A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | De producten | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 |
2.2 | De productartikelen | 8 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2008 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2009 (Vermoedelijke Uitkomsten 2008), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2008
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 7 193,7 | 7 191,1 | |
Amendement van Hijum en Hofstra, 30 800A, nr. 43 | – 3,0 | – 3,0 | |
Stand vastgestelde begroting 2008 | 7 190,7 | 7 188,1 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 7 145,2 | 7 145,2 | |
– mutaties Miljoenennota 2009 (uitkomst 2008) | 59,0 | 59,0 | |
– mutaties Najaarsnota 2008 (belangrijkste): | |||
1 Onderhoud Hoofdwatersystemen | 11.02 | 36,2 | |
2A Onderhoud hoofdwegen | 12.02 | 120,0 | |
2B Onderhoud hoofdwegen | 12.02 | 200,0 | |
3 Aanleg hoofdwegen | 12.03 | 271,5 | |
4 Regulier onderhoud spoorwegen | 13.02 | – 270,0 | |
5 Aanleg spoorwegen | 13.03/05 | – 227,9 | |
6 Ontvangsten spoorwegen | 13.09 | – 45,6 | |
7 Rijksbijdrage regionale mob.fondsen | 14.02 | – 20,0 | |
8 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 15.02 | 170,0 | |
9 Aanleg hoofdvaarwegen | 15.03/05 | – 45,4 | |
10 Realisatieprogramma PMR | 16.01 | 25,4 | |
11 Betuweroute | 17.02 | – 47,0 | |
12 Realisatie HSL-zuid | 17.03 | – 80,4 | |
13 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW | 19.09 | 64,6 | |
14 Bijdragen ten laste van het FES | 19.10 | 84,8 | |
Diversen | – 30,3 | – 1,7 | |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 7 306,3 | 7 306,3 |
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2008 van het ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn in bovenstaande tabel weergegeven en hieronder toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
1. Onder andere ten behoeve van het uitvoeren van het suppletieprogramma van 12 mln m3/jaar en het faalkansbeheer van de stormvloedkeringen wordt een bedrag van ca. € 60 mln. aan het budget gevoegd. Daartegenover staat een kasoverschot van bijna € 24 mln. als gevolg van vertragingen op de projecten Stuwen Lek (aanbestedingsproblemen) en Haringvliet (voorbereidingen van de aannemer vertraagd).
2.
A Op het budget beheer en onderhoud hoofdwegennet wordt een overschrijding verwacht van ca. € 121 mln. Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door versneld uitvoeren van het onderhoud. Daarnaast is er een aantal andere oorzaken. Zo zijn er mobiliteitsmaatregelen getroffen om verkeershinder te beperken. Deze maatregelen zijn eerder niet begroot. Verder is de prijsontwikkeling in de wegensector sterker geweest dan voorzien. Dit heeft een extra druk op de budgetten gelegd.
B Er wordt een uitgave van € 200 mln. ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet die voorzien was voor 2009, al in 2008 voldaan. Deze mutatie is ingegeven door de wens van het kabinet om in 2009 budgettaire ruimte te creëren.
3. Een aantal grote infra-projecten is in realisatie. In 2008 kon een aantal kasversnellingen worden bereikt. De belangrijkste zijn de realisatie van A2-projecten: Holendrecht-Oudenrijn, rondweg Den Bosch en Tangent Eindhoven.
Anderzijds ontstaat een kasoverschot van ca. € 31,7 mln. dat voornamelijk wordt veroorzaakt door vertraging van het project Verbeteren doorstroming ring A10 binnen het programma filevermindering. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.
Voorgesteld wordt per saldo ca. € 271,5 mln. aan het realisatie programma hoofdwegen toe te voegen.
4. Op het spoorprogramma wordt een overschot op beheer en instandhouding verwacht van € 270 mln., welke in latere jaren alsnog benodigd zijn voor het uitvoeren van het spoorprogramma. Dit houdt verband met een forse overloop bij Prorail van werkzaamheden en budget uit 2007. Prorail heeft de opgelopen vertraging uit 2007 in 2008 niet (geheel) kunnen inlopen.
