1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1. | Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2009 (Najaarsnota) | 3 |
Artikelsgewijze toelichting | 7 | |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) | 7 | |
2.2. | De beleidsartikelen | 7 |
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw | 7 | |
Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken | 12 | |
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt | 16 | |
Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten | 18 | |
Artikel 5. Kennis en ordening Wonen, Wijken en Integratie | 21 | |
Artikel 6. Rijkshuisvesting | 22 | |
Artikel 95. Algemeen (Niet beleidsartikel) | 23 | |
Artikel 96. Onverdeeld (Niet beleidsartikel) | 24 | |
Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten | 25 | |
Anticiperende handelingen door de Rijksgebouwendienst | 25 | |
Totaal investeringkasstroom | 26 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII).
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst «Rijksgebouwendienst» van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De ondertekening van dit wetsvoorstel mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer vindt plaats om tot uitdrukking te brengen dat de Minister van VROM verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering van de Rijksgebouwendienst; de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie is beleidsverantwoordelijk voor de Rijkshuisvesting.
De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie, Mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
E. E. van der Laan
De 2e suppletore begroting 2009 geeft een geactualiseerd beeld van de begroting 2009. De 2e suppletore begroting 2009, gekoppeld aan de Najaarsnota van de Minister van Financiën, is het laatste moment waarop de financiële kaders van de in uitvoering zijnde begroting kunnen worden gemuteerd. Van mutaties wordt geen meerjarige doorwerking opgenomen omdat de 2e suppletore begroting 2009 uitsluitend betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar 2009.
De opbouw van de 2e suppletore begroting 2009 is als volgt:
• Een begrotingsstaat, waarin de mutaties voor uitgaven, verplichtingen en ontvangsten zijn opgenomen;
• Een Memorie van Toelichting die de volgende onderdelen bevat:
• Een overzichtstabel waarin de majeure beleidsmutaties worden gepresenteerd;
• Per beleidsartikel een tabel Budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel worden alle mutaties opgenomen. De belangrijke beleidsmatige mutaties worden toegelicht. Alleen technische mutaties van grote omvang worden ook toegelicht.
• De stand van de 2e suppletore begroting 2009 wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand van de 1e suppletore begroting 2009. Hierbij wordt aangetekend dat er 2e suppletore mutaties zijn die al in de WWI-Ontwerpbegroting 2010 zijn vermeld.
• Als toelichting is een mutatietabel opgenomen waarin mutaties worden gepresenteerd die op het desbetreffende instrument zijn verwerkt. Indien van toepassing zijn ook mutaties voor 2009 uit de ontwerpbegroting 2010 opgenomen. De toelichtingen van deze mutaties staan ook in de verdiepingsbijlage van de Ontwerpbegroting 2010.
• Daarnaast worden soms ook nog de uitgaven aan incidentele subsidies vermeld om een wettelijke grondslag te creëren. Deze uitgaven komen niet direct terug in begrotingsmutaties omdat het hier uitgaven in de realisatiesfeer betreft.
Voor het goede begrip wordt de aanduiding «beleidsmatige mutatie» nader toegelicht. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (bijvoorbeeld een bezuiniging, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur). Niet-beleidsmatige mutaties zijn meer technisch van aard en worden alleen bij grote omvang toegelicht.
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2009 (Najaarsnota)
Uitgaven | Artnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009* | 4 881 802 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2009 | 4 870 102 | |
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2009: | ||
1. Naar VWS: Uitvoering motie Hamer; Programma Zichtbare Schakel | – 10 000 | 1 |
2. Naar GF 40+ Wijkenbudget | – 30 000 | 1 |
3. Vertraging IPSV-projecten | – 11 783 | 1 |
4. BDU-SIV: uitbetaling G31 mbt Inburgering | 6 516 | 1 |
5. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie OCW | 6 383 | 1 |
6. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie VWS | 8 611 | 1 |
7. Aanpassing fasering BLS-budgetten | – 62 300 | 1 |
8. Stimuleren woningbouwprojecten; 1ste tranche | 113 044 | 1 |
9. Stimuleren woningbouwprojecten; 2de tranche | 150 000 | 1 |
10. Van AP: 1e tranche dubbelglasregeling | 10 000 | 2 |
11. CO2 reductieregeling: aanpassing fasering projecten | – 6 671 | 2 |
12. FES aanpassing fasering budget innovatieve energiebesparing GO | – 4 963 | 2 |
13. Naar EZ voor energieneutrale utiliteitsbouw (FES) | – 5 450 | 2 |
14. Overschrijding Huurtoeslag | 100 000 | 3 |
15. Minder beroep volumeverhoging inburgeringstrajecten | – 33 700 | 4 |
16. Minder beroep op IBG leningen voor inburgeringscursussen | – 4 000 | 4 |
17. Overboekingnaar naar BDU SIV (art. 1) voor uitbetaling G31 mbt inburgering | – 6 516 | 4 |
18. Investeringen HCvS | 5 200 | 6 |
19. Vertraging investeringen paleizen | – 14 500 | 6 |
20. Minder reguliere betalingen Budget BWS 1992–1994 | – 34 000 | 95 |
Overige mutaties | – 35 854 | diverse |
Stand na 2e suppletore begroting 2009 | 5 010 119 |
Ad 1.
In afstemming met VWS is invulling gegeven aan de wens van de Tweede Kamer geuit bij de begrotingsbehandeling 2009 ingediende motie Hamer (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700, nr. 15) om meer aandacht te geven aan wijkverpleegkundigen in de aandachtsgebieden.
Ad 2.
De uitkering van het budget voor 40+ wijken loopt via de decentralisatieuitkering van het Gemeentefonds. Hiervoor wordt voor € 30 mln overgeboekt.
Ad 3.
De afwikkeling van IPSV-projecten leidt per saldo tot een vertraging van de uitgaven van 2009 naar 2010.
Ad 4.
De uibetaling van de G31 met betrekking tot inburgering loopt via de BDU SIV. De benodigde middelen zijn vanuit art 4 overgeboekt (zie mutatie 17).
Ad 5.
Voor het onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneducatie is de loonbijstelling van OCW ontvangen.
Ad 6.
Voor maatschappelijkeopvang, verslavingsbeleid, vrouwenopvang en OGGZ is de loonbijstelling van VWS ontvangen.
Ad 7.
Bij de BLS-budgetten is sprake van lagere realisaties woningbouw en Eigen Bouw. Beleidsmatig is het wenselijk het BLS-budget als totaal intact te houden en wordt € 62,3 mln geschoven naar 2010.
Ad 8 en 9.
Het stimuleringsplan woningbouw is een onderdeel van het crisispakket. Het totale beschikbare budget op de Aanvullende Post voor de woningbouw is € 395 mln Voor de eerste en tweede ronde stimuleren woningbouwprojecten (incl. rijksmonumenten) wordt een beroep op de Aanvullende Post gedaan.
Ad 10.
Voor de subsidiëring van het aanbrengen van dubbel glas is in totaal € 30 mln beschikbaar gesteld. Vooralsnog wordt hiervan € 10 mln vanuit de Aanvullende Post toegevoegd aan de begroting voor WWI.
Ad 11.
Bij de CO2 reductieregeling wordt de fasering van de budgetten in de jaren 2009–2010 aangepast, zodat de budgetten weer aansluiten bij de planning van de nog af te ronden projecten en het later indienen van verantwoordingen door lagere overheden als gevolg van SISA.
Ad 12.
Omdat de ontwikkeling en implementatie van het beleidsinstrumentarium meer tijd vergt dan voorzien, wordt voor 2009 bijna € 5 mln beschikbaar budget bij «Innovatie energiebesparing gebouwde omgeving» doorgeschoven naar 2010.
Ad 13.
Budget voor de in 2009 gepubliceerde tender ter stimulering van de energieneutrale bouw van kantoren en scholen(€ 5,450 mln) wordt overgeboekt naar de begroting van EZ, omdat toekenning zal plaatsvinden op grond van de TERM-regeling van EZ.
Ad 14.
Bij de Huurtoeslag is sprake van een overschrijding van de reguliere voorschotbetalingen van € 60 mln voor het toeslagjaar 2009 als gevolg van het afschaffen van de fiscale aftrek Buitengewone Uitgaven. Tevens vinden meer nabetalingen (€ 40 mln) uit het toeslagjaar 2007 plaats. Naar verwachting leiden de hogere uitgaven in 2009 tot hogere ontvangsten in 2010 en latere jaren.
Ad 15.
In 2009 was een budget van € 30 mln beschikbaar voor volumeverhoging inburgeringstrajecten en konden gemeenten een extra bijdrage ontvangen voor inburgeringstrajecten in het kader van de nalatenchap van de oude vreemdelingenwet. Voor beide regelingen blijkt dat er minder gebruik van is gemaakt dan verwacht. Bijgevolg blijft een bedrag van € 33,7 mln over in 2009 (€ 27,7 mln volumeverhoging en € 6 mln nalatenschap oude vreemdelingenwet).
Ad 16.
Oorspronkelijk was in de Wet Inburgering geregeld dat nieuwkomers zelf hun inburgeringcursus moesten financieren. Zij konden daarvoor een lening afsluiten bij de IBG. Eind 2007 is besloten dat iedere inburgeringsplichtige een aanbod kan krijgen van de gemeente. Daarom zal naar verwachting voor maximaal € 1 mln aan leningen worden aangevraagd in 2009 en kan het oorspronkelijke budget van € 5 mln voor de leenfaciliteit worden verlaagd met € 4 mln.
Ad 17.
Deze mutatie betreft een overboeking van artikel 4 naar BDU-SIV op artikel 1 (zie mutatie 4).
Ad 18.
Doordat de uitvoering van diverse huisvestingsprojecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken dat mogelijk maakt, is er sprake van een versnelling in de uitgaven voor deze projecten. Het meest omvangrijke, lopende project binnen deze categorie is het project Raad van State, renovatie en inrichting fase 2 (zie ook de toelichting ad 19.).
Ad 19.
Dit voorjaar is er in de besluitvorming over het aanvullend beleidsakkoord ook omgebogen (€ 17 mln) op de beschikbare budgetten (circa € 40 mln totaal) voor het project voor het technisch en visueel herstel van gevel en dak van het Paleis op de Dam te Amsterdam. Dat noodzaakte tot heroverwegingen binnen de renovatie Koninklijk Paleis Amsterdam en uitstel van voorgenomen aanbestedingen en werkzaamheden. Het betekent voor 2009 een uitgavenvertraging van ongeveer € 14 mln. Deze vertragingen zullen onherroepelijk tot betalingen leiden in latere jaren.
Ad 20.
Bij de regeling BWS 1992–1994 vinden in 2009 minder reguliere betalingen plaats dan geraamd in samenhang met de afkoop in 2009 van deze meerjarige subsidietoekenningen.
Ontvangsten | Artnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009* | 847 312 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2009 | 892 436 | |
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2009: | ||
1. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie OCW | 6 383 | 1 |
2. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie VWS | 8 611 | 1 |
3. FES: aanpassing budget innovatieve energiebesparing GO | – 4 963 | 2 |
4. Naar EZ voor energieneutrale utiliteitsbouw (FES) | – 5 450 | 2 |
5. Vertraging ontvangsten Huurtoeslag 2009 | – 50 000 | 3 |
6. Hogere ontvangsten terugvordering huursubsidie | 4 000 | 3 |
Overige mutaties | – 472 | diverse |
Stand na 2e suppletore begroting 2009 | 850 545 |
Ad 1.
Voor het onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneducatie is de loonbijstelling van OCW ontvangen.
Ad 2.
Voor maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid, vrouwenopvang en OGGZ is de loonbijstelling van VWS ontvangen.
Ad 3.
Omdat de ontwikkeling en implementatie van het beleidsinstrumentarium meer tijd vergt dan voorzien, wordt voor 2009 bijna € 5 mln beschikbaar budget bij «Innovatie energiebesparing gebouwde omgeving» doorgeschoven naar 2010. Dit leidt in 2009 ook tot lagere ontvangsten vanuit het FES.
Ad 4.
