A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 |
B. | BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1. | Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties | 4 |
2.2. | De beleidsartikelen: | 5 |
Artikel 1 Waarborgfunctie | 5 | |
Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | 5 | |
2.3. | De niet-beleidsartikelen: | 7 |
Artikel 3 Nominaal en onvoorzien | 7 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
De tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begroting van Koninkrijksrelaties(IV) voor 2008. De suppletore begroting hangt samen met de najaarsnota 2008.
In hoofdstuk 2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties gepresenteerd en voorzien van een toelichting. Vervolgens worden per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Daarbij zijn de mutaties van het begrotingsartikel toegelicht. Indien een toelichting op de mutaties betrekking heeft op twee of meer beleidsartikelen is de toelichting weergegeven bij een beleidsartikel en wordt bij de andere beleidsartikelen verwezen naar deze toelichting.
De stand van de tweede suppletore begroting is opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting. De tabellen budgettaire gevolgen van beleid geven ook de stand van de juridische verplichtingen weer. Deze stand heeft alleen betrekking op programmagelden.
De reeds bij eerste suppletore begroting toegekende middelen voor loon- en prijsbijstelling 2008 zijn in de ontwerpbegroting 2009 over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel nominaal en onvoorzien (artikel 3).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Art. nr. | Uitgaven 2008 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 210 259 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 262 552 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | ||
1) Afwikkeling verdeling opbrengsten Plant Hotel | 2.2 | 75 000 |
2) Doorschuif middelen Sociaal Economische Initiatieven (SEI) Bonaire, Sint Eustatius, Saba en Sint Maarten | 2.2 | – 20 000 |
3) Schuldsanering Aruba (Arubadeal) | 2.2 | – 14 100 |
4) Betalingsachterstand Land NA, Sint Maarten, Curacao | 2.2 | 203 000 |
5) Te saneren betalingsachterstand Bonaire | 2.3 | 9 000 |
6) Overige mutaties | 562 | |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 516 014 |
Zie toelichtingen bij de beleidsartikelen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1. | Waarborg functie | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 54 090 | 62 656 | 2 004 | 64 660 | |
Uitgaven | 54 090 | 62 656 | 2 004 | 64 660 | |
1 | Rechterlijke macht | 54 090 | 62 656 | 2 004 | 64 660 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2009 | 2 004 | |||
Ontvangsten | 4 468 | 0 | 4 468 |
Beleidsartikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2. | Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 142 279 | 184 860 | 253 129 | 437 989 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 10 811 | ||||
Uitgaven: | 154 820 | 197 401 | 253 129 | 450 530 | |
1 | Apparaat | 7 190 | 9 661 | 103 | 9 764 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2009 | 248 | |||
b | Reallocatie wetgevingscapaciteit | – 145 | |||
Programma-uitgaven | 147 630 | 187 740 | 253 026 | 440 766 | |
waarvan juridisch verplicht | 84 010 | ||||
2 | Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners | 143 216 | 175 426 | 243 776 | 419 202 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2009 | 126 | |||
b | Afwikkeling verdeling opbrengsten Plant Hotel | 75 000 | |||
c | Reallocatie aanloopkosten Regionaal Service Centrum (RSC) | – 250 | |||
d | Doorschuif middelen sociaal economische Initiatieven (SEI) Bonaire, Sint Eustatius, Saba en Sint-Maarten | – 20 000 | |||
e | Schuldsanering Aruba (Arubadeal) | – 14 100 | |||
f | Betalingsachterstand Land NA, Sint Maarten, Curaçao | 203 000 | |||
3 | Bevorderen staatskundige relaties | 4 414 | 12 314 | 9 250 | 21 564 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2009 | – 145 | |||
b | Te saneren betalingsachterstand Bonaire | 9 000 | |||
c | Regionaal Service Centrum | 250 | |||
d | Reallocatie wetgevingscapaciteit | 145 | |||
Ontvangsten | 10 802 | 10 802 | 9 000 | 19 802 | |
a | Te saneren betalingsachterstand van Bonaire | 9 000 |
De reallocatie van artikelonderdeel 2.1. naar artikelonderdeel 2.3 betreft een technische mutatie ten behoeve van de financiering van de benodigde wetgevingscapaciteit voor het transitieproces rondom de staatkundige vernieuwingen.
Op politiek niveau is met Aruba een overeenkomst gesloten over de verdeling van de opbrengsten van het Plant Hotel. De Kamer is daarover geïnformeerd per brief d.d. 3 oktober 2008 (kamerstuk 31 700 IV nr.4). In het kader van deze overeenkomst wordt de helft van de totale verkoopopbrengst van het Plant hotel, die in 2006 als ontvangst is ingeboekt door het Rijk (75 mln), overgemaakt naar Aruba.
Medio december 2008 worden de Rijks Service Centra (RSC) op de BES eilanden geopend. Voor de RSC’s is pas vanaf 2009 geld beschikbaar op artikelonderdeel 2.3. In verband met de opening zijn er al in 2008 uitgaven gedaan. Voor de dekking van deze uitgaven worden middelen overgeboekt van artikelonderdeel 2.2 naar artikelonderdeel 2.3.
Voor alle eilanden is het programma voor Sociaal Economische Initiatieven (SEI) goedgekeurd. De eilanden starten met de uitvoering van hun SEI. In 2008 komen niet alle middelen die voor het SEI beschikbaar zijn op begrotingshoofdstuk IV tot besteding. Daarom wordt voorgesteld om de middelen voor het SEI (€ 20 mln.) te verlagen en toe te voegen aan de begrotingen voor 2009 en 2010.
In 2008 blijft van de middelen voor de schuldsanering Aruba 14,1 mln. over. Conform de Arubadeal worden niet aangewende middelen buiten de eindejaarsmarge om overgeheveld naar het daaropvolgende begrotingsjaar.
Met het Land Nederlandse Antillen, Curaçao en Sint Maarten is overeenstemming bereikt over de Algemene Maatregel van Rijksbestuur (AMvRB) financieel toezicht. Hiermee en het operationaliseren van het college financieel toezicht voldoen het Land, Curaçao en Sint Maarten aan de belangrijkste voorwaarden voor schuldsanering. Nederland komt haar afspraak na door de middelen ad. € 203 mln. bestemd voor de sanering van de betalingsachterstanden te storten op een bestemmingsrekening bij de Bank Nederlandse Antillen. De sanering van de betalingsachterstanden van de entiteiten zijn gemaximeerd en vastgelegd in het slotakkoord uit 2006.
Eind 2007 heeft Nederland middelen gestort op bestemmingsrekeningen bij de Bank Nederlandse Antillen (BNA) ten behoeve van de sanering van de betalingsachterstanden van de BES en het aandeel van de BES in de schuld van het Land. Het eilandgebied Bonaire heeft inmiddels een accountantsrapport opgeleverd over hun betalingsachterstanden. De auditdienst van BZK voert momenteel een review uit om tot een oordeel te kunnen komen op basis waarvan bij goedkeuring overgegaan kan worden tot betaling. Vanuit de interne begrotingsreserve wordt door middel van een desaldering een bedrag van € 9 mln. opgenomen om goedgekeurde betalingsachterstanden te saneren.
Artikel 3 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
3. | Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 1 349 | 2 495 | – 1 671 | 824 | |
Uitgaven | 1 349 | 2 495 | – 1 671 | 824 | |
3.1 | Loonbijstelling | 243 | 1 889 | – 1 671 | 218 |
a | Reeds opgenomen in ontwerpbegroting 2009 | – 1 671 | |||
3.2 | Prijsbijstelling | 499 | 499 | 0 | 499 |
3.3 | Onvoorzien | 607 | 107 | 0 | 107 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |