Pag:
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel 2
B. Begrotingstoelichting 3
1. Algemeen 3
2. Het beleid 3
Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties 3
Artikelsgewijze toelichting 7
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) 7
2.2. De beleidsartikelen 7
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden en vitale wijken 7
Artikel 2. Stimuleren van voldoende woningbouw en duurzame kwaliteit 10
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt 13
Artikel 4. Integratie minderheden 15
Artikel 5. Randvoorwaarden voor integratie en een goed werkende woningmarkt 16
Artikel 6. Rijkshuisvesting en architectuur 17
2.3. De niet-beleidsartikelen 21
Artikel 95. Algemeen 21
Artikel 96. Onverdeeld 22
Wetsartikel 2 (begroting Baten-lastendiensten) 23
3. Baten-lastendienst: Rijksgebouwendienst 23
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in:
a. de begrotingsstaat van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII);
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
Mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
C. P. Vogelaar
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van het lopende jaar. De suppletore begroting is bedoeld om (tussentijds) afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor te leggen aan de Staten-Generaal. Door onder andere inzicht te verschaffen in de financiële consequenties van beleidsvoornemens wordt aan de allocatie- en autorisatiefunctie van de Tweede Kamer tegemoet gekomen.
In de artikelsgewijze toelichting worden alle mutaties in de volgorde van de begrotingsartikelen van de begrotingsstaat opgenomen. Technische mutaties en beleidsmatig niet relevante mutaties worden slechts cijfermatig gepresenteerd. Alleen indien er sprake is van een grote omvang worden ook technische mutaties nader toegelicht. De beleidsmatig relevante mutaties worden nader omschreven in de toelichting waarbij het bijbehorende mutatiebedrag wordt genoemd. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (b.v. beleidsintensivering en -extensivering, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur).
De stand 1e suppletore begroting samenhangende met de Voorjaarsnota, wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand ontwerpbegroting. De mutaties worden in de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» op instrumentniveau gesaldeerd opgenomen. Indien mutaties worden toegelicht op instrumenten waarbij sprake is van een saldering, worden deze afzonderlijk zichtbaar gemaakt.
In tabel «budgettaire gevolgen van beleid» is allereerst een nadere uitsplitsing van de uitgaven naar «apparaat-» en «programmagelden» gemaakt. Het artikelonderdeel «programma» wordt vervolgens uitgesplitst naar operationele doelen welke weer zijn opgebouwd uit (financiële) beleidsinstrumenten. Dit biedt de Tweede Kamer beleidsmatig relevante en duidelijke aangrijpingspunten om de begrotingsuitvoering kritisch te volgen en eventueel wijzigingen aan te brengen.
Volledigheidshalve wordt vermeld dat in de tabellen een kolom is opgenomen met daarin mutaties die voortvloeien uit een amendement of Nota van Wijziging waardoor de oorspronkelijke begrotingsstand is gewijzigd.
Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
In onderstaande tabel worden de belangrijkste suppletore mutaties weergegeven gevolgd door een toelichting.
(x € 1000) | Uitgaven | Artikelnr: |
---|---|---|
Stand Begroting 2008* | 4 032 545 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Nieuwe inzichten betaalritmen Impuls- en Maatwerkprojecten | – 9 889 | 1 |
2. Kasschuif t.b.v. het specifieke beeld | 44 500 | 1 |
3. budget burgerinitiatieven aandachtswijken | – 10 000 | 1 |
4. Budget wijkenaanpak | 165 000 | 1 |
5. Aanpassing fasering budgetten Veiligheidsmiddelen 2007–2009 | – 10 000 | 1 |
6. Aanpassing fasering budgetten WB-afspraken | 14 365 | 2 |
7. Fasering budget eigen bouw | 8 000 | 2 |
8. Stimuleringsbudget CPO | – 8 000 | 2 |
9. Actualisatie raming Huurtoeslag 2008–2012 | 209 100 | 3 |
10. Afname van beroep op leenfaciliteit Inburgering | – 22 000 | 4 |
11. Naar Gemeente- en Provinciefonds | – 5 120 | 4 |
12. Investeringsprogramma RGD | 20 059 | 6 |
13. Intertemporele kasschuif vertraging investeringsproject HCvS | – 30 000 | 6 |
14. Gevelrestauratie KPA | 7 000 | 6 |
15. Stroppenpot | 13 636 | 96 |
16. Overige mutaties | 517 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 4 419 713 |
Ad 1.
De jongste inzichten in uitstelverzoeken (projectvertragingen), potentiële vertragingen van grote projecten op basis van een beoordeling van de voortgang van de grote projecten in de G4 maken een aanpassing van de meerjarige uitgavenraming van de ISV Impulsregeling noodzakelijk.
Ad 2.
In het kader van het oplossen van het specifieke problematiek op de WWI-begroting is besloten tot een kasschuif in de tijd.
Ad 3.
Voor het stimuleren van bewonersinitiatieven in aandachtswijken wordt in 2008 €10 mln overgeboekt naar het Gemeentefonds. Zie ook kamerstukken II, 2007–2008, 31 200 (XVIII), Nr. 11.
Ad 4.
