A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen | 7 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 15 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2008.
Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Als laatste wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2009 (Vermoedelijke Uitkomsten 2008), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2008 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2008 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 8.18 | 90,6 | 3,2 |
Amendement Koppejan en Roefs, 2007-2008, 30 200 XII, nr. 22 | 0,5 | ||
Amendement Koppejan en Roefs, 2007-2008, 30 200 XII, nr. 22 | – 0,5 | ||
Amendement Koopmans, Roefs, de Krom 2007-2008, 30 200 XII, nr. 60 | 3,0 | ||
Amendement Koopmans, Roefs, de Krom 2007-2008, 30 200 XII, nr. 60 | – 3,0 | – -3,0 | |
Stand vastgestelde begroting 2008 | 8 183,2 | 87,6 | |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 7 508,6 | 93,9 | |
– mutaties Miljoenennota 2009 (uitkomst 2008) | – 190,0 | 7,6 | |
– mutaties Najaarsnota 2008 (belangrijkste) | |||
1. Vertraging ECTS | 35 | – 6,1 | |
2. Overboekingen andere begrotingen | 36 | – 3,7 | |
3. Overschot Transumo | 36/41.09 | – 4,7 | – 4,7 |
4. Leefbaarheidsfonds | 36 | 10,0 | |
5. Bijdrage aan het Infrastructuurfonds | 39 | 64,6 | |
6. Compensatie voor de betaling aan de BES eilanden | 40 | – 17,6 | |
7. Departementsmiddelen en vordering IVW moederdepartement | 41 | – 6,9 | |
8. O.a. huisvestingskosten/transitiekosten/ICT | 41 | 9,0 | |
9. Overboekingen van andere diensten | 41 | 2,3 | |
10. Ontvangsten van derden | 41 | 3,0 | |
Diversen | 8,3 | 2,3 | |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 7 373,8 | 102,1 |
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2008 van het ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties opgenomen in bovenstaande tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
1. Het overschot van € 6,1 mln. wordt veroorzaakt doordat er een vertraging is opgetreden bij de ombouw van het European Train Control System (ECTS).
2. Door VenW wordt € 1,7 mln. overgeboekt naar de begroting van het ministerie van Economische Zaken. Het betreft een bijdrage voor energietransitie.
Verder wordt € 2 mln. overgeboekt naar de begroting van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Dit betreft de bijdrage van VenW in de subsidiekosten van roetfilters vrachtwagens.
3. Bij de Stichting Transumo (TRANsition SUstainable MObility), die uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) wordt gefinancierd, worden lagere uitgaven verwacht van € 4,7 mln. De bijdrage uit het FES kan analoog daaraan met eenzelfde bedrag worden verminderd (artikel 41.09).
4. Met het convenant leefomgeving stellen provincie Noord Holland, SchipholGroup en het Rijk middelen ter beschikking voor een leefbaarheidsfonds. Daarmee zal, waar minder mogelijkheden zijn voor hinderbeperkende maatregelen, een programma worden gefinancierd ter verbetering van de leefomgeving bij Schiphol.
5. Via artikel 39 verlopen de bijdragen aan en van het Infrastructuurfonds. De opgenomen mutatie heeft met name betrekking op de vergoeding van de BTW-gelden HSL/Betuweroute alsmede de financiering van de toezeggingen met betrekking tot de nieuwe staatkundige structuur van de drie BES – eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) en logistieke innovatie (in het kader van het dieselakkoord; commissie Van Laarhoven).
6. Uit dit artikel vindt de financiering plaats van de toezeggingen die VenW heeft gedaan met betrekking tot de drie BES eilanden en logistieke innovatie (in het kader van het dieselakkoord; commissie Van Laarhoven).
7. De verlaging van € 6,9 mln. is een saldomutatie van een overschot ad € 12,7 mln. en een tekort van € 5,8 mln. Het overschot is gevolg van het feit dat er in 2008 door de VenW diensten minder beroep is gedaan op de post «overig algemeen departement». Het tekort betreft de betaling aan het agentschap Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) van de vordering die IVW heeft op VenW.
8. De verhoging van € 9 mln. bestaat voornamelijk uit huisvestingskosten (door de Rijksgebouwendienst opgelegde hogere huren voor de Haagse panden en een nieuw energiecontract), ICT (aanschaf server en ontwikkeling-/implementatie-/licentie- en exploitatiekosten), de uitvoering van de migratie en implementatie van de VenW/Rijkspas en als laatste de oprichting van (rijksbrede) HR-expertisecentra.
