A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ).
De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven of binnen de premie-uitgaven, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal ten gunste komen van het EMU-saldo. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2008, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de stand vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.
2. De apparaatsuitgaven in de beleidsartikelen zijn in relatie tot de beleidsuitgaven gering van omvang. Daarom worden alleen verschillen die groter zijn dan 10% van de vastgestelde begroting toegelicht.
3. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van VWS, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde criteria.
4. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
5. Mutaties binnen en tussen beleidsartikelen worden toegelicht bij het «ontvangende» artikel.
Voor wat betreft de premie-uitgaven en -ontvangsten worden in principe alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
Doel van bovenstaande criteria is om alle relatief grote mutaties toe te lichten. Zoals vermeld onder het eerste criterium kunnen echter ook kleinere mutaties toegelicht zijn. Dat geschiedt dan om beleidsmatige redenen.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken.
In paragraaf 3 wordt een artikelsgewijze toelichting per (niet-)beleidsartikel gepresenteerd.
In paragraaf 4 wordt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten besproken.
2. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN EN -ONTVANGSTEN
In paragraaf 2.1 wordt een overzicht gegeven van de tijdens de 1e suppletore begrotingsbehandeling aangenomen amendementen en de moties met een directe relatie tot de begroting.
In paragraaf 2.2 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht.
Tijdens de behandeling van de 1e suppletore begroting 2008 is het volgende amendement aangenomen:
• Amendement 31 474 XVI, nr. 7 van het lid Wiegman-Van Meppelen Scheppink:
Dit amendement strekt ertoe om een eenmalige impuls te geven aan preventie, onderzoek, hulpverlening en opvang gericht op ongewenste zwangerschap bij tieners. Deze impuls draagt bij aan de ontwikkeling en de realisatie van een laagdrempelig hulpaanbod op maat aan tienermoeders en/of -vaders.
De budgettaire consequenties van dit amendement zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel 1: Budgettaire consequenties amendementen (bedragen x € 1 000)
Artikel | Bijstelling (Kas = Verplichting) | Toelichting dekking | Amendement | Omschrijving |
---|---|---|---|---|
44 | 10 000 | De dekking van dit amendement komt uit de beleidsreserve bij het ministerie van Financiën. | 7. Wiegman-Van Meppelen Scheppink | Eenmalige inpuls aan preventie, onderzoek, hulpverlening en opvang gericht op ongewenste zwangerschap bij tieners. |
2.2. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd. In dit overzicht worden alleen de mutaties vermeld die tussen artikelen of begrotingskaders plaatsvinden. Voor de overige mutaties verwijs ik u door naar paragraaf 3 artikelsgewijze toelichting.
Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | 14 194 207 | |
---|---|---|
Artikel | Mutaties 2e suppletore begroting: | |
41 | 1. Huisvestingskosten VWA a.g.v. fusie | 14 800 |
41 | 2. Overboeking naar het ministerie van LNV t.b.v. VWA | – 14 800 |
41 | 3. Enveloppe middelen CBRN | 5 700 |
42 | 4. Overheveling naar de premie-middelen m.b.t. zorg aan illegalen | – 23 000 |
42 | 5. Stagefonds | 9 000 |
42 | 6. Medisch noodzakelijke zorg aan illegalen | – 8 300 |
42 | 7. Aanpassing raming 2008 subsidieregeling Landelijk Schakelpunt | – 12 000 |
42 | 8. Beroepen en opleidingenstructuur | – 8 700 |
42 | 9. Ontsluiting medicatiegegevens | 6 000 |
42 | 10. Opleidingsfonds | – 18 300 |
42 | 11. Ramingsbijstelling Zorgtoeslag | – 101 923 |
43 | 12. Marktposities partijen | – 7 550 |
43 | 13. Herindicatie ondersteunende en activerende begeleiding (OB/AB) | 10 991 |
43 | 14. Kwaliteit | – 31 800 |
43 | 15. Ramingsbijstelling BIKK | 28 800 |
44 | 16. Stagefonds | – 9 000 |
44 | 17. Mantelzorgcompliment | – 34 000 |
47 | 18. Ramingsbijstelling wetten oorlogsgetroffenen | – 6 000 |
99 | 19. Enveloppe-middelen CBRN | – 5 700 |
99 | 20. Taakstellende onderuitputting VJN 2006 | 23 700 |
99 | 21. Taakstellende onderuitputting VJN 2007 | 15 000 |
22. Overige mutaties | – 28 890 | |
Stand 2e suppletore begroting | 13 998 235 |
Hieronder worden mutaties toegelicht:
1. en 2. In het kader van de fusie van VWA met de Algemene Inspectie Dienst (AID) en de Plantenziektenkundige Dienst (PD) vindt concentratie van huisvesting plaats. VWS draagt bij in de kosten die gemoeid zijn met doorlopende huurcontracten. VWS reserveert hiervoor € 14,8 miljoen. VWS stelt dit aandeel in de huisvestingskosten door middel van een overboeking beschikbaar aan het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Voedselkwaliteit.
3. Dit betreft een overheveling van artikel 99.3 van de enveloppe-middelen die bestemd zijn voor CBRN weerstandsverhoging. Het doel is het nemen van weerstandsverhogende maatregelen gericht op het verminderen of voorkomen van de kans dat personen of groeperingen zich ongewenst toegang verschaffen tot chemische, biologische, radioactieve en/ of nucleaire agentia.
4. Bij het opstellen van de VWS-begroting 2008 werd er vanuit gegaan dat het wetsvoorstel medisch noodzakelijke zorg aan in betalingsonmacht verkerende illegalen, reeds in 2008 in werking zou treden. Nu de inwerkingtreding per 1 januari 2009 zal zijn, worden de voor ziekenhuiszorg beschikbare middelen (afkomstig uit de beleidsregel dubieuze debiteuren) incidenteel teruggeboekt naar de ziekenhuiszorg.
5. Dit betreft een overheveling van artikel 44 van een eenmalige bijdrage van € 9 miljoen ten behoeve van het stagefonds, waarmee de beschikbaarheid van voldoende stageplaatsen – waaronder ook veel aanbieders van huishoudelijke hulp i.h.k.v. de Wmo – wordt gestimuleerd. De middelen komen ten laste van de uit hoofde van de motie Van Geel (kamerstuk 31 200, nr. 16) beschikbare middelen voor het behoud van thuiszorgmedewerkers voor de zorg.
6. De inwerkingtreding van het wetsvoorstel medisch noodzakelijke zorg aan in betalingsonmacht verkerende illegalen is uitgesteld tot 1 januari 2009. Mede als gevolg daarvan blijft een deel van de beschikbare middelen voor AWBZ-zorg aan illegalen onbesteed (€ 12 miljoen). Hiervan wordt € 3,7 miljoen ingezet als VWS-bijdrage aan het bij CVZ te ontwikkelen Programma Ontwikkeling Uitvoeringstaken (POU). Hiermee worden de verschillende aan het CVZ opgelegde taken met betrekking tot bijzondere regelingen (illegalen, gemoedsbezwaarden, wanbetalers, buitenlandtaak) door één standaard ICT-programma ondersteund, waardoor een efficiënte uitvoering bevorderd wordt.
7. Het kabinet heeft een bedrag van € 45 miljoen beschikbaar gesteld voor stimulering van zorgaanbieders die deelnemen aan het EPD. Dit gebeurt via de subsidieregeling Landelijk Schakelpunt (LSP). De verwachting is dat in 2008 circa € 3 miljoen zal worden besteed aan deze subsidieregeling. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
8. De uitgaven voor een moderne beroepen- en opleidingenstructuur zijn lager dan geraamd als gevolg van vertraagde opstart van een aantal projecten. Verder zijn subsidies verleend voor lagere bedragen dan eerder geraamd c.q. aangevraagd. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
9. In het transitieakkoord is afgesproken dat er in het jaar 2008 € 10 miljoen beschikbaar komt voor een snelle en complete invoering van het landelijke informatie-uitwisseling. Nu blijkt dat in totaal niet € 10 miljoen maar € 8,6 miljoen nodig is, waarvan € 6 miljoen in 2008. De financiering hiervan vindt plaats binnen de begroting van VWS. In 2009 is € 1,8 miljoen en in 2010 is € 0,8 miljoen nodig. Hiervoor wordt voorgesteld geld over te hevelen van de premie naar de begroting.
10. De uitgaven voor de subsidies voor met name de opleidingen tot medisch-specialist vallen lager uit dan geraamd, doordat de subsidies niet volledig worden bevoorschot, maar tot het niveau van de gemiddelde verwachte subsidievaststellingen over 2008. Via een aanvulling op de eindejaarsmarge van de VWS-begroting wordt € 8,4 miljoen van dit bedrag toegevoegd aan de begroting 2009.
