A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2008 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) en van de financiering van de zorgsector in het jaar 2008.
In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2008 van VWS opgenomen, inclusief de wijzigingen van de premie-uitgaven. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2008, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Dit jaar hebben we de criteria voor het toelichten van de wijzigingen aangepast. Voorheen gaven we alleen een toelichting op mutaties tussen begrotingsartikelen. Met ingang van deze suppletore begroting lichten we ook de mutaties tussen de operationele doelstellingen binnen de artikelen toe. Doel hiervan is om een goede aansluiting tussen de begroting, de suppletore begrotingen en het jaarverslag aan te brengen.
Voor het opstellen van de toelichting op de beleidsartikelen zijn de volgende criteria toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de stand vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.
2. De apparaatsuitgaven in de beleidsartikelen zijn in relatie tot de beleidsuitgaven gering van omvang. Daarom worden alleen verschillen die groter zijn dan 10% van de vastgestelde begroting toegelicht.
3. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
4. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
Doel van bovenstaande criteria is om alle relatief grote mutaties toe te lichten. Zoals vermeld onder het eerste criterium kunnen echter ook kleinere mutaties toegelicht zijn. Dat geschiedt dan om beleidsmatige redenen.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. In paragraaf 3 volgt de artikelsgewijze toelichting van de begrotingsmutaties, en paragraaf 4 ten slotte bevat het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en de wijzigingen daarvan.
2. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN EN -ONTVANGSTEN
In paragraaf 2.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting.
In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht.
Tijdens de behandeling van de begroting 2008 zijn de volgende amendementen aangenomen:
• Amendement 31 200 XVI, nr. 25 van de leden Schermers en van der Veen. Dit amendement beoogt een verbetering in de organisatie en werkwijze van de ambulancediensten te bewerkstelligen. Daartoe wordt het budget voor artikel 42 Gezondheidszorg verhoogd met € 1,5 miljoen. Als dekking is het niet verplichte en niet bestuurlijk gebonden budget van hetzelfde artikel aangewezen.
• Amendement 31 200 VXI, nr. 27 van de leden Schippers, van der Veen en Kant. Dit amendement beoogt de financiering van het behandeltraject overgewicht van het behandelcentrum Heideheuvel (behandel- en revalidatiecentrum KBCZ- de Trappenberg) gedurende de onderzoeksfase te bewerkstelligen. Daartoe was in het amendement het budget 2008 van artikel 42 Gezondheidszorg verhoogd met € 4 miljoen. Als dekking was artikel 99 Nominaal en onvoorzien aangewezen. Tevens stelt het amendement dat in de begroting 2009 nogmaals € 2 miljoen voor deze behandeling moet worden uitgetrokken.
Bij de uitvoering van dit amendement is gebleken dat het niet mogelijk is om de financiering over 2007 met terugwerkende kracht in werking te laten treden. In deze suppletore begroting is daarom het budget voor 2008 verlaagd met € 2 miljoen. Daarnaast is de in het amendement genoemde verhoging van het budget 2009 met € 2 miljoen opgenomen. Als dekking hiervoor is artikel 99 opgenomen.
• Amendement 31 200 XVI, nr. 29 van de leden van Miltenburg en Koşer Kaya. Dit amendement beoogt de financiering van de hiv preventie onder homomannen door Stichting Schorer niet te korten en daarbovenop een intensivering voor deze stichting te bewerkstelligen. Daartoe is artikel 41 Volksgezondheid verhoogd met € 0,5 miljoen en is tevens als dekking artikel 99 Nominaal en onvoorzien verlaagd met hetzelfde bedrag.
• Amendement 31 200 XVI, nr. 36 van de leden Koşer Kaya, Schermers en Wiegman-van Meppelen Scheppink. Dit amendement beoogt de financiering van de ontwikkelcentra in de revalidatie te verlengen. Daartoe is artikel 42 Gezondheidszorg verhoogd met € 1,5 miljoen, en is als dekking hetzelfde artikel 42 verlaagd met € 1,5 miljoen. Dit amendement wordt uitgevoerd door verlenging met een jaar van de aanwijzing op grond van artikel 8 van de Wet Bijzondere Medische Verrichtingen (WBMV). Financiering vindt daarmee plaats uit de premiemiddelen.
• Amendement 31 200 XVI, nr. 37 van de leden Schermers, Wiegman-van Meppelen Scheppink, en van der Veen. Dit amendement beoogt de financiering van de pijncentra in de palliatieve zorg te verlengen. Daartoe is artikel 42 Gezondheidszorg verhoogd met € 1,8 miljoen, en is als dekking hetzelfde artikel 42 verlaagd met € 1,8 miljoen. Dit amendement wordt uitgevoerd door de financiering van de pijncentra nog een jaar op gelijke voet voort te zetten, dat wil zeggen door verlenging van de betreffende beleidsregel in de functiegerichte budgettering voor academische ziekenhuizen. Financiering vindt daarmee plaats uit de premiemiddelen.
• Amendement 31 200 XVI, nr. 96 van de leden Arib en Schermers. Dit amendement beoogt vruchtbaarheidsbehandelingen zoals ovulatie inductie en intra uteriene inseminatie (IUI) – na een positief advies van het CVZ – in het basispakket van de Zorgverzekeringswet op te nemen. Daartoe is artikel 42 Gezondheidszorg verhoogd met € 1 miljoen en is tevens als dekking artikel 42 verlaagd met hetzelfde bedrag. Na een positief advies van het CVZ zullen de betrokken behandelingen in het basispakket worden opgenomen. Financiering vindt daarmee plaats uit de premiemiddelen.
De budgettaire consequenties van deze amendementen zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel 1: Budgettaire consequenties amendementen (bedragen x € 1 000)
Artikel | Bijstelling (Kas = Verplichting) | Toelichting dekking | Amendement | Omschrijving |
---|---|---|---|---|
42 | Dekking (€ 1,5 miljoen) binnen artikel 42 | 25. Schermers, Van der Veen | Verbetering in de organisatie en werkwijze van de ambulancediensten | |
42 | 4 000 | Dekking ten laste van artikel 99 | 27. Schippers, Van der Veen, Kant | Preventie/bestrijding overgewicht (Heideheuvel) |
41 | 500 | Dekking ten laste van artikel 99 | 29. van Miltenburg, Koşer Kaya | HIV preventie Stichting Schorer |
42 | Dekking (1,5 miljoen) binnen artikel 42 via de premiemiddelen | 36. Koşer Kaya, Schermers, Wiegman-van Meppelen Scheppink | Verlenging financiering ontwikkelcentra revalidatie | |
42 | Dekking (1,8 miljoen) binnen artikel 42 via de premiemiddelen | 37. Schermers, Wiegman-van Meppelen Scheppink, Van der Veen | Verlenging financiering pijncentra in de palliatieve zorg | |
42 | Dekking (1 miljoen) binnen artikel 42 via de premiemiddelen | 96 Arib, Schermers | Financiering van vruchtbaarheidsbehandelingen |
Tevens is een motie aangenomen met een directe relatie tot de begroting, namelijk de motie van Geel (kamerstukken 31 200, nr. 16). Naar aanleiding van deze motie hebben wij een Nota van Wijziging ingediend (kamerstukken 31 200 XVI, nr. 19). Met deze Nota van Wijziging is het budget van artikel 44 Maatschappelijke ondersteuning voor het jaar 2008 verhoogd met € 40 miljoen t.o.v. de stand Ontwerpbegroting (kamerstukken 31 200 XVI, nr. 1).
In deze suppletore begroting is op grond van dezelfde motie van Geel het budget van artikel 44 met ingang van het jaar 2009 structureel verhoogd met € 10 miljoen. Het extra budget is bedoeld voor het behouden van (thuis)zorgmedewerkers voor de zorg. De middelen zijn primair bedoeld voor scholings-, herplaatsings- en mobiliteitsbevorderende maatregelen.
