A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. Leeswijzer
2. Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
2.2 De beleidsartikelen
2.3 De niet-beleidsartikelen
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2007.
Daarna is onder 2.1 het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Vervolgens wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2008 (Voorjaarsnota) ( x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 8 183,2 | 90,6 | |
Amendement Koppejan en Roefs, 2007-2008, 30 200 XII, nr. 22 | 31 | 0,5 | |
Amendement Koppejan en Roefs, 2007-2008, 30 200 XII, nr. 22 | 31 | – 0,5 | |
Amendement Koopmans, Roefs, de Krom 2007-2008, 31 200 XII, nr. 60 | 35 | 3,0 | |
Amendement Koopmans, Roefs, de Krom 2007-2008, 31 200 XII, nr. 60 | 39 | – 3,0 | |
Stand vastgestelde begroting 2008 | 8 183,2 | 90,6 | |
– Belangrijkste suppletore mutaties: | |||
1. Eindejaarsmarge 2006-2007 | div. | 25,5 | |
2. Nabetaling BTW | 34 | 12,8 | |
3. Schadeclaims Schiphol | 36 | – 6,9 | |
4. Geluidsisolatie fase 3 | 36 | – 11,4 | |
5. Verdeling taakstellingen | 40 | 8,9 | |
6. Betaling aan IVW | 41 | 6,0 | |
Betaling aan IVW | 40 | – 6,0 | |
7. Loon- en prijsbijstelling 2008 | 40 | 167,2 | |
8. Voordelig saldo 2007 | 39 | – 783,6 | |
Kasritme Infrastructuurfonds | 39 | – 100,0 | |
9. Diversen | div. | – 12,1 | 3,2 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 7 483,6 | 93,8 |
De in 2007 onbesteed gebleven gelden van circa € 25,3 mln. op Hoofdstuk XII zijn via de eindejaarsmarge 2007–2008 (1%-regeling) weer aan de begroting 2008 (diverse artikelen) toegevoegd.
Door Verkeer en Waterstaat is een bedrag van € 12,8 mln. aan BTW voor de contractsectorlijnen betaald.
Door Financiën wordt het bedrag exogeen aan de begroting van Verkeer en Waterstaat toegevoegd.
Uitgaven zijn afhankelijk van de behandeling van ingediende schadeclaims door het (onafhankelijk) Schadeschap Luchthaven Schiphol. De verwachting is dat er in 2008 niet alle gelden zullen worden besteed en dat deze uitgaven in latere jaren zullen worden verricht.
Voor de GIS-projecten zijn scopes vastgesteld met daaraan gekoppelde meerjarige taakstellende budgetten. Deze zijn gebaseerd op pri-ramingen. Om de bestaande pri-ramingen van de verschillende GIS-projecten in stand te houden zijn de overschotten en tekorten 2007 verwerkt in de jaren vanaf 2008.
In de begroting 2008 zijn de taakstellingen op het apparaat, de efficiencytaakstelling voor VenW en een aanvullende subsidie-taakstelling vanaf 2008 op artikel 40 (Nominaal en onvoorzien) geparkeerd. Thans heeft de verdeling over diverse artikelen gedeeltelijk plaatsgevonden, waardoor artikel 40 wordt opgehoogd en de artikelen voor hetzelfde bedrag worden verlaagd. De verdeling van de personele taakstelling voor de diensten DGP/DGW en DGTL vanaf 2009 vindt eerst in 2009 plaats, zodat deze taakstelling op artikel 40 blijft geparkeerd.
6. Betaling aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat
Bij het agentschap Inspectie Verkeer en Waterstaat was er in 2007 een nadelig saldo. Het bedrag van het nadelig saldo zal door Verkeer en Waterstaat worden gecompenseerd en worden verantwoord op artikel 41. De compensatie wordt voorlopig geparkeerd op artikel 40 (Nominaal en onvoorzien) en bij Miljoenennota 2009 zal definitief compensatie worden verleend en zal de verlaging van artikel 40 worden teruggedraaid.