Teneinde voor bewoners zichtbare verbeteringen in de wijk tot stand te brengen en om specifiek door gemeenten in de wijkactieplannen genoemde knelpunten op te lossen, is extra budget benodigd voor de wijkenaanpak.
Ad 5.
De fasering van het kasritme van de budgetten voor veiligheidsmiddelen BDU SIV is aangepast waardoor voor 2008 en 2009 geraamd budget in 2007 is betaald.
Ad 6.
Als gevolg van lagere gerealiseerde woningbouwaantallen wordt budget doorgeschoven van 2007 naar 2008 ten behoeve van vorming knelpuntenbudget.
Ad 7.
Het in 2007 niet tot besteding gekomen budget voor Eigen Bouw BLS wordt naar 2008 doorgeschoven.
Ad 8.
Om landsbreed initiatieven te ondersteunen voor collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO), dat zich richt op het realiseren van betaalbare woningen voor groepen van bewoners, wordt in 2008 eenmalig 8 mln in het Provinciefonds gestort.
Ad 9.
De nieuwe ramingen voor de huurtoeslag zijn verwerkt. Door autonome ontwikkelingen doet zich de komende jaren een tegenvaller voor bij de huurtoeslag. Vooruitlopend op beleidsinformatie van de Belastingdienst/Toeslagen wordt op dit moment verondersteld, dat deze tegenvaller een structurele doorwerking kent.
Ad 10.
Oorspronkelijk was in de Wet inburgering geregeld dat nieuwkomers zelf hun inburgeringscursus moeten regelen. Zij konden daarvoor een lening krijgen bij de IBG. Het nieuwe kabinet heeft echter besloten dat iedere inburgeringsplichtige een aanbod kan krijgen van zijn of haar gemeente. De Tweede Kamer heeft hiermee eind 2007 ingestemd. Hiermee neemt naar verwachting het beroep op de leenfaciliteit fors af. In samenhang hiermee wordt de betreffende uitgavenraming structureel verlaagd.
Ad 11.
Voor anti-discriminatievoorzieningen wordt budget overgeboekt naar het Gemeentefonds en het Provinciefonds.
Ad 12.
Betreft vertragingen op verschillende projecten voor de HCvS/AZ.
Ad 13.
Op basis van kasramingen die periodiek worden geactualiseerd voor de investeringen HCvS/AZ blijkt dat minder kasmiddelen benodigd zijn in 2008 en meer in latere jaren.
Ad 14.
Na de interne renovatie van het Koninklijk Paleis op de Dam worden ook de gevel en het dak gerenoveerd. Hiervoor is € 40,85 mln aan de begroting toegevoegd, waarvan € 35,85 mln in 2009 en volgende jaren.
Ad 15.
Door het niet uitkeren van prijsbijstelling door het ministerie van Financiën dreigen projecten in problemen te geraken. Voor de ergste gevallen is door het ministerie van Financiën een stroppenpot gecreëerd voor het gehele rijk voor de jaren 2008 en 2009. Het aandeel voor het ministerie van WWI is ruim € 20 mln voor 2008 en 2009 tezamen.
(x € 1000) | Ontvangsten | Artikelnr: |
---|---|---|
Stand Begroting 2008 | 1 072 937* | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Aanpassing raming restituties huurtoeslag | 108 500 | 3 |
2. Minder ontvangsten afname beroep op leenfaciliteit | – 5 672 | 4 |
3. Overige mutaties | 645 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 1 176 410 |
* In de stand Begroting 2008 is ook meegenomen € 2 mln van het amendement «Volkstuinen» van Van Heugten.
Ad 1.
De ontvangstenraming huurtoeslag wordt in de periode 2008–2012 verhoogd omdat de Belastingdienst naar verwachting meer terugvorderingen zal instellen en ontvangsten zal realiseren dan geraamd ten tijde van het opstellen van de ontwerpbegroting 2008.
Ad 2.