Volledigheidshalve vermelden wij hier dat de motie van Geel eveneens voorstellen bevatte met consequenties voor het Budgettair Kader Zorg (BKZ) dat in de begroting van VWS wordt gepresenteerd. In de eerste suppletore begroting van Jeugd en Gezin is naar aanleiding van de motie van Geel namelijk € 26 miljoen toegevoegd aan premie-uitgaven die vallen onder het BKZ, waarvan € 13 miljoen bestemd is voor bestrijding van de wachtlijsten Jeugd GGZ en € 13 miljoen voor de wachtlijsten Jeugd LVG.
2.2. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.
Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Artikel | Bedrag | |
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2008 | 13 889 393 | |
1. Overboeking naar het ministerie van OCW in het kader van overdracht opleidingen verloskunde | 42.3.2 | – 5 375 |
2. Desaldering actualisatie raming Top Instituut Pharma (FES) | 42.3.2 | – 5 995 |
3. Overboeking van het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven) | 42.3.2 | 10 000 |
4. Opleidingsfonds aanvullende schoning 2e tranche | 42.3.2 | 6 730 |
5. Bijstelling raming van de Zorgtoeslag naar aanleiding van het CEP | 42.3.3 | – 57 477 |
6. Overboeking naar het ministerie van BZK | 42.3.3 | – 8 530 |
7. Overheveling vanuit het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven) m.b.t. aanpak wanbetalers (€ 4 miljoen) en onverzekerden (€ 2,4 miljoen). | 42.3.3 | 6 400 |
8. Kasschuif CIZ | 43.3.2 | 24 000 |
9. Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten voor kortingen (BIKK) | 43.3.4 | 187 600 |
10. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de integratie-uitkering «Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur» | 46.3.2 | – 7 500 |
11. Indexering wetten, regelingen en rechtsherstel WO II | 47.3.1 | 21 400 |
12. Overige mutaties | 123 561 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 14 184 207 |
Hieronder worden mutaties toegelicht:
1. Overboeking naar het ministerie van OCW in verband met de formele overdracht van de opleidingen verloskunde naar het ministerie van OCW per 1 september 2008. De betreffende opleidingen hebben inmiddels aansluiting gevonden bij bestaande hogescholen en worden per 1 september 2008 ondergebracht onder het wettelijke kader van de WHW. De WHW is aangepast in verband met de erkenning van de beroepskwalificaties.
2. Desaldering actualisatie raming Top Instituut Pharma (FES): de raming wordt voor 2008 met € 6 miljoen naar beneden bijgesteld.
3. Overboeking van het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven) in verband met de subsidie voor kwaliteitsbeleid medisch specialisten.
4. Opleidingsfonds aanvullende schoning 2e tranche: dit betreft een overboeking vanuit de premiemiddelen. Aangezien in de zogenaamde tweede tranche opleidingen meer opleidingsplaatsen omgaan dan eerder was aangenomen, vindt een aanvullende schoning van de instellingsbudgetten plaats.
5. Bijstelling raming van de Zorgtoeslag naar aanleiding van het CEP: de nominale premie in 2008 is lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2008, daarom valt ook de Zorgtoeslag lager uit.
6. Overboeking naar het ministerie van BZK voor een bijdrage in de centrale exploitatiekosten voor C2000.
7. Overheveling vanuit het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven): er wordt € 4 miljoen overgeheveld voor de aanpak van wanbetalers in de Zvw en € 2,4 miljoen voor de aanpak van onverzekerden in de Zvw.
8. Kasschuif CIZ: op de begroting is in 2008 € 128 miljoen beschikbaar voor de indicatiestelling AWBZ. Dit bedrag is bedoeld voor het verwerken van 850 000 indicaties. Uit de kwartaalrapportages van het CIZ is gebleken, dat het aantal indicatieaanvragen sterk is gestegen. In 2008 wordt uitgegaan van 950 000 indicaties met een bijbehorende kostenpost van circa € 152 miljoen. Voorgesteld wordt het tekort in 2008 te dekken uit de ruimte die zich voordoet in de jaren 2010 (€ 8,6 miljoen) en 2011 (€ 15,4 miljoen) als gevolg van toekomstige besparingen bij het CIZ.
9. Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten voor kortingen (BIKK) naar aanleiding van het CEP.
10. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de integratie-uitkering «Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur»: dit betreft het VWS-deel van de rijksbijdrage voor 2008 in het kader van de realisering van combinatiefuncties, d.w.z. werknemers die in dienst zijn bij één werkgever maar werkzaam zijn ten behoeve van twee sectoren. Op 10 december 2007 hebben OCW, VWS, VNG, NOC*NSF, de Cultuurformatie en de gezamenlijke onderwijsorganisaties hierover bestuurlijke afspraken gemaakt. Met de aanstelling van combinatiefuncties wordt beoogd een impuls te geven aan de ontwikkeling van brede scholen, de versterking van sportverenigingen en de sport- en cultuurparticipatie van de schoolgaande jeugd (Primair en Voortgezet Onderwijs). Vanaf 2008 investeren OCW, VWS en gemeenten een oplopend bedrag waarmee in 2012 in totaal 2500 fte’s kunnen worden gerealiseerd. De rijksbijdrage is circa 40% en de gemeentelijke bijdrage circa 60% van het totaal.
11. Indexering wetten, regelingen en rechtsherstel WO II: dit betreft de jaarlijkse indexering voor de wetten en regelingen oorlogsgetroffenen aan het prijspeil van het lopende jaar.
3. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Beleidsartikel 41 Volksgezondheid
Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.
41.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen1 | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 554 507 | 500 | 9 854 | 564 861 | 10 576 | 6 450 | 8 142 | 7 735 |
Uitgaven | 570 698 | 500 | 9 854 | 581 052 | 10 576 | 6 450 | 8 142 | 7 735 |
Programma-uitgaven | 561 923 | 500 | 9 708 | 572 131 | 10 499 | 6 302 | 7 892 | 7 485 |
1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl | 51 627 | 0 | – 4 292 | 47 335 | – 648 | 325 | 320 | 320 |
2. Het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten | 78 859 | 0 | 1 194 | 80 053 | 895 | 1 010 | 1 015 | 1 015 |
3. Het voorkómen van gezondheidsschade door ongevallen | 5 239 | 0 | – 23 | 5 216 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Minder vermijdbare ziektelast door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten | 279 551 | 500 | 4 914 | 284 965 | 7 064 | 2 564 | 2 754 | 2 800 |
5. Een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid | 132 119 | 0 | 7 915 | 140 034 | 3 188 | 2 403 | 3 803 | 3 350 |
6. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek | 14 528 | 0 | 0 | 14 528 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 8 775 | 0 | 146 | 8 921 | 77 | 148 | 250 | 250 |
Ontvangsten | 12 323 | 0 | 0 | 12 323 | 4 500 | 0 | 0 | 0 |
1 De amendementen zijn toegelicht in paragraaf 2 van deze suppletore begroting.
41.3 Operationele doestellingen
Er zijn 6 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl;
2. het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;
3. het voorkómen van gezondheidsschade door ongevallen;
4. minder vermijdbare ziektelast door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten;
5. een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;
6. het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek.
41.3.1 Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 51 627 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. RIVM-Centrum Gezond Leven | – 1 993 |
2. Aanpassing Voedselveiligheid en Alternatieven voor dierproeven | – 1 565 |
3. Overige mutaties | – 734 |
Stand 1e suppletore begroting | 47 335 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. RIVM-Centrum Gezond Leven: dit betreft een overboeking naar operationele doelstelling 41.3.4 voor de uitvoering van activiteiten door het Centrum Gezond Leven bij het RIVM. De opdrachtverlening aan de centra van het RIVM wordt namelijk op die doelstelling geraamd en verantwoord.