Budget voor de in 2009 gepubliceerde tender ter stimulering van de energieneutrale bouw van kantoren en scholen (€ 5,450 mln) wordt overgeboekt naar de begroting van EZ, omdat toekenning zal plaatsvinden op grond van de TERM-regeling van EZ.
Ad 5.
De ontvangsten huurtoeslag lopen achter op de planning. In 2009 zal uiteindelijk € 50 miljoen minder binnenkomen dan was geraamd. Het achterblijven van de ontvangsten bij de raming heeft vooral te maken met vertraging in de invordering, en niet met een lager bedrag aan ingestelde vorderingen. De ontvangsten die in 2009 worden misgelopen zullen in latere jaren alsnog binnen komen.
Ad 6.
De ontvangsten huursubsidie zullen in 2009 € 4 miljoen hoger zijn dan geraamd. De hogere ontvangsten zijn het gevolg van de acties van de Belastingdeurwaarder om de nog openstaande terugvorderingen te innen.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 657 722 | 614 288 | 204 158 | 818 446 | ||
Uitgaven: | 1 188 186 | 1 130 298 | 158 564 | 1 288 862 | ||
Programma: | 1 188 186 | 1 130 298 | 158 564 | 1 288 862 | ||
Bevorderen van de leefbaarheid van de woonwijken: | 474 247 | 390 888 | – 65 037 | 325 851 | ||
Investeringen Stedelijke vernieuwing | 341 664 | 331 105 | – 11 458 | 319 647 | ||
Bewonersinitiatieven | 25 000 | 700 | – 700 | 0 | ||
Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing | 17 083 | 17 083 | – 11 783 | 5 300 | ||
Stimuleren Wijkenaanpak | 60 500 | 12 000 | – 12 000 | 0 | ||
FES maatschappelijke sectoren en ICT | 0 | 0 | 904 | 904 | ||
Preventiebudget | 30 000 | 30 000 | – 30 000 | 0 | ||
Faciliteren grotestedenbeleid: | ||||||
Faciliteren grotestedenbeleid | 1 462 | 0 | 0 | 0 | ||
Stimuleren grotenstedenbeleid: | 569 495 | 567 567 | 23 047 | 590 614 | ||
Sociale herovering | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sittard Geleen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
BDU-SIV | 516 902 | 516 902 | 21 510 | 538 412 | ||
BDU-SIV veiligheidsmiddelen | 52 593 | 50 665 | 1 537 | 52 202 | ||
Voldoende woningproductie: | 136 030 | 166 630 | 200 261 | 366 891 | ||
Budget BLS | 136 030 | 166 630 | – 62 783 | 103 847 | ||
Bijdragen stimulering woningproductie | 0 | 0 | 263 044 | 263 044 | ||
Overige programmabudgetten: | 6 952 | 5 213 | 293 | 5 506 | ||
Onderzoek | 1 482 | 1 640 | 0 | 1 640 | ||
Experimenten en kennisoverdracht | 2 386 | 565 | 1 000 | 1 565 | ||
FES NICIS | 3 084 | 3 008 | – 707 | 2 301 | ||
Kenniscentum | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kosten uitvoeringsorganisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten: | 519 707 | 519 631 | 15 191 | 534 822 |
* BDU=Bijzondere Doeluitkeringen
Als gevolg van de tijdelijke uitbreiding van de kostengrens NHG naar € 350 000, is een tijdelijke reservering voor de rijksachtervang noodzakelijk. Deze tijdelijke reservering van € 9 mln wordt gevonden in de Aanvullende Post crisismaatregelen en zal gelden tot het moment dat een premieverhoging voor de NHG in werking treedt. De verhoging zal begin 2010 worden doorgevoerd waarna de middelen weer vrijvallen.
Instrument: Investeringen Stedelijke Vernieuwing
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Minder beroep budget volkstuinen en intrekking Maatwerk-project | 76 | – 716 |
2. Vertraging bij Maatwerkafspraken en Impulsregeling | – 1 528 | |
3. Correctie overboeking voor meer groen in de wijk | – 3 880 | – 3 880 |
4. ISV Impuls | – 5 334 | |
Totaal | 3 804 | – 11 458 |
Ad 1.
De uitgavenraming van de BDU ISV voor 2009 wordt verlaagd vanwege een minder beroep op het budget wat beschikbaar is voor de aanleg en verbetering van volkstuinen en vanwege een intrekking bij de zogeheten Maatwerkafspraken. Daarbij is rekening gehouden met een niet geraamde uitgavenpost bij de Impulsregeling.
Ad 2.
Vanwege vertraging bij de afwikkeling van Maatwerkafspraken en projecten van de Impulsregeling wordt budget doorgeschoven van 2009 naar 2010.
Ad 3.
Aan de ISV-budgetten toegevoegde prijsbijstelling tranche 2008 is bedoeld en benodigd voor 2010 en latere jaren. Derhalve wordt een intertemporele mutatie voorgesteld, die over de jaren heen op nul sluit.
Ad 4.
Bij de ISV Impulsregeling wordt het kasritme in de jaren 2009–2012 aangepast, zodat de meerjarige budgetten weer aansluiten bij de planning van de nog af te ronden projecten. Dit leidt over de jaren heen tot een budgettair neutrale mutatie.
Instrument: Bewonersinitiatieven
Het betreft hier een overboeking naar het instrument kennisoverdracht. De middelen (€ 0,7 mln) zijn bestemd voor communicatie met betrekking tot bewonersinitiatieven.
Instrument: Stimuleren wijkenaanpak
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Aanwending loonbijstelling wijkenaanpak | – 2 809 | – 2 809 |
2. Middelen Maatschappelijke sectoren en ICT 8ste prijsvraag | 1 739 | 904 |
3. Naar VWS: Uitvoering motie Hamer; programma Zichtbare Schakel | – 10 000 | – 10 000 |
4. Overige mutaties | – 930 | – 95 |
Totaal | – 12 000 | – 12 000 |
Ad 1.
In 2009 zijn budgetten vanuit het wijkenbudget overgeboekt naar het gemeentefonds en andere departementen voor o.a. de 40+ wijken en het programma Zichtbare Schakel. Op deze uitgeboekte budgetten is loonbijstelling ontvangen in 2009. Deze loonbijstelling had nog geen aanwending gekregen en wordt ingezet voor de tekorten bij de apparaatsbudgetten van WWI.
