A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven en ontvangsten | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 33 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële wijzigingen die op beleidsartikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2008.
Daarna is onder het onderdeel 2 «Het beleid» in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de Najaarsnota 2008. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Tenslotte wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op beleidsartikelniveau zijn opgenomen via de verdiepingsbijlage.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven en ontvangstenmutaties
In de 2e suppletoire begroting van OCW wordt een verdere uitwerking gegeven van de effecten van de besluiten van het Kabinet over de Najaarsnota voor het begrotingshoofdstuk van OCW (VIII). Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting in 2008 een uitgavenpeil van circa € 34,7 miljard geraamd. Het geraamde ontvangstenniveau is circa € 2,1 miljard.
In tabel 1 wordt de aansluiting getoond van de uitgaven en ontvangsten tussen de 1e suppletoire begroting 2008 en de 2e suppletoire begroting 2008. Een deel hiervan is al gepresenteerd in de Miljoenennota 2009 en de hiermee samenhangende OCW-begroting.
Tabel 1: Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2008 (x € 1 miljoen)
Artikel | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 32 576,9 | 1 207,8 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2008 (Voorjaarsnota) | 34 704,6 | 2 063,5 | |
Belangrijkste mutaties: | |||
1) Ramingsbijstelling kinderopvang | 24 | 289,0 | 12,0 |
2) Brand TU Delft | 7 | 25,0 | |
3) Taal en Rekenen | 1,3,4 en 6 | 21,0 | |
4) Conciërges | 9 | 3,7 | |
5) Ramingsbijstelling studiefinanciering | 11 | – 163,0 | 20,0 |
6) OV-kaart | 11 | 300 | |
7) FES | diversen | – 74,1 | – 74,1 |
8) Intertemporele compensatie | diversen | – 85,2 | |
9) Overige mutaties | 0,9 | 35,2 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2008 (Najaarsnota) | 35 021,9 | 2 056,6 |
De belangrijkste beleidsmatige mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden, zijn de volgende:
1) Ramingsbijstelling kinderopvang
De raming voor de Wet Kinderopvang wordt verhoogd uit generale middelen als gevolg van meer gebruik dan oorspronkelijk was verondersteld. Het artikel kinderopvang wordt daarom verhoogd met € 289 miljoen in 2008.
In verband met de brand op de Technische Universiteit Delft in mei 2008, is besloten € 25 miljoen bij te dragen aan de kosten van de nieuwbouw van de faculteit bouwkunde.
Deze post betreft de verwerking van de impuls voor het deltaplan Taal en Rekenen op de OCW-begroting. Over de doelstellingen en maatregelen is de Tweede Kamer reeds op 28 april 2008 geïnformeerd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 31 332).
In 2008 konden scholen een aanvraag indienen voor extra middelen om een conciërge aan te stellen. Deze regeling werd overtekend. In combinatie met de € 10 miljoen die de Kamer vanaf 2009 ter beschikking heeft gesteld is met het extra bedrag van € 3,7 miljoen in 2008 toch mogelijk aan de wens van de Kamer te voldoen om alle aanvragen van scholen voor een conciërge al voor het lopende schooljaar 2008/2009 te honoreren.
5) Ramingsbijstelling studiefinanciering
De meevaller bij studiefinanciering is onder andere veroorzaakt door minder aanvragen voor de aanvullende beurs en de controleresultaten door de IB-groep. Dit laatste heeft geleid tot terugvordering van betaalde studiefinancieringen. Ten slotte is de raming voor de leenvoorziening/prestatiebeurs (niet relevante kader) met € 100 miljoen verlaagd. De stijging van de uitgaven rentedragende lening is ten opzichte van 2007 lager dan verwacht.
Deze post betreft een kasschuif van de OV-kaart van € 300 miljoen. In het kader van optimalisering van kasritmes van de Staat wordt een gedeelte van de verplichtingen aan de vervoersbedrijven voor de OV-kaart 2009 al in 2008 voldaan.
Een deel van de FES-gelden (w.o. huisvesting brede school, beelden voor de toekomst, beroepsonderwijs in bedrijf) komt niet in 2008 tot besteding. De uitgaven en ontvangstenraming voor 2008 wordt daarom met € 74,1 miljoen verlaagd.
De OCW-begroting wordt voor 2008 neerwaarts bijgesteld met € 85,2 miljoen. Dit betreft voor een deel een kasschuif in het kader van het actieplan «LeerKracht van Nederland». Daarnaast is er sprake van een kasschuif in verband met een wijziging in de wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) vanwege de invoering van de gratis schoolboeken. Tenslotte is het opstellen van de regeling Huisvesting Brede School vertraagd door besluitvorming over de uitvoering en zal daarom pas in 2009 tot uitbetalingen leiden. De middelen die samenhangen met bovenstaande kasschuiven worden via de systematiek van de eindejaarsmarge naar 2009 overgeheveld.
Daarnaast is er een uitgavensaldo van beleidsmatige en autonome uitgavenmutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal – € 39,5 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 40,4 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 0,9 miljoen. Tenslotte is er nog een ontvangstensaldo van autonome mutaties, die de begrotingsomvang beïnvloeden (totaal € 0,6 miljoen) en technische bijstellingen (totaal € 34,6 miljoen). Deze categorieën tellen op tot € 35,2 miljoen.
2.1.1 Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling
De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de loonbijstelling tranche 2008. De verdeling van de loonbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.
Tabel 2: Loonbijstelling (bedragen x € 1 000)
2008 | |
---|---|
Primair onderwijs | 271 663 |
Voortgezet onderwijs | 181 833 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 74 414 |
Hoger beroepsonderwijs | 52 063 |
Wetenschappelijk onderwijs | 83 464 |
Internationaal beleid | 321 |
Onderwijspersoneel | 5 152 |
Studiefinanciering | 1 377 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | 324 |
Lesgelden | 113 |
Cultuur | 17 288 |
Media | 900 |
Onderzoek en wetenschappen | 23 098 |
Kinderopvang | 50 055 |
Emancipatie | 151 |
Ministerie algemeen | 2 028 |
Inspecties | 1 215 |
Adviesraden | 170 |
Totaal | 765 629 |
De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 184,3 miljoen. Het betreft de uitdeling exclusief de indexering van de WSF/WTOS. De verdeling van de prijsbijstelling over de verschillende beleidsartikelen is in de onderstaande tabel weergegeven.