7. Loon- en prijsbijstelling 2008
Dit betreft de toevoeging van de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2008 (voor Hoofdstuk XII alleen de loonbijstelling 2008). Deze gelden zijn tijdelijk op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien geparkeerd. De toedeling naar de betreffende artikelen zal plaatsvinden bij Miljoenennota 2009 (tweede suppletore begrotingswijziging).
8. Kasritme Infrastructuurfonds/Voordelig saldo 2007
Het betreft het saldo van diverse kasschuiven samenhangende met de programmering van infrastructuur en toedeling van het voordelig saldo 2007 van de Infrastructuurfondsbegroting ad € 783 mln. aan verschillende jaren.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 69 567 | 0 | 1 035 | 70 602 | 1 752 | 94 | – 1 383 | – 1 412 |
Uitgaven: | 75 502 | 0 | 1 142 | 76 644 | 4 231 | 94 | – 1 383 | – 1 412 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 25 927 | 0 | 1 420 | 27 347 | 4 897 | 874 | – 225 | – 226 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 10 440 | 0 | – 138 | 10 302 | – 42 | – 47 | – 67 | – 68 |
31 01.02 HGIS Partners voor Water | 11 207 | 0 | 1 326 | 12 533 | 2 460 | 921 | – 158 | – 158 |
31.01.03 Leven met Water | 4 280 | 0 | 232 | 4 512 | 2 479 | |||
31.02 Veiligheid | 15 283 | 0 | – 14 | 15 269 | – 290 | – 316 | – 439 | – 447 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 9 797 | 0 | – 6 | 9 791 | – 10 | – 14 | – 35 | – 36 |
31.02.02 Kust | 1 955 | 0 | – 2 | 1 953 | – 2 | – 4 | – 10 | – 10 |
31.02.03 Inspectie VenW | 3 531 | 0 | – 6 | 3 525 | – 278 | – 298 | – 394 | – 401 |
31.03 Waterkwantiteit | 2 953 | 0 | – 81 | 2 872 | – 3 | – 5 | – 14 | – 15 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 2 953 | 0 | – 81 | 2 872 | – 3 | – 5 | – 14 | – 15 |
31.04 Waterkwaliteit | 31 339 | 0 | – 183 | 31 156 | – 373 | – 459 | – 705 | – 724 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 23 664 | 0 | – 86 | 23 578 | – 35 | – 94 | – 255 | – 264 |
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie | 3 871 | 0 | – 91 | 3 780 | – 38 | – 44 | – 26 | – 28 |
31 04.03 Inspectie VenW | 3 804 | 0 | – 6 | 3 798 | – 300 | – 321 | – 424 | – 432 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 6 444 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 29 591 | |||||||
– Restant | 40 609 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 100% | |||||||
31.09 Ontvangsten | 454 | 0 | 0 | 454 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 51 480 | 0 | – 388 | 51 142 | – 1 797 | – 1 706 | – 2 352 | – 2 378 |
Uitgaven: | 52 580 | 0 | – 38 | 52 542 | – 1 797 | – 1 706 | – 2 352 | – 2 378 |
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm. | 46 841 | 0 | – 29 | 46 812 | – 1 383 | – 1 265 | – 1 768 | – 1 783 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 801 | 0 | – 145 | 1 656 | – 2 | – 5 | – 13 | – 13 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 668 | 0 | 23 | 4 691 | ||||
32.01.03 Gedragsbeïnvloeding | 24 857 | 0 | 21 | 24 878 | – 174 | – 246 | – 392 | – 392 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 15 515 | 0 | 72 | 15 587 | – 1 207 | – 1 014 | – 1 363 | – 1 378 |
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm. | 5 651 | 0 | – 66 | 5 585 | – 414 | – 441 | – 584 | – 595 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 197 | 0 | – 57 | 140 | ||||
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 210 | 0 | 0 | 210 | ||||
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 5 244 | 0 | – 9 | 5 235 | – 414 | – 441 | – 584 | – 595 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 88 | 0 | 57 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 0 | 57 | 84 | ||||