Ad 3.
In afstemming met VWS is invulling gegeven aan de wens van de Tweede Kamer geuit bij de begrotingsbehandeling 2009 van ingediende motie Hamer (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700, nr. 15) om meer aandacht te geven aan wijkverpleegkundigen in de aandachtsgebieden.
Het budget 40+ wijken is om andere dan de 40 krachtwijken te ondersteunen. De eerste tranche van € 30 mln is overgeboekt naar het GF om via een decentralisatieuitkering te worden uitgekeerd.
Instrument: Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing
De afwikkeling van IPSV-projecten leidt per saldo tot een vertraging van de uitgaven van 2009 naar 2010.
Instrument: BDU-Sociaal, Integratie en Veiligheid
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. BDU-SIV: uitbetaling G31 mbt inburgering | 6 516 | 6 516 |
2. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie OCW | 6 383 | 6 383 |
3. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie VWS | 8 611 | 8 611 |
Totaal | 21 510 | 21 510 |
Ad 1.
De uitbetaling van de G31 met betrekking tot inburgering loopt via de BDU SIV. De benodigde middelen zijn vanuit artikel 4 overgeboekt.
Ad 2.
Voor het onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneducatie is de loonbijstelling van OCW ontvangen.
Ad 3.
Voor maatschappelijke opvang, verslavingsbeleid, vrouwenopvang en OGGZ is de loonbijstelling van VWS ontvangen.
Instrument: Budget BLS en bijdrage stimulering woningproductie
Op deze instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering BLS-budgetten | – 62 300 | |
2. Stimuleren woningbouwprojecten; 1ste tranche | 113 044 | 113 044 |
3. Stimuleren woningbouwprojecten; 2de tranche | 150 000 | 150 000 |
4. Overige mutaties | – 960 | – 483 |
Totaal | 262 084 | 200 261 |
Ad 1.
Bij de BLS-budgetten is sprake van lagere realisaties woningbouw en Eigen Bouw. Beleidsmatig is het wenselijk het BLS-budget als totaal intact te houden en wordt € 62,3 mln geschoven naar 2010.
Ad 2.
In het kader van het aanvullend beleidsakkoord «werken aan de toekomst» is met brief (TK 2008–2009 II, 27 562, nr. 36) gemeld dat er naast een eerste tranche ten behoeve van de woningproductie ad € 100 miljoen een bedrag van 13 miljoen euro voor monumenten vanuit de WWI begroting artikel 1 «stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw» beschikbaar zal worden gesteld. Op grond van artikel 4:23 lid 3 sub c van de Algemene Wet Bestuursrecht wordt gemeld dat de verdeling van dit budget als volgt zal zijn:
• De Lambertuskerk in Maastricht (subsidie 3 800 000 euro) – gebiedsaanpak wonen/werken, herbestemming;
• Hartelust, Leeuwarden (subsidie 901 000 euro) – wonen, herbestemming;
• Huis Rodenburgh in Dordrecht (subsidie 1 515 000 euro) herbestemming, gebiedsaanpak wonen/werken;
• De Clemenskerk in Hilversum (subsidie 2 978 000 euro) – herbestemmen kerk tot wonen;
• Het Karenhuis in Alkmaar (subsidie 2 100 000 euro) – herbestemmen bejaardenhuis tot wonen;
• De DRU fabriek in Ulft (subsidie 1 750 000 euro) – herbestemmen industrie tot wonen/werken.
De subsidies worden definitief toegekend en door tussenkomst van het Nationaal Restauratie Fonds uitgekeerd, nadat groen licht is verkregen vanuit de EC, in verband met de nadien gestarte staatssteuntoets. De inschatting is dat de toekenning nog in 2009 zal plaatsvinden.
Ad 3.
Voor de tweede ronde stimuleren woningbouwprojecten is een bedrag van € 150 miljoen vanuit de Aanvullende Post toegevoegd
Instrumenten: Experimenten en kennisoverdracht en FES NICIS
Op deze instrumenten zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Experimenten en kennisoverdracht; communicatie bewonersinitiatieven | 700 | 700 |
2. Experimenten en kennisoverdracht; kennis deling en verspreiding wijkenaanpak | 600 | 300 |
3. FES NICIS; aanpassing fasering | – 4 508 | – 707 |
Totaal | – 3 208 | 293 |
Ad 2.
In 2009 is meer budget benodigd voor deling en verspreiding van kennis bij de wijkenaanpak.
Ad 3.
Een aanpassing in de fasering van de bijdrage aan NICIS heeft tot gevolg dat uitgaven en ontvangsten niet in 2009 maar in 2010 worden gerealiseerd.
Ontvangsten instrument: BDU-Sociaal, Integratie en Veiligheid
Bij de ontvangsten van artikel 1 zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie OCW | 6 383 |
2. BDU-SIV: Loonbijstelling van ministerie VWS | 8 611 |
3. Overige mutaties | 197 |
Totaal | 15 191 |
Zie de toelichtingen bij de uitgaven.
Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 38 397 | 66 914 | 21 348 | 88 262 | ||
Uitgaven: | 57 292 | 67 443 | – 9 949 | 57 494 | ||
Programma: | 57 292 | 67 443 | – 9 949 | 57 494 | ||
Garanderen minimale kwaliteit gebouwen en bevorderen hogere kwaliteit: | 51 712 | 53 352 | – 7 705 | 45 647 | ||
Programma energiebudgetten | 11 022 | 502 | 2 243 | 2 745 | ||
Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving | 34 171 | 38 070 | 3 329 | 41 399 | ||
Regeling sanering loden drinkwaterleidingen | 0 | 0 | 15 | 15 | ||
Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens | 519 | 519 | – 278 | 241 | ||
Innovatief bouwen | 0 | 261 | – 62 | 199 | ||
Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES) | 6 000 | 14 000 | – 12 952 | 1 048 | ||
Overige programmabudgetten: | 5 580 | 14 091 | – 2 244 | 11 847 | ||
Onderzoek | 661 | 3 175 | 0 | 3 175 | ||
Kennisoverdracht | 2 132 | 1 675 | 43 | 1 718 | ||
Kosten uitvoeringsorganisaties | 2 557 | 9 076 | – 2 287 | 6 789 | ||
Nader aan te wijzen | 230 | 165 | 0 | 165 | ||
Ontvangsten: | 6 091 | 14 091 | – 12 413 | 1 678 |
Instrument: Programma energiebudgetten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Correctie overboeking bij 1e suppletore begroting | 2 400 | |
2. Overige mutaties | – 157 | – 157 |
Totaal | – 157 | 2 243 |
Ad 1.
De in de 1e suppletore begroting 2009 binnen artikel 2 verwerkte overboeking van de projectmiddelen voor SenterNovem in het kader van energiebesparing in de gebouwde omgeving wordt gecorrigeerd, omdat een deel van deze middelen betrekking heeft op 2010 en niet op 2009.
Instrument: Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van Aanvullende Post: eerste tranche dubbelglasregeling | 10 000 | 10 000 |
2. CO2 reductieregeling: aanpassing fasering projecten | – 62 | – 6 671 |
3. Verhoging verplichtingen Meer met Minder | 24 464 | |
Totaal | 34 402 | 3 329 |
Ad 1.
Voor de subsidiëring van het aanbrengen van dubbel glas is in totaal € 30 mln beschikbaar gesteld. Vooralsnog wordt hiervan € 10 mln vanuit de Aanvullende Post toegevoegd aan de begroting voor WWI.
Ad 2.
Bij de CO2 reductieregeling wordt de fasering van de budgetten in de jaren 2009–2010 aangepast, zodat de budgetten weer aansluiten bij de planning van de nog af te ronden projecten en het later indienen van verantwoordingen door lagere overheden als gevolg van SISA.
Ad 3.
Het verplichtingbudget 2009 voor Meer met Minder wordt verhoogd met € 24,5 mln in verband met de verleende garantiestelling Energiebesparingskrediet aan het Waarborgfonds Eigen woningen ten bedrage van € 35 mln. Ter compensatie worden de beschikbare verplichtingenbudgetten 2010 en 2011 in totaal overeenkomstig verlaagd.
Instrument: Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Naar EZ tender «naar energieneutraal wonen» | – 2 000 | |
2. FES aanpassing fasering budget innovatieve energiebesparing GO | – 6 963 | – 4 963 |
3. Naar OCW voor vraaggestuurde programma TNO | – 539 | – 539 |
4. Naar EZ voor energieneutrale utiliteitsbouw | – 5 450 | – 5 450 |
Totaal | – 12 952 | – 12 952 |
Ad 1.
Aan de begroting van WWI toegevoegd FES-budget zal worden aangewend op de begroting van EZ via de UKR-tender «naar energieneutraal wonen». Dit leidt op de begroting van WWI tot een verlaging van het uitgaven- en ontvangstenbuget 2009 met € 2 mln.
Ad 2.
Omdat de ontwikkeling en implementatie van het beleidsinstrumentarium meer tijd vergt dan voorzien, wordt voor 2009 beschikbaar budget bij «Innovatie energiebesparing gebouwde omgeving» doorgeschoven naar 2010.
Ad 3.
In het kader van de Innovatieagenda energiebesparing gebouwde omgeving, waarbij in nauwe samenwerking met PEGO en marktpartijen wordt samengewerkt, wordt het budget vraaggestuurde programma TNO 2009 verhoogd middels een overboeking naar OCW.
Ad 4.
Budget voor de in 2009 gepubliceerde tender ter stimulering van de energieneutrale bouw van kantoren en scholen wordt overgeboekt naar de begroting van EZ, omdat toekenning zal plaatsvinden op grond van de TERM-regeling van EZ.
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Verhogen budget voor kosten WABO | 5 600 | 5 600 |
2. Naar VROM: bijdrage WWI in kosten WABO | – 5 600 | – 5 600 |
3. Overige mutaties | 43 | 43 |
Totaal | 43 | 43 |
Ad 1. en 2.
Gelet op de relatie tussen de Omgevingsvergunning en het beleidsdomein WWI (bouwvergunningverlening als onderdeel van de WABO) draagt WWI bij in de kosten, die mede gemaakt moeten worden om de benodigde geautomatiseerde ondersteuning van de WABO te kunnen realiseren. De dekking van de bijdrage is binnen het specifieke beeld van de WWI begroting gerealiseerd.
Instrument: Kosten uitvoeringsorganisaties
De in de 1e suppletore begroting 2009 binnen artikel 2 verwerkte overboeking van de projectmiddelen voor SenterNovem in het kader van energiebesparing in de gebouwde omgeving wordt voor € -2,4 mln gecorrigeerd, omdat een deel van deze middelen betrekking heeft op 2010 en niet op 2009.
Instrument «IFD-bouwen»: afwijking regelgeving
Binnen het subsidieprogramma «IFD-bouwen» is in juni 2004 een subsidie van € 250 000 toegekend aan het project «Innovatief bouwen Erasmus MC». De subsidieverlening is gebaseerd op de totaal begrote kosten die nodig zijn om het project «Erasmus MC» volledig te realiseren.
Dit betreft een zeer grootschalig project, dat doorloopt tot in 2017. Conform de regelgeving kan eerst na afronding van het project op basis van een accountantsverklaring het subsidiebedrag definitief worden vastgesteld.
Ten tijde van subsidieverlening is besloten om een zogeheten «mock-up» (proefmodel op ware grootte en die moet voldoen aan de eisen die voortvloeien uit het theoretisch kader) als meetbaar resultaat te benoemen. De aanvrager heeft hieraan voldaan, daartoe kosten gemaakt en aangegeven het subsidietraject te willen afronden.
Uit advies van SEV Realisatie – belast met inhoudelijk uitvoering van de regeling IFD-bouwen -blijkt dat het College bouw Zorginstellingen goedkeuring heeft verleend aan de investeringen die nodig zijn voor de nieuwbouw van het project Erasmus MC. Ook heeft inmiddels de aanbesteding van de werkzaamheden plaatsgevonden.
Gegeven het bovenstaande is besloten om het advies van SEV Realisatie op te volgen om de subsidie in 2009 vast te stellen op € 250 000 overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening. Daarmee kan het instrument «IFD-bouwen» definitief worden beëindigd in plaats van in 2020, en worden de administratieve lasten voor betrokken partijen terug gedrongen.
Ontvangsten instrument: Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(X € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Naar EZ tender «naar energieneutraal wonen» | – 2 000 |
2. FES: aanpassing fasering budget innovatieve enetrgiebesparing GO | – 4 963 |
3. Naar EZ voor energieneutrale utiliteitsbouw | – 5 450 |
Totaal | – 12 413 |
Zie de toelichtingen bij de uitgaven van dit instrument.
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 2 392 768 | 2 468 382 | 252 446 | 2 720 828 | ||
Uitgaven: | 2 320 776 | 2 392 221 | 103 446 | 2 495 667 | ||
Programma: | 2 320 776 | 2 392 221 | 103 446 | 2 495 667 | ||
Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht): | 2 317 749 | 2 390 496 | 103 429 | 2 493 925 | ||
Huursubsidie en huurtoeslag | 2 302 276 | 2 378 476 | 100 000 | 2 478 476 | ||
Bevorderen eigen woonbezit | 15 473 | 12 020 | 3 429 | 15 449 | ||
Overige programmabudgetten: | 3 027 | 1 725 | 17 | 1 742 | ||
Onderzoek | 542 | 685 | 0 | 685 | ||
Kennisoverdracht | 625 | 770 | – 65 | 705 | ||
Kosten uitvoeringsorganisaties | 1 860 | 270 | 82 | 352 | ||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten: | 316 000 | 353 200 | – 46 000 | 307 200 |
Instrument: Huursubsidie en huurtoeslag
Bij de Huurtoeslag is sprake van een overschrijding van de reguliere voorschotbetalingen van € 60 mln voor het toeslagjaar 2009 als gevolg van het afschaffen van de fiscale aftrek Buitengewone Uitgaven. Tevens vinden meer nabetalingen (€ 40 mln) uit het toeslagjaar 2007 plaats. Naar verwachting leiden de hogere uitgaven in 2009 tot hogere ontvangsten in 2010 en latere jaren.
Instrument: Bevorderen eigen woningenbezit (BEW+)
Door een grotere instroom van aanvragen is bij de BEW+ meer verplichtingenruimte (€ 79 mln) benodigd. Compensatie wordt geboden door de verplichtingenruimte in latere jaren naar voren te halen.
Door de grotere instroom vinden ook betalingen eerder plaats dan verondersteld. Door deze toegenomen vraag is besloten het resterende budget tot 2012 samen te voegen om in 2009 niet reeds een subsidieplafond in te hoeven stellen.
Ontvangsten instrument: Restituties subjectsubsidies
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Vertraging ontvangsten Huurtoeslag 2009 | – 50 000 |
2. Hogere ontvangsten terugvordering huursubsidie | 4 000 |
Totaal | – 46 000 |
Ad 1.
De ontvangsten huurtoeslag lopen achter op de planning. In 2009 zal uiteindelijk € 50 miljoen minder binnenkomen dan was geraamd. Het achterblijven van de ontvangsten bij de raming heeft vooral te maken met vertraging in de invordering, en niet met een lager bedrag aan ingestelde vorderingen. De ontvangsten die in 2009 worden misgelopen zullen in latere jaren alsnog binnen komen.
Ad 2.
De ontvangsten huursubsidie zullen in 2009 € 4 miljoen hoger zijn dan geraamd. De hogere ontvangsten zijn het gevolg van de acties van de Belastingdeurwaarder om de nog openstaande terugvorderingen te innen.
Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 502 416 | 473 667 | – 238 685 | 234 982 | ||
Uitgaven: | 502 416 | 470 067 | – 58 285 | 411 782 | ||
Programma: | 502 416 | 470 067 | – 58 285 | 411 782 | ||
Inburgering en etnische minderheden: | 425 911 | 390 693 | – 42 108 | 348 585 | ||
Facilitering inburgering | 425 911 | 390 693 | – 42 108 | 348 585 | ||
Verkleinen van economische, sociale en culturele afstand: | 76 505 | 79 374 | – 16 177 | 63 197 | ||
Facilitering remigratie | 37 781 | 35 694 | – 5 218 | 30 476 | ||
Overige instrumenten | 38 724 | 43 680 | – 10 959 | 32 721 | ||
Ontvangsten: | 2 440 | 2 440 | 3 600 | 6 040 |
Instrument: Facilitering inburgering
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Minder beroep volumeverhoging inburgeringstrajecten | – 33 700 | – 33 700 |
2. Minder beroep op IBG leningen voor inburgeringscursussen | – 4 000 | – 4 000 |
3. Administratieve correcties | – 200 800 | |
4. Overboeking aan Gemeentefonds, Innovatietrajecten inburgering | – 877 | – 877 |
5. Naar BDU SIV (art. 1) | – 6 516 | – 6 516 |
6. Prijsbijstelling | 3 120 | 3 120 |
7. Overige mutaties | – 135 | – 135 |
Totaal | – 242 908 | – 42 108 |
Ad 1.
In 2009 was een budget van € 30 mln beschikbaar voor volumeverhoging inburgeringstrajecten en konden gemeenten een extra bijdrage ontvangen voor inburgeringstrajecten in het kader van de nalatenchap van de oude vreemdelingenwet. Voor beide regelingen blijkt dat er minder gebruik van is gemaakt dan verwacht. Bijgevolg blijft een bedrag van € 33,7 mln over in 2009 (€ 27,7 mln volumeverhoging en € 6 mln nalatenschap oude vreemdelingenwet).
Ad 2.
Oorspronkelijk was in de Wet Inburgering geregeld dat nieuwkomers zelf hun inburgeringcursus moesten financieren. Zij konden daarvoor een lening afsluiten bij de IBG. Eind 2007 is besloten dat iedere inburgeringsplichtige een aanbod kan krijgen van de gemeente. Daarom zal naar verwachting voor maximaal € 1 mln aan leningen worden aangevraagd in 2009 en kan het budget voor de leenfaciliteit (van € 5 mln) worden verlaagd met € 4 mln.
Ad 3.
Het betreft hier diverse administratieve correcties in het verplichtingenbudget van het instrument Facilitering inburgering, hoofdzakelijk ten gevolge van de overgang van het dossier van het ministerie van Justitie naar het ministerie voor WWI in 2007. De belangrijkste is dat bij VROM/WWI alle jaren van de BDU/SIV (Brede Doeluitkering Sociaal Integratie en Veiligheid) (2005–2009) in één keer als totaalverplichting vastgelegd, terwijl het bij Justitie gebruikelijk was elk jaar het jaarbedrag als verplichting op te nemen. Hierdoor ontstond in het overgangsjaar 2007 een fors administratief tekort en ontstaat voor 2009 een administratief overschot op het verplichtingenbudget, dat met deze mutatie wordt gecorrigeerd.
Ad 4.
De mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de decentralisatie-uitkering van Innovatietrajecten Inburgering.
Ad 5.
De mutatie betreft een overboeking van artikel 4 naar BDU-SIV op artikel 1.
Instrument: Facilitering remigratie
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | ||
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering prijsbijstelling tranche 2008 | – 2 515 | – 2 515 |
2. Heroverweging Remigratiewet | – 6 800 | – 6 800 |
3. Overige mutaties | 497 | 4 097 |
Totaal | – 8 818 | – 5 218 |
Ad 1.
De aan het budget 2008 toegevoegde prijsbijstelling tranche 2008 is gedeeltelijk in 2010–1012 benodigd, en via de EJM aan het budget voor 2009 toegevoegd. Het budget wordt nu via de EJM 2009–2010 doorgeschoven naar 2010.
Ad 2.
Begin december 2009 zal de minister voor WWI een brief sturen naar de Tweede Kamer naar aanleiding van de motie Heroverweging Remigratiewet van het Kamerlid van Toorenburg. In verband hiermee wordt € 6,8 mln via de EJM doorgeschoven naar 2010.
Instrument: Overige instrumenten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | ||
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Meerjarige subsidietoezegging FORUM | 24 000 | |
2. Naar GF: lokale preventie-aanpak | – 790 | – 790 |
3. Naar GF: ivm aanpak probleemjongeren | – 5 518 | – 5 518 |
4. Naar GF voor overbrugging Antillianengemeenten 2009 | – 4 462 | – 4 462 |
5. Overige mutaties | – 189 | – 189 |
Totaal | 13 041 | – 10 959 |
Ad 1.
Aan FORUM is, om continuïteit te waarborgen, de toezegging gedaan dat de komende vijf jaar subsidie zal worden verstrekt. Hiervoor is een verplichtingenbedrag van in totaal € 30 mln (€ 6 mln per jaar) nodig. Dit wordt gerealiseerd door verplichtingen ad € 24 mln van de jaren 2010–2013 naar voren te schuiven. De overige € 6 mln verplichtingenruimte wordt gedekt via onderuitputting op het verplichtingenbudget inzake de regeling Ruimte voor Contact. In kas was per jaar al rekening gehouden met (jaarlijkse) subsidiëring van FORUM, zodat geen kasmutatie nodig is.
Ad 2.
De mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds voor de lokale preventieaanpak van eergerelateerd geweld.
Ad 3.
De mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de decentralisatie-uitkering van de aanpak van Marokkaans-Nederlandse probleemjongeren.
Ad 4.
De mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de decentralisatie-uitkering van de aanpak van Antilliaans-Nederlandse probleemjongeren.
Ontvangsten instrument: Facilitering remigratie
Door een onvoorziene vertraging bij de afwikkeling van de afrekening met de Sociale verzekeringsbank zijn voor 2008 geplande ontvangsten op het gebied van remigratie in 2009 gerealiseerd.
Artikel 5. Kennis en ordening Wonen, Wijken en Integratie
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 11 426 | 10 200 | – 705 | 9 495 | ||
Uitgaven: | 11 318 | 10 092 | – 705 | 9 387 | ||
Programma: | 11 318 | 10 092 | – 705 | 9 387 | ||
Middellange termijnbeleid en verkenningen: | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties: | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Versterken van de positie van de woonconsument: | 1 302 | 1 302 | 0 | 1 302 | ||
Subsidies woonconsumentenorganisaties | 1 302 | 1 302 | 0 | 1 302 | ||
Overige programmabudgetten: | 10 016 | 8 790 | – 705 | 8 085 | ||
Onderzoek | 6 243 | 6 009 | 0 | 6 009 | ||
Experimenten en kennisoverdracht | 3 773 | 2 781 | – 705 | 2 076 | ||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instrument: Experimenten en kennisoverdracht
In verband met de overdracht van internationale taken van directie ABC van WWI naar directie IZ van VROM, wordt budget overgeboekt naar de begroting van VROM.
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 113 236 | 89 933 | – 6 588 | 83 345 | ||
Uitgaven: | 113 236 | 89 933 | – 6 588 | 83 345 | ||
Programma: | 113 236 | 89 933 | – 6 588 | 83 345 | ||
Het adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel: | 10 618 | 5 265 | – 668 | 4 597 | ||
Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel | 3 324 | 2 409 | 96 | 2 505 | ||
Onderzoek Rgd | 589 | 589 | 10 | 599 | ||
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw | 2 193 | 911 | – 911 | 0 | ||
Energiebesparing rijkshuisvesting | 4 512 | 1 356 | 137 | 1 493 | ||
De architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheren: | 14 508 | 6 422 | 1 004 | 7 426 | ||
Stimuleren architectonische kwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Beheer monumenten in rijksbezit | 14 508 | 6 422 | 1 004 | 7 426 | ||
Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken: | 88 110 | 78 246 | – 6 924 | 71 322 | ||
Onderhoud HCvS/AZ | 3 601 | 11 872 | 109 | 11 981 | ||
Investeringen HCvS/AZ | 42 968 | 28 011 | 7 085 | 35 096 | ||
Huren HCvS/AZ | 3 490 | 4 663 | – 114 | 4 549 | ||
Paleizen | 29 548 | 25 498 | – 14 152 | 11 346 | ||
Functionele kosten Koninklijk Huis | 8 503 | 8 202 | 148 | 8 350 | ||
Ontvangsten: | 2 626 | 2 626 | – 2 269 | 357 |
Instrument: Investeringen HCvS/AZ
Doordat de uitvoering van diverse huisvestingsprojecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken dat mogelijk maakt, is er sprake van een versnelling in de uitgaven voor deze projecten. Het meest omvangrijke, lopende project binnen deze categorie is het project Raad van State, renovatie en inrichting fase 2.
Dit voorjaar is er in de besluitvorming over het aanvullend beleidsakkoord ook omgebogen (€ 17 mln) op de beschikbare budgetten (circa € 40 mln totaal) voor het project voor het technisch en visueel herstel van gevel en dak van het Paleis op de Dam te Amsterdam. Dat noodzaakte tot heroverwegingen binnen de renovatie Koninklijk Paleis Amsterdam en uitstel van voorgenomen aanbestedingen en werkzaamheden. Het betekent voor 2009 een uitgavenvertraging van ongeveer € 14 mln. Deze vertragingen zullen onherroepelijk tot betalingen leiden in latere jaren.
Ontvangsten instrument: Investeringen HCvS/AZ
De voorgenomen verkoop van een pand te Den Haag, destijds aangekocht voor tijdelijke huisvesting van een onderdeel van het ministerie van Algemene Zaken loopt vertraging op. De verkoop is nu voorzien in 2010. De vertraagde verkoop is deels toe te schrijven aan omstandigheden op de markt, deels omdat het noodzakelijk was om huisvestingsredenen het pand wat langer aan te houden dan oorspronkelijk gedacht.
Artikel 95. Algemeen (Niet beleidsartikel)
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | 548 242 | 548 242 | 0 | 548 242 | ||
Uitgaven: | 688 782 | 696 614 | – 32 470 | 664 144 | ||
Programma: | 688 782 | 696 614 | – 32 470 | 664 144 | ||
Afkoop subsidies DGW regelingen | 545 000 | 544 335 | – 35 | 544 300 | ||
Kosten uitvoeringsorganisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Betaalbare woonkeuze koop- en huursector | 10 947 | 10 947 | 1 700 | 12 647 | ||
Budget BWS 1992–1994 | 128 776 | 123 686 | – 34 000 | 89 686 | ||
Woningbouw en duurzame kwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Huisvesting gehandicapten en woon-zorg | 797 | 797 | – 135 | 662 | ||
Stedelijke vernieuwing Lelystad | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
LVS en W I | 3 262 | 3 262 | 0 | 3 262 | ||
Verzameluitkering | 0 | 13 587 | 0 | 13 587 | ||
Ontvangsten: | 448 | 448 | 0 | 448 |
Instrument: Betaalbare woonkeuze koop- en huursector
Bij de niet meer vigerende Eigen Woningen regelingen leiden minder intrekkingen dan eerder verondersteld tot een tekort bij de uitgaven in 2009.
Instrument: Budget BWS 1992–1994
Bij de regeling BWS 1992–1994 vinden in 2009 minder reguliere betalingen plaats dan geraamd in samenhang met de afkoop in 2009 van deze meerjarige subsidietoekenningen.
Instrument: Huisvesting gehandicapten en woonzorg
Vertraging bij de afwikkeling van Woonzorg projecten heeft tot gevolg dat voor 2009 geplande uitgaven eerst in 2010 plaatsvinden.
Artikel 96. Onverdeeld (Niet beleidsartikel)
(x € 1 000,-) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |||
Verplichtingen: | – 204 | – 25 127 | – 14 031 | – 39 158 | ||
Uitgaven: | – 204 | 13 434 | – 13 996 | – 562 | ||
Programma: | – 204 | 13 434 | – 13 996 | – 562 | ||
Prijsbijstelling: | 0 | 13 638 | – 12 731 | 907 | ||
Prijsbijstelling | 0 | 13 638 | – 12 731 | 907 | ||
Nog te verdelen: | – 204 | – 204 | – 1 265 | – 1 469 | ||
Nog nader te verdelen taakstellingen | 0 | 0 | 0 | |||
Nog nader te verdelen overig | – 204 | – 204 | – 1 265 | – 1 469 |
Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten
Anticiperende handelingen door de Rijksgebouwendienst
2e suppletore begroting 2009 Rijksgebouwendienst
Suppletore begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten (Najaarsnota) behorende bij de Wet van ...... Stb. ......
Begroting 2009 Ministerie van ...............
Naam | Oospronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of -) 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten | |
Rgd | 1 423 255 | 1 422 086 | 1 169 | 56 801 | 56 801 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 480 056 | 1 478 887 | 1 169 |
Naam | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of -) 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||||||||
Totaal kapitaal-uitgaven | Totaal kapitaal-ontvangsten | Totaal kapitaal-uitgaven | Totaal kapitaal-ontvangsten | Totaal kapitaal-uitgaven | Totaal kapitaal-ontvangsten | |||||||
Rgd | 807 099 | 535 000 | 0 | 0 | 430 000 | 430 000 | 1 237 099 | 965 000 |
1.1 Kasstroomoverzicht Rijksgebouwendienst
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | Stand 1e/2e suppletore begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 20.. | 213 852 | 163 199 | 0 | 377 051 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 271 736 | 0 | 0 | 271 736 |
Totaal investeringen (-/-) | – 500 000 | 0 | – 430 000 | – 930 000 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 35 000 | 0 | 0 | 35 000 | |
3. | Totaal investeringkasstroom | – 465 000 | 0 | – 430 000 | 895 000 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moededepartement (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 307 099 | 0 | 0 | – 307 099 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 500 000 | 0 | 430 000 | 930 000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 192 901 | 0 | 430 000 | 622 901 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2009 (=1+2+3+4) | 213 489 | 163 199 | 0 | 376 688 |
Uit doelmatigheidsoverwegingen wordt, bovenop de reeds geplande investeringen, naar verwachting een aantal huurpanden in eigendom verworven. Hiervoor wordt het leenplafond met € 430 mln verhoogd.