A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Compatibiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin voor het jaar 2008 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2008 voor Jeugd en Gezin opgenomen. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Voorjaarsnota 2008, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende criteria voor het toelichten van wijzigingen van de begroting toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.
2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van J&G, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde normen.
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven;
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Ten slotte volgt in paragraaf 3 de artikelsgewijze toelichting.
2. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN EN -ONTVANGSTEN
In paragraaf 2.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting.
In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht.
Er zijn bij de begrotingsbehandeling van de begroting voor Jeugd en Gezin geen amendementen aangenomen.
Wel is een motie aangenomen met een directe relatie tot de begroting, namelijk de motie Van Geel (kamerstukken 31 200 XVII, nr. 16). Naar aanleiding van deze motie hebben wij een Nota van Wijziging ingediend (kamerstukken 31 200 XVII, nr. 7). Met deze Nota van Wijziging is het budget van artikel 3 Zorg en Bescherming voor het jaar 2008 verhoogd met € 40 miljoen t.o.v. de stand Ontwerpbegroting (kamerstukken 31 200 XVII, nr. 1). Deze € 40 miljoen wordt in deze suppletore begroting als volgt verdeeld:
• € 13 miljoen voor de jeugdige licht verstandelijk gehandicapten (jeugd lvg); dit betreft premie-uitgaven die behoren tot het Budgettair Kader Zorg (BKZ) dat verantwoord wordt op de begroting van VWS;
• € 13 miljoen voor de jeugd geestelijke gezondheidszorg (jeugd ggz); dit betreft eveneens premie-uitgaven die behoren tot het BKZ;
• € 9,5 miljoen wordt toegevoegd aan de tweede operationele doelstelling van artikel 3 ten behoeve van jeugdbescherming;
• € 2 miljoen wordt toegevoegd aan de tweede operationele doelstelling van artikel 3 ten behoeve van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK); en
• € 2,5 miljoen voor verbetering van de informatievoorziening blijft op de eerste operationele doelstelling van artikel 3 staan.
In deze suppletore begroting wordt op grond van dezelfde motie Van Geel met ingang van 2010 artikel 1 Gezin en Inkomen structureel verhoogd met € 100 miljoen ten behoeve van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW) en wordt de overheveling van de middelen voor de Algemene Kinderbijslag naar de middelen voor het Kindgebonden Budget (KGB) teruggedraaid (€ 135 miljoen). Per saldo betekent dit dat de uitgaven ten behoeve van de AKW met ingang van 2010 met € 235 miljoen verhoogd worden, en dat de uitgaven ten behoeve van het KGB met € 135 miljoen verlaagd.
De budgettaire consequenties van de amendementen en moties zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel 1: Budgettaire consequenties amendementen en moties (bedragen x € 1 000)
Artikel | Bijstelling (Kas = Verplichting) | Toelichting | Nota van wijziging |
---|---|---|---|
3 | + € 9 500 | Jeugdbescherming | 31 200 XVII, 7 (n.a.v. motie Van Geel) |
3 | + € 2 000 | Raad voor de Kinderbescherming | 31 200 XVII, 7 (n.a.v. motie Van Geel) |
3 | + € 2 500 | Verbetering informatievoorziening | 31 200 XVII, 7 (n.a.v. motie Van Geel) |
premie | + € 13 000 | Jeugd lvg (premie-uitgaven) | 31 200 XVII, 7 (n.a.v. motie Van Geel) |
premie | + € 13 000 | Jeugd ggz (premie-uitgaven) | 31 200 XVII, 7 (n.a.v. motie Van Geel) |
2.2. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 10 miljoen gehanteerd.
Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2008 | Artikel | Uitgaven | |
---|---|---|---|
1 | Tegenvaller Kindgebondenbudget (KGB) | 1 | 80 000 |
2 | Vervallen indexatie 2008 KGB | 1 | – 11 220 |
3 | Overheveling naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) jeugd-lvg | 3 | – 13 000 |
4 | Overheveling naar Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) jeugd-ggz | 3 | – 13 000 |
5 | Kwaliteitsverbetering gesloten jeugdzorg | 3 | 10 700 |
Onderstaand worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
1. De door de Belastingdienst uitgekeerde voorschotten KGB zijn hoger dan eerder geraamd. Verwacht wordt dat de maandelijkse voorschotten de rest van het jaar op hetzelfde niveau blijven. Hierdoor ontstaat naar verwachting een kastekort van € 80 miljoen. De raming is daarom verhoogd met dit bedrag.
2. Omdat de raming Kindgebonden budget voor 2008 al in de begrotingswet was opgenomen hoeft er in 2008 echter niet geïndexeerd te worden. Dit is een structurele meevaller die wordt ingezet voor de algehele begrotingsproblematiek.
3. Naar aanleiding van motie Van Geel (€ 40 miljoen) wordt € 13 miljoen overgeheveld naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) ten behoeve van jeugd-lvg.
4. Naar aanleiding van motie Van Geel (€ 40 miljoen) wordt € 13 miljoen overgeheveld naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) ten behoeve van jeugd-ggz.
