitsers | 22 000 | 22 000 | ||
Reductie operationele F-16 capaciteit | 17 100 | 17 100 | ||
Aanpassing formatiebestand KMAR | 2 800 | 2 800 | ||
Herschikken Staal budgetten | – 17 663 | – 17 663 | ||
Extra budget herstel voorraadniveaus LAS | 31 000 | 31 000 | ||
Verwerking diverse maatregelen | – 19 020 | 2 296 | – 431 | – 17 156 |
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | 4 086 | 4 086 | ||
Totaal beleidsmatige mutaties | – 5 683 | 6 382 | 52 319 | 53 018 |
Totaal mutaties | – 1 597 | 2 296 | 52 319 | 53 018 |
In de aanloop naar de defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen om invulling te geven aan de beleidsprioriteiten «Verbetering operationele inzetbaarheid» en «Investeren in personeel». Een deel van de intensiveringen wordt gefinancierd uit de tegelijkertijd genomen extensiveringen door maatregelen in de bedrijfsvoering en door de reductie van de operationele capaciteit. Deze intensiveringen en extensiveringen zijn in de begroting 2008 nog niet aan de defensieonderdelen toegewezen, maar (deels) uitgewerkt in plannen van aanpak. De plannen van aanpak die voldoende zijn uitgewerkt, vormen nu een onderdeel van de eerste suppletore begroting 2008.
Reductie operationele tank- en vuursteuncapaciteit
In de defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen aangekondigd. Dit betreft voor de Investeringen Landstrijdkrachten de gevolgen van de verwerking van de reductie van de operationele tank- en vuursteuncapaciteit. De hierdoor beschikbaar komende gelden worden in de aanloop naar de ontwerpbegroting 2009 in de plannen van aanpak verwerkt.
Verkoopopbrengsten tanks en Pantserhouwitsers
Voor de Investeringen Landstrijdkrachten betreft het hier eveneens de doorwerking van de hogere verkoopopbrengsten van 21 tanks en 8 Pantserhouwitsers. De hierdoor beschikbaar komende gelden worden in de aanloop naar de ontwerpbegroting 2009 in de plannen van aanpak verwerkt.
Reductie operationele F-16 capaciteit
In de aanloop naar de defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen. Voor de Investeringen Luchtstrijdkrachten betreft dit de reductie van de operationele jachtvliegtuigcapaciteit. De hierdoor beschikbaar komende gelden worden in de aanloop naar de ontwerpbegroting 2009 in de plannen van aanpak verwerkt.
Aanpassing formatiebestand KMAR
De gevolgen van de verwerking van de aanpassing van het formatiebestand CKMar in deze suppletore begroting, heeft voor 2008 gevolgen voor de Investeringen CKMar.
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen budgetten toegekend.
Extra budget herstel voorraadniveaus LAS
Vanwege de zeer kritische (lage) voorraadniveau’s bij DMO is via herfasering prioriteit gegeven aan de aanvullingen daarvan, hetgeen resulteert in een toevoeging op dit artikel van € 31 miljoen.
Verwerking diverse maatregelen
In de defensiebegroting 2008 aangekondigde maatregelen leiden bij het artikelonderdeel Logistieke Ondersteuning Luchtstrijdkrachten tot de reductie van de operationele jachtvliegcapaciteit (– € 14,5 miljoen).
De overige kleine mutaties hebben met name betrekking op de gevolgen van de verwerking van de reductie tankcapaciteit en de reductie en concentratie van de permanente Marinierseenheden.
Verwerking maatregelen werkplekdiensten
In verband met het toevoegen van telefonie aan de tarieven voor de IV-werkplekdienst, dit leidt tot aanpassing van de IV-budgetten bij de defensieonderdelen.