9. Uit de budgetten van andere onder Verkeer en Waterstaat ressorterende diensten binnen Verkeer en Waterstaat wordt een bedrag van € 2,3 mln. overgeboekt ten behoeve van met name de uitvoering van het sociaal fankerend beleid, de ARBO dienstverlening en gelden in het kader van het rijkstraineeprogramma.
10. De hogere ontvangst van € 3,0 mln. betreft hoofdzakelijk de ontvangst van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen ten behoeve van Deltares.
Op de begroting van het ministerie van VenW staan op grond van het «Besluit gebruik regeringsvliegtuig en andere luchtvaartuigen in beheer bij het Rijk», de uitgaven voor de inzet van het regeringsvliegtuig voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis en de uitgaven voor de inhuur van civiele luchtvaartuigen in het geval dat het regeringsvliegtuig niet beschikbaar is.
Zoals toegezegd bij de beantwoording van de kamervraag bij de begroting 2008 van het Huis der Koningin (Kamerstuk 2007–2008, 31 200 I, nr. 8), is de raming voor de inzet van luchtvaartuigen voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis op basis van de realisatie bijgesteld.
Suppletore mutatie voor het jaar 2008 (in € 1000)
Raming 2008 | Mutatie Najaarsnota 2008 | Stand 2e suppletore begroting 2008 | |
---|---|---|---|
Inzet regeringsvliegtuig (PH-KBX) | 1 167 | – 941 | 226 |
Inhuur civiele luchtvaartuigen | 716 | – 613 | 103 |
Totale vliegkosten* | 1 883 | – 1 554 | 329 |
* Op grond van het «Besluit gebruik regeringsvliegtuig en andere luchtvaartuigen in beheer bij het Rijk».
Artikel 31 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 69 567 | 70 602 | 1 474 | – 10 451 | 61 625 |
Uitgaven: | 75 502 | 76 644 | 1 474 | – 30 | 78 088 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 25 927 | 27 347 | 2 741 | – 1 505 | 28 583 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 10 440 | 10 302 | 2 741 | 105 | 13 148 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 11 207 | 12 533 | 0 | 0 | 12 533 |
31.01.03 Leven met Water | 4 280 | 4 512 | 0 | – 1 610 | 2 902 |
31.02 Veiligheid | 15 283 | 15 269 | – 215 | – 245 | 14 809 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 9 797 | 9 791 | – 624 | 55 | 9 222 |
31.02.02 Kust | 1 955 | 1 953 | 244 | – 300 | 1 897 |
31.02.03 Inspectie VenW | 3 531 | 3 525 | 165 | 0 | 3 690 |
31.03 Waterkwantiteit | 2 953 | 2 872 | 658 | 128 | 3 658 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 2 953 | 2 872 | 658 | 128 | 3 658 |
31.04 Waterkwaliteit | 31 339 | 31 156 | – 1 710 | 1 592 | 31 038 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 23 664 | 23 578 | – 1 382 | 1 492 | 23 688 |
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie | 3 871 | 3 780 | – 506 | 100 | 3 374 |
31.04.03 Inspectie VenW | 3 804 | 3 798 | 178 | 0 | 3 976 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 7 220 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 25 156 | ||||
– Restant | 45 712 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
31.09 Ontvangsten | 454 | 454 | 116 | 0 | 570 |
Doordat er in voorgaande jaren reeds verplichtingen zijn aangegaan in plaats van 2008 wordt de verplichtingen begroting 2008 verlaagd.
Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 51 480 | 51 142 | 1 622 | 338 | 53 102 |
Uitgaven: | 52 580 | 52 542 | 1 622 | 338 | 54 502 |
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm. | 46 841 | 46 812 | 1 363 | 200 | 48 375 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 801 | 1 656 | 60 | 0 | 1 716 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 668 | 4 691 | 18 | 100 | 4 809 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 24 857 | 24 878 | 562 | 100 | 25 540 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 15 515 | 15 587 | 723 | 0 | 16 310 |
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm. | 5 651 | 5 585 | 257 | 50 | 5 892 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 197 | 140 | 5 | 50 | 195 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 210 | 210 | 8 | 0 | 218 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 5 244 | 5 235 | 244 | 0 | 5 479 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 88 | 145 | 2 | 88 | 235 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 84 | 0 | 88 | 172 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 61 | 61 | 2 | 0 | 63 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 550 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 22 799 | ||||
– Restant | 29 153 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
32.09 Ontvangsten | 3 400 | 3 594 | 0 | 0 | 3 594 |
Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 46 220 | 44 057 | 6 340 | 2 808 | 53 205 |
Uitgaven: | 51 005 | 51 549 | 2 186 | 2 986 | 56 721 |
33.01 Externe veiligheid | 8 484 | 9 580 | 213 | 682 | 10 475 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 4 069 | 4 057 | 90 | 1 443 | 5 590 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 428 | 1 242 | 6 | – 761 | 487 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 1 021 | 1 320 | 0 | 0 | 1 320 |
33.01.04 IVW-domein goederenvervoer | 2 966 | 2 961 | 117 | 0 | 3 078 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 19 438 | 17 149 | 939 | 1 688 | 19 776 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 4 374 | 2 195 | 32 | 1 771 | 3 998 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 890 | 813 | 14 | – 23 | 804 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 490 | 380 | 114 | – 60 | 434 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 416 | 0 | 0 | 416 |
33.02.05 IVW-domein binnenvaart, koopvaardij en visserij | 13 268 | 13 345 | 779 | 0 | 14 124 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 22 259 | 23 676 | 1 012 | 556 | 25 244 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 2 974 | 4 047 | 30 | 320 | 4 397 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 265 | 1 365 | 0 | – 23 | 1 342 |
33.03.03 Internationaal | 1 373 | 1 449 | – 281 | 259 | 1 427 |
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaart-, operationele- en luchtvaarttechnische bedijven | 16 647 | 16 815 | 1 263 | 0 | 18 078 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 824 | 1 144 | 22 | 60 | 1 226 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 509 | 509 | 13 | 50 | 572 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 253 | 273 | 7 | 10 | 290 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 62 | 62 | 2 | 0 | 64 |
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 300 | 0 | 0 | 300 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 5 754 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 39 312 | ||||
– Restant | 11 655 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 122 | 122 |
Artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 132 758 | 140 661 | – 20 061 | 5 693 | 126 293 |
Uitgaven: | 134 899 | 151 192 | – 23 351 | 3 845 | 131 686 |
34.01 Netwerk weg | 19 035 | 19 454 | 120 | 5 147 | 24 721 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 3 564 | 3 933 | 183 | 3 737 | 7 853 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 83 | 83 | 3 | 0 | 86 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 333 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.04 Benutting en aanleg | 12 706 | 12 706 | – 56 | 1 500 | 14 150 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 737 | 1 047 | – 8 | – 90 | 949 |
34.01.07 IVW | 1 612 | 1 685 | – 2 | 0 | 1 683 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 222 | 2 226 | 77 | – 100 | 2 203 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 2 222 | 2 226 | 77 | – 100 | 2 203 |
34.03 Netwerk spoor | 53 407 | 62 891 | – 11 362 | – 805 | 50 724 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 887 | 887 | 28 | 0 | 915 |
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet | 613 | 613 | 22 | 0 | 635 |
34.03.03 Beheer overig | 70 | 70 | 488 | 0 | 558 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 51 040 | 59 975 | – 11 435 | – 805 | 47 735 |
34.03. 05 Vervoer overig | 132 | 132 | 5 | 0 | 137 |
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. | 57 | 57 | 2 | 0 | 59 |
34.03.07 IVW | 608 | 1 157 | – 472 | 0 | 685 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 60 235 | 66 621 | – 12 186 | – 397 | 54 038 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 7 324 | 6 993 | 60 | 345 | 7 398 |
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 14 758 | 14 756 | – 7 725 | – 1 500 | 5 531 |
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties | 10 736 | 9 411 | – 3 935 | – 90 | 5 386 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 10 820 | 16 147 | – 1 019 | – 1 250 | 13 878 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 771 | 771 | 4 | 0 | 775 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 1 031 | 3 456 | 6 | 546 | 4 008 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 14 795 | 15 087 | 423 | 1 552 | 17 062 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 12 042 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 25 507 | ||||
– Restant | 94 137 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 100% | ||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 2 098 | 0 | 0 | 2 098 |
In 2008 wordt € 1,5 mln. subsidie verleend aan de G4 ten behoeve van de uitvoering van maatregelen in het kader van het taxiconvenant 2008–2009.
Artikel 35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 61 710 | 62 776 | 1 055 | 556 | 64 387 |
Uitgaven: | 75 030 | 83 006 | – 4 293 | – 6 577 | 72 136 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 834 | 10 478 | 30 | 720 | 11 228 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 932 | 0 | 932 |
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens | 3 922 | 5 367 | 76 | 524 | 5 967 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 380 | 4 580 | – 1 000 | 196 | 3 776 |
35.01.06 IVW-Regiebureau Schiphol | 532 | 531 | 22 | 0 | 553 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 3 190 | 3 728 | – 384 | – 31 | 3 313 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 348 | 1 446 | 29 | 8 | 1 483 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 747 | 689 | 17 | 80 | 786 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 1 095 | 1 593 | – 430 | – 119 | 1 044 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 31 350 | 31 770 | 903 | 30 | 32 703 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 24 342 | 24 342 | 726 | 0 | 25 068 |
35.03.02 Luchtruim | 2 347 | 2 914 | 44 | – 70 | 2 888 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 386 | 2 243 | 43 | 100 | 2 386 |
35.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim en luchtvaartoperationele bedrijven | 2 275 | 2 271 | 90 | 0 | 2 361 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 34 656 | 37 030 | – 4 842 | – 7 296 | 24 892 <med> |
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie | 3 218 | 3 124 | 28 | 40 | 3 192 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee-en kustvaart | 6 804 | 6 804 | 51 | – 1 095 | 5 760 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 5 798 | 5 786 | – 1 642 | – 33 | 4 111 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 248 | 4 117 | 136 | – 108 | 4 145 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 14 411 | 17 023 | – 3 423 | – 6 100 | 7 500 |
35.04.06 IVW-domein goederenvervoer | 177 | 176 | 8 | 0 | 184 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 8 834 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 6 608 | ||||
– Restant | 56 694 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 90% | ||||
35.09 Ontvangsten | 10 876 | 10 876 | 3 932 | 1 473 | 16 281 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 2 042 | 682 | 1 473 | 4 197 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 8 834 | 8 834 | 3 250 | 0 | 12 084 |
Voor de ombouw European train system (ECTS) zijn er lagere uitgaven van € 6,1 mln. maar vindt er geen verlaging plaats van de verplichtingen.
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 82 108 | 51 806 | 15 215 | 3 855 | 70 876 |
Uitgaven: | 114 231 | 96 903 | – 3 587 | 2 812 | 96 128 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 30 949 | 32 898 | – 99 | – 6 915 | 25 884 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 710 | 712 | 30 | 0 | 742 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 8 396 | 8 952 | – 87 | – 4 658 | 4 207 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 13 191 | 14 055 | 177 | – 1 774 | 12 458 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 058 | 1 058 | 24 | 53 | 1 135 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 143 | 143 | 5 | 0 | 148 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 7 451 | 7 978 | – 248 | – 536 | 7 194 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 149 | 9 149 | 3 | 0 | 9 152 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 73 | 73 | 3 | 0 | 76 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 70 170 | 50 962 | – 3 195 | 9 907 | 57 674 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 11 043 | 10 946 | 3 | 3 | 10 946 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 9 500 | 6 000 | 0 | 0 | 6 000 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 26 377 | 15 000 | 0 | 0 | 15 000 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 0 | 910 | 0 | 0 | 910 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 14 957 | 8 000 | 0 | 0 | 8 000 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 1 200 | 1 320 | 0 | 0 | 1 320 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 2 310 | 4 707 | – 902 | 0 | 3 805 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens | 2 325 | 2 325 | – 2 245 | 0 | 80 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 1 911 | 1 188 | – 73 | 9 910 | 11 025 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03.12 IVW-domein luchtvaarttechn.bedr.en luchth./luchtruim | 547 | 546 | 22 | 0 | 568 |
36.04 Scheepvaart | 3 963 | 3 894 | – 296 | – 180 | 3 418 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 824 | 785 | 19 | – 305 | 499 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 330 | 316 | 3 | 125 | 444 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 212 | 2 197 | – 342 | 0 | 1 855 |
36.04.04 IVW-domein koopvaardij en visserij | 597 | 596 | 24 | 0 | 620 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 1 978 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 1 552 | ||||
– Restant | 92 598 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 90% | ||||
36.09 Ontvangsten | 57 150 | 57 150 | 0 | 50 | 57 200 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 1 0946 | 10 946 | 0 | 0 | 10 946 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 3 4882 | 34 882 | 0 | 0 | 34 882 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 1 1017 | 11 017 | 0 | 0 | 11 017 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 55 | 55 | 0 | 50 | 105 |
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 39 203 | 39 348 | 10 619 | 59 | 50 026 |
Uitgaven: | 46 527 | 46 293 | – 1 306 | 59 | 45 046 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 29 188 | 29 004 | 694 | 59 | 29 757 |
37.01.01 Weer | 15 851 | 15 748 | 114 | 59 | 15 921 |
37.01.02 Klimaat | 11 085 | 11 013 | 590 | 0 | 11 603 |
37.01.03 Seismologie | 1 516 | 1 507 | – 10 | 0 | 1 497 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 0 | 0 | 736 |
37.02 Ruimtevaart | 17 339 | 17 289 | – 2 000 | 0 | 15 289 |
37.02.01 Aardobservatie | 17 339 | 17 289 | – 2 000 | 0 | 15 289 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | |||||
– Agentschapsbijdragen | 29 021 | ||||
– Restant | 16 025 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 86% | ||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 454 | 0 | 0 | 454 |
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 7 421 303 | 6 554 403 | – 27 521 | 113 195 | 6 640 077 |
Uitgaven: | 7 416 328 | 6 549 428 | – 29 971 | 64 645 | 6 584 102 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 5 620 809 | 4 745 566 | – 76 307 | 64 645 | 4 733 904 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 795 519 | 1 803 862 | 46 336 | 0 | 1 850 198 |
Op artikel 39.02 zijn er verplichtingen aangegaan waarvan de uitgaven in latere jaren plaatsvinden. Het betreffen verplichtingen voor tunnelveiligheid metro, mobiliteitsprojecten, structureel onderhoud SUNIJ-lijn, innovatieprogramma duurzaam OV en de SUNIJ-lijn.