11. Dit betreft een ramingsbijstelling van de Zorgtoeslag n.a.v. de Macro Economische Verkenning (MEV).
12. De uitgaven zijn lager dan geraamd, omdat de tijdelijke regeling ontwikkelingssubsidies PGO-organisaties pas later tot stand is gekomen dan gepland. Daarnaast is een aantal projecten niet of vertraagd gestart of vielen de kosten lager uit (zoals: meten patiëntenervaringen, portal Kiesbeter en patiëntveiligheid). Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
13. Het kabinet heeft in zijn reactie op het SER-advies over de toekomst van de AWBZ maatregelen aangekondigd om de kwaliteit van de langdurige zorg en de solidariteit met langdurig zieken te behouden voor de toekomst. Deze pakketmaatregelen zijn uitgewerkt in een brief van de Staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer op 16 september 2008 (Kamerstuk 30 597, nr. 29). De AWBZ-zorgfuncties ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding en behandeling worden vervangen door twee zorgfuncties: begeleiding en behandeling. Om de verwachte besparingen te realiseren zal het CIZ ongeveer 200 000 herindicaties moeten uitvoeren bovenop de reguliere werklast. Dit leidt tot inzet van extra personeel, scholingskosten en kosten voor het aanpassen van ICT-systemen en gestandaardiseerde protocollen. De kosten voor de voorbereidingen en de start van deze operatie in 2008 zijn begroot op € 10,9 miljoen.
14. Er zijn minder initiatieven op het gebied van mentorschap voor subsidiëring aangemeld en enkele projecten zijn verlaat van start gegaan (ca. € 2,5 miljoen). Ook op het gebied van cliëntondersteuning zijn minder aanvragen ontvangen dan aanvankelijk was ingeschat (ca. € 1,5 miljoen). De uitgaven voor de pilots dementie zijn lager uitgevallen (€ 2,7 miljoen) door een andere organisatorische invulling van de pilots. Verder heeft het ontwerpen van een geschikte regeling voor kleinschalig wonen meer tijd gekost door overleg met veldpartijen over de invulling van de activiteiten en het (laten) uitvoeren van onderzoek (€ 15 miljoen). Ongeveer € 7,5 miljoen heeft betrekking op verschillende onderzoeksprojecten van ZonMw waarvoor ZonMw een aangepaste planning heeft ingediend. Het restant betreft lagere uitgaven voor verschillende kleinere projecten (€ 2,6 miljoen). Deze middelen (in totaal € 31,8 miljoen) worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
15. Dit betreft een ramingsbijstelling van € 28,8 miljoen van de BIKK n.a.v. de Macro Economische Verkenning (MEV).
16. Dit betreft een overheveling naar artikel 42 en is bestemd voor het Stagefonds.
17. De uitgaven worden op basis van de meest recente ramingen over het aantal te verstrekken mantelzorgcomplimenten met € 34 miljoen lager. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
18. De Wet buitengewoon pensioen verzetsdeelnemers 1940–1945 wordt naar beneden bijgesteld met € 1,1 miljoen door het eerder afronden van de definitiefstelling van oude jaren. Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) wordt naar beneden bijgesteld met € 4,5 miljoen. De verwachte lagere uitgaven worden veroorzaakt door een lager aantal periodieke uitkeringen. Tenslotte wordt de Wet uitkeringen burgerslachtoffers 1940–1945 (Wubo) naar beneden bijgesteld met€ 0,4 miljoen.
19. Dit betreft een overheveling naar artikel 41 voor CBRN.
20. Dekking van de taakstelling onderuitputting die is opgelegd bij voorjaarsnota 2006.
21. Dekking van de taakstelling onderuitputting die is opgelegd bij voorjaarsnota 2007.
In deze paragraaf wordt door deze begrotingswet de wettelijke basis voor een aantal uitgaven geregeld.
Bijdrage aan de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (OESO/OECD) ten behoeve van verdere uitwerking van een tweetal projecten, te weten: het project «Knowledge Markets» (stroomlijning geneesmiddelenontwikkelingsproces) (€ 33 206,–) en het project «Synthetic Biology» (€ 20 244,–).
Doseringsaanbevelingen tuberculose-medicijnen voor kinderen en tegengaan vervalsing medische producten
Er is een bedrag beschikbaar gesteld van € 225 000,– aan de projecten «Better Medicines for TB (tuberculose) for children» (€ 120 000,–) en «Counterfeit Medical Products» (vervalste medische producten, € 105 000),– van de World Health Organization (WHO).
Uitvoering akkoord B3-instellingen Ambulancezorg
In september van dit jaar is een akkoord gesloten met de vier B3-instellingen Ambulancezorg. Met deze instellingen zijn afspraken gemaakt over de financiële tegemoetkoming voor het overgangsrecht Functioneel leeftijdsontslag (FLO). Voor de technische uitwerking, die in het laatste kwartaal plaatsvindt, van deze afspraken is het noodzakelijk dat er een budgetoverheveling (€ 10,1 miljoen) wordt gerealiseerd van de premie naar de begroting. Deze overheveling zal in de Slotwet worden verwerkt.
Dit budget wordt ingezet om de volgende instellingen op basis van de gemaakte afspraken schadeloos te stellen:
– Ambulance Oost
– Regionale ambulancevoorziening Utrecht
– Regionale ambulancevoorziening Zeeland
– Ambulancezorg Noordoost Gelderland.
Elektronisch patiëntendossier (EPD)
Op 1 november 2008 is een brief gestuurd aan alle huishoudens in Nederland over de invoering van het landelijk EPD. Deze brief bevatte ook een formulier om bezwaar aan te tekenen tegen het uitwisselen van medische gegevens. Voor jongeren tot 16 jaar geldt dat indien zij bezwaar willen maken, de ouders of voogd het formulier dienen te ondertekenen. Om zeker te zijn dat het hierbij gaat om een rechtmatig verzoek dient samen met het bezwaarformulier een uittreksel uit het geboorteregister of GBA te worden meegestuurd. Gemeenten brengen kosten in rekening voor het verstrekken van deze uittreksels. Een vast bedrag per uittreksel zal worden uitbetaald ter vergoeding van de kosten van de uittreksels. Vergoeding vindt plaats op verzoek van de indieners van het bezwaar. Zij zullen actief worden gewezen op de mogelijkheid een vergoeding te ontvangen.
De middelen voor het mantelzorgcompliment 2008 zijn verstrekt op basis van de begrotingswet, aangezien de Stimuleringsregeling Mantelzorg nog niet is goedgekeurd.
In 2008 is, evenals in 2007, een overbruggingsfinanciering beschikbaar gesteld voor de Nederlandse Sport Alliantie (NSA). Door het beschikbaar stellen van een overbruggingskrediet, van € 0,73 miljoen, is een verantwoorde overgang van de levensbeschouwelijke koepels tijdens de transitiefase naar de gezamenlijke organisatie NSA mogelijk.
Beleidsartikel 41 Volksgezondheid
Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.
41.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 555 007 | 564 861 | 42 533 | 607 394 |
Uitgaven | 571 198 | 581 052 | 21 008 | 602 060 |
Programma-uitgaven | 562 423 | 572 131 | 20 897 | 593 028 |
1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl | 51 627 | 47 335 | – 3 830 | 43 505 |
2. Het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten | 78 859 | 80 053 | 1 861 | 81 914 |
3. Het voorkómen van gezondheidsschade door ongevallen | 5 239 | 5 216 | – 111 | 5 105 |
4. Minder vermijdbare ziektelast door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten | 280 051 | 284 965 | 8 258 | 293 223 |
5. Een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid | 132 119 | 140 034 | 14 712 | 154 746 |
6. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek | 14 528 | 14 528 | 7 | 14 535 |
Apparaatsuitgaven | 8 775 | 8 921 | 111 | 9 032 |
Ontvangsten | 12 323 | 12 323 | 947 | 13 270 |
41.3 Operationele doestellingen
Er zijn 6 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl;
2. het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;
3. het voorkómen van gezondheidsschade door ongevallen;
4. minder vermijdbare ziektelast door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten;
5. een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;
6. het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek.
41.3.1 Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 47 335 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overheveling naar operationele doelstelling 41.3.5 t.b.v. activiteiten ZonMw | – 3 825 |
2. Overige mutaties | – 5 |
Stand 2e suppletore begroting | 43 505 |
41.3.2 Het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 80 053 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Huisvestingskosten VWA a.g.v. fusie t.b.v. VWA | 14 800 |
2. Overboeking naar het ministerie van LNV | – 14 800 |
3. Overige mutaties | 1 861 |
Stand 2e suppletore begroting | 81 914 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. en 2. In het kader van de fusie van VWA met de Algemene Inspectie Dienst (AID) en de Plantenziektenkundig Dienst (PD) vindt concentratie van huisvesting plaats. VWS draagt bij in de kosten die gemoeid zijn met doorlopende huurcontracten. VWS reserveert hiervoor € 14,8 miljoen. VWS stelt dit aandeel in de huisvestingskosten door middel van een overboeking beschikbaar aan LNV.