5. Dit betreft een structurele intensivering van € 10,7 miljoen om de kwaliteit van de gesloten jeugdzorg te verbeteren.
3. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen
Gezinnen ontvangen een financiële tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.
1.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 4 114 147 | 0 | 76 600 | 4 190 747 | 0 | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
Uitgaven | 4 114 147 | 0 | 76 600 | 4 190 747 | 0 | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
Programma-uitgaven | ||||||||
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen | 4 114 147 | 0 | 76 600 | 4 190 747 | 0 | 100 000 | 100 000 | 100 000 |
Ontvangsten | 272 | 0 | 0 | 272 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.3 Operationele doestellingen
Er is 1 operationele doelstelling op dit beleidsartikel:
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen
1.3.1 Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 4 114 147 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Meevaller kinderbijslag | – 3 400 |
2. Tegenvaller Kindgebonden budget (KGB) | 80 000 |
3. Vervallen indexatie 2008 KGB | 11 220 |
4. Vervallen indexatie 2008 KGB | – 11 220 |
Stand 1e suppletore begroting | 4 190 747 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Het wetstraject waarin aanvullende voorwaarden worden gesteld aan de kinderbijslag voor 16- en 17-jarigen is vertraagd. Hierdoor ontstaat er een meevaller in 2008 van € 3,4 miljoen die is ingezet voor de algehele begrotingsproblematiek.
2. De door de belastingdienst uitgekeerde voorschotten KGB zijn hoger dan eerder geraamd. Verwacht wordt dat de maandelijkse voorschotten de rest van het jaar op hetzelfde niveau blijven. Hierdoor ontstaat naar verwachting een kastekort van € 80 miljoen. De raming is daarom verhoogd met dit bedrag.
3. Voor het KGB was door het ministerie van SZW een bedrag van € 11,2 miljoen aan indexatie gereserveerd op het begrotingshoofdstuk voor nominale middelen. Deze indexatie is nu aan de begroting voor Jeugd en Gezin toegevoegd.
4. Omdat de raming KGB voor 2008 al in de begrotingswet was opgenomen hoeft de raming 2008 niet geïndexeerd te worden. Dit is een structurele meevaller die wordt ingezet voor de algehele begrotingsproblematiek.
Beleidsartikel 2 Gezond opgroeien
Kinderen groeien lichamelijk en geestelijk gezond op
2.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 278 811 | 0 | 920 826 | 1 199 637 | – 277 050 | – 301 430 | 331 285 | 2 330 |
Uitgaven | 279 422 | 0 | 1 771 | 281 193 | 3 055 | 3 655 | 2 580 | 2 330 |
Programma-uitgaven | ||||||||
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen. | 269 154 | 0 | – 1 367 | 267 787 | – 747 | 1 353 | – 122 | – 122 |
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving. 10 268 | 0 | 3 138 | 13 406 | 3 802 | 2 302 | 2 702 | 2 452 | |
Ontvangsten | 1 545 | 0 | 0 | 1 545 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen;
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving;
2.3.1 Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen omvangrijke mutaties voorgedaan. Zie hiervoor ook de Leeswijzer van deze suppletore begroting.
2.3.2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 10 268 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Intensivering kennis en communicatie | 1 000 |
2. Intensivering «Hallo Wereld» | 1 000 |
3. Overige mutaties | 1 138 |
Stand 1e suppletore begroting | 13 406 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Dit betreffen diverse activiteiten op het gebied van communicatie (bijvoorbeeld de voorbereiding van de Gezinsnota) en het uitzetten van onderzoeken (bijvoorbeeld naar ervaren regeldruk) en het bevorderen van jeugdparticipatie. Hiervoor wordt structureel € 1 miljoen beschikbaar gesteld.
2. Dit betreft het voornemen om de rechten van het programma «Hallo Wereld» over te laten nemen door het programma-ministerie voor J&G en«Hallo Wereld» verder uit te werken.
Beleidsartikel 3 Zorg en bescherming
Kinderen die ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd, krijgen zorg en worden, indien nodig, in bescherming genomen, zodat zij veilig kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers.
3.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 1 429 125 | 40 000 | – 9 836 | 1 459 289 | 14 630 | 12 230 | 10 730 | 10 730 |
Uitgaven | 1 443 278 | 40 000 | – 9 836 | 1 473 442 | 14 630 | 12 230 | 10 730 | 10 730 |
Programma-uitgaven | ||||||||
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder | 1 134 518 | 40 000 | – 21 786 | 1 152 732 | 14 180 | 11 780 | 10 280 | 10 280 |
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen | 304 410 | 0 | 11 950 | 316 360 | 450 | 450 | 450 | 450 |
3. Campussen | 4 350 | 0 | 0 | 4 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 19 698 | 0 | – 8 000 | 11 698 | – 8 000 | – 8 000 | – 8 000 | – 8 000 |
3.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder;
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen;
3. Campussen.
3.3.1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 1 174 518 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overheveling naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) jeugd-lvg i.v.m. de motie Van Geel. | – 13 000 |
2. Overheveling naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) jeugd geestelijke gezondheidszorg (jeugd-ggz) i.v.m. de motie Van Geel. | – 13 000 |
3. Overheveling naar de tweede OD van dit artikel t.b.v. de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) i.v.m. de motie Van Geel. | – 2 000 |
4. Overheveling naar de tweede OD van dit artikel t.b.v. Jeugdbescherming i.v.m. de motie Van Geel. | – 9 500 |
5. Kwaliteitsverbetering gesloten jeugdzorg | 10 700 |
6. Opvangen van korting prijsbijstelling pleegvergoeding 2008 | 2 100 |
7. Actieplan Kindermishandeling | 1 500 |
8. Overige mutaties | – 3 586 |
Stand 1e suppletore begroting | 1 152 732 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Overheveling van € 13 miljoen naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) ten behoeve van jeugd-lvg.
2. Overheveling van € 13 miljoen naar het Budgettair Kader Zorg (premie-uitgaven zorg) ten behoeve van de Jeugd Geestelijke gezondheidszorg (jeugd-ggz).
3. Overheveling naar operationele doelstelling 2 van dit artikel.
4. Overheveling naar operationele doelstelling 2 van dit artikel.
5. Het betreft hier een structurele intensivering van € 10,7 miljoen om de kwaliteit van de gesloten jeugdzorg te verbeteren.
6. Jaarlijks vindt op basis van CBS-gegevens indexering van de pleegvergoeding plaats. Doordat bij Augustusbrief is besloten om geen prijsbijstelling 2008 uit te keren ontstaat bij de voorlopige indexering tranche 2008 een knelpunt. Voor dit knelpunt is een beroep gedaan op incidentele middelen die bij Augustusbrief beschikbaar zijn gesteld voor departementen die geconfronteerd worden met onoverkomelijke problemen vanwege de korting op de prijsbijstelling.
7. Om alle onderdelen van het Actieplan Aanpak Kindermishandeling uit te kunnen voeren en het gestelde doel te kunnen behalen (een sluitende aanpak kindermishandeling in alle regio’s) zijn extra middelen vereist. Daarom wordt er voor de jaren 2008, 2009 en 2010 € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld.
3.3.2 Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 304 410 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overheveling van operationele doelstelling 1 | 2 000 |
2. Overheveling van operationele doelstelling 1 | 9 500 |
3. Tegenvaller Stichting Nidos | 2 000 |
4. Intensivering Jeugdbescherming | 2 000 |
5. Uitvoering ouderbijdrage | – 3 000 |
6. Overige mutaties | 7 450 |
Stand 1e suppletore begroting | 316 360 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Overheveling van operationele doelstelling 1 van artikel 3. Dit betreft € 2 miljoen ten behoeve van de Raad voor de Kinderbescherming (motie Van Geel).
2. Overheveling van operationele doelstelling 1 van artikel 3. Dit betreft € 9,5 miljoen ten behoeve van de Jeugdbescherming (motie Van Geel).
3. Er is een kleine tegenvaller ontstaan bij Stichting Nidos doordat de geraamde asielaanvragen hoger zijn uitgevallen. Hiervoor is € 2 miljoen extra beschikbaar gesteld.
4. Om de toenemende vraagontwikkeling in de Jeugdbescherming op te kunnen vangen, wordt € 2 miljoen beschikbaar gesteld.
5. De kostprijzen van het LBIO worden eenmalig, met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2007, neerwaarts bijgesteld. Dit resulteert in een meevaller van € 3 miljoen.
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen mutaties voorgedaan.
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 19 698 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Tegenvaller vervallen ouderbijdrage | – 8 000 |
Stand 1e suppletore begroting | 11 698 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Het wetsvoorstel dat de regeling ouderbijdragen uitbreidt naar alle vormen van strafrechtelijke sancties en de ondertoezichtstellingen (OTS) heeft geen doorgang gekregen, hetgeen resulteert in een tegenvaller van de ontvangsten van ca. € 8 miljoen.
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geraamd. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amen-dementen | Mutaties 1e supple-tore wet | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2009 | Mutaties 2010 | Mutaties 2011 | Mutaties 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | (4)=(1+2+3) | |||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 50 285 | 50 285 | 49 026 | 49 567 | 53 144 | 53 135 |
Uitgaven | 0 | 0 | 50 285 | 50 285 | 49 026 | 49 567 | 53 144 | 53 135 |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 50 285 | 50 285 | 49 026 | 49 567 | 53 144 | 53 135 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
Stand vastgestelde begroting 2008 (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Overheveling van het ministerie van VWS | – 1 300 |
2. Loonbijstelling tranche 2008 | 54 501 |
3. Overige mutaties | – 2 916 |
Stand 1e suppletore begroting | 50 285 |
Toelichting mutaties 1e suppletore begroting:
1. Het deel van de taakstellende onderuitputting van de begroting van VWS dat betrekking had op Jeugdbeleid is overgeheveld naar de begroting voor Jeugd en Gezin.
2. Dit betreft de loonbijstelling tranche 2008.