Beleidsartikel 26 Commando Dienstencentra
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 969 202 | 7 320 | 976 522 | 11 276 | 12 268 | 13 868 | 3 168 | 3 168 | |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Bedrijfsgroep informatievoorziening | 39 562 | – 4 073 | 35 489 | – 6 036 | – 6 942 | – 6 926 | – 6 926 | – 6 926 | |
Bedrijfsgroep Transport | 71 686 | 436 | 72 122 | 459 | 468 | 469 | 469 | 469 | |
Bedrijfsgroep Gezondheidszorg | 83 259 | 4 799 | 88 058 | 4 566 | 4 609 | 4 609 | 4 609 | 4 609 | |
Bedrijfsgroep Personeelszorg | 136 910 | – 2 675 | 134 235 | – 2 344 | – 2 311 | – 2 381 | – 2 381 | – 2 381 | |
Bedrijfsgroep Personele diensten | 89 108 | 7 255 | 96 363 | 8 217 | 8 286 | 8 256 | 8 286 | 8 286 | |
Attachés | 20 688 | 0 | 20 688 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen infrastructuur | 212 181 | 7 800 | 219 981 | 4 000 | 0 | 3 700 | 0 | 0 | |
Investeringen informatievoorziening | 108 000 | 4 558 | 112 558 | 12 678 | 17 240 | 15 240 | 8 240 | 8 240 | |
Exploitatie informatievoorziening | 92 189 | – 18 605 | 73 584 | – 15 205 | – 15 205 | – 15 205 | – 15 205 | – 15 205 | |
Nederlandse Defensie Academie | 53 432 | 3 532 | 56 964 | 3 839 | 4 000 | 3 723 | 3 723 | 3 723 | |
Bedrijfsgroep ICT | 15 053 | 19 | 15 072 | 49 | 64 | 64 | 64 | 64 | |
Totaal programma-uitgaven | 922 068 | 0 | 3 046 | 925 114 | 10 223 | 10 209 | 11 549 | 879 | 879 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Staf Commando Dienstencentra | 33 187 | 4 274 | 37 461 | 1 053 | 2 059 | 2 319 | 2 289 | 2 289 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 6 635 | 0 | 6 635 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 39 822 | 0 | 4 274 | 44 096 | 1 053 | 2 059 | 2 319 | 2 289 | 2 289 |
Totaal uitgaven | 961 890 | 0 | 7 320 | 969 210 | 11 276 | 12 268 | 13 868 | 3 168 | 3 168 |
Totaal ontvangsten | 42 655 | 0 | 42 655 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Programmauitgaven | Apparaatsuitgaven | Investeringen | Totaal |
---|---|---|---|---|
Centralisatie IV-exploitatie | – 18 605 | – 18 605 | ||
Verdeling Staal gelden | 1 386 | 1 386 | ||
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | 11 654 | 11 654 | ||
Verwerking diverse maatregelen | 9 293 | – 8 766 | 12 358 | 11 555 |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 9 312 | 4 274 | 12 358 | 7 320 |
Vorig jaar zijn de budgetten voor niet-werkplekgerelateerde IV centraal bij het Commando Dienstencentra belegd. Op basis van de overdrachtprotocollen is deze centralisatie bijgesteld.
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen budgetten toegekend.
Verwerking maatregelen werkplekdiensten
In verband met het toevoegen van telefonie aan de IV-werkplekdienst is de berekeningssystematiek gewijzigd. Dit leidt tot een herschikking van de IV-werkplekbudgetten.
Verwerking diverse maatregelen
De diverse maatregelen betreffen budgetherschikkingen binnen het CDC om beter aan te sluiten bij de activiteiten van de Staf (apparaat) en de bedrijfsgroepen (programma). Daarnaast is op de diverse artikelonderdelen een groot aantal kleine herschikkingen verwerkt.
Bij de bedrijfsgroep informatievoorziening betreft het de samenvoeging van enkele dienstencentra op IV-gebied. Verder wordt bij de bedrijfsgroep Personele diensten de oprichting van het Dienstencentrum Externe Bemiddeling Defensie voorzien.
De opbrengst van de efficiency-maatregelen (€ 7,8 miljoen) bij de Defensie Vastgoed Dienst, wordt aan het artikelonderdeel Investeringen Infrastructuur toegevoegd. Daarnaast wordt het budget dat bij het artikel Bestuursstaf gereserveerd stond voor de versterking van de Network Enabled Capabilities, binnen de IV-investeringen aangewend (€ 5,0 miljoen). Hier staat de budgetverlaging van € 6 miljoen tegenover vanwege de al in 2007 gedane betaling inzake het Baan-dossier.
Niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 778 | 300 | 2 078 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Uitgaven | |||||||||
Geheime uitgaven | 1 778 | 300 | 2 078 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Totaal uitgaven | 1 778 | 300 | 2 078 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Het budget dient te worden bijgesteld op grond van de te verwachten uitgaven in 2008.