In de Mobiliteitsaanpak is geld beschikbaar gesteld voor het actieprogramma regionaal openbaar vervoer, dat de groei van het regionale OV ondersteunt en versnelt, vooral in stedelijke gebieden. Het kabinet stelt maximaal € 500 mln. beschikbaar (waarvan € 200 mln. extra uit de reservering van de enveloppe OV).
In het Najaar 2008 worden in dit kader bestuurlijke overeenkomsten gesloten tussen regio’s en ministerie van Verkeer en Waterstaat. De vastlegging van deze verplichtingen zal in de slotwet 2008 worden opgenomen, omdat dit te laat is voor verwerking bij Najaarsnota 2008.
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | – 9 156 | 165 429 | – 147 791 | – 17 638 | 0 |
Uitgaven: | – 9 156 | 165 429 | – 147 791 | – 17 638 | 0 |
40.01 Programmauitgaven | – 9 156 | 165 429 | – 147 791 | – 17 638 | 0 |
40.01.01 Onvoorzien | – 9 156 | – 1 807 | 19 445 | – 17 638 | 0 |
40.01.02 Loonbijstelling | 0 | 71 780 | – 71 780 | 0 | 0 |
40.01.03 Prijsbijstelling | 0 | 95 456 | – 95 456 | 0 | 0 |
40.01.04 Nog te verdelen RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2008 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (4) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 215 632 | 211 968 | 108 236 | 7 716 | 327 920 |
Uitgaven: | 226 265 | 235 660 | 14 992 | 4 695 | 255 347 |
41.01 Centrale diensten | 139 290 | 141 991 | 16 403 | – 10 120 | 148 274 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 402 | 8 503 | 737 | 374 | 9 614 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 32 237 | 30 939 | 13 627 | – 2 970 | 41 596 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 911 | 7 277 | 361 | – 810 | 6 828 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 3 489 | 3 386 | 125 | – 310 | 3 201 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 834 | 9 743 | 593 | – 280 | 10 056 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 579 | 6 404 | 277 | 650 | 7 331 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 169 | 3 953 | 343 | 1 208 | 5 504 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 265 | 2 365 | 0 | – 160 | 2 205 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 56 174 | 63 057 | 174 | – 5 812 | 57 419 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 8 230 | 6 364 | 166 | – 2 010 | 4 520 |
41.02 Shared Service Organisatie | 64 447 | 70 670 | – 665 | 12 111 | 82 116 |
41.02.01 ICT-dienstverlening | 7 181 | 11 052 | – 3 360 | 2 967 | 10 659 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 38 095 | 38 467 | – 2 079 | 3 471 | 39 859 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 833 | 11 628 | 2 | 3 176 | 14 806 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 4 536 | 4 376 | – 627 | 1 679 | 5 428 |
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling | 4 802 | 5 147 | 5 399 | 818 | 11 364 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 22 528 | 22 999 | – 746 | 2 704 | 24 957 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO | 5 336 | 8 933 | 119 | 0 | 9 052 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMO | 5 922 | 4 266 | 126 | 204 | 4 596 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 7 123 | 5 804 | 137 | 2 700 | 8 641 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 4 147 | 3 996 | – 1 128 | – 200 | 2 668 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 227 773 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 4 207 | ||||
– Restant | 23 367 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2008 juridisch verplicht | 66% | ||||
41.09 Ontvangsten | 18 213 | 19 265 | 3 585 | – 1 024 | 21 826 |