A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die deel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. Leeswijzer
2. Het beleid
A. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
B. De beleidsartikelen
C. De niet-beleidsartikelen
3. Openingsbalans Dienst ICT Uitvoering
4. Baten-lastendiensten
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2008. In onderdeel A, de begrotingstoelichting, worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.
In onderdeel B van deze suppletore begroting is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.
In hoofdstuk 3 bij deze suppletore begroting is de openingsbalans van de Dienst ICT Uitvoering (DICTU) opgenomen. De DICTU heeft per 1 januari 2008 de status baten-lastendienst verkregen. De DICTU verzorgt binnen LNV de ICT-applicatieontwikkeling en -beheer.
Bij openingsbalans DICTU worden de materiele ICT activa van de overige baten-lastendiensten en het concern van LNV aan de DICTU overgedragen.
In deze 1e suppletore begrotingswet 2008 van LNV worden de afschrijvingskosten en het beroep op de leenfaciliteit van de DICTU – in relatie tot de overige baten-latendiensten en het concern van LNV – definitief vastgesteld.
In hoofdstuk 4 zijn de aangepaste staten van baten en lasten en de aangepaste kasstroomoverzichten van de overige baten-lastendiensten LNV opgenomen. Deze aanpassingen zijn voornamelijk het gevolg van bovengenoemde overdracht van de materiele ICT activa aan de DICTU.
A. OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2008 (Voorjaarsnota) (x € 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven 2008 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 2 323.3 | |
Nota van Wijziging | 25,0 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
Veenweidegebieden | 24 | 13,0 |
Maatregelen VWA | 25 | 10,0 |
Blauwtong, vrijwillige vaccinatie | 25 | 11,7 |
Leerlingenaantallen | 26 | 2,3 |
Kasschuif ICT-investering | 29 | 1,7 |
Intensiveringen Coalitieakkoord | 21/25/26 | 23,7 |
Interne begrotingsreserves | 21 | 67,3 |
Fonds Economische Structuurversterking | 21/26 | 7,6 |
Loonbijstelling tranche 2008 | 28 | 45,7 |
Prijsbijstelling tranche 2008 (Groen Onderwijs) | 28 | 3,8 |
Eindejaarsmarge 2007 | 25 | 3,6 |
Overige | 8,7 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 2 547,4 |
In het kader van het Programma Groene Hart worden in de Veenweidegebieden projecten gestart om de bodemdaling tegen te gaan, waardoor de specifieke culturele waarden en natuurwaarden die aan de veenweiden verbonden zijn, behouden blijven. Hiervoor wordt voor de periode 2008 t/m 2010 € 35 mln. beschikbaar gesteld, waarvan € 13 mln. in 2008.
De bijdrage aan de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) wordt zowel voor 2008 als voor 2009 met € 10 mln. verhoogd. Deze verhoging dient enerzijds ter dekking van maatregelen die voortvloeien uit de Kabinetsreactie op de aanbevelingen van het rapport Hoekstra (kamerstuk 26 991, nr. 177), zoals de inzet van «vliegende brigades», het vergroten van de capaciteit en kwaliteit dierenartsen en herziening van de regeling preventies.
Anderzijds dient de verhoging ter dekking van een tijdelijk financieel knelpunt in relatie tot het maatregelenpakket dat in de LNV begroting 2008 is aangekondigd om de begroting van VWA in 2011 in evenwicht te brengen. De kostendekkende tarieven uit dit maatregelenpakket zijn in 2008 met 2 maanden vertraging ingevoerd. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met de roodvleessector over een verhoging van de in rekening te brengen kosten in 2008 en 2009. Dit leidt nog niet tot volledige kostendekkendheid. Tenslotte zijn er op het principe van kostendekkendheid uitzonderingen gemaakt voor kleine bedrijven.
Blauwtong, vrijwillige vaccinatie
Om runderen, schapen en hobbydieren vrijwillig te kunnen vaccineren tegen blauwtong worden in 2008 vaccins aangeschaft. De uitgaven hiervan worden bij de EU gedeclareerd. Hiervoor wordt (rekening houdend met de voorfinanciering) een tegemoetkoming van per saldo € 2,6 mln. verstrekt. De LNV-uitgavenbegroting wordt in 2008 verhoogd met € 11,7 mln. In 2009 wordt de LNV-ontvangstenbegroting verhoogd met € 9,1 mln., in verband met de EU-bijdrage in 2009.
Voor 2008 en latere jaren wordt het totaal beschikbare budget ter bekostiging van alle onderwijssoorten tezamen met structureel € 2,3 mln. verhoogd. De verhoging hangt met name samen met meer promoties bij het Wetenschappelijk Onderwijs en meer leerlingen bij het MBO.
LNV investeert in ICT ten behoeve van kwaliteits- en efficiencyverbeteringen in de bedrijfsvoering en primair proces. Deze investeringen leiden in de eerste jaren tot extra uitgaven en in latere jaren tot besparingen in de uitvoering. In verband hiermee wordt een kasschuif verwerkt, waarbij de LNV-begroting in 2008 wordt verhoogd met € 1,7 mln.
Intensiveringen Coalitieakkoord
Uit hoofde van de intensiveringen uit het Coalitieakkoord tranche 2008 wordt de LNV-begroting als volgt verhoogd:
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Enveloppe Ondernemen, Groene Economie | ||||||
Transitie Noordzeevisserij | 10,0 | 10,0 | 5,0 | |||
Enveloppe innovatie, kennis en onderzoek | ||||||
Chemisch, biologische, radiologische en nucleair (CRBN) | 0,8 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 0,8 |
Enveloppe Onderwijs | ||||||
Groen onderwijs | 12,9 | 12,5 | 12,2 | 12,2 | 12,4 | 12,4 |
Totaal | 23,7 | 24,1 | 18,8 | 13,8 | 14,0 | 13,2 |
LNV realiseert in goed overleg met de sector een transitie van de Noordzeevisserij om enerzijds de noodzakelijke innovatie, gericht op meer duurzaamheid, energiebesparing en samenwerking in de keten te ondersteunen en anderzijds te komen tot een betere balans tussen vangstbestanden en vangstcapaciteit.