5. Deze lagere uitgaven worden met name door een drietal zaken veroorzaakt. Op de risicoreservering voor grote projecten is in 2008 geen verder beroep gedaan (€ 70 mln.). Bij de projecten Spoorse Doorsnijdingen en Nationale Sleutelprojecten Utrecht is de verwachting dat een deel (€ 20 mln.) van de uitgaven niet meer in 2008 tot betaling komt. Deze middelen schuiven door naar 2009.
Ten behoeve van de projecten Amsterdam-Zuidas station en WTC/4-sporig en keersporen is in een eerder stadium € 150 mln. vrijgemaakt voor 2008 vrijgemaakt. Door de vertraging rond de oprichting van de Zuidas-onderneming blijven deze gelden dit jaar onbesteed. In latere jaren zijn deze middelen alsnog noodzakelijk.
6. Financiën voert als aandeelhouder de gesprekken met NS over de vermogensconversie in de vorm van het superdividend. De gesprekken verkeren in de afrondende fase. Het lijkt niet aannemelijk dat er nog in 2008 een superdividend NS wordt uitgekeerd. Daarnaast zal de High Speed Alliance (HSA) nog geen ontvangsten generen in 2008, omdat deze organisatie in 2008 nog niet de HSL zal exploiteren.
7. De op dit artikel voorgestelde mutatie bestaat uit een verlaging van € 10 mln. omdat de regio (Stadsregio Rotterdam, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en de provincies Overijssel en Gelderland) nog geen storting heeft verricht en de storting van het VenW-aandeel in de Mobiliteitsfondsen pas mogelijk is na de storting door de regio.
Daarnaast komen ook de gelden ad € 10 mln., die door middel van het amendement van het lid Cramer (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 464 A, nr. 8) via de Voorjaarsnota voor generieke kwaliteit van het openbaar vervoer aan de begroting zijn toegevoegd, niet in 2008 tot betaling. Dit komt doordat de Quick Scan Spoor en Mobiliteitsaanpak Stad/streek te laat is afgerond om nog in 2008 tot betaling te komen. Beide posten betreffen kasschuiven naar latere jaren.
8. Voor de uitvoering van de basispakketten van de SLA (Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud) is een kasschuif ad € 170 mln. vanuit latere jaren naar 2008 noodzakelijk.
Deze kasschuif is ten behoeve van enerzijds het versneld inlopen van achterstalling onderhoud en anderzijds voor regulier onderhoud dat oorspronkelijk voor latere jaren gepland stond.
9. Op het aanlegprogramma wordt een kasschuif naar latere jaren voorgesteld (van ca. € 45 mln.) die met name zichtbaar is bij de volgende projecten:
– Walradar Noordzeekanaal (door het uitblijven, – nog geen overeenstemming over de hoogte van bijdragen van de verschillende partijen –, van de bestuurlijke overeenkomst die als voorwaarde gesteld is voor de start van de uitvoering op het project);
– Tweede sluis Lith (vertraging in de herinrichtingswerkzaamheden);
– Zuid-Willemsvaart, ged. Maas-Den Dungen (achterblijvende aankopen van grond en onroerend goed);
– Wilhelminakanaal (vertraging in het wijzigingstraject voor het bestemmingsplan en planologische onzekerheden);
– De vertraagde aanleg van de overnachtinghaven Lobith in verband met een noodzakelijke uitbreiding van de milieueffectrapportage met natuurmaatregelen;
– Het bedrag van € 10 mln. dat is toegevoegd naar aanleiding van het amendement van de leden Cramer en van Hijum (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 474 A, nr. 9) ten behoeve van de keersluis Zwartsluis, kan dit jaar niet aan de aanleg besteed worden aangezien het project zich nog in de planstudiefase bevindt. Daarom wordt een verschuiving van deze gelden naar het jaar 2010 voorzien.
10. De voorgestelde mutatie op het Project Mainport Rotterdam heeft betrekking op versnelde betalingen voor de stimuleringsregeling Zeeland en Zuid-Holland (exclusief visserij component), het projectonderdeel duinen Delflandse kust en de aanleg van openbare infrastructuur op de Maasvlakte II ingevolge artikel 4.7 van de UWO Landaanwinning.