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 61 | 0 | 0 | 61 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 482 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 21 797 | |||||||
– Restant | 28 263 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 100% | |||||||
32.09 Ontvangsten | 3 400 | 0 | 194 | 3 594 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 46 220 | 0 | – 2 163 | 44 057 | – 14 781 | – 4 012 | – 4 655 | – 4 897 |
Uitgaven: | 51 005 | 0 | 544 | 51 549 | – 14 524 | – 3 555 | – 4 395 | – 4 436 |
33.01 Externe veiligheid | 8 484 | 0 | 1 096 | 9 580 | – 10 176 | 1 081 | 1 012 | 1 006 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv. gev.stoffen | 4 069 | 0 | – 12 | 4 057 | – 2 | – 4 | – 10 | – 11 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 428 | 0 | 814 | 1 242 | ||||
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 1 021 | 0 | 299 | 1 320 | – 9 963 | 1 311 | 1 320 | 1 320 |
33.01.04 IVW– domein goederenvervoer | 2 966 | 0 | – 5 | 2 961 | – 211 | – 226 | – 298 | – 303 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 19 438 | 0 | – 2 289 | 17 149 | – 3 199 | – 3 286 | – 3 626 | – 3 637 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 4 374 | 0 | – 2 179 | 2 195 | – 2 191 | – 2 191 | – 2 192 | – 2 192 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 890 | 0 | – 77 | 813 | ||||
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 490 | 0 | – 110 | 380 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 0 | 0 | 416 | ||||
33.02.05 IVW– domein binnenvaart, koopvaardij en visserij | 13 268 | 0 | 77 | 13 345 | – 908 | – 995 | – 1 334 | – 1 345 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 22 259 | 0 | 1 417 | 23 676 | – 1 149 | – 1 350 | – 1 781 | – 1 805 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 2 974 | 0 | 1 073 | 4 047 | – 106 | – 111 | – 123 | – 123 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 265 | 0 | 100 | 1 365 | 100 | |||
33.03.03 Internationaal | 1 373 | 0 | 76 | 1 449 | ||||
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaartoperationele- en luchtvaarttechnische bedijven | 16 647 | 0 | 168 | 16 815 | – 1 143 | – 1 239 | – 1 658 | – 1 682 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 824 | 0 | 320 | 1 144 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 509 | 0 | 0 | 509 | ||||
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 253 | 0 | 20 | 273 | ||||
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 62 | 0 | 0 | 62 | ||||
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 0 | 300 | 300 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 5 671 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 34 166 | |||||||
– Restant | 11 712 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 86% | |||||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 132 758 | 0 | 7 903 | 140 661 | – 5 169 | – 5 237 | – 5438 | – 5387 |
Uitgaven: | 134 899 | 0 | 16 293 | 151 192 | – 5 169 | – 5 237 | – 5 438 | – 5 387 |
34.01 Netwerk weg | 19 035 | 0 | 419 | 19 454 | 97 | 88 | 33 | 27 |
34.01.01 Alg.strategie– en beleidsontwikkeling | 3 564 | 0 | 369 | 3 933 | – 1 | – 3 | – 8 | – 8 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 83 | 0 | 0 | 83 | ||||
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 333 | 0 | – 333 | 0 | ||||
34.01.04 Benutting en aanleg | 12.706 | 0 | 0 | 12 706 | ||||
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 737 | 0 | 310 | 1 047 | 236 | 236 | 236 | 236 |