Een afname van het beroep op de leenfaciliteit Inburgering leidt in samenhang met een verlaging van de uitgaven ook tot structureel lagere ontvangsten.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden en vitale wijken
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 516 333 | 18 000 | 162 020 | 696 353 | 99 049 | 17 648 | 21 999 | 1 999 |
Uitgaven: | 920 117 | 18 000 | 180 954 | 1 119 071 | 47 276 | 30 889 | 22 340 | 1 999 |
Programma: | 920 117 | 18 000 | 180 954 | 1 119 071 | 47 276 | 30 889 | 22 340 | 1 999 |
Bevorderen van de leefbaarheid van de woonwijken: | 343 196 | 18 000 | 191 944 | 553 140 | 50 144 | 29 104 | 20 341 | 0 |
Investeringen Stedelijke vernieuwing | 325 859 | – 2 000 | 41 144 | 365 003 | – 47 056 | 10 104 | 341 | 0 |
Bewonersinitiatieven | 0 | 20 000 | – 10 000 | 10 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 0 |
Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing | 17 337 | 0 | – 4 200 | 13 137 | 2 200 | – 1 000 | 0 | 0 |
Programma Sociale Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stimuleren wijkenaanpak | 0 | 0 | 165 000 | 165 000 | 75 000 | 0 | 0 | 0 |
Faciliteren grotestedenbeleid | 3 238 | 0 | – 1 330 | 1 908 | – 1 452 | – 1 452 | – 1 452 | – 1 452 |
Faciliteren grotestedenbeleid | 3 238 | 0 | – 1 330 | 1 908 | – 1 452 | – 1 452 | – 1 452 | – 1 452 |
Stimuleren grotenstedenbeleid | 570 699 | 0 | – 13 861 | 556 838 | – 5 000 | 0 | 0 | 0 |
Socialse herovering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sittard Geleen | 365 | 0 | 0 | 365 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BDU-SIV | 509 724 | 0 | 0 | 509 724 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BDU-SIV veiligheidsmiddelen | 60 610 | 0 | – 13 861 | 46 749 | – 5 000 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 2 984 | 0 | 4 201 | 7 185 | 3 584 | 3 237 | 3 451 | 3 451 |
Onderzoek | 0 | 0 | 1 320 | 1 320 | 1 482 | 1 482 | 1 482 | 1 482 |
Experimenten en kennisoverdracht | 0 | 0 | 2 620 | 2 620 | 2 386 | 1 755 | 1 969 | 1 969 |
FES NICIS | 2 700 | 0 | 545 | 3 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kenniscentum | 284 | 0 | – 284 | 0 | – 284 | 0 | 0 | 0 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 512 708 | 2 000 | – 1 455 | 513 253 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Investeringen Stedelijke vernieuwing
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Vertraagde afwikkeling projecten Impulsregeling | 2 333 | |
2. Nieuwe inzichten betaalritmen Impuls- en Maatwerkprojecten | – 9 889 | |
3. Stimuleringsfonds volkstuinen | 2 000 | 2 000 |
4. Kasschuif t.b.v. het specifieke beeld | 44 500 | |
5. Overige mutaties | 2 200 | 2 200 |
Totaal | 4 200 | 41 144 |
Ad 1.
Als gevolg van een vertraging bij twee projecten van de ISV Impulsregeling wordt uitgavenbudget doorgeschoven van 2007 naar 2008.
Ad 2.
De jongste inzichten in uitstelverzoeken (projectvertragingen), potentiële vertragingen van grote projecten op basis van een beoordeling van de voortgang van de grote projecten in de G4 maken een aanpassing van de meerjarige uitgavenraming van de ISV Impulsregeling noodzakelijk.
Ad 3.
In samenhang met het aangenomen amendement 31 200 XVIII nr. 12 wordt in 2008 en 2009 totaal € 4 mln vrijgemaakt voor de stimulering van de aanleg of substantiële uitbreiding van volkstuincomplexen.
Ad 4.
In het kader van het oplossen van het specifieke problematiek op de WWI-begroting is besloten tot een kasschuif in de tijd.
Instrument: Bewonersinitiatieven
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. budget burgerinitiatieven aandachtswijken | – 10 000 | – 10 000 |
Totaal | – 10 000 | – 10 000 |
Ad 1.
Voor het stimuleren van bewonersinitiatieven in aandachtswijken wordt in 2008 € 10 mln overgeboekt naar het Gemeentefonds. Zie ook kamerstukken II, 2007–2008, 31 200 (XVIII), Nr. 11.
Instrument: Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Nieuwe inzichten betaalritmen IPSV projecten | 0 | – 4 200 |
Totaal | 0 | – 4 200 |
Ad 1.
Nieuwe inzichten in het betaalritme van de af te wikkelen IPSV-projecten leiden tot een aanpassing van de meerjarige uitgavenraming bij IPSV.
Instrument: Stimuleren wijkenaanpak
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Budget wijkenaanpak | 165 000 | 165 000 |
Totaal | 165 000 | 165 000 |
Ad 1.
Teneinde voor bewoners zichtbare verbeteringen in de wijk tot stand te brengen en om specifiek door gemeenten in de wijkactieplannen genoemde knelpunten op te lossen, is extra budget benodigd voor de wijkenaanpak.
Instrument: Faciliteren grotestedenbeleid
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Herschikking budget voor onderzoek en kennisoverdracht | – 1 100 | – 1 100 |
2. Overige mutaties | – 230 | – 230 |
Totaal | – 1 330 | – 1 330 |
Instrument: BDU-SIV veiligheidsmiddelen
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering budgetten 2007–2008 | 0 | – 3 861 |
2. Aanpassing fasering budgetten Veiligheidsmiddelen 2007–2009 | 0 | – 10 000 |
Totaal | 0 | – 13 861 |
Ad 1.
De mutatie is de doorwerking 2008 van een versnelling van 2008 naar 2007 bij de uitgaven voor Veiligheidsmiddelen BDU SIV.
Ad 2.
De fasering van het kasritme van de budgetten voor veiligheidsmiddelen BDU SIV is aangepast waardoor voor 2008 en 2009 geraamd budget in 2007 is betaald.
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overige mutaties | 1 320 | 1 320 |
Totaal | 1 320 | 1 320 |
Instrument: Experimenten en kennisoverdracht
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Meerjarenplanning herschikking | 1 715 | 1 766 |
2. Overige mutaties | 854 | 854 |
Totaal | 2 569 | 2 620 |
Ad 1.
De meerjarenplanning van WWI op het gebied van onderzoek en kennisoverdracht leidt tot een budgettair-neutrale herschikking van de middelen. Deze mutatie is een onderdeel van die herschikking.
Artikel 2. Stimuleren van voldoende woningbouw en duurzame kwaliteit
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 37 525 | 0 | 22 633 | 60 158 | 8 648 | – 2 299 | – 3 016 | – 2 699 |
Uitgaven: | 163 800 | 0 | 14 286 | 178 086 | 15 416 | – 15 010 | – 1 734 | – 2 247 |
Programma: | 163 800 | 0 | 14 286 | 178 086 | 15 416 | – 15 010 | 0 | 0 |
Stimuleren van voldoende woningproductie: | 124 826 | 0 | 14 365 | 139 191 | 14 500 | – 14 500 | 0 | 0 |
Budget BLS | 124 826 | 0 | 14 365 | 139 191 | 14 500 | – 14 500 | – 93 000 | 93 000 |
Planologische en woningbouwknelpunten VINEX en VINAC | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen stimulering woningproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen minimale kwaliteit gebouwen en bevorderen hogere kwaliteit: | 32 808 | 0 | 400 | 33 208 | 2 221 | 1 514 | 620 | 0 |
Programma energiebudgetten | 8 881 | 0 | – 1 087 | 7 794 | 2 070 | 0 | 620 | 0 |
Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving | 23 080 | 0 | 1 243 | 24 323 | 0 | 1 480 | 0 | 0 |
Regeling sanering loden drinkwaterleidingen | 2 | 0 | 56 | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens | 845 | 0 | – 185 | 660 | 151 | 34 | 0 | 0 |
Innovatief bouwen | 0 | 0 | 373 | 373 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 6 166 | 0 | – 479 | 5 687 | – 1 305 | – 2 024 | – 2 354 | – 2 247 |
Onderzoek | 2 551 | 0 | – 1 646 | 905 | – 2 265 | – 3 001 | – 2 997 | – 2 997 |
Kennisoverdracht | 1 039 | 0 | 1 223 | 2 262 | 1 072 | 1 200 | 1 090 | 1 197 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 2 576 | 0 | – 56 | 2 520 | – 112 | – 223 | 447 | – 447 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 91 | 0 | 0 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering budgetten WB-afspraken | 0 | 14 365 |
2. Fasering budget eigen bouw | 8 000 | 8 000 |
3. Stimuleringsbudget CPO | – 8 000 | – 8 000 |
Totaal | 0 | 14 365 |
Ad 1.
Als gevolg van lagere gerealiseerde woningbouwaantallen wordt budget doorgeschoven van 2007 naar 2008 ten behoeve van de vorming van een knelpuntenbudget.
Ad 2.
Het in 2007 niet tot besteding gekomen budget voor Eigen Bouw BLS wordt naar 2008 doorgeschoven.
Ad 3.
Om landsbreed initiatieven te ondersteunen voor collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO), dat zich richt op het realiseren van betaalbare woningen voor groepen van bewoners, wordt in 2008 eenmalig € 8 mln in het Provinciefonds gestort.
Instrument: Programma energiebudgetten
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overige mutaties | 699 | – 1 087 |
Totaal | 699 | – 1 087 |
Instrument: Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering uitgaven CO2-reductieregeling | 263 | 2 843 |
2. Verlaging raming CO2-reductieregeling | – 1 600 | |
Totaal | 263 | 1 243 |
Ad 1.
Op grond van met name een actualisatie van de afwikkeling van wordt de fasering van de uitgavenraming van de CO2-reductieregeling aangepast.
Ad 2.
Ingeschat wordt dat een (beperkt) deel van de ultimo 2006 openstaande verplichtingen bij de CO2-reductieregeling niet tot betaling zal komen. Hierdoor valt naar verwachting € 1,6 mln vrij. Deze ruimte wordt ingezet voor het oplossen van het tekort bij de BEW plus regeling (artikel 3).
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Meerjarenplanning herschikking | – 1 646 | – 1 646 |
Totaal | – 1 646 | – 1 646 |
Ad 1.
De meerjarenplanning van WWI op het gebied van onderzoek en kennisoverdracht leidt tot een budgettair-neutrale herschikking van de middelen. Deze mutatie is een onderdeel van die herschikking.
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Meerjarenplanning herschikking | 1 406 | 1 256 |
2. Overige mutaties | – 33 | – 33 |
Totaal | 1 373 | 1 223 |
Ad 1.
De meerjarenplanning van WWI leidt tot een budgettair-neutrale herschikking van de middelen. Deze mutatie is een onderdeel van die herschikking.