11. De voorgestelde verlaging van het uitgavenbudget met € 47 mln. houdt verband met de vertraging bij de Betuweroute in de oplevering van het A15-tracé en de ombouw Havenspoorlijn. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.
12. Door vertraging bij de oplevering van de HSL kan het budget voor dat project met ruim € 80 mln. neerwaarts worden bijgesteld. Deze middelen schuiven door naar latere jaren.
13. De bijstelling van de inkomstenraming betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel: 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.
Voorts zijn in het kader van de financiering van de toezeggingen die VenW heeft gedaan met betrekking tot de nieuwe staatkundige structuur van de drie BES – eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en logistieke innovatie (in het kader van het dieselakkoord) gelden aan de begroting van het Infrastructuurfonds toegevoegd.
14. De bijdragen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de onderstaande uit het FES gefinancierde projecten kan met in totaal ca. € 115,2 mln. worden verminderd:
a. Anders betalen voor mobiliteit – € 4,2 mln.;
b. Waterprojecten Innovatie Kaderrichtlijn Water (KRW)/Synergie KRW/WB21 pijler 3/Compartimenteringonderzoek dijken en Haaglanden – € 14,3 mln.;
c. Project Verbeteren doorstroming ring A10 ca. – € 31,7 mln.;
d. Verlagingen van de ontvangsten die reeds in het uitgavenkader zijn verwerkt – € 65,2 mln.
De gelden voor de eerste 3 genoemde projecten zullen in 2009 weer uit het FES worden opgevraagd.
Daarnaast heeft het kabinet besloten om aan het Infrastructuurfonds in 2008 € 200 mln toe te voegen aan het «Bereikbaarheid/voorfinanciering fl 12 mld pakket» van het FES. Per saldo wordt de bijdrage van het FES gemuteerd met een bedrag van € 84,8 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 669 741 | 720 772 | 515 810 | 33 567 | 1 270 149 |
Uitgaven | 724 623 | 665 537 | 27 147 | 30 386 | 723 070 |
11.01 Watermanagement | 82 395 | 84 869 | 0 | 0 | 84 869 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 82 395 | 84 869 | 2 243 | 0 | 87 112 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 191 955 | 237 095 | 4 164 | 36 200 | 277 459 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 102 651 | 152 988 | 2 665 | 60 000 | 215 653 |
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer | 54 031 | 49 346 | 1 370 | 0 | 50 716 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 35 273 | 34 761 | 129 | – 23 800 | 11 090 |
11.03 Aanleg | 441 860 | 325 463 | 21 394 | – 2 048 | 344 809 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 291 946 | 197 741 | 7 263 | – 4 788 | 200 216 |
11.03.02 Real.programma waterbeheer | 149 914 | 127 722 | 14 131 | 2 740 | 144 593 |
11.05 Verkenning en planstudie | 8 413 | 18 110 | – 654 | – 3 766 | 13 690 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 1 241 | 11 573 | – 1 136 | – 2 829 | 7 608 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 5 360 | 4 460 | 171 | 0 | 4 631 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 1 812 | 2 077 | 311 | – 937 | 1 451 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 391 332 | ||||
– Restant | 331 738 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 94% | ||||
11.09 Ontvangsten | 5 017 | 10 260 | 0 | 0 | 10 260 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 2 965 333 | 4 545 418 | – 1 369 | 506 677 | 5 050 726 |
Uitgaven incl. egalisatiereeks | 2 877 887 | 2 535 606 | 72 495 | 595 649 | 3 058 760 |
Egalisatiereeks | – 248 771 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 3 126 658 | 2 535 606 | – 72 495 | 595 649 | 3 058 760 |
12.01 Verkeersmanagement | 57 752 | 57 661 | 1 572 | 0 | 59 233 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 52 435 | 52 352 | 1 572 | 0 | 53 924 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 5 317 | 5 309 | 0 | 0 | 5 309 |
12.02 Beheer en onderhoud | 858 320 | 856 905 | 17 208 | 321 357 | 1 195 470 |
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen | 736 507 | 735 284 | 12 208 | 200 357 | 947 849 |
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen | 121 813 | 121 621 | 5 000 | 120 000 | 246 621 |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 0 | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 |
12.03 Aanleg, benutting en planst.na tracebesl. | 1 245 342 | 1 367 564 | – 224 942 | 268 292 | 1 410 914 |
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen | 916 146 | 1 285 190 | – 225 954 | 271 522 | 1 330 758 |
12.03.02 Planstudieprogr.na tracebesluit | 329 196 | 82 374 | 1 012 | – 3 230 | 80 156 |
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 204 376 | 204 812 | 89 730 | 0 | 294 542 |
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS | 204 376 | 204 812 | 89 730 | 0 | 294 542 |
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit | 760 868 | 48 664 | 43 937 | 6 000 | 98 601 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 971 | 971 |
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 760 868 | 48 664 | 43 937 | 5 029 | 97 630 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 592 386 | ||||
– Restant | 1 466 374 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 91% | ||||
12.09 Ontvangsten | 179 429 | 132 373 | 4 130 | 0 | 136 503 |
De verwachting is dat dit jaar nog de veren over de Bergse Maas en de N273 zullen worden overgedragen, waarvan de eventuele budgettaire gevolgen in het slotregularisatiewetsvoorstel zullen worden opgenomen.