41.3.3 Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
41.3.4 De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 284 965 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling | 7 135 |
2. Invoering landelijk systeem perinatale audit | 521 |
3. Overige mutaties | 602 |
Stand 2e suppletore begroting | 293 223 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Loonbijstelling.
2. Overheveling van artikel 42.3.1. Dit bedrag is bestemd voor invoering van een landelijk systeem van perinatale audit en de oprichting van een «Landelijk Bureau Perinatale Audit». Perinatale audit is een belangrijk instrument om de kwaliteit van zorg tijdens de zwangerschap en rond de geboorte te bewaken en te verbeteren.
41.3.5 Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieninen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 140 034 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Activiteiten t.b.v. ZonMw | 3 825 |
2. Enveloppe-middelen CBRN | 5 700 |
3. Loonbijstelling | 3 970 |
4. Rampen en crises | – 3 483 |
5. Programma «Alledaagse ziekten in de huisartsenpraktijk» | 300 |
6. Kwartiermakerschap/oprichting Landelijk Bureau Perinatale audit | 247 |
7. Overige mutaties | 4 153 |
Stand 2e suppletore begroting | 154 746 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Dit betreft een technische overheveling van operationele doelstelling 41.3.1 naar het budget voor ZonMw in verband met het uitvoeren van opdrachten door ZonMw. Het gaat onder meer om de campagne stoppen met roken, de opvoedingscampagne roken en ondersteuning van veelbelovende OGZ projecten.
2. Dit betreft een overheveling van artikel 99.3 van de enveloppe-middelen die bestemd zijn voor CBRN weerstandsverhoging. Het doel is het nemen van weerstandsverhogende maatregelen gericht op het verminderen of voorkomen van de kans dat personen of groeperingen zich ongewenst toegang verschaffen tot chemische, biologische, radioactieve en/ of nucleaire agentia.
3. Loonbijstelling.
4. Vrije ruimte op deze operationele doelstelling betreft voornamelijk het budget voor het opvangen van rampen en crises. Dit waakvlambudget wordt jaarlijks bij tweede suppletore wet opnieuw gealloceerd indien niet nodig voor crises. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
5. Overheveling van artikel 42.3.1. Dit bedrag is bestemd voor de uitvoering van het programma Alledaagse ziekten in de huisartsenpraktijk. Dit programma is waardevol voor het versterken van de eerstelijns gezondheidszorg en wordt door ZonMw uitgevoerd.
6. Overheveling van artikel 42.3.1. Dit bedrag is bestemd voor het kwartiermakerschap en de oprichting van het «Landelijk Bureau Perinatale Audit».
41.3.6 Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 14 528 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Medische ethiek | – 504 |
2. Overige mutaties | 511 |
Stand 2e suppletore begroting | 14 535 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. De uitgaven voor de uitvoering van het standpunt op de evaluatie van de Wet levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding (euthanasiepraktijk) zijn lager dan verwacht. Verder is sprake van latere opstart van evaluaties van ethische wetgeving. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
Er hebben zich geen beleidsmatig relevante ontvangstenmutaties voorgedaan.
Beleidsartikel 42 Gezondheidszorg
Een goed werkend en innoverend zorgstelsel, gericht op een optimale combinatie van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid voor de burger.
42.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 6 907 315 | 7 101 416 | – 80 535 | 7 020 881 |
Uitgaven | 6 918 053 | 6 859 257 | – 126 333 | 6 732 924 |
Programma-uitgaven | 6 909 922 | 6 851 099 | – 126 143 | 6 724 956 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 3 332 | 1 792 | – 867 | 925 |
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod | 1 161 929 | 1 163 429 | – 26 443 | 1 136 986 |
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan | 5 744 661 | 5 685 878 | – 98 833 | 5 587 045 |
Apparaatsuitgaven | 8 131 | 8 158 | – 190 | 7 968 |
Ontvangsten | 46 303 | 44 062 | 23 200 | 67 262 |
42.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
2. Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod;
3. Zorgverzekeraars bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan.
42.3.1 De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 1 792 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Project Consumenteninformatie: etalage + bij 18 aandoeningen | 201 |
2. Overheveling naar artikel 41.3.5 t.b.v. Programma Alledaagse ziekten in de huisartsenpraktijk | – 300 |
3. Overheveling naar artikel 41.3.5 t.b.v. oprichting Landelijk Bureau Perinatale Audit | – 247 |
4. Overheveling naar artikel 41.3.4 t.b.v. Landelijk systeem Perinatale Audit | – 521 |
Stand 2e suppletore begroting | 925 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Overheveling van artikel 98.4. Deze middelen zijn bestemd voor de uitvoering van het project consumenteninformatie: etalage + bij 18 aandoeningen. Dit project stelt consumenten/patiënten in staat om geïnformeerde keuzes te maken voor wat betreft ziekenhuiszorg.
42.3.2 Zorgaanbieders realiseren het door de burger gewenste zorgaanbod
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 1 163 429 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling | 31 353 |
2. Overheveling naar de premie-middelen m.b.t. zorg aan illegalen | – 23 000 |
3. Stagefonds | 9 000 |
4. Prijsbijstelling tranche 2008 Opleidingsfonds | 5 974 |
5. Enveloppe-middelen maatschappelijke innovatie | 4 000 |
6. Orde van Medisch Specialisten (OMS) en Heideheuvel | – 4 000 |
7. Medisch noodzakelijke zorg aan illegalen | – 8 300 |
8. Aanpassing raming 2008 subsidieregeling Landelijk Schakelpunt (LSP) | – 12 000 |
9. Beroepen en opleidingenstructuur | – 8 700 |
10. Ontsluiting medicatiegegevens | 6 000 |
11. Financiering van medisch noodzakelijke zorg aan illegalen | – 3 700 |
12. Opleidingsfonds | – 18 300 |
13. Overige mutaties | – 4 770 |
Stand 2e suppletore begroting | 1 136 986 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Loonbijstelling
2. Bij het opstellen van de VWS-begroting 2008 werd er vanuit gegaan dat het wetsvoorstel medisch noodzakelijke zorg aan in betalingsonmacht verkerende illegalen, reeds in 2008 in werking zou treden. Nu de inwerkingtreding per 1 januari 2009 zal zijn, worden de voor ziekenhuiszorg beschikbare middelen (afkomstig uit de beleidsregel dubieuze debiteuren) incidenteel teruggeboekt naar de ziekenhuissectoren (premie).
3. Dit betreft een overheveling van artikel 44.3.1 van een eenmalige bijdrage van € 9 miljoen ten behoeve van het stagefonds, waarmee de beschikbaarheid van voldoende stageplaatsen – waaronder ook veel aanbieders van huishoudelijke hulp i.h.k.v. de Wmo – wordt gestimuleerd. De middelen komen ten laste van de uit hoofde van de motie Van Geel (kamerstuk 31 200, nr. 16) beschikbare middelen voor het behoud van thuiszorgmedewerkers voor de zorg.
4. Overheveling van artikel 99.2. Prijsbijstelling tranche 2008 Opleidingsfonds.
5. Overheveling van het ministerie van Financiën. Dit betreft een overheveling van de enveloppe-middelen voor maatschappelijke innovatie agenda gezondheid die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën stonden gereserveerd.
6. Uit overleg met de Orde van Medisch Specialisten (OMS) bleek dat van de € 10 miljoen die vanuit de premie naar de begroting van VWS is overgeheveld in 2008 een bedrag van € 7 miljoen besteed kon worden aan kwaliteitsbeleid voor medisch specialisten. Met de OMS is afgesproken dat het restant in 2009 (€ 3 miljoen) tot besteding zal komen. Voor het amendement Heideheuvel geldt dat vanwege de late totstandkoming van de projectaanvraag een bedrag van € 1 miljoen niet tot besteding is gekomen. De kosten worden over meerdere jaren uitgefinancierd waardoor het amendement wel volledig wordt uitgevoerd. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
7. De inwerkingtreding van het wetsvoorstel medisch noodzakelijke zorg aan in betalingsonmacht verkerende illegalen is uitgesteld tot 1 januari 2009. Mede als gevolg daarvan blijft een deel van de beschikbare middelen voor AWBZ-zorg aan illegalen onbesteed (€ 12 miljoen). Hiervan wordt € 3,7 miljoen ingezet als VWS-bijdrage aan het bij CVZ te ontwikkelen plan Programma ontwikkeling uitvoeringstaken (POU). Hiermee worden de verschillende aan het CVZ opgelegde taken met betrekking tot bijzondere regelingen (illegalen, gemoedsbezwaarden, wanbetalers, buitenlandtaak) door één standaard ICT-programma ondersteund, waardoor een efficiënte uitvoering bevorderd wordt.
Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
8. Het kabinet heeft een bedrag van € 45 miljoen beschikbaar gesteld voor stimulering van zorgaanbieders die deelnemen aan het EPD. Dit gebeurt via de subsidieregeling LSP. De verwachting is dat in 2008 circa € 3 miljoen zal worden besteed aan deze subsidieregeling. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
9. De uitgaven voor een moderne beroepen- en opleidingenstructuur zijn lager dan geraamd als gevolg van vertraagde opstart van een aantal projecten. Verder zijn subsidies verleend voor lagere bedragen dan eerder geraamd c.q. aangevraagd. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
10. In het transitieakkoord is afgesproken dat er in het jaar 2008 € 10 miljoen beschikbaar komt voor een snelle en complete invoering van het landelijke informatie-uitwisseling. Nu blijkt dat in totaal niet € 10 miljoen maar € 8,6 miljoen nodig is, waarvan € 6 miljoen in 2008. De financiering hiervan vindt plaats binnen de begroting van VWS. In 2009 is € 1,8 miljoen en in 2010 is € 0,8 miljoen nodig. Hiervoor wordt voorgesteld geld over te hevelen van de premie naar de begroting.
11. De inwerkingtreding van het wetsvoorstel medisch noodzakelijke zorg aan illegalen is uitgesteld tot 1 januari 2009. Mede als gevolg daarvan blijft een deel van de voor AWBZ-zorg beschikbare middelen onbesteed. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
12. De uitgaven voor de subsidies voor met name de opleidingen tot medisch-specialist vallen lager uit dan geraamd, doordat de subsidies niet volledig worden bevoorschot, maar tot het niveau van de gemiddelde verwachte subsidievaststellingen over 2008. Via een aanvulling op de eindejaarsmarge van de VWS-begroting wordt € 8,4 mln van dit bedrag toegevoegd aan de begroting 2009.
42.3.3 Zorgverzekeraar bieden alle burgers een betaalbaar verzekerd pakket van noodzakelijk zorg aan
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 5 685 878 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling raming Zorgtoeslag n.a.v. MEV | – 101 923 |
2. Overheveling naar artikel 98.3.2 | – 4 000 |
3. ICT project t.b.v. diverse uitvoeringstaken CVZ | 3 700 |
4. Overige mutaties | 3 390 |
Stand 2e suppletore begroting | 5 587 045 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Bijstelling raming Zorgtoeslag n.a.v. Macro Economische Verkenning (MEV)
2. Met het oog op een efficiente uitvoering van diverse aan het CVZ toebedeelde uitvoeringstaken is het Programma Ontwikkeling Uitvoeringstaken (POU) ontwikkeld. Hiermee worden de bijzondere regelingen door één standaard ICT-programma ondersteund. Hier worden vanuit de begroting van VWS middelen beschikbaar voor gesteld.
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 44 062 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Ontvangstenmeevaller Opleidingsfonds | 23 200 |
Stand 2e suppletore begroting | 67 262 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Hogere ontvangsten als gevolg van vaststelling van subsidies voor opleidingen tot medisch-specialist. In 2007 zijn de verleende subsidies volledig bevoorschot. Op basis van subsidievaststellingen hebben de opleidingsziekenhuizen in 2008 tot nog toe € 23,2 miljoen terugbetaald.
Beleidsartikel 43 Langdurige zorg
Zorgen dat voor mensen met een langdurige of chronische aandoening van lichamelijke, verstandelijke of psychische aard zorg van goede kwaliteit beschikbaar is en dat deze zorg tegen voor de samenleving aanvaardbare maatschappelijke kosten wordt geleverd.
43.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 5 062 998 | 5 274 621 | 41 479 | 5 316 100 |
Uitgaven | 5 068 868 | 5 279 846 | 11 353 | 5 291 199 |
Programma-uitgaven | 5 064 762 | 5 275 740 | 11 471 | 5 287 211 |
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt | 68 732 | 66 086 | – 6 994 | 59 092 |
2. Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar | 138 324 | 164 847 | 34 843 | 199 690 |
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren | 148 777 | 147 896 | – 44 967 | 102 929 |
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar | 4 708 929 | 4 896 911 | 28 589 | 4 925 500 |
Apparaatsuitgaven | 4 106 | 4 106 | – 118 | 3 988 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
43.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 4 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt;
2. Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar;
3. De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren;
4. De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar.
43.3.1 De positie van de burger in het zorgstelsel wordt versterkt
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 66 086 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Marktposities partijen | – 7 550 |
2. Overige mutaties | 556 |
Stand 2e suppletore begroting | 59 092 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. De uitgaven zijn € 7,6 miljoen lager dan geraamd, omdat de tijdelijke regeling ontwikkelingssubsidies PGO-organisaties pas later tot stand is gekomen dan gepland. Daarnaast is een aantal projecten niet of vertraagd gestart of vielen de kosten lager uit (zoals: meten patiëntenervaringen, portal Kiesbeter en patiëntveiligheid). Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
43.3.2 Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 164 847 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling | 5 112 |
2. Ondersteuning cliënten CIZ | 9 900 |
3. CIZ Indicatiestelling | 8 000 |
4. Herindicatie ondersteunende- en activerende begeleiding OB/AB | 10 991 |
5. Overige mutaties | 840 |
Stand 2e suppletore begroting | 199 690 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Loonbijstelling.
2. Overheveling van operationele doelstelling 43.3.3. Dit betreft een technische mutatie tussen operationele doelstellingen twee en drie, respectievelijk «Voor iedere cliënt is de voor hem of haar noodzakelijke zorg beschikbaar» en «De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren». De mutatie heeft betrekking op middelen die gereserveerd waren voor de ondersteuning van cliënten. Het betreft werkzaamheden die uitgevoerd worden door het CIZ. Daarom worden deze middelen overgeheveld naar de operationele doelstelling waaronder de werkzaamheden van het CIZ zijn ondergebracht.
3. Overheveling van operationele doelstelling 43.3.3. Deze mutatie van € 8 miljoen betreft de kosten van verschillende eenmalige activiteiten die het CIZ in opdracht van VWS heeft uitgevoerd. Hierdoor worden de voorwaarden geschapen om in de reductie van de kosten van de indicatiestelling in latere jaren te realiseren. Het gaat bijvoorbeeld om activiteiten gericht op kwaliteitsverbetering, het opzetten van een kennis- en informatie-eenheid (o.a. ten behoeve van VWS) en het uitvoeren van pilots in het kader van de vereenvoudiging van de indicatiestelling. In de begroting van het CIZ voor 2008 was hierin niet voorzien.
4. Het kabinet heeft in zijn reactie op het SER-advies over de toekomst van de AWBZ maatregelen aangekondigd om de kwaliteit van de langdurige zorg en de solidariteit met langdurig zieken te behouden voor de toekomst. Deze pakketmaatregelen zijn uitgewerkt in een brief van de Staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer op 16 september 2008 (Kamerstuk 30 597, nr. 29). De AWBZ-zorgfuncties ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding en behandeling worden vervangen door twee zorgfuncties: begeleiding en behandeling. Om de verwachte besparingen te realiseren zal het CIZ ongeveer 200 000 herindicaties moeten uitvoeren bovenop de reguliere werklast. Dit leidt tot inzet van extra personeel, scholingskosten en kosten voor het aanpassen van ICT-systemen en gestandaardiseerde protocollen. De kosten voor de voorbereidingen en de start van deze operatie in 2008 zijn begroot op € 10,9 miljoen.
43.3.3 De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 147 896 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling | 4 563 |
2. Kwaliteit | – 31 800 |
3. Overheveling naar operationele doelstelling 43.3.2 t.b.v. ondersteuning cliënten | – 9 900 |
4. Overheveling naar operationele doelstelling 43.3.2 t.b.v. CIZ indicatiestelling | – 8 000 |
5. Overige mutaties | 170 |
Stand 2e suppletore begroting | 102 929 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Loonbijstelling
2. Er zijn minder initiatieven op het gebied van mentorschap voor subsidiëring aangemeld en enkele projecten zijn verlaat van start gegaan (ca. € 2,5 miljoen). Ook op het gebied van cliëntondersteuning zijn minder aanvragen ontvangen dan aanvankelijk was ingeschat (ca. € 1,5 miljoen). De uitgaven voor de pilots dementie zijn lager uitgevallen (€ 2,7 miljoen) door een andere organisatorische invulling van de pilots. Verder heeft het ontwerpen van een geschikte regeling voor kleinschalig wonen meer tijd gekost door overleg met veldpartijen over de invulling van de activiteiten en het (laten) uitvoeren van onderzoek (€ 15 miljoen). Ongeveer € 7,5 miljoen heeft betrekking op verschillende onderzoeksprojecten van ZonMw waarvoor ZonMw een aangepaste planning heeft ingediend. Het restant betreft lagere uitgaven voor verschillende kleinere projecten (€ 2,6 miljoen). Deze middelen (in totaal € 31,8 miljoen) worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
43.3.4 De kosten van de zorg zijn maatschappelijk aanvaardbaar
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 4 896 911 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling raming BIKK n.a.v.MEV | 28 800 |
2. Overige mutaties | – 211 |
Stand 2e suppletore begroting | 4 925 500 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Bijstelling raming BIKK n.a.v. de Macro Economische Verkenning (MEV)
Er hebben zich geen ontvangstenmutaties voorgedaan.
Beleidsartikel 44 Maatschappelijke ondersteuning
Alle burgers participeren in de samenleving.
44.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 573 556 | 583 860 | – 35 558 | 548 302 |
Uitgaven | 575 532 | 586 710 | – 46 854 | 539 856 |
Programma-uitgaven | 571 607 | 582 773 | – 46 850 | 535 923 |
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden; | 63 058 | 64 223 | – 9 437 | 54 786 |
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning; | 79 544 | 78 165 | – 32 954 | 45 211 |
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning; | 85 438 | 86 818 | – 10 009 | 76 809 |
4. Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning. | 343 567 | 353 567 | 5 550 | 359 117 |
Apparaatsuitgaven | 3 925 | 3 937 | – 4 | 3 933 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
44.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 4 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden;
2. Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning;
3. Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning;
4. Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning.
44.3.1 Burgers worden gestimuleerd actief te participeren in maatschappelijke verbanden
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 64 223 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Diverse projecten | – 724 |
2. Overheveling naar artikel 42.3.2 t.b.v. het Stagefonds | – 9 000 |
3. Overige mutaties | 287 |
Stand 2e suppletore begroting | 54 786 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. De uitgaven zijn lager dan geraamd ondermeer omdat een aantal projecten (Interventie kwaliteit organisatie MO-groep € 0,2 miljoen, WMO ICT-projecten € 0,1 miljoen en leefbaarheid krachtwijken € 0,1 miljoen) in 2009 zullen starten in plaats van in 2008. De middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
44.3.2 Burgers bieden anderen vrijwillige ondersteuning en kunnen gebruik maken van (organisaties van) vrijwillige ondersteuning
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 78 165 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Mantelzorgcompliment | – 34 000 |
2. Overige mutaties | 1 046 |
Stand 2e suppletore begroting | 45 211 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. De uitgaven worden lager op basis van de meest recente ramingen over het aantal te verstrekken mantelzorgcomplimenten. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
44.3.3 Burgers met beperkingen kunnen gebruik maken van (algemene) voorzieningen en professionele ondersteuning
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 86 818 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overboeking naar het Gemeentefonds m.b.t. dure woonaanpassingen | – 9 000 |
2. Overige mutaties | – 1 009 |
Stand 2e suppletore begroting | 76 809 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Een deel van het budget 2008 is niet nodig voor het afhandelen van lopende verplichtingen voor woningaanpassingen over de jaren vóór 2007. Deze middelen ter hoogte van € 9 miljoen worden toegevoegd aan het Wmo-budget 2008, zoals reeds eerder in het kader van de overheveling van de WMO is besloten en ook is gecommuniceerd met gemeenten via de circulaires.
44.3.4 Burgers met (psycho)sociale problemen kunnen gebruik maken van tijdelijke ondersteuning
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 353 567 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling | 11 544 |
2. Project Wet huisverbod en overige projecten | – 5 494 |
3. Overige mutaties | – 500 |
Stand 2e suppletore begroting | 359 117 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Loonbijstelling
2. De Wet tijdelijk huisverbod treedt in 2009 in werking. Dit betekent dat in 2008 € 2,6 miljoen niet wordt uitgegeven. Vervolgens is er bij een aantal projecten op het terrein van de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang vertraging opgelopen. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
Er hebben zich geen ontvangstenmutaties voorgedaan.
Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.
46.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 74 068 | 60 189 | 19 831 | 80 020 |
Uitgaven | 117 444 | 106 399 | – 320 | 106 079 |
Programma-uitgaven | 114 974 | 103 887 | – 277 | 103 610 |
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid | 18 763 | 14 263 | – 951 | 13 312 |
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om | 68 584 | 62 647 | 2 362 | 65 009 |
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen-en buitenland | 27 627 | 26 977 | – 1 688 | 25 289 |
Apparaatsuitgaven | 2 470 | 2 512 | – 43 | 2 469 |
Ontvangsten | 870 | 1 025 | 0 | 1 025 |
46.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid;
2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om;
3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen -en buitenland.
46.3.1 Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 14 263 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Vertraging projecten en minder aanvragen | – 1 100 |
2. Overige mutaties | 149 |
Stand 2e suppletore begroting | 13 312 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Vertraging bij de opstart van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen. Daarnaast zijn minder aanvragen binnengekomen voor het programma Kennis en informatie en Gezonde sportbeoefening. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
46.3.2 Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
46.3.3 De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 26 977 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Vertraging projecten en minder aanvragen | – 2 500 |
2. Overige mutaties | 812 |
Stand 2e suppletore begroting | 25 289 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Er zijn minder subsidieaanvragen binnengekomen voor de organisatie van topsportevenementen in Nederland. Daarnaast is er sprake van vertraging bij enkele programma’s (aanleg topsportaccommodatie, talentontwikkeling en dopingpreventie). Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
Er hebben zich geen ontvangstenmutaties voorgedaan.
Beleidsartikel 47 Oorlogsgetroffenen en herinnering Wereldoorlog II
De erfenis van WO II is afgewikkeld en mensen beseffen, mede op basis van de gebeurtenissen uit WO II, wat het betekent om in vrijheid te kunnen leven.
47.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 387 470 | 408 954 | – 413 | 408 541 |
Uitgaven | 388 402 | 411 086 | – 4 502 | 406 584 |
Programma-uitgaven | 387 129 | 409 875 | – 4 631 | 405 244 |
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw | 373 057 | 393 803 | – 4 826 | 388 977 |
2. De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – vooral jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II | 14 072 | 16 072 | 195 | 16 267 |
Apparaatsuitgaven | 1 273 | 1 211 | 129 | 1 340 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
47.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1. Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw;
2. De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – vooral jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II.
47.3.1 Een kwalitatief goed en doelmatig stelsel van materiele en immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen WO II in een situatie van afbouw
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 393 803 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling raming wetten oorlogsgetroffenen | – 6 000 |
2. Overige mutaties | 1 174 |
Stand 2e suppletore begroting | 388 977 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Wet buitengewoon pensioen verzetsdeelnemers 1940–1945 wordt naar beneden bijgesteld met € 1,1 miljoen door het eerder afronden van de definitiefstelling van oude jaren. Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers 1940–1945 (Wuv) wordt naar beneden bijgesteld met € 4,5 miljoen. De verwachte lagere uitgaven worden veroorzaakt door een lager aantal periodieke uitkeringen. Tenslotte wordt de Wet uitkeringen burgerslachtoffers 1940–1945 (Wubo) naar beneden bijgesteld met € 0,4 miljoen.
47.3.2 De herinnering aan WO II blijft levend en veel mensen – vooral jeugdigen – zijn zich bewust van de betekenis van WO II
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
Er hebben zich geen ontvangstenmutaties voorgedaan.
Niet-beleidsartikel 98 Algemeen
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
98.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 285 199 | 294 638 | 89 843 | 384 481 |
Uitgaven | 296 514 | 308 371 | 11 822 | 320 193 |
Programma-uitgaven | 100 298 | 103 679 | 8 633 | 112 312 |
1. Internationale samenwerking | 11 998 | 13 998 | 144 | 14 142 |
2. Beheer en toezicht stelsel | 88 300 | 89 681 | 8 489 | 98 170 |
Apparaatsuitgaven | 196 216 | 204 692 | 3 189 | 207 881 |
Ontvangsten | 3 380 | 3 380 | 1 026 | 4 406 |
98.3 Operationele doelstellingen op programma-uitgaven
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit niet-beleidsartikel:
1. Internationale samenwerking;
2. Beheer en toezicht stelsel.
Daarnaast worden op dit artikel de apparaatsuitgaven van de inspecties (IGZ en IJZ), het SCP, de Raden (RMO, RVZ, GR en RGO), het strategisch onderzoek van het RIVM en het NVI, en de departementsbrede PenM uitgaven geraamd.
98.3.1 Internationale samenwerking
Op deze operationele doelstelling hebben zich geen grote mutaties in relatie tot de omvang van de doelstelling voorgedaan. Zie hiervoor ook de criteria in de leeswijzer van deze suppletore begroting.
98.3.2 Beheer en toezicht stelsel
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 89 681 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overheveling van artikel 42.3.3 voor uitvoering werkzaamheden CVZ | 4 000 |
2. Loonbijstelling | 2 967 |
3. Overige mutaties | 1 522 |
Stand 2e suppletore begroting | 98 170 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Overheveling van artikel 42.3.3 voor door het CVZ uit te voeren werkzaamheden tegen wanbetalers. Bij voorjaarsnota is € 4 miljoen overgeheveld van de premie-middelen naar artikel 42. Deze middelen worden nu overgeheveld naar artikel 98 vanwaar het CVZ wordt bekostigd.
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 204 692 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overheveling van Jeugd en Gezin, bijdrage toezicht Jeugdzaken | 1 651 |
2. Overheveling van SZW, bijdrage werkprogramma Gezondheidsraad | 854 |
3. P&M Inspectie Jeugdzorg | – 800 |
4. Verrekening P&M TBU | – 3 320 |
5. Overheveling naar artikel 42.3.1 t.b.v. Project Consumenteninformatie | – 201 |
6. Overige mutaties | 5 005 |
Stand 2e suppletore begroting | 207 881 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Betreft een bijdrage van Jeugd en Gezin aan het toezicht op Jeugdzaken. (De apparaatskosten van Jeugd en Gezin staan op de begroting van VWS)
2. Betreft een bijdrage van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan het werkprogramma van de Gezondheidsraad.
3. In verband met invulling vacatures is er ruimte in het budget ontstaan. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
4. Dit budget betreft de uitvoeringskosten die samenhangen met de TBU. In 2008 is hier slechts beperkt aanspraak op gemaakt, waardoor incidenteel € 3,3 miljoen resteert. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
Er hebben zich geen relevante ontvangstenmutaties voorgedaan die vermeld worden.
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geplaatst die aan de beleidsartikelen worden toegedeeld.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand vastgestelde 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | – 42 198 | 65 906 | – 66 656 | – 750 |
Uitgaven | – 46 618 | 61 486 | – 62 146 | – 660 |
Programma-uitgaven | – 46 618 | 61 486 | – 62 146 | – 660 |
1. Loonbijstelling | 985 | 87 557 | – 88 055 | – 498 |
2. Prijsbijstelling | 398 | 6 817 | – 6 817 | 0 |
3. Onvoorzien | 2 | 7 486 | – 6 000 | 1 486 |
4. Taakstelling | – 48 003 | – 40 374 | 38 726 | – 1 648 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 4 399 | 4 399 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 87 557 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling toedeling restant tranche 2007 en 2008, kader Zorg (Opleidingsfonds) | – 22 650 |
2. Loonbijstelling toedeling restant tranche 2007 en 2008 naar de beleidsartikelen | – 62 121 |
3. Loonbijstelling toedeling restant ter dekking van algehele begrotingsproblematiek | – 3 284 |
Stand 2e suppletore begroting | – 498 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 6 817 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overheveling naar artikel 42.3.2 t.b.v. Prijsbijstelling tranche 2008, kader Zorg (Opleidingsfonds) | – 5 974 |
2. Overige mutaties | – 843 |
Stand 2e suppletore begroting | 0 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 7 486 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overheveling naar artikel 41.3.5 t.b.v. enveloppe-middelen CBRN | – 5 700 |
2. Overige mutaties | – 300 |
Stand 2e suppletore begroting | 1 486 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | – 40 374 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Taakstellende onderuitputting VJN 2006 | 23 700 |
2. Taakstellende onderuitputting VJN 2007 | 15 000 |
3. Overboeking van het ministerie van VWS naar het programma-ministerie J&G in verband met de pleegzorg | – 600 |
4. Overboeking naar het ministerie van BZK voor de bijdrage NBV (Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging). | – 56 |
5. Overige mutaties | 682 |
Stand 2e suppletore begroting | – 1 648 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 0 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Saldo ontvangsten mee- en tegenvallers | 4 399 |
Stand 2e suppletore begroting | 4 399 |
4 HET BELEID MET BETREKKING TOT DE ZORGUITGAVEN
Deze paragraaf geeft een overzicht van de ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten in de zorgsector in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2008, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.
De gepresenteerde mutaties zijn bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de 1e suppletore begroting 2008 en de VWS-begroting 2009.
Voor de beoordeling in hoeverre bijstellingen nodig zijn ten opzichte van de VWS-begroting 2009, is mede gebruik gemaakt van de informatie van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), het Centraal Administratie Kantoor (CAK) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Met betrekking tot de AWBZ is informatie van het CVZ beschikbaar, welke voornamelijk is gebaseerd op een extrapolatie van de tot en met juli aan zorginstellingen betaalde voorschotten. Daarnaast is van het CAK informatie ontvangen over de nabetalingen over voorgaande jaren als gevolg van bijstellingen van instellingsbudgetten in die jaren. Voor wat betreft de Zvw gaat het om de opgaven van de uitgaven Zvw van de zorgverzekeraars over het eerste half jaar van 2008. De opgaven van de kosten met betrekking tot de Zvw over het eerste half jaar bevatten nog voor een belangrijk deel schattingen van de zorgverzekeraars inzake de tot nog te ontvangen declaraties met betrekking tot het eerste half jaar. De kostencijfers en de extrapolatie daarvan naar een jaar zijn dan ook met onzekerheden omgeven. Van de NZa zijn gegevens ontvangen over de instellingsbudgetten. De gegevens van het CVZ, CAK en NZa geven op dit moment geen aanleiding om de raming van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) bij te stellen.
4.1 Bijstellingen van de uitgaven en ontvangsten in 2008
De netto-BKZ-uitgaven zijn de (bruto)-BKZ-uitgaven verminderd met de ontvangsten ook wel bekend als eigen betalingen Zvw/AWBZ en overige ontvangsten. De netto-BKZ-uitgaven nemen ten opzichte van de VWS ontwerpbegroting 2009 toe met € 23,6 miljoen. Dit betreft het saldo van verschillende mutaties. De ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten wordt in tabel 1 toegelicht.
Tabel 1 Mutaties in de bruto- en netto-BKZ-uitgaven 2008 (bedragen x € 1 000 000)
2008 | |
---|---|
Bruto-BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 54 349,7 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 262,5 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2008 | 54 612,2 |
Mutaties gemeld in de VWS ontwerpbegroting 2009 | – 176,8 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 54 435,4 |
Nieuwe mutaties | 46,8 |
IJklijnmutaties | 32,0 |
Opleidingsfonds | – 18,3 |
Correctie opleidingscomponent ziekenhuizen | 13,4 |
Actualisatie 2008 | 19,7 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 2008 | 54 482,2 |
BKZ-ontvangsten stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 3 028,3 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 6,4 |
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore begroting 2008 | 3 034,7 |
Mutaties gemeld in de VWS ontwerpbegroting 2009 | 7,6 |
BKZ-ontvangsten stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 3 042,3 |
Nieuwe mutaties | 23,2 |
Terugontvangsten opleidingsfonds | 23,2 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletore begroting 2008 | 3 065,5 |
Netto-BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 51 321,4 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2008 | 51 577,5 |
Netto-BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 51 393,1 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 2008 | 51 416,7 |
Mutatie netto-BKZ-uitgaven t.o.v. stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 23,6 |
Ontwikkeling in de bruto-BKZ-uitgaven
Dit betreft een saldo van diverse mutaties tussen de verschillende uitgavenkaders en het BKZ.
Het wetsvoorstel stroomlijning financiering medisch noodzakelijke zorg aan illegalen zou oorspronkelijk in 2008 in werking treden. Dit blijkt nu per 1 januari 2009 het geval te zijn. In verband hiermee worden de met de beleidsregel dubieuze debiteuren samenhangende middelen voor medisch noodzakelijke zorg aan illegalen (€ 23 miljoen) incidenteel teruggeboekt van de VWS begroting naar het BKZ.
Een deel van het budget 2008 is niet nodig voor het afhandelen van lopende verplichtingen voor woningaanpassingen over de jaren vóór 2007. Deze middelen (€ 9 miljoen) zijn afkomstig van de VWS-begroting en worden toegevoegd aan het Wmo-budget 2008, zoals reeds eerder in het kader van de overheveling van de Wmo is besloten en ook is gecommuniceerd met gemeenten via de circulaires.
De uitgaven voor de subsidies voor met name de opleidingen tot medisch-specialist vallen lager uit dan geraamd, doordat de subsidies niet volledig worden bevoorschot, maar tot het niveau van de gemiddelde verwachte subsidievaststellingen over 2008. Van de onderuitputting wordt € 8,4 miljoen aan de begroting 2009 toegevoegd.
Correctie opleidingscomponent ziekenhuizen
Van de meevaller van het opleidingsfonds (uitgaven en ontvangsten) wordt € 13,4 miljoen overgeheveld naar het ziekenhuiskader. Deze mutatie betreft een correctie op de schoning van de ziekenhuisbudgetten voor de opleidingscomponenten. De schoning vond plaats in verband met de overheveling van de uitgaven van opleidingen voor medisch-specialisten van het ziekenhuiskader naar het opleidingsfonds.
Het restant van de meevaller van het opleidingsfonds (uitgaven en ontvangsten) 2008 (€ 19,7 miljoen) wordt voor mogelijke dreigingen 2008 naar nominaal en onvoorzien overgeheveld. In het voorjaar 2009 worden op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ de zorguitgaven geactualiseerd.
Ontwikkeling in de BKZ-ontvangsten
Terugontvangsten opleidingsfonds
De hogere ontvangsten zijn het gevolg van vaststelling van subsidies voor opleidingen tot medisch-specialist. In 2007 zijn de verleende subsidies volledig bevoorschot. Op basis van subsidievaststellingen hebben de opleidingsziekenhuizen in 2008 tot nog toe € 23,2 miljoen terugbetaald.
Tabel 2 geeft een overzicht van de bijstelling in het BKZ-plafond. Sinds de VWS ontwerpbegroting 2009 is het BKZ-plafond met € 32 miljoen opwaarts bijgesteld. Dit komt door de eerder genoemde ijklijnmutaties van € 32 miljoen.
Tabel 2 Mutaties in het BKZ-plafond 2008 (bedragen x € 1 000 000)
2008 | |
---|---|
BKZ-plafond stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 51 321,4 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 106,2 |
BKZ-plafond stand 1e suppletore begroting 2008 | 51 427,6 |
IJklijnmutaties gemeld in de VWS ontwerpbegroting 2009 | – 61,8 |
BKZ-plafond stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 51 365,8 |
IJklijnmutaties | 32,0 |
BKZ-plafond stand 2e suppletore begroting 2008 | 51 397,8 |
Tabel 31 geeft de ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten onder het BKZ weer.
Tabel 3 Ontwikkeling van het BKZ (bedragen x € 1 000 000)
Bruto BKZ uitgaven | BKZ ontvangsten | Netto BKZ uitgaven | BKZ | Overschrijding (+) / onderschrijding (–) | |
---|---|---|---|---|---|
(Bruto) | (Eigen betalingen) | (Netto) | |||
a | b | c=a-b | d | e=c-d | |
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 54 350 | 3 028 | 51 321 | 51 321 | 0 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 54 612 | 3 035 | 51 578 | 51 428 | 150 |
Stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 54 435 | 3 042 | 51 393 | 51 366 | 27 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 54 482 | 3 066 | 51 417 | 51 398 | 19 |
Mutatie t.o.v. stand VWS ontwerpbegroting 2009 | 47 | 23 | 24 | 32 | – 8 |
Bij de stand 2e suppletore begroting 2008 doet zich een overschrijding voor van € 19 miljoen. De overschrijding is € 8 miljoen lager dan de bij VWS begroting 2009 gemelde overschrijding. Dit wordt veroorzaakt doordat € 8 miljoen van de totale meevaller van het opleidingsfonds aan de begroting 2009 wordt toegevoegd.
4.2 Toelichting mutaties per artikel
De onderstaande tabellen geven een cijfermatig overzicht per artikel. Tabel 4 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2008 tot aan de 2e suppletore begroting 2008 op artikelniveau weer. Relevante mutaties worden in tabel 5 verder toegelicht.
Tabel 4 Premiegefinancierde zorguitgaven per artikel (bedragen x € 1 000 000)
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | Stand 1e suppletore begroting 2008 | Mutaties 2e suppletore begroting 2008 | Stand 2e suppletore begroting 2008 | |
---|---|---|---|---|
a | b | c | d=b+c | |
41 Volksgezondheid | 104,2 | 97,8 | 3,9 | 101,7 |
42 Gezondheidszorg | 30 052,0 | 30 060,7 | 686,5 | 30 747,2 |
43 Langdurige zorg | 20 150,0 | 20 441,0 | 649,8 | 21 090,8 |
44 Maatschappelijke ondersteuning | 163,5 | 166,1 | 6,1 | 172,2 |
99 Nominaal en onvoorzien | 1 640,4 | 1 582,6 | – 1 469,9 | 112,7 |
Wmo (gemeentefonds) | 1 439,0 | 1 462,6 | 12,0 | 1 474,6 |
Opleidingsfonds (begroting VWS) | 773,0 | 772,7 | 10,3 | 783,0 |
Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven | 27,6 | 28,7 | – 28,7 | 0,0 |
Totaal | 54 349,7 | 54 612,2 | – 130,0 | 54 482,2 |
Tabel 5 Toelichting financiële mutaties per artikel
41 Volksgezondheid (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 104,2 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | – 6,4 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 97,8 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Toedeling OVA | 0,1 |
2. Nominaal tranche 2008 | 3,8 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 101,7 |
1. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
2. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
42 Gezondheidszorg (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 30 052,0 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 8,7 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 30 060,7 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking zorguitgaven 2007 | – 194,4 |
wv Financieringsachterstand | – 19,8 |
2. Forensische zorg | – 38,7 |
3. Actualisering ggz AWBZ/Zvw | 17,3 |
4. Toedeling OVA | 11,4 |
5. Nominaal tranche 2008 | 846,8 |
6. Uitvoeringskosten CAK | 7,8 |
7. Wetsvoorstel stroomlijning financiering medisch noodzakelijke zorg aan illegalen | 23,0 |
8. Correctie opleidingscomponent ziekenhuizen | 13,4 |
Overige mutaties | – 1,8 |
Technische mutaties | 1,7 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 30 747,2 |
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven, het bouwprogramma en de kapitaallastenraming 2007 geactualiseerd. Uit deze actualisatie volgt per saldo een meevaller van € 194,4 mln in 2008, dit is inclusief een financieringsachterstand van – € 19,8 mln. Een financieringsachterstand betreft betalingen van zorgverzekeraars en zorgkantoren voor verplichtingen die in voorgaande jaren zijn aangegaan.
2. Aanvullende overheveling naar de begroting van het ministerie van Justitie in verband met de overgang van forensische zorg. Deze aanvulling betreft o.a. de middelen voor instelling Tactus (verslavingszorg) die bij de vaststelling van de oorspronkelijke overheveling niet waren meegenomen, een aanvulling op basis van nader onderzoek naar forensische zorg en de exploitatiegevolgen in de komende jaren van door VWS vóór 1 januari 2007 goedgekeurde bouwplannen.
3. Per 1 januari 2008 is de geneeskundige GGZ overgeheveld uit de AWBZ naar de Zvw. Op basis van onlangs van de NZa ontvangen gegevens met betrekking tot realisatiecijfers 2007 is de in de GGZ aangebrachte afbakening tussen Zvw en AWBZ geactualiseerd. Als gevolg hiervan vindt een additionele verschuiving plaats van artikel 43 (AWBZ) naar artikel 42 (Zvw).
4. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
5. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
6. Het CAK voert de compensatieregeling voor het verplicht eigen risico in de Zvw uit. Ten behoeve van de daarmee samenhangende uitvoeringskosten van het CAK vindt een overheveling plaats vanuit artikel 43. Deze kosten zijn voor 2008 geraamd op € 7,8 mln (inclusief incidentele projectkosten).
7. Bij het opstellen van de VWS-begroting 2008 werd er vanuit gegaan dat het wetsvoorstel dat regelt dat zorgaanbieders ingeval zij medisch noodzakelijke zorg hebben verleend aan in betalingsonmacht verkerende illegalen, in aanmerking komen voor compensatie, reeds in 2008 in werking zou treden. Nu de inwerkingtreding niet eerder dan per 1 januari 2009 zal zijn, worden de voor ziekenhuiszorg beschikbare middelen (afkomstig uit de beleidsregel dubieuze debiteuren) teruggeboekt naar de ziekenhuissectoren.
8. Er vindt een overheveling plaats van € 13,4 mln van het opleidingsfonds naar het ziekenhuiskader. De mutatie betreft een correctie op de schoning van de ziekenhuisbudgetten voor de opleidingscomponenten. Deze schoning vond plaats in verband met de overheveling van de uitgaven van opleidingen voor medisch-specialisten van het ziekenhuiskader naar het opleidingsfonds.
43 Langdurige zorg (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 20 150,0 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 291,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 20 441,0 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking zorguitgaven 2007 | – 43,2 |
wv Financieringsachterstand | 77,2 |
2. Forensische zorg | – 19,1 |
3. PGB’s | 31,0 |
4. Besparingsverlies Best Practices | – 35 |
5. Gewenningsregeling op de overgangsregeling ZmV | 3,8 |
6. Actualisering ggz AWBZ/Zvw | – 17,3 |
7. Toedeling OVA | 14,8 |
8. Nominaal tranche 2008 | 723,1 |
9. Uitvoeringskosten CAK | – 7,8 |
Overige mutaties | – 0,5 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 21 090,8 |
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven, het bouwprogramma en de kapitaallastenraming 2007 geactualiseerd. Uit deze actualisatie volgt per saldo een meevaller van € 43,2 mln in 2008, dit is inclusief een financieringsacherstand van € 77,2 mln. Een financieringsachterstand betreft betalingen van zorgverzekeraars en zorgkantoren voor verplichtingen die in voorgaande jaren zijn aangegaan.
2. Aanvullende overheveling naar de begroting van het ministerie van Justitie in verband met de overgang van forensische zorg. Deze aanvulling betreft o.a. de middelen voor instelling Hoeve Boschoord (gehandicaptenzorg) die bij de vaststelling van de oorspronkelijke overheveling niet waren meegenomen, een aanvulling op basis van nader onderzoek naar forensische zorg en de exploitatiegevolgen in de komende jaren van door VWS vóór 1 januari 2007 goedgekeurde bouwplannen.
3. De PGB-regeling kent een sterke groei. Volgens de huidige inzichten zal de instroom in de regeling groter zijn dan waarmee in de ramingen rekening is gehouden.
4. Invoering van een systeem van best practices is volgens de NZa niet mogelijk per 1 januari 2009. Invoering is nu voorzien per 2010. Dit leidt tot een incidentele meevaller in 2008.
5. Gewenningsregeling op de overgangsregeling ZmV. De kosten van het CAK ten behoeve van de uitvoering van de gewenningsbijdrage in de eerste maanden van 2008 bedragen € 3,8 mln, dit onder gelijkmatige verhoging van de ontvangsten.
6. Per 1 januari 2008 is de geneeskundige GGZ overgeheveld uit de AWBZ naar de Zvw. Op basis van onlangs van de NZa ontvangen gegevens met betrekking tot realisatiecijfers 2007 is de in de GGZ aangebrachte afbakening tussen Zvw en AWBZ geactualiseerd. Als gevolg hiervan vindt een additionele verschuiving plaats van artikel 43 (AWBZ) naar artikel 42 (Zvw).
7. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
8. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
9. Het CAK voert de compensatieregeling voor het verplicht eigen risico in de Zvw uit. Ten behoeve van de daarmee samenhangende uitvoeringskosten van het CAK vindt een overheveling plaats vanuit artikel 43. Deze kosten zijn voor 2008 geraamd op € 7,8 mln (inclusief incidentele projectkosten).
44 Maatschappelijke ondersteuning (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 163,5 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 2,6 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 166,1 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Toedeling OVA | 0,1 |
2. Nominaal tranche 2008 | 6,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 172,2 |
1. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
2. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 1 640,4 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | – 57,8 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 1 582,6 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Doorwerking zorguitgaven 2007 | 119,3 |
2. Toedeling OVA | – 28,1 |
3. Nominaal tranche 2008 | – 1 579,7 |
4. Actualisatie 2008 | 19,7 |
Overige mutaties | 0,5 |
Technische mutaties | – 1,6 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 112,7 |
1. Deze reeks is het resultaat van de actualisatie van het bouwprogramma en de kapitaallastenraming, mede op basis van nieuwe realisatiecijfers, en verwerking van op de aanvullende post gereserveerde middelen.
2. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
3. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
4. Het restant van de meevaller van het opleidingsfonds (uitgaven en ontvangsten) 2008 (€ 19,7 mln) wordt voor mogelijke dreigingen 2008 naar nominaal en onvoorzien overgeheveld. In het voorjaar 2009 worden op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ de zorguitgaven geactualiseerd.
99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)
Ontvangsten | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 3 028,3 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 6,4 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 3 034,7 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Verrekening eigen bijdragen Wmo | 3,0 |
2. Gewenningsregeling op de overgangsregeling ZmV | 3,8 |
Overige mutaties | 0,8 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 3 042,3 |
1. Door verschillen in de uitvoering bij het CAK van de regeling eigen bijdrage Wmo en de regeling eigen bijdrage intramuraal verblijf AWBZ zijn gemeenten € 3 mln aan eigen bijdragen misgelopen. De geraamde eigen bijdragen AWBZ worden hiervoor in 2008 en 2009 met € 3 mln verhoogd; de geraamde eigen bijdragen Wmo wordt met € 3 mln verlaagd en de integratieuitkering Wmo stijgt met € 3 mln. Vanaf 2010 is door het advies van de onafhankelijke derde, aparte verrekening van de geïnde eigen bijdrage niet meer noodzakelijk.
2. Gewenningsregeling op de overgangsregeling ZmV. De kosten van het CAK ten behoeve van de uitvoering van de gewenningsbijdrage in de eerste maanden van 2008 bedragen € 3,8 mln. In verband daarmee vindt een overheveling plaats naar artikel 43 (beheerskosten AWBZ).
Wmo (gemeentefonds, op de begroting van BZK) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 1 439,0 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 23,6 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 1 462,6 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Verrekening eigen bijdragen Wmo | 3,0 |
2. Dure woningaanpassingen | 9,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 1 474,6 |
1. Door verschillen in de uitvoering bij het CAK van de regeling eigen bijdrage Wmo en de regeling eigen bijdrage intramuraal verblijf AWBZ zijn gemeenten € 3 mln aan eigen bijdragen misgelopen. De geraamde eigen bijdragen AWBZ worden hiervoor in 2008 en 2009 met € 3 mln verhoogd; de geraamde eigen bijdragen Wmo wordt met € 3 mln verlaagd en de integratieuitkering Wmo stijgt met € 3 mln. Vanaf 2010 is door het advies van de onafhankelijke derde, aparte verrekening van de geïnde eigen bijdrage niet meer noodzakelijk.
2. Een deel van het budget 2008 is niet nodig voor het afhandelen van lopende verplichtingen voor woningaanpassingen over de jaren vóór 2007. Deze middelen zijn afkomstig van de VWS-begroting en worden toegevoegd aan het Wmo-budget 2008, zoals reeds eerder in het kader van de overheveling van de Wmo is besloten en ook is gecommuniceerd met gemeenten via de circulaires.
Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 773,0 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | – 0,3 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 772,7 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Toedeling OVA | 0,6 |
2. Nominaal tranche 2008 | 28,0 |
3. Uitgaven van opleidingsplaatsen | – 18,3 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 783,0 |
1. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
2. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).
3. De uitgaven voor de subsidies voor met name de opleidingen tot medisch-specialist vallen lager uit dan geraamd, doordat de subsidies niet volledig worden bevoorschot, maar tot het niveau van de gemiddelde verwachte subsidievaststellingen over 2008. Van de onderuitputting wordt € 8,4 mln aan de begroting 2009 toegevoegd.
Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)
Ontvangsten | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 0,0 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 0,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 0,0 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Terugontvangsten | 23,2 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 23,2 |
1. De hogere ontvangsten zijn het gevolg van vaststelling van subsidies voor opleidingen tot medisch-specialist. In 2007 zijn de verleende subsidies volledig bevoorschot. Op basis van subsidievaststellingen hebben de opleidingsziekenhuizen in 2008 tot nog toe € 23,2 mln terugbetaald.
Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven (o.a. op de begroting van Financiën) (bedragen x € 1 000 000)
Uitgaven | 2008 |
---|---|
Stand VWS ontwerpbegroting 2008 | 27,6 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletore begroting 2008 | 1,1 |
Stand 1e suppletore begroting 2008 | 28,7 |
Mutaties tot en met de 2e suppletore begroting 2008 | |
1. Toedeling OVA | – 0,6 |
2. Nominaal tranche 2008 | – 28,0 |
Technische mutaties | – 0,1 |
Stand 2e suppletore begroting 2008 | 0,0 |
1. Toedeling van een correctie op de middelen die eerder voor de jaarlijkse indexering van budgetten en tarieven voor de loonkostenstijging, de ova, waren gereserveerd. Dit betreft de jaren 2008 e.v.
2. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2008–2013. De tranche 2008 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).