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 2 189 554 | 0 | 287 378 | 2 476 932 | 228 127 | 263 603 | 241 999 | 178 039 |
Uitgaven: | 2 149 603 | 0 | 213 936 | 2 363 539 | 193 195 | 223 747 | 220 919 | 154 900 |
Programma: | 2 149 603 | 0 | 213 936 | 2 363 539 | 193 195 | 223 747 | 220 919 | 154 900 |
Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen en evenwichtige verdeling: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen van de betaalbaarheid van voldoende huurwoningen en een evenwichtige verdeling hiervan (aanbodgericht) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht): | 2 147 023 | 0 | 214 131 | 2 361 154 | 192 813 | 223 364 | 220 535 | 154 516 |
Huursubsidie en huurtoeslag | 2 143 779 | 0 | 209 350 | 2 353 129 | 183 700 | 210 700 | 205 100 | 136 700 |
Vangnetregeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eénmalige bijdrage huurbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding verhuurders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen eigen woonbezit | 3 244 | 0 | 4 781 | 8 025 | 9 113 | 12 664 | 15 435 | 17 816 |
Bijdrage financiering startersleningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 2 580 | 0 | – 195 | 2 385 | 382 | 383 | 384 | 384 |
Onderzoek | 740 | 0 | – 250 | 490 | – 198 | – 197 | – 196 | – 196 |
Kennisoverdracht | 45 | 0 | 55 | 100 | 580 | 580 | 580 | 580 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 1 795 | 0 | 0 | 1 795 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 550 194 | 0 | 106 100 | 656 294 | 54 800 | 15 100 | 8 100 | 1 700 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Huursubsidie en huurtoeslag
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Actualisatie raming Huurtoeslag 2008–2012 | 209 100 | 209 100 |
2. Overige mutaties | 250 | 250 |
Totaal | 209 350 | 209 350 |
Ad 1.
De nieuwe ramingen voor de huurtoeslag zijn verwerkt. Door autonome ontwikkelingen doet zich de komende jaren een tegenvaller voor bij de huurtoeslag. Vooruitlopend op beleidsinformatie van de Belastingdienst/Toeslagen wordt op dit moment verondersteld, dat deze tegenvaller een structurele doorwerking kent.
Ad 2.
Ook in 2008 worden bedragen voor de huursubsidie toegekend. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een herziening bij de Belastingdienst krijgt een burger alsnog recht op huursubsidie of een hogere bijdrage.
Ook in 2008 worden bedragen voor de huursubsidie toegekend. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een herziening bij de Belastingdienst krijgt een burger alsnog recht op huursubsidie of een hogere bijdrage.
Instrument: Bevorderen eigen woningbezit
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Meer aanvragen BEW plus (korte termijn) | 1 600 | 1 600 |
2. Meer toekenningen BEW plus regeling | 76 623 | 3 181 |
Totaal | 78 223 | 4 781 |
Ad 1.
Bij de BEW plus regeling is sprake van (aanzienlijk) meer aanvragen dan oorspronkelijk verondersteld. Op de korte termijn (eerste maanden in 2008) leidt dit tot een tekort van € 1,6 mln
Ad 2.
Het verwachte budgettaire tekort om de BEW-aanvragen toe te kunnen kennen is gebaseerd op een realistische raming, waarbij wordt uitgegaan van circa 8000 toekenningen per jaar.
Instrument: Restituties subjectsubsidies
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Aanpassing raming restituties huursubsidie | – 2 400 |
2. Aanpassing raming restituties huurtoeslag | 108 500 |
Totaal | 106 100 |
Ad 1.
Als gevolg van hogere ontvangsten in 2007 dan geraamd en afboekingen van oninbare vorderingen wordt er in de jaren 2008 t/m 2011 in totaal € 7,9 mln minder ontvangen.
Ad 2.
De ontvangstenraming huurtoeslag wordt in de periode 2008–2012 verhoogd omdat de Belastingdienst naar verwachting meer terugvorderingen zal instellen en ontvangsten zal realiseren dan geraamd ten tijde van het opstellen van de ontwerpbegroting 2008.
Artikel 4. Integratie minderheden
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 483 324 | 0 | – 25 120 | 458 204 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 |
Uitgaven: | 483 324 | 0 | – 25 120 | 458 204 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 |
Programma: | 483 324 | 0 | – 25 120 | 458 204 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 | – 28 000 |
Inburgering en etnische minderheden: | 397 416 | 0 | – 22 000 | 375 416 | – 22 000 | – 22 000 | – 22 000 | – 22 000 |
Facilitering inburgering | 397 416 | 0 | – 22 000 | 375 416 | – 22 000 | – 22 000 | – 22 000 | – 22 000 |
Verkleinen van economische, sociale en culturele afstand: | 85 908 | 0 | – 3 120 | 82 788 | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 |
Facilitering remigratie | 36 406 | 0 | 0 | 36 406 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige instrumenten | 49 502 | 0 | – 3 120 | 46 382 | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 |
Ontvangsten: | 7 142 | 0 | – 5 672 | 1 470 | – 9 283 | 13 071 | – 16 467 | – 20 039 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Facilitering inburgering
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Afname van beroep op leenfaciliteit Inburgering | – 22 000 | – 22 000 |
Totaal | – 22 000 | – 22 000 |
Ad 1.
Oorspronkelijk was in de Wet inburgering geregeld dat nieuwkomers zelf hun inburgeringscursus moeten regelen. Zij konden daarvoor een lening krijgen bij de IBG. Het nieuwe kabinet heeft echter besloten dat iedere inburgeringsplichtige een aanbod kan krijgen van zijn of haar gemeente. De Tweede Kamer heeft hiermee eind 2007 ingestemd. Hiermee neemt naar verwachting het beroep op de leenfaciliteit fors af. In samenhang hiermee wordt de betreffende uitgavenraming structureel verlaagd.
