A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de begroting voor Jeugd en Gezin.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
In deze suppletore begroting zijn de wijzigingen van de begroting 2008 voor Jeugd en Gezin opgenomen. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2008, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende criteria voor het toelichten van wijzigingen van de begroting toegepast:
1. Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de programma-uitgaven op doelstellingsniveau hoger is dan 3% van de vastgestelde begroting of groter dan € 3 miljoen.
2. Mutaties die afzonderlijk lager zijn dan deze criteria en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van J&G, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Overige mutaties. Hierdoor kan dat saldo uiteindelijk hoger zijn dan de bovengenoemde normen.
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
4. Mutaties binnen en tussen beleidsartikelen worden toegelicht bij het «ontvangende» artikel.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Ten slotte volgt in paragraaf 3 een artikelsgewijze toelichting.
Doel van bovenstaande criteria is om alle relatief grote mutaties toe te lichten. Zoals vermeld onder het eerste criterium kunnen echter ook kleinere mutaties toegelicht zijn. Dat geschiedt dan om beleidsmatige redenen.
2. HET BELEID MET BETREKKING TOT DE BEGROTINGSUITGAVEN EN -ONTVANGSTEN
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Hierbij is een ondergrens van € 5 miljoen gehanteerd.
Tabel 2: Belangrijkste begrotingsuitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Stand 1e suppletore begroting | 5 995 667 | |
---|---|---|
Artikel | Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1 | 1. Indexatie Algemene Kinderbijslagwet (AKW) | 15 522 |
2 | 2. Vraagontwikkeling Jeugdzorg | 49 000 |
2 | 3. Elektronisch Kinddossier | 5 000 |
2 | 4. Overheveling naar het Gemeentefonds | – 5 000 |
5. Overige mutaties | – 5 595 | |
Stand 2e suppletore begroting | 6 054 594 |
Hieronder worden mutaties toegelicht:
1. Dit betreft de indexatie van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW).
2. Voor het aanpakken van de wachtlijsten en het opvangen van deverwachte groei in de provincies en grootstedelijke regio’s is een extra bedrag beschikbaar. Voor 2008 is dit een extra bedrag van € 49 miljoen.
3. Gemeenten ontvangen een aanvullende bijdrage van € 5 miljoen als tegemoetkoming in de kosten voor de aanschaf van het EKD.
4. Overheveling naar het Gemeentefonds van de middelen m.b.t. het Elektronisch Kinddossier.
3. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Beleidsartikel 1 Gezin en Inkomen
Gezinnen ontvangen een financiële tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden en het onderhouden van kinderen.
1.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 4 114 147 | 4 190 747 | 17 775 | 4 208 522 |
Uitgaven | 4 114 147 | 4 190 747 | 17 775 | 4 208 522 |
Programma-uitgaven | ||||
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen | 4 114 147 | 4 190 747 | 17 775 | 4 208 522 |
Ontvangsten | 272 | 272 | 5 278 | 5 550 |
1.3 Operationele doelstellingen
Er is 1 operationele doelstelling op dit beleidsartikel:
1. Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen.
1.3.1 Financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 4 190 747 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Indexatie Algemene Kinderbijslagwet (AKW) 2008 | 15 522 |
2. Bijstelling AKW uitgaven | 8 553 |
3. Bijstelling Kindgebonden budget (KBG) | – 6 000 |
4. Overige mutaties | – 300 |
Stand 2e suppletore begroting | 4 208 522 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Dit betreft de indexatie van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW).
2. Deze bijstelling is benodigd op grond van voorschotsaanvragen door de SVB voor het 4e kwartaal van 2008.
3. Op grond van betaalde voorschotten door de Belastingdienst kan de raming Kindgebonden budget (KGB) neerwaarts bijgesteld worden.
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 272 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Indexatie Algemene Kinderbijslagwet (AKW) 2008 | 5 278 |
Stand 2e suppletore begroting | 5 550 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Dit betreft de indexatie van de Algemene Kinderbijslagwet (AKW).
Beleidsartikel 2 Gezondheidszorg
Kinderen groeien lichamelijk en geestelijk gezond op.
2.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 278 811 | 1 199 637 | 45 219 | 1 244 856 |
Uitgaven | 279 422 | 281 193 | 8 808 | 290 001 |
Programma-uitgaven | 279 422 | 281 193 | 8 808 | 290 001 |
1. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen | 269 154 | 267 787 | 7 915 | 275 702 |
2. Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving | 10 268 | 13 406 | 893 | 14 299 |
Ontvangsten | 1 545 | 1 545 | 1 040 | 2 585 |
2.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 2 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1 Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen;
2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving.
2.3.1 Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen laagdrempelige ondersteuning bij het opgroeien, opvoeden en verzorgen
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 267 787 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling 2008 | 9 783 |
2. Elektronisch Kinddossier | 5 000 |
3. Overboeking naar het Gemeentefonds | – 5 000 |
4. Overige mutaties | – 1 868 |
Stand 2e suppletore begroting | 275 702 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Overheveling van artikel 99. Dit betreft een overboeking van de loonbijstelling tranche 2008.
2. Gemeenten ontvangen een aanvullende bijdrage van Jeugd en Gezin als tegemoetkoming in de kosten voor de aanschaf van het EKD.
3. Overheveling naar het Gemeentefonds van de middelen m.b.t. het Elektronisch Kinddossier.
2.3.2 Kinderen hebben een gezonde leefstijl en zijn actief en positief betrokken bij hun leefomgeving
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 13 406 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Instellingsubsidies Nederlands Jeugdinstituut | 959 |
2. Overige mutaties | – 66 |
Stand 2e suppletore begroting | 14 299 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Er wordt € 0,9 miljoen toegevoegd aan de instellingsubsidies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) inzake diverse onderwerpen, waaronder landelijk invoering aanpak kindermishandeling, actieplan aanpak kindermishandeling en raamwerk aanpak kindermishandeling.
De mutaties op de ontvangsten vallen buiten de norm en worden niet toegelicht (zie de leeswijzer).
Beleidsartikel 3 Zorg en bescherming
Kinderen die ernstig in hun ontwikkeling worden bedreigd, krijgen zorg en worden, indien nodig, in bescherming genomen, zodat zij veilig kunnen opgroeien en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers.
3.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 1 469 125 | 1 459 289 | 82 629 | 1 541 918 |
Uitgaven | 1 483 278 | 1 473 442 | 82 629 | 1 556 071 |
Programma-uitgaven | 1 483 278 | 1 473 442 | 82 629 | 1 556 071 |
1. Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder | 1 174 518 | 1 152 732 | 71 468 | 1 224 200 |
2. Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen | 304 410 | 316 360 | 11 285 | 327 645 |
3. Campussen | 4 350 | 4 350 | – 124 | 4 226 |
Ontvangsten | 19 698 | 11 698 | 2 413 | 14 111 |
3.3 Operationele doelstellingen
Er zijn 3 operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:
1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder;
2 Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen;
3 Campussen.
3.3.1 Tijdig effectieve hulp bij een zorgaanbieder
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 1 152 732 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Vraagontwikkeling jeugdzorg | 49 000 |
2. Loonbijstelling 2008 | 35 206 |
3. Diverse onderwerpen | – 8 380 |
4. Overige mutaties | – 4 358 |
Stand 2e suppletore begroting | 1 224 200 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Voor het aanpakken van de wachtlijsten en het opvangen van de verwachte groei in de provincies en grootstedelijke regio’s stel ik een extra bedrag beschikbaar. Voor 2008 is dit een extra bedrag van € 49 miljoen.
2. Overheveling van artikel 99. Dit betreft de loonbijstelling tranche 2008.
3. Er vallen middelen vrij vanwege het niet uitkeren van overheidsbijdrage in de arbeidsvoorwaardenontwikkeling (OVA) over enkele incidentele bedragen in 2008 en een vertraging van enkele uitgaven op dit beleidsartikel. Deze middelen worden ingezet ter dekking van de algehele begrotingsproblematiek.
3.3.2 Snelle inzet van de meest adequate dwangmiddelen
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 316 360 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling 2008 | 9 510 |
2. Overige mutaties | 1 775 |
Stand 2e suppletore begroting | 327 645 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Overheveling van artikel 99. Dit betreft de loonbijstelling tranche 2008.
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 4 350 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Overheveling van het ministerie van SZW | 668 |
2. Campussen | – 792 |
Stand 2e suppletore begroting | 4 226 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hevelt € 0,7 miljoen over uit de eindejaarsmarge 2007 voor de campussen.
2. In 2008 zal er onderuitputting optreden omdat een aantal activiteiten doorgeschoven wordt naar 2009.
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 11 698 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Ramingsbijstelling NIDOS | 1 000 |
2. Overige mutaties | 1 413 |
Stand 2e suppletore begroting | 14 111 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. De afrekening NIDOS over 2007 is vanwege een lagere bezetting vastgesteld op een bedrag dat ca. € 1 miljoen lager ligt dan het voorschot. Dit bedrag zal in 2008 worden terugontvangen.
Niet-beleidsartikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel, waarop middelen voor de loon en prijsbijstelling worden geparkeerd voordat ze worden overgeheveld naar de desbetreffende beleidsartikelen. Daarnaast worden op dit artikel de taakstellingen geboekt, voordat deze verder worden verdeeld over de beleidsartikelen. Ook worden hierop de onvoorziene uitgaven geplaatst die aan de beleidsartikelen worden toegedeeld.
99.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = 2 + 3 | |
Verplichtingen | 0 | 50 285 | – 50 285 | 0 |
Uitgaven | 0 | 50 285 | – 50 285 | 0 |
Programma-uitgaven | 0 | 50 285 | – 50 285 | 0 |
1. Loonbijstelling | 0 | 54 501 | – 54 501 | 0 |
2. Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Onvoorzien | 0 | – 2 916 | 2 916 | 0 |
4. Taakstelling | 0 | – 1 300 | 1 300 | 0 |
Stand 1e suppletore begroting (bedragen x € 1 000) | 50 285 |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling 2008 | – 54 504 |
2. Invullen taakstellende onderuitputting 2008 | 1 300 |
3. Overige mutaties | – 3 201 |
Stand 2e suppletore begroting | 0 |
Toelichting mutaties 2e suppletore begroting:
1. Overheveling naar alle beleidsartikelen. Dit betreft loonbijstelling tranche 2008.
2. Met deze mutatie wordt de taakstellende onderuitputting voor 2008 ingevuld.