2. Aanpassing Voedselveiligheid en Alternatieven voor dierproeven: dit betreft een overboeking naar operationele doelstelling 41.3.2 van middelen voor overgewicht en voeding die in de begroting 2008 op doelstelling 41.3.1 waren geraamd maar ten dele betrekking hebben op voedselveiligheid (€ 1,3 miljoen). Voor een klein deel betreft het tevens een overboeking naar doelstelling 41.3.5 in verband met hoger dan geraamde uitgaven aan het ZonMw-programma Alternatieven voor dierproeven (€ 0,3 miljoen).
41.3.2 Het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
41.3.3 Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
41.3.4 De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 280 051 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Nationaal Programma Diabetes PRODIA | 800 |
2. Overige mutaties | 4 114 |
Stand 1e suppletore begroting | 284 965 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Nationaal Programma Diabetes PRODIA: er wordt in 2008 € 0,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het nationaal programma Diabetes PRODIA met als doel een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de groei van het aantal diabetespatiënten en het verminderen van de complicaties. Het programma kent 5 hoofdlijnen: voorkomen van diabetes, vroegtijdig opsporen, voorkomen en uitstel van complicaties, organiseren van ketenzorg op basis van een zorgstandaard.
41.3.5 Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 132 119 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Doelmatigheidsonderzoek dure geneesmiddelen ZonMw | 3 400 |
2. Overige mutaties | 4 515 |
Stand 1e suppletore begroting | 140 034 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Doelmatigheidsonderzoek dure geneesmiddelen ZonMw: overheveling van artikel 42.3.2 in verband met de opdracht aan ZonMw voor het uitvoeren van een onderzoeksprogramma naar doelmatigheid van dure geneesmiddelen.
41.3.6 Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen mutaties voorgedaan.
Beleidsartikel 42 Gezondheidszorg
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen1 | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 6 903 315 | 4 000 | 194 101 | 7 101 416 | 14 110 | 20 371 | 16 849 | 11 775 |
Uitgaven | 6 914 053 | 4 000 | – 58 796 | 6 859 257 | 11 821 | 19 972 | 16 394 | 11 775 |
Programma-uitgaven | 6 905 922 | 4 000 | – 58 823 | 6 851 099 | 11 821 | 19 972 | 16 394 | 11 775 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 3 332 | 0 | – 1 540 | 1 792 | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | 0 |
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod | 1 157 929 | 4 000 | 1 500 | 1 163 429 | – 554 | 6 947 | 8 869 | 4 150 |
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan | 5 744 661 | 0 | – 58 783 | 5 685 878 | 13 875 | 14 525 | 9 025 | 7 625 |
Apparaatsuitgaven | 8 131 | 0 | 27 | 8 158 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 46 303 | 0 | – 2 241 | 44 062 | – 524 | 3 663 | 5 232 | 0 |
1 De amendementen zijn toegelicht in paragraaf 2 van deze suppletore begroting.
42.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod;
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan.
42.3.1 De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 3 332 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Programma zorgbrede transparantie | – 1 500 |
2. Overige mutaties | – 40 |
Stand 1e suppletore begroting | 1 792 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Programma zorgbrede transparantie: dit betreft een overheveling naar de IGZ in verband met het programma «zichtbare kwaliteit zorgbrede transparantie». Om de kwaliteit in de gezondheidszorg transparant te maken, werken verschillende deelnemende organisaties samen om dit zichtbaar te maken. Zij bepalen gezamenlijk van welk aanbod de kwaliteit transparant moet zijn en zien hierop toe dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.
42.3.2 Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 1 161 929 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar het ministerie van OCW in het kader van overdracht opleidingen verloskunde | – 5 375 |
2. Desaldering actualisatie raming Top Instituut Pharma (FES) | – 5 995 |
3. Overboeking van het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven) | 10 000 |
4. Opleidingsfonds aanvullende schoning 2e tranche | 6 730 |
5. Overheveling naar artikel 41 | – 3 400 |
6. Desaldering voor de onderuitputting 2007 BSIK project (FES) | 3 997 |
7. Opleidingen in de Zorg | – 4 011 |
8. Actieplan Veilige Zorg | 1 450 |
9. Desaldering actualisatie raming project BSIK (FES) | – 1 757 |
10. Overige mutaties | – 139 |
Stand 1e suppletore begroting | 1 163 429 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Overboeking naar het ministerie van OCW in verband met de formele overdracht van de opleidingen verloskunde naar het ministerie van OCW per 1 september 2008. De betreffende opleidingen hebben inmiddels aansluiting gevonden bij bestaande hogescholen en worden per 1 september 2008 ondergebracht onder het wettelijke kader van de WHW. De WHW is aangepast in verband met de erkenning van de beroepskwalificaties.
2. Desaldering actualisatie raming Top Instituut Pharma (FES): de raming wordt voor 2008 met € 6 miljoen naar beneden bijgesteld.
3. Overboeking van het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven) in verband met de subsidie voor kwaliteitsbeleid medisch specialisten.
4. Opleidingsfonds aanvullende schoning 2e tranche: dit betreft een overboeking vanuit de premiemiddelen. Aangezien in de zogenaamde tweede tranche opleidingen meer opleidingsplaatsen omgaan dan eerder was aangenomen, vindt een aanvullende schoning van de instellingsbudgetten plaats.
5. Overheveling naar artikel 41: betreft een technische overheveling naar artikel 41.3.5 i.v.m. onderzoek ZonMW dure geneesmiddelen.
6. Desaldering voor de onderuitputting 2007 BSIK project (FES): de onderuitputting van € 4 miljoen die in 2007 is ontstaan op de BSIK projecten wordt meegenomen naar 2008. De raming wordt hierdoor verhoogd d.m.v. een desaldering.
7. Opleidingen in de zorg: vertraging bij het moderniseren van opleidingen in de zorg leidt ertoe dat de daarvoor gereserveerde middelen in 2008 niet tot besteding komen.
8. Actieplan Veilige Zorg: er wordt € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld voor het programma Veilige Zorg. Doel is om binnen een aantal jaren de vermijdbare doden/schade in de ziekenhuissector te halveren en hierover ook met andere sectoren tot afspraken te komen. Om dit te bereiken is het programma Veilige Zorg ontwikkeld. Doel van het programma Veilige Zorg is de veiligheid van patiënten en cliënten in de zorg te vergroten door:
– versterking van het veiligheidsbewustzijn bij instellingen en zorgprofessionals;
– invoering van een veiligheidsmanagementsysteem;
– interventies op een aantal thema’s met als doel de risico’s voor patiënten en cliënten te vergroten.
9. Desaldering actualisatie raming project BSIK (FES): dit betreft een desaldering van de uitgaven van de door het Fonds Economische Structuurversterking gefinancierde BSIK projecten «Carim» en «Cyttron» die verschuiven naar 2008 en 2010 i.v.m. afrekensystematiek. Dit wordt verwerkt d.m.v. een desaldering van de ontvangsten en de uitgaven.
42.3.3 Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijke zorg aan
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 5 744 661 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling raming van de Zorgtoeslag naar aanleiding van het CEP | – 57 477 |
2. Overboeking naar het ministerie van BZK | – 8 530 |
3. Overheveling vanuit het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven) m.b.t. aanpak wanbetalers (€ 4 miljoen) en onverzekerden (€ 2,4 miljoen). | 6 400 |
4. Overige mutaties | 824 |
Stand 1e suppletore begroting | 5 685 878 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Bijstelling raming van de Zorgtoeslag naar aanleiding van het CEP: de nominale premie in 2008 is lager uitgekomen dan geraamd in de begroting 2008, daarom valt ook de Zorgtoeslag lager uit.
2. Overboeking naar het ministerie van BZK voor een bijdrage in de centrale exploitatiekosten voor C2000.
3. Overheveling vanuit het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven): er wordt € 4 miljoen overgeheveld voor de aanpak van wanbetalers in de Zvw en € 2,4 miljoen voor de aanpak van onverzekerden in de Zvw.
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 46 303 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Desaldering actualisatie raming project BSIK (FES) | – 1 757 |
2. Desaldering actualisatie raming Top Instituut Pharma (FES) | – 5 995 |
3. Desaldering voor de onderuitputting 2007 BSIK project (FES) | 3 997 |
4. Overige mutaties | 1 514 |
Stand 1e suppletore begroting | 44 062 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Desaldering actualisatie raming project BSIK (FES): dit betreft een desaldering van de uitgaven van de door het Fonds Economische Structuurversterking gefinancierde BSIK projecten «Carim» en«Cyttron» die verschuiven naar 2008 en 2010 i.v.m. afrekensystematiek. Dit wordt verwerkt d.m.v. een desaldering van de ontvangsten en de uitgaven.
2. Desaldering actualisatie raming Top Instituut Pharma (FES): de raming wordt voor 2008 met € 6 miljoen naar beneden bijgesteld.
3. Desaldering voor de onderuitputting 2007 BSIK project (FES): de onderuitputting van € 4 miljoen die in 2007 is ontstaan op de BSIK projecten wordt meegenomen naar 2008. De raming wordt hierdoor verhoogd d.m.v. een desaldering.
Beleidsartikel 43 Langdurige zorg
Zorgen dat voor mensen met een langdurige of chronische aandoening van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard zorg van goede kwaliteit beschikbaar is en dat deze zorg tegen voor de samenleving aanvaardbare maatschappelijke kosten wordt geleverd.
43.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 5 062 998 | 0 | 211 623 | 5 274 621 | – 678 | – 9 307 | – 16 556 | 845 |
Uitgaven | 5 068 868 | 0 | 210 978 | 5 279 846 | – 678 | – 9 307 | – 16 556 | 845 |
Programma-uitgaven | 5 064 762 | 0 | 210 978 | 5 275 740 | – 678 | – 9 307 | – 16 556 | 845 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 68 732 | 0 | – 2 646 | 66 086 | – 2 081 | – 1 950 | – 1 950 | – 2 000 |
2. Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar | 138 324 | 0 | 26 523 | 164 847 | 1 293 | – 7 607 | – 14 856 | 545 |
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren | 148 777 | 0 | – 881 | 147 896 | – 443 | – 307 | – 315 | 1 685 |
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar | 4 708 929 | 0 | 187 982 | 4 896 911 | 553 | 557 | 565 | 615 |
Apparaatsuitgaven | 4 106 | 0 | 0 | 4 106 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
43.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 4 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
2. Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar;
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren;
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar.
43.3.1 De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
43.3.2 Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 138 324 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Kasschuif CIZ | 24 000 |
2. Overige mutaties | 2 523 |
Stand 1e suppletore begroting | 164 847 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Kasschuif CIZ: op de begroting is in 2008 € 128 miljoen beschikbaar voor de indicatiestelling AWBZ. Dit bedrag is bedoeld voor het verwerken van 850 000 indicaties. Uit de kwartaalrapportages van het CIZ is gebleken, dat het aantal indicatieaanvragen sterk is gestegen. In 2008 wordt uitgegaan van 950 000 indicaties met een bijbehorende kostenpost van circa € 152 miljoen. Voorgesteld wordt het tekort in 2008 te dekken uit de ruimte die zich voordoet in de jaren 2010 (€ 8,6 miljoen) en 2011 (€ 15,4 miljoen) als gevolg van toekomstige besparingen bij het CIZ.
43.3.3 De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
43.3.4 De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 4 708 929 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten voor kortingen (BIKK) | 187 600 |
2. Overige mutaties | 382 |
Stand 1e suppletore begroting | 4 896 911 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Bijstelling raming van de Rijksbijdrage in de kosten voor kortingen (BIKK) naar aanleiding van het CEP.
Beleidsartikel 44 Maatschappelijke ondersteuning
Alle burgers participeren in de samenleving.
44.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen1 | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 533 556 | 40 000 | 304 | 573 860 | – 84 | – 4 | 46 | 71 |
Uitgaven | 535 532 | 40 000 | 1 178 | 576 710 | 85 | 71 | 71 | 71 |
Programma-uitgaven | 531 607 | 40 000 | 1 166 | 572 773 | 144 | 144 | 144 | 144 |
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden; | 23 058 | 40 000 | 1 165 | 64 223 | 178 | 178 | 178 | 178 |
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning; | 79 544 | 0 | – 1 379 | 78 165 | – 1 414 | – 1 414 | – 1 414 | – 1 414 |
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning; | 85 438 | 0 | 1 380 | 86 818 | 1 380 | 1 380 | 1 380 | 1 380 |
4. Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning. | 343 567 | 0 | 0 | 343 567 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 3 925 | 0 | 12 | 3 937 | – 59 | – 73 | – 73 | – 73 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 De amendementen zijn toegelicht in paragraaf 2 van deze suppletore begroting.
44.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 4 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden;
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning;
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning;
4. Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning.
44.3.1 Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
44.3.2 Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
44.3.3 Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen mutaties voorgedaan.
44.3.4 Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
46.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 74 068 | 0 | – 13 879 | 60 189 | – 337 | – 84 | 1 000 | 0 |
Uitgaven | 117 444 | 0 | – 11 045 | 106 399 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 0 |
Programma-uitgaven | 114 974 | 0 | – 11 087 | 103 887 | 850 | 850 | 850 | 0 |
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid | 18 763 | 0 | – 4 500 | 14 263 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om | 68 584 | 0 | – 5 937 | 62 647 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 500 |
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland | 27 627 | 0 | – 650 | 26 977 | – 650 | – 650 | 650 | – 500 |
Apparaatsuitgaven | 2 470 | 0 | 42 | 2 512 | 150 | 150 | 150 | 0 |
Ontvangsten | 870 | 0 | 155 | 1 025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
46.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid;
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om;
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland.
46.3.1 Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 18 763 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de integratie uitkering Sport en Bewegen | – 4 500 |
2. Overige mutaties | 0 |
Stand 1e suppletore begroting | 14 263 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de integratie uitkering Sport en Bewegen: dit betreft de bijdrage in verband met de impuls Nationaal Actieplan Sport en Bewegen. Op 3 april jl. hebben VWS, VNG en NOC*NSF kaderstellende afspraken over deze impuls ondertekend. Met deze impuls worden honderdduizenden mensen in nagenoeg honderd gemeenten gestimuleerd meer te gaan bewegen. VWS investeert de komende periode € 38 miljoen in de impuls NASB. Gemeenten, die de sport- en beweegactiviteiten gaan opzetten, zullen een zelfde bedrag investeren.
46.3.2 Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 68 584 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de integratie-uitkering «Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur» | – 7 500 |
2. Overige mutaties | 1 563 |
Stand 1e suppletore begroting | 62 647 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de integratie-uitkering «Impuls Brede Scholen, Sport en Cultuur»: dit betreft het VWS-deel van de rijksbijdrage voor 2008 in het kader van de realisering van combinatiefuncties, d.w.z. werknemers die in dienst zijn bij één werkgever maar werkzaam zijn ten behoeve van twee sectoren. Op 10 december 2007 hebben OCW, VWS, VNG, NOC*NSF, de Cultuurformatie en de gezamenlijke onderwijsorganisaties hierover bestuurlijke afspraken gemaakt. Met de aanstelling van combinatiefuncties wordt beoogd een impuls te geven aan de ontwikkeling van brede scholen, de versterking van sportverenigingen en de sport- en cultuurparticipatie van de schoolgaande jeugd (Primair en Voortgezet Onderwijs). Vanaf 2008 investeren OCW, VWS en gemeenten een oplopend bedrag waarmee in 2012 in totaal 2500 fte’s kunnen worden gerealiseerd. De rijksbijdrage is circa 40% en de gemeentelijke bijdrage circa 60% van het totaal.
46.3.3 De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
Beleidsartikel 47 Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II
De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.
47.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 387 470 | 0 | 21 484 | 408 954 | 11 282 | 11 479 | 10 425 | 10 315 |
Uitgaven | 388 402 | 0 | 22 684 | 411 086 | 11 782 | 11 479 | 10 425 | 10 315 |
Programma-uitgaven | 387 129 | 0 | 22 746 | 409 875 | 11 782 | 11 479 | 10 425 | 10 315 |
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw | 373 057 | 0 | 20 746 | 393 803 | 11 782 | 11 479 | 10 425 | 10 315 |
2. De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – vooral jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II | 14 072 | 0 | 2000 | 16 072 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 1 273 | 0 | – 62 | 1 211 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
47.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw;
2. De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – vooral jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II;
47.3.1 Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 373 057 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Indexering wetten, regelingen en rechtsherstel WO II | 21 400 |
2. Overige mutaties | – 654 |
Stand 1e suppletore begroting | 393 803 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Indexering wetten, regelingen en rechtsherstel WO II: dit betreft de jaarlijkse indexering voor de wetten en regelingen oorlogsgetroffenen aan het prijspeil van het lopende jaar.
47.3.2 De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – vooral jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 14 072 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Eindejaarsmarge: Inrichting presentatie Indisch Herinneringscentrum Bronbeek | 1 000 |
2. Eindejaarsmarge: Webportal Indisch Erfgoed van de Oorlog | 1 000 |
3. Overige mutaties | 0 |
Stand 1e suppletore begroting | 16 072 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Eindejaarsmarge: Inrichting presentatie Indisch Herinneringscentrum Bronbeek. Het inmiddels opgerichte Indisch Herinneringscentrum Bronbeek ontvangt vanuit de eindejaarsmarge € 1 miljoen voor de inrichting van een tentoonstelling en alles wat daarmee samenhangt. Dit bedrag is toegezegd in de brief van 26 juli 2007 aan de Tweede Kamer. Aan de tentoonstelling moet een uitgewerkt en voor VWS aanvaardbaar plan ten grondslag liggen. Verwacht werd dat het plan in 2007 bij VWS zou worden ingediend. Door vertraging in de totstandkoming van het Indisch Herinneringscentrum zal dit in 2008 worden gerealiseerd.
2. Eindejaarsmarge: Webportal Indisch Erfgoed van de Oorlog. Omdat de groep mensen die de Tweede Wereldoorlog bewust heeft meegemaakt steeds kleiner wordt, zijn de volgende generaties aangewezen op hun nalatenschap. Het ministerie van VWS heeft het initiatief genomen tot het programma Erfgoed van de oorlog, dat zich richt op het behoud en de toegankelijkheid van waardevol materiaal uit en over de Tweede Wereldoorlog. Een onderdeel daarvan binnen het deeltraject Indisch Erfgoed van de Oorlog is de ontwikkeling en realisatie van een digitale webportal «Indisch Erfgoed van de Oorlog». Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de website in 2007 tot stand zou komen. Door vertraging is dit echter niet gelukt. Daarom wordt uit de eindejaarsmarge € 1 miljoen beschikbaar gesteld.
Niet-beleidsartikel 98 Algemeen
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 285 199 | 0 | 9 439 | 294 638 | 5 299 | 1 796 | 609 | – 5 093 |
Uitgaven | 296 514 | 0 | 11 857 | 308 371 | 5 331 | 1 828 | 641 | – 5 093 |
Programma-uitgaven | 100 298 | 0 | 3 381 | 103 679 | – 13 | – 1 141 | – 1 898 | – 4 398 |
1. Internationale samenwerking | 11 998 | 0 | 2000 | 13 998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Beheer en toezicht stelsel | 88 300 | 0 | 1 381 | 89 681 | – 13 | – 1 141 | – 1 898 | – 4 398 |
Apparaatsuitgaven | 196 216 | 0 | 8 476 | 204 692 | 5 344 | 2 969 | 2 539 | – 695 |
Ontvangsten | 3 380 | 0 | 0 | 3 380 | 0 | 0 | 0 | 0 |
98.3 Operationele doelstellingen op programma-uitgaven
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
1. Internationale samenwerking;
2. Beheer en toezicht stelsel.
Daarnaast worden op dit artikel de apparaatsuitgaven van de inspecties (IGZ en IJZ), het SCP, de Raden (RMO, RVZ, GR en RGO), het strategisch onderzoek van het RIVM en het NVI, en de departementsbrede PenM uitgaven geraamd.
98.3.1 Internationale samenwerking
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 11 998 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Eindejaarsmarge Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) | 2000 |
2. Overige mutaties | 0 |
Stand 1e suppletore begroting | 13 998 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Eindejaarsmarge Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS): door vertragingen van het programma United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) is in 2007 € 2 miljoen van de beschikbare middelen niet tot besteding gekomen. Inmiddels is het project in volle gang. De verwachting is dat het programma in 2008 een inhaalslag zal gaan maken en qua financiële uitputting in lijn zal gaan lopen met de oorspronkelijke raming.
98.3.2 Beheer en toezicht stelsel
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 196 216 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Eindejaarsmarge: instandhouding Raad Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) | 1 126 |
2. Eindejaarsmarge: verander- en strategietraject Nederlands Vaccin Instituut (NVI) | 1 000 |
3. Landelijke campagne Patiëntveiligheid | 2 067 |
4. Overige mutaties | 4 283 |
Stand 1e suppletore begroting | 204 692 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Eindejaarsmarge: instandhouding Raad Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO): voor de instandhouding van de RMO wordt vanuit de eindejaarsmarge € 1,1 miljoen beschikbaar gesteld.
2. Eindejaarsmarge: verander- en strategietraject Nederlands Vaccin Instituut (NVI): vanuit de eindejaarsmarge wordt € 1 miljoen beschikbaar gesteld voor het verander- en strategietraject bij het NVI.
3. Landelijke campagne Patiëntveiligheid: voor de landelijke campagne patiëntveiligheid wordt ruim € 2 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is € 1,8 miljoen bestemd voor een personele uitbreiding van 20 fte en € 0,8 miljoen voor het wetenschappelijke programma. De Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) neemt € 0,5 miljoen van de totale kosten voor haar rekening.