Instrument: Overige instrumenten
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering Ruimte voor Contact | 2 000 | 2 000 |
2. Naar Gemeente- en Provinciefonds | – 5 120 | – 5 120 |
Totaal | – 3 120 | – 3 120 |
Ad 1.
Een deel van de in 2007 voorgenomen projecten en uitgaven in het kader van de regeling Ruimte voor Contact zal in 2008 worden gerealiseerd.
Ad 2.
Voor anti-discriminatievoorzieningen wordt budget overgeboekt naar het Gemeentefonds en het Provinciefonds.
Instrument: Facilitering inburgering
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Minder ontvangsten afname beroep op leenfaciliteit | – 5 672 |
Totaal | – 5 672 |
Ad 1.
Een afname van het beroep op de leenfaciliteit Inburgering leidt in samenhang met een verlaging van de uitgaven ook tot structureel lagere ontvangsten.
Artikel 5. Randvoorwaarden voor integratie en een goed werkende woningmarkt
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 12 485 | 0 | – 3 483 | 9 002 | – 933 | – 3 475 | – 1 514 | – 226 |
Uitgaven: | 13 349 | 0 | – 2 096 | 11 253 | – 1 800 | – 867 | – 1 100 | – 1 089 |
Programma: | 13 349 | 0 | – 2 096 | 11 253 | – 1 800 | – 867 | – 1 100 | – 1 089 |
Middellange termijnbeleid en verkenningen: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Middellange termijnbeleid en verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterken van de positie van de woonconsument: | 1 346 | 0 | 0 | 1 346 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies woonconsumentenorganisaties | 1 346 | 0 | 0 | 1 346 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 12 003 | 0 | – 2 096 | 9 907 | – 1 800 | – 867 | – 1 100 | – 1 089 |
Onderzoek | 8 297 | 0 | – 1 534 | 6 763 | – 1 764 | – 1 652 | – 2 051 | – 1 276 |
Experimenten en kennisoverdracht | 3 706 | 0 | – 562 | 3 144 | – 36 | 785 | 951 | 187 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Meerjarenplanning herschikking | – 514 | – 1 534 |
Totaal | – 514 | – 1 534 |
Ad 1.
De meerjarenplanning van WWI op het gebied van onderzoek en kennisoverdracht leidt tot een budgettair-neutrale herschikking van de middelen. Deze mutatie is een onderdeel van die herschikking.
Artikel 6. Rijkshuisvesting en architectuur
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 111 981 | 0 | – 14 557 | 97 424 | 35 751 | 5 704 | 3 654 | 4 312 |
Uitgaven: | 111 981 | 0 | – 14 557 | 97 424 | 35 751 | 5 704 | 3 654 | 4 312 |
Programma: | 111 981 | 0 | – 14 557 | 97 424 | 35 751 | 5 704 | 3 654 | 4 312 |
Het adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel: | 9 685 | 0 | – 702 | 8 983 | 1 074 | 1 324 | 1 324 | 574 |
Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel | 2 882 | 0 | 1 279 | 4 161 | 574 | 574 | 574 | 574 |
Onderzoek Rgd | 590 | 0 | 0 | 590 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw | 1 213 | 0 | – 576 | 637 | 1 000 | 0 | 0 | 0 |
Energiebesparing rijkshuisvesting | 5 000 | 0 | – 1 405 | 3 595 | – 500 | 750 | 750 | 0 |
De architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheren: | 16 659 | 0 | – 8 553 | 8 106 | – 6 252 | – 5 236 | – 5 230 | – 5 229 |
Stimuleren architectonische kwaliteit | 3 021 | 0 | – 3 096 | – 75 | – 5 252 | – 5 236 | – 5 230 | – 5 229 |
Beheer monumenten in rijksbezit | 13 638 | 0 | – 5 457 | 8 181 | – 1 000 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken: | 85 637 | 0 | – 5 302 | 80 335 | 40 929 | 9 616 | 7 560 | 8 967 |
Onderhoud HCvS/AZ | 2 916 | 0 | 1 490 | 4 406 | – 71 | – 141 | – 283 | – 283 |
Investeringen HCvS/AZ | 35 559 | 0 | – 13 247 | 22 312 | 30 000 | 0 | – 2 157 | 3 157 |
Huren HCvS/AZ | 3 478 | 0 | – 540 | 2 938 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Paleizen | 35 263 | 0 | 10 542 | 45 805 | 10 996 | 9 753 | 9 996 | 6 089 |
Functionele kosten Koninklijk Huis | 8 421 | 0 | – 3 547 | 4 874 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 357 | 0 | 4 500 | 4 857 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overige mutaties | 1 279 | 1 279 |
Totaal | 1 279 | 1 279 |
Instrument: Energiebesparing rijkshuisvesting
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overige mutaties | – 1 405 | – 1 405 |
Totaal | – 1 405 | – 1 405 |
Instrument: Stimuleren architectonische kwaliteit
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Naar VROM-begroting artikel 2, architectonische kwaliteit | – 2 642 | – 2 642 |
2. Overige mutaties | – 454 | – 454 |
Totaal | – 3 096 | – 3 096 |
Ad 1.
