A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 |
B. | BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
Veiligheid | 6 | |
2: Politie | 6 | |
4: Partners in veiligheid | 8 | |
5: Nationale veiligheid | 10 | |
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | 11 | |
15: Crisisbeheersing | 12 | |
16: Brandweer en GHOR | 13 | |
Bestuur en democratie | 15 | |
1: Grondwet en democratie | 15 | |
6: Functioneren openbaar bestuur | 16 | |
Publieke Dienstverlening en Openbare Sector | 17 | |
7: Innovatie- en informatiebeleid openbare sector | 17 | |
10: Arbeidszaken overheid | 18 | |
11: Kwaliteit Rijksdienst | 19 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 21 |
12: Algemeen | 21 | |
13: Nominaal en onvoorzien | 22 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in:
• departementale begrotingsstaat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
• begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. ter Horst
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
De tweede suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2008 en van de budgettaire gevolgen van beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar uitvoert. De stand van de tweede suppletore begroting wordt vanaf de stand van de vermoedelijke uitkomsten in de ontwerpbegroting 2009 opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.
De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.
De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze worden toegelicht bij het beleidsartikel waar het geld is bijgekomen.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven 2008 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 5 696 940 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 6 120 102 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | ||
1. Verhuiskosten AIVD (inclusief FPU kosten) | 5.1 | 5 300 |
2. EU subsidies en BTW | 6.2 | 11 596 |
3. e-overheid projecten | 7.2 | 7 228 |
4. GBA | 7.4 | 5 700 |
5. Compensatie postactieve | 10.5 | 11 800 |
6. e-inspectie | 11.7 | 6 200 |
7. Digitale werkomgeving | .11.9 | 8 900 |
8. Overdracht preparatie decentraal | 15.3 | – 5 651 |
9. Compensatie postactieve ambtenaren | – 21 800 | |
10. Overig | diversen | – 7 609 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 6 141 766 |
1. Verhuiskosten AIVD. (inclusief FPU kosten AIVD)
Medewerkers die in dienst waren in 1999 hebben recht op een aanvulling bij vervroegde uittreding als gevolg van de afschaffing van de toenmalige FLO-regeling. Het restant van de middelen wordt ingezet voor kosten in het kader verhuiskosten AIVD.
De verhuizing van de AIVD heeft eind 2007 plaatsgevonden. De uitgaven komen voor een deel in 2008.
De dekking wordt voor een deel gevonden in de beschikbare EJM middelen ten behoeve van huisvesting buitenpanden en apparaat zoals die bij Voorjaarsnota zijn opgenomen en voor een deel uit de FPU kosten AIVD.
2. EU subsidies en BTW. Overboeking vanuit Ministerie van Financiën voor compensabele BTW en EU subsidies. Door BZK wordt dit overgemaakt naar verschillende gemeenten.
3. e-overheid projecten. De ontwikkeling van een aantal e-overheid projecten ontvangt jaarlijks bij najaarsnota een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA)..
4. GBA. Het budget voor de Gemeentelijke basisadministratie (GBA) is in 2008 niet helemaal tot besteding gekomen omdat het overheidsgebruik GBA en het aantal gratis nationale identiteitskaarten voor 14 jarigen achter zijn gebleven in de prognoses.
5. Compensatie postactieve ambtenaren. De eindafrekening inzake de uitkeringsregeling 2007 postactieve ambtenaren heeft geresulteerd in een (niet voorziene) ontvangst van € 11,8 mln.
6. E-inspectie. De raming voor 2008 wordt met 6,2 mln. verhoogd voor het project e-inspectie. Dit bedrag komt ten laste van het gereserveerde budget in het kader van het programma Vernieuwing Rijksdienst
7. Digital werkomgeving Rijk. De raming voor 2008 wordt met 8,9 mln. verhoogd voor het project Digitale werkomgeving Rijk. Dit project ontwikkelt een standaard rijkswerkplek. Dit bedrag komt ten laste van het gereserveerde budget in het kader van het programma Vernieuwing Rijksdienst
8. Reparatie decentraal. Het betreft een herschikking van het budget programma Preparatie Decentraal als gevolg van een interne reorganisatie.