Chemisch, biologische, radiologische en nucleair (CRBN)
Het thema CBRN-weerstandsverhoging onderzoekinstellingen richt zich op het treffen van veiligheidsmaatregelen bij publieke onderzoeksinstellingen, waaronder universiteiten en onderzoeksinstituten binnen het LNV-domein.
Onderwijsintensiveringen-Coalitieakkoord
Vanuit de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen worden structureel middelen overgeboekt ten behoeve van kwaliteitsmaatregelen (voornamelijk gratis schoolboeken VO en verbetering carrièreperspectief) en maatschappelijke stages ten behoeve van het groene onderwijs.
Met ingang van 2008 worden op de LNV-begroting interne begrotingsreserves ingesteld. Het betreft het omzetten van de garantievermogens van een drietal stichtingen, te weten het Ontwikkeling en Saneringsfonds voor de Landbouw, het Ontwikkeling en Saneringsfonds voor de Visserij en het Borgstellingsfonds. De middelen van deze fondsen werden tot 1 januari 2008 voor het grootste deel in rekening courant aangehouden bij ’s Rijks schatkist (de Rijkshoofdboekhouding).
Als gevolg van het instellen van deze interne begrotingsreserves wordt zowel de uitgaven- als de ontvangstenbegroting van LNV met € 67,3 mln. verhoogd.
Fonds Economische Structuurversterking
Vanuit het Fonds Economische Structuurversterking worden middelen overgeheveld naar de LNV-begroting ten behoeve van de volgende onderzoeksprojecten:
Onderzoeksprojecten | |
---|---|
Aviaire Influenza | 4,3 |
Transitie Duurzame Landbouw | 0,7 |
Potato Genome Science | 1,0 |
Plantenkundig Onderzoek | 1,7 |
Luchtkwaliteit | – 0,1 |
Totaal | 7,6 |
De positieve eindejaarsmarge 2007 ad € 3,6 mln. wordt vrijwel geheel ingezet ter verhoging van de bijdrage aan de VWA. Dit hangt samen met een budgetoverheveling nog in 2007 door het ministerie van VWS aan het ministerie van LNV van € 3,5 mln. als bijdrage in de oplossing van de financiële problematiek bij de VWA. Deze bijdrage wordt in 2008 bij het onderhavige wetsvoorstel aan de bijdrage VWA toegevoegd.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2008 (Voorjaarsnota) (x € 1 mln.)
Art.nr. | Ontvangsten 2008 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 630,9 | |
Interne begrotingsreserves | 21 | 67,3 |
Fonds Economische Structuurversterking | 26 | 7,6 |
Verkoop gronden BBL | 24 | 4,3 |
Overig | 3,6 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 713,8 |
In 2007 is € 18,6 mln. van de geraamde ontvangstentaakstelling ad € 22,9 mln. uit hoofde van de verkoop van gronden door het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) gerealiseerd. De resterende € 4,3 mln. wordt in 2008 ontvangen.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
21 Duurzaam ondernemen | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 316 708 | 20 000 | 72 865 | 409 573 | 9 923 | 5 425 | 297 | 193 |
Uitgaven | 301 967 | 20 000 | 73 176 | 395 143 | 9 157 | 4 571 | 276 | 622 |
Programma-uitgaven: | 130 744 | 18 500 | 74 885 | 224 129 | 8 701 | 4 391 | 663 | 1 000 |
– waarvan juridisch verplicht | 46 367 | 46 367 | ||||||
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat | 6 455 | 39 982 | 46 437 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 19 326 | 1 318 | 20 644 | – 1 533 | – 1 140 | – 437 | 0 | |
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 89 019 | 9 905 | 98 924 | – 917 | – 869 | – 300 | 0 | |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 7 261 | 20 000 | 23 351 | 50 612 | 9 751 | 5 000 | ||
21.15 Bevorderen van duurzame ketens | 8 683 | – 1 500 | 329 | 7 512 | 400 | 400 | 400 | |
Apparaatsuitgaven | 171 223 | 1 500 | 15 946 | 171 014 | 456 | 180 | – 387 | – 387 |
21.21 Apparaat | 16 855 | 800 | 17 655 | 811 | 851 | 925 | 925 | |
21.22 Baten-lastendiensten | 154 368 | 1 500 | – 2 509 | 153 359 | – 355 | – 671 | – 1 312 | – 1 312 |
Ontvangsten | 9 869 | 68 934 | 78 803 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
• In verband met de inwerkingtreding van de Kaderwet ZBO per 1 februari 2007 worden de Stichting Borgstellingsfonds voor de Landbouw, het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw en het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Visserij opgeheven. De (garantie)vermogens van de 3 bovengenoemde stichtingen worden in de loop van 2008 overgeheveld naar 3 nieuwe interne begrotingsreserves op de LNV-begroting. In verband met deze vermogensoverheveling naar de LNV begroting worden zowel de uitgaven en de ontvangsten op dit artikel verhoogd met een totaal bedrag van € 67,3 mln.
• De verhoging van het budget met € 40 mln. op OD 21.11 hangt samen met het instellen van een interne begrotingsreserve i.v.m. de overheveling van het (garantie)vermogen van de Stichting Borgstellingsfonds voor de Landbouw.
• De budgetverhoging op OD 21.13 hangt voor € 13,4 mln. samen met het instellen van een interne begrotingsreserve i.v.m de overheveling van het vermogen van het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de landbouw. Daartegenover staat een budgetverlaging van circa € 3 mln., o.a. voor de uitvoering van het project «Koe in de wei» (€ 2,2 mln. naar OD 21.12) en het actieplan voor de agrologistiek (€ 0,3 mln. naar OD 21.15).
• Het budget op OD 21.14 wordt voor de jaren 2008 t/m 2010 verhoogd met € 25 mln. uit hoofde van de intensiveringsmiddelen uit het Coalitieakkoord: enveloppe Ondernemerschap. Deze middelen zijn bedoeld voor de transitie van de Noordzee visserij naar een meer duurzame sector. De verhoging voor 2008 bedraagt € 10 mln. Daarnaast wordt het budget van deze OD in 2008 verhoogd met € 13,9 mln. als gevolg van het instellen van een interne begrotingsreserve i.v.m. de overheveling van het vermogen van het Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Visserij.
• De verhoging van het budget op OD 21.21 hangt grotendeels samen met enerzijds een hogere bijdrage van structureel € 3 mln. per jaar aan de nieuw op te richten Rijksrederij bij het ministerie van V&W, waar de LNV-schepen deel vanuit zullen maken. Dit houdt verband met het feit dat een deel van de rente- en afschrijvingskosten van deze nieuwe baten-lastendienst zullen worden doorberekend aan LNV. Anderzijds wordt het budget met structureel € 1,9 mln. verlaagd in verband met de overdracht van het schip «Barend Biesheuvel» aan de Kustwacht.
• De mutatie op OD 21.22 hangt voor € 1,2 mln. samen met het invulling geven aan het amendement Jacobi op de begroting 2008 (kamerstuk 31 200 XIV, nr. 14). Zie hiervoor de toelichting op OD 23.22. Tevens wordt met deze mutatie € 1,5 mln. van de in het Coalitieakkoord afgesproken huisvestingstaakstelling (LNV in totaal € 2,1 mln.) op dit OD ingevuld.
De verhoging van de ontvangstenraming is voornamelijk het gevolg van het instellen van de drie begrotingsreserves en het gelijktijdig opheffen van de drie eerder genoemde fondsen (Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw, Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Visserij en de Stichting Borgstellingsfonds voor de Landbouw).
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
22 Agrarische ruimte | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 18 525 | – 602 | 17 923 | – 618 | – 36 | – 73 | – 73 | |
Uitgaven | 42 878 | – 602 | 42 276 | – 618 | – 36 | – 73 | – 73 | |
Programma-uitgaven | 31 766 | – 550 | 31 216 | – 600 | ||||
– waarvan juridisch verplicht | 31 766 | |||||||
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 19 479 | – 550 | 18 929 | – 600 | ||||
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 12 287 | 12 287 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 11 112 | – 52 | 11 060 | – 18 | – 36 | – 73 | – 73 | |
22.21 apparaat | 126 | 126 | ||||||
22.22 baten-lastendiensten | 10 986 | – 52 | 10 934 | – 18 | – 36 | – 73 | – 73 | |
Ontvangsten | 42 820 | 42 820 |
De mutaties op dit artikel houden met name verband met het volgende:
• In 2007 is de terugbetaling door LNV van door provincies voorgefinancierde landinrichtingsrente sneller uitgevoerd dan gepland. Op grond hiervan is in 2007 € 1,2 mln. meer uitgegeven. Dit leidt tot lagere uitgaven op OD 22.11 in 2008 en 2009.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
23 Natuur | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 288 473 | 8 000 | – 2 346 | 294 127 | – 5 735 | – 5 210 | – 3 829 | – 3 228 |
– waarvan garanties | 58 813 | |||||||
Uitgaven | 516 929 | 8 000 | – 1 033 | 523 896 | 791 | 734 | 463 | – 932 |
Programma-uitgaven | 444 684 | 8 000 | – 3 627 | 449 057 | 719 | 737 | 619 | – 776 |
– waarvan juridisch verplicht | 320 294 | |||||||
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 81 843 | – 1 000 | 80 843 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | – 1 000 | |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 141 272 | 141 272 | ||||||
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 157 338 | 6 000 | 1 000 | 164 338 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 64 231 | 2 000 | – 3 627 | 62 604 | 719 | 737 | 619 | – 776 |
Apparaatsuitgaven | 72 245 | 2 594 | 74 839 | 72 | – 3 | – 156 | – 156 | |
23.21 apparaat | 6 442 | 163 | 6 605 | 203 | 258 | 374 | 374 | |
23.22 baten- lastendiensten | 65 803 | 2 431 | 68 234 | – 131 | – 261 | – 530 | – 530 | |
Ontvangsten | 85 795 | 85 795 |
De mutaties op dit artikel houden voornamelijk verband met het volgende:
• Bij 2e suppletore begroting 2007 is het verplichtingenbudget verhoogd met € 20 mln. voor onder meer projecten in het kader van Natura 2000 (OD23.14). Thans vindt de meerjarige compensatie plaats waarbij de verplichtingenbudgetten vanaf 2008 worden verlaagd. Tegenover deze verlaging staat voor 2008 een verplichtingenverhoging als gevolg van budgetoverhevelingen van de Ministeries van VROM en EZ van in totaal € 5,5 mln. (OD23.14) ten behoeve van het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Via dit programma draagt LNV bij aan bewustwording en houdingsverandering bij burgers rond thema’s als plattelandsontwikkeling, voedselveiligheid, voedselzekerheid, landschap, milieu en dierenwelzijn. De hiermee samenhangende uitgavenmutatie wordt meerjarig verwerkt.
OD 23.13
• De meerjarige uitgavenverhoging op Beheren Ecologische Hoofdstructuur van € 1 mln. houdt verband met een bijdrage aan de provincie Drenthe voor de Subsidieregeling Natuurbeheer als onderdeel van het ILG. Compensatie vindt plaats vanuit OD 23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur (OD 23.11).
OD23.14
• De uitgavenverlaging op Beheer van de natuur buiten de EHS houdt verband met het invulling geven aan het amendement Cramer (TK vergaderjaar 2007–2008, 31 200 XIV, nr. 30) waarin de Kamer voor de begroting 2008 heeft aangegeven dat binnen artikel 26 € 5,0 mln. dient te worden vrijgemaakt voor financiering van de uitvoering van de nota Natuur- en Milieueducatie. Deze vorm van educatie draagt bij aan kennis van natuur en milieu bij kinderen, en versterkt de betrokkenheidvan kinderen bij natuur en beheer en onderhoud hiervan. Omdat de in het amendement voorgestane herschikking op OD 26.15 niet voor het gehele bedrag mogelijk is, vindt voor € 2,0 mln. compensatie vanuit onderhavig OD plaats.