Omdat op dit moment nog niet duidelijk is hoe de dekking van deze overdrachten vorm moet krijgen, is hiervoor in dit wetsvoorstel nog niets opgenomen.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 1 807 841 | 3 377 076 | – 221 472 | – 73 057 | 3 082 547 |
Uitgaven | 2 417 064 | 2 395 050 | 55 494 | – 498 136 | 1 952 408 |
13.01 Railverkeersleiding | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 510 069 | 1 472 944 | 46 747 | – 270 234 | 1 249 457 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 607 203 | 530 077 | 138 214 | – 270 000 | 398 291 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 450 380 | 450 380 | 37 798 | 0 | 488 178 |
13.02.03 Rentelasten | 121 734 | 121 734 | 0 | 0 | 121 734 |
13.02.04 Betuweroute | 31 044 | 31 044 | – 744 | 0 | 30 300 |
13.02.05 Kleine infra en overige projecten | 299 708 | 339 709 | – 128 521 | – 234 | 210 954 |
13.03 Aanleg | 760 973 | 629 529 | – 12 753 | – 80 979 | 535 797 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 719 115 | 581 217 | – 7 111 | – 80 979 | 493 127 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 41 858 | 48 312 | – 5 642 | 0 | 42 670 |
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 137 701 | 144 541 | 200 | 0 | 144 741 |
13.05 Verkenningen en planstudies | 8 321 | 148 036 | 21 300 | – 146 923 | 22 413 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 1 333 | 143 034 | 18 546 | – 146 923 | 14 657 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 6 988 | 5 002 | 2 754 | 0 | 7 756 |
13.05.03 Verkenningenprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | |||||
– Apparaatsuitgaven | 3 040 | ||||
– Restant | 1 949 368 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
13.09 Ontvangsten | 33 046 | 45 475 | 31 087 | – 43 569 | 32 993 |
– HSA | 15 446 | 15 582 | 0 | – 15 582 | 0 |
– Mandje Spoor | 0 | 0 | 30 000 | – 30 000 | 0 |
– Overige | 17 600 | 29 893 | 1 087 | 2 013 | 32 993 |
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
14 Regionale/lokale infra. | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 36 087 | 277 845 | 33 177 | – 52 116 | 258 906 |
Uitgaven | 254 425 | 356 930 | 8 578 | – 26 734 | 338 774 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 225 298 | 217 115 | – 21 452 | – 6 734 | 188 929 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 3 399 | 33 597 | – 24 261 | – 7 051 | 2 285 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 221 899 | 183 518 | 2 809 | 317 | 186 644 |
14.02 Regionale mob fondsen | 29 127 | 139 815 | 30 030 | – 20 000 | 149 845 |
14.02.01 Rijksbijdrage | 29 127 | 139 815 | 30 030 | – 20 000 | 149 845 |
14.02.02 Terugsluisopbrengsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 505 | ||||
– Apparaatsuitgaven | 53 | ||||
– Restant | 338 269 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 91% | ||||
14.03 Ontvangsten | 29 000 | 28 989 | 0 | 0 | 28 989 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 519 472 | 855 141 | – 129 416 | 179 092 | 904 817 |
Uitgaven | 555 291 | 579 119 | 11 684 | 111 887 | 702 690 |
15.01 Verkeersmanagement | 81 606 | 86 657 | 2 222 | 0 | 88 879 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 75 615 | 80 676 | 2 054 | 0 | 82 730 |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 5 991 | 5 981 | 168 | 0 | 6 149 |
15.02 Beheer en onderhoud | 347 979 | 362 143 | 7 297 | 157 327 | 526 767 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 211 889 | 217 635 | 4 467 | 171 527 | 393 629 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 29 532 | 38 116 | 436 | – 5 000 | 33 552 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 106 558 | 106 392 | 2 394 | – 9 200 | 99 586 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 104 920 | 90 312 | 3 227 | – 22 345 | 71 194 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 92 923 | 83 334 | 8 227 | – 22 345 | 69 216 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 11 997 | 6 978 | – 5 000 | 0 | 1 978 |