34.01.07 IVW | 1 612 | 0 | 73 | 1 685 | – 138 | – 145 | – 195 | – 201 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 222 | 0 | 4 | 2 226 | – 5 | – 10 | – 24 | – 25 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 2 222 | 0 | 4 | 2 226 | – 5 | – 10 | – 24 | – 25 |
34.03 Netwerk spoor | 53 407 | 0 | 9 484 | 62 891 | – 5 089 | – 5 093 | – 5 108 | – 5 107 |
34.03.01 Alg.strategie– en beleidsontwikkeling | 887 | 0 | 0 | 887 | ||||
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet | 613 | 0 | 0 | 613 | ||||
34.03.03 Beheer overig | 70 | 0 | 0 | 70 | ||||
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 51 040 | 0 | 8 935 | 59 975 | – 5 042 | – 5 042 | – 5 042 | – 5 042 |
34.03.05 Vervoer overig | 132 | 0 | 0 | 132 | ||||
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. | 57 | 0 | 0 | 57 | ||||
34.03.07 IVW | 608 | 0 | 549 | 1 157 | – 47 | – 51 | – 66 | – 65 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 60 235 | 0 | 6 386 | 66 621 | – 172 | – 222 | – 339 | – 282 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 7 324 | 0 | – 331 | 6 993 | – 57 | – 62 | – 75 | – 23 |
34.04.02 Samenwerking Rijk–Regio’s | 14 758 | 0 | – 2 | 14 756 | ||||
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties | 10 736 | 0 | – 1 325 | 9 411 | – 793 | – 85 | – 171 | – 171 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 10 820 | 0 | 5 327 | 16 147 | ||||
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 771 | 0 | 0 | 771 | ||||
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 1 031 | 0 | 2 425 | 3 456 | 750 | |||
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 14 795 | 0 | 292 | 15 087 | – 72 | – 75 | – 93 | – 88 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 10 009 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 12 789 | |||||||
– Restant | 128 394 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 100% | |||||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 0 | 2 000 | 2 098 |
De uitgaven die aan dit artikel zijn toegevoegd in 2008 uit de eindejaarsmarge hebben geen doorwerking in de verplichtingen aangezien deze in 2007 zijn aangegaan. Voor de uitvoering van het project Anti Ongevallen Systemen is in 2007 met de Stichting Connekt een overeenkomst gesloten met een looptijd tot en met 31 december 2008. In verband hiermede worden de verplichtingen 2008 afgeboekt. Daarnaast worden er in 2008 verplichtingen aangegaan in plaats van 2007.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 61 710 | 3 000 | – 1 934 | 62 776 | – 453 | – 1 934 | – 1 098 | – 301 |
Uitgaven: | 75 030 | 3 000 | 4 976 | 83 006 | – 539 | – 621 | – 846 | – 853 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 834 | 3 000 | 1 644 | 10 478 | – 54 | – 67 | – 106 | – 107 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens | 3 922 | 0 | 1 445 | 5 367 | – 12 | – 23 | – 47 | – 47 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 380 | 3 000 | 200 | 4 580 | ||||
35.01.06 IVW– Regiebureau Schiphol | 532 | 0 | – 1 | 531 | – 42 | – 44 | – 59 | – 60 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 3 190 | 0 | 538 | 3 728 | 0 | – 1 | – 2 | – 3 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 348 | 0 | 98 | 1 446 | – 1 | – 2 | – 3 | |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 747 | 0 | – 58 | 689 | ||||
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 1 095 | 0 | 498 | 1 593 | ||||
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 31 350 | 0 | 420 | 31 770 | – 177 | – 191 | – 251 | – 254 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 24 342 | 0 | 0 | 24 342 | ||||
35.03.02 Luchtruim | 2 347 | 0 | 567 | 2 914 | ||||
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 386 | 0 | – 143 | 2 243 | ||||