9. Compensatie Post-actieven ambtenaren. De eindafrekening inzake de uitkeringsregeling 2007 postactieve ambtenaren heeft geresulteerd in een (niet voorziene) ontvangst van € 11.8 mln. Voor de uitkeringsregeling 2008 wordt een lagere uitgave van € 10 mln. voorzien. In totaal leidt dit tot een meevaller van 21,8 mln euro.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2 | Politie | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | ||
Verplichtingen | 4 853 519 | 5 076 210 | 5 111 984 | |||
Waarvan garantieverplichtingen | 611 000 | |||||
Uitgaven: | 4 537 139 | 7 500 | 4 759 830 | 35 774 | 4 795 604 | |
Apparaatuitgaven | ||||||
2.1 | Apparaat | 10 576 | 10 693 | 1 735 | 12 428 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 735 | |||||
Programma-uitgaven | 4 526 563 | 7 500 | 4 749 137 | 34 039 | 4 783 176 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 400 982 | |||||
2.2 | Politie op regionaal niveau | 3 614 319 | 3 789 968 | 32 502 | 3 822 470 | |
waarvan juridisch verplicht | 3 614 319 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 14 458 | |||||
b. Politietaken asiel (ind) | – 106 | |||||
c. Forensisch opsporen | – 50 | |||||
d. werkgeverslasten CAO (van art. 2.5.) | 18 200 | |||||
2.3 | Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 589 002 | 7 500 | 627 430 | 4 497 | 631 927 |
waarvan juridisch verplicht | 578 181 | |||||
*Bijdragen baten-lastendiensten KLPD | (470 450) | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 289 | |||||
b. forensisch opsporen | 50 | |||||
c. Europol Afghanistan | 102 | |||||
d. Havank | 118 | |||||
e. Landenprogramma’s (van art. 4.6) | 2 688 | |||||
f. Spreker herkenning | 150 | |||||
g. Financiering NCIPS | 100 | |||||
2.4 | Prestatievermogen van de politie | 74 869 | 68 507 | – 443 | 68 064 | |
waarvan juridisch verplicht | 67 466 | |||||
a. Boekwerk criminaliteit & rechtshandhaving in eurogio maas-rijn deel II | – 100 | |||||
b. havank | – 118 | |||||
c. Veiligheidsmonitor 2008 | – 225 | |||||
2.5 | Adequaat niveau van politiepersoneel | 241 073 | 248 679 | – 2 517 | 246 162 | |
waarvan juridisch verplicht | 141 016 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 18 683 | |||||
b. Werkgeverslasten CAO (naar art. 2.2.) | – 18 200 | |||||
c. Incidenteel lagere kosten activiteiten | – 3 000 | |||||
2.6 | Geneeskundige verzorging politie | 7 300 | 14 553 | 14 553 | ||
waarvan juridisch verplicht | 0 | |||||
Ontvangsten | 3 215 | 3 215 | 0 | 3 215 |
2.2.d. / 2.5.b. Werkgeverslasten CAO. Conform de gebruikelijke systematiek krijgen korpsen de mutatie in de werkgeverslasten uitgekeerd (2.2.d), waarvoor de gemaakte reservering nu vrijvalt (2.5.b).
2.3.e. Landenprogramma’s. (van artikel 4.6.). De kosten voor landenprogramma’s en uitzendingen politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden zijn geraamd op artikel 4.6, maar worden betaald en verantwoord op artikel 2.3.
2.5.c. Incidenteel lagere kosten activiteiten. Een klein deel van het budget dat was geraamd voor doelstelling 2.5 adequaat niveau van politiepersoneel blijkt dit uitvoeringsjaar niet nodig te zijn vanwege het lager uitvallen van kosten van activiteiten binnen de doelstelling.