• Tevens vindt voor 2008 vanuit deze operationele doelstelling compensatie plaats voor het opstellen van beheersplannen door de Dienst Landelijk Gebied ad € 1,7 mln.
De hogere bijdrage aan de baten-lastendiensten houdt verband met het volgende:
• De bijdrage aan de Dienst Landelijk Gebied wordt verhoogd met € 1,7 mln. voor het opstellen van beheersplannen in het kader van Natura 2000 door de Dienst Landelijk Gebied.
• In de begroting 2008 is amendement Jacobi (Kmst 31 200 XIV, nr. 14) verwerkt. Hierbij is € 1,5 mln. toegevoegd aan de bijdrage Algemene Inspectiedienst op artikel 21 ter uitbreiding van de handhavingscapaciteit op CITES (Convention on International Trade in Endangered Species). Ter invulling van dit amendement wordt € 1,2 mln. overgeheveld naar artikel 23 ten behoeve van het houden van aselecte steekproeven door de AID (€ 0,6 mln.) en voor uitvoeringskosten van de digitale uitwisseling van gegevens tussen handhavers en digitalisering van CITES-aanvragen door de Dienst Regelingen (€ 0,6 mln.)
• Ter invulling van de huisvestingstaakstelling uit het Coalitieakkoord die in de begroting 2008 is verwerkt (LNV in totaal € 2,1 mln.) worden de bijdragen aan de Algemene Inspectiedienst, de Dienst Landelijk Gebied en de Dienst Regelingen in totaal met € 0,5 mln. verlaagd.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
24 Landschap en recreatie | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 80 189 | 5 000 | 12 971 | 98 160 | 10 131 | 12 077 | 39 | 139 |
Uitgaven | 177 693 | 5 000 | 12 942 | 195 635 | 10 131 | 12 077 | 39 | 139 |
Programma-uitgaven | 140 725 | 5 000 | 12 805 | 158 530 | 9 897 | 11 897 | – 29 | 71 |
– waarvan juridisch verplicht | 84 741 | |||||||
24.11 Nationale Landschappen | 18 851 | – 66 | 18 785 | |||||
24.12 Landschap Algemeen | 4 554 | 12 996 | 17 550 | 9 822 | 11 822 | – 104 | – 4 | |
24.13 Recreatie om de Stad | 79 125 | 5 000 | – 200 | 83 925 | ||||
24.14 Recreatie algemeen | 38 195 | 75 | 38 270 | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Apparaatsuitgaven | 36 968 | 137 | 37 105 | 234 | 180 | 68 | 68 | |
24.21 apparaat | 4 279 | 293 | 4 572 | 287 | 287 | 286 | 286 | |
24.22 baten-lastendiensten | 32 689 | – 156 | 32 533 | – 53 | – 107 | – 218 | – 218 | |
Ontvangsten | 28 529 | 4 300 | 32 829 |
De mutaties op de uitgaven en verplichtingen houden voornamelijk verband met het volgende:
• In het kader van het Programma Groene Hart worden in de Veenweidegebieden projecten gestart om de bodemdaling tegen te gaan, waardoor de specifieke culturele waarden en natuurwaarden die aan de veenweiden verbonden zijn, behouden blijven. Hiervoor wordt voor de periode 2008 t/m 2010 op OD 24.12 Landschap Algemeen € 35 mln. beschikbaar gesteld.
De mutatie op de ontvangsten houdt verband met het volgende:
• In 2007 is € 18,6 mln. van de geraamde ontvangstentaakstelling ad € 22,9 mln. uit hoofde van de verkoop van gronden door het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) gerealiseerd. De resterende € 4,3 mln. wordt in 2008 ontvangen.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 89 472 | 26 821 | 116 293 | 11 595 | 1 573 | 1 421 | 1 422 | |
Uitgaven | 90 672 | 26 582 | 117 254 | 11 595 | 1 573 | 1 421 | 1 422 | |
Programma-uitgaven | 38 866 | 12 803 | 51 669 | 1 737 | 1 736 | 1 635 | 1 636 | |
waarvan juridisch verplicht | 7 165 | |||||||
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 21 456 | 445 | 21 901 | 1 637 | 1 636 | 1 635 | 1 636 | |
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 17 410 | 12 358 | 29 768 | 100 | 100 | |||
Apparaatsuitgaven | 51 806 | 13 779 | 65 585 | 9 858 | – 163 | – 214 | – 214 | |
U25.21 Apparaat | 6 455 | – 97 | 6 358 | – 77 | – 39 | 36 | 36 | |
U25.22 baten-lastendiensten | 45 351 | 13 876 | 59 227 | 9 935 | – 124 | – 250 | – 250 | |
Ontvangsten | 13 447 | 900 | 14 347 | 9 100 |
De mutatie op het onderdeel baten-lastendiensten (OD 25.22) houdt verband met het volgende:
• De bijdrage aan de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) wordt zowel voor 2008 als voor 2009 met € 10 mln. verhoogd. Deze verhoging dient enerzijds ter dekking van maatregelen die voortvloeien uit de Kabinetsreactie op de aanbevelingen van het rapport Hoekstra (kamerstuk 26 991, nr. 177), zoals de inzet van «vliegende brigades», het vergroten van de capaciteit en kwaliteit dierenartsen en herziening van de regeling preventies. Anderzijds dient de verhoging ter dekking van een tijdelijk financieel knelpunt in relatie tot het maatregelenpakket dat in de LNV begroting 2008 is aangekondigd om de begroting van VWA in 2011 in evenwicht te brengen. De kostendekkende tarieven uit dit maatregelenpakket zijn in 2008 met 2 maanden vertraging ingevoerd. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met de roodvleessector over een verhoging van de in rekening te brengen kosten in 2008 en 2009. Dit leidt nog niet tot volledige kostendekkendheid. Tenslotte zijn er op het principe van kostendekkendheid uitzonderingen gemaakt voor kleine bedrijven.
• Het Ministerie van VWS heeft in 2007 middels budgetoverheveling een bijdrage geleverd aan LNV van € 3,5 mln. ter oplossing van de financiële problematiek bij de VWA. Deze bijdrage wordt in 2008 bij het onderhavige wetsvoorstel aan de bijdrage VWA toegevoegd.