Bij het aantreden van de ministers Cramer en Vogelaar is afgesproken dat minister Cramer verantwoordelijk is voor het ruimtelijk beleid inclusief het architectuurbeleid zoals dat is ondergebracht bij het atelier Rijksbouwmeester. Middelen worden daarom overgeboekt naar de VROM-begroting, behoudens het deel benodigd voor de rijkshuisvesting (structureel€ 574 000) dat overgaat naar het instrument «beleid» op de WWI-begroting.
Instrument: Beheer monumenten in rijksbezit
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Bijdrage Koninklijk Paleis Amsterdam | – 2 000 | – 2 000 |
2. Overige mutaties | – 3 457 | – 3 457 |
Totaal | – 5 457 | – 5 457 |
Ad 1.
Bijdrage voor het renovatieproject van het Koninklijk Paleis Amsterdam.
Ad 2.
Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma voor de monumenten. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend. Tevens heeft een correctie plaatsgevonden van de afrekeningen over 2005 en 2006.
Instrument: Investeringen Hoge Colleges van Staat en ministerie van AZ
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Investeringsprogramma | 20 059 | 20 059 |
2. Intertemporele kasschuif vertraging investeringsproject HCvS | – 30 000 | – 30 000 |
3. Raad van State | 3 586 | 3 586 |
4. Overige mutaties | – 6 892 | – 6 892 |
Totaal | – 13 247 | – 13 247 |
Ad 1.
Betreft vertragingen op verschillende projecten voor de HCvS/AZ.
Ad 2.
Op basis van kasramingen die periodiek worden geactualiseerd voor de investeringen HCvS/AZ blijkt dat minder kasmiddelen benodigd zijn in 2008 en meer in latere jaren.
Ad 3.
Omdat in 2008 de benodigde prijsbijstelling slechts in uitzonderingsgevallen wordt toegekend wordt een deel van de benodigde prijsbijstelling gedekt uit de begroting van WWI zelf.
Ad 4.
Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van het investeringsprogramma van de huisvesting voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van AZ. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend. Tevens heeft een correctie plaatsgevonden van de afrekeningen over 2005 en 2006.
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Gevelrestauratie KPA | 7 000 | 7 000 |
2. Overige mutaties | 3 542 | 3 542 |
Totaal | 10 542 | 10 542 |
Ad 1.
Na de interne renovatie van het Koninklijk Paleis op de Dam worden ook de gevel en het dak gerenoveerd. Hiervoor is € 40,85 mln aan de begroting toegevoegd, waarvan € 35,85 mln in 2009 en volgende jaren.
Ad 2.
Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de uitvoering van het onderhoudsprogramma voor de paleizen. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend. Tevens heeft een correctie plaatsgevonden van de afrekeningen over 2005 en 2006. Het totaalbedrag van de afrekeningen bedroeg € 4,633 mln. Het resterende bedrag van -/- € 1,091 mln betreft overige mutaties.
Instrument: Functionele kosten Koninklijk Huis
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overige mutaties | – 3 547 | – 3 547 |
Totaal | – 3 547 | – 3 547 |
Ad 1.
Het moederdepartement VROM verstrekt jaarlijks aan de Rijksgebouwendienst een voorschot voor de functionele kosten. Dit voorschot wordt het jaar daarop afgerekend. Tevens heeft een correctie plaatsgevonden van de afrekeningen over 2005 en 2006.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 3 440 | 0 | – 198 | 3 242 | – 198 | – 198 | – 198 | – 198 |
Uitgaven: | 172 371 | 0 | 2 052 | 174 423 | – 198 | – 198 | – 498 | – 598 |
Programma: | 172 371 | 0 | 2 052 | 174 423 | – 198 | – 198 | – 498 | – 598 |
Afkoop subsidies DGW regelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Betaalbare woonkeuze koop- en huursector | 12 108 | 0 | 700 | 12 808 | 0 | 0 | – 300 | – 400 |
Budget BWS 1992–1994 | 144 669 | 0 | 0 | 144 669 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Woningbouw en duurzame kwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesting gehandicapten en woonzorg | 12 154 | 0 | 1 550 | 13 704 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stedelijke vernieuwing Lelystad | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
LVS en WI | 3 440 | 0 | – 198 | 3 242 | – 198 | – 198 | – 198 | – 198 |
Ontvangsten: | 445 | 0 | 0 | 445 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instrument: Huisvesting gehandicapten en woon-zorg
Op dit instrument heeft de volgende mutatie plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Langere doorlooptijd subsidieaanvragen WoonZorg regeling | 1 550 | |
Totaal | 1 550 |
Ad 1.
Als gevolg van een langere doorlooptijd van subsidieaanvragen bij de WoonZorg stimuleringsregeling wordt uitgavenbudget doorgeschoven van 2007 naar 2008.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2008 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
Verplichtingen: | 0 | 0 | 17 713 | 17 713 | 10 679 | 3 791 | 2 798 | 2 781 |
Uitgaven: | 0 | 0 | 17 713 | 17 713 | 10 679 | 3 791 | 2 798 | 2 781 |
Programma: | 0 | 0 | 17 713 | 17 713 | 10 679 | 3 791 | 2 798 | 2 781 |
Prijsbijstelling: | 0 | 0 | 17 515 | 17 515 | 10 481 | 3 593 | 2 600 | 2 583 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 17 515 | 17 515 | 10 481 | 3 593 | 2 600 | 2 583 |
Nog te verdelen: | 0 | 0 | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Nog nader te verdelen taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog nader te verdelen overig | 0 | 0 | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Loonbijstelling | 3 879 | 3 879 |
2. Stroppenpot | 13 636 | 13 636 |
Totaal | 17 515 | 17 515 |
Ad 1.