Tabel 3: Prijsbijstelling (bedragen x € 1 000)
2008 | |
---|---|
Primair onderwijs | 26 696 |
Voortgezet onderwijs | 22 510 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 22 442 |
Technocentra | 217 |
Hoger beroepsonderwijs | 14 792 |
Wetenschappelijk onderwijs | 26 609 |
Internationaal beleid | 207 |
Onderwijspersoneel | 840 |
Studiefinanciering | 18 440 |
Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten | 198 |
Lesgelden | 69 |
Cultuur | 9 440 |
Media | 19 286 |
Onderzoek en wetenschappen | 7 624 |
Kinderopvang | 12 846 |
Emancipatie | 249 |
Ministerie algemeen | 1 458 |
Inspecties | 315 |
Adviesraden | 65 |
Totaal | 184 303 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 698 738 | 8 740 380 | 292 413 | 9 032 793 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 8 699 919 | 8 741 561 | 292 413 | 9 033 974 |
Programma-uitgaven | 8 693 879 | 8 734 474 | 292 640 | 9 027 115 |
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor primair onderwijs | 8 103 979 | 8 110 600 | 454 989 | 8 565 589 |
• Personele bekostiging | 6 986 302 | 6 992 110 | 441 199 | 7 433 309 |
• Materiële bekostiging | 1 076 475 | 1 080 488 | 17 217 | 1 097 705 |
• Onderwijspersoneelsbeleid | 7 240 | 6 947 | – 120 | 6 827 |
• Invoering onderwijsnummer | 9 224 | 3 624 | 500 | 4 124 |
• Versterken positie ouders | 3 346 | 3 396 | 0 | 3 396 |
• Overig | 21 393 | 24 036 | – 3 808 | 20 228 |
Leerlingen volgen onderwijs van hoge kwaliteit | 33 962 | 41 587 | 8 126 | 49 713 |
• Ontwikkeling taal- en rekenonderwijs | 2 440 | 2 440 | 7 600 | 10 040 |
• Leer- en hulpmiddelen | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 |
• Innovatie in het primair onderwijs | 5 850 | 5 850 | 05 850 | |
• Vergroten kwaliteitszorg | 600 | 700 | 0 | 700 |
• Verbreding techniek in het basisonderwijs | 8 600 | 7 625 | 340 | 7 965 |
• Cultuur en school | 8 400 | 16 850 | 0 | 16 850 |
• Schoolbegeleiding | 5 969 | 5 981 | 215 | 6 196 |
• Overig | 1 103 | 1 141 | – 29 | 1 112 |
Leerlingen kunnen zonder drempels het primair onderwijs volgen dat het beste past bij hun talenten en specifieke behoeften | 353 954 | 350 015 | 13 056 | 363 071 |
• Passend onderwijs, WSNS en LGF | 48 413 | 47 337 | 2 990 | 50 327 |
• Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid | 191 101 | 191 348 | 5 498 | 196 846 |
• Voor- en vroegschoolse educatie | 84 100 | 80 991 | 2 793 | 83 784 |
• Eerste opvang aan leerplichtige asielzoekers | 1 151 | 1 151 | 60 | 1 211 |
• Faciliteiten zieke leerlingen | 6 227 | 6 227 | 344 | 6 571 |
• Veiligheid op school | 21 450 | 21 450 | 1 184 | 22 634 |
• Overig | 1 511 | 1 511 | 187 | 1 698 |
Leerlingen krijgen een beter aanbod van aansluitende voorzieningen in en om de school | 17 178 | 36 578 | – 28 790 | 7 788 |
• Brede scholen | 3 650 | 30 050 | – 28 849 | 1 201 |
• Dagarrangementen en combinatiefuncties | 9 980 | 1 980 | 0 | 1 980 |
• Tussenschoolse opvang | 3 215 | 4 215 | 59 | 4 274 |
• Buitenschoolse opvang | 145 | 145 | 0 | 145 |
• Overig | 188 | 188 | 0 | 188 |
Voorcalculatorische uitdelingen | 152 541 | 152 541 | – 152 541 | 0 |
Programmakosten-overig | 32 265 | 43 153 | – 2 199 | 40 954 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 13 340 | 21 483 | – 1 941 | 19 542 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 18 925 | 21 670 | – 258 | 21 412 |
Apparaatsuitgaven | 6 040 | 7 086 | – 227 | 6 859 |
Ontvangsten | 41 106 | 72 922 | – 15 700 | 57 222 |
Voor artikel 1 (Primair onderwijs) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 292,4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Voor € 319,8 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 27,4 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 15,7 miljoen gedaald, het betreft uitsluitend technische mutaties.
Intertemporele compensatie (– € 8,7 miljoen)
Om de middelen die ingezet worden voor de taakstellingen op dit beleidsterrein op een juiste manier over de jaren te verdelen, is een verschuiving over de jaren nodig. Over de jaren heen is deze verschuiving van middelen budgettair neutraal. Verder wordt met deze mutatie € 6,2 miljoen niet FES -middelen voor de brede school doorgeschoven naar 2009 omdat het opstellen van de regeling huisvesting brede school is vertraagd. Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling «leerlingen krijgen een beter aanbod van aansluitende voorzieningen in en om de school».
Bijdrage actieplan LeerKracht van Nederland (– € 3,0 miljoen).
Deze mutatie betreft de bijdrage vanuit beleidsartikel 1 (Primair Onderwijs) aan het actieplan LeerKracht van Nederland (zie artikel 9). Dekking daarvoor is gevonden binnen de loon- en prijsbijstelling 2008 en binnen de oploop van de middelen voor bestuur en management.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling «Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor primair onderwijs».
Concierges Primair Onderwijs (– € 3,7 miljoen).
Tijdens de Algemene Politieke beschouwingen is m.i.v. 2009 een bedrag van € 10 miljoen beschikbaar gekomen voor de resterende aanvragen conciërges PO. Door versobering van diverse projectbudgetten en temporiseren van onderzoeken komt met deze mutatie ook voor 2008 een bedrag beschikbaar, zodat de honorering van de desbetreffende resterende aanvragen al dit schooljaar kan plaatsvinden.
Deze mutatie (naar artikel 9) doet zich voor op de doelstelling «Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor primair onderwijs».
Vrijval prijsbijstelling 2008 (– € 8,4 miljoen).
De materiële uitgaven van het primair onderwijs kennen een wettelijk verplichte prijscompensatie. De systematiek waarmee deze compensatie wordt bepaald, wijkt af van de berekeningswijze voor de algemene prijsbijstelling voor de uitgaven van het Rijk. Met deze mutatie wordt het niet benodigde bedrag weggeboekt.
Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling «Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor primair onderwijs»
Brede scholen (– € 23,7 miljoen)
Het opstellen van de regeling Huisvesting Brede School is vertraagd door besluitvorming over de uitvoering en zal daarom pas in 2009 tot uitbetalingen leiden. Naast de eerder vermelde intertemporele compensatie (zie voorgaande paragraaf) is een desaldering van de FES-middelen nodig (zie ook de toelichting op de ontvangstenmutaties). Deze mutatie doet zich voor op de doelstelling «leerlingen krijgen een beter aanbod van aansluitende voorzieningen in en om de school».
Toelichting ontvangsten mutaties
Het opgenomen bedrag van –/– € 15,7 miljoen betreft voor – € 23,7 miljoen een desaldering, waarmee de FES-middelen ten behoeve van de huisvesting brede school van 2008 naar 2009 worden verplaatst, en een desaldering van € 8 miljoen waarmee een ontvangst vanuit de reserves van het Participatiefonds wordt ingezet ten behoeve van de dekking van het actieplan LeerKracht van Nederland.