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geplaatst die aan de beleidsartikelen worden toegedeeld.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | – 37 698 | – 4 500 | 108 104 | 65 906 | 113 716 | 109 935 | 109 205 | 100 602 |
Uitgaven | – 42 118 | – 4 500 | 108 104 | 61 486 | 113 716 | 109 935 | 109 205 | 100 602 |
Programma-uitgaven | – 42 118 | – 4 500 | 108 104 | 61 486 | 113 716 | 109 935 | 109 205 | 100 602 |
1. Loonbijstelling | 985 | 0 | 86 572 | 87 557 | 87 735 | 88 092 | 86 787 | 84 054 |
2. Prijsbijstelling | 398 | 0 | 6 419 | 6 817 | 6 420 | 6 005 | 3 968 | 3 966 |
3. Onvoorzien | 2 | 0 | 7 484 | 7 486 | 13 313 | 10 370 | 10 178 | 8 256 |
4. Taakstelling | – 43 503 | – 4 500 | 7 629 | – 40 374 | 6 248 | 5 468 | 8 272 | 4 326 |
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 985 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling restant tranche 2007, kader Zorg (Opleidingsfonds) | 647 |
2. Loonbijstelling restant tranche 2007, kader Rijksbegroting | 2 779 |
3. Loonbijstelling tranche 2008, kader Zorg (Opleidingsfonds) | 22 003 |
4. Loonbijstelling tranche 2008, kader Rijksbegroting | 60 343 |
5. Overige mutaties | 800 |
Stand 1e suppletore begroting | 87 557 |
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 398 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Prijsbijstelling tranche 2008, kader Zorg (Opleidingsfonds) | 5 974 |
2. Overige mutaties | 445 |
Stand 1e suppletore begroting | 6 817 |
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 2 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeken resterende middelen eindejaarsmarge | 15 682 |
2. Inzet eindejaarsmarge ter dekking algehele begrotingsproblematiek | – 10 462 |
3. Overboeking van het ministerie van Financiën van de enveloppenmiddelen Participatie | 2 350 |
4. Overboeking naar het Gemeentefonds van de enveloppenmiddelen Participatie | – 2 350 |
5. Overboeking van het ministerie van Financiën van de enveloppenmiddelen Innovatie CBRN (weerstandsverhoging) | 5 500 |
6. Overige mutaties | – 3 236 |
Stand 1e suppletore begroting | 7 486 |
Toelichting doelstelling Onvoorzien
Algemeen: de mutaties die op deze post plaatsvinden hebben betrekking op de middelen in verband met de eindejaarsmarge en de verdeling van de enveloppen uit het coalitieakkoord. Het betreft budgetten die nog doorgeboekt moeten worden naar de beleidsartikelen. Dit geschiedt bij de 2e suppletore begroting 2008.
3. en 4. Enveloppenmiddelen participatie: in het beleidsprogramma van het kabinet zijn er middelen beschikbaar gesteld voor vrijwillige inzet en maatschappelijke stages. De middelen worden voor 50% verdeeld over gemeenten met scholen voor voortgezet onderwijs (via de begroting van het ministerie van OCW) en voor 50% verdeeld over alle 443 gemeenten via dit begrotingshoofdstuk. De middelen worden rechtstreeks aan het Gemeentefonds toegevoegd.
5. Enveloppenmiddelen innovatie CBRN: de middelen worden beschikbaar gesteld voor inspanningen op het gebied van weerstandverhoging tegen (en respons op) chemisch, biologisch, radiologisch of nucleair (CBRN)-terrorisme. VWS is belast met de weerstandverhoging van een aantal, op grond van de NCTb-lijst, aangewezen diensten/instellingen.
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | – 48 003 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar het ministerie van AZ i.v.m. de bijdrage aan het rijkslogo | – 306 |
2. Aandeel van Jeugd en Gezin in een bij de 1e suppletore begroting 2006 op de VWS-begroting doorgevoerde taakstellende onderuitputting ter dekking van algehele begrotingsproblematiek | 1 300 |
3. Overige mutaties | 6 635 |
Stand 1e suppletore begroting | – 40 374 |
4. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE ZORGUITGAVEN
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ). Naast de doorwerking van de voorlopige zorguitgaven 2007 (zoals gepresenteerd in het Jaarverslag 2007, dat op de derde woensdag in mei verschijnt), geeft deze paragraaf de mutaties weer die voortkomen uit in gang gezet beleid en onvermijdelijke knelpunten, die in 2008 voorzien worden.
De netto BKZ relevante uitgaven nemen ten opzichte van de VWS ontwerpbegroting toe met € 256 miljoen. Dit is het saldo1 van de mutaties in de bruto BKZ relevante uitgaven en in de BKZ relevante ontvangsten (eigen betalingen). Ten opzichte van de VWS ontwerpbegroting nemen de bruto BKZ relevante uitgaven en de BKZ relevante ontvangsten toe, met respectievelijk€ 263 miljoen en € 6 miljoen. Paragraaf 4.1 geeft een nadere specificatie van de uitgaven en ontvangsten mutaties. Het BKZ-plafond is als gevolg van nominale ontwikkelingen en technische ijklijnmutaties met € 106 miljoen verhoogd. De netto BKZ relevante uitgaven komen volgens de huidige stand € 150 miljoen boven het BKZ-plafond uit. Paragraaf 4.2 geeft een nadere toelichting van de verhoging van het BKZ-plafond en de vergelijking met de netto BKZ relevante uitgaven.
4.1 Ontwikkelingen in uitgaven en ontvangsten 2008
Tabel 1 geeft een overzicht van de mutaties in bruto BKZ relevante uitgaven 2008. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht. Voor een uitgebreidere toelichting van de BKZ-mutaties op de VWS-artikelen wordt verwezen naar paragraaf 4.3.
Tabel 1 Mutaties in de bruto BKZ relevante uitgaven 2008 (bedragen x € 1 000 000)
2008 | |
---|---|
Bruto BKZ relevante uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 54 349,7 |
Mutaties: | |
Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007 | 173,3 |
wv financieringschuif | 150,0 |
PGB’s | 25,0 |
Tegenvaller FLO regeling ambulancezorg | 43,0 |
Besparingsverlies huisartsen | 33,6 |
Onverzekerden | 2,4 |
Wanbetalers | 4,0 |
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2008) | – 60,5 |
Ova correctie | 28,1 |
IJklijnmutaties | 6,4 |
Overige mutaties | 7,2 |
Totaal mutaties | 262,5 |
Bruto BKZ relevante uitgaven stand 1e suppletore begroting 2008 | 54 612,2 |
Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007
Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2007 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig en incompleet beeld. In juni/juli worden de budgetgegevens van de ziekenhuissectoren en de ambulances ontvangen, tevens worden dan de voorlopige realisatiecijfers 2007 van de AWBZ-convenantsectoren verwacht.
Uit de huidige actualisatie komt per saldo een tegenvaller van € 173,3 miljoen. Dit is inclusief een (incidentele) financieringschuif van € 150 miljoen. Hier wordt een aanvullende tegenvaller verwacht, de omvang hiervan wordt duidelijk bij de – in juni/juli te ontvangen – nieuwe realisatiegegevens over 2007 van de NZa en het CVZ. Een financieringschuif betreft betalingen van zorgkantoren voor verplichtingen die in voorgaande jaren zijn aangegaan.
Op basis van de realisatiegegevens 2007 is de raming 2008 bijgesteld met € 25 miljoen.
Tegenvaller FLO regeling ambulancezorg
Deze tegenvaller is het gevolg van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB). Het CBB heeft het besluit van de NZa, om de meerkosten die voortkomen uit CAO-afspraken rondom het functioneel leeftijdsontslag (FLO) niet in de tarieven te verwerken, ongeldig verklaard.
Om overschrijdingen op onderdelen van de huisartsenzorg te compenseren was VWS voornemens om de totale overschrijding (exclusief de overschrijding op de modules POH en M&I) te dekken middels een tariefmaatregel voor huisartsenzorg. In bestuurlijk overleg met betrokken partijen is echter overeengekomen om de overschrijding deels te dekken middels het niet indexeren van de tarieven in 2007 en 2008.
Volgens gegevens van het CBS zijn zo’n 240 000 mensen onverzekerd voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). In de brief inzake de aanpak van deze onverzekerden (TK 2007–2008, 29 689, nr. 180) is aangegeven welke maatregelen worden voorbereid om dit aantal terug te dringen. Tot die maatregelen behoren doelgroepgerichte voorlichting, actieve opsporing, boete-oplegging en ambtshalve verzekeren. Met het oog op de door de SVB, het CVZ en het CJIB te maken kosten wordt de uitgavenraming 2008 verhoogd met € 2,4 miljoen. Tegenover deze hogere uitgaven staan hogere ontvangsten.
