A. | Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel | 2 |
B | Begrotingstoelichting | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1. | Overzicht beleidsmutaties | 4 |
2.2. | Het beleidsartikel | 5 |
3. | Het verdiepingshoofdstuk | 6 |
3.1. | Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletoire begroting | 6 |
3.2. | Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties | 7 |
3.3. | Integratie-uitkeringen | 7 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het provinciefonds voor het jaar 2008 te wijzigen.
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3 (verplichtingenbedrag bedoeld in artikel 5 van de Financiële-verhoudingswet)
Ingevolge artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet, hebben de provincies gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkeringen is opgenomen. Een toelichting op het bedrag van € 1 189 090 000, dat is vermeld in wetsartikel 3 wordt gegeven in paragraaf 3.1.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
De minister van Financiën,
W. J. Bos
Bij een suppletore begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2008, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2008.
De indeling van deze suppletore begroting is als volgt. Paragraaf 2.1 start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2.2 («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht.
2.1. Overzicht beleidsmutaties
Tabel B: Beleidsmutaties (x € 1 000)
2008 | |
---|---|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: | |
Bijstelling Accres 2008 (meerjarig) | – 610 |
Totaal mutaties (uitgaven = verplichtingen) | – 610 |
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het provinciefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het provinciefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de provincies) inzichtelijk gemaakt.
Tabel B1: Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties 1ste suppletore begroting 2008 | Stand 1ste suppletore begroting 2008 | Mutaties 2de suppletore begroting 2008 | Stand 2de suppletore begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |
Verplichtingen | 1 220 390 | 3 470 | 1 223 860 | – 610 | 1 223 250 |
Uitgaven: | 1 210 390 | – 4 682 | 1 205 708 | – 610 | 1 205 098 |
Programma-uitgaven | |||||
1. Algemene uitkeringen | 1 168 188 | – 14 792 | 1 153 396 | – 610 | 1 152 786 |
2. Integratie-uitkeringen | 42 202 | 10 110 | 52 312 | 0 | 52 312 |
2. Decentralisatie-uitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 1 210 390 | – 4 682 | 1 205 708 | – 610 | 1 205 098 |
3.1. Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletore begroting
Het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag voor de integratie-uitkeringen zijn voor het uitkeringsjaar 2008 aan elkaar gelijk. Het verplichtingenbedrag voor de algemene uitkeringen c.a., zoals opgenomen in artikel 3 van dit wetsvoorstel, bedraagt € 1 189 090 000. Dit bedrag is de algemene uitkering € 1 170 938 000 plus de behoedzaam- heidreserve van € 18 152 000.
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het provinciefonds voor het jaar 2008 met € 610 000 te verlagen en te brengen op € 1 223 250 000. De toelichting op deze mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, wordt gegeven in paragraaf 3.2.
Tabel B2: Opbouw verplichtingenbedrag 2008 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2008 | 1 220 390 | |
---|---|---|
Mutaties 1ste suppletore begroting 2008 | 3 470 | |
Stand 1ste suppletore begroting 2008 | 1 223 860 | |
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: | ||
Bijstelling Accres 2008 (meerjarig) | – 610 | |
Totaal mutaties: | – 610 | |
Stand 2de suppletore begroting 2008 | 1 223 250 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkering | 1 170 938 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen | 52 312 |
In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2008 tot en met de eerste suppletore begroting 2008 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, (– € 610 000 in totaliteit) worden onder de tabel afzonderlijk toegelicht.
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het provinciefonds voor het jaar 2008 met € 610 000 te verlagen en te brengen op € 1 205 098 000.
Tabel B3: Opbouw uitgavenbedrag (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2008 | 1 210 390 | |
---|---|---|
Mutaties 1ste suppletore begroting 2008 | – 4 682 | |
Stand na 1ste suppletore begroting 2008 | 1 205 708 | |
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: | ||
1) Bijstelling Accres 2008 (meerjarig) | – 610 | |
Totaal nieuwe mutaties: | – 610 | |
Stand 2de suppletore begroting 2008 | 1 205 098 |
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het provinciefonds voor 2008 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € 610 000 verlaagd en gebracht op € 1 205 098 000.
3.2. Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties:
1) Bijstelling Accres 2008 (meerjarig)
Evenals de nacalculatie accres 2007 vloeit het accres 2008 voort uit de normeringssystematiek. Als gevolg van mutaties in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven wordt het accres ten opzichte van de voorjaarsnota 2008 per saldo verlaagd met € 610 000. Deze verlaging is gebaseerd op een bijgesteld accrespercentage voor 2008 van 7,44%.
Als een toevoeging aan de algemene uitkering van het provinciefonds in één keer bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten wordt normaliter gesproken een integratie-uitkering toegepast. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang van specifieke uitkering of eigen inkomsten naar de algemene uitkering. Echter naar aanleiding van de implementatie van het kabinetsstandpunt Brinkman wordt de hierbij gebruikelijke voorwaarde dat er zicht is op een overgang naar de algemene uitkering losgelaten. Hierdoor kunnen al bestaande en mogelijke nieuwe specifieke uitkeringen, alsnog aan het gemeentefonds en provinciefonds worden toegevoegd die verdeeltechnisch nooit in de algemene uitkering zouden passen (zie kamerstukken II 2005/06, 30 300 B, nr. 23, blz. 6).
Tabel B4: Overzicht integratie-uitkeringen provinciefonds (x € 1 000)
Omschrijving | 2008 |
---|---|
Rivierdijkversterking/ hoofdwaterkering | 42 202 |
Stimuleringsbudget CPO | 8 000 |
Wijziging betalingsverloop integratie-uitkering | 1 |
Anti-discriminatie voorzieningen | 2 109 |
Totaal | 52 312 |