A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL | 2 |
B. | DE BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1. | Inleiding | 3 |
2. | Het Beleid | 3 |
2.1 | Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 4 |
1. Raad van State | 4 | |
2. Algemene Rekenkamer | 6 | |
3. De Nationale ombudsman | 7 | |
4. De Kanselarij der Nederlandse Orden | 8 | |
5. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | 9 | |
6. Het kabinet van de Gouverneur van Aruba | 10 | |
2.3 | Het niet-beleidsartikel | 11 |
10. Nominaal en onvoorzien | 11 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE RAAD VAN STATE, DE ALGEMENE REKENKAMER, DE NATIONALE OMBUDSMAN, DE KANSELARIJ DER NEDERLANDSE ORDEN, HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN EN HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN ARUBA (IIB)
Dit is de 2e suppletore begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba voor 2008. Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting voor het lopende jaar 2008.
In hoofdstuk 2 wordt allereerst het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd (paragraaf 2.1).
Vervolgens is per (niet-) beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per artikel kolomsgewijs:
• de vastgestelde begroting 2008;
• de stand van de 1e suppletore begroting 2008;
• de mutaties 2e suppletore begroting 2008.
In de paragrafen 2.2 en 2.3 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2009.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij deze colleges zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor sociaal flankerend beleid worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel 10.3 «Nominaal en onvoorzien».
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2008 te wijzigen:
Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 95 586 | 105 989 | – 2 950 | 103 039 |
Uitgaven | 95 586 | 105 989 | – 2 950 | 103 039 |
Ontvangsten | 2 777 | 2 917 | 1 000 | 3 917 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Raad van State | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 49 538 | 54 608 | – 825 | 53 783 |
Uitgaven | 49 538 | 54 608 | – 825 | 53 783 |
1.1 advisering | 7 582 | 7 582 | – 61 | 7 521 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 198 | |||
b overloop informatieplan | – 200 | |||
c bijdrage Rijksbreed Kluwercontract | – 67 | |||
d middelen sociaal flankerend beleid | 15 | |||
e bijdrage programma’s en projecten informatie Rijk | – 7 | |||
1.2 bestuursrechtspraak | 41 956 | 47 026 | – 764 | 46 262 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 1 002 | |||
b overloop informatieplan | – 800 | |||
c kasschuif budget nieuwbouw | – 700 | |||
d bijdrage Rijksbreed Kluwercontract | – 266 | |||
1 Ontvangsten | 1 452 | 1 592 | 1 000 | 2 592 |
a ontvangsten gedetacheerd personeel | 600 | |||
a meer ontvangst griffierechten | 400 |
1.1b en 1.2b Overloop informatieplan
Het kasritme van het informatieplan wordt aangepast aan de laatste stand van zaken. Het daarmee gemoeide budget wordt daarom doorgeschoven naar 2010.
1.1 c Bijdrage Rijksbreed Kluwercontract
Betreft de jaarlijkse afrekening voor het Rijksbrede contract met Kluwer.
1.1. d Middelen sociaal flankerend beleid
Betreft het aandeel in de middelen sociaal flankerend beleid. Het bedrag is doorverdeeld vanuit artikel 10.3 nominaal en onvoorzien.
1.1e Bijdrage programma’s en projecten informatie Rijk
Bijdrage aan de programma’s en projecten 2008 (o.a. bundeling landelijke netwerken, en gemeenschappelijke beheer Rijk) op het terrein van Informatie Rijk.
1.2c Kasschuif budget nieuwbouw
Het restant budget voor nieuwbouwfase I wordt doorgeschoven voor de uitgaven van de inrichting van de nieuwbouwfase II medio 2011.
1a Ontvangsten gedetacheerd personeel
De Raad van State heeft een aantal medewerkers gedetacheerd. Hiertegenover staan ontvangsten.
1b meerontvangsten griffierechten
Er worden in 2008 meer ontvangsten verwacht uit de griffierechten.
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Algemene Rekenkamer | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 27 598 | 28 259 | – 93 | 28 166 |
Uitgaven | 27 598 | 28 259 | – 93 | 28 166 |
2.1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het | ||||
Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 27 598 | 28 259 | – 93 | 28 166 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 781 | |||
b kasschuif budget infrastructuur | – 600 | |||
c overloop diverse projecten | – 270 | |||
d middelen sociaal flankerend beleid | 7 | |||
e bijdrage Rijksbreed Kluwercontract | – 4 | |||
f bijdrage programma’s en projecten Informatie Rijk | – 7 | |||
2 Ontvangsten | 1 217 | 1 217 | 0 | 1 217 |
2.1.b Kasschuif budget infrastructuur
Een deel van het budget is niet tot besteding gekomen in 2008 en wordt doorgeschoven naar 2009 ten behoeve van aanpassing van de ICT infrastructuur dat bij het lopende grootonderhoud in 2009 wordt aangepakt. Daarnaast wordt in 2009 de aanbesteding van de internet en intranet faciliteiten afgerond.
2.1.c Overloop diverse projecten
Diverse projecten lopen door tot in 2009 en daarmee ook de uitgaven voor die activiteiten.