Artikel 3. Voortgezet onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 989 329 | 6 269 690 | 187 380 | 6 457 070 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 6 022 206 | 6 302 567 | 185 752 | 6 488 319 |
Programma-uitgaven | 6 017 375 | 6 297 344 | 185 525 | 6 482 869 |
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor voortgezet onderwijs | 5 942 882 | 6 225 354 | 187 466 | 6 412 820 |
• Personele en materiële bekostiging | 5 746 453 | 5 817 001 | 192 030 | 6 009 031 |
• Efficiency in het onderwijs (FES) | 6 250 | 9 053 | – 8 283 | 770 |
• Onderwijsverzorging en projecten | 68 938 | 67 777 | 2 983 | 70 760 |
• Gratis schoolboeken | 90 000 | 297 061 | 0 | 297 061 |
• Belangenbeht.dienstverl. ICT (po, vo, be) | 31 241 | 34 462 | 736 | 35 198 |
Leerlingen volgen voortgezet onderwijs van hoge kwaliteit | 23 298 | 21 298 | 5 201 | 26 499 |
• Kwaliteitsprojecten via VO-Raad | 6 939 | 6 939 | 0 | 6 939 |
• Kwaliteitsbeleid vo | 16 359 | 14 359 | 5 201 | 19 560 |
Leerlingen kunnen zonder drempels het voortgezet onderwijs volgen dat het beste past bij hun talenten en specifieke behoeften | 17 240 | 21 063 | – 9 965 | 11 098 |
• Uitbreiding zorgstructuur naar havo/vwo | 990 | 990 | 35 | 1 025 |
• Deltaplan bèta en techniek | 10 000 | 10 073 | 0 | 10 073 |
• Doeltreffendheid hoogbegaafde leerlingen (FES) | 6 250 | 10 000 | – 10 000 | 0 |
Leerlingen ervaren een goede aansluiting tussen onderwijsfases in hun doorlopende leerlijn | 2 203 | 3 964 | 0 | 3 964 |
• Onderbouw | 1 366 | 1 800 | 0 | 1 800 |
• Bovenbouw: tweede fase havo/vwo + doorontw. vmbo | 837 | 2 164 | 0 | 2 164 |
• Doorontwikkeling vmbo t.b.v. betere voorber. Vervolgonderwijs | 0 | 0 | 0 | |
Leerlingen krijgen een beter leeraanbod gericht op sociale en maatschappelijke vaardigheden | 8 485 | 4 798 | 0 | 4 798 |
• Maatschappelijke stage | 4 985 | 4 798 | 0 | 4 798 |
• Brede school | 3 500 | 0 | 0 | 0 |
Programmakosten-overig | 23 267 | 20 867 | 2 823 | 23 690 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 14 642 | 12 242 | 2 288 | 14 530 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 8 625 | 8 625 | 535 | 9 160 |
Apparaatsuitgaven | 4 831 | 5 223 | 227 | 5 450 |
Ontvangsten | 73 740 | 85 878 | – 21 083 | 64 795 |
Voor artikel 3 (Voortgezet onderwijs) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 185,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 214,2 miljoen betreft het technische mutaties, als gevolg van de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling 2008 en de start van de toekenning aan de scholen voor de middelen in het kader van «Leerkracht Nederland». Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 28,5 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 21,1 miljoen gedaald, als gevolg van technische mutaties.
Toelichting per operationele doelstelling
Leerlingen volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor voortgezet onderwijs
• Diverse intertemporele kasschuiven van 2008 naar latere jaren, in totaal voor een bedrag van € 23,6 miljoen is nodig om het begrotingsbeeld over de jaren heen sluitend te krijgen.
• Overheveling naar artikel 9 Arbeidsmarkt en personeelsbeleid ten behoeve van het maatregelenpakket in het kader van «Leerkracht Nederland» voor een bedrag ad -/- € 2,6 miljoen.
Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 173 929 | 3 222 929 | 333 155 | 3 556 084 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 3 189 536 | 3 265 165 | 73 718 | 3 338 883 |
Programma-uitgaven | 3 186 031 | 3 261 635 | 73 437 | 3 335 072 |
Deelnemers volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 2 594 937 | 2 604 124 | 83 565 | 2 687 689 |
• Bekostiging roc’s | 2 459 817 | 2 469 419 | 89 151 | 2 558 570 |
• Bedrag per mbo-deelnemer/huisvesting (coalitieakkoord) | 8 000 | 7 585 | 7 585 | |
• Korting 2e teldatum (coalitieakkoord) | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Bekostiging KBB’s | 111 990 | 111 990 | – 3 194 | 108 796 |
• Overig | 15 130 | 15 130 | – 2 392 | 12 738 |
Deelnemers volgen onderwijs van hoge kwaliteit in innovatieve instellingen en via hoogwaardige stageplekken van beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 110 959 | 174 710 | 16 760 | 191 470 |
• Innovatiearrangement | 20 000 | 20 000 | 0 | 20 000 |
• Innovatiebox regulier | 37 793 | 37 793 | 6 702 | 44 495 |
• Innovatiebox FES | 71 750 | 1 379 | 73 129 | |
• Regeling stagebox | 35 000 | 35 000 | 0 | 35 000 |
• Competentiegericht beroepsonderwijs | 4 966 | 4 966 | 34 | 5 000 |
• Taal en rekenen | 0 | 0 | 9 237 | 9 237 |
• Kwaliteit examens mbo | 11 499 | 0 | 0 | |
• Overig | 1 701 | 5 201 | – 592 | 4 609 |
Deelnemers kunnen zonder drempels beroepsonderwijs en volwasseneneducatie volgen dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften | 290 783 | 328 435 | – 8 994 | 319 441 |
• Aanvalsplan Laaggeletterdheid | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
• Leerlinggebonden financiering (LGF) | 6 162 | 17 798 | 785 | 18 583 |
• Educatie | 189 609 | 189 609 | 6 133 | 195 742 |
• Leven Lang Leren en EVC | 4 500 | 30 516 | – 13 381 | 17 135 |
• Versterken zorgstructuur mbo (IBO bve) | 76 494 | 76 494 | 76 494 | |
• Overig | 10 018 | 10 018 | – 2 531 | 7 487 |
Er vallen minder leerlingen gedurende hun schoolloopbaan voortijdig uit het onderwijs | 176 185 | 141 199 | – 19 718 | 121 481 |
• RMC’s | 17 440 | 17 440 | 5 | 17 445 |
• GSB | 21 780 | 21 780 | 0 | 21 780 |
• Kwalificatieplicht 18 jaar | 112 000 | 64 200 | 64 200 | |
• Convenanten met RMC-regio’s | 13 597 | 13 597 | – 5 842 | 7 755 |
• ESF- Sluiting Loket | 0 | 13 879 | – 13 879 | 0 |
• Vsv middelen uit onderwijsenvelop | 10 100 | 9 035 | 9 035 | |
• Overig | 1 268 | 1 268 | – 2 | 1 266 |
Programmakosten-overig | 13 167 | 13 167 | 1 824 | 14 991 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 6 020 | 6 020 | 1 612 | 7 632 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 7 147 | 7 147 | 212 | 7 359 |
Apparaatsuitgaven | 3 505 | 3 530 | 281 | 3 811 |
Ontvangsten | 3 000 | 90 998 | – 13 969 | 77 029 |
Voor artikel 4 (Beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 73,7 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 93,6 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 19,9 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 14,0 miljoen gedaald. Dit wordt veroorzaakt door technische mutaties.
Toelichting per operationele doelstelling
Deelnemers volgen onderwijs op voldoende toegeruste scholen voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
De verhoging van € 83,6 miljoen van deze operationele doelstelling betreft voornamelijk de bijstelling uit de aanvullende post voor loon- en prijsbijstelling. Daarnaast is het budget verhoogd voor Convenant Leerkracht van Nederland (€ 9,9 miljoen).
Deelnemers volgen onderwijs van hoge kwaliteit in innovatieve instellingen en via hoogwaardige stageplekken van beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
De verhoging van deze operationele doelstelling van € 16,8 miljoen betreft voornamelijk beleidsmatige mutaties. De voornaamste beleidsmatige bijstellingen is het budget voor Taal en Rekenen (€ 9,2 miljoen). De extra middelen voor taal en rekenen in het mbo zullen langs twee lijnen worden ingezet. Ten eerste wordt een flink deel van de middelen ter beschikking gesteld aan de instellingen om een fikse intensivering van taal en rekenonderwijs in het mbo mogelijk te maken. Deze middelen zijn nodig met het oog op het verplichte gebruik van normen voor taal en rekenen (Commissie Meijerink) per 1–8-2010, de komende invoering van centrale examens taal en rekenen in het mbo en het gebruiken van diagnostische toetsen vanaf 2009. Ten tweede wordt een deel van de extra middelen gebruikt om centrale examens taal en rekenen in het mbo mogelijk te maken (ontwikkeling, afname, organisatie), de ontwikkeling van diagnostische instrumenten en een ondersteuningsaanbod voor instellingen te faciliteren (steunpunt taal en rekenen mbo). Het bedrag van € 9,2 miljoen is onder andere gevonden door een deel van de prijsbijstelling niet uit te keren (€ 3,5 miljoen) en herschikkingen van middelen binnen het BVE-artikel.
Daarnaast is er een toename van de innovatiebox met € 6,7 miljoen.