35.03.04 IVW–domein luchthavens/luchtruim en luchtvaartoperationele bedrijven | 2 275 | 0 | – 4 | 2 271 | – 177 | – 191 | – 251 | – 254 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 34 656 | 0 | 2 374 | 37 030 | – 308 | – 362 | – 487 | – 489 |
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie | 3 218 | 0 | – 94 | 3 124 | – 10 | – 18 | – 37 | – 37 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee– en kustvaart | 6 804 | 0 | 0 | 6 804 | – 1 | – 2 | – 2 | |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 5 798 | 0 | – 12 | 5 786 | – 1 | – 1 | – 1 | |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 248 | 0 | – 131 | 4 117 | – 8 | – 14 | – 35 | – 37 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 14 411 | 0 | 2 612 | 17 023 | – 275 | – 313 | – 391 | – 391 |
35.04.06 IVW– domein goederenvervoer | 177 | 0 | – 1 | 176 | – 15 | – 15 | – 21 | – 21 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 11 099 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 6 628 | |||||||
– Restant | 65 279 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 61% | |||||||
35.09 Ontvangsten | 10 876 | 0 | 0 | 10 876 | ||||
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 0 | 0 | 2 042 | ||||
35.09.02 Overige ontvangsten | 8 834 | 0 | 0 | 8 834 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 82 108 | 0 | – 30 302 | 51 806 | – 14 407 | 17 339 | 2 298 | 9 116 |
Uitgaven: | 114 231 | 0 | – 17 328 | 96 903 | – 2 848 | 17 742 | 3 051 | 9 119 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 30 949 | 0 | 1 949 | 32 898 | – 3 570 | – 548 | – 1 461 | – 1 450 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 710 | 0 | 2 | 712 | 1 | 0 | – 2 | – 2 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 8 396 | 0 | 556 | 8 952 | – 3 478 | – 2 | – 2 | – 2 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 13 191 | 0 | 864 | 14 055 | – 93 | – 187 | – 374 | – 374 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 058 | 0 | 0 | 1 058 | ||||
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 143 | 0 | 0 | 143 | ||||
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 7 451 | 0 | 527 | 7 978 | – 359 | – 1 083 | – 1 072 | |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 149 | 0 | 0 | 9 149 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 73 | 0 | 0 | 73 | ||||
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 | ||||
36.03 Luchtvaart | 70 170 | 0 | – 19 208 | 50 962 | 772 | 18 347 | 4 588 | 10 646 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS– 1 aan Stichting GIS | 11 043 | 0 | – 97 | 10 946 | ||||
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS– 2) | 9 500 | 0 | – 3 500 | 6 000 | 4 318 | |||
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS– 3) | 26.377 | 0 | – 11 377 | 15 000 | – 4 084 | 16 601 | 1 514 | – 40 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 0 | 0 | 910 | 910 | 905 | 900 | 865 | 765 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 0 | 0 | 20 | 20 | 202 | |||
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 14.957 | 0 | – 6 957 | 8 000 | – 350 | 2 392 | 10 478 | |
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 1 200 | 0 | 120 | 1 320 | 120 | 1 320 | 364 | |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 2 310 | 0 | 2 397 | 4 707 | ||||
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens | 2 325 | 0 | 0 | 2 325 | ||||
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 1 911 | 0 | – 723 | 1 188 | – 297 | – 427 | – 487 | – 498 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.03.12 IVW– domein luchtvaarttechn.bedr.en luchth./luchtruim | 547 | 0 | – 1 | 546 | – 42 | – 47 | – 60 | – 59 |