Naar aanleiding van de loonstijgingen conform de afspraken uit de CAO Rijk 2007–2010 is loonbijtelling aan de begroting toegevoegd.
Ad 2.
Door het niet uitkeren van prijsbijstelling door het ministerie van Financiën dreigen projecten in problemen te geraken. Voor de ergste gevallen is door het ministerie van Financiën een stroppenpot gecreëerd voor het gehele rijk voor de jaren 2008 en 2009. Het aandeel voor het ministerie voor WWI is ruim € 20 mln voor 2008 en 2009 tezamen.
Wetsartikel 2 (begroting Baten-lastendiensten)
3. Baten-lastendienst: Rijksgebouwendienst
Begroting Baten-Lastendienst: Rijksgebouwendienst
Exploitatie-overzicht Rgd Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota bedragen in € * 1 000
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Leveren producten/diensten: | |||
Opbrengst departementen | 1 201 694 | 70 192 | 1 271 886 |
Opbrengst moeder | 111 981 | – 12 788 | 99 193 |
Opbrengst derden | 9 800 | – | 9 800 |
Bedrijfsvoering: | – | ||
Rentebaten | 5 000 | – | 5 000 |
Overige baten | 6 515 | 5 000 | 11 515 |
Totaal baten | 1 334 990 | 62 404 | 1 397 394 |
Lasten | |||
Product Huisvesting: | |||
Apparaatskosten (netto) | 62 218 | 5 000 | 67 218 |
Huren vanuit de markt | 321 478 | – | 321 478 |
Rentelasten | 303 052 | – | 303 052 |
Afschrijvingen | 272 230 | 20 000 | 292 230 |
Dagelijks onderhoud | 184 887 | 3 0281 | 87 915 |
Mutaties voorzieningen | 25 892 | – | 25 892 |
Belastingen en heffingen | 23 342 | – | 23 342 |
Investeringen buiten gebruiksvergoedingen | 98 359 | – | 98 359 |
Overige producten: | – | ||
Services | 21 600 | 35 000 | 56 600 |
Adviezen | 8 255 | – | 8 255 |
Beleid | 7 706 | – 624 | 7 082 |
Overige lasten | 2 800 | – | 2 800 |
Totaal lasten | 1 331 819 | 62 404 | 1 394 223 |
Saldo | 3 171 | – | 3 171 |
De hogere opbrengst departementen is een gevolg van verwachte stijgingen bij de services en van ramingstechnische bijstelling van de afschrijvingen en de overige baten. Het merendeel van deze wijzigingen treedt ook bij de lasten op. Daarnaast is bij de lasten sprake van hogere netto apparaatskosten als gevolg van een intensivering van de activiteiten op grond van wettelijke taken.
De wijziging van de opbrengst moeder wordt voornamelijk verklaard door de afrekening met het moederdepartement over 2007 en door de mutaties bij 1e suppletore 2008 op artikel 6 van de WWI-begroting «Rijkshuisvesting» en artikel 2 van de VROM-begroting, voor wat betreft het onderdeel «architectuur».
Begrotingsstaat baten-lastendienst Voorjaarsnota {tab1}Tabel x Begrotingsstaat}
Totaal baten | Totaal lasten | Saldo van baten en lasten | |
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | 1 334 990 | 1 331 819 | 3 171 |
Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | 62 404 | 62 404 | – |
Stand 1e suppletore begroting | 1 397 394 | 1 394 223 | 3 171 |
Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | ||
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | 782 571 | 590 000 | |
Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | 126 712 | 50 000 | |
Stand 1e suppletore begroting | 909 283 | 640 000 |
Kasstroomoverzicht bedragen in € * 1 000
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari | 402 463 | – 178 504 | 223 959 |
2. | Operationele kasstroom | 205 336 | 20 000 | 225 336 |
3a. | Investeringen | – 550 000 | – 50 000 | – 600 000 |
3b. | Desinvesteringen | 40 000 | – | 40 000 |
3. | Investeringskasstroom | – 510 000 | – 510 000 | |
4a. | Afdracht | – 3 288 | 3 288 | 0 |
4b. | Aflossing | – 229 283 | – 80 000 | – 309 283 |
4c. | Beroep op leenfaciliteit | 550 000 | 50 000 | 600 000 |
4. | Financieringskasstroom | 317 429 | – 26 712 | 290 717 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december | 415 228 | – 185 215 | 230 013 |
De beginstand van de rekening-courant RHB is aangepast aan de realisatie per ultimo 2007. De financieringskasstroom wijzigt door hogere aflossingen als gevolg van ramingstechnische bijstellingen en hogere investeringen, als gevolg waarvan ook de investeringskasstroom wijzigt.