Niet-Beleidsartikel 80 Nominaal en onvoorzien
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 862 | 248 437 | 280 2 99 | 235 041 | 270 445 | 272 190 | 216 847 | 217 174 | |
Uitgaven | |||||||||
Loonbijstelling | 164 051 | 164 051 | 156 089 | 155 105 | 155 686 | 151 601 | 151 091 | ||
Prijsbijstelling | 72 732 | 72 732 | 73 459 | 71 113 | 70 546 | 69 795 | 70 732 | ||
Nader te verdelen | 24 419 | 9 103 | 33 522 | 7 106 | 46 057 | 47 716 | – 2 779 | – 2 879 | |
Onvoorzien | 7 443 | 2 551 | 9 994 | – 1 613 | – 1 830 | – 1 758 | – 1 770 | – 1 770 | |
Totaal uitgaven | 31 862 | 248 437 | 280 299 | 235 041 | 270 445 | 272 190 | 216 847 | 217 174 |
In deze eerste suppletore begroting 2008 wordt op dit artikelonderdeel alleen de met de Voorjaarsnota door het ministerie van Financiën toegekende loonbijstellingstranche 2008 gestald. Zodra de verdeling over de defensieonderdelen is vastgesteld, wordt dit in de aanloop naar de ontwerpbegroting 2009 verwerkt.
In deze eerste suppletore begroting 2008 wordt op dit artikelonderdeel alleen de met de Voorjaarsnota door het ministerie van Financiën toegekende prijsbijstellingstranche 2008 gestald. Zodra de verdeling over de defensieonderdelen is vastgesteld, wordt dit in de aanloop naar de ontwerpbegroting 2009 verwerkt.
Hierop is de € 24,1 miljoen terug te vinden die in de ontwerpbegroting 2008 voor loon- en prijsbijstelling was geraamd. De eerste suppletore mutatie van per saldo € 9,1 miljoen betreft de volgende elementen:
– in de Ministerraad is besloten een bedrag van € 30,0 miljoen aan Defensie toe te kennen om de nadelige effecten van de missie in Afghanistan op de operationele gereedheid van niet-uitgezonden eenheden te ondervangen. Bij concrete uitwerking hiervan zal dit bedrag naar de beleidsartikelen nader worden verdeeld;
– een actualisering van de uitgaven voor het Sociaal Beleidskader op grond van een begin 2008 gehouden evaluatie en herijking. Over de latere jaren wordt nog nader overlegd binnen Defensie;
– het resultaat van de doorwerking van de defensiebrede eindejaarsmarge als gevolg van de door het ministerie van Defensie gerealiseerde bedragen in het jaar 2007 en
– door de gunstige ontwikkeling van de dollarkoers treden bij Defensie meevallers op. Conform de regeling dollarcompensatie valt € 12,0 miljoen van het voordeel vrij voor het generale beeld;
– de tegenboekingen van de herschikkingen in 2008 op de exploitatie en investeringsbudgetten bij de defensieonderdelen.
Het betreft hier met name het resultaat van de doorwerking van de eindejaarsmarge 2007 en een nadere verdeling van het restant van de beschikbare budgetten voor de Intensivering Civiel Militaire Samenwerking (ICMS).
Niet-beleidsartikel 90 Algemeen
Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2008 (1) | Mutaties via NvW (2) | Mutaties 1e suppletore begroting (3) | Stand 1e suppletore begroting 2008 (4)=(1)+(2)+(3) | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 718 434 | – 52 804 | 1 665 630 | – 24 155 | – 39 168 | – 46 544 | 4 504 | 4 504 | |
Uitgaven | |||||||||
Programma-uitgaven | |||||||||
Pensioenen en uitkeringen | 1 084 847 | – 14 881 | 1 069 966 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wachtgelden en inactiviteitswedden | 150 823 | – 22 688 | 128 135 | – 971 | – 1 206 | – 1 583 | – 1 635 | – 1 635 | |
Ziektekostenvoorziening | 13 323 | 0 | 13 323 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Milieu-uitgaven | 18 579 | 550 | 19 129 | – 550 | 450 | 450 | 450 | 450 | |
Subsidies en bijdragen | 15 794 | 0 | 15 794 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan NAVO | 83 612 | 0 | 83 612 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale samenwerking | 3 548 | 0 | 3 548 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wetenschappelijk onderzoek | 80 457 | 0 | 80 457 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige uitgaven | 27 505 | 0 | 27 505 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma-uitgaven | 1 478 488 | 0 | – 37 019 | 1 441 469 | – 1 521 | – 756 | – 1 133 | – 1 185 | – 1 185 |
Apparaatsuitgaven | |||||||||
Bestuursstaf | 136 528 | – 19 142 | 117 386 | – 27 936 | – 36 314 | – 40 613 | – 3 613 | – 3 613 | |
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 72 053 | 3 357 | 75 410 | 5 302 | – 2 098 | – 4 798 | 9 302 | 9 302 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 4 765 | 0 | 4 765 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal apparaatsuitgaven | 213 346 | 0 | – 15 785 | 197 561 | – 22 634 | – 38 412 | – 45 411 | 5 689 | 5 689 |
Totaal uitgaven | 1 691 834 | 0 | – 52 804 | 1 639 030 | – 24 155 | – 39 168 | – 46 544 | 4 504 | 4 504 |
Totaal ontvangsten | 452 668 | 22 000 | 474 668 | 42 000 | 37 000 | 10 000 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | Apparaatsuitgaven | Totaal | |
---|---|---|---|
Autonome mutaties | |||
Actualisering kapitaaldekking pensioenen militairen | – 14 881 | – 14 881 | |
Totaal autonome mutaties | – 14 881 | 0 | – 14 881 |
Beleidsmatige mutaties | |||
Verdeling budget commissie Staal | – 11 934 | – 11 934 | |
Verwerking maatregelen werkplekdiensten | – 6 925 | – 6 925 | |
Verwerking versterking inlichtingenketen | 3 357 | 3 357 | |
Centralisatie IV-exploitatie | 4 717 | 4 717 | |
Versterking NEC in IV investeringen | – 5 000 | – 5 000 | |
Herijking wachtgelden | – 22 688 | – 22 688 | |
Actualisering uitvoering milieubeleid | 550 | 550 | |
Totaal beleidsmatige mutaties | – 22 138 | – 15 785 | – 37 923 |
Totaal mutaties | – 37 019 | – 15 785 | – 52 804 |
Actualisering kapitaaldekking pensioenen militairen
In het kader van een actualisering van de ramingen van ABP is de, conform de overeenkomst ABP-Defensie inzake de opbouw van kapitaaldekking voor de militaire pensioenen, in 2008 aan ABP te verstrekken lening neerwaarts bijgesteld met een bedrag van € 14,9 miljoen. Dit bedrag heeft een niet-relevant karakter en wordt verrekend met het ministerie van Financiën.
Naar aanleiding van het rapport van de commissie-Staal zijn verschillende maatregelen uitgewerkt en worden aan de maatregelen budgetten aan de defensieonderdelen toegekend.
Verwerking maatregelen werkplekdiensten
In verband met het toevoegen van telefonie aan de IV-werkplekdienst is de berekeningssystematiek gewijzigd. Dit leidt tot een herschikking van de IV-werkplekbudgetten.
Verwerking versterking inlichtingenketen
In de aanloop naar de defensiebegroting 2008 zijn verschillende maatregelen genomen. Sinds die tijd zijn deze maatregelen verwerkt in plannen van aanpak. Voor maatregelen die voldoende zijn uitgewerkt worden nu de budgetten herschikt. Voor de versterking van de inlichtingenketen wordt € 3,7 miljoen budget aan de MIVD toegevoegd.
De vorig jaar centraal bij het Commando Dienstencentra belegde budgetten voor niet-werkplekgerelateerde IV, zijn nader bijgesteld op grond van de daartoe opgestelde overdrachtprotocollen.
Versterking NEC in IV-investeringen
Het budget dat bij dit artikel gereserveerd staat voor de versterking van de Network Enabled Capabilities, wordt hiermee overgeheveld naar de IV-investeringen bij het Commando Dienstencentra.
Het gaat hier met name om een actualisering van de uitgaven voor het Sociaal Beleidskader op grond van een begin 2008 gehouden evaluatie en herijking. Over de latere jaren wordt nog nader overlegd binnen Defensie.
Actualisering uitvoering milieubeleid
Met name door de vertragingen in 2007 inzake de TNO-contracten en het contract voor de afvalcontainers CKMar, worden deze uitgaven nu in 2008 verwacht.
De ontvangstenbegroting wordt bijgesteld door hogere verkoopopbrengsten in verband met de verkoop van materieel. Het betreft voor 2008 de verkoop van materieel naar aanleiding van inmiddels verwerkte in- en extensiveringen. Het betreft 21 tanks, 8 Pantserhouwitzers en 18 F-16’s.