Deelnemers kunnen zonder drempels beroepsonderwijs en volwasseneneducatie volgen dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften
De verlaging van deze operationele doelstelling met € 8,9 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de intertemporele compensatie voor leren en werken (€ 13,3 miljoen).
De projectdirectie Leren & werken richt zich tot 2011 op het realiseren van EVC en duale trajecten. Dit gebeurt door regionale samenwerking te stimuleren. De Fes middelen (beroepsonderwijs in bedrijf) worden gedurende deze periode gebruikt om deze doelen te realiseren, daarom deze middelen ook gespreid over deze periode ingezet om een maximaal resultaat te bereiken.
Er vallen minder leerlingen gedurende hun schoolloopbaan voortijdig uit het onderwijs
De einddeclaraties in het kader van ESF ( ESF sluiting loket) voor versterking BBL en bestrijding VSV.
zullen niet meer in 2008 binnen komen. Naar verwachting zal behandeling van de einddeclaratie en betaling in 2009 plaatsvinden. Het betreft een daling van € 13,9 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9 217 | 9 429 | – 429 | 9 000 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 9 217 | 9 429 | – 429 | 9 000 |
Programma-uitgaven | 9 217 | 9 429 | – 429 | 9 000 |
• Basissubsidie | 7 000 | 7 000 | 7 000 | |
• Speerpuntsubsidie | 1 700 | 1 700 | 1 700 | |
• Overig | 517 | 729 | – 429 | 300 |
Ontvangsten | 9 136 | 9 348 | – 348 | 9 000 |
Voor artikel 5 (Technocentra) is sprake van een daling van de uitgaven met € 0, 4 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 0,4 miljoen betreft het technische mutaties.
De ontvangsten zijn met € 0,3 miljoen gedaald. Het betreft hier technische mutaties.
Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 115 625 | 2 126 400 | 175 855 | 2 302 255 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 2 085 981 | 2 083 303 | 72 579 | 2 155 882 |
Programma-uitgaven | 2 081 186 | 2 078 396 | 72 471 | 2 150 867 |
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs | 1 917 723 | 1 921 617 | 72 686 | 1 994 303 |
• Reguliere bekostiging (lumpsum) 1 | 1 912 723 | 1 916 722 | 72 537 | 1 989 259 |
• Nieuwe hbo-masteropleidingen | 5 000 | 4 895 | 149 | 5 044 |
Binnen- en buitenlandse studenten volgen hoger onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, van hoge en excellente kwaliteit | 9 638 | 6 638 | 202 | 6 840 |
• Kwaliteitsverbetering docenten | 9 638 | 6 638 | 202 | 6 840 |
Studenten volgen zonder drempels het hoger onderwijs dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften, en worden gestimuleerd om hun opleiding succesvol af te ronden | 20 667 | 14 659 | 321 | 14 980 |
• Minder uitval en kwaliteitsimpuls | 6 667 | 6 527 | 199 | 6 726 |
• Verhogen studierendement niet- westerse allochtone studenten 2 | 6 500 | 5 500 | 122 | 5 622 |
• Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs | 2 400 | 2 400 | 2 400 | |
• Erkenning van verworven competenties | 5 000 | 132 | 132 | |
• Emancipatie | 100 | 100 | 100 | |
De samenleving (bedrijven en maatschappelijke organisaties) benut optimaal de kennis van het hoger onderwijs en onderzoek en vice versa | 119 385 | 120 585 | 42 | 120 627 |
• Praktijkgericht onderzoek (lectoren en kenniskringen) | 50 585 | 50 585 | 1 542 | 52 127 |
• Praktijkgericht onderzoek (Raak) | 11 300 | 11 300 | 11 300 | |
• Deltaplan bèta/techniek 3 | 51 500 | 51 500 | – 1 500 | 50 000 |
• FES: Investeringsagenda bèta en techniek hoger onderwijs | 6 000 | 7 200 | 7 200 | |
Programmakosten-overig 4 | 13 773 | 14 897 | – 780 | 14 117 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 9 061 | 9 615 | – 920 | 8 695 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 4 712 | 5 282 | 140 | 5 422 |
Apparaatsuitgaven Hoger Onderwijs | 4 795 | 4 907 | 108 | 5 015 |
Ontvangsten | 6 017 | 7 217 | 7 217 |
1 In de middelen voor reguliere bekostiging zijn ook enkele posten voor overige uitgaven verwerkt.
2 Deze middelen hebben deels betrekking op de middelen uit de enveloppe van het Coalitieakkoord voor allochtonenbeleid voor ho-instellingen in de Randstad.
3 De middelen voor het Deltaplan bèta/techniek hebben niet alleen betrekking op het hbo maar zijn onderwijsbreed.
4 De middelen hebben betrekking op de sector hoger onderwijs.
Voor het hoger beroepsonderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 72,6 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 74,8 miljoen betreft het technische mutaties. Hiervan heeft € 66,9 miljoen betrekking op bijstellingen uit de aanvullende post (zie de toelichting in het algemene deel van deze suppletoire begroting).
Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 2,2 miljoen verlaagd.
De ontvangsten zijn ongewijzigd.
Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 522 001 | 3 649 974 | 233 469 | 3 883 443 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 3 482 611 | 3 571 443 | 118 889 | 3 690 332 |
Programma-uitgaven | 3 482 611 | 3 571 443 | 118 889 | 3 690 332 |
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs | 3 424 049 | 3 518 610 | 121 670 | 3 640 280 |
• Reguliere bekostiging (lumpsum) | 3 409 049 | 3 510 610 | 121 203 | 3 631 813 |
• Alfa/Gamma-onderzoek | 15 000 | 8 000 | 467 | 8 467 |
Binnen- en buitenlandse studenten volgen hoger onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, van hoge en excellente kwaliteit | 42 308 | 38 608 | – 2 884 | 35 724 |
• Kwaliteitsverbetering docenten | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
• Excellentie in onderwijs: FES | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
• Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent 1 | 14 025 | 12 325 | – 1 213 | 11 112 |
• Graduate schools | 2 000 | 0 | 0 | |
• Nederlandse Instituten in het Buitenland (NIB’s), Netherlands Education Support Offices (NESO’s), Beeldmerk | 7 913 | 7 913 | – 1 671 | 6 242 |
• Noodfonds voor internationale hulpacties | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
• Internationale samenwerking en beurzenprogramma’s | 2 370 | 2 370 | 2 370 | |
Studenten volgen zonder drempels het hoger onderwijs dat het best past bij hun talenten en specifieke behoeften, en worden gestimuleerd om hun opleiding succesvol af te ronden | 6 188 | 4 159 | 103 | 4 262 |
• Minder uitval en kwaliteitsimpuls | 3 333 | 1 304 | 103 | 1 407 |
• Verhoging deelname studenten met een handicap | 2 855 | 2 855 | 2 855 | |
De samenleving (bedrijven en maatschappelijke organisaties) benut optimaal de kennis van het hoger onderwijs en vice versa | 10 066 | 10 066 | 0 | 10 066 |
• 3 TU’s samenwerking FES | 10 066 | 10 066 | 10 066 | |
Ontvangsten | 21 466 | 20 082 | 264 | 20 346 |
Voor wetenschappelijk onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven met € 118,9 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 106,3 miljoen betreft het technische mutaties. Hiervan heeft € 111,9 miljoen betrekking op bijstellingen uit de aanvullende post (zie ook de toelichting in het algemene deel van deze suppletoire begroting).
Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 12,6 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 0,3 miljoen gestegen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Toelichting operationele doelstelling
Studenten volgen onderwijs, en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek, in voldoende toegeruste instellingen voor hoger onderwijs
De verhoging van € 121,7 miljoen op het onderdeel Reguliere bekostiging (lumpsum) is met name het gevolg van het volgende:
• bijstellingen uit de aanvullende post (loon- en prijsbijstellingstranche 2008) ad € 110,1 miljoen;
• een besluit tot een bijdrage van € 25,0 miljoen aan de kosten van nieuwbouw van de faculteit bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft in verband met de brand (hiervan is € 5,0 miljoen gedekt binnen meerdere onderdelen van de begroting van artikel 7);
• herschikkingen als gevolg van een herprioritering tussen de artikelen 4, 6, 7 en 16 ad – € 5,1 miljoen en
• – € 3,3 miljoen als saldo van een aantal in- en externe overboekingen en overige mutaties.
Artikel 8. Internationaal Beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 17 990 | 14 778 | 560 | 15 338 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 19 004 | 18 614 | 560 | 19 174 |
Programma-uitgaven | 16 242 | 16 142 | 532 | 16 674 |
Stimuleren van internationalisering, grensoverschrijdende mobiliteit en institutionele samenwerking teneinde de internationale competenties van lerenden, docenten, kunstenaars en wetenschappers te vergroten | 10 574 | 10 504 | 432 | 10 936 |
• Mobiliteitsprogramma’s | 7 143 | 7 450 | 186 | 7 636 |
• Bilaterale samenwerking met andere landen | 3 431 | 3 054 | 246 | 3 300 |
In internationaal verband waarbogen van de OCW-belangen en benutten van internationale kennis voor de kwaliteit van nationaal beleid | 5 688 | 5 638 | 100 | 5 738 |
• OCW-vertegenwoordiging in het buitenland | 1 777 | 1 677 | 50 | 1 727 |
• Participeren in multilaterale organisaties | 3 282 | 3 282 | 3 282 | |
• Stimuleren van internationale uitwisseling van kennis en cultuur, beleidsonderzoek en benchmarking | 609 | 679 | 50 | 729 |
Apparaatsuitgaven | 2 762 | 2 472 | 28 | 2 500 |
Ontvangsten | 99 | 99 | 99 |
Voor artikel 8 (Internationaal beleid) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 0,6 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Het betreft technische mutaties.
Artikel 9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 177 707 | 204 657 | – 86 943 | 117 714 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 177 707 | 204 657 | – 86 943 | 117 714 |
Programma-uitgaven | 174 720 | 202 423 | – 87 016 | 115 407 |
Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende personeel | 95 897 | 162 670 | – 79 152 | 83 518 |
• Arbeidmarkt | 17 055 | 9 369 | 0 | 9 369 |
• Arbeidvoorwaarden | 10 548 | 13 379 | – 6 000 | 7 379 |
• Sociale zekerheid | 10 400 | 10 400 | 553 | 10 953 |
Enveloppe lerarenbeleid/actieplan | 57 894 | 129 522 | – 73 705 | 55 817 |
Versterken van de positie van leraren en zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit | 44 833 | 31 703 | – 2 006 | 29 697 |
• Opleiding en scholing | 36 836 | 30 303 | – 2 056 | 28 247 |
• Versterking beroepsgroep | 7 997 | 1 400 | 50 | 1 450 |
Programmakosten-overig | 33 990 | 8 050 | – 5 858 | 2 192 |
• ZVOO | 31 910 | 5 920 | – 5 920 | 0 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 2 080 | 2 130 | 62 | 2 192 |
Apparaatsuitgaven | 2 987 | 2 234 | 73 | 2 307 |
Ontvangsten | 625 | 625 |
Voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid is sprake van een daling van het uitgavenbudget met € 87 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 88 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is € 1 miljoen aan de begroting toegevoegd.
Op de ontvangsten is nu een bedrag van € 0,6 miljoen opgenomen, het betreft een autonome mutatie.
Zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende personeel Enveloppe lerarenbeleid/Actieplan LeerKracht van Nederland
• Een bedrag van € 77,6 miljoen is overgeboekt naar de onderwijssectoren po, vo, bve en hbo voor de eenmalige uitkering 2008 uit het actieplan LeerKracht van Nederland.
• De bestaande subsidieregeling voor conciërges wordt verruimd. De aanvragen van ca. 800 basisscholen die in eerste instantie waren afgewezen, worden alsnog gehonoreerd. Hiertoe is € 3,7 miljoen aan de begroting van artikel 9 toegevoegd. Dekking vindt plaats vanuit artikel 1.
• Om de uitgaven voor de regeling afstemming onderwijsarbeidsmarkt in risicoregio’s voortgezet onderwijs meerjarig te laten aansluiten met de begrote bedragen is een kasschuif van 2008 naar 2009 van € 2 miljoen gepleegd.
Ten behoeve van de arbeidsvoorwaardelijke middelen voorgezet onderwijs is een bedrag van € 6 miljoen naar artikel 3 overgeboekt.
Versterken van de positie van leraren en zorgen voor personeel van voldoende kwaliteit
De raming is met € 1,1 miljoen neerwaarts bijgesteld doordat projectsubsidies en overige uitgaven achterblijven bij de daarvoor geraamde bedragen.
Artikel 11. Studiefinanciering
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 651 579 | 3 831 792 | 156 620 | 3 988 412 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 3 651 579 | 3 831 792 | 156 620 | 3 988 412 |
Programma-uitgaven | 3 650 484 | 3 830 654 | 156 582 | 3 987 236 |
Waarborgen van de algemene financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten | 1 661 797 | 1 694 357 | 307 564 | 2 001 921 |
• Basisbeurs | 992 453 | 1 024 156 | – 9 678 | 1 014 478 |
• Reisvoorziening | 669 344 | 670 201 | 317 242 | 987 443 |
Waarborgen toegankelijkheid van het onderwijs voor studerenden met minder draagkrachtige ouders | 681 936 | 683 873 | – 39 400 | 644 473 |
• Aanvullende beurs | 681 936 | 683 873 | – 39 400 | 644 473 |
Waarborgen flexibiliteit in de wijze van financiering door de studerende | 1 035 800 | 1 242 300 | – 60 000 | 1 182 300 |
• Bijverdiengrens | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Leenfaciliteit | 1 035 800 | 1 242 300 | – 60 000 | 1 182 300 |
Studenten in staat stellen meer tijd in de eigen studie te investeren | 120 000 | 40 000 | 0 | 40 000 |
• Collegegeldkrediet | 120 000 | 40 000 | 0 | 40 000 |
Stimuleren van internationale studentenmobiliteit | 34 000 | 34 000 | – 34 000 | 0 |
Overige uitgaven Studiefinanciering | 45 470 | 64 311 | – 19 636 | 44 675 |
Programmakosten-overig | 71 481 | 71 813 | 2 054 | 73 867 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 71 481 | 71 813 | 2 054 | 73 867 |
Totaal programma-uitgaven | 3 650 484 | 3 830 654 | 156 582 | 3 987 236 |
– Waarvan relevant | 1 655 684 | 1 706 354 | 256 582 | 1 962 936 |
– Waarvan niet-relevant | 1 994 800 | 2 124 300 | – 100 000 | 2 024 300 |
Apparaatsuitgaven | 1 095 | 1 138 | 38 | 1 176 |
Totaal ontvangsten | 408 100 | 421 000 | 20 000 | 441 000 |
• Flexibiliteit financiering studerende | 364 970 | 366 400 | 20 000 | 386 400 |
• Overige ontvangsten | 43 130 | 54 600 | 0 | 54 600 |
Totaal ontvangsten | 408 100 | 421 000 | 20 000 | 441 000 |
– Waarvan relevant | 203 600 | 213 400 | 10 000 | 223 400 |
– Waarvan niet-relevant | 204 500 | 207 600 | 10 000 | 217 600 |
Voor artikel 11 (Studiefinanciering) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 156,6 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 237,0 miljoen gestegen. Voor € 80,4 miljoen betreft het een daling als gevolg van technische mutaties.