Naast de groep onverzekerden zijn er ongeveer 200 000–250 000 verzekerden die hun nominale premie voor de Zorgverzekering (Zvw) al meer dan 6 maanden niet hebben betaald. Teneinde dit aantal terug te dringen wordt een wetsvoorstel voorbereid waarbij wanbetalers worden verplicht tot betaling van een bestuursrechtelijke premie (incl. 30% opslag van de zorgpremie) aan het CVZ en de mogelijkheid van bronheffing door de overheid. Met het oog op de door het CVZ te maken kosten wordt de uitgavenraming 2008 verhoogd met € 4 miljoen. Tegenover deze hogere uitgaven staan hogere ontvangsten.
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2008)
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2008 van het Centraal Planbureau (CPB).
Deze mutatie betreft een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd.
Dit betreft een saldo van diverse mutaties tussen de verschillende uitgavenkaders en het BKZ. Onder andere betreft dit de overheveling van de begroting J&G voor wachtlijsten jeugdzorg (€ 26 miljoen) naar het BKZ, de overheveling van middelen voor de subsidie kwaliteit medisch specialisten naar de VWS-begroting (€ 10 miljoen) en een overheveling voor de uitgaven die gemoeid zijn met de aanpak van onverzekerden en wanbetalers Zvw die plaatsvinden op de VWS-begroting (€ 6,4 miljoen).
Tabel 2 geeft een overzicht van de BKZ relevante ontvangsten.
Tabel 2 Mutaties in de BKZ relevante ontvangsten 2008 (bedragen x € 1 000 000)
2008 | |
---|---|
BKZ relevante ontvangsten stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 3 028,3 |
Onverzekerden/wanbetalers | 6,4 |
BKZ relevante ontvangsten stand 1e suppletore begroting 2008 | 3 034,7 |
Zoals reeds gemeld in de toelichting bij tabel 1 wordt de uitgavenraming verhoogd in verband met de aanpak van onverzekerden en wanbetalers Zvw. Tegenover deze extra uitgaven staan extra ontvangsten die in het Zorgverzekeringsfonds vloeien.
Tabel 3 geeft een overzicht van de bijstellingen in het BKZ-plafond. In totaal is het BKZ-plafond met € 106,2 miljoen opwaarts bijgesteld.
Tabel 3 Mutaties in het BKZ-plafond 2008 (bedragen x € 1 000 000)
2008 | |
---|---|
BKZ-plafond stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 51 321,4 |
Bijstelling op basis van deflator Nationale Bestedingen | 99,8 |
IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven | 6,4 |
BKZ-plafond stand 1e suppletore begroting 2008 | 51 427,6 |
Bijstellingen op basis van de deflator Nationale Bestedingen
Het BKZ-plafond wordt conform de afgesproken systematiek aangepast aan de ontwikkelingen van de prijs Nationale Bestedingen (pNB). Bij de opstelling van de VWS-begroting is de Macro Economische Verkenning (MEV) 2007 als basis gebruikt. Omdat het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan 2008 de prijsontwikkeling van de NB hoger raamt dan in de MEV is het BKZ-plafond opwaarts bijgesteld.
IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven
Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties in paragraaf 4.1.
Tabel 4 geeft de ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten onder het BKZ1 sinds de VWS-begroting 2008 weer.
Tabel 4 Ontwikkeling van het BKZ (bedragen x € 1 000 000)
BKZ uitgaven | BKZ ontvangsten | BKZ uitgaven | BKZ-plafond | Overschrijding (+)/onderschrijding (-) | |
---|---|---|---|---|---|
(Bruto) | (Eigen betalingen) | (Netto) | |||
a | b | c=a-b | d | e=c-d | |
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 54 350 | 3 028 | 51 321 | 51 321 | 0 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 54 612 | 3 035 | 51 578 | 51 428 | 150 |
Mutatie t.o.v. stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 263 | 6 | 256 | 106 | 150 |
Bij de stand 1e suppletore wet doet zich een overschrijding voor van € 150 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de doorwerking van de voorlopige zorguitgaven 2007. De uitgaven- en ontvangstenmutaties leiden per saldo tot een verhoging van de netto BKZ relevante uitgaven met € 256 miljoen. Het BKZ-plafond wordt met € 106 miljoen verhoogd.
4.3 Toelichting mutaties per artikel
De onderstaande tabellen geven een cijfermatig overzicht per artikel. Tabel 5 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2008 tot aan de 1e suppletore begroting 2008 op artikelniveau weer. Relevante mutaties worden in tabel 6 verder toegelicht.
Tabel 5 Premiegefinancierde zorguitgaven per artikel (bedragen x € 1 000 000)
Artikel | Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
a | b | c=a+b | |||||
41 Volksgezondheid | 104,2 | – 6,4 | 97,8 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
42 Gezondheidszorg | 30 052,0 | 8,7 | 30 060,7 | – 4,9 | 35,9 | 51,6 | 51,2 |
43 Langdurige zorg | 20 150,0 | 291,0 | 20 441,0 | 80,6 | 80,6 | 80,6 | 80,6 |
44 Maatschappelijke ondersteuning | 163,5 | 2,6 | 166,1 | – 1,1 | – 4,9 | – 9,0 | – 9,0 |
99 Nominaal en onvoorzien | 1 640,4 | – 57,8 | 1 582,6 | 83,4 | 44,7 | – 133,6 | 164,8 |
Wmo (gemeentefonds) | 1 439,0 | 23,6 | 1 462,6 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Opleidingsfonds (begroting VWS) | 773,0 | – 0,3 | 772,7 | 3,2 | 6,7 | 6,7 | 6,7 |
Aanvullende post- Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven | 27,6 | 1,1 | 28,7 | – 243,2 | – 241,6 | – 241,9 | – 240,2 |
Totaal | 54 349,7 | 262,5 | 54 612,2 | – 74,7 | – 71,3 | – 238,3 | 61,4 |
Tabel 6 Toelichting financiële mutaties per artikel
41 Volksgezondheid (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 104,2 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007 | – 6,4 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 97,8 |
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven 2007 van het Rijksvaccinatieprogramma geactualiseerd. Uit deze actualisatie komt per saldo een meevaller van € 6,4 mln, dit is het resultaat van een tegenvaller bij de budgetten (€ 6,0 mln) en een financieringschuif van 2006 en 2007 naar 2008 (€ -12,4 mln).
42 Gezondheidszorg (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 30 052,0 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007 | – 54,5 |
2. Correctie PGB’s | – 39,7 |
3. Wachtlijsten jeugdzorg | 13,0 |
4. Subsidie kwaliteit medisch specialisten | – 10,0 |
5. Overheveling opleidingsfonds | – 6,6 |
6. Tegenvaller FLO regeling ambulancezorg | 43,0 |
7. Besparingsverlies huisartsen | 33,6 |
8. Verbetering methadonbehandeling | 7,5 |
9. Overige mutaties | 9,9 |
10. Technische mutatie | 12,5 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 30 060,7 |
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven 2007 geactualiseerd. Uit deze actualisatie komt per saldo een meevaller van € 54,5 mln. Hogere uitgaven dan geraamd doen zich vooral voor bij huisartsenzorg (€ 117,9 mln), medisch specialisten (€ 35,6 mln) en dieetadvisering (€ 9,1 mln). Lagere uitgaven dan geraamd doen zich met name voor bij tandheelkundige specialistische zorg (€ 37,1 mln), kraamzorg (€ 33,6 mln), ziekenvervoer (€ 17,5 mln), hulpmiddelen (€ 80 mln) en grensoverschrijdende zorg (€ 53,2 mln).
2. Overheveling middelen van PGB’s Zvw naar PGB’s AWBZ, vanwege het handhaven van de activerende begeleiding onder de AWBZ.