Artikel 4. Partners in Veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4 | Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 77 408 | 116 072 | 104 972 | ||
Uitgaven: | 109 398 | 148 062 | – 11 100 | 136 962 | |
4.1 | Apparaat | 10 941 | 10 119 | 799 | 10 918 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 299 | ||||
b. Academie voor leiderschap | 500 | ||||
Programma-uitgaven | 98 457 | 137 943 | – 11 899 | 126 044 | |
waarvan juridisch verplicht | 3 664 | ||||
4.2 | Veiligheidsbeleid op nationaal niveau | 49 107 | 48 285 | – 7 319 | 40 966 |
waarvan juridisch verplicht | 2 359 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 699 | ||||
b. Polarisatie en radicalisering | – 1 271 | ||||
c. nanotechnologie | – 188 | ||||
d. Overboekingen Min Justitie | – 2 459 | ||||
e. Onderzoek Douanelab | – 40 | ||||
f. Fietsendiefstal | 440 | ||||
g. Polarisatie en radicalisering | – 3 500 | ||||
h. Veiligheid door innovatie | – 1 000 | ||||
4.3 | ICT-infrastructuur | 43 757 | 84 065 | – 1 218 | 82 847 |
waarvan juridisch verplicht | 1 204 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 501 | ||||
b. Fietsendiefstal | – 500 | ||||
c. vervanging brandweermat | – 1 200 | ||||
d. energiened C2000 (desaldering) | 392 | ||||
e. uitrol C2000 Limburg-Zuid (desaldering) | 506 | ||||
f. Medegebruik opstelpunten C2000 (desaldering) | 1 583 | ||||
g. informatievoorziening veiligheid | – 2 500 | ||||
4.6 | Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 5 593 | 5 593 | – 3 362 | 2 231 |
waarvan juridisch verplicht | 101 | ||||
a. Europol Afghanistan | – 102 | ||||
b. Landenprogramma’s (naar art. 2.2.) | – 2 688 | ||||
c. Overheveling budget internationale samenwerking (naar artikel 12.1) | – 772 | ||||
d. Polarisatie en radicalisering (van art. 4.2.) | 200 | ||||
Ontvangsten | 0 | 265 | 2 481 | 2 746 | |
a. energiened C2000 (desaldering) | 392 | ||||
b. medegebruik opstelpunt C2000 (desaldering) | 1 583 | ||||
c. Uitrol C2000 Limburg-Zuid (desaldering) | 506 |
4.2.b. Polarisatie en radicalisering. Het betreft bijdragen aan gemeenten voor projecten op het gebied van polarisatie en radicalisering.
4.2.d. Overboekingen ministerie Justitie. BZK draagt o.a. bij aan het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.
4.2.g. Polarisatie en radicalisering. De uitvoering van het operationele actieplan P&R 2008 heeft vertraging opgelopen, onder andere wat betreft de budgetaanvragen van gemeenten en maatschappelijke instellingen voor de lokale en bovenlokale aanpak van polarisatie en radicalisering.
4.2.h. Veiligheid door innovatie. Inzet TNO voor Veiligheid door innovatie. Het gaat hierbij om zoeken naar innovatieve oplossingen die een bijdrage leveren aan de bescherming van hulpverleners, effectieve en compacte brandbestrijdingsmiddelen en het opstellen van roadmaps voor de inzet van Pijler 2 gelden.
4.3.c. Vervanging brandweermat. Reallocatie naar artikel 16.4 en 4.1. Onderuitputting wordt ingezet ter vervanging van verouderd materiaal bij de brandweer (o.a. haakarmvoertuigen) en de Academie voor leiderschap.
4.3.f. Medegebruik opstelpunten C2000. In 2002 is besloten tot medegebruik van de C2000 opstelpunten (zendmasten) door commerciële providers. De dienst Domeinen van het ministerie van Financiën ontvangt deze opbrengsten die volgens afspraak ten gunste worden gebracht van de BZK begroting ten behoeve van de bekostiging van het beheer van C2000.
4.3.g. Informatievoorziening veiligheid. Door vertraging van het project Informatie Basisvoorziening Veiligheid (IBV) is het budget niet nodig in 2008.
4.6.b. Landenprogramma’s.(naar artikel 2.2) De kosten voor landenprogramma’s en uitzendingen politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden zijn geraamd op artikel 4.6 maar worden betaald en verantwoord op artikel 2.3.