De ontvangsten zijn met € 20,0 miljoen gestegen. Voor € 10,0 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome mutaties zijn de ontvangsten met € 10,0 miljoen gestegen.
Toelichting per operationele doelstelling
Waarborgen van de algemene financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten
De raming van de uitgaven basisbeurs is met € 9,7 miljoen verlaagd. Deze mutatie heeft vrijwel geheel betrekking op de basisbeurs voor deelnemers in de beroepsopleidende leerweg. Er zijn minder deelnemers bol dan geraamd, hetgeen mede het gevolg is van controleresultaten van de IB-Groep.
De opwaartse bijstelling van de uitgaven reisvoorziening betreft enerzijds de uitgaven van € 300 miljoen voor de OV-kaart. In het kader van optimalisering van kasritmes van de Staat wordt een gedeelte van de verplichtingen aan de vervoersbedrijven voor de OV-kaart 2009 al in 2008 voldaan.
Anderzijds betreft het de prijsbijstelling voor de indexatie van de contractprijs met de vervoersbedrijven.
Waarborgen toegankelijkheid van het onderwijs voor studerenden met minder draagkrachtige ouders
De raming van de uitgaven aanvullende beurs is op grond van de realisaties over 2008 met € 39,4 miljoen verlaagd. Zowel in de beroepsopleidende leerweg (€ 30,0 miljoen) als in het hoger onderwijs (€ 9,0 miljoen) hoeven minder studerenden gebruik te maken van de aanvullende beurs. De lagere aantallen in de beroepsopleidende leerweg zijn daarnaast het gevolg van controleresultaten van de IB-Groep.
Waarborgen flexibiliteit in de wijze van financiering door de studerende
De uitgaven leenvoorziening zijn ten opzichte van de raming met € 60 miljoen verlaagd (technische mutatie). De stijging van de uitgaven rentedragende lening is ten opzichte van 2007 lager dan verwacht.
Stimuleren van internationale studentenmobiliteit
In de begroting 2008 was een afzonderlijke raming opgenomen voor deze operationele doelstelling. In de realisatie 2008 zijn deze uitgaven niet afzonderlijk geboekt, maar onderdeel van de totale uitgaven bij de instrumenten van de overige operationele doelstellingen (basisbeurs, reisvoorziening, aanvullende beurs en de leenvoorziening).
Overige uitgaven studiefinanciering
Deze bijstelling houdt voornamelijk verband met controleresultaten van de IB-Groep.
Flexibiliteit financiering studerende
De ontvangsten zijn met € 20 miljoen verhoogd in verband met hogere opbrengsten aan aflossingen op langlopende leningen.
Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 306 359 | 286 441 | 446 | 286 887 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 306 359 | 286 441 | 446 | 286 887 |
Programma-uitgaven | 306 359 | 286 441 | 446 | 286 887 |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol | 276 400 | 258 800 | 0 | 258 800 |
• TS 17- | 210 300 | 193 600 | 0 | 193 600 |
• VO 18+ | 64 800 | 64 200 | 0 | 64 200 |
waarvan niet-relevante uitgaven | 700 | 700 | 0 | 700 |
• TS 18+ vavo | 1 300 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding | 12 700 | 10 400 | 0 | 10 400 |
• TS 18+ tlo | 12 700 | 10 400 | 0 | 10 400 |
Beheersen schoolkosten in het vo en de bol | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven overig | 17 259 | 17 241 | 446 | 17 687 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 17 259 | 17 241 | 446 | 17 687 |
Totaal ontvangsten | 9 500 | 11 600 | 0 | 11 600 |
• TS 17- | 3 100 | 4 400 | 0 | 4 400 |
• VO 18+ | 6 000 | 6 600 | 0 | 6 600 |
• TS 18+ | 400 | 600 | 0 | 600 |
Voor artikel 12 (Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 446 000 ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Voor € 446 000 betreft het technische mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 016 | 6 090 | 96 | 6 186 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 6 016 | 6 090 | 96 | 6 186 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 6 016 | 6 090 | 96 | 6 186 |
Ontvangsten lesgeld | 185 300 | 190 600 | 0 | 190 600 |
Voor artikel 13 (Lesgeld) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 96 000 ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Voor € 96 000 betreft het technische mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 671 788 | 740 282 | 2 016 563 | 2 756 845 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 872 729 | 941 223 | 7 860 | 949 083 |
Programma uitgaven | 817 783 | 885 452 | 9 174 | 894 626 |
Bevorderen van de deelname van de burgers aan kunsten | 528 134 | 522 626 | 17 991 | 540 617 |
• Cultuurnota 2005–2008 | 435 137 | 435 579 | 16 360 | 451 939 |
– Cultuurproducerende instellingen | 298 017 | 298 018 | 8 167 | 306 185 |
– Cultuur ondersteunende instellingen | 54 279 | 54 721 | 2 835 | 57 556 |
– Fondsen | 82 840 | 82 840 | 5 358 | 88 198 |
• Film | 20 000 | 20 000 | 0 | 20 000 |
• Verbreden inzet Cultuur | 72 721 | 64 771 | 1 631 | 66 402 |
• Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) | 276 | 2 276 | 0 | 2 276 |
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed | 201 864 | 279 322 | – 12 458 | 266 864 |
• Subsidies Monumentenzorg | 69 447 | 122 582 | 239 | 122 821 |
• Archieven | 22 565 | 23 065 | 687 | 23 752 |
• Beelden voor de toekomst | 23 810 | 36 160 | – 10 582 | 25 578 |
• Huisvesting | 70 789 | 70 789 | 488 | 71 277 |
• Musea (niet cultuurnota) | 2 614 | 5 914 | 0 | 5 914 |
• Behoud ven Beheer (overig) | 2 389 | 2 639 | 1 118 | 3 757 |
• Verdrag van Malta en subsidies Archeologie | 10 250 | 18 173 | – 4 408 | 13 765 |
Bibliotheken | 35 340 | 36 233 | – 137 | 36 096 |
• Subsidies | 668 | 668 | 20 | 688 |
• Monitoring en evaluatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Provinciale vernieuwingsplannen | 21 227 | 21 727 | – 461 | 21 266 |
• RVP blinden en slechtzienden | 13 445 | 13 838 | 304 | 14 142 |
Programmakosten Overig (w.o. Enveloppe, taakstelling en loon- en prijsbijstelling) | 34 690 | 29 613 | 2 880 | 32 493 |
Nationaal Archief | 17 755 | 17 658 | 898 | 18 556 |
Apparaatsuitgaven | 54 946 | 55 771 | – 1 314 | 54 457 |
• bestuurdepatement | 10 656 | 12 258 | 847 | 13 105 |
• uitvoeringsdiensten | 44 290 | 43 513 | – 2 161 | 41 352 |
Ontvangsten | 24 304 | 43 756 | – 13 011 | 30 745 |
Voor artikel 14 (Cultuur) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 7,9 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 14,4 miljoen betreft het technische mutaties als gevolg van loon- en prijsbijstelling. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 6,5 miljoen gedaald waaronder een daling als gevolg van vertraging nieuwbouw RACM van € 5 miljoen.
De verplichtingenraming is verhoogd met een bedrag van € 2,0 miljard. Dit betreft vrijwel geheel het verhogen van de verplichtingruimte in 2008 voor de nieuwe cultuursubsidieperiode 2009–2012.
Toelichting op de operationele doelstelling
Behoud en Beheer Cultureel Erfgoed
Voor het project Beelden voor de Toekomst is vanuit het FES-fonds € 36,2 miljoen beschikbaar voor 2008; hiervan is € 12,4 miljoen afkomstig uit niet-bestede gelden in 2007. Omdat met de onderliggende projecten een halfjaar later is gestart, is er tot en met 2007 ook slechts de helft van dit budget betaald . De verwachting is dat de vertraging niet gedurende de looptijd van het project zal worden ingelopen, maar dat het project een half jaar langer doorloopt. Dit is dus tot medio 2014 i.p.v. eind 2013. Het tot en met 2008 niet betaalde bedrag zal nu worden doorgeschoven naar 2009.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 15 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 853 393 | 853 991 | 47 222 | 901 213 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 843 193 | 843 791 | 44 238 | 888 029 |
Programma uitgaven | 843 193 | 843 791 | 44 238 | 888 029 |
Bevorderen dat alle burgers toegang hebben tot een kwalitatief hoogwaardig, onafhankelijk en pluriform media-aanbod | 838 740 | 838 740 | 44 538 | 883 278 |
• Financiering publieke omroep | 822 226 | 822 226 | 44 208 | 866 434 |
• Stimuleringsfonds | 16 514 | 16 514 | 330 | 16 844 |
Programmakosten-overig | 4 453 | 5 051 | – 300 | 4 751 |
• Overige uitgaven (geen Mediawet) | 4 453 | 5 051 | – 300 | 4 751 |
Ontvangsten | 232 234 | 236 387 | 24 400 | 260 787 |
Voor artikel 15 (Media) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 44,2 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Dit betreft technische mutaties.
De ontvangsten zijn met € 24,4 miljoen gestegen. Dit betreft technische mutaties.
Toelichting operationele doelstelling
Als gevolg van een gestegen raming van de reclameontvangsten met € 24 miljoen en de renteontvangsten op de omroepreserve met € 0,4 miljoen, zijn zowel de ontvangsten als de uitgaven t.b.v. de publieke omroep met € 24,4 miljoen gestegen. Verder wordt de stijging op de uitgaven Publieke Omroep voor € 19,8 miljoen verklaard door de loon- en prijsbijstelling over 2008.
Artikel 16. Onderzoek en Wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 16 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 951 727 | 893 013 | 81 386 | 974 399 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 1 044 108 | 985 706 | 41 159 | 1 026 865 |
Programma uitgaven | 1 040 676 | 982 535 | 40 892 | 1 023 427 |
Zorgen voor een voldoende toerusting van het onderzoeksstelsel | 743 595 | 746 047 | 39 325 | 785 372 |
• NWO | 302 701 | 302 841 | 12 769 | 315 610 |
• KNAW | 87 769 | 87 810 | 3 937 | 91 747 |
• Koninklijke Bibliotheek (KB) | 42 912 | 42 924 | 2 391 | 45 315 |
• Stichting Anno | 0 | 0 | 0 | 0 |
• KNAW bibliotheek | 2 365 | 2 367 | 77 | 2 444 |
• LF TUD bibliotheek | 7 146 | 7 146 | 229 | 7 375 |
• IISG | 273 | 273 | 6 | 279 |
• SURF | 2 270 | 2 270 | 5 000 | 7 270 |
• CPG | 476 | 476 | 17 | 493 |
• TNO | 191 693 | 192 500 | 3 680 | 196 180 |
• BPRC/Stichting AAP | 9 183 | 9 183 | 362 | 9 545 |
• Nationaal Herbarium | 1 147 | 1 147 | 37 | 1 184 |
• NLR | 865 | 865 | 28 | 893 |
• Waterloopkundig Laboratorium | 1 340 | 1 340 | 42 | 1 382 |
• Grondmechanica Delft | 800 | 800 | 26 | 826 |
• MARIN | 903 | 903 | 29 | 932 |
• STT | 192 | 192 | 35 | 227 |
• EMBC | 724 | 724 | 0 | 724 |
• EMBL | 3 248 | 3 248 | 502 | 3 750 |
• ESA | 32 101 | 32 101 | 825 | 32 926 |
• CERN | 30 535 | 30 535 | – 142 | 30 393 |
• ESO | 5 915 | 5 915 | 385 | 6 300 |
• EG-Liaison | 230 | 290 | 35 | 325 |
• NTU/INL | 2 039 | 2 964 | 0 | 2 964 |
• EIB | 1 215 | 1 215 | 39 | 1 254 |
• Montesquieu Instituut | 1 000 | 1 000 | 32 | 1 032 |
• NCB | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 |
• Nationale coördinatie | 8 817 | 8 206 | 1 516 | 9 722 |
• Bilaterale samenwerking | 5 538 | 5 538 | 2 100 | 7 638 |
• Veligheid | 0 | 1 129 | 231 | 1 360 |
• Nader te verdelen | 198 | 145 | 137 | 282 |
Het bevorderen van wetenschappelijke activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling van specifieke kennis en/of aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken | 118 197 | 131 604 | 1 559 | 133 163 |
• FES – BSIK | 44 741 | 62 154 | 0 | 62 154 |
• FES – cleanrooms nanotechnologie | 0 | 0 | 0 | 0 |
• FES – TNO automotive | 0 | 0 | 0 | 0 |
• FES- ITER | 0 | 0 | 0 | 0 |
• FES-GATE | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• FES- grootschalige researchfaciliteiten | 22 822 | 22 822 | 0 | 22 822 |
• FES- Parelsnoer | 7 750 | 7 750 | 0 | 7 750 |
• Genomics | 17 000 | 15 000 | 0 | 15 000 |
• Smart-mix | 4 865 | 4 865 | 0 | 4 865 |
• EET | 994 | 988 | 0 | 988 |
• NEMO | 1 725 | 1 725 | 1 559 | 3 284 |
• Talentenkracht | 300 | 300 | 0 | 300 |
• Kust- en zeeonderzoek | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• ASTRON/LOFAR | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• Grootschalige research infrastructuur | 12 000 | 10 000 | 0 | 10 000 |
Ruimte voor excellente onderzoekers en excellente wetenschap | 178 613 | 104 613 | 0 | 104 613 |
• Vernieuwingsimpuls | 163 613 | 88 613 | 0 | 88 613 |
• VI-vrouwencomponent | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• Talent Mozaiek | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
• Talent Rubicon | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
• Aspasia | 2 000 | 2 000 | 1 000 | 3 000 |
• Creatieve promovendi | 4 000 | 4 000 | 0 | 4 000 |
• Vrouwelijke hoogleraren | 1 000 | 1 000 | – 1 000 | 0 |
• Graduate schools | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Programmakosten-overig | 271 | 271 | 8 | 279 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 271 | 271 | 8 | 279 |
Apparaatsuitgaven | 3 432 | 3 171 | 267 | 3 438 |
Ontvangsten | 167 475 | 184 802 | 0 | 184 802 |
Voor artikel 16 (Onderzoek en wetenschapsbeleid) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 41 159 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 33 791 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 7 368 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn noch gestegen noch gedaald.
Toelichting operationele doelstelling
Zorgen voor een voldoende toerusting van het onderzoekstelsel
De stijging met € 7 368 betreft een herschikking van de OCW-middelen ten behoeve van ondermeer een subsidie aan Naturalis voor de totstandkoming van het Nederlands Centrum voor Biodiversiteit alsmede een subsidie aan de Stichting SURF voor grensverleggende ICT-innovaties.
Onderdeel van de stijging van de technische mutaties is een bedrag van € 30,4 miljoen in verband met Loon- en prijscompensatie.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 24 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 983 956 | 2 461 324 | 336 539 | 2 797 863 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 1 983 956 | 2 461 324 | 336 539 | 2 797 863 |
Programma uitgaven | 1 983 956 | 2 460 888 | 336 539 | 2 797 427 |
Kinderopvang is van goede kwaliteit, passend bij de leeftijd, mogelijkheden en behoeften van kinderen | 50 399 | 41 220 | – 14 449 | 26 771 |
• Subsidies | 11 399 | 10 220 | 151 | 10 371 |
• Kwaliteit en opleidingen | 10 000 | 2 000 | – 100 | 1 900 |
• Taskforce wachtlijsten | 29 000 | 29 000 | – 14 500 | 14 500 |
Kinderen kunnen gebruik maken van kinderopvang zonder financiële drempels voor de ouders | 1 932 812 | 2 418 923 | 351 256 | 2 770 179 |
• Kinderopvangtoeslag | 1 932 812 | 2 418 923 | 351 256 | 2 770 179 |
Harmonisatie regelgeving kinderopvang en peuterspeelzalen om alle kinderen te bereiken die VVE nodig hebben | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Harmonisering kinderopvang, peuterspeelzalen en VVE | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programmakosten-overig | 745 | 745 | – 268 | 477 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 436 | 436 | |
Ontvangsten | 23 313 | 684 313 | 12 000 | 696 313 |
Voor artikel 24 (Kinderopvang) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 336,5 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 62,9 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 273,6 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 12,0 miljoen gestegen als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties.
Toelichting per operationele doelstelling
Deze mutatie van – € 0,1 miljoen, is het saldo van de volgende drie componenten:
• Een verhoging met € 8,0 miljoen ten laste van het budget voor «taskforce wachtlijsten». Deze correctie is noodzakelijk omdat in de eerste suppletoire wet per abuis de bijdragen aan het Gemeentefonds voor toezicht GGD en voor activiteiten uitbreiding BSO afgehaald zijn van het budget voor «kwaliteit en opleidingen» in plaats van het budget voor «taskforce wachtlijsten».
• Een verlaging van de voorgenomen subsidie aan het Kwaliteitsbureau Kinderopvang voor een kwaliteitsimpuls met € 3,1 miljoen. Dit bedrag zal pas in 2009 worden uitgegeven in verband met het feit dat de eerste aanvragen pas in het najaar zijn binnengekomen.
• Een verlaging met € 5,0 miljoen die wordt ingezet ter dekking van de Kinderopvangtoeslag.
Deze mutatie van – € 14,5 miljoen is eveneens het saldo van drie componenten:
• Een verlaging met € 8,0 miljoen ten gunste van het budget voor «kwaliteit en opleidingen» (zie aldaar).
• Een verlaging van de voorgenomen subsidie aan het Netwerkbureau met € 1,5 miljoen. Dit bedrag zal pas in 2009 worden uitgegeven in verband met het feit dat het bureau pas in het najaar gestart is.
• Een verlaging met € 5,0 miljoen die wordt ingezet ter dekking van de Kinderopvangtoeslag.
Deze mutatie van € 351,3 miljoen betreft de volgende onderdelen :
• loon- en prijsbijstelling ter grootte van € 62,3 miljoen;
• een verhoging van het budget kinderopvangtoeslag met € 289,0 miljoen, bestaande uit € 214,0 miljoen generale compensatie, € 53,0 miljoen inzet van een eenmalige autonome meevaller op het beleidsterrein van studiefinanciering, € 12,0 miljoen uitgavencorrectie in verband met meerontvangsten en € 10,0 miljoen inzet van enveloppemiddelen.
Deze mutatie betreft extra ontvangsten uit afrekeningen over voorgaande jaren.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 25 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 14 746 | 14 044 | 7 216 | 21 260 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | 14 820 | 14 118 | – 759 | 13 359 |
Programma uitgaven Emancipatie | 12 988 | 12 165 | – 960 | 11 205 |
Het verankeren van het emancipatieperspectief in het beleid van departementen | 2 488 | 2 511 | 2 511 | |
Stimuleringsuitgaven: | ||||
• Emancipatie algemeen | 1 988 | 0 | ||
• Onderzoek | 500 | 0 | ||
Het versterken van het emancipatieperspectief in de samenleving | 8 000 | 7 500 | – 960 | 6 540 |
Subsidies: | ||||
• Kennisinfrastructuur | 3 500 | 0 | ||
• Emancipatieprojecten | 4 500 | 0 | ||
Homo-emancipatie | ||||
Het verankeren van het emancipatieperspectief in het beleid van departementen | 500 | 500 | 500 | |
Stimuleringsuitgaven: | ||||
• Homo-emancipatie algemeen | 500 | 0 | ||
Het versterken van het emancipatieperspectief in de samenleving | 2 000 | 1 654 | 1 654 | |
Subsidies: | ||||
• Homo-emancipatie | 2 000 | 0 | ||
Apparaatsuitgaven | 1 832 | 1 953 | 201 | 2 154 |
Ontvangsten | 0 |
Voor Emancipatie is sprake van een daling van de uitgaven met € 0,8 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Dit zijn technische mutaties.
Artikel 17. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 17 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 4 308 | 937 051 | – 932 743 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||
Totale uitgaven | – 4 308 | 937 051 | – 932 743 | 0 |
• Loonbijstelling | 0 | 756 897 | – 756 897 | 0 |
• Prijsbijstelling | 0 | 184 303 | – 184 303 | 0 |
• Nominaal en onvoorzien | – 4 308 | – 4 149 | 8 457 | 0 |
• Asielzoekers | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2 488 | 1 394 | 0 | 3 882 |
Voor artikel 17 (nominaal en onvoorzien) is sprake van een daling van de uitgaven en verplichtingen met € 932,7 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 941,2 miljoen betreft het een daling door technische mutaties. Als gevolg van beleidsmatige mutaties is de begroting met € 8,5 miljoen opgehoogd.
De mutatie op de post loonbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de loonbijstelling tranche 2008 van € 756,9 miljoen. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.
De mutatie op de post prijsbijstelling wordt veroorzaakt door de uitdeling van de prijsbijstelling van € 184,3 miljoen. De verdeling naar de verschillende beleidsartikelen is opgenomen in het algemene deel.
De mutatie van € 8,5 miljoen op dit onderdeel wordt grotendeels verklaard door de uitdeling van de geparkeerde taakstelling naar aanleiding van het actieplan «LeerKracht van Nederland».
Artikel 18. Ministerie Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 18 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 117 232 | 137 064 | 5 555 | 142 619 |
Uitgaven | 117 232 | 137 064 | 5 555 | 142 619 |
• Niet toe te rekenen uitgaven bestuursdepartement | 111 323 | 117 712 | – 3 155 | 114 557 |
Apparaatskosten onverdeeld | 5 909 | 19 352 | 8 710 | 28 062 |
Ontvangsten | 567 | 604 | – 37 | 567 |
Voor het artikel 18 Ministerie algemeen is sprake van een stijging van de uitgaven met € 5,5 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Voor € 8,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting per saldo met € 2,7 miljoen gedaald.
De belangrijkste mutatie is de inter-temporele compensatie voor de reservering van vervanging van meubilair en automatisering van € 5,5 miljoen. Dit bedrag is dit jaar niet meer nodig.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 19 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 47 436 | 59 883 | 1 699 | 61 582 |
Uitgaven | 47 436 | 59 883 | 1 699 | 61 582 |
• Erfgoedinspectie | 2 733 | 2 635 | 94 | 2 729 |
• Inspectie van het onderwijs | 44 703 | 57 248 | 1 605 | 58 853 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de inspecties is sprake van een stijging van de uitgaven met € 1,7 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008.
Voor € 1,8 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,1 miljoen gedaald.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 20 (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2008 | Stand 1e suppletoire begroting 2008 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2008 | Stand 2e suppletoire begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7 600 | 7 695 | 84 | 7 779 |
Uitgaven | 7 600 | 7 695 | 84 | 7 779 |
• Onderwijsraad | 2 627 | 2 730 | 92 | 2 822 |
• Raad voor Cultuur | 3 325 | 3 257 | – 63 | 3 194 |
• Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 1 648 | 1 708 | 55 | 1 763 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de adviesraden is sprake van een stijging van de uitgaven met € 0,1 miljoen ten opzichte van de 1e suppletoire wet 2008. Dit betreft nagenoeg alleen technische mutaties.