3. Overheveling van de begroting J&G voor de wachtlijsten jeugdzorg (jeugd ggz), voortvloeiend uit de motie Van Geel c.s.. Dit betrof een motie bij de Algemene poltieke beschouwingen over begroting 2008.
4. Overheveling naar de VWS-begroting in verband met de subsidie voor kwaliteitsbeleid medisch specialisten.
5. Overheveling naar het opleidingsfonds. Aangezien in de zgn. tweede tranche opleidingen meer opleidingsplaatsen omgaan dan eerder aangenomen, vindt een aanvullende schoning van de instellingsbudgetten plaats.
6. Deze tegenvaller is het gevolg van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB). Het CBB heeft het besluit van de NZa, om de meerkosten die voortkomen uit CAO-afspraken rondom het functioneel leeftijdsontslag (FLO) niet in de tarieven te verwerken, ongeldig verklaard. De tegenvaller van € 43 mln betreft de hiermee samenhangende extra kosten voor de jaren 2006, 2007 en 2008. Het structurele effect is een tegenvaller van € 16 mln.
7. Om overschrijdingen op onderdelen van de huisartsenzorg te compenseren was VWS voornemens om de totale overschrijding (exclusief de overschrijding op de modules POH en M&I) te dekken middels een tariefmaatregel voor huisartsenzorg. In bestuurlijk overleg met betrokken partijen is echter overeengekomen om de overschrijding deels te dekken middels het niet indexeren van de tarieven in 2007 en 2008.
8. Betreft verbetering van de verslavingszorg, door de diagnostiek en zorg bij methadonbehandeling te versterken met inzet van extra verpleegkundigen bij de methadonposten. De maatregel is een uitvloeisel van een behandelrichtlijn die is opgesteld op advies van de IGZ.
43 Langdurige zorg (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 20 150,0 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007 | 185,6 |
2. PGB’s | 114,7 |
3. Wachtlijsten jeugdzorg | 13,0 |
4. Wmo | – 22,3 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 20 441,0 |
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven 2007 geactualiseerd. Uit deze actualisatie komt per saldo een tegenvaller van € 185,6 mln, het resultaat van een tegenvaller bij de uitgaven van de bovenbudgettaire vergoedingen (€ 21,0 mln), subsidies gehandicaptenzorg (€ 2,2 mln) en een financieringschuif van 2003–2007 naar 2008 (€ 162,4 mln) bij de AWBZ-convenantsectoren.
2. De mutaties bij de PGB’s betreffen een herschikking van € 50 mln ten behoeve van de financiering van het subsidieplafond, een overheveling van € 39,7 mln van de Zvw vanwege het handhaven van de activerende begeleiding onder de AWBZ en een ramingbijstelling van € 25 mln van het subsidieplafond 2008.
3. Overheveling van de begroting J&G voor de wachtlijsten jeugdzorg (jeugd lvg), voortvloeiend uit de motie Van Geel c.s.. Dit betrof een motie bij de Algemene poltieke beschouwingen over begroting 2008.
4. Terugboeking naar de Wmo voor de levering van huishoudelijke zorg aan thuiswonende verblijfsgeïndiceerden (het volledig pakket thuis). In 2008 wordt huishoudelijke zorg voor verblijfsgeïndiceerden nog door gemeenten geleverd en gefinancierd.
44 Maatschappelijke ondersteuning (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 163,5 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007 | 2,6 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 166,1 |
1. Op basis van de gegevens van het CVZ zijn de uitgaven 2007 van de MEE-subsidies geactualiseerd. Uit deze actualisatie komt per saldo een tegenvaller van € 2,6 mln.
99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 1 640,4 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking voorlopige zorguitgaven 2007 | 46,0 |
2. Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling | – 61,6 |
3. Ova correctie | 28,1 |
4. Bijstelling Wmo budget | – 1,3 |
5. Overheveling PGB’s | – 50,0 |
6. Onverzekerden | 2,4 |
7. Wanbetalers | 4,0 |
8. Onverzekerden/wanbetalers | – 6,4 |
9. Overige mutaties | – 6,5 |
10. Technische mutatie | – 12,5 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 1 582,6 |
1. Op basis van de gegevens van het CVZ zijn de uitgaven 2007 geactualiseerd. Uit deze actualisatie blijken uitgaven van € 46,0 mln voor overige kosten (o.a. kosten voor de beleidsregels «Geïntegreerde eerstelijnszorg en innovatie», «Innovatie ten behoeve van nieuwe zorgproducten» en «Samenwerking ten behoeve van geïntegreerde eerstelijnszorgproducten»).
2. De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2008 van het Centraal Planbureau (CPB).
3. Ova correctie. Deze mutatie betreft een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd.
4. Het Wmo budget wordt bijgesteld. Correctie betreft aantoonbare registratiefouten in 2005 voor 7 gemeenten in de regio ZW-Friesland en de nominale indexatie 2007 en 2008.
5. Overheveling naar artikel 43 voor de PGB’s, ten behoeve van de financiering van het subsidieplafond.
6. In verband met door het CVZ, de SVB en het CJIB te maken kosten die samenhangen met de aanpak van onverzekerden Zvw wordt de uitgavenraming met € 2,4 mln verhoogd. De ontvangstenraming wordt eveneens verhoogd.
7. Met het oog op de voorgenomen maatregelen in het kader van de aanpak van wanbetalers Zvw (verzekerden die langer dan zes maanden hun Zvw-premie niet hebben betaald) wordt de uitgavenraming met € 4,0 mln verhoogd. De ontvangstenraming wordt eveneens verhoogd.
8. Aangezien de met de aanpak van onverzekerden en wanbetalers gemoeide uitgaven worden gedaan via de VWS-begroting vindt een overheveling plaats van premiegefinancierde uitgaven naar de VWS-begroting.
99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)
Ontvangsten | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 3 028,3 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Onverzekerden/wanbetalers | 6,4 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 3 034,7 |
1. In verband met de aanpak van onverzekerden en wanbetalers Zvw wordt de raming verhoogd. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
Wmo (gemeentefonds, op de begroting van BZK) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 1 439,0 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Terugboeking | 22,3 |
2. Bijstelling | 1,3 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 1 462,6 |
1. Terugboeking naar de Wmo voor de levering van huishoudelijke zorg aan thuiswonende verblijfsgeïndiceerden (het volledig pakket thuis). In 2008 wordt huishoudelijke zorg voor verblijfsgeïndiceerden nog door gemeenten geleverd en gefinancierd.
2. Het Wmo budget wordt bijgesteld. Correctie betreft aantoonbare registratiefouten in 2005 voor 7 gemeenten in de regio ZW-Friesland en de nominale indexatie 2007 en 2008.
Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 773,0 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Aanvullende schoning 2e tranche | 6,7 |
2. Modernisering van opleidingen | – 4,0 |
3. Orgaandonaties | – 3,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 772,7 |
1. Overheveling naar het opleidingsfonds. Aangezien in de zgn. tweede tranche opleidingen meer opleidingsplaatsen omgaan dan eerder aangenomen, vindt een aanvullende schoning van de instellingsbudgetten plaats.
2. Vertraging bij de modernisering van opleidingen in de zorg. Hierdoor verschuift de implementatiefase naar 2009. De daarvoor gereserveerde middelen komen daardoor niet tot besteding.
3. Overheveling naar de VWS-begroting in verband met de orgaandonaties; voor nieuwe en bestaande activiteiten die zich richten op het voorlichten van de bevolking, het werven van meer registraties, het beter benutten van het donorpotentieel in ziekenhuizen en het ondersteunen van nieuwe oplossingen voor orgaandonatie.
Aanvullende post – Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven (o.a. op de begroting van Financiën) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 27,6 |
Mutaties tot en met 1e suppletore begroting 2008 | |
1. Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling | 1,1 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 28,7 |
1. De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan 2008 van het Centraal Planbureau (CPB).