• De bijdrage aan de Dienst Regelingen wordt voor 2008 met € 0,3 mln. verhoogd ten behoeve van de voorbereiding van de implementatie van de elektronische registratie en identificatie van schapen en geiten.
De verhoging van de uitgaven op OD 25.11 houdt voornamelijk verband met de intensiveringmiddelen uit het Coalitieakkoord in het kader van de CBRN-weerstandsverhoging (Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair). Deze middelen zijn bedoeld voor het treffen van veiligheidsmaatregelen bij publieke onderzoeksinstellingen, waaronder universiteiten en onderzoeksinstituten binnen het LNV-domein.
De mutatie op OD 25.12 Handhaven diergezondheidsniveau houdt verband met het volgende:
• Om runderen, schapen en hobbydieren vrijwillig te kunnen vaccineren tegen blauwtong worden in 2008 vaccins aangeschaft. De uitgaven hiervan worden bij de EU gedeclareerd. Hiervoor wordt (rekening houdend met de voorfinanciering) een tegemoetkoming van per saldo € 2,6 mln. verstrekt. De LNV-uitgavenbegroting wordt in 2008 verhoogd met€ 11,7 mln. In 2009 wordt de LNV-ontvangstenbegroting verhoogd met€ 9,1 mln., in verband met de EU-bijdrage in 2009.
• Het Ministerie van Buitenlandse Zaken levert voor 2008 een bijdrage van € 0,9 mln. in het kader van het Partnerschap Preventie en Bestrijding Vogelgriep Indonesië. Hiertegenover staan hogere ontvangsten van dezelfde omvang.
• Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stelt voor 2008 t/m 2010 € 0,1 mln. beschikbaar aan het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC). Deze instelling houdt zich onder meer bezig met het bundelen van kennis tussen de veterinaire en de volksgezondheidssector op het gebied van in het wild levende dieren.
• In 2008 vindt voor € 0,3 mln. compensatie plaats voor een hogere bijdrage aan de Dienst Regelingen. Deze hogere bijdrage is noodzakelijk voor de voorbereiding van de implementatie van de elektronische registratie en identificatie van schapen en geiten.
De mutatie op de ontvangsten in 2009 houdt verband met de EU-bijdrage voor de vaccinatie van dieren tegen blauwtong (zie uitgaven OD 25.12)
26 Kennis en Innovatie | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 912 534 | – 8 000 | 42 569 | 947 103 | 15 488 | 14 727 | 14 269 | 14 211 |
Uitgaven | 919 908 | – 8 000 | 30 066 | 941 974 | 17 286 | 16 982 | 20 452 | 14 265 |
Programma-uitgaven | 906 542 | – 8 000 | 29 697 | 928 239 | 17 439 | 17 122 | 20 557 | 14 370 |
– waarvan juridisch verplicht | 853 498 | |||||||
26.15 Kennisontwikkeling en innovatie | 160 529 | – 8 000 | 10 870 | 163 399 | 2 317 | 1 032 | 306 | 169 |
26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs | 746 013 | 18 827 | 764 840 | 15 122 | 16 090 | 20 251 | 14 201 | |
Apparaatsuitgaven | 13 366 | 369 | 13 735 | – 153 | – 140 | – 105 | – 105 | |
26.21 apparaat | 12 717 | – 166 | 12 551 | – 153 | – 140 | – 105 | – 105 | |
26.22 baten- lastendiensten | 649 | 535 | 1 184 | |||||
Ontvangsten | 24 418 | 6 489 | 30 907 | 303 | 1 646 | 5 868 |
De mutatie op OD 26.15 Kennisontwikkeling en innovatie houdt verband met het volgende:
• Als gevolg van het amendement Cramer (TK, vergaderjaar 2007–2008, 31 200 XIV, nr. 30) met betrekking tot de financiering van de nota Natuur- en Milieueducatie ad € 5,0 mln. en het amendement Jacobi/Jager (TK, vergaderjaar 2007–2008, 31 200 XIV, nr. 29) met betrekking tot de financiering van weidevogelbeheer ad € 6,0 mln. is een budgettaire herschikking nodig. Beide amendementen voorzien in dekking van in totaal € 11 mln. ten laste van OD 26.15. Op deze OD is echter onvoldoende budgettaire ruimte om de volledige € 11 mln. te dekken. Om de met bovengenoemde amendementen samenhangende budgetten beschikbaar te hebben, wordt OD 26.15 verhoogd met € 4,5 mln. Hiervan wordt € 1,0 mln. gerealiseerd via een overboeking van het ministerie van VROM en via een verlaging van OD 23.14 en OD 26.16 met € 2,0 mln. respectievelijk € 1,5 mln.
• Tevens wordt dit OD verhoogd met € 6,1 mln. voor de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten op het gebied van gewasbescherming en bemesting welke door DLO worden uitgevoerd.
De mutatie op OD 26.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en innovatie houdt verband met het volgende:
• Samenhangende met de gemaakte afspraken vanuit het Coalitieakkoord wordt OD 26.16 verhoogd met € 12,9 mln. via een overboeking van middelen vanuit het ministerie van OCW. Dit ten behoeve van kwaliteitsmaatregelen (voornamelijk gratis schoolboeken VO en verbetering carrièreperspectief) en maatschappelijke stages in het groene onderwijs.
• Daarnaast wordt dit OD structureel verhoogd met € 2,3 mln. samenhangende met meer promoties bij het Wetenschappelijk Onderwijs en meer leerlingen bij het MBO.
• Tot slot zijn aan dit OD middelen toegevoegd vanuit het FES ten behoeve van de uitvoering van de onderzoeksprojecten Aviaire Influenza, Transitie Duurzame Landbouw en Potato Genome Science.
De verhoging van de ontvangsten hangt samen met de onderzoeksprojecten Aviaire Influenza, Transitie Duurzame Landbouw en Potato Genome Science, die vanuit het Fonds Economische Structuurverwerking (FES) gefinancierd worden.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
27 Bodem, water en reconstructie zandgebieden | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 22 583 | – 104 | 22 479 | – 36 | – 71 | – 145 | – 145 | |
Uitgaven | 64 635 | – 104 | 64 531 | – 36 | – 71 | – 145 | – 145 | |
Programma-uitgaven | 44 540 | 44 540 | ||||||
– waarvan juridisch verplicht | 42 052 | |||||||
27.11 Reconstructie zandgebieden | 44 221 | 44 221 | ||||||
27.12 Bodem en water | 319 | 319 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 20 095 | – 104 | 19 991 | – 36 | – 71 | – 145 | – 145 | |
27.21 apparaat | 183 | 183 | ||||||
27.22 baten- lastendiensten | 19 912 | – 104 | 19 808 | – 36 | – 71 | – 145 | – 145 | |
Ontvangsten | 331 | 331 |
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
28 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | – 500 | 50 404 | 49 904 | 50 068 | 50 302 | 51 441 | 51 269 | |
Uitgaven | – 500 | 50 404 | 49 904 | 50 068 | 50 302 | 51 441 | 51 269 | |
28.11 Prijsbijstelling | 0 | 3 810 | 3 810 | 3 792 | 3 752 | 3 744 | 3 712 | |
28.12 Loonbijstelling | 0 | 45 740 | 45 740 | 45 276 | 44 550 | 43 527 | 43 387 | |
28.13 Onvoorzien | – 500 | 854 | 354 | 1 000 | 2 000 | 4 170 | 4 170 | |
Ontvangsten |
• Op OD28.11 is de prijsbijstellingstranche 2008 voor alleen het onderwijsdeel toegevoegd. Bij begroting 2008 heeft het Kabinet besloten tot een aanvullend pakket maatregelen, waarbij de prijsbijstelling vallend binnen het kader RBG-eng alleen voor het OCW- en Defensie-deel wordt uitgekeerd. De toedeling van de prijsbijstelling over de artikelen wordt verwerkt in de ontwerpbegroting 2009.
• Op OD 28.12 is de loonbijstellingstranche 2008 aan de LNV-begroting toegevoegd. De toedeling van de loonbijstelling over de artikelen wordt verwerkt in de ontwerpbegroting 2009.
• Met de mutatie op OD 28.13 wordt de taakstelling materieel uit het aanvullend pakket maatregelen waartoe het Kabinet bij begroting 2008 heeft besloten, verdeeld over alle materieel budgetten van de LNV begroting.
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
29 Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 211 296 | 7 767 | 219 063 | 6 752 | 7 032 | – 2 657 | 3 343 | |
Uitgaven | 209 092 | 7 767 | 216 859 | 6 752 | 7 032 | – 2 657 | 3 343 | |
Programma-uitgaven | 40 324 | 926 | 41 250 | 926 | 926 | 926 | 926 | |
29.11 Internationale contributies | 7 421 | 926 | 8 347 | 926 | 926 | 926 | 926 | |
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 32 903 | 0 | 32 903 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsuitgaven | 168 768 | 6 841 | 175 609 | 5 826 | 6 106 | – 3 583 | 2 417 | |
29.21 Apparaat | 160 131 | – 473 | 159 658 | 5 840 | 6 131 | – 3 536 | – 3 536 | |
29.22 Baten-lastendiensten | 8 637 | 7 324 | 15 951 | – 14 | – 25 | – 47 | – 47 | |
Ontvangsten | 425 716 | 2 254 | 427 770 | 2 654 | 2 654 | 2 654 | 2 654 |
De mutatie op OD 29.11 Internationale contributies houdt verband met de verhoging van de FAO contributie (ad € 0,5 mln.) en de verhoging van overige internationale contributies (ad € 0,4 mln.).
Er doet zich een aantal mutaties voor op OD 29.21 Apparaat, waarmee het budget per saldo met € 0,5 mln. wordt verlaagd:
• De archief- en personeels medewerkers worden vanuit directies en diensten ondergebracht naar een centrale DIV-share en een centrale PSC-share (ad. € 2,9 mln.). De apparaatsuitgaven van deze shares worden verantwoord op het artikel 29 Algemeen.
• De ICT-uitgaven van het kerndepartement ad € 7,1 mln. worden toegevoegd aan de bijdrage baten-lastendienst DICTU op OD 29.22.
• De invulling van de huisvestingstaakstelling ad € 2,1 mln. uit het Coalitieakkoord voor het jaar 2008. Deze taakstelling is in afwachting van de invulling bij begroting 2008 op dit OD verwerkt.
• LNV investeert in ICT ten behoeve van kwaliteitsen efficiencyverbeteringen in de bedrijfsvoering en primair proces. Deze investeringen leiden in de eerste jaren tot extra uitgaven en in latere jaren tot besparingen in de uitvoering. In verband hiermee wordt een kasschuif verwerkt, waarbij de LNV-begroting in 2008 wordt verhoogd met € 1,7 mln.
De mutatie bij de ontvangsten houdt verband met het doorbelasten van werkzaamheden door de centrale PSC-share aan de baten-lastendiensten (€ 2,1 mln. structureel). Verder is de taakstelling High Trust uit het Coalitieakkoord verwerkt (2008: € 0,2 mln. 2009 en volgende jaren: € 0,6 mln.)
3. OPENINGSBALANS DICTU PER 1 JANUARI 2008
Balans per 1 januari 2008 (in € 1 000)
01-01-2008 | |
---|---|
Activa | |
Immateriele activa | 2 679 |
Materiele activa | |
– grond en gebouwen | |
– installatie en inventarissen | 9 070 |
– overige materiele activa | |
Voorraden | |
Debiteuren | 1 202 |
Nog te ontvangen bedragen | 9 613 |
Liquide middelen | |
Totaal activa | 22 564 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | |
– Exploitatiereserve | |
– verplichte reserves | |
onverdeeld resultaat | |
Leningen Ministerie van Financien | |
– > 1 jaar | 7 542 |
– > 5 jaar | 259 |
Voorzieningen | |
Crediteuren | 3 957 |
Nog te betalen kosten | 10 806 |
Totaal passiva | 22 564 |
De begroting van baten en lasten en het kasstroomoverzicht van de baten-lastendiensten zijn voornamelijk gewijzigd als gevolg van de overgang van materiële ICT activa van de baten-lastendiensten naar de Dienst ICT Uitvoering (DICTU).
De belangrijkste overige wijzigingen zijn toegelicht onder de betreffende begrotingen van baten en lasten en kasstroomoverzichten.
Algemene Inspectie Dienst (AID)
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 66 235 | 787 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 0 |
Opbrengst derden | 450 | 0 |
Rentebaten | 100 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 |
Totaal Baten | 66 785 | 787 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | ||
– personele kosten | 42 393 | 1 418 |
– materiële kosten | 19 427 | 617 |
Rentelasten | 434 | 0 |
Afschrijvingskosten | ||
– materieel | 3 429 | – 928 |
– immaterieel | 1 100 | – 320 |
Dotaties voorzieningen | 0 | |
Bijzondere lasten | 0 | |
Totaal lasten | 66 783 | 787 |
Saldo | 2 | 0 |
De hogere apparaatskosten houden verband met het feit dat het uiteindelijke opdrachtenpakket voor de AID in 2008 hoger is uitgekomen dan het opdrachtenpakket ten tijde van het opstellen van de initiële begroting 2008.
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
1 Rekening Courant RHB 1-1-2008 (incl. deposito) | 7 343 | + 1 035 |
2. Totaal operationele kasstroom | 4 507 | – 2 765 |
3a Totaal investeringen (-/-) | – 8 163 | + 2 800 |
3b Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 450 | + 705 |
3. Totaal investeringkasstroom | – 7 713 | + 3 541 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 |
4b eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen (-/-) | – 3 734 | + 393 |
4d beroep op leenfaciliteit (+) | 7 713 | – 2 766 |
4. Totaal financieringskasstroom | 3 979 | – 2 373 |
5 Rekening Courant RHB 31-12-2008 (incl. deposito) | 8 116 | – 562 |
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 95 501 | 2 304 |
Opbrengst overige departementen | ||
Opbrengst derden | 1 950 | – 1 950 |
Rentebaten | 160 | – 160 |
Bijzondere baten | 0 | 0 |
Totaal Baten | 97 611 | 194 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | 60 824 | 21 018 |
– personele kosten | 16 431 | 3 488 |
– overig personeel | 21 440 | 8 236 |
– materiële kosten | 22 953 | 9 294 |
Huisvesting | 3 070 | – 970 |
Rentelasten | 2 618 | – 1 553 |
Afschrijvingskosten | 31 062 | – 23 571 |
– materieel conversie | 0 | 5 500 |
– materieel | 7 008 | – 6 017 |
– immaterieel | 24 054 | – 23 054 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 |
Totaal lasten | 97 574 | – 5 076 |
Saldo | 37 | 5 270 |
De totale lasten bij de DICTU nemen met € 5 mln. af. Enerzijds is sprake van een toename van ICT kosten ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting DICTU, omdat het meerjaren ICT-investeringsplan (MIP ICT LNV) onlangs is vastgesteld. Anderzijds vallen de afschrijvingskosten dit jaar met € 23,6 mln. lager uit als gevolg van de tot 1-1-2009 vertraagde overdracht van de immateriële vaste activa van de baten-lasten diensten naar de DICTU.
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
1 Rekening Courant RHB 1-1-2008 (incl. deposito) | 0 | 0 |
2a. Saldo van baten en lasten | 37 | 5 270 |
2b. Gecorrigeerd voor afschrijvingen | 31 062 | – 23 571 |
2c. Gecorrigeerd voor mut. In werkkap | – 4 560 | 4 560 |
2. Totaal operationele kasstroom | 26 539 | – 13 741 |
3a Totaal investeringen (-/-) | – 35 196 | 9 232 |
3b Totaal boekwaarde | 0 | 0 |
3c desinvesteringen (+) | ||
3. Totaal investeringkasstroom | – 35 196 | 9 232 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 4 600 |
4b eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen (-/-) | – 26 502 | 19 011 |
4d beroep op leenfaciliteit (+) | 35 196 | – 9 232 |
4. Totaal financieringskasstroom | 8 694 | 5 179 |
5 Rekening Courant RHB 31–12–2008 (incl. deposito) | 37 | 670 |
Het beroep op de leenfaciliteit valt € 9,2 mln. lager uit. Deze verlaging houdt verband met de verschuiving van de overdrachtsdatum van 1-1-2008 naar 1-1-2009 voor de immateriële vaste ICT activa van de baten-lastendiensten naar de DICTU.
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 105 551 | 1 181 |
Opbrengst overige departementen | 2 436 | 0 |
Opbrengst derden | 11 349 | 0 |
Rentebaten | 581 | 1 |
Bijzondere baten | 0 | 0 |
Totaal Baten | 119 917 | 1 182 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | ||
– personele kosten | 80 967 | 1 572 |
– materiële kosten | 29 759 | – 519 |
Rentelasten | 941 | 75 |
Afschrijvingskosten | ||
– materieel | 4 075 | 27 |
– immaterieel | 4 075 | 27 |
Dotaties voorzieningen | 100 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 |
Totaal lasten | 119 917 | 1 182 |
Saldo | 0 | 0 |
De verhoging van de opbrengst moederdepartement en de personele kosten hangen samen met de uitvoeringskosten ten behoeve van Natura 2000.
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
1 Rekening Courant RHB 1-1-2008 (incl. deposito) | 13 215 | 0 |
2. Totaal operationele kasstroom | 8 150 | – 796 |
3a Totaal investeringen (-/-) | – 10 681 | – 533 |
3b Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 1 663 |
3. Totaal investeringkasstroom | – 10 681 | 1 130 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 |
4b eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen (-/-) | – 8 150 | – 867 |
4d beroep op leenfaciliteit (+) | 10 681 | 533 |
4. Totaal financieringskasstroom | 2 531 | – 334 |
5 Rekening Courant RHB 31-12-2008 (incl. deposito) | 13 215 | 0 |
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 118 024 | – 251 |
Opbrengst overige departementen | 738 | 0 |
Opbrengst derden | 10 100 | 0 |
Rentebaten | 200 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 |
Totaal Baten | 129 062 | – 251 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | ||
– personele kosten | 64 453 | – 2 492 |
– materiële kosten | 44 789 | – 833 |
Rentelasten | 1 620 | 374 |
Afschrijvingskosten | ||
– materieel | 2 400 | 1 000 |
– immaterieel | 15 800 | 1 700 |
Dotaties voorzieningen | 0 | |
Bijzondere lasten | 0 | |
Totaal lasten | 129 062 | – 251 |
Saldo | 0 | 0 |
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
1 Rekening Courant RHB 1-1-2008 (incl. deposito) | 10 502 | – 9 748 |
2. Totaal operationele kasstroom | 18 298 | 1 548 |
3a Totaal investeringen (-/-) | – 15 000 | – 3 000 |
3b Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 1 229 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 15 000 | – 1 771 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 |
4b eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen (-/-) | – 15 954 | – 2 200 |
4d beroep op leenfaciliteit (+) | 15 000 | 3 000 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 954 | 800 |
5 Rekening Courant RHB 31-12-2008 (incl. deposito) | 12 846 | – 12 267 |
De Dienst Regelingen heeft zijn materiële ICT-activa grotendeels overgedragen aan de Dictu. De overige mutaties zijn voornamelijk het gevolg van benodigde extra investeringen in 2007 (€ 6 mln.) en 2008 (€ 3 mln.) om de bedrijfstoeslag conform de EU-voorschriften te kunnen uitbetalen. Per saldo is sprake van hogere afschrijvingskosten en rentelasten.
Plantenziektenkundige Dienst (PD)
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 14 955 | 582 |
Opbrengst overige departementen | 0 | |
Opbrengst derden | 2 146 | 281 |
Rentebaten | 50 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 |
Totaal Baten | 17 151 | 863 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | ||
– personele kosten | 8 719 | 436 |
– materiële kosten | 7 612 | 145 |
Rentelasten | 120 | 24 |
Afschrijvingskosten | ||
– materieel | 400 | – 90 |
– immaterieel | 300 | 348 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 |
Totaal lasten | 17 151 | 863 |
Saldo | 0 | 0 |
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
1 Rekening Courant RHB 1-1-2008 (incl. deposito) | 4 469 | – 469 |
2. Totaal operationele kasstroom | 280 | – 1 720 |
3a Totaal investeringen (-/-) | – 1 000 | – 250 |
3b Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 90 | |
3. Totaal investeringkasstroom | – 1 000 | – 160 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 |
4b eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen (-/-) | – 1 000 | 100 |
4d beroep op leenfaciliteit (+) | 1 000 | 1 000 |
4. Totaal financieringskasstroom | 0 | 1 100 |
5 Rekening Courant RHB 31-12-2008 (incl. deposito) | 3 749 | – 1 249 |
Per eind 2007 was sprake van een tekort op de leenfaciliteit ten opzichte van de investeringen vaste activa van circa € 1 mln. Op grond hiervan is het beroep op de leenfaciliteit voor 2008 met € 1 mln. verhoogd.
Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
Baten | ||
Opbrengst moederdepartement | 28 421 | 13 372 |
Opbrengst overige departementen | 74 001 | – |
Opbrengst Diergezondheidsfonds | 500 | – |
Opbrengst derden | 56 625 | – 7 125 |
Rentebaten | 0 | – |
Bijzondere baten | 0 | – |
Totaal Baten | 159 547 | 6 247 |
Lasten | ||
Apparaatskosten | ||
– personele kosten | 97 881 | 4 074 |
– materiële kosten | 52 216 | 2 173 |
Rentelasten | 1 150 | – 94 |
Afschrijvingskosten | ||
– materieel | 8 300 | – 2 704 |
– immaterieel | 0 | 1 880 |
Dotaties voorzieningen | 0 | – |
Bijzondere lasten | 0 | – |
Totaal lasten | 159 547 | 5 329 |
Saldo | 0 | 918 |
De bijdrage moederdepartement wordt met € 13,4 mln. verhoogd. Van deze verhoging dient € 10 mln. enerzijds ter dekking van maatregelen die voortvloeien uit de Kabinetsreactie op de aanbevelingen van het rapport Hoekstra (kamerstuk 26 991, nr. 177), zoals de inzet van «vliegende brigades», het vergroten van de capaciteit en kwaliteit dierenartsen en herziening van de regeling preventies. Anderzijds dient de verhoging ter dekking van een tijdelijk financieel knelpunt in relatie tot het maatregelenpakket dat in de LNV begroting 2008 is aangekondigd om de begroting van VWA in 2011 in evenwicht te brengen.
Voorts heeft het Ministerie van VWS heeft in 2007 middels budgetoverheveling een bijdrage geleverd aan LNV van € 3,5 mln. ter oplossing van de financiële problematiek bij de VWA. Deze bijdrage wordt in 2008 bij het onderhavige wetsvoorstel aan de bijdrage VWA toegevoegd.
De kostendekkende tarieven uit dit maatregelenpakket zijn in 2008 met 2 maanden vertraging ingevoerd. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met de roodvleessector over een verhoging van de in rekening te brengen kosten in 2008 en 2009. Dit leidt nog niet tot volledige kostendekkendheid. Tenslotte zijn er op het principe van kostendekkendheid uitzonderingen gemaakt voor kleine bedrijven.
Omschrijving | (1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting |
---|---|---|
1 Rekening Courant RHB 1-1-2008 (incl. deposito) | 2 729 | 10 821 |
2. Totaal operationele kasstroom | 8 300 | 94 |
3a Totaal investeringen (-/-) | – 9 730 | 500 |
3b Totaal boekwaarde | ||
3 desinvesteringen (+) | 0 | 645 |
3. Totaal investeringkasstroom | – 9 730 | 1 145 |
4a eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 |
4b eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 |
4c aflossingen op leningen (-/-) | – 7 207 | 922 |
4d beroep op leenfaciliteit (+) | 9 730 | – 500 |
4. Totaal financieringskasstroom | 2 723 | 222 |
5 Rekening Courant RHB 31-12-2008 (incl. deposito) | 4 022 | 12 283 |