36 04 Scheepvaart | 3 963 | 0 | – 69 | 3 894 | – 50 | – 57 | – 76 | – 77 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 824 | 0 | – 39 | 785 | – 3 | – 6 | – 10 | – 10 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 330 | 0 | – 14 | 316 | ||||
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 212 | 0 | – 15 | 2 197 | ||||
36.04.04 IVW– domein koopvaardij en visserij | 597 | 0 | – 1 | 596 | – 47 | – 51 | – 66 | – 67 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 1 718 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 1 485 | |||||||
– Restant | 93 700 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 44% | |||||||
36.09 Ontvangsten | 57 150 | 0 | 0 | 57 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS– 1 | 10946 | 0 | 0 | 10 946 | ||||
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS– 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS– 2 & 3 | 34882 | 0 | 0 | 34 882 | ||||
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS– 2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 11017 | 0 | 0 | 11 017 | ||||
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 0 | 0 | 250 | ||||
36.09.07 Overige ontvangsten | 55 | 0 | 0 | 55 |
De verplichtingen voor GIS 2 en 3 zijn in voorgaande jaren aangegaan, zodat deze verplichtingen vanaf 2008 worden afgeboekt.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 39 203 | 0 | 145 | 39 348 | – 448 | – 1 006 | – 2 140 | – 2 140 |
Uitgaven: | 46 527 | 0 | – 234 | 46 293 | – 438 | – 1 006 | – 2 140 | – 2 140 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 29 188 | 0 | – 184 | 29 004 | – 421 | – 971 | – 2 070 | – 2 070 |
37.01.01 Weer | 15 851 | 0 | – 103 | 15 748 | – 236 | – 545 | – 1 170 | – 1 170 |
37.01.02 Klimaat | 11 085 | 0 | – 72 | 11 013 | – 163 | – 374 | – 788 | – 788 |
37.01.03 Seismologie | 1 516 | 0 | – 9 | 1 507 | – 22 | – 52 | – 112 | – 112 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 0 | 0 | 736 | ||||
37.02 Ruimtevaart | 17 339 | 0 | – 50 | 17 289 | – 17 | – 35 | – 70 | – 70 |
37.02.01 Aardobservatie | 17 339 | 0 | – 50 | 17 289 | – 17 | – 35 | – 70 | – 70 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | ||||||||
– Agentschapsbijdragen | 28 268 | |||||||
– Restant | 18 025 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 72% | |||||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 0 | 0 | 454 |
Omdat de prestatie indicatoren van de kwaliteit luchtvaartverwachtingen geen goed beeld geven van de totale dienstverlening aan de luchtvaart, zijn deze niet meer in de begroting voor 2008 opgenomen.
In het jaarverslag over 2007 is reeds aangekondigd dat in de eerste suppletore begroting over 2008 nieuwe prestatiegegevens zullen worden gepresenteerd (zie hieronder), die betrouwbare meetresultaten opleveren.
Prestatiegegevens Weersverwachtingen
Kengetal | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
---|---|---|---|---|
Algemene weersverwachtingen en adviezen | ||||
– afwijking min.temperatuur (C) | <0,50 | <0,50 | <0,50 | <0,50 |
– afwijking max.temperatuur (C) | <0,50 | <0,50 | <0,50 | <0,50 |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | <1,0 | <1,0 | <1,0 | <1,0 |
Luchtvaartverwachtingen | ||||
– tijdigheid TAF Schiphol (%) | >99 | >99 | >99 | >99 |
Maritieme verwachtingen | ||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | >99 | >99 | >99 | >99 |
Prestatiegegevens Weeralarm1 |
1 Het aantal weeralarmen is afhankelijk van de weersomstandigheden; vanwege het geringe aantal is een norm niet kwantitatief uit te drukken.
De realisatie zal worden beschreven in tekstvorm waarbij ingegaan zal worden op het aantal weeralarmsituaties en de mate waarin het KNMI gegrond heeft gewaarschuwd c.q. gegrond niet heeft gewaarschuwd.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 7 421 303 | – 3 000 | – 888 900 | 6 529 403 | 36 753 | 24 899 | – 48 696 | – 48 675 |
Uitgaven: | 7 416 328 | – 3 000 | – 888 900 | 6 524 428 | 36 753 | 24 899 | – 48 696 | – 48 675 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 5 620 809 | – 3 000 | – 897 243 | 4 720 566 | 28 911 | 19 857 | – 53 738 | – 53 717 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 795 519 | 0 | 8 343 | 1 803 862 | 7 842 | 5 042 | 5 042 | 5 042 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl. begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | – 9 156 | 0 | 174 585 | 165 429 | 186 499 | 212 252 | 215 453 | 220 755 |
Uitgaven: | – 9 156 | 0 | 174 585 | 165 429 | 186 499 | 212 252 | 215 453 | 220 755 |
40.01 Programmauitgaven | – 9 156 | 0 | 174 585 | 165 429 | 186 499 | 212 252 | 215 453 | 220 755 |
40.01.01 Onvoorzien | – 9 156 | 0 | 7 349 | – 1 807 | 186 499 | 212 252 | 215 453 | 220 755 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Saldo mutaties van 1e suppl.begr. | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 215 632 | 0 | – 3 664 | 211 968 | – 6 332 | – 7 978 | – 11 135 | – 9 312 |
Uitgaven: | 226 265 | 0 | 9 395 | 235 660 | 1 873 | – 2 070 | – 6 192 | – 6 161 |
41.01 Centrale diensten | 139 290 | 0 | 2 701 | 141 991 | 4 322 | 2 365 | 2 888 | 2 919 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 402 | 0 | – 899 | 8 503 | – 621 | – 982 | – 1 305 | – 1 305 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 32 237 | 0 | – 1 298 | 30 939 | – 802 | – 1 522 | – 2 655 | – 2 655 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 911 | 0 | 366 | 7 277 | 660 | 390 | 390 | 390 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 3 489 | 0 | – 103 | 3 386 | – 126 | – 270 | – 630 | – 630 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk– juridische advisering | 9 834 | 0 | – 91 | 9 743 | – 788 | – 1 598 | – 2 655 | – 2 655 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 579 | 0 | – 175 | 6 404 | – 315 | – 585 | – 1 215 | – 1 215 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 169 | 0 | – 216 | 3 953 | ||||
41.01.08 HGIS– gelden | 2 265 | 0 | 100 | 2 365 | 100 | 100 | 100 | 100 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 56 174 | 0 | 6 883 | 63 057 | 8 061 | 8 949 | 12 922 | 13 006 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 8 230 | 0 | – 1 866 | 6 364 | – 1 847 | – 1 847 | – 1 847 | – 1 900 |
41.02 Shared Service Organisatie | 64 447 | 0 | 6 223 | 70 670 | – 2 015 | – 4 623 | – 8 914 | – 8 914 |
41.02.01 ICT– dienstverlening | 7 181 | 0 | 3 871 | 1 052 | – 249 | – 608 | – 1 122 | – 1 122 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 38 095 | 0 | 372 | 38 467 | – 1 767 | – 3 149 | – 5 087 | – 5 087 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 833 | 0 | 1 795 | 11 628 | 584 | – 201 | – 1 424 | – 1 424 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 4 536 | 0 | – 160 | 4 376 | – 470 | – 488 | – 874 | – 874 |
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling | 4 802 | 0 | 345 | 5 147 | – 113 | – 177 | – 407 | – 407 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 22 528 | 0 | 471 | 22 999 | – 434 | – 82 | – 166 | – 166 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO | 5 366 | 0 | 3 597 | 8 933 | – 6 | – 11 | – 22 | – 22 |
41.03.02 Personeel en materieel DGP | 5 922 | 0 | – 1 656 | 4 266 | – 156 | – 47 | – 96 | – 96 |
41.03.03 Personeel en materieel DGTL | 7 123 | 0 | – 1 319 | 5 804 | – 235 | – 15 | – 31 | – 31 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 4 147 | 0 | – 151 | 3 966 | – 37 | – 9 | – 17 | – 17 |
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Apparaatsuitgaven | 207 387 | |||||||
– Agentschapsbijdragen | 2 834 | |||||||
– Restant | 24 989 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2008 juridisch verplicht | 46% | |||||||
41 09 Ontvangsten | 18 213 | 0 | 1 052 | 19 265 | – 997 |
In 2007 zijn er reeds verplichtingen vastgelegd voor uitgaven in 2008, zodat de verplichtingen in 2008 worden verlaagd. Daarnaast worden er in 2008 verplichtingen vastgelegd in plaats van vanaf 2009, zodat er een verplichtingen schuif heeft plaatsgevonden.