2.1.d, e, f zie toelichting artikel 1.1 Raad van State
Artikel 3. De Nationale ombudsman
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: De Nationale ombudsman | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 10 931 | 12 232 | 193 | 12 425 |
Uitgaven | 10 931 | 12 232 | 193 | 12 425 |
3.1 reguliere klachten | 7 758 | 8 989 | 3 | 8 992 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 219 | |||
b overloop diverse projecten | – 109 | |||
c vertraging beroep outplacementregeling | – 100 | |||
d middelen sociaal flankerend beleid | 4 | |||
e bijdrage Rijksbreed Kluwercontract | – 6 | |||
f bijdrage programma’s en projecten Informatie Rijk | – 5 | |||
3.2 klachten van lagere overheden | 1 300 | 1 300 | 148 | 1 448 |
a bijdrage decentrale overheden | 148 | |||
3.3 onderzoek | 1 089 | 1 089 | 32 | 1 121 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 32 | |||
3.4 communicatie | 739 | 739 | 8 | 747 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 8 | |||
3.5 internationale contacten | 45 | 115 | 2 | 117 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 2 | |||
3 Ontvangsten | 39 | 39 | 0 | 39 |
3.1 b Overloop diverse projecten
Betreft een aantal projecten waarvan de uitvoering doorlopen naar 2009 en daarmee ook de uitgaven voor die projecten.
3.1c Vertraging beroep outplacementregeling
Het systematisch in kaart brengen, de ontwikkeling en de uitvoering van de vlootschouw loopt dit jaar, maar leidt tot kosten in 2009.
3.1d, e, f zie de toelichting bij artikel 1.1. Raad van State
3.2a bijdrage decentrale overheden
De Nationale ombudsman behandelt de klachten over aangesloten lagere overheden. Doorberekening van de kosten verloopt volgens wettelijke regelingen via het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 3 232 | 3 665 | 86 | 3 751 |
Uitgaven | 3 232 | 3 665 | 86 | 3 751 |
4.1 apparaat | 1 712 | 2 005 | 54 | 2 059 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 46 | |||
b project digitalisering registers | 67 | |||
c meerkosten Decor II | 30 | |||
d overloop project Daisy III | – 38 | |||
e kasschuif project Daisy III | – 52 | |||
f middelen sociaal flankerend beleid | 1 | |||
4.2 decoraties | 1 515 | 1 655 | 32 | 1 687 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 0 | |||
b Meerkosten Politiemedailles | 32 | |||
4.3 riddertoelagen | 5 | 5 | 0 | 5 |
4 Ontvangsten | 29 | 29 | 0 | 29 |
4.1b project digitalisering registers
Betreft het digitaliseren van de registers over versierselen die nu in unieke boeken zijn bijgehouden en daarmee noodzakelijke ontsluiting en beschikbaar krijgen van vitale gegevens digitaal.
Decor II is het documentaire digitale registratiesysteem waarin de aanvraag van versierselen tot toekenning daarvan worden bijgehouden. Dit systeem wordt aangepast met een aanvullende module Digitale handtekening en aansluiting op GBA-V.
4.1d Overloop project Daisy III
Vertraging in de aanbestedingsprocedure voor een aanvullende module aan het documentaire systeem Daisy waarbij ministeries en overzeese gebiedsdelen aangesloten kunnen worden op dit systeem. De uitgaven voor dit project komen ten laste van 2009, daarmee ook het budget.
4.1.e Kasschuif project Daisy III
Vertraging in de aanbestedingsprocedure voor een aanvullende module aan het documentaire systeem Daisy waarbij ministeries en overzeese gebiedsdelen aangesloten kunnen worden op dit systeem.
Het daarmee gemoeide budget wordt daarom doorgeschoven naar 2009.
4.2.b Meerkosten politiemedailles
Toename van de kosten voor politiemedailles als gevolg van toename van het aantal politiemedailles voor 25 jarig dienstverband en de aanvulling van de voorraad.
Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 2 655 | 3 148 | 61 | 3 209 |
Uitgaven | 2 655 | 3 148 | 61 | 3 209 |
5.1 apparaat | 2 655 | 3 148 | 61 | 3 209 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 61 | |||
5 Ontvangsten | 40 | 40 | 0 | 40 |
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 1 655 | 1 695 | 33 | 1 728 |
Uitgaven | 1 655 | 1 695 | 33 | 1 728 |
6.1 apparaat | 1 655 | 1 695 | 33 | 1 728 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 33 | |||
6 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | – 23 | 2 382 | – 2 405 | – 23 |
Uitgaven | – 23 | 2 382 | – 2 405 | – 23 |
10.1 loonbijstelling | 0 | 2 405 | – 2 405 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | – 2 405 | |||
10.2 prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 0 | |||
10.3 onvoorzien | – 23 | – 23 | 0 | – 23 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2009 | 27 | |||
b doorverdeling middelen sociaal flankerend beleid | – 27 | |||
10.4 waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
10.5 taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
10.3. Betreft de doorverdeling van de middelen ten behoeve van sociaal flankerend beleid naar de diverse colleges.