Artikel 5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5 | Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 159 116 | 162 994 | 172 122 | ||
Uitgaven: | 159 116 | 162 994 | 9 128 | 172 122 | |
5.1 | Apparaat | 154 928 | 158 806 | 9 128 | 167 934 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 4 260 | ||||
b. Trainees | – 432 | ||||
c. Verhuiskosten AIVD (inclusief FPU kosten)( van art. 2.1) | 5 300 | ||||
5.2 | Geheime uitgaven | 4 188 | 4 188 | 0 | 4 188 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 0 | ||||
Ontvangsten | 391 | 3 191 | 0 | 3 191 |
5.1.c. (zie toelichting bij belangrijkste mutaties)
Artikel 14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14 | Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 15 273 | 15 431 | 15 854 | ||
Uitgaven: | 15 273 | 15 431 | 423 | 15 854 | |
14.1 | Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) | 5 122 | 5 280 | 193 | 5 473 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 156 | ||||
b. Sociaal flankeren beleid (van artikel 13.3) | 5 | ||||
c. apparaat | 32 | ||||
14.2 | Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) | 10 151 | 10 151 | 230 | 10 381 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 230 | ||||
Ontvangsten | 0 | 58 | 0 | 58 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15 | Crisisbeheersing | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 35 016 | 33 854 | 29 454 | ||
Uitgaven: | 36 380 | 35 218 | – 4 400 | 30 818 | |
15.1 | Apparaat | 7 954 | 8 051 | 262 | 8 313 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 262 | ||||
Programma-uitgaven | 28 426 | 27 167 | – 4 662 | 22 505 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 280 | ||||
15.2 | Programma uitgaven | 5 759 | 7 746 | – 2 605 | 5 141 |
a. Begroting jaarplan | – 2 259 | ||||
b. Herschikking middelen voor risicokaart (naar art. 15.3) | – 346 | ||||
15.3 | Functioneren crisisbeheersingsorganisatie | 12 398 | 12 052 | – 1 064 | 10 988 |
waarvan juridisch verplicht | 518 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 258 | ||||
b. Begroting jaarplan | 2 528 | ||||
c. Herschikking middelen voor risicokaart (van art. 15.2) | 346 | ||||
d. Looking through the wall (van artikel 4.2) | – 45 | ||||
e. Overdracht preparatie decentraal (naar artikel 16) | – 5 651 | ||||
f. NEC | 500 | ||||
15.4 | Aansturen crisisbeheersing | 8 951 | 6 051 | – 2 697 | 3 354 |
waarvan juridisch verplicht | 3 237 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 54 | ||||
b. Begroting jaarplan | – 3 251 | ||||
c. NCC/ERC en SSCB | 500 | ||||
15.5 | Crisiscommunicatie | 1 318 | 1 318 | 1 704 | 3 022 |
waarvan juridisch verplicht | 525 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 222 | ||||
b. Begroting jaarplan | 2 982 | ||||
c. Denk Vooruit Campagne (van art. 16.4) | 1 000 | ||||
d. Cell Broadcasting | – 2 500 | ||||
Ontvangsten | 2 000 | 3 987 | 0 | 3 987 |
15.2.a. 15.3b. 15.4.b 15.5.b Herschikking middelen ten behoeve van jaarplan crisisbeheersing. Dit betreft een herschikking van het budget van de afdeling crisisbeheersing als gevolg van een interne reorganisatie.
15.3.e. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
15.5.c. Denk Vooruit Campagne. (1000). Jaarlijks worden rampencampagnes uitgevoerd om de bewustwording bij de burgers in geval van rampen te verhogen. Om de rampencampagnes meer in een meerjarenperspectief te plaatsen en uit te breiden naar nieuwe specifieke doelgroepen is voor 2008 ca € 1,0 mln extra nodig. De focus ligt hierbij bijvoorbeeld ook op zelfredzaamheid en brandveiligheid.
15.5.d. 15.5.e. Cell Broadcasting (-1500). Het betreft een overboeking in verband met het uitstellen van de aanbesteding Cell Broadcast. Het budget wordt ingezet voor de implementatie van NEC, een landelijk netwerk voor het netcentrisch delen van informatie bij rampen, en voor de kosten van het samenvoegen van het Nationaal Crisis Centrum (NCC), het Expertisecentrum (ERC) en het Shared Servicecentrum crisisbeheersing (SSCB).
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16 | Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 155 602 | 155 302 | 160 516 | ||
Uitgaven: | 155 629 | 155 329 | 5 214 | 160 543 | |
16.1 | Apparaat | 3 220 | 3 303 | 224 | 3 527 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 103 | ||||
b. sociaal flankerend beleid (van artikel 13.3) | 121 | ||||
Programma-uitgaven | 152 409 | 152 026 | 4 990 | 157 016 | |
waarvan juridisch verplicht | 120 256 | ||||
16.2 | Bestuurlijke organisatie | 117 756 | 117 756 | 2 425 | 120 181 |
waarvan juridisch verplicht | 95 027 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 2 160 | ||||
b. Brandveiligheid | – 200 | ||||
c. Impuls Nederlandse Antillen (naar 16.3) | – 300 | ||||
d. Overdracht preparatie decentraal (van artikel 15.3) | 1 465 | ||||
e. Restant convenantbudget | – 2 500 | ||||
f. Bommenregeling (van art. 16.4) | 1 800 | ||||
16.3 | Taken | 5 491 | 5 110 | 1 872 | 6 982 |
waarvan juridisch verplicht | 2 943 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 55 | ||||
b. Bijdrage Railplan | 407 | ||||
c. Brandveiligheid | 400 | ||||
d. Impuls Nederlandse Antillen (van art. 16.2) | 300 | ||||
e. Overdracht reparatie decentraal (van artikel 15.3) | 710 | ||||
16.4 | Kwaliteit | 29 162 | 29 160 | 693 | 29 853 |
waarvan juridisch verplicht | 22 286 | ||||
* Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR) | (6 300) | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | – 447 | ||||
b. Denk Vooruit Campagne (naar art. 15.5) | – 1 000 | ||||
c. Looking Through the Wall (van artikel 4.2) | – 45 | ||||
d. Overdracht preparatie decentraalv(van artikel 15.3) | 3 476 | ||||
e. Vervanging brandweermat | 700 | ||||
f. Bommenregeling (naar art. 16.2) | – 1 800 | ||||
g. BZK Huisvestingsbudget | 9 | ||||
h. Brandveiligheid | – 200 | ||||
Ontvangsten | 250 | 250 | 0 | 250 |
16.2.d./16.4.d. Preparatie decentraal. Dit betreft een herschikking van het budget van programma Preparatie Decentraal als gevolg van een interne reorganisatie.
16.2.e. Restant convenantbudget. Er is budget gereserveerd als stimuleringsbijdrage voor de veiligheidsregio’s om convenanten af te sluiten. Niet alle regio’s hebben een convenant afgesloten waardoor een deel van dit budget onbesteed blijft. Dit wordt ingezet voor knelpunten die ontstaan bij het uitvoeren van de afspraken die in de convenanten zijn gemaakt. Omdat begin 2009 een gespreksronde met de veiligheidsregio’s plaatsvindt, is pas dan inzichtelijk wat de financiële knelpunten precies zijn.
16.2.f./16.4.f. Bommenregeling. Aan gemeenten wordt conform het bijdragebesluit kosten opsporing en ruiming conventionele explosieve Tweede Wereldoorlog (BKRE) een bijdrage verstrekt aan gemeenten voor het ruimen van bommen. Verwacht wordt dat hierop een tekort ontstaat van 1,8 mln. Dit wordt binnen artikel 16 opgevangen met budget voor innovatie en het Center of Excellence for National Safety en Security (CENS2) die door vertraging dit jaar niet tot betaling komen.
16.4.b. Denk Vooruit Campagne. Jaarlijks worden rampencampagnes uitgevoerd om de bewustwording bij de burgers in geval van rampen te verhogen. De focus ligt hierbij ook op zelfredzaamheid en brandveiligheid. Er is budget vrijgemaakt door af te zien van een voorschot aan het Nederlandse Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV). In 2009 wordt het volledige budget uitbetaald.
Artikel 1. Grondwet en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1 | Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | ||
Verplichtingen | 6 788 | 500 | 12 773 | 11 968 | ||
Uitgaven: | 6 788 | 500 | 12 773 | – 805 | 11 968 | |
1.1 | Apparaat | 4 244 | 4 680 | 344 | 5 024 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 294 | |||||
a. Detachering Brussel | 50 | |||||
Programma-uitgaven | 2 544 | 500 | 8 093 | – 1 149 | 6 944 | |
waarvan juridisch verplicht | 1 914 | |||||
1.2 | Programma | 2 117 | 500 | 5 666 | – 1 164 | 4 502 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 76 | |||||
waarvan juridisch verplicht | 1 487 | |||||
a. overboeking stemcomputers naar Gemeentefonds. | – 4 440 | |||||
b. stemcomputers | 3 900 | |||||
c. Staatcommissie grondwet | – 700 | |||||
1.3 | Kiesraad | 427 | 2 427 | 15 | 2 442 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 15 | |||||
waarvan juridisch verplicht | 427 | |||||
Ontvangsten | 0 | 300 | 0 | 300 |
1.2.a./1.2.b. Vanaf 2009 wordt gestemd met het potlood. Gemeenten worden gecompenseerd voor de boekwaarde van de stemcomputers via Gemeentefonds. De eenmalige compensatie van 4,4 mln. komt ten laste van artikel 1 en artikel 6.
Artikel 6. Functioneren openbaar bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6 | Functioneren openbaar bestuur | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 42 774 | 43 101 | 54 235 | ||
Uitgaven: | 42 550 | 42 877 | 11 134 | 54 011 | |
6.1 | Apparaat | 9 490 | 9 357 | 755 | 10 112 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 014 | ||||
b. apparaat | – 271 | ||||
c. Sociaal flankerend beleid (van artikel 13.3) | 12 | ||||
Programma-uitgaven | 33 060 | 33 520 | 10 379 | 43 899 | |
waarvan juridisch verplicht | 29 957 | ||||
6.2 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 7 807 | 7 907 | 11 731 | 19 638 |
waarvan juridisch verplicht | 5 125 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 050 | ||||
b. Nationale ombudsman | – 148 | ||||
c. EU subsidies en BTW | 11 596 | ||||
d. NICIS-EUKN | 75 | ||||
e. Nationale ombudsman | 148 | ||||
f. stemcomputers | – 1 000 | ||||
g. Subsidies politieke partijen | – 271 | ||||
h. MR-Conferentie RVE | 281 | ||||
6.3 | Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 9 713 | 10 073 | – 1 500 | 8 573 |
waarvan juridisch verplicht | 9 292 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 0 | ||||
b. Wachtgelden en pensioenen | – 1 500 | ||||
6.4 | Faciliteren politieke partijen | 15 540 | 15 540 | 148 | 15 688 |
waarvan juridisch verplicht | 15 540 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 277 | ||||
b. Subsidies Politieke Partijen | – 129 | ||||
Ontvangsten | 1 455 | 1 555 | 504 | 2 059 | |
a. Nationale ombudsman | 148 | ||||
b. NICIS-EUKN | 75 | ||||
c. Schonen tussenrekening GSB | 281 |
6.2.c. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
6.2.f. Stemcomputers. Vanaf 2009 wordt gestemd met het potlood. Gemeenten worden gecompenseerd voor de boekwaarde van de stemcomputers via Gemeentefonds. De eenmalige compensatie van 4,4 mln. komt ten laste van artikel 1 en artikel 6.
6.3.b. Wachtgelden en pensioenen. Er is een lager beroep gedaan op de diverse regelingen voor wachtgelden, pensioenen en uitkeringen voor politieke ambtsdragers.
Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector
Artikel 7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7 | Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 89 054 | 167 515 | 175 294 | ||
Uitgaven: | 89 222 | 167 683 | 7 779 | 175 462 | |
7.1 | Apparaat | 3 234 | 3 185 | 1 984 | 5 169 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 564 | ||||
b. Detachering Brussel | 120 | ||||
c. INAXIS | 300 | ||||
Programma-uitgaven | 85 988 | 164 498 | 5 795 | 170 293 | |
waarvan juridisch verplicht | 68 520 | ||||
7.2 | Verbeteren ICT-voorzieningen | 44 873 | 60 559 | 8 834 | 69 393 |
waarvan juridisch verplicht | 44 873 | ||||
* Bijdrage baten-lastendiensten BPR | (2 777) | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | – 1 094 | ||||
b. INAXIS | – 300 | ||||
c. DRI/ Primagelden (desaldering) | 7 228 | ||||
d. E-overheid (van artikel 7.3) | 3 000 | ||||
7.3 | Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningn | 22 836 | 61 359 | – 2 897 | 58 462 |
waarvan juridisch verplicht | 11 747 | ||||
* Bijdrage baten-lastendiensten CAS | (4 868) | 0 | |||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 103 | ||||
b. E-overheid (naar 7.2) | – 3 000 | ||||
7.4 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 18 279 | 42 580 | – 142 | 42 438 |
waarvan juridisch verplicht | 11 900 | ||||
* Bijdrage baten-lastendiensten BPR | (12 300) | 0 | |||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 5 558 | ||||
b. Budgetfinanciering GBA | – 5 700 | – 5 700 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 7 228 | 7 228 | |
a. DRI/Prima gelden 2008 | 7 228 |
7.2.d. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
7.2.d./7.3.b. E-overheid. Het budget voor DigiD komt in 2008 niet geheel tot besteding doordat de doorontwikkeling van DigiD langzamer verloopt dan gepland. De middelen worden ingezet voor andere projecten in het kader van de E-overheid (Overheidsdienstenplatform, Gemeenschappelijke machtigingsvoorziening en het Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening) waar de ontwikkeling sneller verloopt dan gepland.
7.4.b. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Artikel 10. Arbeidszaken Overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10 | Arbeidszaken Overheid | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 99 300 | 106 447 | 120 821 | ||
Uitgaven: | 99 300 | 106 447 | – 7 426 | 99 021 | |
10.1 | Apparaat | 10 448 | 10 292 | 3 098 | 13 390 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 277 | ||||
b. apparaat | 1 771 | ||||
d. Sociaal Flankerend beleid (van artikel 13.3) | 50 | ||||
Programma-uitgaven | 88 852 | 96 155 | – 10 524 | 85 631 | |
waarvan juridisch verplicht | 81 618 | 0 | |||
10.5 | Uitkeringsregelingen | 77 203 | 77 203 | – 8 869 | 68 334 |
waarvan juridisch verplicht | 77 203 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 131 | ||||
b. Compensatie post actieve ambtenaren (desaldering) | 11 800 | ||||
c. Compensatie Post Actieve Ambtenaren | – 21 800 | ||||
10.7 | Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever | 6 565 | 8 665 | – 300 | 8 365 |
waarvan juridisch verplicht | 4 357 | ||||
a. Vertraging SCP onderzoek Werkgelegenheid Publieke Sector | – 300 | ||||
10.8 | Verbeteren kwaliteit dienstverlening | 5 084 | 10 287 | – 1 355 | 8 932 |
waarvan juridisch verplicht | 58 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | – 908 | ||||
b. Veilige publieke taak | – 447 | ||||
10.9 | Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 820 | 820 | 11 800 | 12 620 | |
a. Compensatie postactieven (desaldering) | 11 800 |
10.1.b. Apparaat. De raming wordt verhoogd om de kosten te dekken voor de verdere ontwikkeling van het nieuwe Directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk.
10.5.c. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
10.8.b. en c. Veilige Publieke Taak. De landelijke campagne voor het programma Veilige Publieke Taak loopt in 2008 vertraging op. Hierdoor wordt een deel van het budget voor het Programma niet besteed in 2008. De middelen worden in 2008 ingezet voor de pilot met camera’s op ambulances en op politiewagens in Amsterdam en Haaglanden.
Artikel 11. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11 | Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 48 802 | 58 597 | 85 392 | ||
Waarvan garantieverplichtingen | 608 | ||||
Uitgaven: | 48 802 | 58 597 | 26 795 | 85 392 | |
11.1 | Apparaat | 10 170 | 9 982 | 660 | 10 642 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 308 | ||||
b. apparaat (van artikel 11.11) | 326 | ||||
c. Sociaal flankeren beleid (van artikel 13.3) | 26 | ||||
Programma-uitgaven | 38 632 | 48 615 | 26 135 | 74 750 | |
waarvan juridisch verplicht | 25 882 | ||||
11.2 | Professioneel topmanagement | 15 130 | 17 052 | – 725 | 16 327 |
waarvan juridisch verplicht | 13 967 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 417 | ||||
b. TMG functies bij VROM | – 142 | ||||
d. Vertraging implementatie | – 1 000 | ||||
11.5 | Garantieregelingen | 0 | 0 | 0 | |
11.6 | Goed functionerend personeel | 13 460 | 16 968 | 2 000 | 18 968 |
waarvan juridisch verplicht | 5 055 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 3 500 | ||||
b. apparaat | – 1 500 | ||||
11.7 | Goed functionerende organisatie | 3 068 | 7 621 | 12 022 | 19 643 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 3 287 | ||||
b. Inspectieraad VROM | 235 | ||||
c. Rijksmobiliteitsorganisatie (desaldering) | 1 300 | ||||
d. VRD Project E-Inspectie | 6 200 | ||||
e. VRD inspectie benchmark | 1 000 | ||||
11.8 | Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie | 0 | 0 | 0 | |
* Bijdrage baten-lastendiensten P-Direkt | |||||
11.9 | Kwaliteit informatievoorziening Rijk | 6 635 | 6 635 | 11 088 | 17 723 |
waarvan juridisch verplicht | 6 635 | ||||
a. Vaststelling jaarplan Bundeling bijdrage departementen | 1 113 | ||||
b. Vaststelling jaarplan | 75 | ||||
c. Digitale werkomgeving | 8 900 | ||||
d. VRD Project vorm.dir. | 800 | ||||
e. VRD project inr. Gateway | 200 | ||||
11.10 | Bevorderen kwaliteit HRM-functie | 339 | 339 | 339 | |
waarvan juridisch verplicht | 225 | ||||
11.11 | Inkoop, facilitaire zaken en huisvestingsbeleid Rijk | 1 750 | 1 750 | ||
a. overeenkomst regiebureau inkoop rijk | 1 726 | ||||
b. apparaat (naar artikel 11.1) | – 326 | ||||
c. RGD bijdrage rijkshuisvesting | 350 | ||||
Ontvangsten | 367 | 877 | 8 315 | 9 192 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 6 665 | ||||
a. Rijksmobiliteitsorganisatie | 1 300 | ||||
b. RGD Bijdrage Rijkshuisvesting | 350 |
11.2.d. Vertraging implementatie. Gedurende het jaar 2008 is gezocht naar het meest effectieve instrumentarium voor de implementatie van het beleidsdoel. De planvorming is thans gereed. De besteding van middelen zal in het begrotingsjaar 2009 aanvangen.
11.6.b. Apparaat. Om uitgaven te dekken voor de verdere ontwikkeling van het Directoraat-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk is een reallocatie noodzakelijk. Deze uitgaven zijn niet door vernieuwing rijksdienst middelen gedekt en waren niet voorzien in de ontwerpbegroting.
11.7.c. Rijksmobiliteitsorganisatie. In de begroting voor 2008 was (nog) geen rekening gehouden met de opbrengsten en uitgaven die voortkomen uit de (shared service) dienstverlening op het gebied van mobiliteit aan de departementen. (o.a. Loopbaanbegeleiding en het verzorgen van div. trainingen).
11.7.d. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
11.7.e. Vernieuwing Rijksdienst Project Benchm. Beleid. De ministerraad van 24 oktober 2008 heeft de claim op de middelen in het kader van de vernieuwing rijksdienst gehonoreerd. Ministerie van Financiën boekt de toegewezen middelen voor 2008 over van de aanvullende post.
11.9.c. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
11.11.a. Overeenkomst Regiebureau Inkoop Rijk. Per 1 september is het Regiebureau Inkoop Rijk (RIR) overgekomen van het ministerie van Economische Zaken naar ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12 | Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NVW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | ||
Verplichtingen | 91 903 | – 500 | 104 132 | 103 786 | ||
Uitgaven: | 91 903 | – 500 | 104 132 | – 346 | 103 786 | |
12.1 | Apparaat | 81 956 | – 500 | 94 185 | – 640 | 93 545 |
* Bijdrage baten-lastendienst P-Direkt | (2 364) | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 1 449 | |||||
b. Overheveling budget internationale samenwerking (naar artikel 4.6) | 772 | |||||
c. Trainees | 432 | |||||
d. Sociaal flankerend beleid (van artikel 13.3) | 567 | |||||
e. Inrichting Schenkkade | 1 000 | |||||
f. Verhuiskosten AIVD (inclusief FPU-kosten) (naar artikel 5.1) | – 4 562 | |||||
g. Overig | – 298 | |||||
12.2 | Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 9 947 | 9 947 | 294 | 10 241 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 294 | |||||
Ontvangsten | 983 | 9 395 | 1 927 | 11 322 | ||
a. Inrichting Schenkkade | 1 000 | |||||
b. Ontvangsten project pilot video | 927 |
12.1 .e. Huisvesting P-direkt. Ontvangst van P-Direkt voor de inrichting van de huisvesting.
12.1.f. Overlopende kosten en FPU-kosten AIVD. Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13 | Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | – 2 060 | 50 729 | 223 | ||
Uitgaven: | – 2 060 | 50 729 | – 50 506 | 223 | |
13.1 | Loonbijstelling | 0 | 32 077 | – 32 077 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | – 32 077 | ||||
13.2 | Prijsbijstelling | 0 | 18 400 | – 18 400 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | – 18 400 | ||||
13.3 | Onvoorzien | – 2 060 | 252 | – 29 | 223 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2009 | 752 | ||||
b. sociaal flankerend beleid | – 781 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |