A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL 2
B. BEGROTINGSTOELICHTING 3
1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De beleidsartikelen 4
Veiligheid 4
2: Politie 4
4: Partners in veiligheid 6
5: Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst 7
14: Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid 8
15: Crisisbeheersing 8
16: Brandweer en GHOR 9
Bestuur en democratie 10
1: Grondwet en democratie 10
6: Functioneren openbaar bestuur 11
Publieke Dienstverlening en Openbare Sector 11
7: Innovatie- en informatiebeleid openbare sector 11
10: Arbeidszaken overheid 13
11: Kwaliteit Rijksdienst 13
2.3 De niet-beleidsartikelen 15
12: Algemeen 15
13: Nominaal en onvoorzien 16
17: Vutfonds 17
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De tweede suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2009 en van de budgettaire gevolgen van beleidsplannen die het kabinet in het lopende jaar uitvoert. De stand van de tweede suppletore begroting wordt vanaf de stand van de vermoedelijke uitkomsten in de ontwerpbegroting 2010 (TK 32 123 VII, nr. 2) opgebouwd door middel van de beleidsmatige en niet-beleidsmatige mutaties.
De belangrijkste uitgavenmutaties en/of mutaties groter dan € 5 miljoen worden separaat weergegeven in tabel 1 bij hoofdstuk 2, voorzien van een toelichting. Vervolgens is per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.
De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen).
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1: Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Art. nr. | Uitgaven 2009 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009 | 6 584 302 | |
Mutaties 1e suppletore begroting 2009 | 367 570 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 6 951 872 | |
Belangrijkste 2e suppletore mutaties | ||
Uitgaven | ||
Artikel 3 bijdrage Politie | 2.2 | 10 500 |
Artikel 3 bijdrage Politie | 2.4 | – 10 500 |
Veilige publieke taak | 10.8 | 3 000 |
Netcentrisch werken | 15.3 | 6 737 |
Overige mutaties | – 909 292 | |
Stand 2e suppletore begroting 2009 | 6 052 317 |
2.2 en 2.4 Ingevolge artikel 3 van het Besluit Financiën Regionale Politiekorpsen kan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een bijzondere bijdrage toe kennen aan politiekorpsen. Om een klein aantal politiekorpsen dat kampt met financiële problemen tegemoet te komen, zal een artikel 3 bijdrage van in totaal € 25 mln. verstrekt worden. Dekking hiervan zal grotendeels plaats vinden binnen artikel 2.2. Deel van deze dekking (€ 10 mln) komt voort uit het budget prestatiebekostiging op artikel 2.4.
10.8 In het najaar 2009 zal een grootscheepse mediacampagne worden gevoerd. Daarnaast zal de Taskfoce Openbaar vervoer zijn werkzaamheden starten. BZK zal (als mede-organisator en voortrekker) een deel van de totale financiering op zich te nemen.
15.3 De invoering van netcentrisch werken (NEC) loopt vertraging op. NEC behelst een open en gemeenschappelijke informatie-uitwisseling tussen hulpdiensten. Als gevolg van de vertraging moeten extra uitgaven gedaan worden om de bestaande systemen voor samenwerking tussen de hulpdiensten langer in stand te houden.
Artikel 15. Afwikkeling vuurwerkramp Enschede. De financiële afwikkeling van de vuurwerkramp in Enschede leidt in 2009 tot een terugbetaling van € 1,254 mln. aan BZK. In dit bedrag is inbegrepen het resterende saldo van de regelingen voor de slachtoffers van de vuurwerkramp in Enschede.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
2 | Politie | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3+4) | ||
Verplichtingen | 5 060 518 | – 76 | 5 063 784 | 192 015 | 5 255 799 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 950 875 | |||||
Uitgaven: | 4 744 138 | – 76 | 4 747 404 | 192 015 | 4 939 419 | |
Apparaatsuitgaven | ||||||
2.1 | Apparaat | 11 553 | 11 553 | 2 876 | 14 429 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 776 | |||||
b. herschikking apparaat (diverse artikelen) | 1 100 | |||||
Programma-uitgaven | 4 732 585 | – 76 | 4 735 851 | 189 139 | 4 924 990 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 851 530 | |||||
2.2 | Politie op regionaal niveau | 3 788 318 | 3 788 106 | 159 318 | 3 947 424 | |
*Bijdragen baten-lastendiensten LFR | 2 700 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 153 600 | |||||
b. bijdrage politieacademie (naar art. 2.5) | – 1 599 | |||||
c. aanvulling circulaire 2009 (naar art. 2.5) | – 3 183 | |||||
d. artikel 3 bijdrage Politie | 10 500 | |||||
2.3 | Politie op bovenregionaal en landelijk niveau | 618 834 | 619 353 | 37 906 | 657 259 | |
*Bijdragen baten-lastendiensten KLPD | 513 800 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 22 578 | |||||
b. verrekening agentschap (desaldering) | 299 | |||||
c. financiering XTC-liaisons | 453 | |||||
d. overdracht LOCC (van art. 15.3) | 636 | |||||
e. Verdeling loon- en prijsbijstelling | 13 500 | |||||
f. programma Cybercrime | – 2 700 | |||||
g. european firearm experts (van art.12.1) | 40 | |||||
h. landenprogramma (van art. 12.1) | 3 100 | |||||
2.4 | Prestatievermogen van de politie | 64 599 | – 76 | 67 558 | – 20 813 | 46 745 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 3 004 | |||||
b. bijdrage bedrijfsvoering | – 200 | |||||
c. Verdeling loon- en prijsbijstelling | – 13 860 | |||||
d. kandidatenprogramma (van art. 2.5) | 650 | |||||
e. diversiteit (van art. 2.5) | 93 | |||||
f. artikel 3 bijdrage Politie | – 10 500 | |||||
2.5 | Adequaat niveau van politiepersoneel | 260 834 | 260 834 | 12 728 | 273 562 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 9 046 | |||||
b. kandidatenprogramma (naar art. 2.4) | – 650 | |||||
c. bijdrage politieacademie (van art. 2.2) | 1 599 | |||||
d. veiligheidsonderzoeken (naar art. 5.1.) | – 717 | |||||
e. aanvulling circulaire 2009 (van art. 2.2.) | 3 183 | |||||
f. verdeling loon- en prijsbijstelling | 360 | |||||
g. diversiteit (naar art. 2.4) | – 93 | |||||
2.6 | Geneeskundige verzorging politie | vervallen | ||||
Ontvangsten | 3 215 | 500 | 299 | 799 | ||
a. verrekening agentschap (desaldering) | 299 |
2.1.b Het betreft een herschikking van de apparaatskosten als gevolg van de reorganisatie van 2007/2008.
2.2.b Zie toelichting 2.5.c.
2.2.c Zie toelichting 2.5.e.
2.2.d Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
2.3.e Verdeling Loon- en Prijsbijstelling. Dit betreft een technische aanpassing op de toedeling aan de betreffende artikelonderdelen van de loon- en prijsbijstelling tranche 2009 (zie TK 32 123 VII, nr. 2).
2.3.f Het Programma Cybercrime (PAC) heeft in 2009 vertraging opgelopen door onder meer een vertraging in de evaluatie van het team High Tech Crime van het KLPD. Vanaf 2011 zal het team structureel onder het programma PAC worden gebracht.
2.3.h Landenprogramma. Het KLPD voert voor het Ministerie van BZK de niet-operationele politiesamenwerking met diverse landen uit. Dit betreft een bijdrage voor de uitvoering van de landenprogramma’s en uitzendingen politiefunctionarissen naar internationale crisisgebieden.
2.4.c Zie toelichting 2.3.e.
2.4.f Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
2.5.c Dit betreft een bijdrage aan de Politieacademie ten behoeve van de invoering van éénloketfunctie werving en selectie (motie Kuiken; TK 31 467, nr. 17) en de Taskforce Diversiteit.
2.5.e In december 2007 heeft het Korpsbeheerdersberaad ingestemd met het bekostigen van extra opleidingsplaatsen bij de Politie-academie (genaamd «cohort 2007»). De middelen zijn bestemd voor de extra opleidingsplaatsen.
Artikel 4. Partners in Veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
4 | Partners in veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 105 112 | – 81 | 105 406 | 4 538 | 109 944 | |
Uitgaven: | 137 102 | – 81 | 137 396 | 4 538 | 141 934 | |
4.1 | Apparaat | 8 693 | – 64 | 8 629 | 2 020 | 10 649 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 620 | |||||
b. herschikking apparaat (diverse artikelen) | 400 | |||||
Programma-uitgaven | 128 409 | 128 767 | 2 518 | 131 285 | ||
waarvan juridisch verplicht | 103 397 | |||||
4.2 | Veiligheidsbeleid op nationaal niveau | 48 894 | – 17 | 48 305 | – 9 410 | 38 895 |
Bijdrage baten-lastendienst LFR | 900 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | – 4 241 | |||||
b. polarisatie en radicalisering (naar GF) | – 1 711 | |||||
c. najaarscampagne veilige publieke taak(naar art. 10.8) | – 500 | |||||
d. polarisatie en radicalisering | – 350 | |||||
e. voetbalvolgsysteem (van Jus) | 86 | |||||
f. ccv (naar Jus) | – 2 500 | |||||
g. drugsgoverlast Maastricht (van GF) | – 150 | |||||
h. gezinscoaches Culemborg (van GF) | – 44 | |||||
4.3 | ICT-infrastructuur | 73 882 | 79 674 | 12 563 | 92 237 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 17 767 | |||||
b. bijdrage bedrijfsvoering | – 200 | |||||
c. bijdrage NEC (naar art.15.3) | – 2 500 | |||||
d. programma Veiligheid, Informatie en Technologie | – 1 850 | |||||
e. Innovatieagenda i-bridge (naar Def) | – 1 600 | |||||
f. programma nanotechnologie (naar EZ) | – 431 | |||||
g. projectorganisatie vbbv (naar Jus) | – 300 | |||||
h. medegebruik C2000 (desaldering) | 1 551 | |||||
i. verrekening agentschap LFR (desaldering) | 126 | |||||
4.6 | Veiligheidsbeleid op internationaal niveau | 5 633 | 788 | – 635 | 153 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 98 | |||||
b. xtc-liaisons (naar art. 2.3) | – 453 | |||||
c. internationale samenwerking (naar KR) | – 280 | |||||
Ontvangsten | 413 | 907 | 1 677 | 2 584 | ||
a. medegebruik C2000 (desaldering) | 1 551 | |||||
b. verrekening agentschap LFR (desaldering) | 126 |
4.2.b Overboeking naar het Gemeentefonds. Het betreft bijdragen aan gemeenten voor projecten op het gebied van polarisatie en radicalisering.
4.2.f Overboeking naar Justitie aan het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Het betreft hier de jaarlijkse bijdrage van BZK aan het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.
4.3.c Zie de toelichting bij artikel 15.3.b.
4.3.d De uitvoering van het programma Veiligheid, Informatie en Technologie heeft vertraging opgelopen. De vertraging zit onder meer in de uitvoering van het Verdrag van Prüm, de 112-communicatiecampagne en het Schengen Informatie Systeem II.
4.3.e Overboeking naar Defensie. Dit betreft de bijdrage aan Defensie ten behoeve van de doorontwikkeling van het project I-Bridge binnen het programma Intensivering Civiel Militaire Samenwerking Informatievoorziening.
4.3.h en ontvangsten a. Medegebruik C2000. In 2002 is medegebruik van de C2000 opstelpunten (zendmasten) door derden mogelijk gemaakt. De opbrengsten hiervan worden ten gunste gebracht van de BZK begroting ten behoeve van de bekostiging van het beheer van C2000.
Artikel 5. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
5 | Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 169 026 | 180 512 | 9 019 | 189 531 | ||
Uitgaven: | 169 026 | 180 512 | 9 019 | 189 531 | ||
5.1 | Apparaat | 164 852 | 173 838 | 7 471 | 181 309 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 7 234 | |||||
b. veiligheidsonderzoeken (van art. 2.5) | 717 | |||||
c. trainees 2009 (naar art. 12.1) | – 280 | |||||
d. ICT (naar art. 5.2) | – 1 500 | |||||
e. samenwerkingsverbanden (desaldering) | 1 300 | |||||
5.2 | Geheime uitgaven | 4 174 | 6 674 | 1 548 | 8 222 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 48 | |||||
b. geheim (van art. 5.1) | 1 500 | |||||
Ontvangsten | 391 | 706 | 1 485 | 2 191 | ||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 185 | |||||
b. samenwerkingsverbanden (desaldering) | 1 300 |
5.1.d Zie toelichting 5.2.b.
5.1.e en ontvangsten b. Samenwerkingsverbanden. De ontvangsten zullen in 2009 hoger zijn dan geraamd in verband met ontvangsten voor Ziektewetuitkeringen en de samenwerkingsverbanden met de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst en het Nationaal Adviescentrum Vitale Infrastructuur. Hier staan extra uitgaven tegenover.
5.2.b In verband met de aard van de uitgave kan er geen toelichting gegeven worden.
Artikel 14. Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
14 | Toezicht en onderzoek openbare orde en veiligheid | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 112 | – 15 | 15 079 | 1 042 | 16 121 | |
Uitgaven: | 15 112 | – 15 | 15 079 | 1 042 | 16 121 | |
14.1 | Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) | 4 731 | – 15 | 4 698 | 687 | 5 385 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 781 | |||||
b. bijdrage centrale kosten bedrijfsvoering | – 156 | |||||
c. vordering salariskosten (van VWS) | 62 | |||||
14.2 | Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) | 10 381 | 10 381 | 355 | 10 736 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 355 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
15 | Crisis beheersing | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 31 158 | – 99 | 26 198 | 6 162 | 32 360 | |
Uitgaven: | 32 522 | – 99 | 27 562 | 6 162 | 33 724 | |
15.1 | Apparaat | 8 026 | 8 026 | – 1 066 | 6 960 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 394 | |||||
b. herschikking apparaat (diverse artikelen) | – 1 160 | |||||
c. bijdrage bedrijfsvoering | – 300 | |||||
Programma-uitgaven | 24 496 | – 99 | 19 536 | 7 228 | 26 764 | |
waarvan juridisch verplicht | 17 581 | |||||
15.2 | Programma uitgaven | 4 308 | – 99 | 5 099 | – 245 | 4 854 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 2 263 | |||||
b. netcentrisch werken (naar art. 15.3) | – 2 208 | |||||
c. nationaal crisiscentrum (naar art. 15.4) | – 300 | |||||
15.3 | Functioneren crisisbeheersingsorganisatie | 11 998 | 6 247 | 6 304 | 12 551 | |
Bijdrage baten-lastendienst LFR | 700 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 203 | |||||
b. invoering netcentrisch werken (van diverse artikelen) | 6 737 | |||||
d. overdracht LOCC (naar art. 2.3) | – 636 | |||||
15.4 | Aansturen crisisbeheersing | 6 372 | 6 372 | – 2 409 | 3 963 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 323 | |||||
b. nationaal crisiscentrum (van art. 15.2) | 300 | |||||
c. continuiteitsmanagement bij griep (van art. 12.1) | 220 | |||||
d. denk vooruit campagne (naar art. 15.5) | – 3 252 | |||||
15.5 | Crisiscommunicatie | 1 818 | 1 818 | 3 578 | 5 396 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 251 | |||||
b. denk vooruit campagne (van art. 15.4) | 3 252 | |||||
c. barometer grieppandemie (van VWS) | 140 | |||||
d. apparaat (naar AZ) | – 65 | |||||
Ontvangsten | 700 | 1 590 | 2 143 | 3 733 | ||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 889 | |||||
b. afwikkeling vuurwerkramp Enschede | 1 254 |
15.1.b Een deel van de apparaatuitgaven dienen te worden verantwoord op artikel 2.1 en 4.1.
15.2.b Zie toelichting 15.3.c.
15.3.b Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
15.4.d Zie toelichting 15.5.b.
15.5.b Aangezien publieksvoorlichting over rampen en crises steeds belangrijker wordt, is besloten om de campagne Denk Vooruit in een groter perspectief te plaatsen. Daarvoor worden voorlichtingsmiddelen overgeheveld naar crisiscommunicatie.
15.b Zie voor een toelichting het overzicht belangrijkste mutaties onder paragraaf 2.1.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
16 | Brandweer en GHOR | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 161 737 | – 639 | 171 316 | 889 | 172 205 | |
Uitgaven: | 161 764 | – 639 | 171 343 | 889 | 172 232 | |
16.1 | Apparaat | 3 036 | 2 938 | – 2 717 | 221 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | – 2 317 | |||||
b. herschikking apparaat (naar diverse artikelen) | – 400 | |||||
Programma-uitgaven | 158 728 | – 639 | 168 405 | 3 606 | 172 011 | |
waarvan juridisch verplicht | 22 952 | |||||
16.2 | Bestuurlijke organisatie | 124 421 | – 639 | 128 797 | 2 518 | 131 315 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 3 936 | |||||
b. bijdrage bedrijfsvoering | – 418 | |||||
c. project samenwerken & slagkracht (naar V&W) | – 1 000 | |||||
16.3 | Taken | 5 207 | 8 082 | 1 509 | 9 591 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 109 | |||||
b. programma organisatie en bestuur (van art. 16.4) | 1 400 | |||||
16.4 | Kwaliteit | 29 100 | 31 526 | – 421 | 31 105 | |
* Bijdragen baten-lastendienst Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR) | 16 100 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 456 | |||||
b. programma organisatie en bestuur (naar 16.3) | – 1 400 | |||||
c. verrekening agentschap LFR (desaldering) | 523 | |||||
Ontvangsten | 250 | 250 | 523 | 773 | ||
a. verrekening agentschap LFR | 523 |
16.2.c Betreft een deel van de bijdragen van BZK in het Project Samenwerken & Slagkracht: Versterking incidentenbestrijding Westerschelde.
16.3.b De middelen worden ingezet voor in het verleden gemaakte afspraken met partners van de Brandweer en de GHOR. Het betreft onder andere middelen voor het Brandweermuseum, de Koninklijke Nederlandse Reddingsbrigade en de Nationale Collectie Bescherming Bevolking.
16.4.b Zie toelichting 16.3.b.
Artikel 1. Grondwet en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
1 | Grondwet en democratie | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 12 282 | 493 | 14 012 | 3 320 | 17 332 | |
Uitgaven: | 12 282 | 493 | 14 012 | 3 320 | 17 332 | |
1.1 | Apparaat | 4 353 | 4 610 | 671 | 5 281 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 170 | |||||
b. kort lopende projecten (van art. 1.2) | 378 | |||||
c. bundeling collegiaal bestuur (naar art. 12.1) | – 24 | |||||
d. dienstverlening staf (van art. 12.1) | 73 | |||||
e. Wettenbank (van KR) | 50 | |||||
f. Diverse ontvangsten (desaldering) | 24 | |||||
Programma-uitgaven | 7 929 | 493 | 9 402 | 2 649 | 12 051 | |
waarvan juridisch verplicht | 8 920 | |||||
1.2 | Programma | 5 887 | 500 | 7 367 | 1 584 | 8 951 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 377 | |||||
b. Staatscommissie grondwet | – 250 | |||||
c. anti-discriminatie (van art. 6.1) | 200 | |||||
d. kort lopende projecten (naar art. 1.1) | – 378 | |||||
e. Huis voor democratie en rechtstaat (van VROM/2A) | 635 | |||||
1.3 | Kiesraad | 2 042 | – 7 | 2 035 | 1 065 | 3 100 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 018 | |||||
b. uitvoering extra werkzaamheden (desaldering) | 47 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 71 | 71 | ||
a. Diverse ontvangsten (desaldering) | 71 |
Artikel 6. Functioneren openbaar bestuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
6 | Functio neren openbaar bestuur | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 42 401 | – 614 | 42 897 | 2 247 | 45 144 | |
Uitgaven: | 42 177 | – 614 | 42 673 | 2 247 | 44 920 | |
6.1 | Apparaat | 10 046 | 9 967 | 1 194 | 11 161 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 560 | |||||
b. anti-discriminatie (naar art. 1.2) | – 200 | |||||
c. herschikking apparaat (diverse artikelen) | 134 | |||||
d. veilige publieke taak (naar art.10.8) | – 300 | |||||
Programma-uitgaven | 32 131 | 32 706 | 1 053 | 33 759 | ||
waarvan juridisch verplicht | 29 425 | |||||
6.2 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 6 516 | – 911 | 6 334 | 693 | 7 027 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 043 | |||||
b. decentrale overheden (naar Nationale ombudsman) | – 423 | |||||
c. veilige publieke taak | – 350 | |||||
d. decentrale overheden (desaldering) | 423 | |||||
6.3 | Rechtspositie en arbeidsvoorwaardenbeleid politieke ambtsdragers | 10 133 | 10 093 | 0 | 10 093 | |
waarvan juridisch verplicht | 9 292 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 0 | |||||
b. vervangingsregeling raads- staatsleden | 948 | |||||
c. vervangingsreling staatsleden (naar GF/PF) | – 948 | |||||
6.4 | Faciliteren politieke partijen | 15 482 | 297 | 16 279 | 360 | 16 639 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 360 | |||||
Ontvangsten | 193 777 | 193 802 | 2 011 | 195 813 | ||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 588 | |||||
b. decentrale overheden (desaldering) | 423 |
Thema Publieke Dienstverlening en Openbare Sector
Artikel 7. Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
7 | Innovatie- en informatiebeleid Openbare Sector | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 123 639 | – 21 | 149 433 | 9 999 | 159 432 | |
Uitgaven: | 123 807 | – 21 | 149 601 | 9 999 | 159 600 | |
7.1 | Apparaat | 4 455 | 4 455 | 1 132 | 5 587 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 679 | |||||
b. hershikking apparaat (diverse artikelen) | 453 | |||||
Programma-uitgaven | 119 352 | 145 146 | 8 867 | 154 013 | ||
waarvan juridisch verplicht | 130 497 | |||||
7.2 | Verbeteren ICT-voorzieningen | 34 366 | – 21 | 27 791 | 14 599 | 42 390 |
* Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 3 267 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 627 | |||||
b. PRIMA (desaldering) | 12 749 | |||||
c. Kwaliteitshandvesten (van art. 10.7) | 700 | |||||
d. GBO (desaldering) | 900 | |||||
e. bijdrage bedrijfsvoering | – 994 | |||||
f. reductie administratieve lasten (naar VWS) | – 260 | |||||
g. project Cultuurdruk (naar Financien) | – 35 | |||||
h. kwijtschelding kosten Gemeentelijk inlichtingenbureau (naar SZW) | – 88 | |||||
7.3 | Instandhouden en optimaliseren ICT-voorzieningn | 51 872 | 54 976 | 2 092 | 57 068 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 432 | |||||
b. uitvoering ICT responseboard (van EZ) | 60 | |||||
c. GBO | 1 600 | |||||
7.4 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 33 114 | 62 379 | – 7 824 | 54 555 | |
* Bijdrage baten-lastendiensten BPR | 20 421 | 0 | ||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 576 | |||||
b. modernisering GBA | – 5 700 | |||||
c. ORRA | – 2 700 | |||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 15 249 | 15 249 | ||
a. Prima gelden (desaldering) | 12 749 | |||||
b. modernisering GBA | 2 500 |
7.2.b Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK jaarlijks bij najaarsnota een budget van het ministerie van Economische Zaken in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).
7.3.c Middelen worden ingezet voor het incidenteel oplossen van een tegenvaller op het beheer van officiële publicaties. Het gaat onder andere om het beheer van de elektronische publicaties van de Staatscourant.
7.4.b De start van het programma «modernisering Gemeentelijke Basis Administratie» (GBA) is uitgesteld door een langere opstartfase. Dit komt door de personele invulling van het project en een extra onderzoek naar de positionering van het «Burger Zaken Systeem Kern». Een belangrijk deel van de werkzaamheden schuift hierdoor door naar 2010.
7.4.c Het programma Online Registratie Reisdocumenten Administratie (ORRA) maakt deel uit van het Programma Reisdocumenten. Anders dan gepland is het programma ORRA nog niet gestart. Dit hangt samen met de uitgestelde start van het programma «modernisering GBA» en de waarborgen die moeten worden gerealiseerd voor de bescherming van de gegevens en het tegengaan van oneigenlijk gebruik. De voor 2009 voorziene uitgaven zullen derhalve naar 2010 worden doorgeschoven.
Artikel 10. Arbeidszaken Overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
10 | Arbeid szaken Overheid | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 87 409 | – 51 | 88 910 | 3 971 | 92 881 | |
Uitgaven: | 87 409 | – 51 | 88 910 | 3 971 | 92 881 | |
10.1 | Apparaat | 5 119 | 5 971 | – 200 | 5 771 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 387 | |||||
b. herschikking apparaat (diverse artikelen) | – 587 | |||||
Programma-uitgaven | 82 290 | 82 939 | 4 171 | 87 110 | ||
waarvan juridisch verplicht | 71 559 | |||||
10.5 | Uitkeringsregelingen | 67 579 | 65 079 | 908 | 65 987 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 908 | |||||
10.7 | Vergroten aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever | 8 580 | – 51 | 8 829 | 810 | 9 639 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 183 | |||||
b. BIOS (van art. 10.8) | 477 | |||||
c. kennis en analyse (naar art. 11.6) | – 150 | |||||
d. kwaliteitshandvesten (naar art. 7.2) | – 700 | |||||
10.8 | Verbeteren kwaliteit dienstverlening | 6 131 | 9 031 | 2 453 | 11 484 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 106 | |||||
b. veilige publieke taak | 3 000 | |||||
c. BIOS (naar art. 10.7) | – 477 | |||||
d. veilige publieke taak (naar GF) | – 176 | |||||
10.9 | Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 820 | 820 | 0 | 820 |
10.8.b In het najaar 2009 zal een grootscheepse mediacampagne worden gevoerd. Daarnaast zal de Taskfoce Openbaar vervoer zijn werkzaamheden starten. BZK zal (als mede-organisator en voortrekker) een deel van de totale financiering op zich te nemen.
Artikel 11. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
11 | Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 66 154 | – 166 | 134 316 | – 13 525 | 120 791 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 478 | |||||
Uitgaven: | 66 154 | – 166 | 134 316 | – 13 525 | 120 791 | |
11.1 | Apparaat | 16 101 | – 14 | 14 118 | 1 771 | 15 889 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 614 | |||||
b. apparaat regie bureau rijk (van art. 11.11) | 1 599 | |||||
c. apparaat (naar art. 12.1, art 11.7) | – 369 | |||||
d. bijdrage bedrijfsvoering | – 273 | |||||
e. stimuleringsbudget (naar art. 11.7, 11.11) | – 800 | |||||
Programma-uitgaven | 50 053 | – 152 | 120 198 | – 15 296 | 104 902 | |
waarvan juridisch verplicht | 92 032 | |||||
11.2 | Profesioneel topmanagement | 17 099 | 19 492 | – 2 302 | 17 190 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 774 | |||||
b. bijdrage bedrijfsvoering | – 165 | |||||
c. management leerlijnen | – 490 | |||||
d. project verzilvering | – 2 421 | |||||
11.5 | Garantieregelingen | 0 | 0 | 0 | ||
11.6 | Goed functionerend personeel | 13 280 | – 17 | 14 383 | – 1 285 | 13 098 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 231 | |||||
b. kennis en analyse (van art. 10.7) | 150 | |||||
c. wegwerken archiefachterstand (naar art. 11.7) | – 11 | |||||
d. apparaat (naar art. 11.7) | – 166 | |||||
e. categoriemanagement (naar art. 11.11) | – 368 | |||||
f. organisatie personeel rijk | – 1 121 | |||||
11.7 | Goed functionerende organisatie | 6 170 | – 110 | 19 841 | 3 248 | 23 089 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 1 961 | |||||
b. stimuleringsbudget (van art. 11.1) | 500 | |||||
c. apparaat (van art. 11.1) | 450 | |||||
d. mobiliteitsorganisatie (desaldering) | 350 | |||||
e. wegwerken archiefachterstand (van art. 11.6, 11.7) | 178 | |||||
f. bundel collegiaal bestuur (naar art. 12.1) | – 24 | |||||
g. wegwerken archiefachterstand (naar art. 11.7) | – 167 | |||||
11.8 | Goed functionerende informatie voorziening en HRM-functie | 0 | 0 | 0 | ||
* Bijdrage baten-lastendiensten P-Direkt | ||||||
11.9 | Kwaliteit informatievoorziening Rijk | 11 657 | – 1 | 59 756 | – 13 800 | 45 956 |
* Bijdrage baten-lastendiensten CAS | 4 831 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | – 11 748 | |||||
b. file-net licenties | 2 | |||||
c. CIO-functie | – 150 | |||||
d. ict-experts | – 942 | |||||
e. vernieuwing Rijksdienst (naar art. 12.1) | – 2 574 | |||||
f. file-net licenties (van SZW, FIN, JUS) | 910 | |||||
g. CIO-functie (naar VWS, EZ, AZ, FIN, LNV, SZW) | – 900 | |||||
h. file-net licenties (desaldering) | 1 602 | |||||
11.10 | Bevorderen kwaliteit HRM-functie | 339 | – 24 | 315 | – 280 | 35 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 9 | |||||
b. p-direkt | – 289 | |||||
11.11 | Inkoop, facilitaire zaken en huisvestingsbeleid Rijk | 1 508 | 6 411 | – 877 | 5 534 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 963 | |||||
b. categoriemanagement (van art. 11.6) | 368 | |||||
c. stimuleringsbudget (van art. 11.1) | 300 | |||||
d. categoriemanagement (naar art. 12.1) | – 100 | |||||
e. apparaat regie bureau rijk (naar art. 11.1) | – 1 599 | |||||
f. domein facilitair (van LNV) | 181 | |||||
g. categoriemanagement (naar V&W, VROM, OC&W) | – 270 | |||||
h. opstarten categoriemanagement (naar JUS, FIN, DEF) | – 720 | |||||
Ontvangsten | 267 | 3 573 | 1 952 | 5 525 | ||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 0 | |||||
b. mobiliteitsorganisatie (desaldering) | 350 | |||||
c. file-net licenties (desaldering) | 1 602 |
11.1.b In het kader van de overgang van Regiebureau Inkoop Rijk naar BZK, is bij voorjaarsnota een bedrag overgeboekt vanuit Economische Zaken. Het bedrag is toen op het verkeerde artikelonderdeel terecht gekomen, dit geld wordt verantwoord op artikel 11.1 in plaats van artikel 11.11.
11.2.d De aanloopperiode voor de flexibilisering van de inzet van TMG-ers duurt langer dan voorzien. De verwachting is, dat begin 2010 gestart kan worden met de flexibele inzet van TMG-ers.
11.6.f In 2009 zijn minder mensen overgestapt van het Rijk naar het onderwijs. Het project «Tussen Rijk en Onderwijs» is uitgegaan van 50 kandidaten die overstappen. Uiteindelijk wordt het aantal van 50 kandidaten niet gehaald. Daarnaast is er ook minder beroep gedaan op de sociale voorzieningen ten behoeve van arbeidsomstandigheden.
11.9.e Zie toelichting 12.1c.
11.9.h In het kader van gezamenlijk inkopen heeft BZK File-net licenties aangeschaft. Hiervoor ontvangt BZK een bijdrage van Defensie.
11.11.e Zie toelichting art 11.1.b.
c. Zie toelichting 11.9.h.
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
12 | Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2009 | Mutaties NvW en amendement | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 95 554 | – 461 | 119 884 | 4 955 | 124 839 | |
Uitgaven: | 95 554 | – 461 | 119 884 | 4 955 | 124 839 | |
12.1 | Apparaat | 77 348 | – 461 | 101 338 | 6 937 | 108 275 |
* Bijdrage baten-lastendienst WM | 23 046 | |||||
* Bijdrage baten-lastendienst P-Direkt | 3 208 | |||||
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 2 411 | |||||
b. Kosten bedrijfsvoering (van diverse artikelen) | 5 106 | |||||
c. vernieuwing Rijksdienst (van art. 11.9) | – 4 426 | |||||
d. projectkosten vernieuwing Rijksdienst (van diverse artikelen) | 600 | |||||
e. trainees 2009 (van art.5.1) | 280 | |||||
f. apparaat (overheveling diverse artikelen) | 383 | |||||
g. landenprogramma (naar art.2.3) | – 3 100 | |||||
h. bijdrage inkoop (van JUS) | 81 | |||||
i. ERP-expertisecentrum (naar DEF) | – 100 | |||||
j. KNMI verkenning modellen (naar V&W) | – 415 | |||||
k. academie voor de wetgeving (naar JUS) | – 596 | |||||
l. desaldering | 6 693 | |||||
m. European firearm experts | 60 | |||||
n. evaluatieonderzoek ROB/RFV | – 40 | |||||
12.2 | Bijdrage functionele kosten Koninklijk Huis | 11 098 | 11 098 | 435 | 11 533 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 435 | |||||
12.3 | Verzameluitkering | 0 | 0 | |||
12.4 | Centrale kennisfunctie | 7 108 | 7 448 | – 2 417 | 5 031 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 118 | |||||
b. evaluatieonderzoek ROB/RFV (naar art. 12.1) | – 60 | |||||
c. ambtenaar van de toekomst (naar art. 12.1) | – 235 | |||||
d. bijdrage bedrijfsvoering (naar diverse artikelen) | – 2 400 | |||||
e. bijdrage alliantie vitaal bestuur (van EZ, FIN) | 160 | |||||
Ontvangsten | 0 | 13 238 | 6 693 | 19 931 | ||
a. desaldering | 6 693 |
12.1.b Het betreft hier een extra bijdrage aan de bedrijfsvoering van BZK, waaronder het project Goud, de huisvesting van de buitenpanden, het project Rijksbrede Huisstijl.
12.1.c Om tijdig met de uitvoering van verschillende projecten programma vernieuwing rijksdienst te kunnen starten, zijn uitgaven voor 2008 en 2009 voor verschillende projecten ten behoeve van de kwaliteit van de informatievoorziening van het rijk over de jaren, en over de verschillende artikelen heen getemporiseerd (zie TK 32 123 VII, nr. 2).
12.1.g Zie toelichting art. 2.3.h.
12.1.l Het betreft hier extra uitgevoerde dienstverlening aan P-Direkt en de Werkmaatschappij waar ontvangsten tegenover staan.
12.4.d De kosten op dit artikel zijn meegevallen. Er zijn in 2009 minder aanvragen voor beleidsonderzoeken ingediend dan voorzien.
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
13 | Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 1 015 | 223 180 | 0 | – 1 007 | |
Uitgaven: | – 1 015 | 223 180 | – 224 187 | – 1 007 | |
13.1 | Loonbijstelling | 0 | 195 808 | – 195 808 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | – 195 808 | ||||
13.2 | Prijsbijstelling | 0 | 28 387 | – 28 387 | 0 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | – 28 387 | ||||
13.3 | Onvoorzien | – 1 015 | – 1 015 | 8 | – 1 007 |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 8 |
Artikel 17. Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
17 | Vutfonds | Stand ontwerpbegroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 900 000 | 900 000 | – 900 000 | 0 | |
17.1 | Vutfonds | 900 000 | 900 000 | – 900 000 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | – 900 000 | ||||
Ontvangsten | 38 240 | 35 694 | 509 880 | 545 574 | |
a. reeds opgenomen in stand ontwerpbegroting 2010 | 509 880 |