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 20 786 | 40 007 | – 1 062 | – 23 095 | 15 850 |
15.05.01 Verkenningen | 7 507 | 7 495 | 195 | 0 | 7 690 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 13 279 | 32 512 | – 1 257 | – 23 095 | 8 160 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 545 990 | ||||
– Restant | 156 700 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
15.09 Ontvangsten | 17 465 | 18 472 | 0 | – 3 770 | 14 702 |
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 130 356 | 490 874 | 13 825 | 31 868 | 536 567 |
Uitgaven | 177 783 | 164 171 | 2 722 | 25 440 | 192 333 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 15 152 | 23 685 | 58 | 25 440 | 49 183 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 15 152 | 23 685 | 58 | 25 440 | 49 183 |
16.02 Ruimte voor de rivier | 101 786 | 101 786 | 1 667 | 0 | 103 453 |
16.03 Maaswerken | 60 845 | 38 700 | 997 | 0 | 39 697 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 20 932 | ||||
– Restant | 171 401 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 68% | ||||
16.09 Ontvangsten | 7 000 | 7 000 | 0 | 0 | 7 000 |
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 34 454 | 153 403 | – 34 547 | 33 474 | 152 330 |
Uitgaven | 132 988 | 389 972 | 24 853 | – 138 961 | 275 864 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 7 354 | 0 | – 7 354 | 0 |
17.02 Betuweroute | 96 186 | 179 755 | 1 421 | – 47 000 | 134 176 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 5 784 | 192 619 | 8 432 | – 80 407 | 120 644 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 5 784 | 185 226 | 8 432 | – 80 407 | 113 251 |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 2 168 | 0 | 0 | 2 168 |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 5 225 | 0 | 0 | 5 225 |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 10 244 | 15 000 | – 4 200 | 21 044 |
17.05 Zuiderzeelijn | 31 018 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 55 302 | ||||
– Apparaatsuitgaven | 11 220 | ||||
– Restant | 209 342 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 13 917 | 8 347 | 0 | 22 264 |
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 51 880 | 56 799 | 1 054 | – 14 602 | 43 251 |
Uitgaven | 53 618 | 58 772 | 1 054 | 2 610 | 62 436 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.02 Bodemsanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 2 168 | 1 105 | 21 | – 426 | 700 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel) | 1 700 | 4 502 | 37 | – 2 026 | 2 513 |
18.05 Railinfrabeheer | 34 987 | 34 987 | 0 | 0 | 34 987 |
18.06 Externe veiligheid | 8 430 | 11 750 | 826 | – 12 576 | 0 |
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6 333 | 6 428 | 170 | 17 638 | 24 236 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6 333 | 6 428 | 170 | 0 | 6 598 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 17 638 | 17 638 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 6 380 | ||||
– Apparaatsuitgaven | 1 688 | ||||
– Restant | 54 368 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 61% | ||||
18.09 Ontvangsten | 34 987 | 34 753 | 0 | 0 | 34 753 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 783 543 | 0 | 0 | 783 543 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Ontvangsten | 6 885 131 | 6 070 375 | 15 473 | 149 480 | 6 235 328 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 5 620 809 | 4 745 566 | – 76 307 | 64 645 | 4 733 904 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 264 322 | 1 324 809 | 91 780 | 84 835 | 1 501 424 |